Sähköauton kotilataus

niin nyt hokasin et tää taitaa koskea jos pelkkään elliin nojannut, ei muita älykäämpiä latausjuttuja ollut mukana.
vw hän muutti omia vwconnect sääntöjä ihan tovi si, jolloin ha ja evcc oli kans pihalla sen kanssa. oiskohan nyt unohtaneet päivittää ihan omansakin? muut toimivat kyllä jo koska aktiivinen käyttäjäkunta ja reagoivat nopeasti
 
Olen ihmetellyt omaa Elliä jo monta päivää, ei toimi hintaoptimoitu lataus.
Olen asentanut appin uudelleen ja tanssinut vaikka mitä sadetanssia laturin ja auton ympärillä.
Piti muuttaa Elln latausvirtaa pienemmäksi 16-> 12A ja masiina oli hetken kauemmin ilman sähköä ja katoppa vaan.. nyt se pelaa. Go figure.
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
Eikö ne admin-tunnarit ole ihan siellä dokumentaatioläsyjen seassa? Tai ehkä siellä latausaseman takana.

Kyllä sulle ihan adminit sinne ”asennukseen” pitäisi tulla jos itse olet aseman ostanut. Sen softaconffin voi tehdä kyllä itsekin.
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
 
Meillä on rivari jossa vanha 80-luvun sähkötaulu, sähkäri asensi sinne latausasemaa varten omat modernit sulakkeet, asemaksi valikoitui Terra AC-W11-G5-R-0 wallbox, type 2 latausrasia 5m :n kaapelilla maks. 11 kW (3x16A), RFID | ABB Oy, Asennustuotteet aikoinaan, varsin paskaksi todettu eikä ollut edes halpa. Nyt tuli toinen sähköauto taloon ja pitäisi tuohon asemaan saada dynaminen kuormanhallinta, toista autoa ladataan tarv 12A 1-vaihe matkalaturilla, pääsulakkeet 25Ax3.

Saskohan näin jälkikäteen tuohon vielä asennettua kuormanhallintaa, ja mielellään sellaisen että pörssisähkön hyödyntäminen olisi helppoa?
 
Meillä on rivari jossa vanha 80-luvun sähkötaulu, sähkäri asensi sinne latausasemaa varten omat modernit sulakkeet, asemaksi valikoitui Terra AC-W11-G5-R-0 wallbox, type 2 latausrasia 5m :n kaapelilla maks. 11 kW (3x16A), RFID | ABB Oy, Asennustuotteet aikoinaan, varsin paskaksi todettu eikä ollut edes halpa. Nyt tuli toinen sähköauto taloon ja pitäisi tuohon asemaan saada dynaminen kuormanhallinta, toista autoa ladataan tarv 12A 1-vaihe matkalaturilla, pääsulakkeet 25Ax3.

Saskohan näin jälkikäteen tuohon vielä asennettua kuormanhallintaa, ja mielellään sellaisen että pörssisähkön hyödyntäminen olisi helppoa?
Eikö yhdellä latausasemalla pärjää jos latailee vain vuorottain?

Onko sulla ABB kodin verkossa kiinni?

Sitä voi ohjata OCPP:llä kyllä ja itse varmaan rakentaisin EVCC-pohjaisen kuormanhallinnan ja hommaisin toisen 3-vaiheisen EVCC-tuetun vehkeen sen kylkeen. Tarvii kyllä taas sen sähkärin paikalle…

Mutta silloin voit pistää sen kuormanhallinnan rajoittamaan kummankin laturin yhteisvirtaa ja voit rakentaa jotain priorisointejakin jos niikseen tulee.
 
Eikö yhdellä latausasemalla pärjää jos latailee vain vuorottain?

Onko sulla ABB kodin verkossa kiinni?

Sitä voi ohjata OCPP:llä kyllä ja itse varmaan rakentaisin EVCC-pohjaisen kuormanhallinnan ja hommaisin toisen 3-vaiheisen EVCC-tuetun vehkeen sen kylkeen. Tarvii kyllä taas sen sähkärin paikalle…

Mutta silloin voit pistää sen kuormanhallinnan rajoittamaan kummankin laturin yhteisvirtaa ja voit rakentaa jotain priorisointejakin jos niikseen tulee.

Kyseessä rivari, latausasema on tavallaan omalla etupihalla, autokatoksessa on sitten tuo toinen autpaikka mutta se paikka on niin pieni että tuo uusi SUV ei oikein mahdu sinne että saisi lapsia kyytiin ja sitten pitää alkaa pyörittelemään autoa välillä kadun varteen ja siirrellä ees taas, hellasärö olisi niin valtava että sitä riskiä en ota.

ABB on wlanissa kiinni nyt, mutta mitä geminiltä jo kysyin niin ABB oma kuormanhallinta vaatisi fyysisen ethernetpiuhan ilmeisesti sähkökaapin ja laturin väliin, ei ongelma sinänsä kun välimatka on noin 1.5m. Synergiä tuo gemini myös ehdotti, ensimmäistä kertaa kuulen koko asiasta joka tuota OCPP lienee. Sähkömiestä tässä todennäköisesti siis jokatapauksessa tarvitaan. Lähinnä toiveena olisi että tässä kohtaa tuo saisi olla idioottivarma että sulakkeet ei pala ja saisi pörssisähköllä ladattua helposti koska tuo auton lataus on isoin osa sähkölaskua. Vaikka home assistantiakin välillä olen rakennellut NASsiin ja tykkään säätää niin tuo saisi olla sellainen plug and play ensisijaisesti, nyt olen joka ilta itse tarkistanut pörssisähkön hintaa ja sitten ABB sovellukseen laittanut latauksen kellonajat manuaalisesti.
 
Kyseessä rivari, latausasema on tavallaan omalla etupihalla, autokatoksessa on sitten tuo toinen autpaikka mutta se paikka on niin pieni että tuo uusi SUV ei oikein mahdu sinne että saisi lapsia kyytiin ja sitten pitää alkaa pyörittelemään autoa välillä kadun varteen ja siirrellä ees taas, hellasärö olisi niin valtava että sitä riskiä en ota.

ABB on wlanissa kiinni nyt, mutta mitä geminiltä jo kysyin niin ABB oma kuormanhallinta vaatisi fyysisen ethernetpiuhan ilmeisesti sähkökaapin ja laturin väliin, ei ongelma sinänsä kun välimatka on noin 1.5m. Synergiä tuo gemini myös ehdotti, ensimmäistä kertaa kuulen koko asiasta joka tuota OCPP lienee. Sähkömiestä tässä todennäköisesti siis jokatapauksessa tarvitaan. Lähinnä toiveena olisi että tässä kohtaa tuo saisi olla idioottivarma että sulakkeet ei pala ja saisi pörssisähköllä ladattua helposti koska tuo auton lataus on isoin osa sähkölaskua. Vaikka home assistantiakin välillä olen rakennellut NASsiin ja tykkään säätää niin tuo saisi olla sellainen plug and play ensisijaisesti, nyt olen joka ilta itse tarkistanut pörssisähkön hintaa ja sitten ABB sovellukseen laittanut latauksen kellonajat manuaalisesti.
jos ha onnaa ja ole ongelma, niin kun lataus asemat kans sinne saa niin suosittelen evcc:tä, on ihan plug and play (pieni asetus viidakko kyl aluksi ja suoraan saata onnaa vaan tarvee eka asentaa winukkaan tms ja ajaa se joku setup) mutta sen jälkeen on. ja toimii hyvin, sekä on älyä ajastuksile,lähtöajoille jne
 
Eikö ne admin-tunnarit ole ihan siellä dokumentaatioläsyjen seassa? Tai ehkä siellä latausaseman takana.

Kyllä sulle ihan adminit sinne ”asennukseen” pitäisi tulla jos itse olet aseman ostanut. Sen softaconffin voi tehdä kyllä itsekin.

jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
Zaptecille voi ollakin, mutta tuo Perific kuormanhallinta Onnisen sivujen mukaan vaatii asentajan rekisteröinnin:

"Ennen ensimmäisen asennuksen aloittamista tulee asennustunnukset hankkia Enegic-tuotetoimittajalta osoitteesta: Apply for an installer account | Admin account | Perific.com. Huomaa, että asennustunnukset luodaan manuaalisesti valmistajan toimesta, joten ne kannattaa hankkia hyvissä ajoin ennen asennuksen aloittamista. Varsinainen asennus koostuu Enegic-tuotteen asennuksesta kohteeseen, tuotteen liittämisestä WiFiin, asetusten asettamisesta ja lisenssin asettamisesta sekä latauslaitteen (Reportterin) merkkikohtaisesta integraatiosta."
 
Zaptecille voi ollakin, mutta tuo Perific kuormanhallinta Onnisen sivujen mukaan vaatii asentajan rekisteröinnin:

"Ennen ensimmäisen asennuksen aloittamista tulee asennustunnukset hankkia Enegic-tuotetoimittajalta osoitteesta: Apply for an installer account | Admin account | Perific.com. Huomaa, että asennustunnukset luodaan manuaalisesti valmistajan toimesta, joten ne kannattaa hankkia hyvissä ajoin ennen asennuksen aloittamista. Varsinainen asennus koostuu Enegic-tuotteen asennuksesta kohteeseen, tuotteen liittämisestä WiFiin, asetusten asettamisesta ja lisenssin asettamisesta sekä latauslaitteen (Reportterin) merkkikohtaisesta integraatiosta."
no johan o taas keksitty si.. kandeis valkata muuta ennemmin...
 
jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
Ei noita ohjelmallisesti konffattavia latausasemia oikein voi asentaa ilman että on edes perustasolla perehtynyt noihin ohjelmistoihin. Eli jos sähkäri on vanhempaa saapumiserää ja vakaasti kieltäytyy tietotekniikkaa käyttämästä, niin sitten tuontyyppisiä latausasemia ei voi asentaa.

Sinänsä ne conffisapit ei mitään kovin monimutkaisia ole käyttää, mutta ihan maallikolta se konffaus jäisi kyllä tekemättä, kun siellä nyt kuitenkin pitää määritellä vähintään latauslaitteen maksimi virta ja vaiheet, ja jos siellä on jotain kuormanhallintaa, niin myös pääsulakkeet pitää ymmärtää asettaa oikein. Ei monimutkaisia, mutta monelle peruskäyttäjälle tuntemattomia.
 
Ei noita ohjelmallisesti konffattavia latausasemia oikein voi asentaa ilman että on edes perustasolla perehtynyt noihin ohjelmistoihin. Eli jos sähkäri on vanhempaa saapumiserää ja vakaasti kieltäytyy tietotekniikkaa käyttämästä, niin sitten tuontyyppisiä latausasemia ei voi asentaa.

Sinänsä ne conffisapit ei mitään kovin monimutkaisia ole käyttää, mutta ihan maallikolta se konffaus jäisi kyllä tekemättä, kun siellä nyt kuitenkin pitää määritellä vähintään latauslaitteen maksimi virta ja vaiheet, ja jos siellä on jotain kuormanhallintaa, niin myös pääsulakkeet pitää ymmärtää asettaa oikein. Ei monimutkaisia, mutta monelle peruskäyttäjälle tuntemattomia.
Minusta tuo vaikutti siltä, että tuonne Perificin portaaliin ei edes voi tehdä tunnareita ilman sähköalan lupia ja yritystä. Täytynee siis etsiä sähköfirma, mikä jo valmiiksi hallitsee nämä järjestelmät.
 
Minusta tuo vaikutti siltä, että tuonne Perificin portaaliin ei edes voi tehdä tunnareita ilman sähköalan lupia ja yritystä. Täytynee siis etsiä sähköfirma, mikä jo valmiiksi hallitsee nämä järjestelmät.
Meinasin siis ettei sen sähköasentajan nyt mikään it guru tarvitse olla että noita conffausappeja osaa käyttää.
 
Meinasin siis ettei sen sähköasentajan nyt mikään it guru tarvitse olla että noita conffausappeja osaa käyttää.
Joo. Toisaalta osalla perificiä myyvistä sivuista sanotaan, että sen asennuksen voi suorittaa myös itse. No, jatketaan selvittelyä. Kiitokset avusta!
 
Kyllä sen pitäis rajoittaa jos kerran valitti ylivirrasta. Laitoitko vain toisen konffin rajoituksista eli joko ampeerit tai kilowatit? Se ei ole täysin reaaliaikainen se pudotus, kestää muutama hetki ennenkuin rajoittaa.
1764506550684.png

1764506565326.png

1764506702410.png

Tossa omasta setupista. Shelly 3EM mittarina.
edit: lisätty loadpointista kuva
Moi.

Ei tuo meikäläisen kuormanhallinta kyllä vieläkään rajoita tuota laturin virtaa. Äsken just huomasin kun astianpesukoneen löin tulille ja auto oli laturissa, niin otti 1. vaiheelta 32A virtaa ja EVCC oli jo antanu ylivirrasta monta hälyä, mutta silti laturi työnti 3.7kw autoon.

Conffi on samalla tavalla kun sulla.
 
Pnk
Moi.

Ei tuo meikäläisen kuormanhallinta kyllä vieläkään rajoita tuota laturin virtaa. Äsken just huomasin kun astianpesukoneen löin tulille ja auto oli laturissa, niin otti 1. vaiheelta 32A virtaa ja EVCC oli jo antanu ylivirrasta monta hälyä, mutta silti laturi työnti 3.7kw autoon.

Conffi on samalla tavalla kun sulla
Onko sulla se Elli/evcc main circuitissa? Toimiiko virran kiinteä rajoittaminen? Koitat vaan asettaa kiinteästi 8A ja testata että toimiiko ylipäätään ohjaus sieltä HA -> elli asti.
 
Pnk

Onko sulla se Elli/evcc main circuitissa? Toimiiko virran kiinteä rajoittaminen? Koitat vaan asettaa kiinteästi 8A ja testata että toimiiko ylipäätään ohjaus sieltä HA -> elli asti.
Joo on main circuitissa ja kiinteä rajoittaminen toimii. Laitan ton koodin kunhan ennätän.
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?

Kun asiakkaalle luodaan tili perificiin niin urakoitsija lentää sieltä tililtä ulos sen jälkeen kun asiakas kirjautuu sisään ja asettaa itselleen salasanan.
Zaptecin integroinnin perificiin voi tehdä myös itse, yhden maahantuojan eli sparklin urakoitsijaohjeista löytyy siihen jopa manuaali: Urakoitsijoille
Jos asiakas ehtii ottamaan zaptecin omistajuuden itselleen ennen kuin urakoitsija ehtii viemään integroinnin loppuun perificissä niin tämä onkin ainoa metodi lisätä asemalle kuormanhallinta, urakoitsija ei sitä pysty enää omilla tunnuksillaan tekemään.



jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
no johan o taas keksitty si.. kandeis valkata muuta ennemmin...


Eipä tähän voi muuta sanoa kuin että hohhoijjaa. Jos asiakas osaa sen laitteen ottaa käyttöön niin miksi ammattilainen ei osaisi? Ja mitä tuo jälkimmäinen edes tarkoittaa suomeksi?
 
Kun asiakkaalle luodaan tili perificiin niin urakoitsija lentää sieltä tililtä ulos sen jälkeen kun asiakas kirjautuu sisään ja asettaa itselleen salasanan.
Zaptecin integroinnin perificiin voi tehdä myös itse, yhden maahantuojan eli sparklin urakoitsijaohjeista löytyy siihen jopa manuaali: Urakoitsijoille
Jos asiakas ehtii ottamaan zaptecin omistajuuden itselleen ennen kuin urakoitsija ehtii viemään integroinnin loppuun perificissä niin tämä onkin ainoa metodi lisätä asemalle kuormanhallinta, urakoitsija ei sitä pysty enää omilla tunnuksillaan tekemään.







Eipä tähän voi muuta sanoa kuin että hohhoijjaa. Jos asiakas osaa sen laitteen ottaa käyttöön niin miksi ammattilainen ei osaisi? Ja mitä tuo jälkimmäinen edes tarkoittaa suomeksi?
sitä et jollei asiakas saa kaikkea oikkia yms, vaan asennus firma asentaa ja laittaa
muoks, ei toki ollut laturi kyseessä omalla kohdalla, mutta uusi inu, niin sain mä sähkäriä opastaa, eka laitto virtasilmukat niin et mittas vaan yhtä jakokeskusta vaikka kaapista lähti kahdelle eri keskukselle piuhat.
lisäksi on tullut vastaan kun sähkäri kyllä kytkee laturin ko lukee ohjeet, mutta siihen jää.. varsinkin jos vanhempaa ikäpolvea ni eipä ne kovin innokkaita konfailemaan ole
ja muoks taas, ja toki hyvä jos si kaikki jää asiakkaalle kuitenkin lopuksi, et asennus tili on vaan väliaikainen..
 
Viimeksi muokattu:
Pnk

Onko sulla se Elli/evcc main circuitissa? Toimiiko virran kiinteä rajoittaminen? Koitat vaan asettaa kiinteästi 8A ja testata että toimiiko ylipäätään ohjaus sieltä HA -> elli asti.
Tollasella koodilla on nyt. Eli toimii muuten, mutta:

1. Latausteho ei rajoitu, vaikka mennään reilustikkin yli tuon 25A. Virran rajoittaminen EVCC:stä manuaalisesti toimii, eli EVCC osaa ja pystyy säätämään lataustehoa.
2. En vieläkään ole saanut tuota latausta alkamaan suoraan, kun auton tökkää piuhaan, vaan pitää käydä EVCC:stä painamassa "nopea" päälle. Olen koittanut tuota Loadpoint modea "now" ja "fast", mutta ei toimi ja myös tuolla, mikä tuossa koodissa nyt näkyy. Taisi olla ChatGPT:n tuotoksia tuo.

Sieppaa.PNG
 
Tollasella koodilla on nyt. Eli toimii muuten, mutta:

1. Latausteho ei rajoitu, vaikka mennään reilustikkin yli tuon 25A. Virran rajoittaminen EVCC:stä manuaalisesti toimii, eli EVCC osaa ja pystyy säätämään lataustehoa.
2. En vieläkään ole saanut tuota latausta alkamaan suoraan, kun auton tökkää piuhaan, vaan pitää käydä EVCC:stä painamassa "nopea" päälle. Olen koittanut tuota Loadpoint modea "now" ja "fast", mutta ei toimi ja myös tuolla, mikä tuossa koodissa nyt näkyy. Taisi olla ChatGPT:n tuotoksia tuo.

Sieppaa.PNG
onko sulla evcc asetuksissa säädetty kuormanhallinta/main cirkuit siellä määrityksissa evcc:n puollella? on alimpana integraatioissa.
sen toki myös voi tehdä cofig filussa, sinne saat määrittää max amppeerit jonka jälkeen evcc tarkastelee ettei ne ylity Load Management | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
ongelmana voi tulla jos kovasti vinokuormaa, niin max A ei vältis ylity, mutta vaihekohtainen saattaa mennä rajoille
edit: sokee mä ohan se tuolla sun confissa, kokeile laittaa se pienemmäksi? kuin tuo 25A ja koita laittaa myös kw raja, jos se hanskais paremmin ko yhteis summa nousee liikaa vinokuormaakin paremmin, pistä sinne max 17kw vaikka, ko hiukan rapiathan on noiden 25A maximi, tai pienemmpi jopa, koska jos taas vaan summaa yhteen kw kulutuksen ni vino saattaa aiheuttaa liikaa jollekin vaiheelle, evcc kuitenkin lataa kaikilla si samalla teholla, ja kun tuo asetus koskee vain evcc:tä ni säätää si itseään sillä, periaatteessa voisit laittaa ihan 12000 tms, ainakin näkisit vaikutusta ja siitä si nostaa jos haluaa
 
Viimeksi muokattu:
Tollasella koodilla on nyt. Eli toimii muuten, mutta:

1. Latausteho ei rajoitu, vaikka mennään reilustikkin yli tuon 25A. Virran rajoittaminen EVCC:stä manuaalisesti toimii, eli EVCC osaa ja pystyy säätämään lataustehoa.
2. En vieläkään ole saanut tuota latausta alkamaan suoraan, kun auton tökkää piuhaan, vaan pitää käydä EVCC:stä painamassa "nopea" päälle. Olen koittanut tuota Loadpoint modea "now" ja "fast", mutta ei toimi ja myös tuolla, mikä tuossa koodissa nyt näkyy. Taisi olla ChatGPT:n tuotoksia tuo.

Sieppaa.PNG

Ootko kokeillu loadpointista ottaa/kommentoida ton "rules" kohdan pois. Ei löydy dokumentaatiosta mainintaa tuollaisesta asetuksesta.
Vaikka sillä ei todennäköisesti ole mitään merkitystä kokeileppa ottaa tuo kommentoitu #maxPower kokonaan pois.
Kokeile laittaa vehiclen alle "mode: fast". Ajoneuvon lisäämiseen evcchen toimii aika hyvin myös GUIn kautta tulevaisuutta ajatellen.
 
Tollasella koodilla on nyt. Eli toimii muuten, mutta:

1. Latausteho ei rajoitu, vaikka mennään reilustikkin yli tuon 25A. Virran rajoittaminen EVCC:stä manuaalisesti toimii, eli EVCC osaa ja pystyy säätämään lataustehoa.
2. En vieläkään ole saanut tuota latausta alkamaan suoraan, kun auton tökkää piuhaan, vaan pitää käydä EVCC:stä painamassa "nopea" päälle. Olen koittanut tuota Loadpoint modea "now" ja "fast", mutta ei toimi ja myös tuolla, mikä tuossa koodissa nyt näkyy. Taisi olla ChatGPT:n tuotoksia tuo.

Sieppaa.PNG
En löydä EVCC:n dokumentaatiosta mistään tuota "rules" kohtaa, saati mode: fast? Annoit vaan chatgpt:n keksiä konffin, ei ihme ettei toimi.

loadpoints:
- title: koti # display name for UI
charger: wallbox3 # charger reference
vehicle: ev2 # reference to standard vehicle
mode: now # charge mode (off, now, minpv, pv)

Sulla on myös auton asetuksissa capacity rivi ihan päin seiniä. Koko rivi veke tai sitten akun koko sinne. Vai onko sulla 10kWh akkuinen plugari jota koitat ladata?

vehicles:
- name: ev2
type: template
template: seat
user: <username>
password: <password>
title: Cupra
capacity: <akun koko kW tai kokonaan pois tämä rivi>
mode: now
 
Viimeksi muokattu:
En löydä EVCC:n dokumentaatiosta mistään tuota "rules" kohtaa, saati mode: fast? Annoit vaan chatgpt:n keksiä konffin, ei ihme ettei toimi.
tämä, huomannut että ai tykkää olettaa jotain itse monasti ja tekee koodin sen mukaan vaikka annetussa documentaatiossa sitä ei olisi, sitten sitä saa ohjeistaa, ko ensin huomaa vaan itse ko satu lisäyksen (tai voinut saada sen jostain vanhemmasta documentaatiosta joka jo poistunut nykyversiolla)

edit: mä koklaisin kyllä sillä että rules pois ja maxpower nimenomaan aktiiviseksi # pois eestä ja arvoksi aluksi vaikka se 12000, ni silloin pitäisi sallia täyden latauksen autoon jos kuorma talossa on alle 1000w, muuten pitäisi sitten lähteä rajoittamaan latausta
 
onko sulla evcc asetuksissa säädetty kuormanhallinta/main cirkuit siellä määrityksissa evcc:n puollella? on alimpana integraatioissa.
sen toki myös voi tehdä cofig filussa, sinne saat määrittää max amppeerit jonka jälkeen evcc tarkastelee ettei ne ylity Load Management | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
ongelmana voi tulla jos kovasti vinokuormaa, niin max A ei vältis ylity, mutta vaihekohtainen saattaa mennä rajoille
edit: sokee mä ohan se tuolla sun confissa, kokeile laittaa se pienemmäksi? kuin tuo 25A ja koita laittaa myös kw raja, jos se hanskais paremmin ko yhteis summa nousee liikaa vinokuormaakin paremmin, pistä sinne max 17kw vaikka, ko hiukan rapiathan on noiden 25A maximi, tai pienemmpi jopa, koska jos taas vaan summaa yhteen kw kulutuksen ni vino saattaa aiheuttaa liikaa jollekin vaiheelle, evcc kuitenkin lataa kaikilla si samalla teholla, ja kun tuo asetus koskee vain evcc:tä ni säätää si itseään sillä, periaatteessa voisit laittaa ihan 12000 tms, ainakin näkisit vaikutusta ja siitä si nostaa jos haluaa
On määritetty ja sielä meneekin virtamäärä oranssille, kun mennään yli 25A. Oli tänään siis kuormaa sen 32A varmaan yli minuutin ajan, eikä latausteho säätynyt alemmaksi. Laturi on kolmivaiheinen, mutta auto itsessään lataa vain yhdeltä vaiheelta. Tuo kuorman hallinta näyttää sen vaiheen, mikä on isoimmalla kuormalla. Olen sen huomannut, kun sitä seuraillut. Eli näyttää vain xxA/25A, mutta se lukema on vaiheesta, missä on isoin kuorma sillä hetkellä, eli vinokuormalla ei ole tässäkohdalla niin väliä. Näkyykö sulla siellä kuormanhallinnassa joka vaiheelle virta, vai vain yhdelle?


Ootko kokeillu loadpointista ottaa/kommentoida ton "rules" kohdan pois. Ei löydy dokumentaatiosta mainintaa tuollaisesta asetuksesta.
Vaikka sillä ei todennäköisesti ole mitään merkitystä kokeileppa ottaa tuo kommentoitu #maxPower kokonaan pois.
Kokeile laittaa vehiclen alle "mode: fast". Ajoneuvon lisäämiseen evcchen toimii aika hyvin myös GUIn kautta tulevaisuutta ajatellen.
Joo tuo rules kohta siis jäi kun olin koittanut noiden EVCC:n ohjeiden mukaan tehdä, mutta ei toiminut ja sitten tein ChatGPT:llä pätkän ja koitin -> ei toiminut ja tuo nyt vain jäi tuonne roikkumaan, kun ei edistänyt tai haitannut toimintaa.

Koitetaan tuota mode:fast tuonne Vehicleen.
 
On määritetty ja sielä meneekin virtamäärä oranssille, kun mennään yli 25A. Oli tänään siis kuormaa sen 32A varmaan yli minuutin ajan, eikä latausteho säätynyt alemmaksi. Laturi on kolmivaiheinen, mutta auto itsessään lataa vain yhdeltä vaiheelta. Tuo kuorman hallinta näyttää sen vaiheen, mikä on isoimmalla kuormalla. Olen sen huomannut, kun sitä seuraillut. Eli näyttää vain xxA/25A, mutta se lukema on vaiheesta, missä on isoin kuorma sillä hetkellä, eli vinokuormalla ei ole tässäkohdalla niin väliä. Näkyykö sulla siellä kuormanhallinnassa joka vaiheelle virta, vai vain yhdelle?


Joo tuo rules kohta siis jäi kun olin koittanut noiden EVCC:n ohjeiden mukaan tehdä, mutta ei toiminut ja sitten tein ChatGPT:llä pätkän ja koitin -> ei toiminut ja tuo nyt vain jäi tuonne roikkumaan, kun ei edistänyt tai haitannut toimintaa.

Koitetaan tuota mode:fast tuonne Vehicleen.
Älä laita mode: fast kun sellaista modea ei ole olemassakaan.

Laita mode: now sekä autoon että laturiin.
 
En löydä EVCC:n dokumentaatiosta mistään tuota "rules" kohtaa, saati mode: fast? Annoit vaan chatgpt:n keksiä konffin, ei ihme ettei toimi.

loadpoints:
- title: koti # display name for UI
charger: wallbox3 # charger reference
vehicle: ev2 # reference to standard vehicle
mode: now # charge mode (off, now, minpv, pv)

Sulla on myös auton asetuksissa capacity rivi ihan päin seiniä. Koko rivi veke tai sitten akun koko sinne. Vai onko sulla 10kWh akkuinen plugari jota koitat ladata?

vehicles:
- name: ev2
type: template
template: seat
user: <username>
password: <password>
title: Cupra
capacity: <akun koko kW tai kokonaan pois tämä rivi>
mode: now
Olen koittanut tuota mode: now loadpointsissa heti ensimmäiseksi ja ei toiminut. Koitin myös fast ja tuon ChatGPT:n arpoman rivin, joka tonne viimeisesksi jäi pyörimään kun ei toiminut eikä edesauttanut tilannetta. Poistin sen rivin sieltä nyt.

Joo 10kwh akku, tai 13, mutta käytettävissä oleva on 10kwh.
 
Olen koittanut tuota mode: now loadpointsissa heti ensimmäiseksi ja ei toiminut. Koitin myös fast ja tuon ChatGPT:n arpoman rivin, joka tonne viimeisesksi jäi pyörimään kun ei toiminut eikä edesauttanut tilannetta. Poistin sen rivin sieltä nyt.

Joo 10kwh akku, tai 13, mutta käytettävissä oleva on 10kwh.
mode: fast on lähes varmasti sama asia kuin mode: pv, koska tuo on se vakioasetus.

Jos haluat käyttää pv-modea, sun pitänee tehdä joku virtuaalinen pv-järjestelmä ja koodata joku mittarilukeman uudelleentulkinta jonka avulla saat syötettyä pv-tuotannoksi 25A - {mittarin virtalukema}.

Onhan sulla uusin EVCC versio?
 
mode: fast on lähes varmasti sama asia kuin mode: pv, koska tuo on se vakioasetus.

Jos haluat käyttää pv-modea, sun pitänee tehdä joku virtuaalinen pv-järjestelmä ja koodata joku mittarilukeman uudelleentulkinta jonka avulla saat syötettyä pv-tuotannoksi 25A - {mittarin virtalukema}.

Onhan sulla uusin EVCC versio?
Tällähetkellä haluan käyttää tuota now, mutta kun paneelit tulee katolle niin sen jälkeen PV:tä toki.

Joo on uusin versio käytössä.
 
mode: fast on lähes varmasti sama asia kuin mode: pv, koska tuo on se vakioasetus.

Jos haluat käyttää pv-modea, sun pitänee tehdä joku virtuaalinen pv-järjestelmä ja koodata joku mittarilukeman uudelleentulkinta jonka avulla saat syötettyä pv-tuotannoksi 25A - {mittarin virtalukema}.

Onhan sulla uusin EVCC versio?
Tässä tosiaan itsekkin vähän sekaannusta. Jos haluaa nopean latauksen (taitaa suomeksi olla UIssa "nopea") niin oikea mode on "now".

Hämäännys tulee siitä että UIssä englanniksi se on fast.

1765717204238.png
 
On määritetty ja sielä meneekin virtamäärä oranssille, kun mennään yli 25A. Oli tänään siis kuormaa sen 32A varmaan yli minuutin ajan, eikä latausteho säätynyt alemmaksi. Laturi on kolmivaiheinen, mutta auto itsessään lataa vain yhdeltä vaiheelta. Tuo kuorman hallinta näyttää sen vaiheen, mikä on isoimmalla kuormalla. Olen sen huomannut, kun sitä seuraillut. Eli näyttää vain xxA/25A, mutta se lukema on vaiheesta, missä on isoin kuorma sillä hetkellä, eli vinokuormalla ei ole tässäkohdalla niin väliä. Näkyykö sulla siellä kuormanhallinnassa joka vaiheelle virta, vai vain yhdelle?


Joo tuo rules kohta siis jäi kun olin koittanut noiden EVCC:n ohjeiden mukaan tehdä, mutta ei toiminut ja sitten tein ChatGPT:llä pätkän ja koitin -> ei toiminut ja tuo nyt vain jäi tuonne roikkumaan, kun ei edistänyt tai haitannut toimintaa.

Koitetaan tuota mode:fast tuonne Vehicleen.
näkyy vaan yksi mutta hallinnas tarvee olla myös si se meter: grid # optional ja millä nimellä mittaava si onkaan
edit taas, no olihan se sullakin siellä, ja oikealla nimellä? ha näkee sen tulon määrityksissä?
 
Kun asiakkaalle luodaan tili perificiin niin urakoitsija lentää sieltä tililtä ulos sen jälkeen kun asiakas kirjautuu sisään ja asettaa itselleen salasanan.
Zaptecin integroinnin perificiin voi tehdä myös itse, yhden maahantuojan eli sparklin urakoitsijaohjeista löytyy siihen jopa manuaali: Urakoitsijoille
Jos asiakas ehtii ottamaan zaptecin omistajuuden itselleen ennen kuin urakoitsija ehtii viemään integroinnin loppuun perificissä niin tämä onkin ainoa metodi lisätä asemalle kuormanhallinta, urakoitsija ei sitä pysty enää omilla tunnuksillaan tekemään.







Eipä tähän voi muuta sanoa kuin että hohhoijjaa. Jos asiakas osaa sen laitteen ottaa käyttöön niin miksi ammattilainen ei osaisi? Ja mitä tuo jälkimmäinen edes tarkoittaa suomeksi?
No nyt tuli asiaa, kiitos!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 224
Viestejä
5 048 608
Jäsenet
80 828
Uusin jäsen
pallomasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom