Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Luonnollisesti tiedän, mitä bondit ovat. Olen tännekin kirjoittanut T-Billien ostamisesta IB:n kautta jälkimarkkinoilta. "Bondiosuudet" oli se vieras termi. Mutta tässä taidettiinkin tarkoittaa "bondien osuutta salkussa", ei "bondiosuuksia" (vrt. kasvuosuudet).

Tässä tapauksessa en siis tiedä, mistä tuo 40% temmattiin. En ainakaan huomannut, että OP olisi maininnut mitään aikajänteestä, iästä, tavoitevuodesta tai muustakaan yhtään mitään. Eli olisi kaivannut vähän perusteluja, miksi tietynlaiseen ehdotukseen päädytään kysyjän kohdalla.
Tuo siis oli Tekoälyn vastaus minulle. Täällä joku oli aikasemmin ehdottanut (taisi olla Tuomi0 jolle vastasin), että bondeihin tulee laittaa 40%.

Tuo siis oli Tekoälyn vastaus minulle. Täällä joku oli aikasemmin ehdottanut (taisi olla Tuomi0 jolle vastasin), että bondeihin tulee laittaa 40%.
Jos aikaa on 15 v+, niin en itse laittaisi bondeihin tai korkoihin ylipäätään senttiäkään, jollen olisi varma että on tulossa suuri romahdus ihan justsillään.

One small step for windsuitman! Sijoituksia enemmän kuin asuntolainaa jäljellä!
Tylsällä Nordnet ETF kuukausisäästöllä jatketaan ja harkinnassa lähinnä EUNL + IS3N combon vaihto SPYI:ksi.
Itse lopetin jo joskus pari vuotta sitten tuon IS3Niin säästämisen kun tuntui niin turhalta. Ja tässä pari kuukautta sitten jätin myös EUNL pois ja siirryin kokonaan SPYI. Nyt olisi tarkoitus jatkaa spyin kanssa säästämistä 20-25 vuotta vielä.

One small step for windsuitman! Sijoituksia enemmän kuin asuntolainaa jäljellä!
Tylsällä Nordnet ETF kuukausisäästöllä jatketaan ja harkinnassa lähinnä EUNL + IS3N combon vaihto SPYI:ksi.

Onnittelut! Mäkin vaihdoin jossain vaiheessa tuon aiemmin suositun kombon. Mutta vaihdolla tarkoitan, että en siis myynyt vanhoja omistuksia, vaan uudet kk-sijoitukset SPYI-etf:ään. Vanhat jäävät rullaamaan ja tuottamaan myös verovelalle.

Itse lopetin jo joskus pari vuotta sitten tuon IS3Niin säästämisen kun tuntui niin turhalta. Ja tässä pari kuukautta sitten jätin myös EUNL pois ja siirryin kokonaan SPYI. Nyt olisi tarkoitus jatkaa spyin kanssa säästämistä 20-25 vuotta vielä.
IS3N kehitys on ollut erittäin mukavaa viimeaikoina ja pessyt EUNL ja SPYI mennen tullen. Kehittyvien markkinoiden poisjättäminen ei välttämättä ole hyvä idea jos koittaa tulevaisuutta ennustaa. Ainakin omissa ajatuksissa näen juuri siellä kasvupotentiaalia.

Tämä viimeisten viestien tekoälyreferointi ja sen kanssa pohdinnat alkavat tuntumaan hieman tyhjältä sisällöltä sijoituskeskustelussa. Varmasti kaikki täällä ovat tietoisia AI:n hyödyntämisestä tässä lajissa.

IS3N kehitys on ollut erittäin mukavaa viimeaikoina ja pessyt EUNL ja SPYI mennen tullen. Kehittyvien markkinoiden poisjättäminen ei välttämättä ole hyvä idea jos koittaa tulevaisuutta ennustaa. Ainakin omissa ajatuksissa näen juuri siellä kasvupotentiaalia.

Tämä viimeisten viestien tekoälyreferointi ja sen kanssa pohdinnat alkavat tuntumaan hieman tyhjältä sisällöltä sijoituskeskustelussa. Varmasti kaikki täällä ovat tietoisia AI:n hyödyntämisestä tässä lajissa.
EUNL ei tosiaan sisällä kehittyviä markkinoita, mutta SPYI ne sitten jo sisältääkin, eli sen kanssa on päässyt noista nousuista nauttimaan myös.

Minkäs verran tuossa SPYI on kehittyviä suunnilleen, ilmeisesti jonkun 10%? Siihen sitten IS3N (0,18% kulut) kylkeen jos haluaa kehittyviä painottaa lisää. Oman maun mukaan, kuten myös AI tai joku muu temaattinen

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko kukaan täällä sijoittanut osuuskuntien tuotto-osuuksiin? Miten olette järkeilleet näihin sijoittamisen tai sijoittamatta jättämisen?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko kukaan täällä sijoittanut osuuskuntien tuotto-osuuksiin? Miten olette järkeilleet näihin sijoittamisen tai sijoittamatta jättämisen?
Joskus mietin, mutta oli jotenkin kovin hankalaa OP ainakin. Ja ongelmana sekin että rahan saanti pois tuolta kestää kauan. Lopulta päädyin siihen että parempi laittaa vaan ETF, tai ainakin helpompaa.

Oon sijoittanut pariinkin otteeseen. Sekä OP että Tradeka. Ensimmäisellä kertaa oli vähän säätöä verottajan kanssa. Toisella kertaa ei ainakaan vielä ole.

Huonot puolet:
- Huono likviditeetti - sijoituksen voi irtisanoa aikaisintaan seuraavan vuoden loppuun. Itse olen kummallakin kertaa tehnyt irtisanomisen aika nopeasti, että tulee hoidettua ennen vuodenvaihdetta.
- Talletussuojan puuttuminen
- Korkopäätöksen realisoituminen tilinpäätöksen jälkeen. Sitä ennen se on vaan tavoite (toteuma on viime aikoina ollut täydellinen)

Hyvät puolet:
-Hyvä efektiivinen korko, verrattuna talletuksiin ja bondeihin, kun 5000€ saakka joutuu maksamaan ainoastaan 25% osuudesta pääomaveroa.
-Koska korkotavoite määritetään aikaisessa vaiheessa on se laskeviin korkoihin yleensä yläkanttiin ja nouseviin korkoihin alakanttiin (eli esim talletuskorot reagoivat paljon nopeammin)

Tuon viimeisen takia noihin en ole sijoittanut, kun korot on nousussa ja päin vastoin. Tällä hetkellä tuotto-osuuksien korot on vähän alhaalla ja mulla ei niitä ole mutta ensi vuonna on taas potentiaalia.

Jokainen on omien rahojensa herra hyvässä ja pahassa. Bondeilla ei ole tekemistä tarpeen kanssa vaan korrelaation ja se on myöskin tiedostamaton mekanismi jolla myyt nousevaa ja ostat laskevaa. Tekoälyn kanssa kannattaa jutella.

Esim. Evli B tule pikku korjauksessakin alas ja syö vähintään 1kk tuotot. Siihen ei juuri rahoja kannattane laittaa. Korkorahasto ei siten taida korvata bondeja viitaten sammyn viestiin.

Ps. Nasdaqissa on nyt hurmosvaihe eletään historiallisia päiviä. Eikä mitään keinoa sijoittaa VIX indeksiin tähän aikaan päivästä.
Ei korrelaatio ole mikään "tiedostamaton" mekanismi, vaan tilastollinen suure. Jos laitat samaan salkkuun toisiaan kohtaan negatiivisesti korreloivia instrumentteja, saat matalan varianssin salkun arvolle. Tavoitteena on matala varianssa ja hyvä tuotto, jos tuohon pystyt niin olet kova sijoittaja. "Indeksin" pystyy voittamaan lisäämällä riskiä salkkuun, mutta silloin varianssi kasvaa ja et olekkaan niin kova sijoittaja.

Yleinen nyrkkisääntö on eläkesäästämisessä salkkuallokaatiossa on bondeihin 100-oma ikä. Onko se järkevä tai mitenkään mahdollinen, niin sitä en osaa sanoa. Motivaatio kuitenkin on, että mitä lähemmäs tullaan eläkeikää, sitä enemmän pitää saada salkun varianssia kuriin. Tämän näköjään tekoäly markkinoi sinulle "glide pathina", mikä on itselleni aivan vieras termi.

Mitä tarkoitat, miten korrelaatio liittyy mihinkään jos rahoja ei tarvi laskusuhdanteen aikana? Ja voihan sitä vaan lopettaa kaupankäynnin ja istua tukevasti käsiensä päällä, kunhan vaan ei panikoi helposti.

Ja edelleenkin, mitä tekemistä tekoälyllä on asian kanssa?
Mistä tiedät onko silloin laskusuhdanne vai noususuhdanne kun rahoja tarvitset? Esitit 10v aikajänteen, ja en usko että 10 vuoden päähänkään näet onko silloin millainen tilanne. Jos esim. eläkevarojen nostaminen halutaan aloittaa 10v päästä, ei voi istua tukevasti käsiensä päällä.

Toiseksi, yleisindeksikin on vain baseline riskille. Tuolla ajattelulla, missä rahoja ei tulevaisuudessa "tarvita" hetkellä X, voisi koostaa salkun/etsiä ETFfän, missä hajautus korkeamman betan osakkeita. Yleisindeksissähän beta on 1. Tai voi koostaa salkkuun jonkunlaisen turvamarginaalin matalan betan osakkeita, ja valita korkean betan osakkeita joitain (ehkä myös ottaa näillä näkemystä, sillä matalan betan osakkeet ovat järjestään aika tylsiä pl.ehkä joku Walmart tms.). Samahan yleistyy myös ETFfiin.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 923
Jäsenet
82 964
Uusin jäsen
Korvapurkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom