Sähköauton kotilataus

Pahin kalja haihtunut. Niin lataushommat menee varmaan jossain kohtaa kokonaan uusiksi, kun todnäk tulee sitten koko huushollin kuormanhallinta/pörssisähkö-ohjaus/akku/lisää paneeleja/uudet lämpöpumput. Siihen menee helposti sitten 5-numeroinen summa. Tee-se-itse syndrooma vaivaa, niin näkee säästönä kaiken vaivankin. Ja sitten toisaalta joku latausaseman hinta putoaa taskusta jossain muussa hankinnassa joka kk.
 
Itse näen kotilatauksen seuraavasti:

1. Jos pihassa on sähköauto ja niin on jatkossakin, ehdottomasti 3-vaihelatauslaite eikä suko-laturi sähköjen/kiinteistön näin mahdollistaessa. Akku tulee joutuisammin täyteen eli 3-v tuo joustavuutta ja helpompaa hintaoptimointia.

2. Alibaba/temu laitteita kannattaa välttää, koska laitteen sisäisistä suojista ei ota selvää eikä myyjä vastuuta. Hyvä ymmärtää, että latauslaitteen kautta liikkuu enemmän ja pidempään isoja tehoja kuin minkään muun sähkölaitteen.

3. Jos voimavirta on valmiina, säästää siinä luonnollisesti asentajakäynnin eli satasia. Tosin vv-rasia ja syöttö vikureineen kannattaa tarkistaa ja jos on tarve asentaa kuormanohjaus muuten kuin HAN-portin avulla, sähkäri on joka tapauksessa tarpeen.

4. Oikeastaan mikään latausasema ei maksa yli tonnia. Lisähintaa tulee kuormanhallinnasta, pitkästä johdosta ja asennuksesta. Halvimmillaan voimavirtalaturilla ja HAN-porttiin laitettavalla kuormanhallinnalla päästään alle tonnin hintaan, kunhan vv-rasia ja sopiva sähkömittari löytyy valmiina sekä tietoliikenteen kanssa ei tule ongelmia.

5. Osassa kiinteistöjä kuormanhallinta on tarpeen, osassa ei ja osassa homma voidaan hoitaa sulakkeita suurentamalla. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa usein tarvinnee (sähkärin) tarkistaa asioita keskuksella ja ennen kaikkea verkkoyhtiön kk-maksu nousee, jolloin kuormanhallinta voikin tulla edullisemmaksi.

Minusta kannattaa ajatella niin, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja latausratkaisu kannattaa miettiä pitkäkestoisesti.
 
Minusta kannattaa ajatella niin, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja latausratkaisu kannattaa miettiä pitkäkestoisesti.
Kaverillani on rahat todella tiukassa niin siina tapauksessa on kaytannossa pakko tyytya siihen 3x8A ratkaisuun. Sahkari tulee vetamaan voimapistorasian seinaan ja siihen sitten jollain ryssa virityksella 3-vaihe matkalaturi kiinni. Katsoo sitten 5 vuoden paasta jos on varaa hankkia oikea latausasema. Ajot ovat patka ajoa niin etta voidaan olettaa kylmimpina aikoina menevan 40 kwh paivassa niin jopa 16A lataus voi jaada pieneksi.
 
Kaverillani on rahat todella tiukassa niin siina tapauksessa on kaytannossa pakko tyytya siihen 3x8A ratkaisuun. Sahkari tulee vetamaan voimapistorasian seinaan ja siihen sitten jollain ryssa virityksella 3-vaihe matkalaturi kiinni. Katsoo sitten 5 vuoden paasta jos on varaa hankkia oikea latausasema. Ajot ovat patka ajoa niin etta voidaan olettaa kylmimpina aikoina menevan 40 kwh paivassa niin jopa 16A lataus voi jaada pieneksi.
Miten 16A kolmivaihe matkalaturilla voi jäädä pieneksi jospäivässä ajoa 40kw edestä? Sehän on neljätuntia piuhassa ja kaikki ladattu takas, vai onko auto ajossa 24h?
 
Höh, latausasema oman maun, tarpeen ja kukkaron mukaan. Pääasia että auto latautuu.
Halpis tai Kallis, molemmista voi sanoa että tyhmä valinta..... riippuen keneltä kysyy.

Sama asia toistuu kaikkialla, appelsiinimehussa, farkuissa, porakoneessa ja ties missä.
 
Viimeksi muokattu:
Monastihan se on vaan matikkaa, kannattaako sijoittaa enemmän vaikkapa siihen kuormanhallintaan.
Esimerkiksi täällä Elenian yösiirron 3x25A perusmaksu on 39,58e ja 3x35A on 66,1e. Eli vuodessa säästää 318,36e pienemmällä sulakekoolla, toisin sanoen tonninkin hintaero maksaa itsensä aika nopeasti takaisin.

Tai vastaavasti jos on tarvetta kahden auton reilummalle lataukselle päivittäin, käyttää kuormanhallintaa tai vaan maksaa välillä kalliimmista tunneista, ettei tarvitse mitään 3X50A liittymiä. (Omat pääsulakkeet näyttäisi olevan 3x60A, eli sinänsä nallit riittäisi, kun kaapeloinnitkin vasta uusittu)
 
Osaako joku sanoa, että vaatiiko Defan kuormanhallinta (DEFA Balancer), sähkärin paikalle, jos täytyy vaihtaa WiFiä? Uusi modeemi, ja nyt en saa kuormanhallintaa käyttöön, koska yhteyttä ei enää ole, enkä mistään sovelluksesta löytänyt keinoa yhdistää.
 
Osaako joku sanoa, että vaatiiko Defan kuormanhallinta (DEFA Balancer), sähkärin paikalle, jos täytyy vaihtaa WiFiä? Uusi modeemi, ja nyt en saa kuormanhallintaa käyttöön, koska yhteyttä ei enää ole, enkä mistään sovelluksesta löytänyt keinoa yhdistää.
Eikös siellää apissa ole kormanhallinan alla wifi asetukset, pitää hoitaa bt yhteyden kautta luonnolisesti. Oletko lukaissut manuaalia ?
 
Koita laittaa sama SSID ja salasana kuin aikaisemmin?
Hyvä idea, täytyypä kokeilla.

Eikös siellää apissa ole kormanhallinan alla wifi asetukset, pitää hoitaa bt yhteyden kautta luonnolisesti. Oletko lukaissut manuaalia ?

Defa Powerissa on kuormanhallinta tilassa "Ei aktiivinen", eikä sitä pysty kliksuttelemaan tai mitään. Setupissa, ilman sähkäritunnuksia, ei pysty kuin päivittämään firmwarea. On se nyt kumma, jos tuota ei pysty mitenkään hoitamaan ilman sähkäriä.. Itse latauspisteen wifin sai kuitenkin Power -sovelluksessa vaihdettua, ja se toimii nätisti.
 
Mitä vaatii että Ellin Energy Manager-valikkoon tulee valittava laite näkymään? HAssa asennettuna EVCC, mutta Charge point-helper ei ymmärrä Ellin kun syöttää SKIn ja IPn.
 
Hyvä idea, täytyypä kokeilla.



Defa Powerissa on kuormanhallinta tilassa "Ei aktiivinen", eikä sitä pysty kliksuttelemaan tai mitään. Setupissa, ilman sähkäritunnuksia, ei pysty kuin päivittämään firmwarea. On se nyt kumma, jos tuota ei pysty mitenkään hoitamaan ilman sähkäriä.. Itse latauspisteen wifin sai kuitenkin Power -sovelluksessa vaihdettua, ja se toimii nätisti.

Mitkä on sähkäritunnukset? Vasta asensin tuollaisen defan ja power setup:illa tein laitteen oma käyttöönoton.
 
Hyvä idea, täytyypä kokeilla.



Defa Powerissa on kuormanhallinta tilassa "Ei aktiivinen", eikä sitä pysty kliksuttelemaan tai mitään. Setupissa, ilman sähkäritunnuksia, ei pysty kuin päivittämään firmwarea. On se nyt kumma, jos tuota ei pysty mitenkään hoitamaan ilman sähkäriä.. Itse latauspisteen wifin sai kuitenkin Power -sovelluksessa vaihdettua, ja se toimii nätisti.

Ei ole olemassa erillisiä urakoitsijoille olevia tunnuksia, balancerista painat paritusnappia, haet apilla sen ja paritat laitteen.
Asennusohjeissa on kyllä ihan kaikki tarpeellinen selostettu.
 
Defa Powerissa on kuormanhallinta tilassa "Ei aktiivinen", eikä sitä pysty kliksuttelemaan tai mitään. Setupissa, ilman sähkäritunnuksia, ei pysty kuin päivittämään firmwarea. On se nyt kumma, jos tuota ei pysty mitenkään hoitamaan ilman sähkäriä.. Itse latauspisteen wifin sai kuitenkin Power -sovelluksessa vaihdettua, ja se toimii nätisti.

Tarkennuksena: tarvitset Power Setup apin jolla balanceri konfataan. Varmaan konfaus kuin uuden balancerin asentaisi.

Btw, oma balanceri tarjosi päivitystä kun menin sitä kurkkaamaan. Päivitin sen.
 
Mitä vaatii että Ellin Energy Manager-valikkoon tulee valittava laite näkymään? HAssa asennettuna EVCC, mutta Charge point-helper ei ymmärrä Ellin kun syöttää SKIn ja IPn.
Onko laitteet samassa verkossa (siis samassa VLANissa, jos vlanit käytössä)? Itse tappelin tuon kanssa pitkään ja vaikka mitä portin ohjauksia ja mdns repeatereita koetin, en saanut elliä ja evcc juttelemaan eri vlaneissa toisilleen. Samassa verkossa homma rokkasi oikeastaan heti.
Niin ja eebus-protokolla käyttää sitten mdns:ää, eli varmista, ettei esim wlan-tukiasema tiputa mdns-viestejä, jos elli on yhdistetty wlanilla.
 
Onko laitteet samassa verkossa (siis samassa VLANissa, jos vlanit käytössä)? Itse tappelin tuon kanssa pitkään ja vaikka mitä portin ohjauksia ja mdns repeatereita koetin, en saanut elliä ja evcc juttelemaan eri vlaneissa toisilleen. Samassa verkossa homma rokkasi oikeastaan heti.
Niin ja eebus-protokolla käyttää sitten mdns:ää, eli varmista, ettei esim wlan-tukiasema tiputa mdns-viestejä, jos elli on yhdistetty wlanilla.
Itse asiassa sain toimimaan, poistin EVCCn HAsta ja asensin sen Raspberrylle. Alkoi heti näkyä Ellin hallintasivulla, pairingia en ole vielä saanut onnistumaan. Eiköhän se tästä.
 
Kuullostaa helpolta . On se ihme kun vanhan liiton miehet ei lämpene kotilataukselle näitä lukiessaan :)
Tässähän ei haeta kuin kuormanhallintaa langattoman lähiverkon kautta, vanhan liiton mies vetäisi kaapelin virtamuuntimille (jotka minullakin on siellä jo paikallaan) keskukseen ja käyttäisi loppupäivän oluen ryystämiseen ja kalojen narraamiseen.
 
Ei ole olemassa erillisiä urakoitsijoille olevia tunnuksia, balancerista painat paritusnappia, haet apilla sen ja paritat laitteen.
Asennusohjeissa on kyllä ihan kaikki tarpeellinen selostettu.

Tarkennuksena: tarvitset Power Setup apin jolla balanceri konfataan. Varmaan konfaus kuin uuden balancerin asentaisi.

Btw, oma balanceri tarjosi päivitystä kun menin sitä kurkkaamaan. Päivitin sen.

Joo, nyt homma rokkaa ja yhteydet taas kunnossa, kiitoksia teille! Säästyin nololta soitolta sähkärille :D

Mutta sen verran vielä puolustelen itseäni, että defan sivulla puhutaan sovelluksen olevan sähköalan ammattilaisille - ja rekisteröityessäkin täytyy antaa yrityksen nimi. Tätä ei onneksi se tarkemmin tarkistettu, ja pääsin yhdistämään uuteen yhteyteen!
 
Olen ihan tyytyväinen että aloitin sähköautoilun pieniakkuisella yksivaihelaturilla varustetulla autolla :) Sukosta ladannut pääasiassa alle 10 ampeerilla kaksi vuotta ilman kuormanhallintoja ja ajastuksia. Päässyt aika helpolla. Jos olisin ostanut vaikka läski eTronin niin ihan eri tavalla olisi pitänyt lataukset miettiä.
 
Joo, nyt homma rokkaa ja yhteydet taas kunnossa, kiitoksia teille! Säästyin nololta soitolta sähkärille :D

Mutta sen verran vielä puolustelen itseäni, että defan sivulla puhutaan sovelluksen olevan sähköalan ammattilaisille - ja rekisteröityessäkin täytyy antaa yrityksen nimi. Tätä ei onneksi se tarkemmin tarkistettu, ja pääsin yhdistämään uuteen yhteyteen!
Tuossa on tietysti taustalla se että noita "ammattilaisasetuksia" säätämällä voi polttaa sulakkeen, kun taas normaali appi on tehty ns. idioottivarmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 443
Viestejä
4 788 946
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom