Sähköauton kotilataus

Se on käsittääkseni maakohtainen suositus jota autonvalmistajat noudattavat. Suomessa 8A, jossain muualla kuulemma 6A. Tämä 8A on yleisesti hyväksytty jatkuva virta jota tavallisesta pistorasiasta voi ottaa tuntikausia putkeen. Tuollaisen laturin uskaltaa antaa jokaiselle tumpelolle ilman pelkoa että se saa sillä vahinkoa aikaan.

Sitten jos itse hommaa tehokkaamman laturin, niin voi ajatella että silloin tietää mitä tekee, ja vastaa itse seurauksista.
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
 
Satun olemaan sähköluvat omaava, joten virransaanti ei ole ongelma. #jatkuva16A
Laitan kuitenkin nykyiseen 3vaihe rasiaan suko adapterin, enkä ala vetää uutta supesukoa vaikka keskus on ihan vieressä.
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Datsunissa tuli laturi mukana, sillä ollaan ladattu, joku 30 000km vuoteen
 
Satun olemaan sähköluvat omaava, joten virransaanti ei ole ongelma. #jatkuva16A
Laitan kuitenkin nykyiseen 3vaihe rasiaan suko adapterin, enkä ala vetää uutta supesukoa vaikka keskus on ihan vieressä.

Eikö tuohon kannattaisi sitten laittaa 3x16A laturi, jos 3-vaihe rasia on jo valmiina?
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
nopeammalla laturilla saa paremmin hyödynnettyä yön halvat tunnit, jos on pörssisähkö.
 
Miten niin hermostuu? Itse tulin eilen kotiin 28 kwh inkulla. Laitoin laturiin, näytti latausajaksi +16 tuntia. No kello oli kahdeksan illalla joten auto oli täynnä puolilta päivin seuraavana päivänä. En minä yöllä autolla aja joten riitti ihan hyvin.
Voisin ladata autoa 16 ampeerilla, mutta hyvin harvoin olen nostanut latausta kahdeksasta ampeerista. Jos tarvitsee äkkiä virtaa niin sitten mennään pikalaturille, mutta normaalisti arkilataukset hoituu suko laturilla töissä ja kotona. Töissä lataan 16 ampeerilla.
Tuleeko minkään auton mukana enää suko latureita? Eikö niistä ole luovuttu?
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Joo näyttää tosiaan olevan, katoin ID 4:sta:
1752336632341.png
 
Kian mukana on tullut ja taitaa edelleen tulla 12A malli. Tuollaisella 8A mallilla kyllä hermostuu rauhallisempikin kaveri

Juu, oletettavasti tulee edelleen. Sain juuri omaan Ceediin MY21 versioon uuden laturin valmistajalta hajonneen tilalle. 8-10-12A mahdollista valita laturista.

Sinänsä pörssiltauksen hinnalla ei hirveästi väliä koska 8A saa lähes samat hyödyt kuin 12A latauksellakin (tai itse en ainakaan jaksa säätää). Hyödyllisempää tuo nopeampi lataus on arjessa kun nytkin viikonloppuna sähkön lähellä oleva aika oli suoraan verrannollinen peräkärryn lastausnopeuteen. Kaikki watit ovat täten hyödyllisiä kun ei plugarin tapauksessa auto ehdi täyteen kuitenkaan.
 
No kiirettä ei ole ladata, ja suko käy sitten muuallakin.

Oma matkalaturi, joka tuli auton mukana on sellainen, että laturissa on kiinteästi toisessa päässä type 2 ja toiseen päähän voi vaihtaa sukon tai voimavirtapistokkeen. Sukolla lataa 1x8A ja voimavirtapistokkeella 3x16A. Tuollaisen hankkisin itse jos olisi tarvetta, niin saa tarvittaessa ladattua voimavirrasta nopeammin ja sukolla sitten aina jos voimavirtaa ei ole tarjolla. En tiedä hintoja, kun tämä tuli auton mukana ja myyjän mukaan oli tullut auton mukana uutena.
 
Eikös esimerkiksi Volkswagen groupin vehkeissä tule suko mukana?
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
 
Ei ainakaan omassa Tavascanissa tullut enää. Lisähintaan olisi saanut, tiedustelin tuolloin ID.5 ja ID.7 malleihin tuota, niin eipä ainakaan paikallinen myyntiorganisaatio enää sellaisia mukaan laita. Eipä sillä että moiselle on tarvettakaan, kun reipasta 70kWh akkua ei juuri kerkeä lataamaan päivisin tuollaisella paneeleista tulevalla energialla.
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
 
Näemmä uudemmissa VW groupin autoissa, kuten tuossa Tavascanissa tai ID7:ssa ei tule. Cupra Bornissa tuli vuosi sitten ja ymmärtääkseni pitäisi tulla edelleen, kuten myös yllä mainitusti ID4:ssa ja ainakin osassa ID3/ID5 (vitosesta vain yksi malliversio K-Auton sivuilla ja siinä mainitaan tulevan). Kaipa poistuvat vakiovalikoimasta näiltäkin. Sinänsä toki ihan hyvä, että ei pistetä mukaan piuhoja mitä valtaosa ei kuitenkaan oletettavasti käytä. Kaiken lataamisensa (super)sukosta tekevät voi ostaa suoraan 16A piuhan ja jostain ikivanhasta pistorasiasta uskalla kuitenkaan ottaa tuollaisella 8A:llakaan paljoa akkua.
Aika mielenkiintoinen linjaveto sinällään, kun eihän tuo VW:lle maksa kuin pennejä. Meillä on toki toisessa sähkärissä tuollainen 6A/8A versio, muttei sillä hirveästi käyttöä tule. Vanhassa plugarissa tuollainen luonnollisesti tuli mukana, mutta eipä se nyt hyvällä tahdollakaan ottanut kuin yhdestä vaiheesta sen 3.6kW, niin yön aikana latautui käytännössä missä vaan.
 
Omassa ID7:ssa ainakin huhtikuussa tuli vielä mukaan tuo tilapäislaturi. Ei sille kyllä käyttöä ole, mutta onpahan nyt
 
Oma matkalaturi, joka tuli auton mukana on sellainen, että laturissa on kiinteästi toisessa päässä type 2 ja toiseen päähän voi vaihtaa sukon tai voimavirtapistokkeen. Sukolla lataa 1x8A ja voimavirtapistokkeella 3x16A. Tuollaisen hankkisin itse jos olisi tarvetta, niin saa tarvittaessa ladattua voimavirrasta nopeammin ja sukolla sitten aina jos voimavirtaa ei ole tarjolla. En tiedä hintoja, kun tämä tuli auton mukana ja myyjän mukaan oli tullut auton mukana uutena.
Työkaverin Fordin mukana tuli vastaava, mutta siinä oli vaihtoehtoina suko tai 32A 1-vaihe voimavirta, joka aiheutti sitten hämmennystä kun ei mahtunut asuntovaunupistorasiaan.
 
ID Charger Pro asennettu muutama viikko sitten sähkärin toimesta. Kuormanhallinta käytössä ja homma näyttää toimivan eli laskee tehoja ja auto latautuu laturin toimesta ongelmitta.

Kuitenkin joka kerta, kun auto ID4 lopettaa latauksen saavutettuaan tavoitetason 80% laturi menee virhetilaan ja kaikki ledit vilkkuvat punaisena. Kaapeli irti autosta ja kaikki on taas kunnossa. Onko kellään mitään vastaavia kokemuksia?
Kuitataan tämä mahdollisille myöhemmille pohtijoille. Laturi meni takuuvaihtona parin kuukauden väännön jälkeen Ellin kanssa. Uusi laturi toimii ongelmitta, ajastukset ja muut toimivat ongelmitta ilman vikatilaan joutumista.
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?
Itseäni lainaten, sain tämän asian päätökseen ja otin tuon VOOLin. Kuormanhallinta myös VOOLin omalla palikalla. 6.5m johto on ~ok nyt + tilanne helpottuu kun pihalla asiat hieman muuttuu..

Käyttökokemukset vielä erittäin rajalliset, mutta asennuksesta pisteet. Asentaja ei ollut yhtään tuollaista kuormantasainta aiemmin laittanut ja käytännössä meni single click -tyyliin sovelluksen kautta.

Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että 3x25A suorasähkölämmitteisessä talossa kuormanhallinta on pakollinen. Sain jo nyt kesäaikaan päälle tilanteen jossa 25A kapasiteetista oli syöty 88% ja ei edes lämmitetä taloa. ILP, kylmäkoneet 3kpl, televisio, pesukone, kuivuri, IV-kone, auto ja LVV yhdessä riitti jo tuohon. Talvella palaisi nallit varmuudella.

Laitoin ekan latauksen jälkeen pörssisähkövetoisen ohjelman käyttöön. Säädettävää löytyy ja kaikkea en vielä ole edes kokeillut/kaivellut. Tarpeet täyttyi kun sain määriteltyä pörssisähkön, max latausaika tunteina ja "lähtöaika". Näillä perustein antaa halvimmat tunnit lataamista varten ja on myös toiminut. Jos luen oikein, niin on jollakin tapaa myös mahdollista liittää VOOL auton/valmistajan softaan, jonka jälkeen SOC voidaan ottaa huomioon. Tuo vielä betassa, joten jääkööt tulevaisuuteen omalla kohdalla.

Huonot puolet löytyy softasta. Isoin ärsytys on se, että kun kerran laitat pörssisähköohjauksen, et voi toisessa hetkessä pakottaa latausta alkamaan per-heti, jos sellainen tarve iskee. Joutuu tiputtamaan pörssiohjauksen pois ja kertalatauksen jälkeen laittamaan takaisin. Toki se muistaa edelliset asetukset, mutta miksei voisi olla yksinkertainen "lataa heti 6h" tmv. Latausstatistiikka voisi olla parempi tai helpommin saatavilla, nyt joutuu turhan monen mutkan kautta hakemaan tietoja. Kuormanhallinan puolelle voisi myös kerryttää statistiikkaa ja varsinkin se voisi näyttää tehon/vaihe ja miksei kokonaistehokin.

Kerran jäi jo lataamatta auto. Syytän kuitenkin tästä autoa, en VOOLia. Latasin autoa, painoin VW sovelluksesta latauksen seis ja heti perään laitoin VOOLista pörssisähköohjelman jonka piti alkaa seuraavana yönö. Aamulla auto ei ollut ladannut. Ongelma ei ole toistunut, joten luultavasti auto päätti ettei kertastoppauksen jälkeen enää jatkossakaan ladata vaikka johto oli vielä kiinni.

VOOL taitaa olla vielä hieman startup-henkinen yritys. Koen tuon lähes pelkästään positiivisena asiana. Kaikki nuo pienet ärsytykset on nimittäin varmasti korjattavissa ja uskon vakaasti niiden myös korjaantuvan ajan sekä asiakaspalautteiden myötä.
 
Itseäni lainaten, sain tämän asian päätökseen ja otin tuon VOOLin. Kuormanhallinta myös VOOLin omalla palikalla. 6.5m johto on ~ok nyt + tilanne helpottuu kun pihalla asiat hieman muuttuu..

Käyttökokemukset vielä erittäin rajalliset, mutta asennuksesta pisteet. Asentaja ei ollut yhtään tuollaista kuormantasainta aiemmin laittanut ja käytännössä meni single click -tyyliin sovelluksen kautta.

Näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että 3x25A suorasähkölämmitteisessä talossa kuormanhallinta on pakollinen. Sain jo nyt kesäaikaan päälle tilanteen jossa 25A kapasiteetista oli syöty 88% ja ei edes lämmitetä taloa. ILP, kylmäkoneet 3kpl, televisio, pesukone, kuivuri, IV-kone, auto ja LVV yhdessä riitti jo tuohon. Talvella palaisi nallit varmuudella.

Laitoin ekan latauksen jälkeen pörssisähkövetoisen ohjelman käyttöön. Säädettävää löytyy ja kaikkea en vielä ole edes kokeillut/kaivellut. Tarpeet täyttyi kun sain määriteltyä pörssisähkön, max latausaika tunteina ja "lähtöaika". Näillä perustein antaa halvimmat tunnit lataamista varten ja on myös toiminut. Jos luen oikein, niin on jollakin tapaa myös mahdollista liittää VOOL auton/valmistajan softaan, jonka jälkeen SOC voidaan ottaa huomioon. Tuo vielä betassa, joten jääkööt tulevaisuuteen omalla kohdalla.

Huonot puolet löytyy softasta. Isoin ärsytys on se, että kun kerran laitat pörssisähköohjauksen, et voi toisessa hetkessä pakottaa latausta alkamaan per-heti, jos sellainen tarve iskee. Joutuu tiputtamaan pörssiohjauksen pois ja kertalatauksen jälkeen laittamaan takaisin. Toki se muistaa edelliset asetukset, mutta miksei voisi olla yksinkertainen "lataa heti 6h" tmv. Latausstatistiikka voisi olla parempi tai helpommin saatavilla, nyt joutuu turhan monen mutkan kautta hakemaan tietoja. Kuormanhallinan puolelle voisi myös kerryttää statistiikkaa ja varsinkin se voisi näyttää tehon/vaihe ja miksei kokonaistehokin.

Kerran jäi jo lataamatta auto. Syytän kuitenkin tästä autoa, en VOOLia. Latasin autoa, painoin VW sovelluksesta latauksen seis ja heti perään laitoin VOOLista pörssisähköohjelman jonka piti alkaa seuraavana yönö. Aamulla auto ei ollut ladannut. Ongelma ei ole toistunut, joten luultavasti auto päätti ettei kertastoppauksen jälkeen enää jatkossakaan ladata vaikka johto oli vielä kiinni.

VOOL taitaa olla vielä hieman startup-henkinen yritys. Koen tuon lähes pelkästään positiivisena asiana. Kaikki nuo pienet ärsytykset on nimittäin varmasti korjattavissa ja uskon vakaasti niiden myös korjaantuvan ajan sekä asiakaspalautteiden myötä.
No ei todellakaan ole pakollinen kaikissa suorasähkölämmitteisissä vaikka 3x25A. 😂
 
Aika hyvä se on olla jos huoletta haluaa latailla. Eri asia sitten säätäjät joilla on intoa varoa ettei sauno samaan aikaan kun taloa lämmitetään ja autoa ladataan täydellä teholla.
~140 neliöinen suora sähkö okt, +erillinen talli ja varasto lämmitettävänä ja 3x25A pääsulake. 12A virralla vuosi ladattu voimavirtarasiasta ongelmitta kesät talvet ja nyt elli pro chargerin asennuksne jälkeen se laskee jo näin kesällä kuormanhallinnalla lvv käynnistyessä lataustehon 11kw-> 9kw 😂
 
~140 neliöinen suora sähkö okt, +erillinen talli ja varasto lämmitettävänä ja 3x25A pääsulake. 12A virralla vuosi ladattu voimavirtarasiasta ongelmitta kesät talvet ja nyt elli pro chargerin asennuksne jälkeen se laskee jo näin kesällä kuormanhallinnalla lvv käynnistyessä lataustehon 11kw-> 9kw 😂
Meillä tulee varmaan tiputtamaan latauksen alle 5 kW kun maalämpöpumpun lvv:n sähkövastus (9 kW) käynnistyy. Tuohon kun lisää induktiolieden neljällä levyllä tai saunan niin pysähtyy lataus kokonaan.

Parin kuukauden seurannassa suurin 10 minuutin keskikulutus on 19 kW ilman auton latausta (sauna 8kW, lvv vastus 9 kW ja hella 2-5 kW). Sulakehan sallii pienen hetkellisen ylityksen, mutta itse ainakin mielummin otan kuormanhallinnan kuin jännitän sitä että nalli napsahtaa kun kuormitus on hetkellisesti yli jo ilman auton lataustakin.

Jos liittymässä on tehomaksu niin kuormanhallinnalla voi ohjata sitäkin pienemmäksi.
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
Ei oo tarvetta kuormanhallinnalle. Tai periaatteessa on, en nimittäin lataa täydellä 11kw teholla vaan 9,7kw teholla 14ampeerilla.

Voisin katsoa että jos on useampi sähköauto taloudessa niin erillinen kuormanhallinta voisi olla paikallaan, nyt ei kuormaa tässä talossa ole niin paljoa että olisi oikeaa tarvetta.
 
Nyt olis ollu muutamaan otteeseen ja jatkossa entistä useammin kunhan saa(isi) isompia palikoita Elisalta; isompi invertteri, akuston lisämoduleita ja 3x määrä paneeleita että voi hyödyntää keväästä syksyyn täydellä teholla.

Nyt kun arska paistaa niin pitää osin katsoa jos on samaan aikaan päällä auton lataus, vesivaraaja, sauna ym. Maalämpö tulee syksyllä uutena mukaan. Pääsulake kestää, talon alikeskuksen pääsulakkeen ykkösvaihe ei kestä montaa minuuttia kun kuorma lähentelee 26kW. Halu pitää kaikki päällä ja hyödyntää rajallisessa aikaa kaikki ilmainen sähkö miettimättä asetuksia on hyvä myynninedistys kuormanhallintaan.
 
Latailen autoa kun tarve on. Joskus on kuormaa paljonkin. Sauna, pyykinpesukone, kuivauskone, astianpesukone. Lattialämmitys, ja muutama +pleikkarit ,telkkarit, PC:t.

Kuormanhallinta on ollut toiminnassa monesti. Ei tarvii säätää auton lataustehoa tai kellonaikaa ja miettiä että riittääkö paukut....
 
Te ketkä kuormanhallinnan koette pakolliseksi niin onko teillä oikeasti tarve ladata päivällä ja sellaiset sähkösopimukset ettei siinä tule pahasti takkiin?

Itsellä yleensä vuodessa ehkä muutama kertaa kun kotona päivällä lataan. Silloinkin yleensä se lyhyt viimeinen 90 -> 100% tiristys jos illemalla pitää täydellä akulla lähteä.
Eikö sinulla ole yöllä mitään muuta kulutusta?

Siinähän se kuormanhallinta on entistä tärkeämpi jos yrittää siirtää kaiken kulutuksen yön halvoille tunneille. Voi rauhassa lämmittää talon, vedet ja ladata autoa silloin kun sähkö on halvinta. Itse kylläkin maksan vähän ekstraa kiinteällä sopparilla, koska en jaksa vatuloida millon voi käydä saunassa tai ladata autoa. Samalla maksan mielelläni enemmän siitäkin että voi ladata autoa ihan koska vain miettimättä pääsulakkeita.

Kuromanhallinnasta maksaisin itse siitä että voi surutta ladata juuri silloin kuin itselle sopii. Ei ole raha niin tiukassa että olisi pakko säästää 200 euroa jättämällä pois sitä.
 
Eikö sinulla ole yöllä mitään muuta kulutusta?

Siinähän se kuormanhallinta on entistä tärkeämpi jos yrittää siirtää kaiken kulutuksen yön halvoille tunneille. Voi rauhassa lämmittää talon, vedet ja ladata autoa silloin kun sähkö on halvinta. Itse kylläkin maksan vähän ekstraa kiinteällä sopparilla, koska en jaksa vatuloida millon voi käydä saunassa tai ladata autoa. Samalla maksan mielelläni enemmän siitäkin että voi ladata autoa ihan koska vain miettimättä pääsulakkeita.

Kuromanhallinnasta maksaisin itse siitä että voi surutta ladata juuri silloin kuin itselle sopii. Ei ole raha niin tiukassa että olisi pakko säästää 200 euroa jättämällä pois sitä.
On sitä kulutusta (suorasähkö 170m2) mutta koskaan ei ole nallit paukkunut yöllä. Yleensä öisin takka on lämpimillään ja huoneilmakin tiputettu pari astetta. Lämminvesivaraaja kyllä lämmittelee öisin.

Päivällä kyllä palaa herkästi yksi vaihe jos on ruuanlaittoa ja pyykinpesua samaan aikaan auton kanssa.

Mutta sitten taas caruna haluaa muutaman sentin ja pörssisähkön myyjä useitakin senttejä enemmän päivällä niin sinne 01-07 välille ajoittuu 99% latauksista.

Tuossa tilanteessa että sitä autoa on saatava ladattua päivisin niin kuormanhallinta lienee ehdoton. Itse en toistaiseksi nää edes sen 200€ arvoista hyötyä jos sillä hintaa moisen saisi.
 
Ostin nyt uteliaisuuttani tämän:
Paketissa oli tämä:
Huonosti löytyy speksejä. Oikein mikään ei tue sitä että tämä kestää jatkuvaa 16a virtaa.
 
Ostin nyt uteliaisuuttani tämän:
Paketissa oli tämä:
Huonosti löytyy speksejä. Oikein mikään ei tue sitä että tämä kestää jatkuvaa 16a virtaa.
Myyntiteksti tukee sitä väitettä. Itsellä on tuo lataustolpassa latausaseman alapuolella. Lähinnä varauksena kun joskus tulee toinen sähköauto. Mutta kertakokeilulla ei vielä sulanut :rofl:
 
Myyntiteksti tukee sitä väitettä. Itsellä on tuo lataustolpassa latausaseman alapuolella. Lähinnä varauksena kun joskus tulee toinen sähköauto. Mutta kertakokeilulla ei vielä sulanut :rofl:
Mulla on 10A jatkuvaa virtaa kestävät rasiat tolpassa ja ei ole sekään juuri lämmennyt kun olen joskus kokeillut ladata jonkun tunnin 16 ampeerilla. Ajattelin vaihdattaa toisen rasian tilalle tuon että kestäisi varmasti 16A jos joskus tarve tulee. Kovilla pakkasilla voisi joskus ladata 16 ampeerilla.
Onhan tuossa kahden vuoden takuu, kai saa uuden tilalle jos alkaa mustumaan tai lämpenemään :)
 
No ei todellakaan ole pakollinen kaikissa suorasähkölämmitteisissä vaikka 3x25A. 😂
No ei tietenkään ole jossain ILP lämmitteisellä pikkumökillä missä ruoat tehdään puuhellalla ja vesi lämpiää padassa. :)

Sulakehan kestää ylikuormaa jonkin aikaa kyllä, mutta..

Jos lasket:
11kW auto
LVV 3kW
Pesukone 2kW
Tiskari 2kW
Sähköuuni 2kW

Yhteensä 20kW. Tämä meillä aika normaali tilanne iltaisin. Nyt sitten huomaat, että tästä yhtälöstä puuttuu suurin kuluttaja kokonaan: lämmitys. Ihan kaikki muut sähkölaitteet lisäät vielä päälle. Yhtälöön otettava mukaan, sähkösuunnittelijasta riippuen, mahdolliset vinokuormat ja väitän, että normaaliperheessä kuormanhallinta tuollaiselle 11kW lisäkulutukselle on lähes pakollinen. Ei toki kaikille, mutta melkein kaikille jotka ei jaksa käsin säätää kulutusta tai ei ole muuta automaatiota rinnalla.
 
On tilanteita jossa ladataan päivällä ja kaikkea muutakin tehdään samaan aikan. Eihän kuormantasaaja ole normitilannetta varten, vaan poikkeustilanteita jossa on normaalia suurempi kulutus.

Ja kuormantasaajalla voi huoletta ladata milloin huvittaa. Ei tarvitse miettiä että paukkuuko sulakkeet. Toki voi manuaalisesti tehdä saman asian kyttäämällä kulutusta ja hajauttamalla kulutusta eri aikoihin. Kukin tyylillään.
 
Miksi LVV ei ole yöllä päällä, samaten auton lataus?
Meillä nuo ei voi samaan aikaan tohotella täydellä teholla kun niistä tulisi jo 20 kW (9+11), puhumattakaan että olisi vielä jotain muuta kulutusta kuten LTO kenno (1,6 kW), ulkovaraston lämmitys (1,4 kW), saunomista myöhäisenä paljuyönä (8 kW) tai vaikkapa vedenkeitto ja mikron käyttö yöhiukopalan tarpeessa (2,2 kW).

Noh, jokainen tekee tyylillään. Talot ja elämäntavat ovat erilaisia ja on vähän turha päivitellä muiden valintoja. Jos tykkää säätää ja haluaa välttämättä säästää niin saa sitä puolestani per jäillä ilman kuormantasausta. Vähän hassua kuitenkin että täällä ihmetellään sitä että jonkun mielestä se on käytännössä pakollinen.
 
No ei tietenkään ole jossain ILP lämmitteisellä pikkumökillä missä ruoat tehdään puuhellalla ja vesi lämpiää padassa. :)

Sulakehan kestää ylikuormaa jonkin aikaa kyllä, mutta..

Jos lasket:
11kW auto
LVV 3kW
Pesukone 2kW
Tiskari 2kW
Sähköuuni 2kW

Yhteensä 20kW. Tämä meillä aika normaali tilanne iltaisin. Nyt sitten huomaat, että tästä yhtälöstä puuttuu suurin kuluttaja kokonaan: lämmitys. Ihan kaikki muut sähkölaitteet lisäät vielä päälle. Yhtälöön otettava mukaan, sähkösuunnittelijasta riippuen, mahdolliset vinokuormat ja väitän, että normaaliperheessä kuormanhallinta tuollaiselle 11kW lisäkulutukselle on lähes pakollinen. Ei toki kaikille, mutta melkein kaikille jotka ei jaksa käsin säätää kulutusta tai ei ole muuta automaatiota rinnalla.
Ei tuo kyllä mikään normaalitilanne ole, tai ei ainakaan montaa minuuttia.

Nuo pesukoneet ottaa 2kw tehoa luokkaa 5min, jos sitäkään, uuni ehkä puolisen tuntia. Jos LVV on jatkuvalla se on tietysti tuurista kiinni koska se ottaa.

Nykyaikaisen 120m2 talon lämmitystehon tarve on jotain 6kW -25C mitoituslämpötilassa, mutta se toki käytännössä laskee jos siellä on uunit ja koneet päällä.

Se automaattinen tehonrajoitusjärjestelmä ei todellakaan ole pakollinen, mutta jos asian suhteen hermostuttaa, niin tokihan sellaisen voi asennuttaa.
Meillä nuo ei voi samaan aikaan tohotella täydellä teholla kun niistä tulisi jo 20 kW (9+11),
Se maalämpöpumpun 9kw vastus ei ole varsinaisesti LVV vastus, vaan se laitteen hajoamisen varalta toimiva varakäyntivastus, jota vaan käytetään siihen legionella tulistukseen. Riittää että legionella tulistuksen tekee esim 2viikon välein, vaikka se monessa laitteessa oletuksena tehdäänkin joka päivä.
 
Ei tuo kyllä mikään normaalitilanne ole, tai ei ainakaan montaa minuuttia.

Nuo pesukoneet ottaa 2kw tehoa luokkaa 5min, jos sitäkään, uuni ehkä puolisen tuntia. Jos LVV on jatkuvalla se on tietysti tuurista kiinni koska se ottaa.

Nykyaikaisen 120m2 talon lämmitystehon tarve on jotain 6kW -25C mitoituslämpötilassa, mutta se toki käytännössä laskee jos siellä on uunit ja koneet päällä.

Se automaattinen tehonrajoitusjärjestelmä ei todellakaan ole pakollinen, mutta jos asian suhteen hermostuttaa, niin tokihan sellaisen voi asennuttaa.

Se maalämpöpumpun 9kw vastus ei ole varsinaisesti LVV vastus, vaan se laitteen hajoamisen varalta toimiva varakäyntivastus, jota vaan käytetään siihen legionella tulistukseen. Riittää että legionella tulistuksen tekee esim 2viikon välein, vaikka se monessa laitteessa oletuksena tehdäänkin joka päivä.
Ei ole normaalitilanne. Kuormantasaus on epänormaaleja tilanteita varten. 200€ säästö tulee maksettua moninkertaisesti kun töistä ryntää vaihtamaan sulakkeita vaimon leipomisen jäljiltä. Lisäksi on paremmin mahdollista käyttää halpoja tunteja lataukseen, kun ei tarvitse miettiä sulakkeen kestämistä

Yllättävän pienestä kertyy 25A yhteen vaiheeseen, jos sattuu olemaan kuormotusta. Sauna, lataus, uuni, hiustenkuivaaja jne ..
 
Asun paritalossa jossa on vain 3*25A pääsulakkeet (eli jaettu kahdelle asunnolle). Kuormantasaaja säädettiin 8kW:iin ja on ihan hyvin riittänyt lataamiseen (akku aina täynnä aamulla), eikä sulakkeet ole kertaakaan paukkuneet.
 
Maalämpöpumpun 9kw vastus ei ole varsinaisesti LVV vastus, vaan se laitteen hajoamisen varalta toimiva varakäyntivastus, jota vaan käytetään siihen legionella tulistukseen. Riittää että legionella tulistuksen tekee esim 2viikon välein, vaikka se monessa laitteessa oletuksena tehdäänkin joka päivä.
Kyllä tuo MLP:n vastus on ihan tarkoitettu tuohon kun ei kompressori jaksa lämmittää vettä edes määräysten alarajalle. Lisäksi se lähtee tuolla 9 kW teholla lämmitämään kompura avuksi aina kun vaihtimen delta T nousee yli 10 asteiseksi, eli käytännössä aina kun kaksi käy suihkussa samaan aikaan ja hyvinkin pitkään jos koko perhe saunoo.

Tähän voi tietysti sanoa että pitäisi ostaa joku toinen MLP tai pitää vettä 45-50 asteisena, mutta menee jos vitsihuumorin puolelle...

EDIT:
Ja legionellakuumennushan on aika vitsi, kun ei se koko putkistoa kuumenna.
 
Ei ole normaalitilanne. Kuormantasaus on epänormaaleja tilanteita varten. 200€ säästö tulee maksettua moninkertaisesti kun töistä ryntää vaihtamaan sulakkeita vaimon leipomisen jäljiltä. Lisäksi on paremmin mahdollista käyttää halpoja tunteja lataukseen, kun ei tarvitse miettiä sulakkeen kestämistä

Yllättävän pienestä kertyy 25A yhteen vaiheeseen, jos sattuu olemaan kuormotusta. Sauna, lataus, uuni, hiustenkuivaaja jne ..
Itse olen ratkaissut asian niin yksinkertaisesti, että jos auto laitetaan lataukseen, lataa latausasema oletuksena 3,7kw minimiteholla. Mikäli on kiire saada akkuun potkua tai talossa ei ole muuten muuta kuormaa, niin kotinäytöstä (tai puhelimesta) yhtä painiketta painamalla latausnopeus nousee 11kw:iin. Aika yksinkertaista, toimivaa ja ennen kaikkea edullista. Mutta onhan tuo kuormanhallinta ihan toimiva homma monille, jos sen kohtuuhintaan saa "eikä halua säätää" -kuten siskoni tapaa sanoa.
 
Kyllä tuo MLP:n vastus on ihan tarkoitettu tuohon kun ei kompressori jaksa lämmittää vettä edes määräysten alarajalle. Lisäksi se lähtee tuolla 9 kW teholla lämmitämään kompura avuksi aina kun vaihtimen delta T nousee yli 10 asteiseksi, eli käytännössä aina kun kaksi käy suihkussa samaan aikaan ja hyvinkin pitkään jos koko perhe saunoo.

Tähän voi tietysti sanoa että pitäisi ostaa joku toinen MLP tai pitää vettä 45-50 asteisena, mutta menee jos vitsihuumorin puolelle...

EDIT:
Ja legionellakuumennushan on aika vitsi, kun ei se koko putkistoa kuumenna.

No joka tapauksessa se 9kw vastus on noin iso koska sen tarkoitus on lämmittää hätätilassa koko talo, ei vain käyttövettä, sitten kun se vastus siellä on sitä voidaan käyttää mihin vaan. Jos MLP ei ole ihan surkea, tai varaaja ihan minikokoinen ei sitä vastusta tarvitse käyttää kuin pari kertaa kuussa.

Legionellabakteerihan kasvaa siellä lämpöisessä vedessä, eli ei se siellä putkistossa kasva, tai jos kasvaakin, niin se alkava kasvusto huuhdellaan sieltä heti kun vettä käytetään. Käytännössä se on se LVV säiliö jossa legionella kasvaa jos on kasvaakseen, ja jos lvv lämmitetään parin viikon välein esim 60C, legionella pysyy poissa.

E: ah.. helvetti tää oli tähköauton lataustopikki...

No jokatapauksessa se lataustehon hallintalaite ei ole mikään pakollinen, ja jos sitä ei halua hankkia, sen kanssa pystyy kyllä elämään.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 695
Viestejä
4 858 063
Jäsenet
78 447
Uusin jäsen
PATiMATic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom