Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mua mietityttää tässä AI-hommassa se, että onko yhtiöt / kuluttajat lopulta valmiita maksamaan tarpeeksi näistä AI-sovelluksista jotta nämä tuhansien miljardien investoinnit ja potentiaaliset menetetyt pääoman tuotot saadaan katettua?
Ainakin meidän perhe jo nyt maksaa Microsoftille Office 365 familytilauksen kautta Co Pilot paremmista ominaisuuksita tosin tuossa tilauksessa tulee muutakin mutta olisin valmis maksamaan muutenkin. AI myös kokoaja kehittyy joten sitä hyödyllisemmäksi se tulee.

Jos ostaa Kanada, Suomi, Ruotsi, Hollanti niin ainakin näissä osingot menee oikein, OP:lla ainakin. Eli jos suoria ostoja haluaa, niin kyllä näistä neljästä maasta ainakin itse löytäisin jo ostettavaa. Espanjan voi ottaa mukaan, sitten sen osinkoverotus on 19%. Sitten vaan vaikka rajaa ihan P/E luvulla ja vaikka osingonmaksulla, fi.investing.com sivulla on hyvä työkalu siihen.

Jos ostaa Kanada, Suomi, Ruotsi, Hollanti niin ainakin näissä osingot menee oikein, OP:lla ainakin. Eli jos suoria ostoja haluaa, niin kyllä näistä neljästä maasta ainakin itse löytäisin jo ostettavaa. Espanjan voi ottaa mukaan, sitten sen osinkoverotus on 19%. Sitten vaan vaikka rajaa ihan P/E luvulla ja vaikka osingonmaksulla, fi.investing.com sivulla on hyvä työkalu siihen.

Osingonmaksussahan kannattaa muistaa, ettei menneisyys ole tae tulevasta. Prosenttiosuus mainitaan yleensä vuosikeskiarvona vs. nykyinen osakkeen hinta. Syklisissä on oltava tarkkana ajoituksen kanssa. Eli sinne ChatGPT kysymys tickeristä, mistä johtuu nykyinen osinkotaso, mitkä ovat näkymät jne.

Vain ETF sijoituksissa pätee ei-ajoituksen sääntö (time in the market jne..). On myöskin yrityksiä jotka maksavat extra-dividend perusteella säännöllisen epäsäännöllisesti.

Onkos muut olleet vastaavassa haasteessa ja miten olette sen ylittäneet?
Eli syksyllä tuli avioero jonka takia sijoitukset piti laittaa lihoiksi (+lainaa pankista). Nyt homma on hoidettu ja tietenkin ajatus jatkaa sijoittamista. Aikaisemmin oli suoria osakkeita.
Nyt on kaksi haastetta:
1. Kaikki osakkeet, mitkä ovat tuttuja, tuntuvat todella kalliilta. Ei vaan kpl hinnaltaan vaan PE luvulta yms. Eikä nykyinen maailman tilannekkaan ole omasta mielestä kauhean vakaa. Eli miten ihmeessä pääsen näistä "peloista" yli ja keksin jotain mitä ostaa?
2. Aina sanotaan että ETF olisi tuottavampi(/helpompi) ja näinhän se on. Mutta kun on tottunut suoriin osakkeisiin + osinkoihin niin näiden ostaminen on jostain syystä hyvin vaikeaa. Onko tähän muuta ajatuksen korjausta kuin vain ostaa?

Tavoite on edelleen että jos riittävän vanhaksi elän niin keventää työntekoa jos sitä kaipaa tai sitten saada lisärahaa eläkkeelle. Jos aika jättää ennen niin on tytär joka saa sitten jonkun muiston minusta.
Eli ajatus sijoittaa aika passiivisesti ja pitkällä aikavälillä, mutta silti "viikkotasolla" seurata tilannetta. Tähän suorat osakkeet tuo enemmän mielenkiintoa.
Se on ihan pätevää olla pois osakkeista jos on kallista. Ei se juna mihinkään mene vaan aina tulee uusia. Buffettkin menestyi ihan kohtuullisesti eikä tosiaankaan ollut all-in osakkeissa aina.

Hyviä yksittäisiä osakkeita löytyy kyllä aina kun vaan kaivaa tarpeeksi kauan.

Kalliskin on aika suhteellinen käsite, verrattuna mihin? Itse lopetin osakesijoittamisen jokunen vuosi sitten ja olin all in kullassa, toki käytin myös varoja muuhun. Nyt taas harkitsen osakesijoittamisen aloittamista kun kulta vaikuttaa kalliilta. Eli siis myisin loput kultavarantoni pois ja ostaisin osakkeita. Pikku hiljaa olen toki realisoinut kultaakin ja ostanut niillä yhden kohdalle tulleen mielestäni edukkaan haluamani klassikkoauton ja moottoripyörän.

Mun mielestäni osakkeissa on ehkä parempi tuottopotentiaali kun kullan tuotot on olleet aika huimia parina viime vuonna. Toki osakemarkkinalla on aika iso epävarmuus tällä hetkellä yleisemminkin. 10 vuotta sitten en ajatellut että kotimaan tai ulkomaan sijoitukset voisi joku sosialisoida pois, nykyisin pidän mahdollisena sellaistakin.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 068
Jäsenet
81 259
Uusin jäsen
jorgen Kari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom