Romutuspalkkio

Ja nyt Ebay sulki tapauksen syyllä "toimettomana 21 päivän ajan", vaikka olen ollut korkeintaan kolmen päivän viiveellä yhteydessä myyjään viimeisen kolmen viikon ajan :rofl:
Tilasin "matkalaturin" sammakonsyöjältä kesäkuun puolessavälissä. Ei ole näkynyt laturia. Kolme eri seurantanumeroa on kyllä tullut, kaikki samanlaisia: "No information could be found regarding the mail item."
Ja ebay oli sitä mieltä, että case closed :lol:

Hintalappu eikun kasvaa tälle sirkukselle :mad: sinne meni taas 200€.



EDIT: Puuttuvat romutuspalkkiot olivat maksaneet jo tämän viikon tiistaina. Posti vaan kulkee tässä kehitysmaassa niin hitaasti, että en käsitä miksi siitä kyydistä pitäisi kenenkään maksaa yhtään mitään.


EDIT2: Syyllinen olikin kotimainen Posti, pihtasivat pakettia ilmoittamatta siitä minulle :D
 
Viimeksi muokattu:
P**ka makuhan tästä prosessista jäi, mutta sinänsä en valita. Lopputulos oli kuitenkin sitä mitä luvattiin.
Vahingonkorvauksen määritelmästä olen kyllä vähän eri mieltä edelleenkin, mutta pidän valtiokonttorin laput/päätökset tallessa, siltä varalta jos tulee joskus hutiloitua, niin on näyttää ihan virallista kantaa vastuun kantamisesta ja maksumiehestä :p


Niin kuin Kummelissa... Omavastuu!
 
P**ka makuhan tästä prosessista jäi, mutta sinänsä en valita. Lopputulos oli kuitenkin sitä mitä luvattiin.
Vahingonkorvauksen määritelmästä olen kyllä vähän eri mieltä edelleenkin, mutta pidän valtiokonttorin laput/päätökset tallessa, siltä varalta jos tulee joskus hutiloitua, niin on näyttää ihan virallista kantaa vastuun kantamisesta ja maksumiehestä :p


Niin kuin Kummelissa... Omavastuu!

Mikä omavastuu? :hmm:
 
Mikä omavastuu? :hmm:



Suomennettuna: Autokaupat piti tapahtua tammikuussa, Trafin johdosta ei tapahtunut -> omavastuuta ~½ vuotta erinäisiä Trafin toiminnasta johtuneita kustannuksia.

EDIT: Trafi lyö Jormaa leukaan romutuspalkkio jonossa. Jorman hammas lohkeaa. Sheriffi päättää, että Trafi on syyllinen ja joutuu korvaamaan Jorman hampaan. Jorma joutuu maksamaan omista varoistaan täysimääräisenä niskavammasta johtuvat lääkärikäynnit ja fysioterapiat. = omavastuu.

EDIT2: Valtiokonttorin ohjeistuksessa mainitaan (noin suurinpiirtein), että tarkoitus ei ole tuottaa voittoa vahingonsaajalle, vaan palauttaa hänet siihen tilanteeseen jossa hän oli ennen vahingon kärsimistä.
Ei toteutunut ainakaan minun kohdalla. Maksoin reilut 3k€ Trafin sekoilusta.
 
Viimeksi muokattu:



Suomennettuna: Autokaupat piti tapahtua tammikuussa, Trafin johdosta ei tapahtunut -> omavastuuta ~½ vuotta erinäisiä Trafin toiminnasta johtuneita kustannuksia.

EDIT: Trafi lyö Jormaa leukaan romutuspalkkio jonossa. Jorman hammas lohkeaa. Sheriffi päättää, että Trafi on syyllinen ja joutuu korvaamaan Jorman hampaan. Jorma joutuu maksamaan omista varoistaan täysimääräisenä niskavammasta johtuvat lääkärikäynnit ja fysioterapiat. = omavastuu.

EDIT2: Valtiokonttorin ohjeistuksessa mainitaan (noin suurinpiirtein), että tarkoitus ei ole tuottaa voittoa vahingonsaajalle, vaan palauttaa hänet siihen tilanteeseen jossa hän oli ennen vahingon kärsimistä.
Ei toteutunut ainakaan minun kohdalla. Maksoin reilut 3k€ Trafin sekoilusta.

Ok. Ja OT heti perään vähän asiaa sivuten. Valtio (vai kunta/kaupunki) maksaa yrittäjälle 2000€ koronasta johtuville tappioille, omavastuu 1500€, ja ihmettelin mikä vitun omavastuu - miksei suoraan 1500€ ilman byrokratian kukkasia.

Mutta joo, luulin jo että tuossa romutuspalkkiossa(kin) olisi omavastuu. Mun luetunymmärtäminen joskus...
 
Traficomilla on otettu loppukiri, nimittäin tänään sunnuntaina tuli päätös 12.4. jätettyyn hakemukseen. Tällä tahdilla kun olisi alusta asti käsitelty hakemuksia, niin ei tarvisi puolta vuotta odottaa rahoja.
 
Mullekin tuli päätös, 29.4. tehtyyn hakemukseen. Vähän kuumotti, kun edellisenä päivänä oli ilmoitus, että 5% rahaa jäljellä, aamulla ei mitään ja iltapäivällä kun menin hakemusta tekemään, oli ilmoitus että fyrkat loppu.
 
Lausuntokierros: Romutuspalkkio vauhdittamaan uusien henkilöautojen kauppaa ja uudistamaan ajoneuvokantaa

Tää ois itselle ihan ok.

Miten saa eniten arvoa itselle tästä "muuvista". Eli mitä kaikkea kannattaa myydä irtonaisena autosta joka tähän menisi? Tyyliin voiko tämän romutuspalkkion lunastaa siten, että autosta revitään kaikki liikkuva pois, tyyliin vanteet jne. yms. Parit vanteet kuitenkin hyvillä renkailla ja mm. vasta vaihdetut ilmapussit yms. että kannattaako näissä romutushommissa irrottaa autosta kaikki myytäväksi kelpaava osiksi ja toriin halvalla ja sit auto romuttamolle? Auto on käytössä ja ajokuntoinen, mutta joutaisi silti romuttaa jos edut toteutuu.

Tai riittääkö et romuttamon pihalla purkaa kaiken myytävän mitä osaa (renkaat, vanteet), ilmapussit ehkä jos ottais ku oli kalliita ja jotain muuta?
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen käsittänyt, että riittää kun auton kori toimitetaan. Saat myydä itse kaiken minkä irti lähtee ennen romuttamista. Tosin tuskin antavat romuttamon pihalla niitä purkaa.
 
Minä olen käsittänyt, että riittää kun auton kori toimitetaan. Saat myydä itse kaiken minkä irti lähtee ennen romuttamista. Tosin tuskin antavat romuttamon pihalla niitä purkaa.
Jep. Minustakin auton kori kyllä pitäisi riittää.

Mulla oli säilössä katsastamaton Peugeot 406 ja se kelpasi toki romutukseen. Auto vaan oli pakettiauto, niin piti ennen romutusta käydä muutoskatsastamassa se ensin 2 paikkaiseksi henkilöautoksi. Alunperin ollut 5 paikkainen, mutta ei mulla ollut siihen takapenkkejäkään enää.

Ajoin auton romutukseen (maksoivat ehkä 50€) ja akun otin autosta muuhun käyttöön.

Romutusraha tuli ja 2000€ taisi saada. Lisäksi silloin vielä oli 2000€ sähköautotuki tuohon päälle. Tilalle tuli Volkkarin id3.
 
Lainaus: "Esityksen mukaan sekä romutetun että uuden auton omistajan tai haltijan tulisi olla sama henkilö. Romutettavan auton olisi lisäksi täytynyt olla liikennekäytössä ja uuden auton ostajan omistuksessa tai pääasiallisessa käytössä vähintään 12 kuukautta välittömästi ennen romutusta. "

Eli palkkion saa käyttökelpoisista liikennekäytössä olevista ajoneuvoista jolloin ne oikeat romut pihoilla jää ilman, ja edelleen kedonkukiksi. Ei olla mietitty taaskaan loppuun saakka.
 
Lainaus: "Esityksen mukaan sekä romutetun että uuden auton omistajan tai haltijan tulisi olla sama henkilö. Romutettavan auton olisi lisäksi täytynyt olla liikennekäytössä ja uuden auton ostajan omistuksessa tai pääasiallisessa käytössä vähintään 12 kuukautta välittömästi ennen romutusta. "

Eli palkkion saa käyttökelpoisista liikennekäytössä olevista ajoneuvoista jolloin ne oikeat romut pihoilla jää ilman, ja edelleen kedonkukiksi. Ei olla mietitty taaskaan loppuun saakka.
Mitenkä niin? Niitä romujahan yritetään saada pois juuri sieltä liikenteestä. Pihalla seisova romuvarasto on ihan omistajan henkkoht ongelma, niitä kun harvemmin liikennekäyttöön enää muutenkaan saada tai edes yritetä saada, eikä varsinkaan pitäisi valtion sekaantua pihan siistimiseen millään palkkioilla.
 
liikennekäytössä ja uuden auton ostajan omistuksessa tai pääasiallisessa käytössä vähintään 12 kuukautta välittömästi ennen romutusta. "

Eli palkkion saa käyttökelpoisista liikennekäytössä olevista ajoneuvoista jolloin ne oikeat romut pihoilla jää ilman, ja edelleen kedonkukiksi. Ei olla mietitty taaskaan loppuun saakka.
Noin se muistaakseni oli viimeksikin muotoiltu?

Eli ensin ottaa vaan autolle (tai sille korille) vakuutuksen, jos ei ole jo. Ja sitten ottaa Traficomissa auton (tai korin) takaisin liikennekäyttöön.

Auto pitää olla ollut omistuksessa 12 kuukautta tuota romutusta ennen.

Romu-ukkohan voi myös hakea sen korin pihasta, mutta sitten ehkä vähän joutuu maksaa kuljetuksesta.


Itse en nyt tuota romutusta tule hyödyntämään. Uudet autot vähän turhan kalliita. Tai sitten "huonompia", kuin nykyinen Model S 90D FL (2016).


Mitenkä niin? Niitä romujahan yritetään saada pois juuri sieltä liikenteestä. Pihalla seisova romuvarasto on ihan omistajan henkkoht ongelma, niitä kun harvemmin liikennekäyttöön enää muutenkaan saada tai edes yritetä saada, eikä varsinkaan pitäisi valtion sekaantua pihan siistimiseen millään palkkioilla.
Kyllä sen korinkin saa pois liikennekäytöstä tai liikennekäyttöön (Taficomissa, kunhan vakuutus on otettu).

Eli yhden korin voi kyllä minusta vieläkin hyödyntää.

Muistaakseni joku "hyypiö" sai uuden Volvon, kun romutti 50 auton koria viime kierroksella :D Se on nyt estetty, eli 1kpl vain käy.
 
Tuo siis tulevassa romutuksessa on kiellettyä tai ei onnistu enää.

Muistin hieman väärin, eli 43 romuautoa meni romutukseen.


Edit:
"hän sai korvausta Volvoon tarvittavan summan: 76 765,25 euroa."

E2:
Yhden romutuksen saa tehtyä per vuosi (ilmeisesti?). En nyt muista pitääkö uutta autoa pitää joku tietty aika, vai voiko se myydä vaikka seuraavana päivänä. Mutta toisaalta 2000€ on niin pieni summa, että ei se oikein tunnu esim 30-35k€ autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo siis tulevassa romutuksessa on kiellettyä tai ei onnistu enää.

Muistin hieman väärin, eli 43 romuautoa meni romutukseen.


Edit:
"hän sai korvausta Volvoon tarvittavan summan: 76 765,25 euroa."

E2:
Yhden romutuksen saa tehtyä per vuosi (ilmeisesti?). En nyt muista pitääkö uutta autoa pitää joku tietty aika, vai voiko se myydä vaikka seuraavana päivänä. Mutta toisaalta 2000€ on niin pieni summa, että ei se oikein tunnu esim 30-35k€ autossa.
Saahan sillä ostettua jonkun pikkuauton, mistä ei tarvii maksaa 30k€
 
Viimeksi muokattu:
Koko tämä romutuspalkkiojärjestelmähän on oikeastaan ihan täysin älytön. Se ei alkuunkaan vastaa oikeaan tarpeeseen. Ei ole ollenkaan realistista, että joku joka ajaa halvalla ~tonnin autolla, menisi siitä saatavan romutuspalkkion takia ostamaan uuden 25000+ euron auton, se vaan ei ole mahdollista. Jos taas rahaa (tai luottoa) on niin paljon, että tuliterän auton ostaminen on vaihtoehto, silloin ei ennestään ajeta sillä tonnin rutkulla, eikä se uuden auton ostaminen ole ratkaisevasti saadusta romupalkkiosta riippuvainen. Myöskin toimivan parin tonnin auton romuttaminen pelkästään romuttamisen ilosta on älytöntä, se auto on jo olemassa ja kannattaisi käyttää "loppuun" asti.
Tässähän on kyse pelkästään tulonsiirrosta jo ennestään hyvätuloisille, jotka hankkivat sen romuauton nimiinsä ennen autokaupoille menoa. Jos taas aidosti ajatuksena olisi saada pois niitä romuautoja liikenteestä tai pihoilta, pitäisi niistä tuo palkkio maksaa ilman kytköstä uuden auton ostamiseen. Romutuspalkkio voisi myös olla paljon pienempikin, kun oikeastaan minkä tahansa edes etäisesti toimintakuntoisen auton hinta on karkeasti 500e tietämissä vapailla markkinoilla, voisi romutuspalkkio olla samaa suuruusluokkaa, silloin saisi romun pois ja myyjä säästyisi myymisen vaivalta. 2500eurolla myös saisi silloin yhden auton sijasta 5kpl raatoja pois kuleksimasta.
 
"Koko tämä romutuspalkkiojärjestelmähän on oikeastaan ihan täysin älytön. Se ei alkuunkaan vastaa oikeaan tarpeeseen. Ei ole ollenkaan realistista, että joku joka ajaa halvalla ~tonnin autolla, menisi siitä saatavan romutuspalkkion takia ostamaan uuden 25000+ euron auton, se vaan ei ole mahdollista. Jos taas rahaa (tai luottoa) on niin paljon, että tuliterän auton ostaminen on vaihtoehto, silloin ei ennestään ajeta sillä tonnin rutkulla, eikä se uuden auton ostaminen ole ratkaisevasti saadusta romupalkkiosta riippuvainen. Myöskin toimivan parin tonnin auton romuttaminen pelkästään romuttamisen ilosta on älytöntä, se auto on jo olemassa ja kannattaisi käyttää "loppuun" asti."

Pelin paikka, ehkäpä ajatuksena saada katsastettuja ja hyväkuntoisia ajoneuvoja kierrätyspisteisiin, omistajalle rekisteristäpoistotodistus ja seuraavana päivänä saman ajoneuvon uudelleen rekisteröinti ja myyntiin. Tavallaan tavara kiertämään.
Tässä voittaisi kaikki ja vanhan käyttökelpoisen auton omistaja saisi 2000/2500eur hyvityksen uudesta mahdollisesti +30keur autosta. Noin 10% alennus.

"Tässähän on kyse pelkästään tulonsiirrosta jo ennestään hyvätuloisille, jotka hankkivat sen romuauton nimiinsä ennen autokaupoille menoa. Jos taas aidosti ajatuksena olisi saada pois niitä romuautoja liikenteestä tai pihoilta, pitäisi niistä tuo palkkio maksaa ilman kytköstä uuden auton ostamiseen. Romutuspalkkio voisi myös olla paljon pienempikin, kun oikeastaan minkä tahansa edes etäisesti toimintakuntoisen auton hinta on karkeasti 500e tietämissä vapailla markkinoilla, voisi romutuspalkkio olla samaa suuruusluokkaa, silloin saisi romun pois ja myyjä säästyisi myymisen vaivalta. 2500eurolla myös saisi silloin yhden auton sijasta 5kpl raatoja pois kuleksimasta."

Sen noin 500eur saa melko helposti autosta kuin autosta jos viitsii poistaa nesteet ja dollylla/trailerilla toimittaa esim. Retekolle vaakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 497
Viestejä
4 834 384
Jäsenet
78 257
Uusin jäsen
piusk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom