Sähköauton kotilataus

Olen korjaillut näitä varaamalla routerin dhcp-asetuksista tietyille iot-vermeille kiinteitä osoitteita - ongelmia on ollut just kaikenlaisten philips-hue / abb-kotiautomaatio / robotti-imuri jne. Vehkeiden kanssa jotka ovat ehkä pitkiäkin aikoja hiljaa verkossa tjsp.

Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
 
Jos tämä pitää paikkansa, niin miten ihmeessä älykkäämpien kotilatausasemien pörssisähköohjaus voi mitenkään toimia?
Jos latausasema ei tiedä onko auton akusto 60% vai 5% latingissa, niin eihän se millään voi tietää montako tuntia pitää ladata. Kun ei tiedä miten pitkään pitää ladata niin hyvin vaikea arpoa niitä halvimpia tunteja. Ilman akuston varaustasotuetoa halvimpien tuntien optimointi on mielestäni mahdotonta, ainakin jos halutaan että lopputulemana auto on aina aamulla vaikka 80% lataustasossa, riippumatta lähtötasosta.
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Noita fiksumpia protokolliahan on speksattu ja autotkin tukevat niitä, mutta tukeeko yksikään latausasema muuta kuin SAE J1772?
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
Varattujen IP:iden dokumentoimiseksi kannattaa mielestäni lisäksi myös lisätä sinne DHCP:lle sama staattinen varaus. Tällä välttää sen, että vuoden päästä laittaakin sen saman jo käytössä olevan IP:n myös jollekin toiselle laitteelle. En sano että näin olisi itselle käynyt...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 598
Viestejä
4 901 661
Jäsenet
79 022
Uusin jäsen
sdb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom