Mitään en takaa ja valitukset saa pistää devnull jos ei kehity odotetusti. Ja jos esimerkiksi 5 vuotta on mielestäsi liian pitkä sijoitusaika niin ei kannata jatkaa lukemista.
Oikeastaan vain tämän viestin perusteella ostin hieman Talenomia omaan "salkkuun". Jos tuo joskus tuosta joskus nousee niin kiva. Jos meneekin kankkulan kaivoon niin eipä ole suuret oppirahat kyseessä.
Ja kun nyt tuli kirjoitettua tähän ketjuun, jota olen muutaman kuukauden stalkannut niin hölistään jotain yleisestikin omista tekemisistä.
Marraskuun lopussa sijoitin ensimmäistä kertaa elämässäni, siitä lähtien ja jatkossakin olisi tarkoitus laittaa "ylimääräinen" raha markkinoille jotain tuottamaan. Tämä raha on tähän asti mennyt pitkälti ravintoloihin, ulkomaanmatkoihin sun muuhun humputteluun - kokemuksiin - eikä siinä, aina välillä on ollut ihan hauskaakin. Sijoittamisen olen kyllä pitkään tiedostanut järkeväksi toiminnaksi, jota varmaan kannattaisi tehdä. Nyt sitten kun ikä on lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä niin ajatusmaailma on jonkin verran muuttunut. Carpe diem -rilluttelut lienee suurimmalti osin takana päin ja mielekkäältä tuntuvat osittain erilaiset asiat kuin ennen. Vaikkapa sijoittaminen muuhunkin kuin lyhytjänteisesti omiin hedonistisiin impulsseihin.
Sijoittamisen suhteen olen täysi kn00b. Tiedän, etten tiedä ainakaan vielä oikeastaan mitään. Aihe on kuitenkin kiinnostava ja käytännössä loputtoman laaja. Kun sen tutkimista jatkaa niin kuka tietää, jospa sitä vielä jonain päivänä jotain oppisikin. Myös summat, joista mun tekemisessä puhutaan ovat todella pieniä - sellaisia, jotka "oikealta" sijoittajalta varmaan tippuu taskusta matkalla pankkiin nauramaan meikäläisen puuhastelulle - mutta jostainhan se on aloitettava. Mulla on onneksi myös yksi kaveri, joka tietää sijoittamisesta paljon enemmän kuin minä ja keskustelee aiheesta mielellään niin on ihan kiva kun usein saa nopeasti vastauksen tyhmiin kysymyksiin, joita mulla riittää.
Nordeassa laitan nyt kuukausittain maailmaindeksiin rahaa ja siellä on suurin osa mun sijoitusvarallisuudesta (tuntuipa oudolta kirjoittaa noin). Tiedän, että varmaan oikeasti järkevintä olisi vaan tunkea kaikki "ylimääräinen" raha sinne ja unohtaa kaikki muu. Mutta yleensä kun jokin mua kiinnostaa niin sitten kanssa kiinnostaa - ja tällä hetkellä sijoittaminen, pörssit, yhtiöt jne. kiinnostaa. Tässä on kuitenkin vähän sama kuin joskus nuorempana urheilun ja vedonlyönnin kanssa eli kiinnostus herää ihan eri tavalla kun on vähän omaa rahaa liossa. Samalla tavalla, kuin joku sinänsä lopputulokseltaan itselle muuten merkityksetön änärimatsi muuttui joskus kiinnostavaksi pitkävetolapun avulla, muuttuvat pörssikurssit ja talousuutiset entistä kiinnostavammiksi kun omistaa osakkeita. Tästä syystä halusin tehdä aloittaessani heti myös yhden osakepoiminnan, jonka alkutaival on ollut varmaan ihan liiankin hyvä. Ostin yksinumeroisen kappalemäärän TSMC ADR:ää, jonka arvo on noussut ihan eri tavalla kuin indeksin. Toki riski on myös aivan toista luokkaa. Spoilerin takana 3kk käppyrä, jonka alussa mun osto näkyykin pallurana.
Noi TSM:ät on Nordnetissä osakesäästötilillä ja sinne ostin nyt
@Jees :in innoittamana myös Talenomia ajatuksella "osta ja unohda". Kyse on sadoista euroista, joten korkealta ei tipu vaikka menisikin oppirahojen makseluksi ja tuleepahan sitten jatkossa seurattua tuollaisenkin firman edesottamuksia.
Tätä ketjua olen kanssa lukenut viime aikoina päivittäin. Kiitoksia vaan kaikille kirjoittelijoille - mielenkiintoista on.