Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tylsästi ostin (jälleen) lisää SP500 ETF:ää. En sen kummemmin harrasta peliliikkeitä :D

Katsotaan mitä konflikti tuo tullessaan. Ilmeisesti öljy nousee ja pörssit vastaavasti laskee oli avaus mutta useimmiten sota on (kursseille) hyvä asia.
Bensalle povataan yli 2 euron litrahintaa. Noissa lukemissahan se taisi joskus jo käydäkin. Taisi olla Ukrainan sodan alkumetreillä.

Sota treidaajalle mahdollisuus, holdaajan kannalta 12kk, 60kk jne. päästä vain random kupru mitä ei edes muistella.

Itse olen pyrkinyt pääsääntöisesti ottaman ns. "omat pois" siinä vaiheessa kun joku yksittäinen osake pomppaa moninkertaisesti, eli nostan about alkuperäistä investointia vastaavan summan ja ostelen sitten sillä rahalla jotain ihan muuta, lisäten hajautusta.

Tällä tavalla toimimalla itseltä valunnut mm. yli 10k "hukkaan" nvidian kurssiraketoinnin seurauksena, kun myin tuollaisen erän siinä vaiheessa kun se oli noussut jo ~3x alkunvestoinnin verran... :D.

Mutta toisaalta sitten taas jos/kun vaikka tuo tekoälyttömyyskupla rossahtaa, niin ainakin tullut saatua omansa pois ja vähän päälle.

Meinaan, se toinen puoli tuolle on se karvas kokemus kun olet istunut jonkun lapun päällä siihen katkeraan loppuun asti (Seadrill :D), ja vielä enemmän sellaisia jossa kiroaa kun ei uskaltanut myydä mitään kurssihuipulla (esim. Outokumpu, Zalando) siitä huolimatta että ollut vahvaa omaa epäillystä että tokkopa tuo mikään Uusi Normaali kyseiselle lapulle on...
Komppaan vahvasti molempia postauksia. Oma taktiikka myös "myydä omat pois" jos en osaa päättää mitään muuta ja myynti kuitenkin olisi mielessä. Omat pois on ainakin helppo ja harvoin ottaa päähän jälkeenpäin. Nyt myin perjantaina tällä taktiikalla Extendicarea, joka oli 3x ostohinnasta parin vuoden takaa. Jäi vielä kaksi kolmannesta odottelemaan mitä käy (lähi)tulevaisuudessa. Tarkoitus myydä loputkin pois kesällä, ja toivoa että kurssi vähän nousee tai pysyy samassa, mutta jos ei niin on ainakin pohjalla hyvää voittoa.

Ihmismieli on vähän ikävä, kun se niin herkästi lukittautuu esim. aiempaan kurssihuippuun, ja ei sitten raaski myydä halvemmalla. Nyt sain omassa tapauksessa myynnin ATH:ssa, joten hyvällä mielellä eteenpäin.

Laitoin vuodenvaihteessa maailmaindeksin säästösopimuksen tauolle kun ajattelin keräillä matkakassaa syksyksi. Täytyy Trumpin riehumisen vuoksi aktivoida viikkotason ostot ainakin täksi kuuksi, ostopaikkojahan nämä tahtoo olla. Jatkoa sitten harkinnan mukaan kun näkee, mihin suuntaan tilanne alkaa kehittymään.

Laitoin vuodenvaihteessa maailmaindeksin säästösopimuksen tauolle kun ajattelin keräillä matkakassaa syksyksi. Täytyy Trumpin riehumisen vuoksi aktivoida viikkotason ostot ainakin täksi kuuksi, ostopaikkojahan nämä tahtoo olla. Jatkoa sitten harkinnan mukaan kun näkee, mihin suuntaan tilanne alkaa kehittymään.
Sota treidaajalle mahdollisuus, holdaajan kannalta 12kk, 60kk jne. päästä vain random kupru mitä ei edes muistella.

Mistä kupruista ja ostopaikoista nyt puhutaan? USAn touhut Iranissa ei näy käytännössä mitenkään pörssissä jos ei nyt ihan mennä yksittäisiin osakkeisiin tai tosi kapeaan sektoriin.

Eikös nämä ole juuri niitä asioita, mitkä vuosien päästä sitten kaduttaa ja paremman lopputuloksen saisi vain jatkamalla sitä indeksiin säästämistä huolimatta siitä mitä maailmalla tapahtuu.

Eikö säästämistä voisi jatkaa normisti ja syksyllä myy sen matkakassan verran?

Eikö ne myynnit mene yleensä FIFO periaatteella niin silloin täytyy maksaa kovia veroja niin sanotuista voitoista kun on lepuuttanut rahoa sijoituksissa. Tietenkin jos sijoittaa uuteen instrumenttiin niin FIFO ei pääse iskemään.

Eikös nämä ole juuri niitä asioita, mitkä vuosien päästä sitten kaduttaa ja paremman lopputuloksen saisi vain jatkamalla sitä indeksiin säästämistä huolimatta siitä mitä maailmalla tapahtuu.
Enhän minä maailmantilanteen takia säästämistä laittanut holdiin, vaan siksi, että kerään rahat syksyn reissuun. Nyt laitoin ainakin täksi kuukaudeksi ostot taas päälle.

Verojen takia vältän tätä vaihtoehtoa. Halvimmat osuudet on sen verran halpoja, että ero on huomattava verrattuna siihen, että pidän 3-4 kk taukoa. Verottoman tonnin verran todennäköisesti myyn kuten olen tehnyt tähänkin asti jos olen halunnut saada halvemmalla ostetut veivattua korkeammalle hankintahinnalle.

Eikö ne myynnit mene yleensä FIFO periaatteella niin silloin täytyy maksaa kovia veroja niin sanotuista voitoista kun on lepuuttanut rahoa sijoituksissa. Tietenkin jos sijoittaa uuteen instrumenttiin niin FIFO ei pääse iskemään.

Verojen takia vältän tätä vaihtoehtoa. Halvimmat osuudet on sen verran halpoja, että ero on huomattava verrattuna siihen, että pidän 3-4 kk taukoa. Verottoman tonnin verran todennäköisesti myyn kuten olen tehnyt tähänkin asti jos olen halunnut saada halvemmalla ostetut veivattua korkeammalle hankintahinnalle.

Tämän takia pitääkin olla pari eri arvo-osuustiliä, eikä vain yhtä ;)
Itse kovasti koittanut välttää samalle tilille samojen ostamista. Toki kk-säästämistä en tee niin se mutkistanee asiaa ainakin jonkin verran.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 710
Jäsenet
82 032
Uusin jäsen
Slango

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom