Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Redi ja tripla ainakin, niissä on yli 100 type 2 laturia

Eiköhän noi ole sitten asianmukaisesti tosiaan merkitty. Sinällään onko noita nyt sitten joku about 15% kaikista paikoista, joka on keskimääräistä enemmän. En ole kummassakaan koskaan käynyt autolla niin ei ole tullut tutuksi.

Täälläpäin ostoskeskuksen latauspaikat ovat vain lataamiselle vaikka niitä varmaan tuossa isoimmassa 50 tms. onkin.
 
Huomaa taas että porukka ei osaa lainkaan ajatella. Kuvitellaan että kaikki latauspaikat on tyyliin 5 laturia 200 pysäköintipaikan alueella, eikä osata edes ajatella että on myös sellsisia parkkipaikkoja joissa on yli 100 laturia. Näitä ei ole mitenkään erikseen korvamerkitty lataajille, vasn ovat ihan kaikille tarkoitettuja paikkoja, joita voi käyttää myös lataamiseen.

Kannattaisi joskus ottaa asioista selvää ennen huutelua.
Näitä suuria parkkipaikkoja joissa edes yli 10% parkkiruuduista sisältää laturin on niin vähän, että en ymmärrä miksi tällaisesta poikkeuksesta pitää tulla riitaa haastamaan tänne. Helsingissä muutamat parkkihallit ja se lienee aikalailla siinä. Esimerkiksi siellä tämän kaltaisessa Redissä on erikseen merkkauksin erotettu lataamiseen tarkoitetut paikat niistä, joilla on laturi mutta on silti ”perusruutu”. Lähtökohtaisesti kuitenkin kohteliasta parkkeerata laturittomaan ruutuun jos vain mahdollista.
 
Minusta mennään vähän jo metsään tämän latausinfran kanssa, kun perus markettien pihalle rakennetaan type2-latureita. Siis tuollainen lähiökauppa, missä käydään ostamassa päivän ruokaostokset ja häivytään. Siinä 10-15 minuutissa ei hirveästi sähköä ehdi saada. Eikä niissä kaupoissa usein ole mitään muuta palvelua, missä voisi aikaa kuluttaa. Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.

Tuommoiseen paikkaan voisi hyvin lyödä niitä "keskinopeita" latureita/laturin (vaikkapa 50 kW). Ei vaatisi infralta juurikaan enempää, kuin 22kw paikat, mutta antaisi kuitenkin siinä vartissa jo jonkinverran rangea lisää - toisin kuin tyypillinen 11kw lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.
Se on. Tuolla 11kW tolpalla pääsee kustannustehokkaimmin maaliin. Tokihan kyläkaupoillekin olis mukava jos niissä olis joku 100kW tehoinen kakspaikkainen, mutta se ei oo sen kaupan näkökulmasta realistista ja kannattavaa. Tuolla ei rikota lakia, vaikka se jääkin hyödyttömäksi.
 
Nuo pikkukaupat on kuitenkin yleensä asutuksen lähellä. En näkisi ihan mahdottomana, että paikalliset käyttäisivät tuollaista välillä.
 
Lähinnä noissa on naurettavaa että niissä on usein aikaveloituksia vielä kauppojen sulkeutumisen jälkeenkin. Voisi hyvin olla, että.yöllä ei mene aikataksaa joten siihen voisi yön ajaksi lähiasukkaat parkkeerata lataamaan.
Käyttöasteen perusteella vähintään tyyliin klo 20 jälkeen voisivat tuollaista pitää.
 
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tampereen Sokos hotel Ilveksen pysäköintihalli. Ruuhka-aikaan tuo pysäköintihalli on täynnä. Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jos sinne on asiakas tulossa yöksi ja parkkihallissa on muuten täyttä, mutta latauspaikoilla on tilaa, että asiakas ei saisi näitä paikkoja käyttää, mikäli hänellä on ei-ladattava auto?
 
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tampereen Sokos hotel Ilveksen pysäköintihalli. Ruuhka-aikaan tuo pysäköintihalli on täynnä. Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jos sinne on asiakas tulossa yöksi ja parkkihallissa on muuten täyttä, mutta latauspaikoilla on tilaa, että asiakas ei saisi näitä paikkoja käyttää, mikäli hänellä on ei-ladattava auto?
Eikö tämä nyt ole sen autohallin omistajan homma päättää?

Miksi kenenkään muun edes pitäisi vaivata päätään asialla? Noudattaa vaan kiinteistönomistajan (toivottavasti selvästi merkattuja) sääntöjä ja sillä selvä.
 
Eikö tämä nyt ole sen autohallin omistajan homma päättää?

Miksi kenenkään muun edes pitäisi vaivata päätään asialla? Noudattaa vaan kiinteistönomistajan (toivottavasti selvästi merkattuja) sääntöjä ja sillä selvä.

Pointti oli se, että monilla on se väärä käsitys, että kaikki pysäköintipaikat, joissa on laturi, olisi varattu vain ja ainoastaan lataajille.
 
Minusta mennään vähän jo metsään tämän latausinfran kanssa, kun perus markettien pihalle rakennetaan type2-latureita. Siis tuollainen lähiökauppa, missä käydään ostamassa päivän ruokaostokset ja häivytään. Siinä 10-15 minuutissa ei hirveästi sähköä ehdi saada. Eikä niissä kaupoissa usein ole mitään muuta palvelua, missä voisi aikaa kuluttaa. Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.

Tuommoiseen paikkaan voisi hyvin lyödä niitä "keskinopeita" latureita/laturin (vaikkapa 50 kW). Ei vaatisi infralta juurikaan enempää, kuin 22kw paikat, mutta antaisi kuitenkin siinä vartissa jo jonkinverran rangea lisää - toisin kuin tyypillinen 11kw lataus.
Tästä ei voi olla kuin 100% samaa mieltä. Nuo AC-laturit ovat myös minusta ~turhia valtaosassa paikoista.

Jotkut leffateatterit, laskettelukeskukset, muut urheilupaika ja jotkut vastaavat joissa vietetään jotain 3h+ aikoja ovat siedettäviä asennuskohteita AC-latureille, mutta muuten kyllä joku Kempowerin satelliittisetup 25kW per latauspiste mitoituksella on tuhat kertaa parempi. Jos nyt on se aivan ylivoimaisen ruuhkaisa päivä ja 100% ruuduista on täynnä, niin 25kW laturista saa silti sentään makroskooppisen määrän energiaa akkuun kun siellä citymarket/prismassa tekee juhannusostoksia jolloin hommassa kestää muutenkin pitkään. Ja 99.5% päivistä / tunneista tehoja on tarjolla sen verran että saa just niin paljon juissia jo puolen tunnin stopilla kuin voi tarvita.

Ja kunhan satelliittimäärä on riittävä, niin liian pitkä piuhan perässä roikottaminenkaan ei haittaa, kun se käyttämätön teho menee muille lataajille.
 
Eikö tämä nyt ole sen autohallin omistajan homma päättää?

Miksi kenenkään muun edes pitäisi vaivata päätään asialla? Noudattaa vaan kiinteistönomistajan (toivottavasti selvästi merkattuja) sääntöjä ja sillä selvä.
Hotelleissa on usein tilanne että jos tulet ajoissa ja laitat auton lataantumaan ja se on valmis vaikka klo 19 illalla niin tähän aikaan koko parkkihalli on täynnä ja olet kuitenkin maksanut siellä parkkihallissa pysäköinnistä.

Tässä sitten tulee tavallaan ikävä tilanne kun osa on sitä mieltä että auto pitää siirtää pois kun se on lataantunut, mutta minne siirrät jos muita paikkoja ei enää ole ja vähän nihkeää siirtää sitten vaikka kadullekaan ja maksaa siitä lisää kun on jo kerran maksanut siellä parkkihallissakin pysäköinnin.

No itse toki sitten jätän auton tietysti siihen latauspaikalle loppuyöksi.
 
Minusta mennään vähän jo metsään tämän latausinfran kanssa, kun perus markettien pihalle rakennetaan type2-latureita. Siis tuollainen lähiökauppa, missä käydään ostamassa päivän ruokaostokset ja häivytään. Siinä 10-15 minuutissa ei hirveästi sähköä ehdi saada. Eikä niissä kaupoissa usein ole mitään muuta palvelua, missä voisi aikaa kuluttaa. Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.

Tuommoiseen paikkaan voisi hyvin lyödä niitä "keskinopeita" latureita/laturin (vaikkapa 50 kW). Ei vaatisi infralta juurikaan enempää, kuin 22kw paikat, mutta antaisi kuitenkin siinä vartissa jo jonkinverran rangea lisää - toisin kuin tyypillinen 11kw lataus.
Käytän aika usein päiväreissuilla näitä
auton kohteessa lataamiseen. Halvempaa ja akulle parempi kuin väkisin pikaladata reissun päällä.
 
Käytän aika usein päiväreissuilla näitä
auton kohteessa lataamiseen. Halvempaa ja akulle parempi kuin väkisin pikaladata reissun päällä.
Vähän ollaan siinä ja siinä, onko tuo moraalisesti oikein. Kun kuitenkin ne kaupan parkkipaikat on kaupan asiakkaille tarkoitettu - ei ulkopuolisille lataajille.

Ei siinä, olen itse "syyllistynyt" ihan samaan...
 
Vähän ollaan siinä ja siinä, onko tuo moraalisesti oikein. Kun kuitenkin ne kaupan parkkipaikat on kaupan asiakkaille tarkoitettu - ei ulkopuolisille lataajille.

Ei siinä, olen itse "syyllistynyt" ihan samaan...
Eiköhän noissa syrjäkylien s-markettien pihoissa riitä tilaa ihan jokaiselle vaikka minä siinä maksavana asiakkaana lataan autoani.
 
Lähinnä noissa on naurettavaa että niissä on usein aikaveloituksia vielä kauppojen sulkeutumisen jälkeenkin. Voisi hyvin olla, että.yöllä ei mene aikataksaa joten siihen voisi yön ajaksi lähiasukkaat parkkeerata lataamaan.
Käyttöasteen perusteella vähintään tyyliin klo 20 jälkeen voisivat tuollaista pitää.
Ainakin K-Latauksella on juuri noin, että kello 20-07 välillä aloitetuissa type2 latauksissa ei ole ”aikasakkoa”. ABC latauksessa aikasakon kesto taas vaihtelee paikoittain, osalla on se joku tunti-pari ja joissain paikoissa saattaa olla 24h tai ei mitään rajaa.
 
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tampereen Sokos hotel Ilveksen pysäköintihalli. Ruuhka-aikaan tuo pysäköintihalli on täynnä. Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jos sinne on asiakas tulossa yöksi ja parkkihallissa on muuten täyttä, mutta latauspaikoilla on tilaa, että asiakas ei saisi näitä paikkoja käyttää, mikäli hänellä on ei-ladattava auto?
Minusta hotellien kanssa pysäköinti- ja lataus- paikan riittävyys pitäisi ratkaista samalla tavalla kuin huoneiden riittävyys. Varaamalla etukäteen. "Huone 100€, lisäpalvelut parkkiruutu 5€, latausruutu 10€." Koska tuollaisella "muutama hassu laturi ja se joka ehtii ekana saa sen" se latauspaikka on yhtä tyhjän kanssa. Jos olen sähköautolla liikkellä, halausin lähteä aamulla hotellista täydellä akulla. Ja nykyjärjestelyllä en sitä voi varmistaa.
 
Minusta hotellien kanssa pysäköinti- ja lataus- paikan riittävyys pitäisi ratkaista samalla tavalla kuin huoneiden riittävyys. Varaamalla etukäteen. "Huone 100€, lisäpalvelut parkkiruutu 5€, latausruutu 10€." Koska tuollaisella "muutama hassu laturi ja se joka ehtii ekana saa sen" se latauspaikka on yhtä tyhjän kanssa. Jos olen sähköautolla liikkellä, halausin lähteä aamulla hotellista täydellä akulla. Ja nykyjärjestelyllä en sitä voi varmistaa.
Käytän aika paljon Ilveksen palveluita juuri siksi että siellä pysäköinti on helppoa: senkus ajaa tohon Ratinaan ja iskee auton tolppaan. Kävelymatkaa tulee noin 2 minuuttia ja pysäköinti on käytännössä ilmaista koska yleensä saavun illaksi ja lähden aamulla.

Hallissa ei ole ikinä tilaa kun se on pieni ja nyt se on vielä pienempi kun tekivät leveämmät ruudut.
 
FB:n puolella kun seurasin taas porukan väittelyä aiheesta ja taas tuli todettua että FB:hen on kerääntynyt Suomen vähä-älyisin jengi, niin kysytäänpä täällä. Onko kaikilla ymmärrys siitä, että julkisia latauspaikkoja on kahdenlaisia:
1) Sellaisia, jotka on tarkoitettu vain lataamiseen
2) Sellaisia, jotka ovat ihan kaikille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, joissa on latausmahdollisuus?

Kun tuntuu että heikkolahjaisilla on sellainen harhakäsitys, että jos pysäköintipaikalla on laturi, niin siihen ei saisi pysäköidä muuta kuin lataamaan.

Vai heikkolahjaisia, osalla kokemusta ja muiden huomioimista, opasteita jne. Ja jos 99 kertaa on opastettu että latauspaikka, on latausta varten, nii seuraavalla kerralla ei "tarvi" lukea opasteita.

Sitten on näit missä ruudut lapsipereitä varten, noutoa, lastaustavarten ja sinne sitten pysäköi joku yksinmatkaaja liityyntäpysäköintiin....



2) Sellaisia, jotka ovat ihan kaikille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, joissa on latausmahdollisuus?
Kyllä tuollaisia on.

Aiemmin oli niitä lämmitystolppia parkkipaikalla ja edelleenkin, ja kuten niitä, niin latausvarustuksellakkin voi olla paikkoja jotka tarkoitettu kaikille.

Jos opastus on huonoa niin mistä sitten tunnistaa että paikat tarkoitettu kaikille , se ulkku pelaa "juristikirjekurssin" voimin, ja pysäköi latauaspaikalle ilman lataus aikeita jos ei rangaistavaa. Keskiverto porukka valitsee jonkin muun paikan jos sellaisia löytyy kohtuudella. ja valitsee latauspaikan vasta siinä tapauksessa jos ei kohtuullista muutavaihtoehtoa ja ne latauspaikat on tarkoitettu kaikille.

Joku voi verratta polttoaineen jakelupisteeseen, niissä tullut tapa että pumpulle ei pysäköidä, jos ei tankata ja nykyään siirretään poiskin tankkauksen jälkeen. (nykyään ei juuri makseta tankakusken jälkeen kassalle). Tämä tapa ulottaa myös katokseen kokoneen, siihen niihinkin kohtiin mistä pumput rapsittu pois (jos vapaata muualla).

Onko kaikilla ymmärrys siitä, että julkisia latauspaikkoja on kahdenlaisia:

Tätä voisi mutoilla niin että on julkisia pysäköintipaikkoja joissa latausmahdollisuus.

Jos puhutaan latauspaikoista, niin onko ne pysäkointipaikkoja.
 
Tämä oli juuri se pointti. Moni kuvittelee automaattisesti, että jos pysäköintipaikalla on latausmahdollisuus, niin siihen ei saisi pysäköidä, jos ei lataa.
Todennäköisesti tähän liittyy se, että valtaosa latureilla varustetuista paikoista on tarkoitettu juurikin lataamiseen. Ainakin vielä toistaiseksi näiden rajallisen lukumäärän vuoksi. Joskus tulevaisuudessa (ja tämänkin päivän moderneissa parkkihalleissa) kun kaikilla paikoilla on (hidas)laturi niin ei enää tietenkään mene näin. Pikalaturit sitten asia erikseen ja oletettavasti jatkossakin puhtaasti lataukseen.

Tämän vuoksi esimerkiksi jollain pääkaupunkiseudulla ja pohjoisessa asuvalla on varmasti ihan eri näkemys asiasta, kun alueet ovat niin erilaisia. Eikä välttämättä kaikilla olekaan tarkoituksena latoa maanlaajuisia faktoja vaan omat havainnot.
 
Minkä merkkinen?

Kauppaketjujen omat on aika kattavia; jos oot keskon orja, niin K-lataus. S-mafian kannattaja; ABC lataus. Kummallakin on yrityskortit ja laskutus jos sitä tarvitaan.

Teslalla on oma verkostonsa. Mersu ja Bemari ratsastaa omilla soppareillaan Ionityn kans yhteen nätisti. Neste ja ST1 on laajalle levittäytyneet.
 
Tännekin nyt tulossa sähköauto. Mikä on fiksuin tapa ladata autoa kun tulee aika paljon sahattua ympäri Suomea? ABC? Ionity?

Se mikä on lähinnä (jos puhutaan suurteholatureista) näistä "isoista" eli ABC, K-lataus, Ionity, Neste, Tesla.

latauskartta.fi näkee lisää.

Itse skippaan Teboilit, Virrat, Lidlit yms sen takia että kokemukset huonoja ja Tebiksen tapauksessa koska ovat Putlerin "maksullisia naisia".
 
Minkä merkkinen?

Kauppaketjujen omat on aika kattavia; jos oot keskon orja, niin K-lataus. S-mafian kannattaja; ABC lataus. Kummallakin on yrityskortit ja laskutus jos sitä tarvitaan.

Teslalla on oma verkostonsa. Mersu ja Bemari ratsastaa omilla soppareillaan Ionityn kans yhteen nätisti. Neste ja ST1 on laajalle levittäytyneet.
VW ID4 tulossa. Arjessa normaalisti tulee aika paljon s-ketjua käytettyä joten varmasti sitä tulee käytettyä, mutta toki aina halvin sähkön hinta kiinnostaa kunhan pysähtyessä on nopea
 
Sanoisin, että sähkön hinta tien päällä on lopulta yks paskan hailee; mikä merkkaa, että missä on taukopaikka ja roikka tarjolla sun senhetkiseen tilanteeseen ettei tarvi lähteä erikseen metsästään sitä latauspaikkaa ympäri vierasta (tai edes puolituttua) kaupunkia vaan tiedät heti suoraan, että ajan paikkaan X ja siellä on huoltoasema Y sopivasti siinä reitillä, siinä otan hetkeni.
 
Kotona paras ladata ja reissussa sitten mikä tahansa nopea laturi, ei siellä mikään ole sen fiksumpi kuin toinen.
Onhan noissa aika merkittäviä hintaeroja halvimman ja kalleimman välillä vaikka itse lopputulos on muuten samanlainen. Ne yleisimmät halvemman pään koko maan kattavat pikalatausmahdollisuudet tuli tosin jo lueteltua (K-Lataus, ABC ja Neste).
 
Onhan noissa aika merkittäviä hintaeroja halvimman ja kalleimman välillä vaikka itse lopputulos on muuten samanlainen. Ne yleisimmät halvemman pään koko maan kattavat pikalatausmahdollisuudet tuli tosin jo lueteltua (K-Lataus, ABC ja Neste).
En ole koskaan hintoja seurannut. Lataan kun on tarve ja siellä missä on tilaa. Ei se missään niin kallista ole että sillä jotain merkitystä olisi.
 
VW ID4 tulossa. Arjessa normaalisti tulee aika paljon s-ketjua käytettyä joten varmasti sitä tulee käytettyä, mutta toki aina halvin sähkön hinta kiinnostaa kunhan pysähtyessä on nopea
Riippuu tietysti aika paljon siitä mitä reitille sattuu. ABC ihan hyvä ja niitä on monessa paikassa. K latauksen ongelmana mielestäni se että nuo ovat usein jossain citymarketin pihalla, mutta harvoin reissussa on itselläni tarvetta citymarketille, vaan lähinnä ehkä vessalle ja joskus ravintolalle, tai mielellään pienelle kaupalle josta saa jotain nopeasti.

Itselläni varmaan abuout kaikkien apit, mutta noissakin sitten ongelmana että kun käyttää jotain harvoin niin sitten kun pitäisi käyttää niin onkin kirjautunut ulos ja kauhea rumba kirjautua taas sisään jne.

Jos ei usein käytä niin lopulta hintaerotkin ovat muutamien eurojen luokkaa niin voi miettiä, että kuinka kaukaa jaksaa kiertää tuollaisen summan takia? Toki itsekin katson monesti mitä tulevalle reitille sattuu matkan varrelle ja mikä niissä paikoissa on hinta.
 
Riippuu tietysti aika paljon siitä mitä reitille sattuu. ABC ihan hyvä ja niitä on monessa paikassa. K latauksen ongelmana mielestäni se että nuo ovat usein jossain citymarketin pihalla, mutta harvoin reissussa on itselläni tarvetta citymarketille, vaan lähinnä ehkä vessalle ja joskus ravintolalle, tai mielellään pienelle kaupalle josta saa jotain nopeasti.

Itselläni varmaan abuout kaikkien apit, mutta noissakin sitten ongelmana että kun käyttää jotain harvoin niin sitten kun pitäisi käyttää niin onkin kirjautunut ulos ja kauhea rumba kirjautua taas sisään jne.

Jos ei usein käytä niin lopulta hintaerotkin ovat muutamien eurojen luokkaa niin voi miettiä, että kuinka kaukaa jaksaa kiertää tuollaisen summan takia? Toki itsekin katson monesti mitä tulevalle reitille sattuu matkan varrelle ja mikä niissä paikoissa on hinta.
Totta ja itselle usein on juuri abclle tarvetta WC yms takia joten se varmaan pääsääntöisesti ihan näppärä
 
En ole koskaan hintoja seurannut. Lataan kun on tarve ja siellä missä on tilaa. Ei se missään niin kallista ole että sillä jotain merkitystä olisi.
Tämä on kyllä hyvin totta. Katselin omaa lataushistoriaa, niin yleensä reissun pikalataukset on luokkaa 15€. Eri asia kun piti tankilla käydä ja meni yli 50€ niin hinnallakin oli enemmän väliä. Mutta nyt sähköaikaan jos samalla ostaa vaikka pullakahvit koko porukalle, niin sitä hintaa optimoimalla saa paljon isommat säästöt kuin latauksen hintaa optimoimalla.
 
Tämä on kyllä hyvin totta. Katselin omaa lataushistoriaa, niin yleensä reissun pikalataukset on luokkaa 15€. Eri asia kun piti tankilla käydä ja meni yli 50€ niin hinnallakin oli enemmän väliä. Mutta nyt sähköaikaan jos samalla ostaa vaikka pullakahvit koko porukalle, niin sitä hintaa optimoimalla saa paljon isommat säästöt kuin latauksen hintaa optimoimalla.

Tämä. Latausta odotellessa ostettuihin eväisiin menee aina vähintään saman verran kuin mitä lataus maksaa, useimmiten moninkertaisesti.
 
Tämä on kyllä hyvin totta. Katselin omaa lataushistoriaa, niin yleensä reissun pikalataukset on luokkaa 15€. Eri asia kun piti tankilla käydä ja meni yli 50€ niin hinnallakin oli enemmän väliä. Mutta nyt sähköaikaan jos samalla ostaa vaikka pullakahvit koko porukalle, niin sitä hintaa optimoimalla saa paljon isommat säästöt kuin latauksen hintaa optimoimalla.
Tuo vertaus on vain tuollaisenaan hieman ontuva tai ainakin runsaasti yksinkertaistettu. Todennäköisesti se yli 50€ tankkaus antaa (merkittävästi) enemmän kilometrejä kuin 15€ pikalataus. Sähköllä kertaostot on pienempiä mutta niitä on tehtävä useampia. On ne pikalaturillakin ajetut kilometrit halvempia kuin bensalla mutta ei välttämättä mitenkään merkittävästi. Se kuinka paljon kannattaa kiinnittää pikalatauksen hintaan huomiota riippuu aika paljon siitä kuinka iso osa ajamisesta nojaa pikalatureiden sähköön. Useimmalla todennäköisesti aika pieni osuus. Mikäli kuitenkin jostain syystä valtaosa ajosta on pikalaturin sähköllä niin isompi (prosentuaalinen) hintaero sillä 0,35€/kWh vs 0,4€/kWh sähköllä on kuin vaikkapa 1,6€/l vs 1,8€/l bensalla.

Tämä. Latausta odotellessa ostettuihin eväisiin menee aina vähintään saman verran kuin mitä lataus maksaa, useimmiten moninkertaisesti.
Tämähän on täysin henkilökohtainen juttu käyttääkö rahaa johonkin muuhun siinä ladatessa ja kuinka hienot eväät ostaa sekä kuinka monelle hengelle. Varmaan tuohon vaikuttaa sekin kuinka usein käy pikalaturilla, jos siellä käy muutaman kertaa vuodessa niin ehkä herkemmin nappaa jotain kalliimpaa evästä kuin vaikka kerran tai useamman viikossa käyvä. Enkä oikein ymmärrä ajatusketjua, että kun joku toinen kulu on mahdollisesti suurempi niin sillä halvemmalla kululla ei ole enää väliä.
 
Tuo vertaus on vain tuollaisenaan hieman ontuva tai ainakin runsaasti yksinkertaistettu. Todennäköisesti se yli 50€ tankkaus antaa (merkittävästi) enemmän kilometrejä kuin 15€ pikalataus. Sähköllä kertaostot on pienempiä mutta niitä on tehtävä useampia.

Pitää ajatella sen koko reissun kustannuksia. Jos reissulle tulee hintaa kokonaisuudessaan vaikkapa 600 euroa, niin onhan se nyt ihan yks ja sama meneekö latauksiin 10 euroa enemmän tai vähemmän.

Enkä oikein ymmärrä ajatusketjua, että kun joku toinen kulu on mahdollisesti suurempi niin sillä halvemmalla kululla ei ole enää väliä.

Tarkoitin lähinnä niitä sitä, että jos on valmis tuhlaamaan eväisiin 50 €, niin jos siinä vaiheessa alkaa nillittämään jostain 10 euron erosta lataushinnoissa, niin on kyllä priorisoinnissa jotain vikaa. Tarkoitan sitä, että jos talous on niin tiukilla, että tuo 10 euron hintaero latauksessa on merkittävä, niin mieluummin säästää sen sitten vaikka niistä eväistä.
 
5c/kWh hintaero vastaa karkeasti samaa kuin 20snt/litra hintaero bensaletkulla.

Tämä siis kun verrataan 5l/100km kuluttavaa autoa 20kWh/100km kuluttavaan sähkäriin. Jos kumpaankin "lataat" 300km edestä energiaa, niin hintaero on sama. 60kWh * 0.05€/kWh = €3 vs. 15 litra á 20snt/l = €3.

3e on 3e, riippumatta siitä että paljonko käyttää rahaa burgeriin tai hotelliin.

3e säästön perässä ei vaan sitten kannata käyttää suurempia rahoja johonkin muuhun.
--
Mutta kun katson itse vähän isomman roadtripin kulutusta, niin kyllä mulle on taas tulossa joku 3000km pitkän matkan ajoa. Joku 600kWh jos tulee DC-latausta harrastettua, niin kyllä siinä jo jotain hintaeroa tulee riippuen siitä latauksen hintalapusta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 397
Viestejä
4 984 385
Jäsenet
80 064
Uusin jäsen
YukiEiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom