Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ennakkohuollon ja kaikki muutkin huollot voi tehdä itse, tai teetättää naapurin penalla. Mikään pyöräfirma/liike ei voi takuuta sen perusteella evätä, vaikka jossain ohjekirjassa lukisikin muuta. Takuun myöntäjällä on todistusvastuu että mahdollinen rikkoutuminen olisi johtunut huonosti tehdystä huollosta.

Ei ainakaan EU:ssa menisi läpi takuun evääminen.
 
Mitäs olette mieltä, eikös tässä ole aika kova työmatka/yleispyörä, joka ei ihan ensimmäistä kinttupolkuakaan pelästy? Itse hankkisin tällaisen, jos ei olisi jo täysverinen sähkömaasturi varastossa. Tässä erona siis pystympi ajoasento kuin "oikeissa" maastopyörissä, mutta on kuitenkin täysjousto kohtalaisilla osilla ja valmiiksi varustettuna

1716282541260.png

Specialized Turbo Tero X 4.0

2990.00 € 4499.00 €

Tero-X on Spessun jokapaikan täysjoustomaastopyörä. Sillä ajat niin maastoa kuin työmatkaakin tai vaikka pitempääkin reissua pakaasien kanssa. Levoon verrattuna pystympi ajoasento.

- Specialized 2.0 moottori. 50 Nm vääntöä ja 530Wh akku
- Akku helposti vivulla irroitettava ja avaimella lukittu
- 130/120mm täysjousto lukittavilla Rockshox Recon Silver keulalla ja Deluxe Select R takaiskarilla.

Ainakin parissa paikassa tarjoushinta voimassa
Kävin tänään koeajamassa ~15min Tero ja Tero X L-kokoisina. Olen ajanut sähköavusteisella pyörällä vain kerran aiemmin (kolmen vartin lenkki Canyon Neuron:ON 6:lla) , joten kokemukset vertautuu siihen. Ajoa pyöräkaupan läheisillä asfaltti/hiekkateillä, matkalla pieniä nousuja, pari pyörätieksi jyrkkää sellaista.

Neuronin täysjousitus peitti maaston epätasaisuudet/asfaltin epätasaisuudet/kantit paremmin kuin Tero X. Kun jousitusta tiesi tunnustella, eron huomasi. Teron ajoin vertailun vuoksi, kun en ole varma tarvitsenko täysjousitusta, ihan passelisti silläkin ajoi, mutta huomasin ennakoivani töyssyjä nousemalla. En kuitenkaan Tero X/Tero eroja pidä hiekkatieajossa mitenkään kauhean isoina ja meno oli miellyttävää.

Moottorin väännöt Tero/Neuron 6 on käsittääkseni korkeammat kuin X:ssä, ehkä sen parissa jyrkässä ylämäessä huomasi pienenä reisivoiman tarpeena Turbo-avustuksella ajettaessa, mutta ei tuo nyt hirveän iso ero ollut. Tuntuu, että ajotavalla/vaihteiden käytöllä tämäkin ero voisi olla huomaamaton.

Pidin Teron/Xn moottorista enemmän kuin Neuronin. Moottori oli hiljaisempi ja vaihtamisen yhteydessä ei kuulunut mitään rahinoita. Muutaman kerran vaihtaminen kuitenkin kesti 1-2s ennen kuin vaihde "meni silmään". Neuron oli aika "äänekäs" ajaessa. Varmaan tottumiskysymys tämäkin. Myös Spessun käytös 25kmh+ kohdalla oli "pehmeämpää", ei Neuronkaan moottorijarrutusta tee, mutta tässä oli eroa Terojen hyväksi.

Avustuksen tasot eco/trail/boost tuntui olevan aika lailla samoja kaikissa, ehkä Xssä eco tuntui vähän "pliisulta". Molemmat Terot tuntui olevan vähän helpommin ajettavia offilla kuin Neuron.

Neuronin ajoasento tuntui olevan minulle sopivin. Tero oli ok, mutta X:stä jäi tuntuma, että jouduin vähän "kurottamaan" tankoon. Tätä pitäisi vielä päästä kokeilemaan, en ehkä näillä ajoilla osaisi vielä valintaa tehdä eri pyörien välillä. Koeajon lopuksi toinen myyjä totesi, että XL-koko olisi minulle suositeltava Spessun sivujen mukaan. Pitää ehkä yrittää koeajaa sekin, mutta en ymmärtä miten se tuota "kurottamista" vähentäisi.
 
'Reach' vaan kasvaa 19mm isomman koon myötä. Lyhyemmällä stemmillä/ohjainkannattimella voit ennemminkin korjata asentoa? 75mm:stä on varaa vaihtaa lyhyempään. Entä stemmin kulma? Ehkä tällaisen pitäisi tulla ilmi siellä pyöräkaupassa?

Tero x 4.0 on tosiaan ollut IBKsportsilla hyvässä alessa, vielä kun saisivat toimitettua mokoman.
 
Canyon: Neuron ON 6 vai joku muu
Laitan vielä tännekin palstalle saman kysymyksen, kuin tuonne fillarifoorumille.
Nyt olisi tarjous tuosta hintaan 3629,- M-koko
Tässä olen sähkötäpäriä miettinyt pidemmän ajan. Maastoajoon, juurakkopolkuja, neulaspolkuja, asfalttiajoon, suht rentoon ajeluun, ei mitään hyppelyjä, kun on varovaiseksi tullut iän myötä
wink.png
. Talvipyöräilyä ei ole tullut harrastettua. Yhtenä vaihoehtona ollut nyt tuo Specialized Turbo Tero X 4.0, joka nyt tarjouksessa 2990,-. Sitten tietysti on Neuron:ON 7 hintaan 4169,- Spectral ON 7 hintaan 4369,- mutta nuo saattaa olla minun ajoihin "liiankin hyviä".

Saa kertoa ajatuksia, mielipiteitä, ehdotuksia
smile.png


Nyt Trek Farley 5 jäänyt talliin seisomaan ja olen nyt ajellut tuolla Cannondale CX9 105 kippurasarvella, jolla on edelleen mukava mennä
smile.png


Minulla on tuo Oomin työsuhdepolkupyöräetu, pyöräpaketin maksimihinta on 4901 euroa.

Tai sitten odottelen vielä parempia tarjouksia...
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukka laittanut rasitustestiin pyörien akkuja?
Mä vetäisin ns. neitsytmatkan, eli tuollaisen aikuisen miehen aamulenkin pyörällä (Helkama Fex-läski 418Wh akulla ja Shimano Steps E7k moottorilla) jonka kantamaksi valmistaja lupasi 160km parhaimmillaan. Matka jäi 105km:n josta neljä viidesosaa meni Eco-moodilla (isompia ylämäkiä lukuunottamatta) sekä viimeiset 25-30km täysin Boost-moodilla kun vanhaa alkoi hapottamaan, eli periaatteessa tuollainen maantieajo pienellä kaupunkiajolla sekä parin kilometrin metsäpätkä (oma kompassi petti joten piti navigoida Google Mapsin suosituksen mukaisesti isolle tielle takaisin) voisi antaa tuon 160km ihanteellisessa katuajossa.

Tavallaan olen tyytyväinen tuohon kantamaan. Kotiin pääsin niin että Boost-mode arvioi kestävänsä vielä 3km matkan (kokemuksen perusteella avustettua matkaa, eli tasaisella yli 25km/h sitä ei juuri kulu), mutta jos nyt tällaisia lenkkejä tulisi enemmän ajettua niin ehkä sellaista citykruisaamista voisi harrastaa enemmän määränpäässä. Pieni lataus jossakin ravintolareissulla tai karvan verran isompi akku voisi olla juuri se mikä helpottaisi omaa tilannetta.

Pidempiä lenkkejä ei kyllä tule ajettua, mutta tuo kriittinen matka Jyväskylään kotoota kyllä houkuttelee ja menee siihen äärirajoille.
 
En tiedä onko oikea ketju mutta jotain kypäräsuosituksia? Pitäisi olla kevyt, matala ja tyylikäs (mikään sellainen kilpapyöräilijän malli ei miellytä).

Ehkä jotain tämän tyylistä: Commuter helmet MIPS® 24, pyöräilykypärä, unisex - Pyöräilykypärät - Commuter helmet MIPS® 24, pyöräilykypärä, unisex | XXL

Nykyinen kypärä taitaa olla joku BMX malli ja on turhan iso eikä oikein istu tukevasti.


Spessulla on mielestäni varsin asiallisia kypäriä.
Mutta kypärän ostaisin kyllä niin että saa sovittaa, niissä on kuitenkin eroja mukavuudessa.
 
Onko kenelläkään muuten kokemusta Shimanon Linkglide speksatuista voimansiirron osista?


Lyhyesti, kyseessä on siis osasarja joka on suunniteltu kestävyys pääprioriteettina. Ei ole yhteensopiva olemassaolevien osasarjojen kanssa vaan vaatii oman vaihdevipunsa, pakkansa ja ketjunsa. Mm. takapakka on terästä ja paksummat rattaat.

Vedän itse sähköpyörällä kärryä (yleensä siellä 20-25km/h nopeudella aika isolla avustuksella, koska reitti on hyvä) ja ketju tuntuu venyvän kuin kuminauha. Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
 
Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
Et kait sinä aina osta uutta pakkaa, kun ketjut vaihdat? Kyllä samalla paikalla ajaa useammat ketjut. Jos pakka on vaihtokunnossa yhden ketjun jälkeen, niin sitten on ajettu samalla ketjulla tuhansia kilometrejä liian paljon.
 
Onko kenelläkään muuten kokemusta Shimanon Linkglide speksatuista voimansiirron osista?


Lyhyesti, kyseessä on siis osasarja joka on suunniteltu kestävyys pääprioriteettina. Ei ole yhteensopiva olemassaolevien osasarjojen kanssa vaan vaatii oman vaihdevipunsa, pakkansa ja ketjunsa. Mm. takapakka on terästä ja paksummat rattaat.

Vedän itse sähköpyörällä kärryä (yleensä siellä 20-25km/h nopeudella aika isolla avustuksella, koska reitti on hyvä) ja ketju tuntuu venyvän kuin kuminauha. Ottaen huomioon, että 12-lehtinen takapakka + ketju on vajaan satasen investointi per kerta niin jos kestoikä on lupausten mukaisesti moninkertainen, ei montaa vuotta tarvitsisi ajaa kun on kuoletettu hankintahinta.
Eihän ole se perinteisin syy voimansiirron kestämättömyyteen ja liian pienellä kadenssilla poljetaan?
 
No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?
 
Et kait sinä aina osta uutta pakkaa, kun ketjut vaihdat? Kyllä samalla paikalla ajaa useammat ketjut. Jos pakka on vaihtokunnossa yhden ketjun jälkeen, niin sitten on ajettu samalla ketjulla tuhansia kilometrejä liian paljon.
Eihän ole se perinteisin syy voimansiirron kestämättömyyteen ja liian pienellä kadenssilla poljetaan?

No ei toki joo pakkaa tarvitse aina uusia, mutta onhan tuossa haasteensa kun rasitus keskittyy kärryä tuolla nopeudella vetäessä tietyille parille rattaalle, jotka sieltä pienestä päästä. Eturattaan vaihdoin jo vakio 34:sta 36:een, 38 ei harmillisesti mahtunut enää. Olisi saanut ketjulinjaa suoremmaksi ja takaa isommalle rattaalle kuormitusta.

Kadenssin osalta ei pitäisi olla ongelmaa, se on yleensä 70-90 välillä ja tosiaan Shimanon appilla on myös otettu Trail-modesta jolla kärryä vedän, maksimiväännöistä vähän alaspäin(85->63).

Katsotaan onko mitään muutosta nyt kun kokeilen Rexin Domestique öljyä/vahaa ja yritetään muistaa myös pestä voimansiirtoa useammin.

No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?

Velogin videoissa esitetään mielestäni aika hyvin monia pyöräilyyn ja huoltoon liittyviä asioita. Ja suomeksi vieläpä. Velogi
 
No niin. Viime kesänä hankittu Canyonin sähköpyörä ja tässä kun uusi kausi käynnistyi, alkoi kummasti kiinnostamaan pyörän huoltaminen. Olen melko "handy", joten onko olemassa jotakin sähköpolkupyörämiehen huolto-opasta, vai pitääkö nimenomaan kaivaa joku Canyon materiaali jostakin? En ole siis edes googleen vielä mennyt kun ajattelin täältä ohimennen kysäistä mitä pitää huoltaa ja milloin?
Samat huollot kuin sähköttömälle pyörälle. Eli tarkistaa että kaikki pultit ja ruuvit on oikeassa kireydessä, puhdistaa ja voitelee ketjut, tarkistaa ja tarvittaessa säätää vaihteiston ja jarrut. Tarkistaa pinnojen kireyden. Jos on jousitusta, niin mahdollisesti niiden huolto, se vaatii vähän enemmän paneutumista, valmistajan sivuilta löytyy tarkat ohjeet. Mutta jos ei ole tuhansia kilometrejä tullut ajettua, niin huoltaisin jousitukset ehkä parin vuoden välein. Jotkut ei huolla tyyliin koskaan. Toki voi tehdä kaiken mitä osaa itse ja huollattaa jouston pyörä huollossa.
 
No ei toki joo pakkaa tarvitse aina uusia, mutta onhan tuossa haasteensa kun rasitus keskittyy kärryä tuolla nopeudella vetäessä tietyille parille rattaalle, jotka sieltä pienestä päästä
Yksi vaihtoehto on sellainen takapakka, johon saa lehtiä vaihdettua erikseen. Silloin ei tarvitsisi ostaa kuin ne pienimmät rattaat, jos muuten pakka on kunnossa.

Esim. Sunracen paikkoihin saa noita kolmen pienimmän rattaan paketteja 15-25 eurolla.
 
Osaatko joku suositella satulalaukkua mihin mahtuisi xiomin pumppu?
Täytyy järkeistää kaikkea painavampaa kamaa repusta runkoon ennenkuin lähtee jonnekin pidemmälle.
 
Osaatko joku suositella satulalaukkua mihin mahtuisi xiomin pumppu?
Täytyy järkeistää kaikkea painavampaa kamaa repusta runkoon ennenkuin lähtee jonnekin pidemmälle.

Jos on kyse siitä akullisesta niin tähän mahtuu vaikka ehkä vaikuttaa kämäseltä
 
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
 
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Kyllä nuo taitaa vielä -20C asti ainakin toimia, range tosin tippunee sitä mukaa mitä kylmemmässä ajelee. Akku myös kannattaa kantaa ajon päätteeksi sisälle lämpiämään.
Tosin esim. Bosch omille osilleen (moottori ja näytöt) suosittelee vain -5C asti Protection against the weather
 
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Ajossa tuntu kestävän ihan ok vaikka vähän nopeammin purkautu virtaa ja tuntu raskaammalta moottorille. Enemmän olisin huolissani sähköosien takuusta, eli kannattanee vähän myyjältä kysellä miten lupaavat kestävyyttä ettei sit tarvii takuun kanssa tapella. Olis itellä tarkoitus laittaa joku eristävä suoja akulle ens talvea varten, jos sillä sais suojattua rangea muutaman prosentin.

Miten täällä muuten muut suojannut pyörästä virtapinnit, kun akku ollut irti? Tuli tuossa yks päivä vedettyä akku irti vähän epäilyttävämmällä alueella ja lupailivat sadetta, niin teippailin muovipussin siihen ympärille. Pidemmän päälle tarvis vähän luotettavamman ratkaisun, eikä aina voi muistaa noita kiinnitystarvikkeita.
 
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Jos käytät niin ei ongelmaa, säilytys pakkasessa on myrkkyä
 
Miten täällä muuten muut suojannut pyörästä virtapinnit, kun akku ollut irti? Tuli tuossa yks päivä vedettyä akku irti vähän epäilyttävämmällä alueella ja lupailivat sadetta, niin teippailin muovipussin siihen ympärille. Pidemmän päälle tarvis vähän luotettavamman ratkaisun, eikä aina voi muistaa noita kiinnitystarvikkeita.

En suoraan osaa vastata, mutta tuli kyllä väistämättä heti mieleen että 3d-tulostimellahan voisi varmaan työstää sopivan peitekannen.
 
Pikainen kysymys, kun pohdin ensimmäisen sähköpyörän hankintaa ympärivuotiseen käyttöön: miten hyvin pyörien akut kestävät kylmää? Lähinnä sellaisia pikkupakkasia (sanotaan vaikka max -10C) tässä mietin.
Viime talvena ei ollut ongelmaa - 20 asteen pakkasessa, kun en aina jaksanut irrottaa akkua työpaikalla. Hyvin toimi silti, akku oli siis pakkasessa noin 9 tuntia. Kerran oli 25 asteen pakkasessa 12 tuntia, niin silloin ei enää pyörä käynnistynyt, kun akku meni vika tilaan. Toimi normaalisti kun vei sisälle ja lämpesi.
 
Boschin smart system/ kiox näyttö herjaa temp too low -18 hujakoille, mutta ei vaikutusta käytännön toimivuuteen. Tarkoittanee että kiox näytön pakkasraja ylittyy? Näppää ilmoituksen pois ja sen jälkeen ei valittamista . Olen ajellut noin -24c asti.
Edit. Niin ja akku on pyörässä kiinni +5-10 asteisessa säilytyksessä. 750 wattisella pääsee kesällä 140-170km ja talvella nastoilla maks. 100km
 
Jos käytät niin ei ongelmaa, säilytys pakkasessa on myrkkyä
Tätä toistetaan forumeilla. Osaako joku kertoa, mitä pakkanen tekee riittävässä latauksessa olevalle akulle? Katselin viime viikolla Specialized Comon tai Vadon manuskaa ja siellä mielestäni annettiin akun säilytykseen jopa 6 kk ajaksi -20 ... +40 lämpötila-alue.
 
Tätä toistetaan forumeilla. Osaako joku kertoa, mitä pakkanen tekee riittävässä latauksessa olevalle akulle? Katselin viime viikolla Specialized Comon tai Vadon manuskaa ja siellä mielestäni annettiin akun säilytykseen jopa 6 kk ajaksi -20 ... +40 lämpötila-alue.
Ei mitään, jos akku ei pääse tyhjäksi. Tyhjäksi päästessään pakkanen pilaa akun(se jäätyy) ja se ei ole enää turvallinen käyttää, vaikka ottaisikin vielä virtaa vastaan
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Jos käytät niin ei ongelmaa, säilytys pakkasessa on myrkkyä
Kyllä litium akkuja voi ihan huoletta säilyttää pakkasessa jos pitää huolen, että ei pääse purkautuun tyhjäksi (esim. lataat 80% ennen varastoimista jos ei ole tarkoituksena ajaa). Pakkasessa akun sisäinen resistanssi kasvaa, joka johtaa nopeampaan sisäiseen purkautumiseen ja heikompaan virranantokykyyn/kapasiteettiin. Lataaminen pakkasessa voi kylläkin vahingoittaa akkua, mutta sen akun BMS-yksikkö estää.

Neopreenisukkien hyöty on jotain nollan ja olemattoman välillä. Säilytyksessä siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä.
 
Kyllä litium akkuja voi ihan huoletta säilyttää pakkasessa jos pitää huolen, että ei pääse purkautuun tyhjäksi (esim. lataat 80% ennen varastoimista jos ei ole tarkoituksena ajaa). Pakkasessa akun sisäinen resistanssi kasvaa, joka johtaa nopeampaan sisäiseen purkautumiseen ja heikompaan virranantokykyyn/kapasiteettiin. Lataaminen pakkasessa voi kylläkin vahingoittaa akkua, mutta sen akun BMS-yksikkö estää.

Neopreenisukkien hyöty on jotain nollan ja olemattoman välillä. Säilytyksessä siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä.
Joka talvi kuulee kuinka ihmiset onnistuvat rikkomaan akkunsa kun eivät ota sisälle lämpimään työpäivän ajaksi, joten mielummin itse minimoi riskit ja kannan akun sisälle.
 
Itsekin päädyin Trekkiin koska helppo akun irroitus. Pyörä on kylmässä varastossa niin tuo oli aika ratkaiseva ominaisuus.

Ens talvi on vasta ensimmäinen tuolle mutta varmasti ajelen pikku pakkasilla. Ehkä johonkin -5 asti tjs. Sittenhän sen näkee.
 
Tuo akun helppo irrottaminen oli itselleni suurimpia kriteereitä kapasiteetin lisäksi, kun viime kesänä pyörän hommasin talviajoa varten. Kyllähän sen rangen kutistumisen huomasi kovemmilla pakkasilla, mutta muuten ei minkäänlaisia ongelmia työmatka-ajossa tullut. Kerran meinasi takapakka jäätyä pidemmällä retkellä, mutta muuten aivan turhaan epäröin sähköpyöräilyä talvella.
 
Tuosta Trekin akkuratkaisusta saisi muut valmistajat ottaa mallia. Aivan ylivertainen toteutus kaikkii muihin nähden. (Tai ainakaan en ole tietoinen, että kenelläkään muulla olisi vastaavaa. Eikä nyt lasketa mukaan niitä vanhan mallisia viistoputken yläpintaan pultattuja irtoakkuja).
 
En ole trekkejä nähnyt, mutta minun MBM Kairoksessa akku nousee alaputkesta ylöspäin avainta kääntämällä..
Rouvan MBM Titaniassa melkein vielä helpompi, kun kääntyy yläreunasta sivulle. Siinä saa ladattua paikallaan tai irti, omassani joudun lataukseen irroittamaan.
 
Itsekin päädyin Trekkiin koska helppo akun irroitus. Pyörä on kylmässä varastossa niin tuo oli aika ratkaiseva ominaisuus.

Ens talvi on vasta ensimmäinen tuolle mutta varmasti ajelen pikku pakkasilla. Ehkä johonkin -5 asti tjs. Sittenhän sen näkee.
Ympäri vuoden sähköpyörällä. Olihan nuo pahimmat pakkaset lähempänä - 30c nyt ja hyvin liikkui, vaikkakin akku kului todella nopeaa. Akun vaan nappasin aina sisälle mukaan lämpimään.

Itsellä tulee tosiaan pyörällä +4000km vuoteen, autoa ei omisteta. Tuossa meni hermot tuohon perinteiseen ketjuun ja pakkaan kun tuollaisella tehokkaamalla sähköpyörällä näköjään pitää 2x vuoteen vaihtaa koko pakka ja ketju 3-4x, muutenkin tuntui jotain ongelmaa nuiden kanssa olevan. Kallista lystiä Varmasti omaa laiskuutta ettei huoltanut ja putsaillut tarpeeksi välissä, mutta varsinkaan talvella ei napostella ulkona tälläistä harrastaa.

Nyt ois tuon pyörän tilalle tulossa canyonilta belt drive ebike. Jospa tuo nyt ois niin huoltovapaa ja helppo kun lupailevat.
 
Viimeksi muokattu:
En ole trekkejä nähnyt, mutta minun MBM Kairoksessa akku nousee alaputkesta ylöspäin avainta kääntämällä..
Rouvan MBM Titaniassa melkein vielä helpompi, kun kääntyy yläreunasta sivulle. Siinä saa ladattua paikallaan tai irti, omassani joudun lataukseen irroittamaan.
1717531596396.png


Eli Trekin RIB-systeemissä se irtoaa noin. Tuossa pyörän toisella puolella on avaimenreikä josta kääntämällä akku klikkaa irti, sen jälkeen tuosta kahvasta nostamalla voi ottaa kantoon. Mallista riippuen on myös laturin pistoke, eli voi piuhan kytkeä suoraan runkoon, se on sitten tuossa pyörän toisella puolella pystyputkessa.

edit. Luulisin kyllä että kaikissa on tuo runkoplugi mihin saa laturin kiinni.
 
Canyonissa akku irtoaa, kun kääntää avainta ja painaa klipsusta. En ole aikaa ottanut, mutta veikkaan noin sekuntia siitä hetkestä, kun avain on pesässä :geek:
 
Ympäri vuoden sähköpyörällä. Olihan nuo pahimmat pakkaset lähempänä - 30c nyt ja hyvin liikkui, vaikkakin akku kului todella nopeaa. Akun vaan nappasin aina sisälle mukaan lämpimään.

Itsellä tulee tosiaan pyörällä +4000km vuoteen, autoa ei omisteta. Tuossa meni hermot tuohon perinteiseen ketjuun ja pakkaan kun tuollaisella tehokkaamalla sähköpyörällä näköjään pitää 2x vuoteen vaihtaa koko pakka ja ketju 3-4x, muutenkin tuntui jotain ongelmaa nuiden kanssa olevan. Kallista lystiä Varmasti omaa laiskuutta ettei huoltanut ja putsaillut tarpeeksi välissä, mutta varsinkaan talvella ei napostella ulkona tälläistä harrastaa.

Nyt ois tuon pyörän tilalle tulossa canyonilta belt drive ebike. Jospa tuo nyt ois niin huoltovapaa ja helppo kun lupailevat.
Paljon ympäri vuoden ajavalle varmin on napamoottori, ei syö voimansiirtoa vaikka olisi se 1000w ja 95nm.
 
Itsellä tulee tosiaan pyörällä +4000km vuoteen, autoa ei omisteta. Tuossa meni hermot tuohon perinteiseen ketjuun ja pakkaan kun tuollaisella tehokkaamalla sähköpyörällä näköjään pitää 2x vuoteen vaihtaa koko pakka ja ketju 3-4x, muutenkin tuntui jotain ongelmaa nuiden kanssa olevan. Kallista lystiä Varmasti omaa laiskuutta ettei huoltanut ja putsaillut tarpeeksi välissä, mutta varsinkaan talvella ei napostella ulkona tälläistä harrastaa.
Ei noilla kilometreillä ainakaan omien kokemusten mukaan osien vaihtovälit ihan täsmää. Kuinka tehokkaasta pyörästä ja vastaavasti kuinka olemattomasta huollosta nyt puhutaan?

Minä olen vaihtanut omassa fillarissa viimeisen 8tkm aikana rataspakan+eturattaan kerran ja ketjut kahdesti.
 
Ei noilla kilometreillä ainakaan omien kokemusten mukaan osien vaihtovälit ihan täsmää. Kuinka tehokkaasta pyörästä ja vastaavasti kuinka olemattomasta huollosta nyt puhutaan?

Minä olen vaihtanut omassa fillarissa viimeisen 8tkm aikana rataspakan+eturattaan kerran ja ketjut kahdesti.
85nM väännöllä 12 vaihteen shimanon speedsift pakalla ja vaihteilla. Varsinkin talvisin joutuu aika paljon menemään täällä hangissa täyden avustuksen varassa kärry perässä, niin tuo varmasti syö pakkaa nopeammin. Paikallisen pyöräliikkeen ukot meinasi että ihan normaalia että voi kulua tuolla käytöllä nuin nopeaa.
Muuten tulee perus pesua ja kettinkien rasvausta tehtyä, mutta talvipakkasilla se jäänyt kyllä melko vähälle.
 
85nM väännöllä 12 vaihteen shimanon speedsift pakalla ja vaihteilla. Varsinkin talvisin joutuu aika paljon menemään täällä hangissa täyden avustuksen varassa kärry perässä, niin tuo varmasti syö pakkaa nopeammin. Paikallisen pyöräliikkeen ukot meinasi että ihan normaalia että voi kulua tuolla käytöllä nuin nopeaa.
Muuten tulee perus pesua ja kettinkien rasvausta tehtyä, mutta talvipakkasilla se jäänyt kyllä melko vähälle.
Ok, kärryn lisäkuorma ja paljon täyttä avustusta toki selittää kulumista, vaikka tuo silti aika kovalta kuulostaakin.
 
Ok, kärryn lisäkuorma ja paljon täyttä avustusta toki selittää kulumista, vaikka tuo silti aika kovalta kuulostaakin.
Niin minustakin, mutta kovasti oli fillari liikkeen ukot sitä mieltä että täysin normaalia. Siksipä nyt vihdoinkin belt drive pyörään kun työsuhde etu sen mahdollistaa
 
Niin minustakin, mutta kovasti oli fillari liikkeen ukot sitä mieltä että täysin normaalia. Siksipä nyt vihdoinkin belt drive pyörään kun työsuhde etu sen mahdollistaa
Kulutus on ollut niin paljon normaalia sähköpyörää suurempaa, että pakko olla kyseessä tavallista hiekkaisempi ketju. Ajat ympäri vuoden suurehkoja määriä. Kesä-syksy 4 tkm/a olisi kevyempää ketjulle, koska pahin on kevään hiekoituskuravelli.

Onko sinulla edessä lyhyt irtolokari vai kiinteä aisallinen pitkä lokari? Jos ensimmäinen, osta pitkä ja asenna vielä sen jatkeeksi kuminen valmis tai itse tehty leveähkö kumiläppä estämään kuran lentäminen eturenkaasta eturattaaseen ja ketjuun. Muuten tulee uusi hihnakin kulumaan tavallista nopeammin. Lisäksi pitää pahimmilla kurakeleillä huuhtoa välillä hiekat pois hihnasta ja hihnapyöristä.


Toissapäivänä olisi pitänyt vähintäänkin öljytä napavaihteisen Helkama E7:n alkuperäinen ketju. Ketjulla oli kuitenkin ajettu jo 3200 km, joten vaihdoin samantien uuden Shimano NX10-ketjun. Mittasin 105 lenkin pituudeksi 1 339 mm. Uuden pitäisi olla 105 * 12,7 mm = 1 333,5 mm, ja niinhän se näyttäisi olevan. Vanha on siis kulunut 3200 km matkalla reilut 0,4 % pidemmäksi. Yleensä 0,5 % on hyvä vaihtokohta, mutta tuon 0,41 % huomasi jo poljintuntumasta, että ei ihan smoothisti enää istunut hampaisiin. Nyt kelpaa taas ajella.

Tietoja:
-25 km/h, 250 W nimellis, noin 50 Nm
-kaksi kuskia, 71 kg ja 65 kg
-fillarin massa pahimmillaan 48 kg (15 kg koiranmuonasäkki pahvilaatikossa + ruokakassit + 2,5 kg lukko ja vaijeri)
-ajoa talvellakin nastarenkailla
-jopa yli 30 cm umpihangessa urheilua nurmikolla
-tulee liian laiskasti vaihdettua pienempää vaihdetta
-ketjua ei ole varsinaisesti pesty ikinä (sadevesi ja ämpäripesun huuhteluvesi ovat ainoat)
-ketjuöljyä 300-400 km välein ja ylimääräiset pyyhitään pois talouspaperilla

Jos vaihtaisi 0,5 %:n kohdalla, olisi vaihtoväli ketjulle noin 4 000 km.

Vähän ihmettelin Helkaman ketjuvalintaa. Varmaan ollut halvin. Shimano Nexus 7v -napavaihde, Shimano 18T takana ja edessä Shimano kampisarja 38T. Yllättäen ketju oli KMC:n 5-8 -lehtiselle tarkoitettu, eli kapeampi kuin napavaihteiselle tarkoitettu uusi Shimano NX10 1s. Vanhan ketjun pikaliitäntää ei siksi voinut käyttää, vaan päädyin yhdistämään perinteisesti tapilla.

Saapa nähdä, miten ehta 1s-ketju kestää (toki rattaiden hammasvälit ovat jo hieman laajentuneet). Siinä on suurempi öljytilavuus. Lisäksi holkkien ja lenkkien välinen rako on suhteellisesti huomattavasti etäämpänä rattaan kurakuorrutetuista hampaista, joten kuraa mahtuu väliin enemmän, ennenkuin se pursuu holkin raosta sisään kuluttamaan holkkien ja vastinparin pintaa, mikä saa ketjun "venymään".
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-04-10-42-44-20_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-06-04-10-42-44-20_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    285 KB · Luettu: 42
Viimeksi muokattu:
Kulutus on ollut niin paljon normaalia sähköpyörää suurempaa, että pakko olla kyseessä tavallista hiekkaisempi ketju. Ajat ympäri vuoden suurehkoja määriä. Kesä-syksy 4 tkm/a olisi kevyempää ketjulle, koska pahin on kevään hiekoituskuravelli.

Onko sinulla edessä lyhyt irtolokari vai kiinteä aisallinen pitkä lokari? Jos ensimmäinen, osta pitkä ja asenna vielä sen jatkeeksi kuminen valmis tai itse tehty leveähkö kumiläppä estämään kuran lentäminen eturenkaasta eturattaaseen ja ketjuun. Muuten tulee uusi hihnakin kulumaan tavallista nopeammin. Lisäksi pitää pahimmilla kurakeleillä huuhtoa välillä hiekat pois hihnasta ja hihnapyöristä.


Toissapäivänä olisi pitänyt vähintäänkin öljytä napavaihteisen Helkama E7:n alkuperäinen ketju. Ketjulla oli kuitenkin ajettu jo 3200 km, joten vaihdoin samantien uuden Shimano NX10-ketjun. Mittasin 105 lenkin pituudeksi 1 339 mm. Uuden pitäisi olla 105 * 12,7 mm = 1 333,5 mm, ja niinhän se näyttäisi olevan. Vanha on siis kulunut 3200 km matkalla reilut 0,4 % pidemmäksi. Yleensä 0,5 % on hyvä vaihtokohta, mutta tuon 0,41 % huomasi jo poljintuntumasta, että ei ihan smoothisti enää istunut hampaisiin. Nyt kelpaa taas ajella.

Tietoja:
-25 km/h, 250 W nimellis, noin 50 Nm
-kaksi kuskia, 71 kg ja 65 kg
-fillarin massa pahimmillaan 48 kg (15 kg koiranmuonasäkki pahvilaatikossa + ruokakassit + 2,5 kg lukko ja vaijeri)
-ajoa talvellakin nastarenkailla
-jopa yli 30 cm umpihangessa urheilua nurmikolla
-tulee liian laiskasti vaihdettua pienempää vaihdetta
-ketjua ei ole varsinaisesti pesty ikinä (sadevesi ja ämpäripesun huuhteluvesi ovat ainoat)
-ketjuöljyä 300-400 km välein ja ylimääräiset pyyhitään pois talouspaperilla

Jos vaihtaisi 0,5 %:n kohdalla, olisi vaihtoväli ketjulle noin 4 000 km.

Vähän ihmettelin Helkaman ketjuvalintaa. Varmaan ollut halvin. Shimano Nexus 7v -napavaihde, Shimano 18T takana ja edessä Shimano kampisarja 38T. Yllättäen ketju oli KMC:n 5-8 -lehtiselle tarkoitettu, eli kapeampi kuin napavaihteiselle tarkoitettu uusi Shimano NX10 1s. Vanhan ketjun pikaliitäntää ei siksi voinut käyttää, vaan päädyin yhdistämään perinteisesti tapilla.

Saapa nähdä, miten ehta 1s-ketju kestää (toki rattaiden hammasvälit ovat jo hieman laajentuneet). Siinä on suurempi öljytilavuus. Lisäksi holkkien ja lenkkien välinen rako on suhteellisesti huomattavasti etäämpänä rattaan kurakuorrutetuista hampaista, joten kuraa mahtuu väliin enemmän, ennenkuin se pursuu holkin raosta sisään kuluttamaan holkkien sisäpintaa ja tappeja, mikä saa ketjun "venymään".
Kunnon pitkä lokari oli ja pyörä on haettu jo poissa minulta. Tosiaan keväällä/kesällä/syksyllä aikaajoin putsailin alipaine pesurilla ja välillä ihan aineella, ja ketjut ihan erikseen pesin omalla harjalla. En tiiä mikä tuon kanssa oli ongelma kun kulutti nuin pahasti osat. Painoa toki kuljettajalla +100kg ja välillä tyttö istuu takana (+25kg), tai sitten kärryssä perässä), mutta sama setuppi oli edellisessä pyörässä. Itseasiassa edellinen pyörä jolla ajoin yhtä paljon ei ollut lähellekkään nuin paha kuluttamaan osia. Siinä tosin oli paljon tehottomampi moottori (oisko ollut 35nM) ja muutenkin hieman halvemmat osat. Ns. 2700€ pyörä vs 4900€ pyörä.
 
Kunnon pitkä lokari oli ja pyörä on haettu jo poissa minulta. Tosiaan keväällä/kesällä/syksyllä aikaajoin putsailin alipaine pesurilla ja välillä ihan aineella, ja ketjut ihan erikseen pesin omalla harjalla. En tiiä mikä tuon kanssa oli ongelma kun kulutti nuin pahasti osat. Painoa toki kuljettajalla +100kg ja välillä tyttö istuu takana (+25kg), tai sitten kärryssä perässä), mutta sama setuppi oli edellisessä pyörässä. Itseasiassa edellinen pyörä jolla ajoin yhtä paljon ei ollut lähellekkään nuin paha kuluttamaan osia. Siinä tosin oli paljon tehottomampi moottori (oisko ollut 35nM) ja muutenkin hieman halvemmat osat. Ns. 2700€ pyörä vs 4900€ pyörä.
Osan nopeasta kulumisesta selittää +100 kg ja 85 Nm, jos vielä jättää vaihtamatta pienemmälle vaihteelle valoihin tai ylämäkeen, ja keulii valoista ns. täysillä vauhtiin.

Pakko kuitenkin olla pääsyynä hiekkaa ja/tai pehmeää metallia. Voisiko olla, että pesuri ja harja ovat tuupanneet hiekan liikkeelle holkin sisälle, mutta sinne se on jäänyt muhimaan ja kuluttamaan? Paras olisi perusteellinen pesu ja voitelu, mutta pesemättömyys on parempi kuin puolivillainen pesu? Itse ainakin aion jatkaa pelkkää öljyämistä ja talouspaperilla pyyhkimistä. On kestänyt luomuilla ja sähköpyörillä 4-6 tkm 0,5 %:n venymään, joten en ala ylimääräisiin hommiin. Tuon Shimanon ketjunkin sain takavuosina alennuksesta 7 eurolla, eli ei montaa euroa saisi säästettyä, vaikka huolellinen pesu toisi 2 tkm lisää kestoa.


Edit. Vai oliskos oktomurskepölystä kyse?

"
Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.
Tutkimusta varten rakennetussa koejärjestelyssä havaittiin, että oktomurskeen kuluttamisnopeus on jopa 20–30-kertainen verrattuna muihin Oulun seudulla asfaltin kiviaineksena käytettyihin materiaaleihin.
– Sadan tunnin testissä graniittisella pölyllä ei syntynyt juuri minkäänlaista kulumaa hammasrattaissa, mutta oktomurskeella puuttui puolet hampaista, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jonne Untinen Oulun yliopistosta."

"Oulun seudulla huomattiin 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, että jostain syystä autojen jakohihnat eivät kestäneet luvattua ajomatkaa. Niitä täytyi vaihtaa tiheämpään tahtiin kuin muualla maassa tai maailmassa.

Jakohihnojen käyttöikä on lyhentynyt puoleen tai joissain malleissa vain kolmannekseen valmistajan ilmoittamasta."
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin meni pakka vaihtoon 1300km kohdalla, mutta varsinkin alkuun oli laiminlyöntiä ketjun puhdistuksessa. Ajo oli kelistä riippumatta jyrkässä maastossa polkuja pitkin, joka varmasti selittää osittain kulumisen ja ukollakin painoo riittävästi. Kyseessä sähköläski shimano e8000 moottorilla. Uutta ketjua kun koitti tuohon pakkaan heittää, niin ketju hyppäs rattailla eteenpäin.

Nyt uus pakka on ollut noin tuhat kilometriä ja koitan kierrättää kolmea ketjua n.300km välein. Katsotaan kestääkö nyt paremmin vai oliko huono ajatus. Nyt tulee myös puhdistettua ja rasvattua etjuja ja rattaita huomattavasti useammin. Myöski kilometrejä tulee enemmän ihan tavan pyörätiellä eikä varmaan kauheasti tule sateessa ja kuravellissa ajeltua, kun into on laantunut.
 
Olen pitkään miettinyt, että mikä työsuhdepyöräksi. Pitkän harkinnan ja monien koeajojen jälkeen valinta kallistui Spealized turbo levo comp pyörään. Nyt kun olen valmis sen hankkimaan, niitä ei enää saa mistään. Vielä pari viikkoa sitten niitä sai isolla alennuksella. Nyt täytys sitten kehitellä joku plan B.
 
Harkinnassa sähkömaastopyörä, mutta käyttäjänä noin 164 cm nainen. Rajaa kaikki suurirunkoiset siis pois. Arveluttaa jopa 17" runko, onko sekin liian korkea. Harvoissa on tarjolla 15" runkoa ja onko se sitten jo liian pieni?

Listalla on tällä hetkellä ainakin pienirunkoinen Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex - Sähköpyörät - Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex | XXL ja täysjoustoinen GZR Heritag-e -sähköpyörä, 44 cm 3 299,99 - onko näistä kokemuksia?
 
Harkinnassa sähkömaastopyörä, mutta käyttäjänä noin 164 cm nainen. Rajaa kaikki suurirunkoiset siis pois. Arveluttaa jopa 17" runko, onko sekin liian korkea. Harvoissa on tarjolla 15" runkoa ja onko se sitten jo liian pieni?

Listalla on tällä hetkellä ainakin pienirunkoinen Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex - Sähköpyörät - Reaction Hybrid PRO CX 85nm 625Wh 24, sähköpyörä, unisex | XXL ja täysjoustoinen GZR Heritag-e -sähköpyörä, 44 cm 3 299,99 - onko näistä kokemuksia?
Jos koko on ongelma, niin suosittelen menemään tutustumaan ensin niihin pyöriin ja ajamaan niillä. Väärän kokoinen/mallinen pyörä saa vain harrastuksen loppumaan ennen kuin edes alkaa.

Harvoin se runko on liian korkea, vaan liian pitkä jolloin paino jää käsille ja ranteet väsyy.

Tuossa hintaluokassa ja bosch sähköt niin ei niillä nyt kauhean metsään mennä, eri asia jos haluaa oikeasti jotain DH ajoa ja kovaa mennä poluilla niin sitten alkaa pyörä rajoittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 066
Viestejä
5 061 610
Jäsenet
81 020
Uusin jäsen
Nrvs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom