Sähköauton kotilataus

Olen korjaillut näitä varaamalla routerin dhcp-asetuksista tietyille iot-vermeille kiinteitä osoitteita - ongelmia on ollut just kaikenlaisten philips-hue / abb-kotiautomaatio / robotti-imuri jne. Vehkeiden kanssa jotka ovat ehkä pitkiäkin aikoja hiljaa verkossa tjsp.

Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
 
Jos tämä pitää paikkansa, niin miten ihmeessä älykkäämpien kotilatausasemien pörssisähköohjaus voi mitenkään toimia?
Jos latausasema ei tiedä onko auton akusto 60% vai 5% latingissa, niin eihän se millään voi tietää montako tuntia pitää ladata. Kun ei tiedä miten pitkään pitää ladata niin hyvin vaikea arpoa niitä halvimpia tunteja. Ilman akuston varaustasotuetoa halvimpien tuntien optimointi on mielestäni mahdotonta, ainakin jos halutaan että lopputulemana auto on aina aamulla vaikka 80% lataustasossa, riippumatta lähtötasosta.
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Noita fiksumpia protokolliahan on speksattu ja autotkin tukevat niitä, mutta tukeeko yksikään latausasema muuta kuin SAE J1772?
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti näiden kanssa kannattaa toimia niin, että katsot ja tarvittaessa säädät reitittimen asetuksista mille alueelle se jakaa DHCP:llä osoitteita (DHCP pool, range tms. termi) ja sitten määrität suoraan iot-laitteille kiinteän (static) IP:n alueen ulkopuolelta. Tämän pitäisi onnistua kaikilla laitteilla ja on paljon luotettavampi tapa kuin varaukset DHCP:ltä.

Eli esimerkiksi reitittimen ip-osoite on 192.168.1.1 ja aliverkon peite 255.255.255.0 jolloin poolin ensimmäinen jaettava osoite voi olla vaikka 192.168.1.2 ja viimeinen 192.168.1.100. Tällöin on kiinteille määritettäväksi vapaana osoitteet alkaen 192.168.1.101 ja viimeinen mahdollinen 192.168.1.254.

Sitten käyt iot-laitteen hallintasivulla määrittämässä osoitteen kiinteäksi ja valitset jokaiselle vapaasti omasta päästä uniikin osoitteen tuolla välillä 101-254.

DHCP:n voi jättää käyttöön niille laitteille joiden osoitteen muuttumisella ei ole vaikutusta mihinkään.
Varattujen IP:iden dokumentoimiseksi kannattaa mielestäni lisäksi myös lisätä sinne DHCP:lle sama staattinen varaus. Tällä välttää sen, että vuoden päästä laittaakin sen saman jo käytössä olevan IP:n myös jollekin toiselle laitteelle. En sano että näin olisi itselle käynyt...
 
Se toimii sillä tavalla, että latausasemalle/home assistant serverille syötetään auton netin kautta toimivan etähallinnan käyttäjätunnukset ja se älyboksi (home assistant tai älykkäämpi laturi) hakee sitten sieltä soc-tietoa.

Onko markkinoilla edes yhtään latausasemaa joka tukee tuollaista? Veikkaan että ei, kun Teslankaan pömpeli ei taida tukea pörssisähköohjausta?

Ei tuollaisen systeemin toteuttamiselle mitään kovin kummoisia estetitä ole, eli kyllähän jokin latausasema jonka saa naitettua jonkunlaisen kk maksullisen tilauksen kanssa voisi hyvinkin tuolle tuki olla.. Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
 
Ei tuollaisen systeemin toteuttamiselle mitään kovin kummoisia estetitä ole, eli kyllähän jokin latausasema jonka saa naitettua jonkunlaisen kk maksullisen tilauksen kanssa voisi hyvinkin tuolle tuki olla.. Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
Defasta en tiedä, mutta aika monessa laturissa on yksinkertainen hintaraja, tai parhaimmillaan tietty määrä halvimpia tunteja jolloin ladataan.

Homeassistantilla tai muulla vastaavalla saa sitten ladattua sen mukaan mitä auton akun taso on.

Edit. Omaa kokemusta ei ole, mutta tuttu aikanaan kehui gridiota. Se tekee tuon ajoituksen millä tahansa laturilla (käskyttää auton etäohjauksella latauksen päälle ja pois tarvittaessa)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tämä pitää paikkansa, niin miten ihmeessä älykkäämpien kotilatausasemien pörssisähköohjaus voi mitenkään toimia?
Jos latausasema ei tiedä onko auton akusto 60% vai 5% latingissa, niin eihän se millään voi tietää montako tuntia pitää ladata. Kun ei tiedä miten pitkään pitää ladata niin hyvin vaikea arpoa niitä halvimpia tunteja. Ilman akuston varaustasotuetoa halvimpien tuntien optimointi on mielestäni mahdotonta, ainakin jos halutaan että lopputulemana auto on aina aamulla vaikka 80% lataustasossa, riippumatta lähtötasosta.
Keskivertoihmisen ajoilla pörssisähköä seuraava 11 kW laturi ja esim. 20 kWh/yö -lataustavoite tuottavat käytännössä yhtä hyvän tuloksen. Go-e:ssä sai vielä lisäksi hintarajan, jonka alle ladataan aina.

Auto latautuu parin edullisimman tunnin aikana ja asetuksiin tarvitsee koskea vain siinä (ainakin itselleni harvinaisessa) tapauksessa, että
  1. edellisenä päivänä on vedetty akku tyhjäksi,
  2. heti seuraavana aamuna on taas pitkä ajo tiedossa ja
  3. pörssisähkön hinta ei ole yöllä lähellä nollaa.
:tup:
 
Defan laite ainakin kehuu että pörssisähköohjaus on siinä kk-maksullisessa, mutta en ole tutkinut osaako se hakea auton palvelusta sen varaustason, vai onko se vaan simppeli, laturi päällä halvoilla tunneilla.
En tiedä mitä kuukausimaksullista tässä tarkoitetaan, mutta Defan Power (ei kuukausimaksuja) ei ainakaan ole tietoinen auton varaustasosta, vaan lataa käyttäjän määrittelemään kellonaikaan mennessä niin monena halvimpana tuntina, mitä käyttäjä on sovelluksesta määrittänyt. Esimerkiksi lataus päällä 5 halvimpana tuntina aamu kymmeneen mennessä.
 
En tiedä mitä kuukausimaksullista tässä tarkoitetaan, mutta Defan Power ei ainakaan ole tietoinen auton varaustasosta, vaan lataa käyttäjän määrittelemään kellonaikaan mennessä niin monena halvimpana tuntina, mitä käyttäjä on sovelluksesta määrittänyt. Esimerkiksi lataus päällä 5 halvimpana tuntina aamu kymmeneen mennessä.
Joo, no eihän tuo mikään suuri yllätys ole.

Olen tässä juuri haarukoinut eri latauslaitteita ja niiden dynaamista tehonhallintaa ja pörssisähkötukea, muistikuva on että defalla olisi ollut esitelehden jokin kk maksullinen palvelu jolla latauksen sai ohjattua pörssihinnan mukaan, mutta onhan se toki mahdollista että tuo pörssiohjaus oli jollain muulla toimijalla kk maksun takana.
 
Joo, no eihän tuo mikään suuri yllätys ole.

Olen tässä juuri haarukoinut eri latauslaitteita ja niiden dynaamista tehonhallintaa ja pörssisähkötukea, muistikuva on että defalla olisi ollut esitelehden jokin kk maksullinen palvelu jolla latauksen sai ohjattua pörssihinnan mukaan, mutta onhan se toki mahdollista että tuo pörssiohjaus oli jollain muulla toimijalla kk maksun takana.
Joo ei ole ainakaan tossa Defan Powerissa erillisiä kuukausimaksuja ja tuo pörssisähköohjaus on tuollainen "tyhmä" halvimpien tuntien valintaan perustuva.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 688
Viestejä
4 903 791
Jäsenet
79 039
Uusin jäsen
Glyybi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom