Rallin MM-sarja Kausi 2025

Moottoriurheilun jonkinlainen "miten helvetissä tuolla voitettiin maailmanmestaruus" ennätys on Joan Mirin 2020 MotoGP-mestaruus...tämähän ei ole edes "tasaista suorittamista" kun siellä on useita nollan pisteen kisoja mutta tietyt syyt oli olemassa ja jonkunhan se mestaruus pitää ottaa jos muut ei kykene 2020 MotoGP World Championship - Wikipedia

Sinänsä kyllä arvostan tasaista suorittamista, se kun tarkoittaa sitä että vaivautuu kiertämään koko kauden (harvinaista nykyään) ja ei ole koko ajan ajamassa puuhun (toisin kuin eräät) ja ajaa sitä autoa etukenossa niin maan perkeleesti... mutta pakko samaan hengenvetoon sanoa että tuo MM-pistesysteemi on aika skeida, ja noita kakkostiloja saa tässä sarjassa napsittua aika usein jollain puolen minuutin tai minuutin erolla kärkeen.
Mutta ei kyllä haittaa jos Evans voittaa, onhan se tehnyt mainion uran ja tuo olisi kruunaus sille. Ehkä se jopa voisi olla myös lajille hyvä asia.
No en mä nyt tiedä onko toi Keijon F1- mestaruuskaan mikään tasaisen suorittamisen mallimerkki ja yksi voitto siinäkin.
 
Noni. Pajari lupailee näyttöjä. Vaikkakin melko ujosti..
– Totta kai on kiva ajaa tähän väliin puhdas kisa. Rohkeammin voi lähteä taas seuraaviin. On aika pitkä putki, että on tullut maaliin, niin pikkuhiljaa nostetaan kyytiä, Pajari lupasi kisan jälkeen.

 
Joka ek:n ja joka rallin jälkeen samat lupaukset. Yksittäisiä onnistumisia nähty toistaiseksi. Kyyti ei ole juuri kummentunut. No, helpompihan se on parantaa mistä parantaa.
 
Miten Pajari ajattelee ajavansa nyt nopeammin kun koko kausi on menty ”ajetaan terveisiä” modella.

En usko hetkeäkään noihin puheisiin.
Pikkuhiljaa se ajatteli niin tekevänsä. Ainakin tuon linkatun artikkelin perusteella.

Huipulla pitäis pystyä jo toimittamaan tasaisesti ja kohta alkaa siima loppua. Vielä sitä kuitenkin on.
 
Miten Pajari ajattelee ajavansa nyt nopeammin kun koko kausi on menty ”ajetaan terveisiä” modella.

En usko hetkeäkään noihin puheisiin.
Opettelu manittut. mutta se nyt käy selitykseksi, voi toki olla suunniteluta toteuttamista.

Eli Ei tuo maalikon silmään näytä näyttöjen antamiselta, siis sellaiselta että vedetään pohjia, tai ainaki yritetään vetää pohjia pohjien perään. voittaja autolla.

Jos uskotaan että menee suunnitellusti, välillä ajetaan jotain "testiä" , varovaisesti että kamat ehjänä varikolle, välillä sitten voittaja ajon harkoittelua, eli ajetaan sinne esti että menee metsään. sen jälkeen siten napsu ja ylimääräinen napsu pois ja taasen jotain "testiä", ehjänä maaliin.

Tekis mieli sanoa miltä tuo näyttää, ...
 
Pikkuhiljaa se ajatteli niin tekevänsä. Ainakin tuon linkatun artikkelin perusteella.
Kysymyshän siis oli, että ku ollu ongelmia (vauhdillisesti) varsinki vaihtelevassa pidossa, nii meinaako Sami panostaa siihen puoleen ja nähdäänkö Japanissa steppi sinne rohkeempaan puoleen.
 
Japanin ralli

Torstai 6.11.2025
Klo 2.00: Shakedown
Klo 9.05: EK 1 – Kuragaike

Perjantai 7.11.2025
Klo 0.11: EK 2 – Inabu Shitara
Klo 1.24: EK 3 - Shinshiro
Klo 2.57: EK 4 – Isegami Tunnel
Klo 6.40: EK 5 – Isegami Tunnel 2
Klo 8.03: EK 6 – Inabu Shitara 2
Klo 9.16: EK 7 – Shinshiro 2

Lauantai 8.11.2025
Klo 0.23: EK 8 – Obara
Klo 1.34: EK 9 – Ena
Klo 3.05: EK 10 – Mt. Kasagiyama
Klo 5.45: EK 11 – Mt. Kasagiyama 2
Klo 7.08: EK 12 – Ena 2
Klo 8.21: EK 13 – Obara 2
Klo 10.35: EK 14 – Toyota City

Sunnuntai 9.11.2025
Klo 1.39: EK 15 – Nukata
Klo 2.35: EK 16 – Lake Mikawako
Klo 3.53: EK 17 – Okazaki
Klo 4.04: EK 18 – Okazaki 2
Klo 5.33: EK 19 – Nukata
Klo 7.15: EK 20 – Lake Mikawako 2

Mestaruutta ratkotaan jo tiukasti.
 
Videota Kallen ulosajosta? Ainakin formulakuvioiden asetelma "kaiken voittaneesta kun ei ralleissa ollut enää voitettavaa" muuttui siihen että ei nyt ihan eväät riittäneet täydellä kaudella mestaruuteen. Mutta kausi toki pitkälti suli renkaiden kanssa vatvomiseen niin ei sitten enää ollut varaa näihin.
 
Kallen Toitsussa pikafixiä.
KALLEN PIKAFFIX.jpg
 
Evansille tosiaan soisi mestaruuden, Kallekin oli sitä mieltä jossain haastattelussa aiemmin.

Onneksi ei tullut valvottua ja katseltua tuota pikselimössöä ja GPS-karttaa.
Aamulla kun herää, niin on nopeasti käyty pätkät läpi Rally.TV:stä, jonka tilaaminen jää kyllä nyt ainakin mun osalta tähän kauteen.
Kattellaan sit IPTV:stä ens vuonna sen verran kun jaksaa vielä kiinnostaa.
 
Evansin eka mestaruus olisi kova saavutus!

Mutta saa nähdä kestääkö pää ajaa riittävän kovaa?
Evansilla on pää etukenossa niin pää kestää vaikkakin vauhti ei ole niin kova kuin Ogier/Kalle.
Onhan tässä vielä Ogierin osalta jännättävää pään kestävyyden osalta. Katsuta olisi toiveissa voittajaksi mutta epätodennäköisempi vaihtoehto.
 
Mestaruustaisto kyllä lässähti tästä. Vaikka Kalle sunnuntaina saisi täydet pisteet, niin ero Evansiin ja Ogieriin olisi lähemmäs 25 pistettä, eli Saudeissa pitäisi molemmille tulla keskeytys. Ei sellaista tapahdu, joten MM-haaveet oli tässä.
Itse alan kannustamaan Evansia, ihan vaihtelun vuoksi, ja kyllä hän mestaruuden arvoinen kuljettaja on.
 
Formaux kevensi autoa jättämällä oven pätkälle. (EK15)
Tuulilasi meni huuruun vähän ennen pätkän maalia ja auto otti tukea penkasta

"There was a lot of fog on the windscreen, I was searching for a corner, it was full of mud and we went a bit wide, touched some trees."
Kuvat: DirtFish
1000018376.jpg


1000018377.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pajarille podium tilaa tarjolla jos(kun?) Formaux vauhti hyytyy, 20s eroa nyt ja kyllä se tuosta varmaan lähtee pienenemään.

Onkohan tuo auto edes laillinen nyt kun ovikin puuttuu ja ei ole kartturille kunnon suojaa kun vaikka seuraavassa ulosajossa ei koskaan tiedä mitä käy ja voi tulla tavaraa ohjaamoon? No ehkä FIA:n tyypit puuttuu siihen jos on aihetta. Voihan se edelleen olla ihan kuskin+kartturin valinta että jatkavatko kisaa täysillä tai himmaavat ja päästävät vaikka vielä Tänakin ohi (Lappi ajoi täysillä silloin Suomessa sen kaadon tokavikalla ek:lla jälkeen, ilman takimmaista kattopaneelia kun irrottivat sen koska tuulilasi puuttui ja saivat aerosta paremman siten ja piti kisan 3. sijan silloin)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=0-CgPkIOKgA

edit: joo Formaux kisa taisi päättyäkin siihen, vähän jälkijunassa katson näitä ek ja ei kait starttaa ek16:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Pajari osui kanttariin ek17 super-specialilla ja nyt voi olla oikea takarengas kulma vähän pielessä.

Evans ajautui ulos tieltä jarrutuksessa ek17 (paljon seisovaa vettä yhdessä paikkaa, saattoi olla vesiliirtoa) mutta onnekseen ei osunut mihinkään.
 
Harmi se Rovanperän pikku töötti, jolla oli isot seuraukset. Mut tää on motorsporttii vai mite se meni.

Hyvin on Evans loppukaudesta heränny mestaruudesta taisteleen. Alkukaudesta oli kans parhaiten hereillä ja keräs parhaimmillaa yli viidenkymmenen pisteen johdon. Se sit suli kauden aikana aika turhanki helposti.

Ogier kyl ansaitsee mestaruuden, mut saa sarjan näyttään typerältä, ku tyyppi voittaa vaikkei ees kisaa kaikkia kisoja.. ja samaan aikaan Evans ei oo ees keskeyttänyt kertaakaan.

Rovanperältä huonoin kausi wrc-urallaan (e: no ei viime kausikaan hyvä ollut. Ilman mokailuja olisi voinut mestaruudesta taistella osa-aikaisena kutern Ogier**). Silti vaikeen alkukauden jälkeen kampes ittensä takas mestaruustaistoon, vaikkakin nyt viimeistä edeltävässä kosahti. Vaatii nyt käytännössä keskeytykset Evansilta ja Ogierilta. Tässä voinee toistaaa sen, että se on vaa motorsporttii.. toivotaan toivotaan. :D Noh, mut pian saa ottaa täyden fokuksen uudelle tielleen.

** Kertoo kyl sarjasta, että siel on kaks kuskia, jotka voi antaa muutamia kisoja tasoitustakin muille :D ei oo kyl parhaat enää viivalla, ku Rovanperä ja Ogier lopettaa. Rovanperä ja Ogier parhaimmillaan ajaessaan ovat iha eri planetalta verrattuna muihin tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
ei oo kyl parhaat enää viivalla, ku Rovanperä ja Ogier lopettaa.
Onko Ogier ilmoittanut lopettavansa tähän kauteen?
Tänak keskittyy perhe-elämään jatkossa.
Se on sitten Evans tai Neuville 2026 mestari.

Ogier toivoi maalissa ettei Saudeissa olisi lottoa se ajaminen ja siellähän on ennakkotietojen mukaan huonot tiet, kivistä pätkää jne, että ratkaiseeko renkaat ja tuuri tän vuoden maailmanmestaruuden ajotaitojen sijaan, toivottavasti ei :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Onko Ogier ilmoittanut lopettavansa tähän kauteen?
Tanak keskittyy perhe-elämään jatkossa.
Se on sitten Evans tai Neuville 2026 mestari.

Ogier toivoi maalissa ettei Saudeissa olisi lottoa se ajaminen ja siellähän on ennakkotietojen mukaan huonot tiet, kivistä pätkää jne, että ratkaiseeko renkaat ja tuuri tän vuoden maailmanmestaruuden ajotaitojen sijaan, toivottavasti ei :hmm:
Ymmärtääkseni ajaa taas puolikkaan kun Latvala höpötti Kallen exit haastattelussa jotain "Heillä ei moni kuski voi ajaa puolikasta"
 
Vähän on erikoiseksi mennyt koko ralli, kun mestaruuden voi viedä kuski, joka ei ole edes ajanut kaikkia kisoja. Huipennus vieläpä Saudi-Arabiassa, jossa ihmisoikeudet ovat tunnetusti tärkeitä...ovathan naiset saanee jo ajo-oikeudenkin vuonna 2018. Itse Japanin kisa oli hieno ja katsoin sieltä-täältä pätkiä, ihan koko kisaa en kuitenkaan. Tiukkaa kisaa loppuun asti ja Ogier voitti Superin alle 0,1 sekunnin erolla. Tuollainen keli vielä, niin ihan kyllä ajavat riskirajoilla koko ajan. Ehkä sen takia sekä Rovanperä, että Tänak lopettavat, kun kilpailusta on tullut niin kireää, että pitää uhrata suurinpiirtein kaikki, että pärjää. En usko, että edes b-ryhmän aikaan oli samanlaista. Silloin ei korjattu nuotteja eikä katsottu videolta pätkiä puhki, mistä saisi lisää eroa hankittua.
 
Vähän on erikoiseksi mennyt koko ralli, kun mestaruuden voi viedä kuski, joka ei ole edes ajanut kaikkia kisoja.
Eihän tuo nyt rallissa ole täysin poikkeuksellista, harvinaista kyllä, mutta välillä näin kuitenkin käy. Pistelaskut on muuttunut vuosien aikana ja ennen vanhaan keskeytyksiä tuli enemmän ja sen myötä kisoja ilman pisteitä. Sen sijaan nykyään ei vain välttämättä ajeta kaikkia kisoja ja power stage sekä sunnuntaipisteet paikkaa paljon. Tätähän oli jo 80-luvulla, että tallit/kuskit valikoi kisoja mihin osallistuu, esimerkiksi Walter Röhrl ei koskaan osallistunut Suomen MM-ralliin.

Tässä nyt pari esimerkkiä miten on mestaruuksia voitettu:

Kausi 2006, Loeb vei mestaruuden vaikka viimeiset neljä kisaa jäi ajamatta loukkaantumisen vuoksi. Mestaruus oli Grönholmin yksinomaan hävittävissä ja valitettavasti hävisi. Tällä kaudella lisäksi Citroen oli Kronos Racingin ajattama eli enemmän yksityistiimi, kun tehdas valmisteli uutta autoa seuraavalle kaudelle.
1762700949041.png


Sitten esimerkkinä kausi 1998, 13 kisaa. Mäkinen voitti mestaruuden vaikka keskeytti 6 kisaa eli lähes puolet nollakisoja. Tämä on se kuuluisa kausi, kun Sainz oli viemässä mestaruutta Mäkisen keskeytettyä viimeisessä kisassa, mutta Sainzin moottori porsi viimeiselle ek:lle ja Mäkinen mestariksi.
1762701141584.png



Mutta siitä huolimatta olen kyllä samaa mieltä, että rallin MM-sarja on huonossa jamassa.
 
edit: olikin jo mainittu tuossa ylhäällä (Walter Rörhl myös ajoi mestaruuteen vaikka jätti Suomen mm-kisan väliin, ei koskaan ajanut sitä vaan aina jätti väliin kun ei tykännyt hyppimisestä yhtään, liian vaikeaa ja kait vaarallista hänen mielestä.)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on erikoiseksi mennyt koko ralli, kun mestaruuden voi viedä kuski, joka ei ole edes ajanut kaikkia kisoja. Huipennus vieläpä Saudi-Arabiassa, jossa ihmisoikeudet ovat tunnetusti tärkeitä...ovathan naiset saanee jo ajo-oikeudenkin vuonna 2018. Itse Japanin kisa oli hieno ja katsoin sieltä-täältä pätkiä, ihan koko kisaa en kuitenkaan. Tiukkaa kisaa loppuun asti ja Ogier voitti Superin alle 0,1 sekunnin erolla. Tuollainen keli vielä, niin ihan kyllä ajavat riskirajoilla koko ajan. Ehkä sen takia sekä Rovanperä, että Tänak lopettavat, kun kilpailusta on tullut niin kireää, että pitää uhrata suurinpiirtein kaikki, että pärjää. En usko, että edes b-ryhmän aikaan oli samanlaista. Silloin ei korjattu nuotteja eikä katsottu videolta pätkiä puhki, mistä saisi lisää eroa hankittua.
Nykyisin mestaruuden voittaa kuski joka ajaa mahdollisimmän vähän isoja keskeytyksiä. Ei tarvi olla edes mitenkään erityisen nopea. Viime vuonna Neuville ja tänä vuonna mahdollisesti Evans. Tämän mahdollistaja on niin pistelasku kuin onneton osallistujamäärä.

Ogier muuten neppaili taas alkukaudesta kisat siten että saa lähtöpaikoista maksimaalisen hyödyn.
 
Kyllähän Evans on nopea kuski, tänä vuonna moneen sorakisaan vain joutunut lähtemään 1:nä tielle auraamaan niin heti jäänyt. Ei hän mahda sille mitään että se irtosora hidastaa esim 0,5s/km ja ei voi vain ajaa isommalla riskitasolla se 0,5s/km kovempaa kun sitten ollaan ulkona. Saanut silti hyviä lopputuloksia ja on oikeutetusti kärjessä.

Group B aikanahan (+ehkä sitä ennenkin) "harjoiteltiin" useampi viikko jopa 1kk verran niitä pätkiä. Saatiin tiet muistiin paremmin ja nuotteja tarkemmiksi ja kenties auton säätöjäkin haettiin. Mä en tiedä tarkalleen mitä tuo "harjoittelu" sisälsi, oliko se ihan ajoa paikoin kisavauhtia yleisillä teillä (vai oliko joku ek tie suljettuna tiettynä päivänä ja kaikki harjoittelivat silloin) ja siten myös auton säätöjen testaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän Evans on nopea kuski, tänä vuonna moneen sorakisaan vain joutunut lähtemään 1:nä tielle auraamaan niin heti jäänyt. Ei hän mahda sille mitään että se irtosora hidastaa esim 0,5s/km ja ei voi vain ajaa isommalla riskitasolla se 0,5s/km kovempaa kun sitten ollaan ulkona. Saanut silti hyviä lopputuloksia ja on oikeutetusti kärjessä.
Ei ole voittanut ajamalle kertaakaan Ogieria tällä kaudella, powerilla 2/10.
 
Ei ole voittanut ajamalle kertaakaan Ogieria tällä kaudella, powerilla 2/10.
Edelleen se lähtöpaikan merkitys on niissä sorakisoissa iso mihin Ogier on saanut paremman myöhäisemmän aseman, merkitsee että Evans ei ole voinut kisata ja pärjätä yhtä hyvin. Asvaltilla ei ehkä pärjää Ogierille ja se voi johtua monesta asiasta, esim suomalaisetkin menneet ja nykykuskit on tunnetusti olleet huonompia asvaltilla (poislukien Monte Carlo lumisena) ja eivät ole oikein pärjänneet.

Evans oli jo lähellä mestaruutta silloin 2020 kun ajoivat Monzan alueella päätöskisan, oli omissa käsissä mutta ajoi silloin ulos Ogierin paineen alla kun kelit oli sateiset ja haastavat.

2025 Evans vs Ogier
- 1. Monte Carlo: asvaltti ja oliko lumeton+jäätön kisa? -> 1. Ogier / 2. Evans -> Evansin tulos hyvä ja ei ehkä mahkuja voittoon
- 2. Sweden: lumi+jää: Ogier ei mukana / 1. Evans -> Evans voitti kisan vaikka lähti 1:nä auraamaan tietä ja tämä tulos oli jopa yli odotusten lähtökohdiltaan
- 3. Kenya: sora, Ogier ei mukana / 1. Evans -> Evans voitti kisan ja taas 1:nä auraamassa tietä, taas tämä tulos jopa yli odotusten lähtökohdiltaan
- 4. Spain (Canary Isles): asvaltti -> Hyundai oli ihan rupu tässä kisassa niin taistelua oli vain Toyota kuskien välillä, yllättäen Rovis voitti, Ogier 2. ja Evans 3. -> Evans tulos hyvä ja ei ehkä mahkuja tätä parempaan

lähtöpaikka merkitsee?
- 5. Portugal: sora, Ogier 1. ja Evans vasta 6. -> Evans tulos jäikö huonoksi lähtöpaikan 1:nä tiellä vuoksi (ja sattuiko joku ajovirhe tmv koska yritti ylikovaa), ja Ogier hyötyikö hieman myöhäisemmästä paikasta.
- 6. Sardegna, Italy: sora, Ogier 1. ja Evans 4. -> oliko taas lähtöpaikka mikä vaikutti että Evans jäi ulos podiumilta

pisteet: 6 kisan jälkeen Evans 124 vs Ogier 86

Kisat 5-9 oli vähän synkkä jakso Evansille kun oli 2kertaa 6. ja 3kertaa 4. pisteet yht. 67pistettä, Ogier sai 2voittoa, 2. ja 3. sijat ja Estonian jätti väliin silti yht. 105pistettä.

laitan lisää tähän kohta
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 621
Viestejä
4 992 165
Jäsenet
80 093
Uusin jäsen
Lansa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom