Robotti-imurit

Mikä olisi sopiva?

Eli vanhalle ihmiselle rivitaloyksiöön.

Ei tarvitse olla suuria hienouksia, kunhan imuroi pölyt ja että olisi helppokäyttöinen sekä suht edullinen. Ei siis tosiaankaan mitään älytoimintoja, vaan helpottamaan arkea.
Omilla vanhemmilla on vuosia vanha Roborock S6 maxv. Hommasin samalla myös itelle. Kartoitin kämpän ja ajastin pari viikkosiivousta jolloin tietävät siirrellä tarpeen mukaan huonekaluja (tai sitten ei). Osaavat itse tyhjentää pölysäiliön ja pesevät suodattimen. Näinä vuosina ollut pari kertaa tilanne, jolloin on pitänyt käydä katsomassa mikä vikana (ekalla kertaa olivat ottaneet telakan virrat seinästä ja toisella kerralla oli reitittimen virrat pois). Laite itse ei ole jäänyt kertaakaan jumiin, ite tsekkaan aina silloin tällöin kyläilyn yhteydessä robotin yleisen kunnon ja olen tilannut suodattimet ym. tarpeen mukaan. Eipä kahden eläkeläisen asunnosta juuri likaa kerry.

Nykyään osaavat viedä robon yksittäiseen huoneeseen ja painavat manuaalisen siivouksen ja palauttava sen jälkeen telakkaan. Moppausta ei olla edes harkittu (eikä tuolla laitteella siitä juuri mitään hyötyä ole).

App on liian monimutkainen heille, mutta hyvin se on näinkin toiminut. Varmasti toimisi kunnon telakalla varustettu imurikin, mutta eivät halua opetella uusia systeemejä kun ovat tyytyväisiä nykyiseen. Ikää on 80+

Kirjoitan tähän omat kokemukset Dreame L50 Ultra imurista.
Aikaisempi kokemus robotti-imureista on vain Roborock S5:stä, joka palveli noin 7v (akku ja toinen moottori vaihdettu).

Meillä on siivottavaa 130m2 ja tarkoitus oli laittaa se ajamaan koko asunto joka päivä kun ollaan töissä. Aikaisempi jäi helpommin jumiin vähän sinne tänne. Ei päässyt kaikkien kynnysten yli ja tavaroita piti nostella lattialta, koska ei ollut niin nirso mahdollisista sukista tai johdoista, kaikki kelpasi., Roborock ajoikin vain olohuone-ruokailutila-keittiö-eteinen - aluetta päivittäin, Sanottakoon tähän väliin, että taloudessa ei ole eläimiä, pari lasta ja vaimo, joten joskus leluja ja pitkiä hiuksia haasteena. Yleisesti ottaen erittäin siistiä.

Käytin paljon aikaa taustatutkimukseen. Katsoin Vacuum Wars ja Just a Dad revikat, reddit jne. Olin valmis maksamaan sen tonnin laitteesta kunhan se olisi hyvä ja selviäisi päivittäisistä haasteista koko asunnossa (Johdot, lelut, sukat, kynnykset, kuivaustelineet, matot).
Päädyin ostamaan Dreame L50 Ultran, Dreamen omilta sivuilta. Oli juuri silloin pienessä alessa ja uutiskirjeen tilaajalle -5%, joten hintaa jäi noin 820e. Toimituksessa meni reilun viikon verran.

Valitettavasti saman verran meni aikaa siihen kun päädyin päätökseen, että palautan tuotteen.

Syyt palautukselle (laatuongelmat):

- Imuroidessa jättää roskia sinne tänne. Huono roskien keräys valitusta imutehosta riippumatta. Jättää roskia sinne tänne. Roborock S5 hoiti homman paremmin kunhan pölysäiliö oli vain tyhjä. Huom. markkinoitu imuteho piti olla 10 kertaa parempi kuin Roborockissa 2 000 vs. 19 500 Pa.
- Ei suostu menemään 10,3cm korkean hyllyn alle vaikka mahtuisi sinne mainiosti. En ymmärrä miksi. Kartassa ei näkynyt mitään estettä sillä kohtaa.
- Tyhjentää pölysäiliön liian aktiivisesti, vaikka siellä ei ole juuri mitään. Onko tähän jokin neliö tai aika peruste? No apista voit säätää kuinka tiheästi (tiheydelle ei mitään määrettä) vai tyhjentääkö ollenkaan imuroinnin aikana. Ainoa järkevä valinta tässä meidän tapauksessa oli se, että tyhjentää vain kun imurointi on suoritettu. Se siis kävi tyhjentämässä säiliötä vaikka siellä ei ollut mitään.
- Reitti ei ole johdonmukainen, ajelee miten sattuu. Jättää pienen alueen siivoamatta palatakseen sinne myöhemmin. Joskus ei meinaa löytää asemaan ja jää pitkäksi aikaa miettimään minne pitäisi mennä, varsinkin huoneen tai tehtävän päätyttyä. Tämän ja (automaattisen) tyhjennystiheyden vuoksi tehtävien suorittaminen vie todella kauan aikaa. 7vuotta vanhempi Roborock S5 suoriutuu saman alueen siivouksesta ~puolet nopeammin ja paremmin, koska toimii järjestelmällisesti eikä ajele siellä täällä edes takaisin.
- Automaattinen tyhjennys toimii huonosti. Usein tyhjennyksen jälkeen ja palatessaan tehtävään jättää hiuksia ja pölypallon roikkumaan robotin tyhjennysaukkoon ja näin ollen kuljettaa niitä ympäri asuntoa. Kokeiltu hiustenpakkaus-komennolla ja ilman, sama lopputulos.
- Pelkää valkoisia maton reunoja. Jotenkin vaikuttaa että robotilla on vaikeaa ymmärtää missä on maton reuna. Piirtää myös sovellukseen mattojen reunat miten sattuu. Tämä vaikuttaa myös moppaustulokseen, jos on valittuna ette mattoa mopata.
- Lattiaan asti olevat peilit tuntuvat olevan robotille vaikeaa ymmärtää, vaikka alue on rajattu kielletyksi. Meni sekaisin, eikä tiedä minne mennä.
- Siirtää lyhytnukkaisen ja ison eteisen maton pois paikaltaan. Roborockin kanssa ei mitään ongelmaa. Ratkaistavissa varmaan liukuesteellä maton alle.
- Miksi robotti pesee mopit aina ennen uutta moppaustehtävää? Se on pessyt ja kuivannut mopit kun se on edellisen kerran palannut moppaustehtävästä asemaan. Joten pesu on turha ja mopit kastuvat kuitenkin mopatessa.
- Miksi mopin kuivaustoiminnon minimiaika on 2h? Lyhyempikin aika riittäisi. Turhaa energiankulutusta. Ei säädettävissä pienemmäksi.
- Sovelluksessa paljon ominaisuuksia, mikä on hyvä asia, mutta niistä voisi kertoa tarkemmin, mitä toiminto tekee tai ei tee ja mihin se vaikuttaa. Jonkin verran myös käännös ja asia virheitä.
- Sovelluksessa on myös jokaiselle matolle erikseen valittavissa maton tyyppi (4kpl). Mikään ei ainakaan minulle avannut sitä mitä virkaa esim. pitkä ja lyhyt nukkaisella matolla on robotin käyttäytymiseen.
- Sovelluksessa jos laittaa tehtäväksi, imuroi ensin ja moppaa sitten -> jättää mopit telakkaan ja imuroi lattiat. Seuraavaksi hakee mopit ja pesee lattiat. Viimeisenä menee imuroimaan matot.... Siis millä logiikalla? Ajellaan ympäriinsä ja käydään vähän väliä telakassa.
- Surkea akun kesto. 63m2 siivousalueen (puolet alueesta imuroidaan, toinen puolikas imuroidaan ja mopataan) siivoamiseen menee 89minuuttia ja akkua kuluu 65% (100->35%) (sisältää 2 x mopin pesun ja 3 x säiliön tyhjennyksen. Kuinkahan huonoksi akun kesto menee parin vuoden kuluessa. Puhumattakaan siitä, että robotin voisi olettaa toimivan 5-10vuotta moitteetta. Akku riittää hädin tuskin koko asunnon imuroimiseen. Tehtävässä: koko asunto imuroidaan ja puolet asunnosta mopataan, tehtävän kesto 150minuuttia. Haluan korostaa, että kyseessä on täysin uusi akku ja voisin olettaa sen kestävän hieman paremmin. Ei varmasti jaksa koko asunnon siivousta jos sen pitäisi ensin imuroida ja sitten mopata kaikkialta. En edes kokeillut.
- Tekoäly painotteisuus ei vaan toimi omaan tapaan miellyttävästi.
- Vaakatasossa lattialla olevaa pöydän jalka (ikean työpöytä) meinasi tuottaa ongelmia. Taisi olla liian matala törmäysanturille ja tutkalle. Olisin luullut kameran sen ymmärtävän
- Mua ei haittaa, että tehtävän suorittamiseen menee aikaa silloin kun olen itse poissa kotoa. Mutta jos koko asunnon siivoamiseen menee tyyliin 5-6h on se jo liikaa. EIhän sitä viitsi sitten laittaa käyttöön kun itse pitäisi olla kotona.

Suurimmat ongelmat ovat robotin toiminta ilman järjestelmällisyyttä. Tyhjennystiheys. Tyhjennyksen huono laatu. Imuroinnin huono laatu. Hidas toiminta. Edellä mainitut vaikuttavat eniten myös akunkestoon. Siksi koen, että akun kestosta voi tulla isompikin ongelma ajan mittaan.

Oli siinä jotain hyvääkin (verrattuna aikaisempaan)
+ Huomattavasti hiljaisempi ja moppaus erittäin hiljainen
+ Moppauksen lopputulos oli pääosin hyvä, vaikka siinä kauan aikaa meneekin.
+ Esteiden ylitys, ei mitään ongelmia ja menee ilman kauheaa kolistelua.
+ Esteiden väistö, menee yllättävän läheltä, toki tässäkin oli joitain poikkeuksia. Joten valitsen seuraavaksikin kameralla ja lidarilla varustetun imurin.

Annoin vastaavat palautteet myös Dreamen asiakaspalveluun. Sain vain vastauksen, että täältä kautta hoidat palautuksen. Kysymyksiin, että onko tässä jotain vikaa vai onko näille tehtävissä jotain, en saanut vastausta. Joten oletan, että ne nyt vaan on sitten tuollaisia. Ja oletan, että ihan kaikki Dreamet, joten valitsen tästä eteenpäin jonkin toisen valmistajan.
Varmasti osa asioista on sellaisia, että et vaan osannut käyttää, oisit laittanut siihen no-go-alueen jne. Mutta jos laite maksaa melkein tonnin ja on vetänyt aamupalaksi AI-steroideja, niin kyllä sen on toimittava aikalailla "out of to box".

Tänään, parin viikon hiljaiselon jälkeen, ilmoittivat palauttavansa rahat.
Silti mua jäi häiritsemään se miten asia hoidetaan. Ei vastata mitään. Mulle jäi nyt oletus, että kaikki Dreamet nyt vaan ovat tällaisia. Ja mitä nyt revikoista olen uudelleen muodostanut mielikuvaa, niin softa nyt vaan on tuollainen mikä saa sen toimimaan niin typerästi.
Kirsikkana kakun päälle. Laitoin vastaavan lyhennetyn arvostelun tuotteesta heidän sivuilleen. Pyydettiin jättämään yhteystiedot, että voidaan olla yhteydessä. No kukaan ei ottanut yhteyttä ja arvostelu on poistettu heidän sivuiltaan.
Mä olen siirtänyt katseeni takaisin Roborockin valikoimaan, siellä ei häiritse mikään muu kuin se, että esteiden väistely ei ole ihan vastaavalla tasolla kuin Dreamella.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 292
Jäsenet
80 047
Uusin jäsen
dubana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom