Sähköauton kotilataus

Onko kellään kokemusta tästä dé basic -latausasemasta, joka oli mainittuna muutama sivun takaperin? Näyttäisi olevan 22kW versiona Amazonin Prime päivillä 242€ ja hieman houkuttaisi.

-22kW (löytyy myös 11kW-versio)
-Voimavirta töpseli
-B-tyypin vikavirta (AC 30mA + DC 6mA)
-7,5 metrin kaapeli (vaihtoehtoja 5m - 15m)
-Etähallinta Tuya-sovelluksella (ymmärtääkseni toimii Home Assistantissa (Tuya Local) ei varmuutta)
-RFID käyttö mahdollisuus
 
Onko kellään kokemusta tästä dé basic -latausasemasta, joka oli mainittuna muutama sivun takaperin? Näyttäisi olevan 22kW versiona Amazonin Prime päivillä 242€ ja hieman houkuttaisi.

-22kW (löytyy myös 11kW-versio)
-Voimavirta töpseli
-B-tyypin vikavirta (AC 30mA + DC 6mA)
-7,5 metrin kaapeli (vaihtoehtoja 5m - 15m)
-Etähallinta Tuya-sovelluksella (ymmärtääkseni toimii Home Assistantissa (Tuya Local) ei varmuutta)
-RFID käyttö mahdollisuus
Ei taida saada EVCC:n integroitua, niin HA integraation hyöty on vähän niin ja näin. Toki tieto on tietoa, mutta latausasema olisi hyvä olla EVCC yhteensopiva, jos sitä haluaa hallita
 
Ei taida saada EVCC:n integroitua, niin HA integraation hyöty on vähän niin ja näin. Toki tieto on tietoa, mutta latausasema olisi hyvä olla EVCC yhteensopiva, jos sitä haluaa hallita
Voi kyllä hallita ilmankin. Itse köytän tätä, vaikka EVCC toimisi sekin.

 
Moikka jengi. Tässä pähkäillyt sähköauton kotilatauksen järjestämistä. Onkos arvon raadilla jotain vahvoja mielipiteitä, että kumpi on parempi tapa hoitaa latausasema: sellainen siirrettävä voimavirtapistorasiaan tuleva vai ns. kiinteä asennus? Minulla ei siis ole valmiina tätä voimavirtapistorasiaa, että sen asennus tulisi eteen myöskin, mutta toisaalta se on varmaan edullisempi asentaa kuin tuollainen kiinteä latausasema? Kuormanhallintaa saa varmaankin molempiin vaihtoehtoihin mukaan?
 
Onko sulla sähkömittari siinä lähellä, että vois hyödyntää sen han porttia?
 
Eli sitte on parempi joko rajoittaa virta suoraan tai kuormanhallinta muulla tavoin.

Walle 16 voi laittaa kytkimellä pienelle teholle ja kuormanhallinnan..

Näihin kahteen saa kuormanhallinnan, buustiin monipuolisesti.
 
Eli sitte on parempi joko rajoittaa virta suoraan tai kuormanhallinta muulla tavoin.

Walle 16 voi laittaa kytkimellä pienelle teholle ja kuormanhallinnan..

Näihin kahteen saa kuormanhallinnan, buustiin monipuolisesti.
Kiitos, nämä oli hyviä ja tuo Buusti vaikutti oikein mielenkiintoiselta, kun on tuo Homeassistant tuki myös olemassa. Näköjään tuo kuormanhallinnan kilke ei välttämättä maksa useita satasia myöskään. Missähän hinnoissa näiden asennukset suunnilleen liikkuu pk-seudulla?
 
Aiemminkin postailin ketjuun ja pohdin laturin etäohjausta, nykyisessä laturissa ei sille ole mahdollisuutta kun on mallia tyhmä ja vastaavasti volvon rajapinnan kautta ei onnistu latauksen aloitus tai lopetus ilmeisesti turvallisuus syistä.

Noh, tässä nyt mietin kun toi laturi on mitä on ja en toisaalta haluais sijoittaa satasia uuteenkaan varsinkin kun kyseessä on ainoastaan 3.7kw laite, että entä jos tonne modais vaikka shellyn releen sisään katkomaan ton type2 pistokkeen yhteyttä laturiin? Toi laturihan alkaa lataamaan kun pistokkeen kiinnittää ja vastaavasti lopettaa jos sen irroittaa niin eikö toi lähtökohtaisesti ole sama asia releellä katkaista yhteys?

Lienee siinä mielessä suht turvallistakin kun toi on 16A sulakkeen takana ja tossa laturissa on itse latauslaitteesta jatkokaapeli tohon naaras(?) pistokkeeseen niin itse laitettakaan ei tarvi availla. Noita shellyhäjän taitaa olla ylijännitesuojattujakin?

930-ev4120-sahkoauton-latausasema-e-charge-1-vaihe-37-kw-type-2-deltaco-48856-86849.jpg
 
Ei, ei ja vielä kerran ei. Jos ihan pakko on katkoa, niin laturin syöttöä. Ja mielellään ei sitäkään.

Kiitos hyvistä perusteluistasi.

Jos laturilta puottaa virran se tippuu 8A virralle ja pitää sen jälkeen käydä laturista naputtelemasta 16A takaisin päälle. Eikai se laturi sitä saati auto sitä tiedä katkaiseeko yhteyden pistokkeen irroitus vai kontaktori, tainno auto tietää että pistoke on kiinni mutta vastaa täysin sitä tilannetta että laturi menee kiinni kesken kaiken. Tuskin toi shelly siellä välissä on kontaktina sen paskempi kuin kiinanpoikien johdotukset laitteen sisäsllä, eikä tota nyt muutenkaan oo tarkoitus pätkiä päälle ja pois jatkuvalla syötöllä vaan 1-2x vuorokaudessa spot hinnan mukaan. Mulla on jo scripti valmiina joka laskee akun latausajan ja tiedossa olevan pörssisähkön hinnan mukaan ajankohdan milloin halvinta ladata akku täyteen, siitä vielä käyttäjälle eli minulle notifikaatio ja napilla kuittaus latausajan määrittämiseksi ja shelly nappaamaan yhteys päälle ja pois.
 
Kiitos hyvistä perusteluistasi.

Jos laturilta puottaa virran se tippuu 8A virralle ja pitää sen jälkeen käydä laturista naputtelemasta 16A takaisin päälle. Eikai se laturi sitä saati auto sitä tiedä katkaiseeko yhteyden pistokkeen irroitus vai kontaktori, tainno auto tietää että pistoke on kiinni mutta vastaa täysin sitä tilannetta että laturi menee kiinni kesken kaiken. Tuskin toi shelly siellä välissä on kontaktina sen paskempi kuin kiinanpoikien johdotukset laitteen sisäsllä, eikä tota nyt muutenkaan oo tarkoitus pätkiä päälle ja pois jatkuvalla syötöllä vaan 1-2x vuorokaudessa spot hinnan mukaan. Mulla on jo scripti valmiina joka laskee akun latausajan ja tiedossa olevan pörssisähkön hinnan mukaan ajankohdan milloin halvinta ladata akku täyteen, siitä vielä käyttäjälle eli minulle notifikaatio ja napilla kuittaus latausajan määrittämiseksi ja shelly nappaamaan yhteys päälle ja pois.
Miten käy ohjaussignaalille kun laturi ja auto neuvottelee, mutta virta ei liiku? Auto tai laturi luulee olevansa rikki? Ja tavallaanhan se onkin kun virta ei liiku vaikka pitäisi. Voihan sitä kokeilla, mutta on ihan herran hallussa toimiiko vai ei.
 
Miten käy ohjaussignaalille kun laturi ja auto neuvottelee, mutta virta ei liiku? Auto tai laturi luulee olevansa rikki? Ja tavallaanhan se onkin kun virta ei liiku vaikka pitäisi. Voihan sitä kokeilla, mutta on ihan herran hallussa toimiiko vai ei.

No eihän sitä sen neuvottelun aikana katkota tietenkään
 
Kerro toki miten toi eroaa esimerkiksi sähkökatkotilanteesta? Tai vastavasti siitä että nykäisen vain kaapelin irti laturin päästä?

No joo, eikun kokeilemaan. Auto ja laturi kuitenkin kommunikoi keskenään, ja ennustan ongelmia jos virtaa katkotaan miten sattuu.


Kävin itseasiassa ihan asioikseni kokeilemassa, laturi kiinni ja auto lataamaan, odottaa sen 15s että kommunikointi päättyy ja vetää kaapelin irti laturista, molemmat sekä auto että laturi tajuavat latauksen päättyneen, kaapeli kiinni, kommunikointi alkaa uudestaan ja kohta taas lataa normaalisti
 
Oisko mitään jos heivais tommosen pilipalilaturin torin kautta seuraavalle ja sieltä vähän parempi tilalle?

Toki, heitäppä vaan hyvä ja kustannustehokas esimerkki 16A laturista jossa etäohjaus ja caravan pistoke. Alkaa tulla hintaa jo useita satasia kun lähet tollasen hankkimaan ja päälle sähkärin työn jos/kun se täytyy tohon katokseen asentaa/vaihtaa pistoke vs. Muutama kymppi shellyyn
 
Kävin itseasiassa ihan asioikseni kokeilemassa, laturi kiinni ja auto lataamaan, odottaa sen 15s että kommunikointi päättyy ja vetää kaapelin irti laturista, molemmat sekä auto että laturi tajuavat latauksen päättyneen, kaapeli kiinni, kommunikointi alkaa uudestaan ja kohta taas lataa normaalisti
Se onkin täysin eri tilanne. Siellä latauskaapelissa on muutakin kuin se latauksen virran syöttö autoon. Myös ne muut piyhat kytkeytyvät irti kun vedät sen piuhan seinästä.

Mutta jokainen tyylillään. Vakuutusyhtiölle ei sitten varmastikaan kannata mainostaa virittelyjä, jos autokatos palaa...
 
Se onkin täysin eri tilanne. Siellä latauskaapelissa on muutakin kuin se latauksen virran syöttö autoon. Myös ne muut piyhat kytkeytyvät irti kun vedät sen piuhan seinästä.

Mutta jokainen tyylillään. Vakuutusyhtiölle ei sitten varmastikaan kannata mainostaa virittelyjä, jos autokatos palaa...
jos vaikka shellyllä katkoo sukoa niin lataus vaan loppuu autosta thats it.. niinhän esim evcc tekee myöskin, se vaan lopettaa antamisen ja laturi irrotettavissa (jos auto open päällä) ja auto kuittaa lataus valmistunut. ole mitään vakutusyhtiö vastaista.. ennen sukolla latasin 8A laturilla ja automatio pätki etärasiaa.. ei mitään ongelmia. sama on nyt kunnon laturilla
 
jos vaikka shellyllä katkoo sukoa niin lataus vaan loppuu autosta thats it.. niinhän esim evcc tekee myöskin, se vaan lopettaa antamisen ja laturi irrotettavissa (jos auto open päällä) ja auto kuittaa lataus valmistunut. ole mitään vakutusyhtiö vastaista.. ennen sukolla latasin 8A laturilla ja automatio pätki etärasiaa.. ei mitään ongelmia. sama on nyt kunnon laturilla
Tätähän ehdotin ihan alkuun.

Alkuperäinen viestini oli siis:
Ei, ei ja vielä kerran ei. Jos ihan pakko on katkoa, niin laturin syöttöä. Ja mielellään ei sitäkään.

Edit. Alkuperäinen kysyjä oli siis virittämässä.kontaktoria latauslaitteen sisälle katkomaan laturin ja latauspiuhan välistä yhteyttä. Ihan eri asia kuin katkoa virtaa latauslaitteelta.
 
Tätähän ehdotin ihan alkuun.

Alkuperäinen viestini oli siis:
Ei, ei ja vielä kerran ei. Jos ihan pakko on katkoa, niin laturin syöttöä. Ja mielellään ei sitäkään.

Edit. Alkuperäinen kysyjä oli siis virittämässä.kontaktoria latauslaitteen sisälle katkomaan laturin ja latauspiuhan välistä yhteyttä. Ihan eri asia kuin katkoa virtaa latauslaitteelta.

Sama lopputulos, fiksumpaa varmaan ois katkoa tota CP liitintä eikä L1, siinä olin kieltämättä väärässä.
 
Sama lopputulos, fiksumpaa varmaan ois katkoa tota CP liitintä eikä L1, siinä olin kieltämättä väärässä.
Hyvä jos toimii. Muutamalla satasella taitaa saada etäohjattavan laturin sukolla tai 3vaihepistorasiaan. Caravan pistokkeella varmasti harvinaisempi. Kiinteästi asennettavaan laturiin ei muistaakseni saa asetusten mukaan laittaa pistoketta, joten sekin on pois vaihtoehdoista.
 
Toki, heitäppä vaan hyvä ja kustannustehokas esimerkki 16A laturista jossa etäohjaus ja caravan pistoke. Alkaa tulla hintaa jo useita satasia kun lähet tollasen hankkimaan ja päälle sähkärin työn jos/kun se täytyy tohon katokseen asentaa/vaihtaa pistoke vs. Muutama kymppi shellyyn
Ja se kontaktorin asennusko sinne laturiin ei ole sähkärin työtä?
 
Ja se kontaktorin asennusko sinne laturiin ei ole sähkärin työtä?
Jos sinne laittaa shellyn katkomaan sitä CP sinkkua, niin sen voi perustella itselleen että se ei ole sen kummempi kuin jos tietokoneeseen laittaa shellyllä etäkäynnistyksen suoraan emolle.

Joo ei ole sama asia.
 
Jos sinne laittaa shellyn katkomaan sitä CP sinkkua, niin sen voi perustella itselleen että se ei ole sen kummempi kuin jos tietokoneeseen laittaa shellyllä etäkäynnistyksen suoraan emolle.

Joo ei ole sama asia.
Jos valmiiseen sähkölaitteeseen menee tekemään modifikaatioita, vaikka modifikaatio sinällään olisi pienjännitepuolella, niin kuka vastaa ko. sähkölaitteen turvallisuudesta sen jälkeen?
 
Jos sinne laittaa shellyn katkomaan sitä CP sinkkua, niin sen voi perustella itselleen että se ei ole sen kummempi kuin jos tietokoneeseen laittaa shellyllä etäkäynnistyksen suoraan emolle.

Joo ei ole sama asia.

Jos valmiiseen sähkölaitteeseen menee tekemään modifikaatioita, vaikka modifikaatio sinällään olisi pienjännitepuolella, niin kuka vastaa ko. sähkölaitteen turvallisuudesta sen jälkeen?
Sama asia jos menet laittamaan tietokoneen virtalähteen sisään Shellyn ja ohjaat sillä tietokoneen virtaa. Muutat laitteen käyttötarkoitusta ja sinusta tulee sen valmistaja, oletko sertifioinut laitteen ja pystyt ottaa sen toiminnasta vastuun?
 
Sama lopputulos, fiksumpaa varmaan ois katkoa tota CP liitintä eikä L1, siinä olin kieltämättä väärässä.
Plugaria aikanaan latailin tuollaisella halpis-sukolaturilla, jonka sisään olin askarrellut wifi-pistorasian sisuskalut. Rele katkoi juuri CP-piuhaa ja toimi pari vuotta ongelmitta.

Sai etänä hallittua latausta ja olisi vaikka saanut pörssiohjausta home assistantilla tms. viriteltyä muutoin tyhmään laturiin. :tup:

Sähköturvallisuuden puolesta lienee "hieman" kyseenalainen ratkaisu, mutta toisaalta eipä tuossa koskettu vahvavirtaan. :whistling:

Periaatteessa tuo voi pidemmän päälle kuluttaa laturin releiden kytkentäkärkiä, jos katkoo niillä täyttä latausvirtaa säännöllisesti. En tarkalleen ottaen tiedä, kumpi kerkeää lopettamaan latauksen aikaisemmin CP:n katketessa, laturin releet vai auton elektroniikka. Toki jo tuossa halpiksessa oli kyllä aika tukevan kokoiset releet, joiden speksi kyllä ylitti latausvirran hyvällä marginaalilla.
 
Plugaria aikanaan latailin tuollaisella halpis-sukolaturilla, jonka sisään olin askarrellut wifi-pistorasian sisuskalut. Rele katkoi juuri CP-piuhaa ja toimi pari vuotta ongelmitta.

Sai etänä hallittua latausta ja olisi vaikka saanut pörssiohjausta home assistantilla tms. viriteltyä muutoin tyhmään laturiin. :tup:

Sähköturvallisuuden puolesta lienee "hieman" kyseenalainen ratkaisu, mutta toisaalta eipä tuossa koskettu vahvavirtaan. :whistling:

Periaatteessa tuo voi pidemmän päälle kuluttaa laturin releiden kytkentäkärkiä, jos katkoo niillä täyttä latausvirtaa säännöllisesti. En tarkalleen ottaen tiedä, kumpi kerkeää lopettamaan latauksen aikaisemmin CP:n katketessa, laturin releet vai auton elektroniikka. Toki jo tuossa halpiksessa oli kyllä aika tukevan kokoiset releet, joiden speksi kyllä ylitti latausvirran hyvällä marginaalilla.

Joo ei tosta varmaan mitään sähköturvallisuuspalkintoa saa mutta jos tonne nyt lämää jonkun asiallisen kontaktorin katkomaan tota CP signaalia eikä mitään aliexpress ripulia niin luulis olevan suht toimiva kampe.
 
En ymmärrä, kun on varaa ostaa kymmenien tuhansien auto niin ei voi sitä muutamaa satasta laittaa oikeaan latauslaitteeseen.

Taloa rakennettaessakin kannattaa jättää pistorasiat laittamatta. Harvoinhan niitä kaikkia tarvii.
Tarpeen mukaan sitten vetää jatkoroikalla keskuksesta pitkin tupaa.
 
Joo ei tosta varmaan mitään sähköturvallisuuspalkintoa saa mutta jos tonne nyt lämää jonkun asiallisen kontaktorin katkomaan tota CP signaalia eikä mitään aliexpress ripulia niin luulis olevan suht toimiva kampe.
Taitavat nuo wifi-pistorasiat olla melko aliexpress-ripulia, mutta jos niille luvataan 230 VAC/16 A speksi, niin kyllä ne sen CP:n 12 VDC 1 kohm rajoitettuna katkaisee milloin tahansa. :joy:
 
En ymmärrä, kun on varaa ostaa kymmenien tuhansien auto niin ei voi sitä muutamaa satasta laittaa oikeaan latauslaitteeseen.

Taloa rakennettaessakin kannattaa jättää pistorasiat laittamatta. Harvoinhan niitä kaikkia tarvii.
Tarpeen mukaan sitten vetää jatkoroikalla keskuksesta pitkin tupaa.

Mulla on oikea latauslaite. Siinä ei vain ole etäohjausta.
 
Mitähän go-e:n aurinkosähköön liittyvä toiminnallisuus käytännössä tarkoittaa? Defa on jo tulossa mutta jäin miettimään että tarkoittaako tämä nyt sitä, että vaikka joskus paneelit laittaisin katolle, niin Defalla sillä ei auto ladata?
 
Niin toi toi voimavirtapistoke sulahtaa caravan pistokkeeseen sun mielestä ihan tuosta vaan?
Jos rautalangasta pitää vääntää niin samalla voi hommata adapterin, jolla se menee siihen ihan tuosta vaan.

Edittinä esimerkki adapterista. Noitahan on monenlaisia.

 
Viimeksi muokattu:
Mitähän go-e:n aurinkosähköön liittyvä toiminnallisuus käytännössä tarkoittaa? Defa on jo tulossa mutta jäin miettimään että tarkoittaako tämä nyt sitä, että vaikka joskus paneelit laittaisin katolle, niin Defalla sillä ei auto ladata?
Go-e controller mittaa koko talon sähkön kulutusta, ja jos auringosta tulee enemmän kuin talo kuluttaa, niin se säätää laturin tehoa niin, että sähköä ei mene myyntiin.
Laturille voi myös syöttää saman tiedon esim. Homeassistantilta jos ei halua controlleria hankkia.
 
Joo ei tosta varmaan mitään sähköturvallisuuspalkintoa saa mutta jos tonne nyt lämää jonkun asiallisen kontaktorin katkomaan tota CP signaalia eikä mitään aliexpress ripulia niin luulis olevan suht toimiva kampe.
Ei sitä CP pinniä ole tarve millään kontaktorilla ohjata, ei siellä mene kuin jotain milliampeereja virtaa, ja muutenkin se on virtarajoitettu piiri, niin ettei se kärki voi hajotessaankaan aiheuttaa muuta kuin sen ettei auto osaa alkaa lataamaan.
 
Mitähän go-e:n aurinkosähköön liittyvä toiminnallisuus käytännössä tarkoittaa?
Go-e controller mittaa koko talon sähkön kulutusta, ja jos auringosta tulee enemmän kuin talo kuluttaa, niin se säätää laturin tehoa niin, että sähköä ei mene myyntiin.
Laturille voi myös syöttää saman tiedon esim. Homeassistantilta jos ei halua controlleria hankkia.
Go-e Controller voi mitata ihan suoraan aurinkopaneelien tuottamaa energiaa ja lataus sitten hyötykäyttää tätä soveltuvalla teholla. Controllerissa on kuusi pihtimittausta, 3 talon liittymisjohdon vaiheille ja kolme muuhun käyttöön.
 
Go-e Controller voi mitata ihan suoraan aurinkopaneelien tuottamaa energiaa ja lataus sitten hyötykäyttää tätä soveltuvalla teholla. Controllerissa on kuusi pihtimittausta, 3 talon liittymisjohdon vaiheille ja kolme muuhun käyttöön.
Kyllä näin. Mutta paljon tolkumpaa on mitata sitä talon kulutusta, ja ladata sen mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 509
Viestejä
4 972 376
Jäsenet
79 795
Uusin jäsen
Jamuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom