- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 22 118
Pyörissä on erilaista sähkötekniikkaa. Oma kakkosgeneraation Bosch (tai 3rd generation, en muista kumpi se nyt oli) ei jarruta avustamattomana juuri lainkaan, eli avustus lakkaa lineaarisesti 24-27km/h välillä ja sen jälkeen mennään lihasvoimin. Tosin tuostakin on jotkut sanoneet että se ottaa vastaan, mutta taitaa olla kyse pikemminkin siitä, ettei tykätä kun joutuu tekemään enemmän työtä lihasvoimin. Ja ilman avustusta fillari tuntuu tietenkin painavammalta, kuin tavallinen moottoriton versio.Omasta mielestä moottori ei jarruta juuri ollenkaan, kun avustus loppuu. Toki ylämäissä ja pehmeässä ajaessa kyllä huomaa.
Pykälää uudemmassa Boschissa tuntuu ottavan mekanismi vastaan hieman enemmän ja sitten jos on vielä iso akku ja mahdollisesti täysjousto (ja ehkä vielä joku fatti alla), niin painaahan se aika lailla.
Oli miten oli, tästä omasta toteutuksesta nimenomaan pidän, kun sähkö auttaa tarvittaessa ja lähinnä vain kovassa vastatuulessa tai ylämäissä. Silloinkin toki avustuksen määrää voi säätää myös kytkimestä, mutta joko alin "eco", tai keskimmäinen "tour" on osoittautunut parhaimmaksi. Maastonousuissa sitten enemmän apuja.
No jaa. 25km/h on meikäläisillä yleisillä pyöräteillä mielestäni ihan ok liikkujien yleistä taitotasoa ja samoilla teillä jaloin liikkuvien määrää ajatellen.Sähköpyörässä tämä eurooppalainen nopeusrajoitus 25km/h sattuu tosi huonoon nopeuteen.
Monesti tulee ajettua syrjemmällä siinä 26-28km/h ja rajoitin rajoittaa nopeutta tosi tympeästi kun se loppuu tuossa likellä 26km/h.
Kaupungissa ei sitten tartte huristella kuin jotain 18-20km/h kun siellä on paljon muitakin kulkijoita ja liikennettä jotka pitää ottaa huomioon.
Miksiköhän täällä on päädytty tuohon 25km/h ja rapakon takana 32km/h?
Syrjemmillä/hiljaisemmilla alueilla se saattaa tuntua liian alhaiselta ja toki haluaisin itsekin ajella välissä rivakammin paikasta riippumatta, mutta jos raja olisi suoraan kaupasta korkeampi, sitä käytettäisiin kuitenkin kaikkialla ja lopputulos näkyisi jollakin aikavälillä myös onnettomuustilastoissa. Nyt kun rajoituksen ohittaminen vaatii erillisiä lisäkomponentteja ja/tai maksullisia softia, on kynnys kikkailuun korkeampi.
Vaihtoehto on lisätä lihasvoimaa ja sehän on vaan hyvä asia ihan kansanterveyttäkin ajatellen.
Viimeksi muokattu:




