Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Erinomainen visualisointi. Lännestäkin löytyy muutama vaikea alue poikittaisessa liikenteessä, mutta eipä enää viime vuonna tarvinnut paljoa tuskailla laturien kanssa vaikka range jäi peräkärry perässä alle 200 kilometriin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...

Huikeasti kyllä kehittynyt ja mitä tässä nyt liikkunut sähköautolla satunnaisesti eri paikoissa kauempana kotiseudulta niin ei ole kyllä mitään lataus paikka stressiä tms ilmaantunut.

Yllä olevaan lisäyksenä varmaan 99% tiedossa oleva sivusto, mutta itse olen pitänyt tärkeänä sivuna katsoa latureita riippumatta operaattorista, tähän mennessä on näyttänyt joka ikisen pienenkin putiikin laturin. Sivusto näyttää siis koko Suomen laturit ja voi sortata lataus liittimen yms mukaan karttanäkymää.

Liitteenä vertailuna ylempään, kaikki ccs pistoolin omaavat lataus paikat.

AISelect_20250625_114157_Samsung Internet.jpg
 
Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.
Tai ei liikuta yli 300km päiväsuoritteita; sähkis on loistava auto myös tuonne itäpohjoiseen, omakotitalossa saat itse latailtua ja aina valmiina lähtöön oli keli mikä tahansa.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
 
Kiva olisi nähdä vastaava bensiinikartta. On paljon eroa ?
Tuosta tuli mieleen, naapurin isäntä oli joskus (70-luvulla?) ylen lähetysverkkoa ylläpitämässä. Sanoi että talvisin jollekin käsivarren asemalle mennessä kaikki ajelut siellä paikanpäällä piti tehdä moottorikelkalla, koska huoltikselta ylen broncon bensatankki riitti vain edestakaiseen matkaan.

En nyt muista oliko kyse siitä että siellä ei ollut bensistä, vai oliko se avoinna vaan virka-aikana tms, mutta rangeahdistusta ollut jo tuolloin.
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Vielä kun saisi kaikille pikalatureille katoksen, lähimaksupäätteen sekä roskiksen.
Myös useasti itelle riittäisi että olisi WC ja vaikka joku koppi missä limu-kahvi automaatti. Teslallahan on Saksassa supereilla etätyö, wc, kahvi yms itsepalvelu pisteitä eli loungeja:
 
1750839061285.jpeg


Aika hyvin on kyllä infra kehittynyt, ainakin pääväylien varrella. Itä- ja Pohjois-Suomessa on edelleen väljempää, mutta eipä noilla huonomman kattavuuden alueilla juuri autoilla edes liikuta.

Tosin jokseenkin koomisesti tuolta Inarista kun jatkaa pohjoiseen Norjan puolelle, niin alkaa latauspömpeliä taas löytymään...
Kuinkahan paljon kartta vielä "paranee" jos tiputtaa vaatimuksen 100kW tasolle?
 
Kuusamo-Pudasjärvi on kyllä aika heikkoa aluetta, edes Taivalkoskella ei ole latureita. Kuusamossa on toki hyvin ja Pudasjärvellä ainakin ABC ja K-lataus.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Tuo lataa missä vaan taktiikka säästää kyllä nuppia mutta laskitko mikä tuli kWh hinnaksi koko reissulla?

Jotain erikoista on tapahtunut autossa tai Nesteen asemilla. Viimeiset kaksi kertaa kun olen asemalla käynyt niin molemmilla kerroilla ensimmäinen yritys päättyy "auto keskeytti" -tilanteeseen. Toisella yrityksellä taas toimii normaalisti. K ja S latureilla vaikka samoilta Kempowerin pöntöiltä näyttävät ei ole tätä ongelmaa ollut.
 
Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa.

Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..
Eihän tuokaan nyt ihan ongelmaton ollut.. Pitäisi kyllä, jos korttimaksu tulee niin kortinlukija olla jokaisessa laturissa, eikä mitään yksittäistä maksupäätettä/latauskenttä. Edelleen paras olisi, jos maksutiedot menisi autosta laturille ja lataus onnistuu ilman kortteja, tageja tai sovelluksia.
 
Ensimmäinen sähköauto-roadtip Ruotsissa ja Norjassa tuli ajeltua. Ruotsissa on melko huonosti latureita tai ne on huonoissa paikoissa. Ruokapaikkojen lähellä oli usein vaan hitaita latureita. Esim. Enköpingin keskustassa oli mäkkärillä 2x Recharge 50kW. Noh olihan niitä latureita tuossakin kylässä, mutta ei palveluiden äärellä. Ei huvittanut pysähtyä pelkästään lataamaan eikä haluttu kävellä kilometriä ruokapaikkaan, vaan tuli ladattua aina muun tauon yhteydessä.

Noh Norjassa latureita oli ihan hyvin, mutta toki kalliita (35-50snt/kWh). Leirintäalueilla oli kans latureita (yhdellä Ruotsissa ei ollut) eikä ollut ruuhkaa. Charge365 taas ryösti aivan tolkuttomasti eräällä leirintäalueella (5kW laturi, 50snt/kWh + minuuttimaksua jokunen sentti päälle). Ei huvittanut siinä ladata kuin ihan pakolliset.

Suurin ärsytyksen aihe näissä oli kuitenkin maksaminen. Tuli ladattua tällä reissulla seuraavilla latausoperaattoreilla:
- Aimo
- ST1/Shell
- Easypark
- Mer
- CircleK
- Charge365
- ABC
- Neste
- Recharge
- Ionity

Ainoa johon kävi pankkikortti suoraan, oli ST1. Siellä laturi ei keskustellut maksupäätteen kanssa. Laturi käski aloittamaan kytkemällä kaapeli, onnistuneen kytkennän jälkeen tunnisti auton ja käski maksamaan. Maksupääte edelleen käski kytkemään kaapelin ensin, ennen kuin maksaminen onnistuu. Noh kokeilin kaikki 6 letkua ja epäonnistuin, kunnes sattumalta yhteys maksupäätteeseen onnistui (tai joku huomasi valvomossa mun 6 epäonnista yritystä muutaman minuutin sisään ja teki jotain). Noh sitten lataus onnistui taas hyvin. Tämä oli ainoa "rikkinäinen" laturi matkalla.

Muilla operaattoreilla piti käyttää jotain tagia tai appsia lataamiseen ja kyllä tuli latailtua erilaisia sovelluksia. Olisipa joku yksittäinen kortti joka kävisi kaikkiin ja laskuttaisi suoraan esim. pankkitililtä..

Noh kyllähän tätä olisi saanut yksinkertaistettua/halpuutettua lataamalla aina Ionityllä tms. mutta sitten olisi pitänyt tönöttää jossain parkkipaikalla vain lataamassa useammin tai olisi pitänyt vaihtaa reittiä laturien takia. Nyt tuli etsittyä joku hyvä taukopaikka reitin varrelta, jossa on mikä tahansa nopea laturi, välilttämättä siitä mikä operaattori. Ionitytkin tuntuivat olevan aina väärässä paikassa.

Noh pikkuvikoja lopulta, reissu meni ihan hienosti eikä tullut rangeahdistusta. Ehkä max tunti yhteensä meni viikon aikana "ylimääräistä" aikaa laturilla seisomiseen, verrattuna polttomoottoriautoon. Pääasiassa auto oli ihmisiä ennen valmis. Latausappsien ihmettelyyn ja taukopaikkojen etsintään meni kyllä aikaa, mutta siinä se onnistui vänkärin paikalla. Ladattiin aina kun pysähdyttiin, välittämättä siitä mikä on akun varausprosentti. MEBit ottavat pienillä prosenteilla paremmin virtaa, mutta ei tullut välitettyä asiasta. Välillä aloitettiin 15% lataustasosta ja saatiin maksimi 135kW, välillä aloteltiin 50% tasosta ja tuli vaan 60kW tai laturi oli 50kW, jolloin saatiin sitä mitä laturista lähti. Välillä lopetettiin lataus 80% ja välillä 100%, miten nyt sattui menemään. Tällä minimoitiin auton odottelu ja onnistui hyvin.

Ruotsin ja Norjan teillä tuntui auton kulutus pienevän, johtui varmaan pienemmistä rajoituksista ja paremmasta asfaltista. Noh ei tullut diesel-autoa ikävä.
Mä en ole roadtripeillä edes harkinnut millekään muulle kuin ionitylle pysähtymistä. Kuukausisubilla edullinen hinta ja verkoston kattavuus on aika hyvä.

Pidempien pysähdysten aikana olen joskus jaksanut jonkun ruokakaupan type2:sen käyttöä opetella, mutta aika tuskaista se kyllä on. Ionitykin olisi parempi jos siihen saisi sen rfid:n.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 679
Viestejä
4 825 341
Jäsenet
78 130
Uusin jäsen
Amatööri76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom