Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ostossa ja myynnissä myös menee tuo 15€ kulu. Voi olla ihan kannattavaa maksaa jos olet ostamassa jotain volatiliteettiä ETF:ää ja haluat ostaa tiettynä aikana. Pitkään ETF indeksipeliin ETF kuukausisäästö on ihan hyvä niin tulee tehtyä samalla ajallista hajautusta. Eri asia on sitten onko siitä hyötyä hajauttaa ajallisesti vai ei.Eli 15e kulu on kertaluontoinen, jos ostaa ETF ohi kk/säästämisen?
Oikeassa olet, nordnetin Suomi-rahasto on suosittu vaihtoehto ja hyvä jollei ole aikeissa sijoittaa suoraan Suomi osakkeisiin. Itse olen vähän ajatellut laittaa esim Ruotsi, Norja ja Tanska rahastoa vähän vetona ETF:ien lisäksi, vaikka se ei mitenkään välttämätöntä olisi.No esim Nordnetin Suomi-rahasto 0% kuluilla ja 0€ merkinnällä on vallan hyvä jos pieniä summia kerrallaan haluaa Suomeen laittaa. Ruotsi saman hintainen. Handelsbankenin USA on 0,2% kuluilla jne. Pienissä kertasummissa suosisin kyllä rahastoja. Ei se ETF mikään maaginen ole perusindekseissä, vaikka kuulostaa jotenkin muodikkaammalta kuin tuulipukurahasto. Osakkeita poimikoon kuka osaa ja haluaa.
En usko, että kiina-nvidia on syynä tänpäiväiseen. Kiina on ihan pieniä perunoita kun nvidian 2026 tulokseen on laskettu 0$ kiinaa sisään. Jos ne sinne saa jotain myytyä se on bonus.Taas teknologiakurssit seuraa NVIDIA:aa. Kiina asettanut tuontitullit NVIDIA:n siruille ja kaikki teknologiaosakkeet punaisena.
Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.Mikähän kupla tässä on oikein menossa kotimaisten osakkeiden osalta, kun omassa salkussa kotimaisten firmojen osakkeet ovat kaikki niin reilusti plussalla? Ei tunnu enää kovin luonnolliselta kasvulta, kun salkun arvo nousee kuukaudessa reippaasti enemmän kuin mitä palkkatyöstä tulee palkkaa. Pitääkö nuo rahastaa pois ennenkuin puhkeaa?![]()
Kyllä oston pitäisi onnistua heti myyntilaidasta. Katsoitko osto jo myyntilaidat ennen ostotoimeksiannon tekoa? Voit myös jälkikäteen tarkastaa kaikki toteutuneet kaupat. Jos samaan hintaan on jo ollut muita ostotoimeksiantoja ne toteutuvat toki ensin.Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.
Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.
Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.
Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.
Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.
Hyvin olet kyllä poiminut, mitään noista ei ole pakko myydä mielestäni. Muutamaa näistä vähensin osan itse viime vuonna koska olivat kasvaneet liian suuriksi salkussa (Nokia, Fortum, Nordea), Tietoeveryä lisäsin keväänä ja ovat nyt holdissa.Fortum, Telia, Nordea, Nokia, Outokumpu, Tietoevry, Mandatum
En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.
En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.
Hinnastosta löytyy korot ja riippuu millä tasolla olet.Myin Nordnetistä 10t edestä osakkeita. Rahat näkyvät heti, mutta jos nuo nostetaan pois ennen selvityspäivää (t+2) niin menee korko. Mielenkiinnosta, paljonkohan korko on?
"Ymmärrän, että minulta voidaan periä korkoa nostamastani rahasummasta, koska olen myynyt osakkeita XXXX, XX EUR arvosta ja olen tekemässä noston ennen kaupan selvityspäivää (T+2). Olen myös tietoinen, että välityspalkkio veloitetaan kaupan jälkeisenä yönä ja että noston jälkeisen saldon on katettava välityspalkkio, jotta nostoa ei evätä tai tili ei ylity."
On perusteita etenkin nyt kun panther-lake julkaistu todistaen intelin uuden prosessin ja cpu-igpu:n olevan hyviä ja intel pystyy toimittamaan aikataulussa. Samalla tuli varmistus, että intel jatkaa valmistusteknologiaan satsaamista, oli iso kysymysmerkki mitä tehtaille tapahtuu. Nvidia diili myös intelin kannalta oikein hyvä. Why Intel's Panther Lake Won Digital Foundry's CES 2026Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
Tämän vuoksi sijoitan yleensä pienillä summilla, kun teen suoria osakesijoituksia. Olen päätynyt ratkaisuun, että ostan vain sellaisten yhtiöiden osakkeita, joita itse arvostan ja joilla uskon olevan vielä kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Uutisista on mukava lukea otsikoita yrityksistä, joihin minulla on suoria sijoituksia. Lisäksi porrastan ostamista eli tilanteen mukaan kasvatan tai myyn omistuksiani.Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
On tilastoitu, että Yhdysvalloissa osakekurssit ovat historiallisesti olleet korkeammalla demokraattipresidenttien kausina verrattuna republikaanipresidentteihin. En jaksa avautua tästä Trump-aiheesta enempää. Aiheesta olevassa ketjussa näyttää jo olevan tarpeeksi mielipiteitä. Ilmapiiri ketjussa on suorastaan räjähdysherkkä, siis kaasua on ilmassa! : )Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
Jos et ole niin jo tehnyt, niin kannattaa ostaa salkuun ehdottomasti lisäksi jotain isoa maailmarahastoa tai ETF:ää. Ettei vaan käy niin että salkussa on vain paria pientä suomalaista firmaa muutamalta toimialalta.
kyllä silti pitkällä välillä aika heikkoa on intelin menestys ollut. Elokuussa 2017 intel on ollut 35 taalan tuntumassa kun vanhoista papereista katson. Nyt on 48, vaikka konesalibuumi, ai ja teknobuumi päällä eikä ole splitattu. Sen ajan luuseri eli AMD saati silloin aika tylsä Nvidia tai jopa vielä tylsempi IBM näyttää tuotteneen huomattavasti paremmin.Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
"Ruohonjuuritason" osakkeissa kannattaa myös miettiä ostaisiko itse kyseisen firman tuotteita. Joskus mulla oli Sampoa ja Iffissä kaikki vakuutuksetkin kun oli ylivoimaisesti kilpailukykyisin. Nyt sitten muutama vuosi eteenpäin ja mulla on lähinnä joku ikivanha terveysvakuutus Iffissä, kaikki muut lähivakuutuksessa. Syy: Iffin "ovela" hinnoittelupolitiikka, missä tarjoavat ensin hyvän hinnan ja vaivihkaa korottelevat niitä kuvitellen ettei kukaan huomaa mitään. En enää ostaisi Iffin vakuutuksia, enkä kyllä Sampon osakettakaan mitä on kehuttu lähinnä juuri kilpailukykyisestä vakuutustoiminnasta.Tämän vuoksi sijoitan yleensä pienillä summilla, kun teen suoria osakesijoituksia. Olen päätynyt ratkaisuun, että ostan vain sellaisten yhtiöiden osakkeita, joita itse arvostan ja joilla uskon olevan vielä kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Uutisista on mukava lukea otsikoita yrityksistä, joihin minulla on suoria sijoituksia. Lisäksi porrastan ostamista eli tilanteen mukaan kasvatan tai myyn omistuksiani.
Nordealla aikanaan kesti ihan älyttömän kauan joissain tapauksissa että toimeksianto meni läpi, ja sillon olisikin jo laita jotain ihan muuta kuin siinä hetkessä kun alunperin laittoi. Lisäksi oli vielä heidän omat ääliörajansa missä osakeelle ei voinut laittaa ostotarjousta kuin heidän määrittelemillään hintavälillä, mikä perustui johonkin eiliseen päätöskurssiin. Kannattaa selvittää onko kyse jostain tuollaisesta.Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.