Robottiruohonleikkuri kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Onko jo kokemuksia? Tai mitä mieltä täällä ylipäätään ollaan Luba 2 mineistä? 3-sarja on turhan kallis/överi omaan käyttöön, joten alkanut katselemaan tuota luba 2 miniä, kun sen reilulla tonnilla saisi.

Hakusessa siis rajalangaton leikkuri alle 1000 neliön pihaan. Ajatuksia otetaan vastaan.
Ei ole vielä… Koko perkeleen laitetta ei ole vielä edes tullut. Joka viikko tulee ilmoitus toimituksen viivästymisestä. Ilmeisesti ko laitetta ei ole vielä yhdelläkään myyjällä koska 4 eri kaupasta kysellyt ja kaikki myyvät ei-oo:ta.

Mammotion Luba 2 Mini 1500 AWD nyt monessa paikassa 1390 €, kokemuksia? Vaatiiko 4G:n? Onko tuohon hintaan hyvä laite, vai joku muu? 1000 neliön tontti josta ehkä puolet nurmikkoa, tasainen piha mutta monenlaista istutusta jne.
Eikös tuo 1390e hintainen ole viime vuoden Luba 1 malli? Luba 2 on sitten tämän vuoden malli paremmilla ominaisuuksilla.

Moro

No nyt on kokemuksia ja vieläpä ihan positiivisia,vaihdoin hakukaapeleiden paikat ja nyt tuntuu toimivan.
Koitin testailla hakua ja kaapeleita sieltä näppäimistön jutuista mutta eipä ne tuntuneet mitään järjellistä antavan.

Eikös tuo 1390e hintainen ole viime vuoden Luba 1 malli? Luba 2 on sitten tämän vuoden malli paremmilla ominaisuuksilla.

1390e hintainen on tosiaan alkuperäinen LiDAR-malli.

Luba Mini 2 on 1899e, muutoksia taitaa olla parempi (360 asteen) LiDAR ja 200 mm leikkuulaudan lisäksi siinä on 115 mm reunaleikkuulautanen.

Mutta sitten on myös Luba 3 1500 1999e, erona Luba Mini 2:een verrattuna kaksi 200 mm leikkuulautaa ja akun kapasiteetti 9,4 Ah vs aiempien versioiden 6,1 Ah.

Näillä hinnoilla ainoastaan tuo alkuperäinen tai Luba 3 on järkeviä ostaa.

Segwayn Navimow H210E lähti tilaukseen talouden ensimmäiseksi robovuoheksi. Nurtsia about 600 neliötä, lyhyehkö 15 asteen rinne, matalareunaisia istutuksia ja kapea sivupiha, jota pitkin pitäisi ajaa etupihalle. Katsotaan miten tuollainen useampaa navigointitekniikkaa hyödyntävä leikkuri suoriutuu pihasta. Arvostelujen perusteella ei pitäisi olla ongelmaa ja yllättävän positiivisia käyttäjäpalautteita nuo vanhemmat Navimowit olivat keränneet suomalaisista pihoista.

Onko tämä tullut jo sulle? Tai onko muilla kokemusta H-sarjalaisista? Lubien lisäksi nyt katsellut näitä Navimoweja i ja h-sarjaa. Hyvin vähän tuntuu löytyvän arvosteluita näistä 2026 malleista (pl.youtuben maksetut).

Onko tämä tullut jo sulle? Tai onko muilla kokemusta H-sarjalaisista? Lubien lisäksi nyt katsellut näitä Navimoweja i ja h-sarjaa. Hyvin vähän tuntuu löytyvän arvosteluita näistä 2026 malleista (pl.youtuben maksetut).
Mulla on ollut 3 vuotta H800 käytössä. Eli ei tätä uutta H2 sarjaa vaan aiempaa. Toiminut todella luotettavasti. Nyt myös iloinen kun HA-integraatio saatavilla.
Muutamia hölmäyksiä on joka ehkä liittyy EU-lakiin tai sitten vaan devaajan laiskuuteen. Eli kun leikkuri nousee, niin sitä ei saa remotella jatkamaan vaan pitää mennä fyysisesti paikan päälle painamaan STOP nappia. Lisäksi olen nyt lukenut, että uudemmissa malleissa terälevy on suojattu myös alapuolelta, jolloin terät jäävät kahden suojalevyn väliin. Tämä estää teriä jumiutumasta ruohon takia. Tosin itse olen putsannut säännöllisesti ja olettanut, että se kuuluu asiaan. Tuplalevy ilmeisesti siis vähentää huoltotarvetta terille. Omassa H-sarjalaisessa tulee olla taivasnäkymä ja erillinen antenni telakan ja robon lisäksi. Uudessa H-sarjalaisessa erillistä antennia ei enää tarvita. Kuulostaa houkuttelevalta jos uutta robottia olisin ostamassa. Itsellä on etukuponki 400€ alennuksella jos ostan H2-sarjan tuotteen, mutta en tiedä jaksanko päivittää kun nykyinen vielä kivasti toimii.

Leikkuri odottaa tuossa asennusta. Jospa viikonloppuna ehtisi asentamaan ja pääsisi jo vähän ruohonkorttakin leikkaamaan. Laittelen kokemuksia kun niitä alkaa kertymään.

Mulla on niin kova kuume jo että pakko ostaa (rajalangaton) robottiruohonleikkuri. Suhteellisen avara piha peltoaukean reunalla. Noin 1500 neliötä leikattavaa alaa josta 300 neliötä erillisenä alana pihatien välissä. Olen jo katsonut omasta mielestäni hyviä vaihtoehtoja mutta en ymmärrä noista seurantateknologioista mitään niin tarvitsisin teidän apua. Lidar, RTK, GPS, yms. Wi-Fi ei kata ainakaan vielä koko pihaa.

Budjetti olis noin 1500€. Mammotion tippui pois kun siihen pitää ostaa niitä lisenssejä. Mielenkiintoinen uutuus olisi kait Anthbot Genie 3000 mutta siinäkin oli että 4G-palvelu ilmaiseksi vuodeksi. Jos normidataliittymä ei kelpaa niin en haluaisi sitoutua mihinkään firman määräämään lisenssiin jonka hintaa voi pompotella miten haluaa.

Gigantista ja Taloon.comista katsottuna 1500-2000 malleja. Tällä hetkellä ehkä ykkösvaihtoehtona Navimow i220e Lidar tai Pro. Onko muuta eroa kuin neliveto?

Muita Dreame A2 2000
Dreame A2 3000 360° Lidar
Dreame Mova LiDAX 1600 Ultra.
Navimow X315E 1500.
Stiga A 15v tässä yhteydet luvattu 10 vuotta

Isommat mallit varmaan suoriutuu helpoiten tuosta 1500 neliön alasta mutta päivittäin ei tarvi koko alaa ajaa. Viime vuosi oli niin kuuma ja kuiva että sai tosi harvakseltaan ajaa. Kaikissa taisi olla 18-22cm leikkuuleveys. Ja jotenkin miellän että järjestelmällinen leikkuu on paras mun pihalle. Osassa malleissa saikin leikkuukuvioita valita.

Voin vastata kun hommasin H210 alkuviikosta, minun ensimmäinen robottileikkuri joten en osaa muihin verrata. Laitteen käyttöönotto oli helppoa ja äppi tuntuisi aika toimivalta. Alkuun piti laitailla ja asennella firmispäivityksiä jonkin verran. Äpistä sai aktivoitua ilmaisen vuoden 4G joka tuli näemmä Elisan kautta, se tuli muutamassa minuutissa toimintaan. NetRTK pelasi kanssa saman tien. Ajelin tontin ympäri käsin kartoitusmoodissa, en edes lähtenyt yrittämään tuota automaattikartoitusta kun sen verran monimutkainen piha. Yhdessä reunassa tonttia on melko jyrkkä oja, mutta ei ollut vaikeuksia ajaa siinä kartoittaessa joten ajoin jonkin matkaa sen puolelle. Varsinaisessa automaattiajossa se osoittukin huonoksi ideaksi ja robotti valui ojan pohjalle, joten siirsin alueen takaisin yläreunaan.

Ensin ne plussat. Leikkuujälki erinomainen, äpistä voi säätää 20-70mm väliltä korkeutta. Terää tuntuu tehokkaalta, ei takkua vaikka osuu tiiviimpiin heinätuppoihin tai käpyihin yms. Leikkuri on myös todella hiljainen, ei takuulla häiritse yölläkään ketään. RTK paikannus tuntuisi toimivan hyvin. Renkaissa on tosi paljon vääntöä, vähän liiankin paljon välillä kun se jaksaa repiä nurmikon rikki jos jää jumiin. Robotti palaa onnistuneesti telakkaan ja jatkaa leikkuitaan kuten pitää, ei siinä mitään ihmeellistä.

Mutta sitten ne huonot. Minulla on aika haastava piha, löytyy muutama sata neliö tuollaista vanhaa peltomaista kohtaa minkä yritän muuttaa nurmikoksi. Löytyy juuria, kiviä, jyrkkiä kohtia. Ajattelin kuitenkin että tuo 45% nousukyky ja luvatut älykkäät ajoalgoritmit, luistonesto, kamera, lidar yms riittäisi. No ei tunnu riittävän, tuo jää vähän väliä jumiin johonkin. Sen verran tasainen maa on kuitenkin että työnnettävällä pikkuleikkurilla aivan hyvin tuossa pystyy toimimaan. Mutta tämä robotti onnistuu jostain aina löytämään sopivan kohdan mihin jää takkuamaan ja sitten renkaat kaivaa kuopan itselleen. Toinen ongelma on ollut esteenväistö, jotenkin laiskuuttani uskoin noita markkinointipuheita hienosta sensorifuusiosta, tunnistaa 300 objektia jne. Silti tuo pari kertaa jo karautti kiveen joka näkyy todella selvästi kameroille. Myös puun juureen jäi pari kertaa jumiin. Toki tuosta selviää käsin merkkaamalla ne objektiksi mutta on erikoista kun laitteessa on niin hyvät sensorit ettei se tuollaisia huomaa.

Jotenkin tuntuu että jos on yhtä haastava piha kun minulla, kannattaisi hommata nelivetomalli. Jos taas on helppo piha, niin ei varmaan tarvitse tämän H210 tasoista kampetta vaan tuo halvempi i-sarja on ihan riittävä. H-sarjan isoin etu piti olla tuo RTK, Lidar ja Kameran fuusio, älykäs reititys ja esteeväistö, mutta ei nuo oikein tunnu tarjoavan mitään ihmeellistä. Tämä on nyt vähän tämmöinen väliinputoajamalli.

Mulla on niin kova kuume jo että pakko ostaa (rajalangaton) robottiruohonleikkuri. Suhteellisen avara piha peltoaukean reunalla. Noin 1500 neliötä leikattavaa alaa josta 300 neliötä erillisenä alana pihatien välissä. Olen jo katsonut omasta mielestäni hyviä vaihtoehtoja mutta en ymmärrä noista seurantateknologioista mitään niin tarvitsisin teidän apua. Lidar, RTK, GPS, yms. Wi-Fi ei kata ainakaan vielä koko pihaa.

Budjetti olis noin 1500€. Mammotion tippui pois kun siihen pitää ostaa niitä lisenssejä. Mielenkiintoinen uutuus olisi kait Anthbot Genie 3000 mutta siinäkin oli että 4G-palvelu ilmaiseksi vuodeksi. Jos normidataliittymä ei kelpaa niin en haluaisi sitoutua mihinkään firman määräämään lisenssiin jonka hintaa voi pompotella miten haluaa.

Gigantista ja Taloon.comista katsottuna 1500-2000 malleja. Tällä hetkellä ehkä ykkösvaihtoehtona Navimow i220e Lidar tai Pro. Onko muuta eroa kuin neliveto?

Muita Dreame A2 2000
Navimow X315E 1500.

Isommat mallit varmaan suoriutuu helpoiten tuosta 1500 neliön alasta mutta päivittäin ei tarvi koko alaa ajaa. Viime vuosi oli niin kuuma ja kuiva että sai tosi harvakseltaan ajaa. Kaikissa taisi olla 18-22cm leikkuuleveys. Ja jotenkin miellän että järjestelmällinen leikkuu on paras mun pihalle. Osassa malleissa saikin leikkuukuvioita valita.
Sen verran tuohon Mammotionin lisensseihin kommentoin, että tarkoitat varmaan 4G-tilausta? Ei sellaista ole pakko ottaa, sitä käytetään vain etähallintaan wifin ulottumattomissa. Laite osaa kyllä navigoida ilman nettiyhteyttä.

Muita Dreame A2 2000
Navimow X315E 1500.

Noissa tuo maximi pinta-ala on koodattu softaan että ei hyväksy isomman kartan luomista ja jotkut mallit esim dreame ei poista kieltoalueiden pinta-aloja. Että jos on likellä rajaa niin ostaisin pykälää isomman. itellä toi dreame movan lidar vehje on suoriutunut oikein hyvin. Ainoa miinus kun ei puskien alle pääse rymyämään. Kuten aikasemmin vastattu niin wifiä tarvii vaan latausaseman läheisyydessä ja BTllä voi sitte ohjata kauempana.

Sen verran tuohon Mammotionin lisensseihin kommentoin, että tarkoitat varmaan 4G-tilausta? Ei sellaista ole pakko ottaa, sitä käytetään vain etähallintaan wifin ulottumattomissa. Laite osaa kyllä navigoida ilman nettiyhteyttä.
Ok. Se vaan ainoa merkki missä lukee että voit ostaa yhteyden 20€/3kk, 35€/6kk jne. Ajattelin että pitää olla sieltä kautta se että saa kaikki herkut tai edes kulkemaan.
Mulla tosiaan WiFi aika rajoilla etupihan puolella.

Ja tuosta pinta-ala valinnasta niin itsellä juurikin se 1500 täyttyy jos koko alan ajaa. Ja useimmissa malleissa kait nimenomaan niin että se on maksimiala tehomoodilla. Niitä 2000+-malleja eniten just mietin.

Miten nuo paikannukset? Mikä on pakko olla että oikeasti luotettavasti liikkuu?

Ok. Se vaan ainoa merkki missä lukee että voit ostaa yhteyden 20€/3kk, 35€/6kk jne. Ajattelin että pitää olla sieltä kautta se että saa kaikki herkut tai edes kulkemaan.
Mulla tosiaan WiFi aika rajoilla etupihan puolella.

Ja tuosta pinta-ala valinnasta niin itsellä juurikin se 1500 täyttyy jos koko alan ajaa. Ja useimmissa malleissa kait nimenomaan niin että se on maksimiala tehomoodilla. Niitä 2000+-malleja eniten just mietin.

Miten nuo paikannukset? Mikä on pakko olla että oikeasti luotettavasti liikkuu?
Mulla pyöri Yuka Mini 800 koko viime kesän luotettavasti, vaikka ei aina ihan wifi riittänytkään perille asti. Kunhan RTK-antenni on asetettu niin, että taivaalle on rajaton näkyvyys ja satelliitit löytyy, niin hyvinhän se robotti liikkuu.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 752
Jäsenet
82 939
Uusin jäsen
työtönmies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom