Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?

Mulla on nyt kolmannet KMC X10 ketjut menossa omassa pyörässä. 1400, 1644 ja 1881 km olen noilla kullakin näköjään ajanut ennen kuin olen laittanut vaihtoon. Vaihdan ketjun uuteen kun kulumamittari näyttää 0,75% venymää. Ajan pelkästään työmatkaa asfaltilla ympäri vuoden ja ketjua pyrin pitämään puhtaana ja hyvin voideltuna
 
Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?

1500km meni 0,5 venymärajaan ja ketju on deore cn-m6100. Vaihdoin nyt samalla uusiin kiekkoihin joissa SLX takapakka joten ketjutkin oli syytä vaihtaa joka tapauksessa.

Käyttö raskasta, eli vedän pyöräkärryä ja isolla avustuksella.

Edellistä ketjua tuli rasvattua sillä mitä varastossa sattuu olemaan ja se oli kyllä sen näköinen. Panostin nyt sen verran, että hankin pullon Rexin ketjupesuainetta ja Rexin Domestique ketjuöljyä(vahapohjainen). Kokeillaan saako kestoikää yhtään venytettyä, ensikokeilun perusteella vaikuttaa lupaavalta. Taloudellisestihan tuon kannattavuus on siinä ja tässä koska uusi ketju ei maksa valtavasti, mutta toisaalta tuo on riittoisaa tavaraa.

Rexillähän olisi tuosta black diamond käärmeöljystä myös ebike-spesifi versio, mutta 50€ per pullo hinnalla sen pitäisi olla niin hyvää että pyörä kulkee kuin itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?

Aika matala kadenssi. 85+ olisi lähenpänä optimia. Pienellä kadenssilla polkimilta lähtee suurempi vääntö ketjuille ja vääntö on se joka osat tappaa

Itsellä kadenssi pyörii siinä 85-88 ja vauhtia 25-27km/h kun sattuu juuri tuohon vauhtiin sopiva vaihde kohdalle
 
1500km meni 0,5 venymärajaan ja ketju on deore cn-m6100. Vaihdoin nyt samalla uusiin kiekkoihin joissa SLX takapakka joten ketjutkin oli syytä vaihtaa joka tapauksessa.

Käyttö raskasta, eli vedän pyöräkärryä ja isolla avustuksella.

Edellistä ketjua tuli rasvattua sillä mitä varastossa sattuu olemaan ja se oli kyllä sen näköinen. Panostin nyt sen verran, että hankin pullon Rexin ketjupesuainetta ja Rexin Domestique ketjuöljyä(vahapohjainen). Kokeillaan saako kestoikää yhtään venytettyä, ensikokeilun perusteella vaikuttaa lupaavalta. Taloudellisestihan tuon kannattavuus on siinä ja tässä koska uusi ketju ei maksa valtavasti, mutta toisaalta tuo on riittoisaa tavaraa.

Rexillähän olisi tuosta black diamond käärmeöljystä myös ebike-spesifi versio, mutta 50€ per pullo hinnalla sen pitäisi olla niin hyvää että pyörä kulkee kuin itsestään.
Ei kannata niinkään ajatella voiteluaineen hintaa vaan voimansiirron kokonaiskustannuksia. Black Diamondin käyttö tulee kokonaiskustannuksiltaan todennäköisesti aina halvemmaksi kuin Rex Domestiquen. Kiinnitä huomiota erityisesti cost to run -taulukkoon:
 
Aika matala kadenssi. 85+ olisi lähenpänä optimia. Pienellä kadenssilla polkimilta lähtee suurempi vääntö ketjuille ja vääntö on se joka osat tappaa

Itsellä kadenssi pyörii siinä 85-88 ja vauhtia 25-27km/h kun sattuu juuri tuohon vauhtiin sopiva vaihde kohdalle

En paljoa ajatellut tota kadenssia ennen sähköpyörän ostoa. Hyvä kun kadenssi ilmoitetaan Boschin Flow-sovelluksessa niin tuli älyttyä sen hyöty. Tosta kadensista vielä niin muistan lukeneeni että Boschi laittaa tavoitearvoiksi että kadenssi olisi 60-90 välissä, niin olin ajatellut että toi 75 olisi oikein optimaali. Kanssapyöräilijöitä (työmatkapyöräily eli ei spandexheppuja) kun katsoo niin usein kadenssit luokkaa 40. Nyt kun on uusi ketju alla niin voin koittaa vatkata vähän nopeammin jos ketju sitten kestäis vähän pidempään.

Kuinka usein vaihdatte kasettin jos ketjunvaihdot tehdään ajallaan. Onko esim. ajankohtaista vaihtaa kasetti kun ketjut alkaa kulua nopeasti (esim 800 km) vai onko kasetin vaihto ajankohtaista kun ketjuja on vaihdettu joku tietyy määrä?
 
En paljoa ajatellut tota kadenssia ennen sähköpyörän ostoa. Hyvä kun kadenssi ilmoitetaan Boschin Flow-sovelluksessa niin tuli älyttyä sen hyöty. Tosta kadensista vielä niin muistan lukeneeni että Boschi laittaa tavoitearvoiksi että kadenssi olisi 60-90 välissä, niin olin ajatellut että toi 75 olisi oikein optimaali. Kanssapyöräilijöitä (työmatkapyöräily eli ei spandexheppuja) kun katsoo niin usein kadenssit luokkaa 40. Nyt kun on uusi ketju alla niin voin koittaa vatkata vähän nopeammin jos ketju sitten kestäis vähän pidempään.

Kuinka usein vaihdatte kasettin jos ketjunvaihdot tehdään ajallaan. Onko esim. ajankohtaista vaihtaa kasetti kun ketjut alkaa kulua nopeasti (esim 800 km) vai onko kasetin vaihto ajankohtaista kun ketjuja on vaihdettu joku tietyy määrä?

Ei kai niitä kannata vaihtaa kuin tarpeen mukaan. Joku 800 km automaattinen vaihtovälihän tarkoittaisi monella esim vaihtoa 3-4 viikon välein. Siinä tulee pyöräilylle hintaa, jos ympäri vuoden pyöräilee vaikka ainakin perusketjut ja kasetit ovat vielä kohtuullisen edullisia.
 
Ei kai niitä kannata vaihtaa kuin tarpeen mukaan. Joku 800 km automaattinen vaihtovälihän tarkoittaisi monella esim vaihtoa 3-4 viikon välein. Siinä tulee pyöräilylle hintaa, jos ympäri vuoden pyöräilee vaikka ainakin perusketjut ja kasetit ovat vielä kohtuullisen edullisia.
Tuossa @Perunamauno ei tarkoittanut että kasettia vaihdettaisi 800 km välein, vaan kysyi että vaihtaako ihmiset sen vasta kun ketjut alkaa kulumaan selkeän nopeasti, esim 800 km ajolla, vaiko vaikka joka kolmannen ketjunvaihdon yhteydessä .
 
Tulipa käytyä mittaamassa omat ketjut. Nyt ajeltu menemään 756km ja venymä 0,73%. Tuolla saa jo pakan pilalle :rage:

Laitoin myyjäliikkeelle kysymystä onko normaalia ja ennakoin, että vastaukseksi tulee "On normaalia" + pakollinen vittuilu siitä, että kun ei ole huollettu heillä.


edit: Tekniikka - Kärcher OC 3 Foldable matalapainepesuri, alk. 116€, Netrauta/Taloon

kunnon spandexpelleille (itseni mukaanlukien) tämä on yliveto laite kun pesee pyörästä kurat pois lenkin jälkeen. Akunkesto ok, mutta ns. täyspesuun tuosta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi säätää takajousen paineet mut pitäis tietää mitä tarkoittaa Rear Wheel Travel (mm). Osaisko joku kertoa
 
Yamaha moro 07 rockshokin iskarit


Tuonne haarukan/vaimentimen sarjanumero, niin löytyy oikeastaan kaikki ohjeet mitä tarvii.

Antaa myös suosituspaineet ja rebound säädön perustuen ajajan painoon

Ja youtubesta löytyy käytännössä kaikille jousituksille ohjeet säätöön, kunhan englannin kieli taittuu.
 
Kai aihe liippaa läheltä niin viitsii täällä kysyä. Onko porukalla fillarin perässä kärryjä? Tarkoitus olisi hankkia muksun kuskausta varten ja ainakin halvimpia Thuleja katsellut ja erityisesti hinnasta johtuen coaster xt:tä. Saako tämän liitettyä ihan pikalinkulliseen fillariin, ei oikein avaudu tuo mekanismi?
Ja muutenkin olisi mukava kuulla kokemuksia, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mitä ehdottomasti välttää.
 
Pitäisi säätää takajousen paineet mut pitäis tietää mitä tarkoittaa Rear Wheel Travel (mm). Osaisko joku kertoa

Tuonne haarukan/vaimentimen sarjanumero, niin löytyy oikeastaan kaikki ohjeet mitä tarvii.

Antaa myös suosituspaineet ja rebound säädön perustuen ajajan painoon

Ja youtubesta löytyy käytännössä kaikille jousituksille ohjeet säätöön, kunhan englannin kieli taittuu.
Kun kysytään takapyörän joustomatkaa löytyy se esim. Yamahan sivuilta. 150mm Yamaha kertoo.
Rockshoxin sarjanumerot ei auta (vaan ne vaatii tuon tiedon) kun ei se jousi tiedä mihin pyörään se on asennettu.
 
Kai aihe liippaa läheltä niin viitsii täällä kysyä. Onko porukalla fillarin perässä kärryjä? Tarkoitus olisi hankkia muksun kuskausta varten ja ainakin halvimpia Thuleja katsellut ja erityisesti hinnasta johtuen coaster xt:tä. Saako tämän liitettyä ihan pikalinkulliseen fillariin, ei oikein avaudu tuo mekanismi?
Ja muutenkin olisi mukava kuulla kokemuksia, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mitä ehdottomasti välttää.
Itsellä on juuri tuo Thulen coaster xt jolla lapsia (2) tulee kuskailtua. Luomupyörässä on pikalinkulla ja sähköpyörässä läpiakselilla, eli vaunut toimii sekä pikalinkulla ja läpiakselilla, molempiin tarvii Thulen kiinnityskupin. Pikalinkku voi toimia ilman että tarvitsee ostaa uutta pidempää pikalinkkua jos se on ennestään jo tarpeeksi pitkä.

Vaunut on toiminut ihan hyvin, en suoraan keski mitään huonoa. Vaunun takaosaan saa päiväkotireput. Vaunun saa myös hyvin kasaan mahtumaan auton takakonttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kai aihe liippaa läheltä niin viitsii täällä kysyä. Onko porukalla fillarin perässä kärryjä? Tarkoitus olisi hankkia muksun kuskausta varten ja ainakin halvimpia Thuleja katsellut ja erityisesti hinnasta johtuen coaster xt:tä. Saako tämän liitettyä ihan pikalinkulliseen fillariin, ei oikein avaudu tuo mekanismi?
Ja muutenkin olisi mukava kuulla kokemuksia, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja mitä ehdottomasti välttää.

Joo on, croozerin kärry sähkömaasturin perässä. Näitä saa torifi:stä välillä tosi halvallakin ja ihan päteviä kärryjä. Kannattaa laittaa hakuvahtiin.

Akseliadapteri helpottaa elämää huomattavasti, vaikka noilla linkun alle tulevillakin pärjää. Arvokkaitahan ne toki on ne adapterit varsinkin läpiakselille.

Croozerin kärryistä kannattaa mieluummin ottaa uudempaa click'n crooz tms adapterilla olevaa eikä sitä vanhempaa neliön muotoisella olevaa. Olen omistanut molemmat ja uudempi selvästi parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo on, croozerin kärry sähkömaasturin perässä. Näitä saa torifi:stä välillä tosi halvallakin ja ihan päteviä kärryjä. Kannattaa laittaa hakuvahtiin.

Akseliadapteri helpottaa elämää huomattavasti, vaikka noilla linkun alle tulevillakin pärjää. Arvokkaitahan ne toki on ne adapterit varsinkin läpiakselille.

Croozerin kärryistä kannattaa mieluummin ottaa uudempaa click'n crooz tms adapterilla olevaa eikä sitä vanhempaa neliön muotoisella olevaa. Olen omistanut molemmat ja uudempi selvästi parempi.
Miten tuo akseliadapteri helpottaa elämää, jostain syystä en ymmärrä sen ideaa.
Ja tuollaista merkkiä en tiennyt olevankaan olemassa, pitää tutustua.
 
Miten tuo akseliadapteri helpottaa elämää, jostain syystä en ymmärrä sen ideaa.
Ja tuollaista merkkiä en tiennyt olevankaan olemassa, pitää tutustua.

Nojoo tarkoitin siis sitä, että sen kiinnitys on helppo ja luotettava eikä tarvi miettiä pikalinkun kestävyyttä/oikeaa pituutta.

Croozerilla tämä neliömalli on se "alkuperäinen" hieman hankalasti käytettävä
1714893773360.jpeg


Uudempi pyöreä on kahdella eri kiinnityssysteemillä, mutta akseli on aina sama.
1714893827036.jpeg

Tämä on se kaikkein uusin pikalukollinen malli ja on kyllä kätevä omasta mielestä. Tästä aiempi versio perustuu kiinnityssokkaan.

Croozerin kärryissä tuntuu tuo päällimmäinen integroitu sadesuojus rapistuvan kaikista, se on eri materiaalia mitä sivuikkunat. Eli siitä ei kannata huolestua se on ominaisuus eikä vika.
 
Täällä varmaan muitakin, jotka pohtivat tuon Moro 07 -ostamista ja pyörittelevät näitä samoja mietteitä. Pyörässä on tavallaan vanhanaikainen 27,5 tuuman rengastus ja geometria, kilpailijoihin verrattuna pieni akku, ei mitään säätöjä moottorin osalta eikä mitään näyttöä, josta näkisi ajon aikana nopeuden, akun tilan tarkasti yms. Onko tuo hinta niin "halpa" ja ominaisuudet muuten niin kohdillaan, että tähän tarjoukseen kannattaa tarttua, jos on ketterää trail-pyörää hankkimassa?

Yamahan moottoriin ja sen toimintaan itsellä kyllä on luottoa, mutta jostain syystä tuotakaan ei ole kauheasti kehuttu, mikä siinä mahtaa sitten olla erona vaikka Boschiin tai Spessun käyttäämään moottoriin verrattuna?

Esimerkiksi Canyonin mallit ovat nyt myös alessa, toki hintaa tulee yli 1000 euroa lisää, mutta saako tuossa tapauksessa sitten kuitenkin rahalle enemmän vastinetta?
 
Täällä varmaan muitakin, jotka pohtivat tuon Moro 07 -ostamista ja pyörittelevät näitä samoja mietteitä. Pyörässä on tavallaan vanhanaikainen 27,5 tuuman rengastus ja geometria, kilpailijoihin verrattuna pieni akku, ei mitään säätöjä moottorin osalta eikä mitään näyttöä, josta näkisi ajon aikana nopeuden, akun tilan tarkasti yms. Onko tuo hinta niin "halpa" ja ominaisuudet muuten niin kohdillaan, että tähän tarjoukseen kannattaa tarttua, jos on ketterää trail-pyörää hankkimassa?

Yamahan moottoriin ja sen toimintaan itsellä kyllä on luottoa, mutta jostain syystä tuotakaan ei ole kauheasti kehuttu, mikä siinä mahtaa sitten olla erona vaikka Boschiin tai Spessun käyttäämään moottoriin verrattuna?

Esimerkiksi Canyonin mallit ovat nyt myös alessa, toki hintaa tulee yli 1000 euroa lisää, mutta saako tuossa tapauksessa sitten kuitenkin rahalle enemmän vastinetta?
Oma näkemys on, että 27,5 on ketterä, mutta itse en pitkäkoipisena sellaista edes harkitsisi -myös isomman renkaan parempi ylityskyky painaa vaakakupissa enemmän. Eli pelkkään tekniseen taitteluun ehkä olisi oivallinen, mutta muuten.. Mittarilla ei tee yhtään mitään maastoajossa -kunhan akunvarauksen jostain näkee -tiukassa paikassa et ehdi katsomaan esim. onko vauhtia liikaa. Sen näkee sitten mutkan jälkeen miten meni ja huippunopeudet sitten jälkikäteen GPS:n datasta ;) Avustustila olisi kyllä hyvä saada säädettyä -kai sitä sentään saa säädettyä? Avustustason customointi on kyllä pirun kätevä työkalu (EP8:ssa ja vissiin uusimmassa Boschin smartissa)
 
Oma näkemys on, että 27,5 on ketterä, mutta itse en pitkäkoipisena sellaista edes harkitsisi -myös isomman renkaan parempi ylityskyky painaa vaakakupissa enemmän. Eli pelkkään tekniseen taitteluun ehkä olisi oivallinen, mutta muuten.. Mittarilla ei tee yhtään mitään maastoajossa -kunhan akunvarauksen jostain näkee -tiukassa paikassa et ehdi katsomaan esim. onko vauhtia liikaa. Sen näkee sitten mutkan jälkeen miten meni ja huippunopeudet sitten jälkikäteen GPS:n datasta ;) Avustustila olisi kyllä hyvä saada säädettyä -kai sitä sentään saa säädettyä? Avustustason customointi on kyllä pirun kätevä työkalu (EP8:ssa ja vissiin uusimmassa Boschin smartissa)
Nopeutta nyt ei maastossa tietysti tarvitse eikä mittaria juuri muutenkaan, periaatteessa akun varaustaso on ainoa. Onhan se nyt jollain tavalla esillä tuossa näytössä, mutta käsittääkseni ei kovin tarkalla tasolla ja toki sen sitten voi puhelimesta tarkastaa, jos alkaa kovin vähiin menemään. Toki tuon saa liitettyä vaikkapa Garminin pyörämittareihin, jos sattuu sellaisen omistamaan.

Tietysti avustuksen tasoa saa säädettyä, mutta tarkoitin juuri tuota avustustasojen customointia, jota tässä ei ole. Lopulta vastaan tulee aina tuo kysymys, miksi mennä hinta edellä pienempään renkaaseen ja paljonko siinä oikeasti on eroa, pitäisi päästä ajamaan peräkkäin juuri tiettyjä pyöriä kunnolla, mutta ei tuollaista mahdollisuutta ole missään.
 
Nopeutta nyt ei maastossa tietysti tarvitse eikä mittaria juuri muutenkaan, periaatteessa akun varaustaso on ainoa. Onhan se nyt jollain tavalla esillä tuossa näytössä, mutta käsittääkseni ei kovin tarkalla tasolla ja toki sen sitten voi puhelimesta tarkastaa, jos alkaa kovin vähiin menemään. Toki tuon saa liitettyä vaikkapa Garminin pyörämittareihin, jos sattuu sellaisen omistamaan.

Tietysti avustuksen tasoa saa säädettyä, mutta tarkoitin juuri tuota avustustasojen customointia, jota tässä ei ole. Lopulta vastaan tulee aina tuo kysymys, miksi mennä hinta edellä pienempään renkaaseen ja paljonko siinä oikeasti on eroa, pitäisi päästä ajamaan peräkkäin juuri tiettyjä pyöriä kunnolla, mutta ei tuollaista mahdollisuutta ole missään.
Sen verran pientä pyörää puolustelen erikoistapauksessa, että mm. Spessulla on käytössä 29+ etunen ja takana 27,5, joka tuntuu olevan oiva kompromissi. Tietty pyörät on suunniteltu tuota silmälläpitäen, mutta tuolloin on ketterä ja kuitenkin ylityskyky kohtuullinen. En toki ole pyörämessuja pidempää lenkkiä tuollaisella ajanut, mutta siellä tuntui toimivalta kombolta
 
Avustustason customointi on kyllä pirun kätevä työkalu (EP8:ssa ja vissiin uusimmassa Boschin smartissa)

Tästä tuli mieleen että omassa EP6 on kanssa tuo customointi. Millaisia käppyröitä olette laittanut noihin, ihan noin mielenkiinnosta. Itse en ole noihin vielä koskenut. Saako huomattavia eroja tehdasastuksiin verrattuna?
 
Sen verran pientä pyörää puolustelen erikoistapauksessa, että mm. Spessulla on käytössä 29+ etunen ja takana 27,5, joka tuntuu olevan oiva kompromissi. Tietty pyörät on suunniteltu tuota silmälläpitäen, mutta tuolloin on ketterä ja kuitenkin ylityskyky kohtuullinen. En toki ole pyörämessuja pidempää lenkkiä tuollaisella ajanut, mutta siellä tuntui toimivalta kombolta
Toimii myös todellisessa maastossa oikein hyvin. Oma Spectral on myös ns. mullet-pyörä.
 
Sen verran pientä pyörää puolustelen erikoistapauksessa, että mm. Spessulla on käytössä 29+ etunen ja takana 27,5, joka tuntuu olevan oiva kompromissi. Tietty pyörät on suunniteltu tuota silmälläpitäen, mutta tuolloin on ketterä ja kuitenkin ylityskyky kohtuullinen. En toki ole pyörämessuja pidempää lenkkiä tuollaisella ajanut, mutta siellä tuntui toimivalta kombolta

Tämä on se niin kutsuttu mulletti.

Itsellä on Helkaman XE12 enkä keksi valittamista erikokoisista renkaista. Pikkupolulla rymytessä oikein ketterä laite vs. emännän canyon jossa molemmat renkaat on 29"
 
Käynyt mielessä perus 21v nishikin päivittämistä keskimoottori-paketeilla. Toki etuvaihtaja poistuisi käytöstä sitten.

Mut onko tietoa, neuvoja esim gear-sensorista
a) akkujen liitokset, onko ne ns vakio liittimet
b) mitenkäs ketju, tuo vakioketju ei varmaan kauaa kestä

Alustavasti katsellut tätä halpisakkua ja keskimoottoripakettia: Yose power battery amazon & 250w bafang-paketti
 
Käynyt mielessä perus 21v nishikin päivittämistä keskimoottori-paketeilla. Toki etuvaihtaja poistuisi käytöstä sitten.

Mut onko tietoa, neuvoja esim gear-sensorista
a) akkujen liitokset, onko ne ns vakio liittimet
b) mitenkäs ketju, tuo vakioketju ei varmaan kauaa kestä

Alustavasti katsellut tätä halpisakkua ja keskimoottoripakettia: Yose power battery amazon & 250w bafang-paketti


Tämä on myös tsekkaamisen arvoinen TSDZ2B tongsheng 36V 250W 350W tsdz2 electric bicycle mid motor with torque sensor throttle e-brake lever VLCD5 VLD6 XH18-LCD 850C
 
Työsuhdepyörä hakusessa ja tällainen potenttiaalinen ehdokas löytyi: Cube Nuride Hybrid EXC 750 Allroad

Löytyykö Cubelta tai muilta merkeiltä tähän hintaan tai halvemmalla samanlaista tai parempaa pakettia?

Ajo olisi pääasiassa asfaltilla ja satunnaisesti metsäpoluilla ja hiekkateillä.
 
Työsuhdepyörä hakusessa ja tällainen potenttiaalinen ehdokas löytyi: Cube Nuride Hybrid EXC 750 Allroad

Löytyykö Cubelta tai muilta merkeiltä tähän hintaan tai halvemmalla samanlaista tai parempaa pakettia?

Ajo olisi pääasiassa asfaltilla ja satunnaisesti metsäpoluilla ja hiekkateillä.
Mulla on kaksi vuotta ollut ṭuo vastaava 625W akulla ja ei Smart-versiona. Ei mitään valittamista. Samanlaista käyttöä kuin sinulla. Olen ajanut kesät talvet 5k per vuosi. Maksoin tuolloin siitä 2990e.
 
Työsuhdepyörä hakusessa ja tällainen potenttiaalinen ehdokas löytyi: Cube Nuride Hybrid EXC 750 Allroad

Löytyykö Cubelta tai muilta merkeiltä tähän hintaan tai halvemmalla samanlaista tai parempaa pakettia?

Ajo olisi pääasiassa asfaltilla ja satunnaisesti metsäpoluilla ja hiekkateillä.

En nyt ole ihan itsekään kartalla mitä eroa Reaction hybridillä ja Nuride hybridillä on, mutta Reaction olisi halvempi:


Ja mielestäni 750Wh akku on jo todella iso. Jos pystyt lataamaan helposti niin ota 625Wh tms, säästät rahaa ja ennen kaikkea painossa.
 
En nyt ole ihan itsekään kartalla mitä eroa Reaction hybridillä ja Nuride hybridillä on
Reaction on enemmän maastokäyttöön 2.60 leveyden nappularenkailla, kun taas Nuride on enemmän pyörä-/hiekka-/maantieajoon 2.25 renkailla ja ilmeisesti lisäpehmustetulla satulalla.
Rungon geometria toki myös eri ja Nuridessa vaihteisto+jarrut pykälää arvokkaampia sekä Kiox 300 näyttö vakiona (jälkiasennettavissa Reactioniin), joka selittänee hintaeroa.
 
En nyt ole ihan itsekään kartalla mitä eroa Reaction hybridillä ja Nuride hybridillä on, mutta Reaction olisi halvempi:


Ja mielestäni 750Wh akku on jo todella iso. Jos pystyt lataamaan helposti niin ota 625Wh tms, säästät rahaa ja ennen kaikkea painossa.
Nopeesti katottuna tällaiset näkyvimmät erot osui silmään
Reaction vs. Nuride:
- 2-mäntäiset jarrut, 3 sormen jarrukahvat (BR-MT200) vs. 4-mäntäiset jarrut edesssä/2mäntäiset takana (Shimano BR-MT420/MT410), 2 sormen jarrukahvat
- 11v (RD-M5100-SGS) vs. 12v RD-M6100-SGS ja SL-M6100-IR
- CS-M5100 pakka vs. Deore CS-M6100 pakka
- KMC X11 -ketju vs. Shimano CN-M6100

Vähän eroja navoissa ja rengastuksessa myös. Kuten @AeshmA ehtikin tuossa edellä jo kirjoitella, niin Reaction vähän edullisemmista osista koottu. Jos pääpaino asfaltti ajossa, niin silloin voisi olla iloa Nuriden 12 vaihteisuudesta. Kiox 300 näyttö maksaa about 100e jälkeenpäin ostettuna.
 
En nyt ole ihan itsekään kartalla mitä eroa Reaction hybridillä ja Nuride hybridillä on, mutta Reaction olisi halvempi:


Ja mielestäni 750Wh akku on jo todella iso. Jos pystyt lataamaan helposti niin ota 625Wh tms, säästät rahaa ja ennen kaikkea painossa.
625Wh akulla pärjään varmasti. Nyt kun perehdyin tarkemmin valikoimaan, niin nämä pyörät riittävät täyttämään omat tarpeet ja vaatimukset:

Cube Nuride Hybrid Performance 625 Allroad
Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad
Cube Reaction Hybrid Performance 625 Allroad

Onko gen3 ja gen4 moottorien välillä suurta eroa? Jos asennan jälkeen päin Kiox 300 näytön, niin toimiiko samat ominaisuudet molemmissa moottoreissa?
 
625Wh akulla pärjään varmasti. Nyt kun perehdyin tarkemmin valikoimaan, niin nämä pyörät riittävät täyttämään omat tarpeet ja vaatimukset:

Cube Nuride Hybrid Performance 625 Allroad
Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad
Cube Reaction Hybrid Performance 625 Allroad

Onko gen3 ja gen4 moottorien välillä suurta eroa? Jos asennan jälkeen päin Kiox 300 näytön, niin toimiiko samat ominaisuudet molemmissa moottoreissa?
Itsellä on Hybrid reaction pro (2023). Ja siinä ei tullut Kiox näyttöä mukana. Koska ajan aina samaa reittiä niin en koe että saisin tosta kiox näytöstä paljon hyötyä. Suurin hyöty Kioxissa taitaa olla että saa akun tarkan latausprosentin sekä kartan jos tarvitsee sitä navigointiin. Koska noissa kaikissa taitaa olla smart system niin tiedot loggaantuu puhelimen Flow-sovellukseen. Kiox näytön saa myös jälkeenpäin asenettua jos siihen on tarvetta.

E: Koskien moottoria niin tossa gen 4 CX moottorissa on enemmän vääntöä (Nm) eli pitäisi olla tehokkaampi varsinkin maastossa. Jos teillä ajelet niin tuskin niin suurta eroa. En tiedä jos käytössä on eroja esim avustuksen aktivoimisessa/polkemisesvastuksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ensimmäisessä on keula vain 63mm joustolla, eli selvästi hyväpintaisille teille tarkoitettu. Kierrejousi on myös nykyään keulassa vähän "halpa" ratkaisu, ilmajousi on yleensä parempi melkein kaikilta osin. Takapakka on myös vain 9-lehtinen joka voi olla hyvä tai huono. Itse preferoin enempää määrää vaihteita, mutta halvempiahan nuo osat 9-lehtiseen on.

Toisessa on asiallinen ilmakeula, 11-lehtinen takapakka ja isot renkaat(ts. tilaa isoille renkaille). Eli jos harkitset talvikäyttöä niin isot renkaat = parempi. Jos Nurideen mahtuu myös 2.6" renkaat niin sitten ei ongelmaa, mutta vakiot on ainakin hieman kapeammat.

Kolmannessa on 100mm keula kierrejousella ja 9-lehtinen takapakka. Muuten samaa sarjaa.

Näistä ottaisin itse keskimmäisen, vaikka 500Wh akku onkin vähän pienempi mitä muissa. Jos pyörä on säilytyksessä lämpimässä ja ei tarvitse päästä isoja matkoja ilman latausta niin tuollakin pärjää. (esim. voi ladata töissä/kotona joka päiväkin)
 
Rouva alkoi kanssa kysellä sähköpyörää kun tuli itse hommattua. Onko ehdotella jotain edullisempaa? Sanotaan että 2k€ kipuraja. Tiedän että tuolla ei vielä hyvää saa, mutta varmasti ihan toimivan pelin? Sekalaiseen maantie/hiekkatie ajoon. Vaatimuksia ei muuten juuri ole, mutta irroitettava akku pitää olla.
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Olisiko kuitenkin niin että on parempi olla jotakin vaikka ei tarvitsisikaan, kuin huomata että joskus tarvitsee ja sitten ei olekaan.

Itse vetelen täysin huoletta läskipyörällä vaikka suurin osa ajoa on päällysteellä. Tämä ihan vain siksi koska halusin sellaisen. Onhan tuota nyt käyty esittelemässä metsäpoluillakin kun kerran sinne kivasti pääsee ja sähköjen myötä se on myös helppoa.
 
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....

Itse ajan nykyään sähköläskillä ympäri vuoden, myin kaikki muut pyörät pois koska nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kaupungissa tai maastossa, kesät, talvet.
 
IMG_2650.jpeg

Tämän tyylistä mallia
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.
 
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.

Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
 
Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
Se voi tosiaan käydä kalliiksi halpakin pyörä jos akku menee paskaksi talven aikana kylmien kelien vuoksi. Siinä mielessä pidemmän päälle irrotettava akku käy halvemmaksi. Ja onhan se kiva ja helppo latailla sisällä erikseen se akku ettei koko pyörää tarvitse viedä pistokkeen viereen.

Jos halpaa pyörää hakee niin kannattaa oman ja lähikuntien liikkeet käydä läpi. Muutaman kerran olen nähnyt vähän käytetyn pyörän myynnissä pilkkahintaan. Merkkiä en muista, mutta halvin sähkis minkä käytettynä myynnissä näin oli 750€.


Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.

Tässä ollaan samassa jamassa. Mä oon Helkaman Fexin kanssa tilanteessa että 200km on kohta täynnä ja ensihuolto ajankohtainen. Meillä nyt ajan saa vaikka samalle päivälle, ettei ole siitä kiinni, mutta hyvä silti tietää. Ensi viikko on kyllä niin lämmin että taitaa se satanen tulla täyteen ihan työmatkojen puitteissa.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.


Ei ole ehdoton. Senkun poljet menemään, ei se autopuolellakaan ole niin justiinsa.
 
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.

Itselläni meni ainakin komeasti pitkäksi (olikohan 550km taulussa) kun vein ensihuoltoon. Vähän se ukko naureskeli että katotaanpa ja ilmeisesti mittasi ketjuista, että onko venymistä tapahtunut -> Oli kunnossa ja sain ensihuoltona otettua sen. Varmasti liikkeissä on eroja ja kysymällä selviää, niinku olit jo nähtävästi tehnytkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 071
Viestejä
5 061 834
Jäsenet
81 022
Uusin jäsen
Walton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom