Sähköauton kotilataus

Elli ID. Charger Pro (jos vanhaa mallia saa vielä jostain halvalla), Shelly Pro 3EM ja evcc HAOS päälle oli aika edullinen toteuttaa kuormanhallinta mielessä. Vaatii myös harrastuneisuutta.

Edit: Eikö se Go-E + sen oma kuormanhallinta ole kuitenkin spektrin halvemmasta päästä? Se on ainakin helppo implementaatio ja standalone.

Edit2: + ja jos tuo uusi siirtomaksun malli toteutuu koko valtakuntaan, niin liekö tuo 3x35A ja 22kw laturi wörtti? Kristallipalloa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä katsellut latausasemia tulevaa plugaria varten sillä varauksella että 11 kW sähköautolataus voi jossain kohtaa tarpeellista. Kohteena omakotitalo jossa tällä hetkellä 3x25A liittymä (Caruna Espoo, korotus 3x35A sulakkeille maksaa n. 500 €). Ajatus oli hankkia 11 kW tai 22 kW asema kuormantasauksella ja rajoittaa se 11 kW teholle kunnes mahdollinen isompi teho kiinnostaa ja liittymä päivittyisi.

Asiat jotka itseä kiinnostaa on kuormantasaus, kulutuksen seuranta ja kiinteä asennus (vaivattomuus, sähköt pitää jokatapauksessa vetää autokatokseen).

Ylimääräisiä ominaisuuksia jotka ovat plussaa olisi kaikenlainen integrointi kodin järjestelmiin, mutta tällä hetkellä ei ole mitään paneeleja tai muuta joka siitä hyötyisi joten ei vaikuta ostopäätökseen ellei ole kaksi muuten vastaavaa laturia suht samaan hintaan.

Muutama vaihtoehto on löytynyt ihan Googlella ja täältä selaamalla. go-e pro on aika kallis, mutta sisältää sitten paljon toistaiseksi turhaa integrointimahdollisiutta ja Defa vaikuttaa ihan ok:lta peruslaturilta. Hinnat kuormanhallinnalla näyttäisi olevan noin 1400 € vs 950 € (ilman asennusta). Onkohan jotain muita kiinnostavia kiinteitä malleja kuin nuo?

Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
 
Kakskakkosta varten pitää olla autotkin sitä tukevat ja tarve ajaa runsaasti, koska tällä normi 11:lla tulee joka yö hyvin täyteen. :comp:
 
Kakskakkosta varten pitää olla autotkin sitä tukevat ja tarve ajaa runsaasti, koska tällä normi 11:lla tulee joka yö hyvin täyteen. :comp:
Juuri näin.

Mulla on kaksi Wallbox Pulsar Plussaa ja 3x25A pääsulakkeet. Talo lämpiää kaukolämmöllä.
Hyvin lataa yössä kahta autoa. 01-07 olen ajastanut lataamaan. Kuormanhallinta kun on, niin molemmat ottavat yhtä aikaa ja piikkiteho pyörii jossain 17kW paikkeilla. Eli tollaisen 100kWh pystyisi tossa 6h ikkunassa lataamaan.

Mulla auto tukisi 22kW latausta ja laturitkin on 22kW , mutta en näe mitään järkeä muuttaa pääsulakekokoa. Mä maksoin asennettuna 2v sitten koko paketista 2100€.

Wallbox tai vastaava on hyvä, kun noita voi ketjuttaa, jos tulee tarve useammalle laturille. Meilläkin on ollut nyt 3 sähköautoa 2 vuotta, niin mitenkään ei yhdellä laturilla ois pärjännyt. Kahdenkin auton kanssa on todella mukava, että on molemmille omat laitteet.
 
Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Juuri näin.

Mulla on kaksi Wallbox Pulsar Plussaa ja 3x25A pääsulakkeet. Talo lämpiää kaukolämmöllä.
Hyvin lataa yössä kahta autoa. 01-07 olen ajastanut lataamaan. Kuormanhallinta kun on, niin molemmat ottavat yhtä aikaa ja piikkiteho pyörii jossain 17kW paikkeilla. Eli tollaisen 100kWh pystyisi tossa 6h ikkunassa lataamaan.

Mulla auto tukisi 22kW latausta ja laturitkin on 22kW , mutta en näe mitään järkeä muuttaa pääsulakekokoa. Mä maksoin asennettuna 2v sitten koko paketista 2100€.

Wallbox tai vastaava on hyvä, kun noita voi ketjuttaa, jos tulee tarve useammalle laturille. Meilläkin on ollut nyt 3 sähköautoa 2 vuotta, niin mitenkään ei yhdellä laturilla ois pärjännyt. Kahdenkin auton kanssa on todella mukava, että on molemmille omat laitteet.
Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

Wallbox vaikuttaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Ehkä kiinnostavimpina se ja Defa tällä hetkellä.
 
Talo lämpenee maalämmöllä ja se ottaa verkosta normitilanteessa aika rauhalliset 1,8 kW, mutta vikatilanteessa 9 kW kun sähkövastukset lähtee käyntiin. Talvellahan tuo vikaantuu jos on ollakseen. Olisi kiva jos se ei haittaisi auto(je)n latausta siinä kohtaa. Ehkä se korotus on ihan ok ottaa nyt ihan vaikka talon jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

Wallbox vaikuttaa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Ehkä kiinnostavimpina se ja Defa tällä hetkellä.
Laitat kuormanhallinnan samalla. Lataus ottaasitten aina maksimit mitä on saatavilla.

Ton 9kW päälle jää vielä 8kW lataukseen yöllä (tuskin juuri muuta kulutusta).

Riittää yhden auton kanssa varmasti.
 
Jos sähköliittymän korotukselle on tarvetta niin melkein kannattaisi nostaa tuohon hintaan. Mikään ei estä caruna espoota muuttamasta hinnoittelu malliansa, kun tarpeeksi energiaviraston kanssa kinaavat. Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työt
 
Kyllähän siinä varmaan kk maksukin nousee reilusti? Vanhassa talossa oli 35A pääsulakkeet ja perus maksu joka kk melkein 50e kalliimpi kuin nykyisessä 25A sulakkeessa. Carunan verkko molemmlssa… Kuormanhallinnan hinnan säästää aika nopeasti. Itse ostin alennusmyynnistä sen id charger pro ja nyt olisi viimein tarkoitus saada se seinään vuotta myöhemmin. 600e urakkatarjouksia tullut sisältäen vikavirrat ja kuormanhallintamuuntajat keskukseen + työt

Ei enää liity kotilataukseen mutta Caruna Espoon alueella ei vaikuta muistaakseni jotain (herrasmies)sopimuksia tekivät aikoinaan kun kaupunki myi Fortumille ja eriytetty yhtiörakenne säilynyt toistaiseksi.

Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
 
Ei enää liity kotilataukseen mutta Caruna Espoon alueella ei vaikuta muistaakseni jotain (herrasmies)sopimuksia tekivät aikoinaan kun kaupunki myi Fortumille ja eriytetty yhtiörakenne säilynyt toistaiseksi.

Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa. Siksi tuo tuli tarjoaja mainittua ensimmäisessä viestissä. Liittymän korottaminen 3x25 -> 3x35 ei eroa hinnaltaan kovinkaan merkittävästi kuormanhallinnan lisäämiseen verrattuna.

Se on tilanne tällä hetkellä, eikä se poissulje kuormanhallinnan tarvetta. Hyvä se on kuitenkin huomioida.
 
Oliko mitä kaikkia nippeleitä tarjouksissa? Osa vikiksistä ihan hinnakkaita töihin arviolta nelisen tuntia matkoineen.
Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.

290e oli tavaran osuus. Tästä ehkä 100e(?) tulee kuormanhallinnan nippeleistä jos olin hereillä kun puhelimessa juteltiin
 
Juuri näin. Caruna Espoolla ei vaikuta kuukausimaksuun käytännössä ollenkaan. Ero 2x25 ja 2x63 välillä on muutamia senttejä kuussa.
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?

Screenshot_20250614_082607_Drive.jpg
 
Ei ole tarkemmin eritelty tuotekoodeja, mutta vikavirtajohdonsuojakatkaisijalla lukee tarjouksessa ja kun puhelimessa puhuttiin yhden tarjoajan kanssa niin tämä siis se kallein vaihtoehto mutta vie vähiten tilaa keskuksessa. Lisäksi 3x virtamuunnin, 3x piirikorttiliitin ja n. 10m kaapelointia mmj +cat6 sekä kiinnitystarvikkeet.

290e oli tavaran osuus. Tästä ehkä 100e(?) tulee kuormanhallinnan nippeleistä jos olin hereillä kun puhelimessa juteltiin

Ihan järkevältä kuulostaa vvjsk maksa noin satasen alveineen tukusta, jos kuormanhallinta toisen satasen, kaapelit euron metri ja loput noin 60 € katetta.

OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?

Screenshot_20250614_082607_Drive.jpg

Verkko ja hinnoittelu samoilla perusteilla, kun muissakin kaupunkiyhtiöissä. Hauskana yksityiskohtana Caruna espoo toimii myös Joensuun keskustassa
 
Sinänsä 35A nallitkin on vähän naftit 22 kW latausteholle
No eivät oikeastaan jos on kuormantasaus kunnossa. Hyvä vaan jos voi halvimpien tuntien aikana ostaa sähköt akkuun.
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?
Ei siinä ole mitään pelleilyä että Espoolaiset maksavat Espoon sähköverkon ylläpidon ja kehityksen ja syrjäkyläläiset hoitavat omat hommansa ihan itsekseen.

Tämä oli aikoinaan Espoon kunnanvaltuuston vaatimus, jotta antoivat luvat sähköverkkojen myyntiin: ostajan piti pitää Espoon verkot erillään muista sähköverkoista ja kustannukset piti laskea muusta maasta erillään.
 
Ei siinä ole mitään pelleilyä että Espoolaiset maksavat Espoon sähköverkon ylläpidon ja kehityksen ja syrjäkyläläiset hoitavat omat hommansa ihan itsekseen.

Tämä oli aikoinaan Espoon kunnanvaltuuston vaatimus, jotta antoivat luvat sähköverkkojen myyntiin: ostajan piti pitää Espoon verkot erillään muista sähköverkoista ja kustannukset piti laskea muusta maasta erillään.
Juuri selitit, miksi tätä voi pitää pelleilynä.
 
Ottaen huomioon Carunan tavan maksimoida voittonsa ja ylirahastuksen omilla tytäryhtiöillään en pidä ko. lupausta kuin tapana saada yhtiö myytyä ja saada rahaa käytettäväksi. Myyminen on kaiken kaikkiaan tyhmää ja nostaa kuluja pitkällä aikavälillä kun kyse on monopoli toiminnasta. Se, että se ei nosta tolkuttomasti ainakaan nopeasti ei varsinaisesti ole mikään saavutus.

Mutta tosiaan täkäläisesti (Caruna) kustannus on 25A 35A siirrossa kertamaksuna vähän reilu tuhat euroa (1000-1200e) ja kuukausittainen kustannus tosiaan lähes tuplautuu.
 
Mutta tosiaan täkäläisesti (Caruna) kustannus on 25A 35A siirrossa kertamaksuna vähän reilu tuhat euroa (1000-1200e) ja kuukausittainen kustannus tosiaan lähes tuplautuu.
Sattuneista syistä tuli aikoinaan viime vuosikymmenellä tehtyä 3x35 -> 3x25 A pienennys sulakepohjat ja sulakkeet vaihtamalla kun ois perusmaksu pompsahtanut...
 
Vihdoin tänään kävi sähkäri kytkemässä Elli Pro laturin. Kaikki näyttää ihan ookoo, Shellyn virtamuuntajat on asennettu. Hallintasivulle pääsee buuttaamalla laitteen ja sitä kautta pääsee liittämään laitteen wifiin. LTE:n olen kytkenyt pois päältä. Harmillisesti VW sovellus näyttää, että laturi on unknown ja offline-tilassa. Softa on luonnollisesti v2.14.4. Kotiverkkoonkin laite nousee ja vielä kiinteällä iipeellä pääsee hallintasivulle, mutta siinä kaikki. Ohjelmistoa ei pääse päivittämään. Laturissa palaa vihreänä vasen "lataus" valo sekä vasemmalla talon kuva. Latausta pääse testaamaan illalla. Mitäpä sitten pitäisi tehdä?
 
Miksi et anna sen LTE:n olla päällä?
Laita se automaattinen ohjelmistopäivitys päälle ja katso aamulla uudestaan?
 
Tämä. Itsellä kesti ainakin reilu vrk että verme päivitti itsensä LTE yli ja että sai lisättyä Ellin sovellukseen.
Og ketjussa keskustelua siitä, että LTE pois ja wifiin, niin sitten lähtee päivittyyn. Tarttee laittaa LTE päälle ja ihmetellä huomenna lisää.
 
Minun ellilaturi päivittyi vasta kun oli sen vw puhelinäppiin parittanut ja sieltä laittanut päivitykset päälle, vaikka hallintasivulla ennen sitä lukikin että se päivittäisi itsensä automaattisesti.
 
Onko jotain temppuja mitä vuoden varastossa odottaneelle vw elli charger pro laturille pitäisi tehdä vai saako sähkäri sen suoraan toimimaan kun tässä kesän aikana sen vihdoin asennutan?
 
Illalla lataus toimi nätisti vaikka oli out-from-the-box vanhalla firmiksellä. Laitoin LTE:n päälle ja huomasin nyt aamulla, että niin vain on päivittynyt. Nyt versio on v3.9.0-rc3.

Mulla on sähkömittarin han-portissa P1 mini esp. Se näyttää hienosti mm. vaihekohtaisia kulutuksia. Pitäisikö samat lukemat näkyä myös laturin hallintasivulla?

1750227616190.png


1750227651293.png


VW:n tai Ellin sovelluksen kautta näitä tietoja en löytänyt ollenkaan vaikka laturi näkyykin nyt käytettävissä.
 
Jahans, lataus katkeaa itekseen. Manuaalin mukaan kuormanhallinta rajoittaa. Mikähän siinä, kun taivaalta tulee yli omien tarpeiden.

PXL_20250618_104201170.MP~2.jpg


PXL_20250618_104415825.MP~2.jpg


Screenshot_20250618-134443~2.png
 
Jahans, lataus katkeaa itekseen. Manuaalin mukaan kuormanhallinta rajoittaa. Mikähän siinä, kun taivaalta tulee yli omien tarpeiden.

PXL_20250618_104201170.MP~2.jpg


PXL_20250618_104415825.MP~2.jpg


Screenshot_20250618-134443~2.png
Siis miten olet kuormanhallinnan toteuttanut?

Edit: Lisäys, jos et ole tehnyt kuormanhallintaa latausasemalla, niin ovatko DIPit väärin laturilla?
 
Viimeksi muokattu:
OT mut ohan se ihan *****moista pelleilyä et Espoo omin hinnoin ja muualla tälleen. Asuikohan Jyrki Käteinen & co Espoossa?

Asuvat Espoossa ja sitten niillä on mökki Joensuussa :D Sähkäri suosittelikin, että kannattaa vetää järeämmät kaapelit defa powerille, jos joskus tulee tarve päivittää sulakekokoa. Luulin tosiaan, että olisi kallista sähköä sen jälkeen, mutta eihän se se olekaan. Asutaan tosiaan Joensuussa ja täällä on Caruna Espoo :hmm:

kartta_-_caruna_oy_ja_caruna_espoo_oy.png
 
Kaksi kertaa kokeilin latausta. Kuormanhallinta ei nyt toimi oikein. Pitäisikö jostain apista tai hallintasivulta nähdä talon hetkellinen kuorma?

Siis miten olet kuormanhallinnan toteuttanut?

Edit: Lisäys, jos et ole tehnyt kuormanhallintaa latausasemalla, niin ovatko DIPit väärin laturilla?

Kuormanhallinta ihan laturin päässä. Talossa 3x25 nallit. Sähköpääkeskuksessa Shellyn 50A coilit, yksi per vaihe. 25+15m cat-kaapelilla näiden veto. RJ45 jatkopala välissä.

Dipit näin:
1750257243544.png


Ei kai kuormanhallinnan pitäisi keskyttää latausta , vain rajoittaa ? Tuskin se muu käyttö on sulakkeet punaisina paahtamista nyt kumminkaan.

No ei pitäisi olla mitään ongelmaa, kun taivaalta tuli aurinkoenergiaa ja ylijäämää meni muutenkin myyntiin.
 
Kaksi kertaa kokeilin latausta. Kuormanhallinta ei nyt toimi oikein. Pitäisikö jostain apista tai hallintasivulta nähdä talon hetkellinen kuorma?



Kuormanhallinta ihan laturin päässä. Talossa 3x25 nallit. Sähköpääkeskuksessa Shellyn 50A coilit, yksi per vaihe. 25+15m cat-kaapelilla näiden veto. RJ45 jatkopala välissä.

Dipit näin:
1750257243544.png




No ei pitäisi olla mitään ongelmaa, kun taivaalta tuli aurinkoenergiaa ja ylijäämää meni muutenkin myyntiin.
Ok. Eli jos olet tehnyt sen suoraan laturin keloilla, niin varmaan dipit asetettu väärin tai keskuksen kuorman mittarissa jotain.
Tuonhan olisi voinut toteuttaa ihan ilmankin laturin pään kuormanhallintaa, jos sinulla on Shelly ja HA. HA:han vcc addon, jolloin asennat evcc:n energy manageriksi laturiin ja Shellyn mittaamaan gridiä. Evcc sitten kuristaa kuormaa, jos gridi ylittää määritetyt raja-arvot.
 
Varmaan jossain vaiheessa siirryn HA:han, mutta pitää ensin saada laturin oma kuormanhallinta toimimaan. Ihan jo senkin takia, että HA on joskus pois pelistä tai talossa uudet asukkaat tai jotain muuta. Kyllä sen laturin pään kuormanhallinnan sitten ottaa pois, jos tarvetta tulee.

Dipit voi olla väärin, mutta mielestäni pitäisi olla oikein:

1750259030815.png



Käytössä nämä: Shelly virtamuuntaja 50A Pro 3EM

1750259083975.png


Ja tosiaan 25A per vaihe, kun talossa 3x25A pääsulakkeet.

1750259172246.png


Toki joku ym. voi olla väärin.
 
Ja mittaus varmasti oikeassa kohdassa?

Mulla sähkäri laittoi ensin virtamittarin väärään väliin… meillä tosin ulkona yksi kaappi ja talossa sisällä toinen. Laittoi talolle meneviin kaapeleihin, jolloin ulkokeskuksen kulutus jäi huomioimatta.. Itse sitä ihmettelin ihan maalaisjärjellä ja eihän se oikein ollut. Kaksi laturia kun on, niin toisen kuorma ois jäänyt huomioimatta (jaa muu ulkokeskuksen kulutus)

Tietämättä onko tämä kovinkin yleinen setuppi..
 
Ja ihan mielenkiinnosta, eikö olisi parempi olla aurinkosähkön hanskaava laturi, niin ei tarttisi myydä ylijäämää, vaan voisi ladata aurinkosähköllä ja ei tarttisi siirtoja ja veroja maksaa?

Edit. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Ja mittaus varmasti oikeassa kohdassa?

Mulla sähkäri laittoi ensin virtamittarin väärään väliin… meillä tosin ulkona yksi kaappi ja talossa sisällä toinen. Laittoi talolle meneviin kaapeleihin, jolloin ulkokeskuksen kulutus jäi huomioimatta.. Itse sitä ihmettelin ihan maalaisjärjellä ja eihän se oikein ollut. Kaksi laturia kun on, niin toisen kuorma ois jäänyt huomioimatta (jaa muu ulkokeskuksen kulutus)

Tietämättä onko tämä kovinkin yleinen setuppi..
Pitää avata sähkökaappi ja katsoa missä ne muuntajat on. Yhdessä katsottiin, minä enemmän oppilaana, että laitettiin sähkömittarilta tuleviin vaiheisiin. Pitää vielä testata, että pistän kiukaan päälle ja katson nouseeko konffaussivun vaihekohtaiset kulutukset. Nyt ääneen kirjoittaessa tulee vaan mieleen, että eihän niissä kahdessa vaiheessa välttämättä ollut mitään liikennettä mittarista taloon päin, koska taivaalta tuli toiseen suuntaan.

Ja ihan mielenkiinnosta, eikö olisi parempi olla aurinkosähkön hanskaava laturi, niin ei tarttisi myydä ylijäämää, vaan voisi ladata aurinkosähköllä ja ei tarttisi siirtoja ja veroja maksaa?

Edit. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Ei koska tämä oli niin halpa ja tavoitteena on ohjata tätä tulevaisuudessa HA:n kautta. 3+ vuotta olen ladannut sähköautoa tavallisesta voimavirtapistokkeesta ja ihan hyvin on onnistunut optimointi halvoille tunneille ja aurinkoaikaan.

EDIT: Pistin saunan ja uunin päälle. Selkeästi nyt on niin, että 1. ja 2. vaiheet ei näy oikein.

1750261319040.png


1750261344901.png
 
Pitää avata sähkökaappi ja katsoa missä ne muuntajat on. Yhdessä katsottiin, minä enemmän oppilaana, että laitettiin sähkömittarilta tuleviin vaiheisiin. Pitää vielä testata, että pistän kiukaan päälle ja katson nouseeko konffaussivun vaihekohtaiset kulutukset. Nyt ääneen kirjoittaessa tulee vaan mieleen, että eihän niissä kahdessa vaiheessa välttämättä ollut mitään liikennettä mittarista taloon päin, koska taivaalta tuli toiseen suuntaan.


Ei koska tämä oli niin halpa ja tavoitteena on ohjata tätä tulevaisuudessa HA:n kautta. 3+ vuotta olen ladannut sähköautoa tavallisesta voimavirtapistokkeesta ja ihan hyvin on onnistunut optimointi halvoille tunneille ja aurinkoaikaan.

EDIT: Pistin saunan ja uunin päälle. Selkeästi nyt on niin, että 1. ja 2. vaiheet ei näy oikein.

1750261319040.png


1750261344901.png
Miten toi toiseen suuntaan menee? Siis tekninen toteutus/kaapelointi.

Sotkeeko mahdollisesti kuormanhallintaa jotenkin?
 
Tais selvitä. Cattikaapelit oli wagoissa ja niissä oli sellainen pieni puristinliitin. Kahdesta se puristinliitin pysy kyllä wagon sisällä, mutta rj-karva liikkui siellä sisällä. Eli kahden virtamuuntajan toinen johto irti. Otin holkit pois ja pistin karvan suoraan wagoon. Nyt tuli kuorma hallintasivulle oikein.

Auto lataukseen. Lataa hienosti eikä ainakaan lyhyessä testissä katkennut. Sitten testaamaan: sauna, uuni ja vedenkeitin päälle. Laturissa kaikki valot keltaisena eikä lataa. Sauna ja uuni pois päältä, jatkoi latausta. Kaippa se toimi oikein. Oisin ajatellut, että se laskee syöttöä, mutta katkaisikin kokonaan. Pitää vielä ajan kanssa perehtyä tuohon kuormanhallintaan ja sen sielunelämään.
 
Tais selvitä. Cattikaapelit oli wagoissa ja niissä oli sellainen pieni puristinliitin. Kahdesta se puristinliitin pysy kyllä wagon sisällä, mutta rj-karva liikkui siellä sisällä. Eli kahden virtamuuntajan toinen johto irti. Otin holkit pois ja pistin karvan suoraan wagoon. Nyt tuli kuorma hallintasivulle oikein.

Auto lataukseen. Lataa hienosti eikä ainakaan lyhyessä testissä katkennut. Sitten testaamaan: sauna, uuni ja vedenkeitin päälle. Laturissa kaikki valot keltaisena eikä lataa. Sauna ja uuni pois päältä, jatkoi latausta. Kaippa se toimi oikein. Oisin ajatellut, että se laskee syöttöä, mutta katkaisikin kokonaan. Pitää vielä ajan kanssa perehtyä tuohon kuormanhallintaan ja sen sielunelämään.
Mulla Wallbox säätää välillä 3x6A - 3x16A muun kuorman mukaan. Luulis nyt noin muidenkin toimivan?

Edit. Toki kiuas yksinään meillä riittää, että lataus keskeytyy (11kW kiuas)
 
Viimeksi muokattu:
Pysyykö teillä lataus käynnissä 6A virralla?

Olen pari päivää kokeillut ja tuntuu, että 6A pätkii latausta=auto ilmoittaa satunnaisesti 30-60min välein, että lataus keskeytyi (Syy; sähkökatko, lataus on päätetty, hätäpysäytys painettu tms).

8A-16A virroilla lataus toimii sujuvasti. Laturina Elli Connect ja autona Kia e-Niro. Nyt kun aurinko paistaa, niin olisi kiva lirutella pienellä teholla. 8A virralla tulee 5,5kw latausteho ja aurinko tuottaa n.3,5kw.

Tämä kuuluu jo aurinkoketjuun, mutta itseasiassa maksimiteho on aika lähellä tuota 3,5kw ollut viimevuonnakin, vaikka on 6,88kwp järjestelmä. Syy siinä, että paneelit on asennettu kahdelle lappeelle. Ehkäpä katkaisen yhden vaiheen sulakkeelta, niin saa lataustehoa pudotettua.

--> Mitä tapahtuu/onko riskejä, mikäli vaiheita pudottaa tai ottaa käyttöön auton ollessa latauksessa? Jos laittaisi vaikka Shellyllä vaiheohjauksen
Sen verran tuohon Ellin pätkimiseen pitää lisätä, että kun latauslaite vaihtui EVbox Livoon, niin nyt pystyy lataamaan 6A virralla ja lataus ei katkea itsekseen. En tiedä oliko Ellin laturiyksilössä jokin vika, mutta kerrottakoon kuitenkin

Ja EVBox lopettaa Livon tuen. Siitä löpinät spoilerissa
We regret to inform you that EVBox Everon services for your account and charging stations will end as of 1 October 2025 (“service end-date"). We recommend you migrate your stations to another platform operator before the end-date. This unfortunate event is part of the solvent wind-down of the EVBox Everon business.

You received this message because according to our administration you have an account with charging stations activated on EVBox Everon https://evbox.everon.io.


As from the service end-date:


  • Your account will no longer be accessible, and all associated stations, charge cards and data will be secured and unreachable.
  • All stations on your account will be deactivated. Online stations will be switched to offline mode to the extent possible. In offline mode anyone will be able to use the station(s) for free charging. You will not be able to receive any support requiring the station to be online.
  • Any active agreement(s) that you may have with EVBox in relation to EVBox Everon platform will be terminated. They will have no further force or effect, and the rights and obligations of each of the Parties thereunder shall terminate.
  • If you paid connector fees upfront, you may be eligible for a refund.

If you want your charging station(s) to continue to be connected online, we recommend taking the following actions


  1. Sign-up with another platform operator as soon as possible, at the latest within 3 months, to allow your new operator to plan your migration. Below we have listed some providers who have experience with migrating EVBox station(s) to their software backend. Always check with the operator if they support your charging stations. Please note EVBox is not responsible for the service and offering provided by your new operator, nor the station migration itself. The services provided by the new operator will be governed by their terms and agreement with you.
· EVPlus | More information
· Chargein | More information
· Monta | More information
· Backcharge | More information

For a broader list of backends supporting EVBox products, see our FAQ.


  1. To be eligible for the offline autostart and/or migration, your station has to be on the latest firmware. We will update your firmware. If you opted out of automatic updates, please make sure to manually install the updates before migration or service end-date.
  2. Make sure all your account information in your EVBox Everon account is up to date, including billing information if applicable. Where you are eligible for a refund, EVBox will not be responsible for any lack of or incorrect payment due to absence of or an incorrect IBAN on your EVBox Everon account.
  3. Download your charging session overview and invoices from your account if you need it for your own administration before station deactivation. These will not be available afterwards.

As part of the migration process, we may need to share your data with your new platform operator. For any information on data processing by your new service provider, please consult their privacy policy.

If you have any further questions, check our FAQ and please do not hesitate to contact our team via https://everon.io/support. After selecting your new operator, please reach out to them for any questions regarding migration of your station.


We sincerely appreciate your understanding during this time and thank you for being a part of our journey.

Best regards,
EVBox B.V.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 059
Viestejä
4 816 825
Jäsenet
78 027
Uusin jäsen
heromanni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom