Sähköauton kotilataus

Totta mut monesti ongelma ett esim yöllä on kaikki autot pihassa ja GPS tarkkuus ei tietänee mikä niistä on piuhan päässä.
Se sijainti olikin vain lisäehto jolla erotellaan se, että auto ei ole latauksessa jossain aivan muualla. Varsinainen latauksessa/ei latauksessa tieto voidaan ottaa joko lataustehosta (yli 0 kW) tai latauksen tilasta (päällä/ei päällä) tai latauskaapelin tilasta (kytketty/ei kytketty) riippuen siitä mitä tietoja autosta saadaan irti.
 
HA:n EVCC integraatiossa pystyy määrittelemään useita autoja ja niille erilaisia ominaisuuksia. En kyllä tiedä millä perusteella se auton tunnistaa -lieköhän juuri tuosta, että kun laturissa on auto ja auton pilvipalvelu kertoo, että auto on latauksessa? Eli omalla laturilla kun sisko tökkäsi autonsa kiinni, niin evcc sanoi "tuntematon ajoneuvo". Eli jotenkin se tunnistaa oman käyttöauton
 
Aika yleinen ja hyvä mallihan on se, että vaikkapa puolisoilla on omat tilinsä omien asioidensa hoitoon ja sitten yhteinen taloustili josta maksetaan yhteisiä kuluja, kuten esim talon sähkölasku. Jos tällaiseen talouteen hankitaan kaksi sähköautoa, menee koko homma vaikeaksi mikäli kustannukset haluaisi jyvittää edelleen samaan malliin, ellei siihen ei mitään viisasta järjestelmää ole olemassa. Vaikuttaa myös monimutkaiselta, jos aina sähkölaskun sekä siirtolaskun tullessa pitäisi alkaa laskemaan ja siirtelemään rahaa edestakaisin.
Onko teillä omat vessapaperitkin? En kyllä jaksaisi alkaa senttejä laskemaan tai edes kymppejä, mutta jos haluaa välttää nuo lätkät jne. yksi yksinkertainen tapa voisi olla, katsoa paljonko autoilla ajetaan vuodessa ja jakaa ne kustannukset samassa suhteessa. Ellei tätä summaa pidä päästä karhuamaan heti... Tämä kuitenkin edellyttää, että tiedetään paljonko sille laturille on mennyt virtaa. Mutta olisi sellainen once-a-year -juttu.
 
Se sijainti olikin vain lisäehto jolla erotellaan se, että auto ei ole latauksessa jossain aivan muualla. Varsinainen latauksessa/ei latauksessa tieto voidaan ottaa joko lataustehosta (yli 0 kW) tai latauksen tilasta (päällä/ei päällä) tai latauskaapelin tilasta (kytketty/ei kytketty) riippuen siitä mitä tietoja autosta saadaan irti.
Näin toki jos saa auton yhdistettyä HA:n, mut jos pelkällä laturin infralla yrittää niik ei onnistu tietyn auton tunnistaminen.
 
Onko tälle jokin lähde?


Toivottavasti työnantajan sähköenergialle asettama hinta on sinulle suotuisa, jos tuollaisia pisteitä joskus tulee. Itse en ehkä kuitenkaan laskisi pelkästään sen varaan, vaan hankkisin kotiaseman, jos tarvetta ja mahdollisuutta on.

Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?

Mitä kustannuksiin tulee, niin aika vähän sitä kotiasemaa tarvitsee jos töissä on latausmahdollisuus. Hintaa kuitenkin asennettuna ja kuormantasaajalla tuollaiselle taitaa tulla puolentoista tonnia, niin taloudellisesti tuo ei kyllä kannata suurin piirtein ikinä, koska ei firman tuosta mitään bisnestä kannata tehdä (=hinta ei tule olemaan kuin korkeintaan marginaalisesti kovempi kuin kotona ladattaessa).
 
Viimeksi muokattu:

Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?
Kai tuo tarkoittaa lähinnä sitä että asennetaan 11 kW asemia joita sitten rajoitetaan 3,7 kW (1x16A) asti jos esim. kuormanhallinta tai asennuspaikan rajoitteet niin vaatii.
 
Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.
Eikä ensimmäisessäkään. Tuo astui voimaan jo 2024-25 vuodenvaihteessa, ei 2025-26, ja sen puitteissa ei tarvitse asentaa latauspisteitä 10 %:iin kaikista pysäköintiruuduista.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?
Totta kai on. Esimerkiksi kaikki 1x16 A ja 3x16 A välillä: 1x 17 A, 3x6 A jne.
 
Vaikea uskoa 10% sääntöön. Kunnan virastojen, koulujen yms. pihoihin noita on ilmestynyt ja ihan jees ne ovat mutta eivät ne kotilatausta tule korvaamaan.
 
Tuossa jälkimmäisessä ei puhuta 10% mitään, mutta jossain uutisessa, jota en nyt löydä mistään tuo mainittiin.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?

Mitä kustannuksiin tulee, niin aika vähän sitä kotiasemaa tarvitsee jos töissä on latausmahdollisuus. Hintaa kuitenkin asennettuna ja kuormantasaajalla tuollaiselle taitaa tulla puolentoista tonnia, niin taloudellisesti tuo ei kyllä kannata suurin piirtein ikinä, koska ei firman tuosta mitään bisnestä kannata tehdä (=hinta ei tule olemaan kuin korkeintaan marginaalisesti kovempi kuin kotona ladattaessa).
Olet kovasti väärässä. Nuo lain pakottamat latausasemat ovat pääasiassa kaupallisia latausasemia joissa latauksesta maksetaan markkinahinta. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunki ulkoisti lain pakottamat latausasemat e-Parkingille. Ei noita kannata itse pystyttää ja ylläpitää, tulee pelkästään kustannuksia.

Meillä on kotona oma latausasema joka asennuksineen maksoi 700 euroa. Laskeskelin taannoin, että omilla ajoilla se maksaa itsensä takaisin noin kahdessa vuodessa. Sen päälle tulee vielä käyttömukavuus kun auton voi ladata täyteen omassa kotipihassa.
 
Ei sitä taloudellisilla perusteilla kannata hankkia , vaan puhtaasti käyttömukavuuden.
Jyvitä se puoltoistatonnia vaikka neljälle vuodelle. Euro päivässä siitä ilosta että ei tarvitse notkua julkisten latureiden varassa ja hengailla jossain kauppakeskuskessa / kaupassa / huoltamolla. Siinä siellä notkuessa palaa rahaa turhuuksiin taatusti enemmän kuin euro päivässä. Bonarina sitten sitä halvempaa sähköä kotoa.
 
Olet kovasti väärässä. Nuo lain pakottamat latausasemat ovat pääasiassa kaupallisia latausasemia joissa latauksesta maksetaan markkinahinta. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunki ulkoisti lain pakottamat latausasemat e-Parkingille. Ei noita kannata itse pystyttää ja ylläpitää, tulee pelkästään kustannuksia.

Meillä on kotona oma latausasema joka asennuksineen maksoi 700 euroa. Laskeskelin taannoin, että omilla ajoilla se maksaa itsensä takaisin noin kahdessa vuodessa. Sen päälle tulee vielä käyttömukavuus kun auton voi ladata täyteen omassa kotipihassa.
No, tuossa vieressä on julkinen kenttä jossa sähkö maksaa 15snt/kWh. Kun sähkö + siirtomaksu + verot laskee niin ei se kotona jää kauas tuosta.

Minkä verran oli asennus? Paljonko piti vetää sähköjohtoa? Kuulostaa 700€ todella vähältä kun meinaa jokainen laite jo itsessään maksaa tuon. Siihen päälle kuormantasauslaite.
 
Ei sitä taloudellisilla perusteilla kannata hankkia , vaan puhtaasti käyttömukavuuden.
Jyvitä se puoltoistatonnia vaikka neljälle vuodelle. Euro päivässä siitä ilosta että ei tarvitse notkua julkisten latureiden varassa ja hengailla jossain kauppakeskuskessa / kaupassa / huoltamolla. Siinä siellä notkuessa palaa rahaa turhuuksiin taatusti enemmän kuin euro päivässä. Bonarina sitten sitä halvempaa sähköä kotoa.
Ei kai sitä missään tarvitse hengata? Jos on 11kW laturi toimiston pihalla, niin Polle kerran viikossa siihen ja siinä se. Kotona säästäisi ehkä hyvällä lykyllä 2snt/kWh, eli käytännössä viikossa säästö olisi 1-2€. Olettaen että tulee sama systeemi kuin naapurissa.
 
Aika vähänen siirtohinta meillä... Nopeasti laskettuna tuo lataus makso 1,75Eur ja sama Caruna alueella 5,70Eur ja pääsee 400+ km.ä. Eli sadalle km.lle hintaa tulee vain 43 senttia /100km Caruna "alella" 1,43eur /100km. Vastaavalla Bensa autolla 8,25eur/100km.

Sähköveron jätit kokonaan pois. Siitä eroon kiemurteleminen on vielä vaikeampaa kuin siirtomaksusta.

"Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.". Tuosta kai tuo 11kW tulee, onko yli 3,7 mutta alle 11kW ratkaisuja?
7,4kW?

Noiden aiemmin mainittujen latausasemien erilaisten virranrajoituskombojen lisäksi 1x32A 7,4kw latausasemat ovat maailmanlaajuisesti varmaankin yhtä yleisiä kuin 11kw, eikä ne liikekiinteistöissä nyt ihan tavaton ratkaisu ole täälläkään.

Esim Nissan Leaf on tavallaan "suunniteltu" tuollaiselle latauslaitteelle.
 
Ei siitä kyllä pääse yli eikä ympäri, että sähköautoilu muuttuu eksponentiaalisesti mukavammaksi jos kotona pääsee lataamaan järkevästi. Aika harvalla kuitenkaan on sitä julkilaturia "vieressä" ja lisäksi vielä työpaikalla mahdollisuus ladata helposti ja halvalla. Toki jos näin on, niin sitten on ihan realistinen vaihtoehto jättää kotilatausasema hankkimatta.
 
No, tuossa vieressä on julkinen kenttä jossa sähkö maksaa 15snt/kWh. Kun sähkö + siirtomaksu + verot laskee niin ei se kotona jää kauas tuosta.

Minkä verran oli asennus? Paljonko piti vetää sähköjohtoa? Kuulostaa 700€ todella vähältä kun meinaa jokainen laite jo itsessään maksaa tuon. Siihen päälle kuormantasauslaite.
Asennus oli 300 euroa ja itse laite 300 euroa. Eli olikin halvempi mitä muistin. Sähkökeskus oli aivan vieressä seinän takana niin lyhyt matka.

Kuormantasaus tuli laitteen mukana (silmukat) mutta se ei koskaan toiminut. Pudotin lataustehoa 10 ampeeriin mikä on sekin ollut riittävä. Latauslaite on AmpIN Smart, en suosittele, mutta oli se halpa.

Jos lähellä on julkinen latauspaikka missä lataus maksaa 15 snt/kWh niin ehkä oma latausasema on turha. Mutta eipä meidän lähistöllä ole mitään. 2km lähimmälle julkiselle, missä niitä sitten onkin kymmeniä.
 
Ei siitä kyllä pääse yli eikä ympäri, että sähköautoilu muuttuu eksponentiaalisesti mukavammaksi jos kotona pääsee lataamaan järkevästi. Aika harvalla kuitenkaan on sitä julkilaturia "vieressä" ja lisäksi vielä työpaikalla mahdollisuus ladata helposti ja halvalla. Toki jos näin on, niin sitten on ihan realistinen vaihtoehto jättää kotilatausasema hankkimatta.
Lisäksi näin omakotiasujana ei monesti tule ajatelleeksi, että kaikilla kerrostaloasujilla ei varmaankaan ole edes mahdollisuuksia kotilataukseen.

Halvimmillaan kolmivaihepistorasiaan kytkeytävän latauslaitteen saa parilla sadalla, eikä sen asentamiseen tarvitse sähkömiestä lainkaan. Olettaen että pistoke löytyy, kuten omakotitalosta usein löytyy.

On todella mukavaa kun aamulla on tankki aina täynnä yhtään ajattelematta
 
Lisäksi näin omakotiasujana ei monesti tule ajatelleeksi, että kaikilla kerrostaloasujilla ei varmaankaan ole edes mahdollisuuksia kotilataukseen.

Halvimmillaan kolmivaihepistorasiaan kytkeytävän latauslaitteen saa parilla sadalla, eikä sen asentamiseen tarvitse sähkömiestä lainkaan. Olettaen että pistoke löytyy, kuten omakotitalosta usein löytyy.

On todella mukavaa kun aamulla on tankki aina täynnä yhtään ajattelematta

Joo, taloyhtiöissä ei ole yhtä helppoa saada latausasemaa kuin omakotitaloon. Jossain onnistuu helposti, jossain on kallista ja hankalaa, jossain ei onnistu lainkaan.

Tuo voimavirta on varmasti monille hyvä optio, omalta kiinteistöltä sitä ei tosin löydy kuin sähkökaapista jonne on autokatoksesta matkaa parikymmentä metriä pihan läpi. Itse kun ei ole ollut tätä torppaa rakentamassa niin joutuu elämään sen kanssa mitä edellinen saituri on tänne tehnyt, itse olisin aika monta asiaa tehnyt eri tavalla kuin miten täällä on tehty, mm. vetänyt sen voimavirran autokatokseen.

Ja jos latausasemien hintoja tänne halutaan referoida, niin meillä sen wallen tuominen autokatoksen seinään tuli maksamaan rapiat 1200 euroa (laite + tarvittavat sähkötyöt). Aika raikkaan hintainen oli mutta tekee sähköautoilusta helppoa ja mukavaa.
 
Eiköhän sitä tule viikonloppulatauksia eteen. Ja lomakaudet + muut syy kun et ole töissä.
Perjantaina kun lataa, niin eipä meillä sellaista tarvetta tule, että kotona pyörittäisiin niin paljon että tarvitsisi lisää virtaa just siitä kotilaturista viikonlopun aikana. Lomakaudella meidän normiajoilla riittää varmaan yksi lataus, sen voi tehdä vaikka kauppareissun aikana.
 
Asennus oli 300 euroa ja itse laite 300 euroa. Eli olikin halvempi mitä muistin. Sähkökeskus oli aivan vieressä seinän takana niin lyhyt matka.

Kuormantasaus tuli laitteen mukana (silmukat) mutta se ei koskaan toiminut. Pudotin lataustehoa 10 ampeeriin mikä on sekin ollut riittävä. Latauslaite on AmpIN Smart, en suosittele, mutta oli se halpa.

Jos lähellä on julkinen latauspaikka missä lataus maksaa 15 snt/kWh niin ehkä oma latausasema on turha. Mutta eipä meidän lähistöllä ole mitään. 2km lähimmälle julkiselle, missä niitä sitten onkin kymmeniä.
Niin no, minä en viitsi mitään huonoa laittaa, noiden parempien hinnat näyttäisi minusta olevan yhteensä tuolla tonnin huiteilla. Asennushinnasta ei tietenkään voi sanoa vielä mitään, mutta on siinä yksi huone sähkökaapin ja katoksen välissä.
 
Lisäksi näin omakotiasujana ei monesti tule ajatelleeksi, että kaikilla kerrostaloasujilla ei varmaankaan ole edes mahdollisuuksia kotilataukseen.

Halvimmillaan kolmivaihepistorasiaan kytkeytävän latauslaitteen saa parilla sadalla, eikä sen asentamiseen tarvitse sähkömiestä lainkaan. Olettaen että pistoke löytyy, kuten omakotitalosta usein löytyy.

On todella mukavaa kun aamulla on tankki aina täynnä yhtään ajattelematta
Minä en siis tietenkään puhu kuin omasta puolestani. Totta kai monelle se oma asema on paras ratkaisu. Kolmivaihevirtapistoke tuntuu aika vaihtelevasti löytyvän, esim. meiltä ei löydy. Joskus ajattelin asennuttaa sellaisen, mutta enpä ole sitten 16 vuoden asumisen aikana kertaakaan tarvinnut.

Tietenkin sitten kun on puuhatonni polttelee tilillä eikä keksi mitään muuta käyttöä, niin voihan sen käyttää vaikka latausasemaan.
 
Niin no, minä en viitsi mitään huonoa laittaa, noiden parempien hinnat näyttäisi minusta olevan yhteensä tuolla tonnin huiteilla. Asennushinnasta ei tietenkään voi sanoa vielä mitään, mutta on siinä yksi huone sähkökaapin ja katoksen välissä.
Rehellisyyden nimissä toiminnallisesti hyvän ja huonon laturin ero on hinta. Lisäksi saa etäohjausominaisuuksia, joita kyllä voi saada halvallakin laturilla.

Laturihan on käytännössä jatkoroikka kontaktorilla. Laturin hinta ei vaikuta lataustapahtumaan millään lailla, kunhan se toimii.
 
Suomessa myytäviä laitteita kai joku instanssi valvoo? Eli jos ei tilaa aliexpressistä random romuja, voisi olettaa saavansa toimivan pelin?
Etukäteisvalvontaa ei ole. Näissä halvimmissa motorwerk jne. tyyppisissä voimavirtavehkeissä on ollut puutteita. Nämä kaksi auton varustetta vedettiin pois kauppojen hyllyiltä – sähköiskun vaara

Hinta ei ole tae, mutta tunnetun merkin laturin ostamalla todennäköisemmin välttyy ongelmilta. Suojalaitteet noiden koteloiden sisällä eivät ole ilmaisia. Noiden vehkeiden homma on kuitenkin valvoa omakotitalon suurimpia ja vieläpä pitkäkestoisimpia sähkötehoja.
 
Toi on vuoden vanha juttu. Onkohan noi ongelmat jo korjattu kun ainakin tota Motorwerkkiä moni paikka edelleen Suomessa myy.
 
Motorwerkin ongelmat oli valovirtalaturissa, ei kolmivaiheisessa, jossa on enemmän suojauksia.
 
Vai on sitä 10tkm kuukaudessa (tai enemmänkin) "paristokäyttöisellä" autolla ajavia, alivuokralaisena asuvia, pörssisähkötalossa, jossa on hankittu alivuokralaiselle oma laturi, johon ei saa ehdotettua HA:ta asennettua, Suomessa niin paljon, että tämä on suurikin ongelma. En olisi omasta kuplasta katsellen arvannut.

Jos puolison kanssa joutuu riitelemään montako senttiä sähkö on maksanut kenenkin auton latauksen aikana, sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä.
 
Vai on sitä 10tkm kuukaudessa (tai enemmänkin) "paristokäyttöisellä" autolla ajavia, alivuokralaisena asuvia, pörssisähkötalossa, jossa on hankittu alivuokralaiselle oma laturi, johon ei saa ehdotettua HA:ta asennettua, Suomessa niin paljon, että tämä on suurikin ongelma. En olisi omasta kuplasta katsellen arvannut.

Jos puolison kanssa joutuu riitelemään montako senttiä sähkö on maksanut kenenkin auton latauksen aikana, sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä.
Tarkoititko että koska jokin käyttötapaus on harvinainen, ei siihen liittyvät ongelmat ole todellisia?

Parisuhteessa voidaan haluta jakaa kulut hyvinkin tarkkaan ilman että se aiheuttaa riitaa tai on ongelma.
 
"Jos puolison kanssa joutuu riitelemään montako senttiä sähkö on maksanut kenenkin auton latauksen aikana, sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä."

Omasta mielestä tuolloin olisi paras ratkaisu, vaihtaa puolisoa ;):hmm: Pörssisähköaikana jos omalle ajalle laskaa mitään hintaa,ei kannata senttejä laskeskella, vaan olla tyytyväinen et on alle 1eur /100km. Joka aika usein onkin jos on pörssisähkö. Auton hankintakulut voi sitten jakaa haluamallaan tavalla.
 
Tarkoititko että koska jokin käyttötapaus on harvinainen, ei siihen liittyvät ongelmat ole todellisia?

Parisuhteessa voidaan haluta jakaa kulut hyvinkin tarkkaan ilman että se aiheuttaa riitaa tai on ongelma.
Väitinkö niin? Jos on tyyliin ainoa tapaus tässä maassa, ei ole ihme, ettei siihen ole valmista ratkaisua. Ja nytkin siihen ehdotettiin ratkaisua, se ei kelvannut.

En myöskään väittänyt kulujen jakamisessa olevan ongelmia, joku muu koki niin.

En usko siltikään, että esimerkiksi ensi yön hinnoilla on järjellistä kiistellä siitä kumpi on ladannut. Jos töihin on päästävä, auto on ladattava, riippumatta siitä kumman auto se on. Muuten pääsee kiukuttelemaan siitä, että taas on sinun vuoro ladata halvoilla tunneilla.
Jos autoaan ei lataa ilkeyttään niillä kaikista kalleimmilla tunneilla, lataussähkön kulujen erottelussa noin tarkkaan ei ole järkeä. Ja jos lataa ilkeyttään, sähköauto ei ole se ongelma.
 
Miten muuten jaetaan kulut jos toinen hoitaa vaikka lasten hakemisen päiväkodista? Maksaako hän silti kaikki siihen liittyvät kulut? Entä jos toisella on pidempi työmatka? Eikö kuitenkin ole parempi, että käy töissä? Kai sitten taloudessa muukin sähkönkulutus lasketaan, esimerkiksi joka katsoo enemmän telkkaria maksaa vähän isomman osan sähkölaskusta?
 
Vai on sitä 10tkm kuukaudessa (tai enemmänkin) "paristokäyttöisellä" autolla ajavia, alivuokralaisena asuvia, pörssisähkötalossa, jossa on hankittu alivuokralaiselle oma laturi, johon ei saa ehdotettua HA:ta asennettua, Suomessa niin paljon, että tämä on suurikin ongelma. En olisi omasta kuplasta katsellen arvannut.

Jos puolison kanssa joutuu riitelemään montako senttiä sähkö on maksanut kenenkin auton latauksen aikana, sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä.
Väitinkö niin? Jos on tyyliin ainoa tapaus tässä maassa, ei ole ihme, ettei siihen ole valmista ratkaisua. Ja nytkin siihen ehdotettiin ratkaisua, se ei kelvannut.

En myöskään väittänyt kulujen jakamisessa olevan ongelmia, joku muu koki niin.

En usko siltikään, että esimerkiksi ensi yön hinnoilla on järjellistä kiistellä siitä kumpi on ladannut. Jos töihin on päästävä, auto on ladattava, riippumatta siitä kumman auto se on. Muuten pääsee kiukuttelemaan siitä, että taas on sinun vuoro ladata halvoilla tunneilla.
Jos autoaan ei lataa ilkeyttään niillä kaikista kalleimmilla tunneilla, lataussähkön kulujen erottelussa noin tarkkaan ei ole järkeä. Ja jos lataa ilkeyttään, sähköauto ei ole se ongelma.
lainasin nyt referenssiksi viestisi tuohon. Kyllähän sinä tuosta ongelmana puhuit. Ei se varmaan sinun ongelmasi olekaan, niin kuin tuolla kuplaan viittaavalla alla lauseella teroititkin.
Näin ihan sivuhuomiona, noin 40 % asuu kerrostalossa ja sellaisessa HA ei usein onnistu.

Loput viestistäsi olikin aikamoista aiheen vierestä keskustelua. Ignoratio elenchi – Wikipedia

Miten muuten jaetaan kulut jos toinen hoitaa vaikka lasten hakemisen päiväkodista? Maksaako hän silti kaikki siihen liittyvät kulut? Entä jos toisella on pidempi työmatka? Eikö kuitenkin ole parempi, että käy töissä? Kai sitten taloudessa muukin sähkönkulutus lasketaan, esimerkiksi joka katsoo enemmän telkkaria maksaa vähän isomman osan sähkölaskusta?
 
Vastaus minuun kohdistuneisiin väitteisiin, saa ohittaa.
Kokkoselle:
Koen aiheelliseski päästä vastaamaan minuun kohdistetuihin väitteisiin. Jos se ei sovi, on aiheellista poistaa myös väitteet.

lainasin nyt referenssiksi viestisi tuohon. Kyllähän sinä tuosta ongelmana puhuit. Ei se varmaan sinun ongelmasi olekaan, niin kuin tuolla kuplaan viittaavalla alla lauseella teroititkin.
Näin ihan sivuhuomiona, noin 40 % asuu kerrostalossa ja sellaisessa HA ei usein onnistu.

Loput viestistäsi olikin aikamoista aiheen vierestä keskustelua. Ignoratio elenchi – Wikipedia

Viestini:
Vai on sitä 10tkm kuukaudessa (tai enemmänkin) "paristokäyttöisellä" autolla ajavia, alivuokralaisena asuvia, pörssisähkötalossa, jossa on hankittu alivuokralaiselle oma laturi, johon ei saa ehdotettua HA:ta asennettua, Suomessa niin paljon, että tämä on suurikin ongelma. En olisi omasta kuplasta katsellen arvannut.

Vastauksesi:
Tarkoititko että koska jokin käyttötapaus on harvinainen, ei siihen liittyvät ongelmat ole todellisia?

Johon vastasin:
Väitinkö niin? Jos on tyyliin ainoa tapaus tässä maassa, ei ole ihme, ettei siihen ole valmista ratkaisua. Ja nytkin siihen ehdotettiin ratkaisua, se ei kelvannut.

Johon sinä vastasit:
lainasin nyt referenssiksi viestisi tuohon. Kyllähän sinä tuosta ongelmana puhuit. Ei se varmaan sinun ongelmasi olekaan, niin kuin tuolla kuplaan viittaavalla alla lauseella teroititkin.

Missä kohtaa väitin, ettei ongelma ole todellinen? Kommentoin sitä, että vaikuttaa ainakin omasta kuplasta kovin harvinaiselta yhdistelmältä, eikä siten ole ihme, ettei siihen ole valmista ratkaisua. Ilmeisesti tämä on mielestäsi niin yleinen ongelma, että olen väärässä. Selvä. Kuten sanoin, omasta kuplasta en tätä koe niin. (ja edelleen: siihen silti ehdotettiin ratkaisua, joka ei kelvannut)

Sitä en kyllä ymmärrä, että miten kerrostaloasuminen liittyy ylläolevaan esimerkkiin? Olemme kotilatausketjussa, taloyhtiöiden infrasta on omansa. Ihmettelijä ainakin mainitsi oman sähköliittymän, sellaisia ei taida kerrostalojen parkkiruutuihin. Tai no, kuplasta lienee taas kyse.

Kulujen jakamisesta sanoin:
Jos puolison kanssa joutuu riitelemään montako senttiä sähkö on maksanut kenenkin auton latauksen aikana, sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä.

Johon vastasit:
Parisuhteessa voidaan haluta jakaa kulut hyvinkin tarkkaan ilman että se aiheuttaa riitaa tai on ongelma.

Johon vastasin:
En myöskään väittänyt kulujen jakamisessa olevan ongelmia, joku muu koki niin.

Edelleenkään en väittänyt kulujen jakamisen olevan ongelma, vaikka ilmeisesti tulkitsit niin tästä lauseesta: sähköauto ei ole se ongelma (tai ratkaisukaan) tässä.
Sähköauton hankkimatta jättäminen siksi, ettei kuluja saa jaettua sentin sadasosan tarkkuudella, on minun mielestä (tietenkin, en voi muiden puolesta kirjoitella) seuraus muista ongelmista parisuhteesssa/alivuokralaissuhteessa.
Makis nosti esiin hyviä argumentteja (sotkitko vahingossa minun kirjoittamaksi?). Kun puhutaan sentin sadasosan tarkkuudesta, täytyy niitäkin argumentteja laajentaa vaikkapa rengaiden kulumiseen, auton arvon alenemaan ja huoltotarpeeseen, jos erehtyy hoitamaan yhteisiä asioita omalla autollaan. Se ei kuitenkaan kuulu tätäkään vähään tähän ketjuun.


Väität myös loppukeskustelun olevan aiheen vierestä, saat toki olla sitä mieltä.
Minun mielestäni, kun halutaan laskea kulut nimenomaan niin, että huomioidaan tunnin (kohta vartin) hinta ja latauksen määrä tuolloin, on sen pari- tai aluvuokralaissuhteen kannalta merkityksellistä miten ne halvat tunnit jaetaan.
Vai onko tässä olemassa joku universaali mekanismi, josta kuplani ei ole tietoinen?


Jatkot sitten vaikka privassa, jos siltä tuntuu.
 
Aika suuria eroja noissa siirtohinnoissa on. Caruna Espoon alueella hinta on noin 5 senttiä, kun taas itäsuomessa taitaa olla alueita joilla hinta kipuaa 15 senttiin. Kyllä tuo 5 snt+0 snt pörssihinta on aikalailla ilmaista ajelua. Esim. itselläni on kriisivuosien loppupäässä otettu kiinteä soppari jonka kokonaishinta (7,5+5 snt) on halvempi kuin pelkkä siirtomaksu joillain alueilla.

Ja ihan toisiin asioihin:
Mitä tulee latureihin, niin huomasin että olisihan se 22 kW laturi ja johdotus voinut olla ihan ok. Onhan noita yksivaiheisena lataavia autoja vielä vaikka kuinka paljon liikkeellä, enkä minä ole ainoa joka tota laturia käyttää (tuttuja yövieraita voi tulla ja esim. jos talon myy voi se olla pieni valtti). Hintaeroahan tuolla olisi tullut tuskin satastakaan. Ei tuo nyt harmitakaan, mutta hintaeron olisin voinut näin jälkikäteen ajateltuna maksaa.
Sitten Itä-Suomessa on mystinen Joensuu, joka on Caruna ESPOON piirissä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 074
Viestejä
4 910 165
Jäsenet
79 127
Uusin jäsen
eemil.k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom