Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tiedoksi että Canyon Spectral:ON CF ja CFR sekä Torque:ON pyörien akuista tehty takaisinkutsu: Mandatory battery check and safety notice

Omassa pyörässä oli akku halki. Joulukuussa pitäisi tulla tietoa että mitäs nyt tehdään.
Jep sama täällä. Kummassakin akussa samasta kohdasta halennut akkukotelo, toisesta kummankin runkokiinnityksen kohdalta, toisesta vain yhdestä kiinnityksestä.
WhatsApp-Kuva 2024-11-07 klo 17.10.07_c79b7975.jpg
 
Jep sama täällä. Kummassakin akussa samasta kohdasta halennut akkukotelo, toisesta kummankin runkokiinnityksen kohdalta, toisesta vain yhdestä kiinnityksestä.
WhatsApp-Kuva 2024-11-07 klo 17.10.07_c79b7975.jpg

Ottivatko Canyonilta yhteyttä tuosta suoraan? Koska suoramyynti, niin heillähän on tiedossa kuka on tilannut ja mitä?
 
Ottivatko Canyonilta yhteyttä tuosta suoraan? Koska suoramyynti, niin heillähän on tiedossa kuka on tilannut ja mitä?
Joo sähköposti tuli. Samat tiedot kuin tuossa linkissä.

edit. tai siis ei kuvia, eikä muuta ollut, vaan tiedode että akkukotelot voi haljeta, tarkista ja älä käytä.
Näyttökuva 2024-11-09 173317.png
 
Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
 
Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
Hihnavetoon tottumisen jälkeen siirtyminen takaisin huoltoa vaativiin rämiseviin ketjuihin on vähän sama kuin siirtyisi sähköautosta takaisin bensa-autoon.
 
Aikalailla tavanomaisilta menopeleiltä kuulostavat siis.
Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!

Ei enää koskaan uudestaan.

Samaan aikaan neljä vuotta vanha efat, ei mitään vikaa, koskaan.
 
Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!
Pointtini siis se, että lienee ensimmäisistä härkävetoisista vankkureista alkaen ollut aika normaalia, että vikoja on. Ja kuluvat osat kuluu. Härkä sairastui, vankkurin aisa katkes, matka tyssäs. Ja se suuri massa jolla toimii hyvin, on hiljaa, ajelee vaan tyytyväisinä. Ihan niinkuin sinäkin sillä efatillasi, josta et sanonut sanaakaan sähköpyöriä surkutellessasi.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä pyörä ja mitä vikoja?

Ekalla lenkillä hajos etujarru, sylki nesteet pihalle. Sitten meni näyttö tms kun rungon sisällä johto väärässä paikassa ja hieroi johdot poikki ja lopulta moottorin laakeri = uusi moottori vain todetakseen että 6kk siitä niin sama helvetin laakeri uudestaan. Kaikki meni takuuseen, mutta tuolla historialla en ala pitämään pyörää ja odottamaan että mitä hajoaa seuraavaksi ja maksamaan omasta pussista.
 
Ekalla lenkillä hajos etujarru, sylki nesteet pihalle. Sitten meni näyttö tms kun rungon sisällä johto väärässä paikassa ja hieroi johdot poikki ja lopulta moottorin laakeri = uusi moottori vain todetakseen että 6kk siitä niin sama helvetin laakeri uudestaan. Kaikki meni takuuseen, mutta tuolla historialla en ala pitämään pyörää ja odottamaan että mitä hajoaa seuraavaksi ja maksamaan omasta pussista.

Shimano vai Bosch tekniikalla, vai jotain muuta?
 
Onhan ne maanantaikappaleet aina mahdollisia, vaikka en ole kyllä Canyonin laadunvalvonnasta mitään isompaa kuullut. Ottaen huomioon miten paljon noita pyöriä myydään niin väistämättähän ongelmia jossain kohtaa tulee eikä sille ole immuuni mikään valmistaja.

Mutta kyllä sähköpyörät on varsin perusluotettavaa tekniikkaa jo tässä kohtaa. Ei niissä ole mitään ihmeellisiä osia, esim. itse olen omaan Canyoniin vaihtanut ainoastaan parit ketjut ja yhden takapakan(halusin eroon huonolaatuisesta ja tarpeettoman suuren välityssuhteen omaavasta Sun Racen vakiopakasta). Vedän pyöräkärryä aina aika isolla nopeudella joten ketjua kuluu väistämättä.
 
Onhan ne maanantaikappaleet aina mahdollisia, vaikka en ole kyllä Canyonin laadunvalvonnasta mitään isompaa kuullut. Ottaen huomioon miten paljon noita pyöriä myydään niin väistämättähän ongelmia jossain kohtaa tulee eikä sille ole immuuni mikään valmistaja.

Mutta kyllä sähköpyörät on varsin perusluotettavaa tekniikkaa jo tässä kohtaa. Ei niissä ole mitään ihmeellisiä osia, esim. itse olen omaan Canyoniin vaihtanut ainoastaan parit ketjut ja yhden takapakan(halusin eroon huonolaatuisesta ja tarpeettoman suuren välityssuhteen omaavasta Sun Racen vakiopakasta). Vedän pyöräkärryä aina aika isolla nopeudella joten ketjua kuluu väistämättä.
Olen aikalailla samaa mieltä, en itsekkään ole Canyoneista kuullut niillä ajavilta tutuilta pahaa.
Itse nyt ekan kesän ajanut Trekillä ja ihan hyvin tuo kait toiminut.
Mitä nyt pinna melkein irtosi, kiristin sormimomentilla (pinna-avaimella) takaisin. Kolmannet ketjut menossa, kierrättelin niitä tuossa. Taakse ostin uuden päällys-ja sisuskumin kun tuli repeämä kylkeen maastossa.
Uudet polkimet ostin kanssa kun ei noissa nailonpolkimissa meinannut jalat pysyä kovemmassa vauhdissa. Ja vauhdit kasvoi kun kesä eteni.
Ehkä ensi kesäksi uudet jarrut. Nuo Tektronikin 200mm ei oikein vakuuttanut enää loppukesästä. Ajattelin Shimano XT 200mm koossa eteen ja taakse.
Boschin akku ja moottori on toiminut kuin ajatus. Takuu loppuu reilun vuoden päästä niin saatan iskeä vähän viripalikkaa moottorin sisään.
 
Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
Melkosta yleistämistä. Itsellä ollut jo useamman vuoden eri sähköpyöriä ja yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa vaikka vuoteen tulee 4-5k km nuilla veivattua. Kuluvat osat kuluu kuten oletettua, mutta itse moottori ja akkupuolella ei mitään häikkää.
Pelkkää shimanoa kyllä ollut alla kun sen todennut toimivaksi, boschista en tiedä onko sen kanssa enemmän häikkää. Vai onko sitten vaan canyoni kanssa tullut maanantai kappale?
Yhden canyonin olen tilannut joka lähti melko nopeaa paluupostilla takasi. Oli heti saavuttua rikki ja puuttui jopa osia. Yleensä aina voi antaa toisen mahdollisuuden, mutta tilauksesta reklamaatioon asti oli niin surkeaa suorittamista ettei enään koskaan canyonilta mitään.
 
Mites nämä akut talvella tuleeko damagea etelän pakkasissa? Itsellä spessussa kiinteä eli sitä ei voi kantaa sisälle.
 
Mites nämä akut talvella tuleeko damagea etelän pakkasissa? Itsellä spessussa kiinteä eli sitä ei voi kantaa sisälle.

Riippuu pakkasista. Nollakeleihin asti menee ihan fine mutta varausta ei pitäisi päästää hirveästi alle 50%:n. Laturi ei todennäköisesti suostu lataamaan pakastettua akkua lainkaan.

En säilyttäisi kovilla pakkasilla kovin pitkään akkua ulkona

Spessun manuaalia kun vilkaisin niin esim. Levo SL
Lataus 0 - +40°C
Käyttö -10 - +40°C
Säilytys -20 - +60°C

Turbo levolla näköjään vähän paremmat arvot, lataus 0-45, käyttö -20 - +60 ja säilytys sama.

Ja huomiona että noilla lukemilla spessu siis vain uskoo että akku ei tuhoudu ja varaus ei laske niin paljoa että tulisi takuucase.
 
Riippuu pakkasista. Nollakeleihin asti menee ihan fine mutta varausta ei pitäisi päästää hirveästi alle 50%:n. Laturi ei todennäköisesti suostu lataamaan pakastettua akkua lainkaan.

En säilyttäisi kovilla pakkasilla kovin pitkään akkua ulkona

Spessun manuaalia kun vilkaisin niin esim. Levo SL
Lataus 0 - +40°C
Käyttö -10 - +40°C
Säilytys -20 - +60°C

Turbo levolla näköjään vähän paremmat arvot, lataus 0-45, käyttö -20 - +60 ja säilytys sama.

Ja huomiona että noilla lukemilla spessu siis vain uskoo että akku ei tuhoudu ja varaus ei laske niin paljoa että tulisi takuucase.
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
 
Kerroppa sitten se kohta missä akun jäädyttäminen tekee sille hyvää?

Tuo "alempi lämpötila" ainakin pikaisen vilkaisun mukaan tarkoitti että yli 40 asteen lämpötiloissa akut heikkenevät. En tiedä miksi edes mainitset asiaa jos perustat perustelusi tuohon, niin siksi voisit linkata vähän tarkemmin siihen kohtaan mihin perustat väitteesi kun puhutaan pyörän talvikäytöstä pakkaskeleillä. Ehkä en vain löydä oikeaa kohtaa (kun en paria ekan sivua silmäilyä enemmän panostanut).
 
Kerroppa sitten se kohta missä akun jäädyttäminen tekee sille hyvää?

Tuo "alempi lämpötila" ainakin pikaisen vilkaisun mukaan tarkoitti että yli 40 asteen lämpötiloissa akut heikkenevät. En tiedä miksi edes mainitset asiaa jos perustat perustelusi tuohon, niin siksi voisit linkata vähän tarkemmin siihen kohtaan mihin perustat väitteesi kun puhutaan pyörän talvikäytöstä pakkaskeleillä. Ehkä en vain löydä oikeaa kohtaa (kun en paria ekan sivua silmäilyä enemmän panostanut).
Ei tee varsinaisesti hyvää vaan vähemmän pahaa. Akun kapasiteetin pysyvä lasku hidastuu kylmemmissä lämpötiloissa.

Artikkelissahan oli kokonaiset neljä sivua, joista kaksi sivua kuvaajia. Ensimmäinen kuvaaja ehkä olennaisin.

Ja puhe nimenomaan säilyttämisestä.

Kosteus ei varmasti tee hyvää akulle...
Arvelisin, että ilmankosteudella ei liene vaikutusta ainakaan Suomen olosuhteissa.
 
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Joo. Itse olen luottanut siihen, että akkuun 60-75% varaus ja sitten talvisäilytykseen. Sama pätee siis sähköruohonleikkuriin, sähkömoottorisahaan kuin sähköpyörään. Ehdottomasti tietenkin noista kaikki virtaa kuluttava pois käytöstä mahdollisuuksien mukaan.

Tähän mennessä ei ole yksikään akku hajonnut tai kapasiteetti havaittavasti huonontunut. Sen sijaan lämpimässä varastoituja akkuja on kuollut useita itsepurkautumisen vuoksi, kun ei ole huomannut huolehtia niissä pysyvän varausta :D
 
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Kovilla pakkasilla voi olla vain ikävä yllätys, kun työpäivän jälkeen ei pyörä käynnistykkään, mutta muuten nyt ei riskiä ole.

Mutta koskee lähinnä niitä -30 asteen pakkasia, jolloin BMS on estänyt akun käytön itsellä.
 
Keskustelun perusteella kävin katsomassa, mitä Bosch sanoo asiasta. Aika tiukat on vaatimukset, kun paitsi että kehottavat pitämään akun huoneenlämmössä säilytyksessä, niin myös moottori pitäisi säilöä vähintään +10 ⁰C asteessa.

For the drive unit and display components, the operating temperature is -5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C. The battery should be stored at room temperature.

Protection against the weather
 
Keskustelun perusteella kävin katsomassa, mitä Bosch sanoo asiasta. Aika tiukat on vaatimukset, kun paitsi että kehottavat pitämään akun huoneenlämmössä säilytyksessä, niin myös moottori pitäisi säilöä vähintään +10 ⁰C asteessa.

For the drive unit and display components, the operating temperature is -5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C. The battery should be stored at room temperature.

Protection against the weather
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.
 
Canyon tarjoaa tuohon akkujuttuun liittyen joko rahallista hyvitystä tai 50% arvokkaampaa lahjakorttia. Lisätietoa tuli mailitse ja ovat päivittäneet tämän sivun: Mandatory battery check and safety notice

Nyt hyvä kysymys kun olen pyörän hankkinut GoByBiken kautta ja lunastanut itselleni, niin mitenhän menee partial refundi tämän myötä (aspa ei osannut sanoa). Akkukeissiin tulee päivitystä seuraavan kerran helmikuussa 2025.
 
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.

Jep. Tästähän on ihan kuluttajariitalautakunnan ennakkopäätöskin olemassa.


Kuluttajariitalautakunta nojaa ratkaisunsa perusteluissa sopimuksentekohetkellä voimassa olleeseen kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:ään, jonka mukaan kyseisen luvun säädöksistä ostajan vahingoksi poikkeava sopimusehto on mitätön, ellei jäljempänä säädetä toisin.

Kyseisen luvun 12 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tavaran pitää soveltua siihen tarkoitukseen, joihin sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Saman pykälän 4 momentissa todetaan, että tavara on virheellinen, jos se poikkeaa näissä momenteissa säädetystä.

Kuluttajariitalautakunta muistuttaa, että valmistaja ei voi ehdoillaan rajoittaa ostajalle kuluttajansuojalaissa määriteltyjä oikeuksia. On riidatonta, ettei pyörä ole käynnistynyt pakkasella luotettavasti. Ostajan mukaan ongelma on ilmennyt lämpötilan laskettua pakkaselle, kun taas valmistaja ilmoittaa sähkökomponenttien toimivan –10 celsiusasteeseen asti.

Lautakunnan mukaan talvikäyttö on sähköpolkupyörille tavanomaista, ja pyöriä saattaa joutua säilyttämään pitkäänkin ulkona. Niinpä sähköpolkupyörän kaikkien ominaisuuksien pitäisi olla käyttökelpoisia kaikissa ostajan maassa tavanomaisesti koetuissa lämpötiloissa. Silloin kun myytävässä pyörässä on lämpötilaan perustuvia rajoituksia, niistä täytyisi lautakunnan mukaan ilmoittaa ostajalle korostetun selvästi ennen kaupantekoa.

Lautakunnan mukaan valmistaja ei ole osoittanut sitä, että se on kertonut ostajalle sähköpolkupyörän pakkaskäytön rajoituksista ennen kuin kaupat on tehty. Sähköpolkupyörän täytyisi toimia myös pakkaskelissä, joten siinä on käynnistysongelmista johtuen virhe.

Eli tl;dr jos yleensä Suomen markkinoille tuot tuotteen x niin sen pitää toimia normaalisti Suomessa esiintyvissä olosuhteissa, ellei korostetun selvästi kerrota että tämä tuote toimii esim. vain sisäkäytössä vaikka tuotteita x yleensä käytetäänkin kaikkialla.

Ja tosiaan tuo ongelmahan mistä tuo juttu on on kuuluisa Shimano EP8 tekniikan paska satelliittikäynnistysnappi. Itse moottori, akku yms toimii ihan hyvin mutta Shimano on kaikessa typeryydessään tehnyt siitä käynnistysnapista "langattoman" langallisen napin, jonka akku saattaa purkautua pakkasella ja estää pyörän käynnistyksen.

"Korjauksena" vikaan pyörän voi käynnistää lykkäämällä sitä takaperin tai painamalla pyörän käyntiin akun napista(saattaa onnistua joissakin pyörissä juomapullotelineen ruuvinreiästä. Joten ei ihmekään että KRIL päätyi tuossa suosittamaan hyvitystä ja tässähän casessahan huhujen mukaan Canyon maksoi ihan rahaa takaisin ostajalle, joka silti piti pyörän itsellään.
 

aika samankaltaisia, pieniä eroja. Mitä mieltä? itse kiinnostaisi Radon.
Ekana pisti silmään että reactionissa on jousikeula.Kateellisessa taas ilmakeula.
 
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
 
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
Jos ajat jatkuvasti avustus tapissa mäkisiä maastoja, niin ei kestä, mutta pienemmällä avustustasolla tasaisemmalla tiellä pitäisi kyllä reilusti enemmän päästä 504 akulla.

Mahdotonta sanoa yksiselitteistä vastausta.
 
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?
Läski tunturissa talvella kaveri ajelee tuollaisella akulla alle 20km.

Kesällä pääsee juuri ja juuri 40km maastossa, omalla ajoin 70km maastoa ja 50% meni 832wh akusta.
 
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?

Omalla active läskillä missä on 504wh shimano e8000 nyt ajoin hankisella pyörätiellä n. 20km keskiavustuksella ja oli puolivälissä akku kun jätin työmaalle. Kotio vielä samalla akullisella pääsee kun ajaa keskiavustuksella. Ainoa ero että aamulla on auratut tiet toisin kuin nyt illalla ei ollut.
 
Kysymys omaan sähkikseen liittyen. Mulla on siis tämmönen Poistunut tuote, GZR Pedelec Fat-e -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" joka on toiminu hyvin, eikä ole kummosempia ongelmia ollu. No kerran akkuun piti sulake vaihtaa nyt alkutalvesta kun oli palanut. Nyt pyörä valittelee Error 10 -koodia. Kontrolleri tässä on LCD-P3C.

Tuo ongelma ei ole aina, esim. kun on yön lämpimässä tallissa niin aamulla toimii kuten pitää ja kun päivällä pitäis kotiin lähteä antaa se tuon koodin eikä sähköavustus enää toimi(poika polkee kouluun tuolla).

Oma aivosolu jotenki tän ongelman näkee kosteutena? Lämpimästä tallista lähtö niin kaikki toimii ja päivä pihalla pakkasessa ei toimi? Google anto tuloksena ettei kontrolleri keskustele moottorin kanssa, ja mitähän tämä nyt käytännössä tarkoittaa? Ei kait moottori voi olla rikki jos se kuitenki toimii kun lähtee tallista? Katoin kaikki johdot ja pitäis olla ok.

AE katottuna niin tuo kontrolleri ei paljon maksa: 24V 36V 48V P3C bicicleta eléctrica medidor de pantalla LCD E Scooter Panel LCD con USB UART para piezas de bicicleta eléctrica de montaña (5PIN) - AliExpress 18 (jostain syystä linkki on Epsanjan sivulle). Jos vika on tuossa niin onko tuon vaihtaminen käytännössä PnP? Eli väri väriin ja loput maahan :lol:
 
Kysymys omaan sähkikseen liittyen. Mulla on siis tämmönen Poistunut tuote, GZR Pedelec Fat-e -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" joka on toiminu hyvin, eikä ole kummosempia ongelmia ollu. No kerran akkuun piti sulake vaihtaa nyt alkutalvesta kun oli palanut. Nyt pyörä valittelee Error 10 -koodia. Kontrolleri tässä on LCD-P3C.

Tuo ongelma ei ole aina, esim. kun on yön lämpimässä tallissa niin aamulla toimii kuten pitää ja kun päivällä pitäis kotiin lähteä antaa se tuon koodin eikä sähköavustus enää toimi(poika polkee kouluun tuolla).

Oma aivosolu jotenki tän ongelman näkee kosteutena? Lämpimästä tallista lähtö niin kaikki toimii ja päivä pihalla pakkasessa ei toimi? Google anto tuloksena ettei kontrolleri keskustele moottorin kanssa, ja mitähän tämä nyt käytännössä tarkoittaa? Ei kait moottori voi olla rikki jos se kuitenki toimii kun lähtee tallista? Katoin kaikki johdot ja pitäis olla ok.

AE katottuna niin tuo kontrolleri ei paljon maksa: 24V 36V 48V P3C bicicleta eléctrica medidor de pantalla LCD E Scooter Panel LCD con USB UART para piezas de bicicleta eléctrica de montaña (5PIN) - AliExpress 18 (jostain syystä linkki on Epsanjan sivulle). Jos vika on tuossa niin onko tuon vaihtaminen käytännössä PnP? Eli väri väriin ja loput maahan :lol:
Moottoriohjain on nimeltään kontrolleri. Tuo linkkaamasi on näyttö. Todennäköisesti vika on josain muualla kuin näytössä. Itselläkin on noita näyttöjä pari kappaletta varastossa tarpeettomana, että jos asut jossain lähellä niin voisi ihan testata onko vika siinä. Itse veikkaan että moottorissa on vettä, sitten sen jälkeen moottoriohjainta, sitten johtosarjavikaa. Viimeiseksi epäilisin näytön vikaa -mutta olen mielläni myös väärässä
 
Tuntuu, että oman tunturi e275 akku ei taida olla ihan täydessä tikissä 1700km/1.5v jälkeen. Syksyllä pääsi kaupunkiajoa 35km ja talvella loppuu jo 25km jälkeen. Pyörän ja akun säilytys lämpimässä. Minkälaista rangea pitäisi normisti saada 504wh akulla?

Olikos siinä Shimanon tekniikka?

Jos on niin asenna eMaxMobileApp - Apps on Google Play

Tuolta löytyy jostain valikosta akun kunto numeroarvona ja muistaakseni pari muutakin tietoa akusta. Shimanon oma appihan ei tietenkään mitään kerro akun kunnosta.
 
Moottoriohjain on nimeltään kontrolleri. Tuo linkkaamasi on näyttö. Todennäköisesti vika on josain muualla kuin näytössä. Itselläkin on noita näyttöjä pari kappaletta varastossa tarpeettomana, että jos asut jossain lähellä niin voisi ihan testata onko vika siinä. Itse veikkaan että moottorissa on vettä, sitten sen jälkeen moottoriohjainta, sitten johtosarjavikaa. Viimeiseksi epäilisin näytön vikaa -mutta olen mielläni myös väärässä

Ok, omat googlailut vaan anto tuloksia ulkomaalaisille foorumeille missä puhuttiin kontrollerista 😅

Ite asun tässä napapiirillä, mutta jos sulla juuri noita näyttöjä on niin voisin kait mie testin vuoksi sulta yhden ostaa jos siis postittaminen käy? Jos moottoriin on vettä päässy niin mitenköhän mie tuota alkaisin korjaamaan?
 
Ok, omat googlailut vaan anto tuloksia ulkomaalaisille foorumeille missä puhuttiin kontrollerista 😅

Ite asun tässä napapiirillä, mutta jos sulla juuri noita näyttöjä on niin voisin kait mie testin vuoksi sulta yhden ostaa jos siis postittaminen käy? Jos moottoriin on vettä päässy niin mitenköhän mie tuota alkaisin korjaamaan?
Parilla kympillä voin postilla myydä uuden näytön, jos sille on tarve (laittele YV jos tuollaisen haluat). Tarkemmin kuitenkin kun alan kyseistä pyörää muistelemaan, niin siinä moottoriohjain on polkimien välissä sellaisessa kotelossa minne pääsee vesi hyvin helposti. Itse tein omaan pyörään lisätiivistykset siihen koteloon, niin ettei kosteus tekisi kiusaa -joten alottaisin tuon johtosarjan tutkimisen ehdottomasti tuosta kotelosta. Eli jos et ole vielä noita tutkinut, niin kannattaa aloittaa käymällä johtosarja läpi, eli liittimet auki ja tarkistaa, että kaikki kontaktit on puhtaita ja kuivia, sekä johdot ehjiä. Vika voi olla ihan niin yksinkertainen, että jossain liittimessä on vettä ja liitos huono tai hapettumaa ja huonon kontaktin takia välillä toimii ja välillä ei.

Mikäli vikaa ei sieltä löydy, niin voi lähteä poissulkemaan muita vikoja. Mittarin vaihto on helpoin ja halvin -onneksi tuohon pyörään ei oikeastaan mikään osa maksa paljoa. Moottori on kuitenkin selkeästi kallein osa. Niiden korjaamisesta on youtubessa paljon videoita, mutta onko vika sinun pyörässä moottorissa edes vikaa, ja mitä siellä sitten pitäisi tehdä onkin ihan erijuttu. Moottoriohjain, eli kontrollerikin maksaa kiinakaupassa varmaankin luokkaa 30euroa, joten sekin on edullinen tarvittaessa uusia

Moottorin sisäosia lukuunottamatta pyörässä sähköt on on plug and play liittimillä, joten niiden tarkistaminen ja puhdistus, sekä osien vaihtaminen pitäisi onnistua suunnilleen keneltä tahansa
 
Parilla kympillä voin postilla myydä uuden näytön, jos sille on tarve (laittele YV jos tuollaisen haluat). Tarkemmin kuitenkin kun alan kyseistä pyörää muistelemaan, niin siinä moottoriohjain on polkimien välissä sellaisessa kotelossa minne pääsee vesi hyvin helposti. Itse tein omaan pyörään lisätiivistykset siihen koteloon, niin ettei kosteus tekisi kiusaa -joten alottaisin tuon johtosarjan tutkimisen ehdottomasti tuosta kotelosta. Eli jos et ole vielä noita tutkinut, niin kannattaa aloittaa käymällä johtosarja läpi, eli liittimet auki ja tarkistaa, että kaikki kontaktit on puhtaita ja kuivia, sekä johdot ehjiä. Vika voi olla ihan niin yksinkertainen, että jossain liittimessä on vettä ja liitos huono tai hapettumaa ja huonon kontaktin takia välillä toimii ja välillä ei.

Mikäli vikaa ei sieltä löydy, niin voi lähteä poissulkemaan muita vikoja. Mittarin vaihto on helpoin ja halvin -onneksi tuohon pyörään ei oikeastaan mikään osa maksa paljoa. Moottori on kuitenkin selkeästi kallein osa. Niiden korjaamisesta on youtubessa paljon videoita, mutta onko vika sinun pyörässä moottorissa edes vikaa, ja mitä siellä sitten pitäisi tehdä onkin ihan erijuttu. Moottoriohjain, eli kontrollerikin maksaa kiinakaupassa varmaankin luokkaa 30euroa, joten sekin on edullinen tarvittaessa uusia

Moottorin sisäosia lukuunottamatta pyörässä sähköt on on plug and play liittimillä, joten niiden tarkistaminen ja puhdistus, sekä osien vaihtaminen pitäisi onnistua suunnilleen keneltä tahansa

Kiitos nopeasta vastauksesta! Mie olen kerran juuri tuon kotelon aukassu kun silloin pyörä oirehti niin, että kesken ajon katkes virrat käytännössä aina. Oletettavasti tuossa oli kyseessä sulake joka palokin sitte akusta. Tuon sulakkeen vaihdoinkin ja sen jälkeen ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tullu.

Miepä nyt ens alkuun avaan ton ja tarkistelen kontaktit sieltä ja palaan sulle vaikka YV:nä jos tuon uuden näytön kokeilis. Ootko kuitenki sitä mieltä, että se vois olla myös pelkästään tosta näytöstäkin kiinni?
 
Kiitos nopeasta vastauksesta! Mie olen kerran juuri tuon kotelon aukassu kun silloin pyörä oirehti niin, että kesken ajon katkes virrat käytännössä aina. Oletettavasti tuossa oli kyseessä sulake joka palokin sitte akusta. Tuon sulakkeen vaihdoinkin ja sen jälkeen ei tuota ongelmaa ole kertaakaan tullu.

Miepä nyt ens alkuun avaan ton ja tarkistelen kontaktit sieltä ja palaan sulle vaikka YV:nä jos tuon uuden näytön kokeilis. Ootko kuitenki sitä mieltä, että se vois olla myös pelkästään tosta näytöstäkin kiinni?
Ei pysty kyllä tietämään. Näyttöjä en ole koskaan avannut, mutta varmasti sinnekin voi sisään päästä vesi. Vika voi olla siinä tai kuten sanottu, ihan muuallakin. Aloita ihmeessä johdoista, niin tulee se yleisin vikapaikka sitten poissuljettua ja parhaimmillaan korjaus ei maksa mitään jos vika löytyykin huonosta liitoksesta
 
Ei pysty kyllä tietämään. Näyttöjä en ole koskaan avannut, mutta varmasti sinnekin voi sisään päästä vesi. Vika voi olla siinä tai kuten sanottu, ihan muuallakin. Aloita ihmeessä johdoista, niin tulee se yleisin vikapaikka sitten poissuljettua ja parhaimmillaan korjaus ei maksa mitään jos vika löytyykin huonosta liitoksesta

Saako sua häiritä YV:n merkeissä jos jotain vinkkiä kaipailen?
 
Saako sua häiritä YV:n merkeissä jos jotain vinkkiä kaipailen?
Toki. Yleiviestinnässä kannattaa tietty käyttää foorumin näitä ketjuja, niin näkee sitten muutkin asiasta kiinnostuneet viestinvaihdon. Täällä on myös noiden pyörien nykyisiä omistajia, niin täältä saa todella hyvin apuja
 
Toki. Yleiviestinnässä kannattaa tietty käyttää foorumin näitä ketjuja, niin näkee sitten muutkin asiasta kiinnostuneet viestinvaihdon. Täällä on myös noiden pyörien nykyisiä omistajia, niin täältä saa todella hyvin apuja

Totta, hyvä pointti. No toivottavasti muut lukijat ei koe, että paskon tän ketjun näillä viesteillä 🫣

Eli avasin nyt tuon "laatikon" missä siis se kontrolleri on. Avasin kaikki liitokset, virta, moottori ja ilmeisesti näytöltä tuleva. Missään ei näkyny mitään selkeää merkkiä kosteudesta tai hapettumista. Yleismittari mulla pysyy kädessä niin voinko noita jotenki mittailla jotta selviäis vika? Jos voi niin miten? Avasin sen kontrollerin myös ja silmä määräisesti en nähny mitään poikkeavaa. Akku oli jonku reilun vartin pois paikaltaan ennen sitä ettei jostain iske kynsille :lol:

Pyörä on nyt ollu reilu vuorokauden lämpimässä tallissa ja toimii kyllä ihan normaalisti, otin nyt ulos ja jätin pihalle pakkaseen niin näkee jos vika taas palautuu niin silloin sen on pakko olla kosteus, ainaki mun mielestä?

Tarkistin myös kaikki johdot missä sähkö kulkee ja näyttää ihan ok. Ainoa mitä vähän mietin on se johto mikä menee moottorille. Se oli meinaan siinä aika kovassa kulmassa ja lepäs sitä "putkea" vastaan mistä johto menee moottorille niin onko siinä jotain nirhaumaa ehkä, sen verran tiukalla se johto eikä ollu ylimääräistä mitä olis voinu kiskoa niin en päässy tarkistaan oliko kuori kuitenki ehjä.

E: Tarkoitan siis tätä johtoa:

johto.jpeg


Oli näköjään se kuppi lähteny tuosta ja mun mielestä tuo jousen näköinen "sukka" pitäis olla tuossa taitoskohdassa? Viime kesänä tuohon vaihdoin renkaan ja en nyt kirveelläkään muista oliko tuo sukka tuossa taitoskohdassa, en mie sille kyllä mitään muuta tarkotusta keksi.
 
Totta, hyvä pointti. No toivottavasti muut lukijat ei koe, että paskon tän ketjun näillä viesteillä 🫣

Eli avasin nyt tuon "laatikon" missä siis se kontrolleri on. Avasin kaikki liitokset, virta, moottori ja ilmeisesti näytöltä tuleva. Missään ei näkyny mitään selkeää merkkiä kosteudesta tai hapettumista. Yleismittari mulla pysyy kädessä niin voinko noita jotenki mittailla jotta selviäis vika? Jos voi niin miten? Avasin sen kontrollerin myös ja silmä määräisesti en nähny mitään poikkeavaa. Akku oli jonku reilun vartin pois paikaltaan ennen sitä ettei jostain iske kynsille :lol:

Pyörä on nyt ollu reilu vuorokauden lämpimässä tallissa ja toimii kyllä ihan normaalisti, otin nyt ulos ja jätin pihalle pakkaseen niin näkee jos vika taas palautuu niin silloin sen on pakko olla kosteus, ainaki mun mielestä?

Tarkistin myös kaikki johdot missä sähkö kulkee ja näyttää ihan ok. Ainoa mitä vähän mietin on se johto mikä menee moottorille. Se oli meinaan siinä aika kovassa kulmassa ja lepäs sitä "putkea" vastaan mistä johto menee moottorille niin onko siinä jotain nirhaumaa ehkä, sen verran tiukalla se johto eikä ollu ylimääräistä mitä olis voinu kiskoa niin en päässy tarkistaan oliko kuori kuitenki ehjä.

E: Tarkoitan siis tätä johtoa:

johto.jpeg


Oli näköjään se kuppi lähteny tuosta ja mun mielestä tuo jousen näköinen "sukka" pitäis olla tuossa taitoskohdassa? Viime kesänä tuohon vaihdoin renkaan ja en nyt kirveelläkään muista oliko tuo sukka tuossa taitoskohdassa, en mie sille kyllä mitään muuta tarkotusta keksi.
Kyllä, se jousi kuuluisi olla kaapelin päällä, ettei johto pääse menemään noin tiukalle mutkalle. Nyt kun johdon kuori on tuollalailla aukikin, niin pahoin pelkään että kontaktihäiriö on nyt tuossa kohdassa, eli kosteus menee johtoihin ja aiheutta harmia. Tuo johto on kiinteä osa moottoria, niin ihan halvalla tai helposti tuota ei vaihda. Varmaankin muutkin täällä kommentoivat jos olen väärässä -nyt en lähtisi enää mittaristoa vaihtamaan, vika tuskin on siinä
 
Kyllä, se jousi kuuluisi olla kaapelin päällä, ettei johto pääse menemään noin tiukalle mutkalle. Nyt kun johdon kuori on tuollalailla aukikin, niin pahoin pelkään että kontaktihäiriö on nyt tuossa kohdassa, eli kosteus menee johtoihin ja aiheutta harmia. Tuo johto on kiinteä osa moottoria, niin ihan halvalla tai helposti tuota ei vaihda. Varmaankin muutkin täällä kommentoivat jos olen väärässä -nyt en lähtisi enää mittaristoa vaihtamaan, vika tuskin on siinä

Nyt saa nauraa kun tämä Pelle Peloton kysyy. Jos saan tuota johtoa jotenkin löysemmälle, että nään onko tuo kuori rikki. Jos se on rikki vien sen talliin kuivumaan ja laitan siihen kohtaan jotain silikonia esim. niin voiko tuo korjata ongelman? Toki samalla tuon sukan laitan mihin se kuuluukin.

E: Rikkihän tuo kuori näkyy olevan

johto2.jpeg


E2: Jätin ton nyt yöksi terassille niin katotaanpa aamulla mitä sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt saa nauraa kun tämä Pelle Peloton kysyy. Jos saan tuota johtoa jotenkin löysemmälle, että nään onko tuo kuori rikki. Jos se on rikki vien sen talliin kuivumaan ja laitan siihen kohtaan jotain silikonia esim. niin voiko tuo korjata ongelman? Toki samalla tuon sukan laitan mihin se kuuluukin.

E: Rikkihän tuo kuori näkyy olevan

johto2.jpeg
Johdon kuori kun on rikki, niin pahinta mitä sille voi tehdä, on väännellä sitä. Lopputuloksena sähköt ei välttämättä toimi enää lainkaan. Ei tuohon toimivaa kikkaa ole, joko moottori tai johto sieltä sisältä vaihtoon. Kerro toki tänne miten kävi, jos tuota lähdet korjailemaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 002
Viestejä
5 059 203
Jäsenet
81 016
Uusin jäsen
jmap

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom