Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eiköhän pystyssä ole ok, ylösalaisin ohje lienee hydraulisten jarrujen jarrunesteen vuoksi?Voiko Canyonin sähköpyörää säilyttää pystyasennossa tilansäästösyihin vedoten. Ohjekirjassa on maininta mm siitä että pyörää ei saa kääntää katolleen. Laittaisin seinätelineen talliin missä pyörää voisi takapyörän varassa säilyttää, mutta ohjeistus laittoi miettimään.
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman.Mietin että saakohan Cube Touring Hybrid Prohon tai Kathmanduun panostamisesta mitään erikoista lisäarvoa tuohon perus Touring Oneen verrattuna?
Bike Discountissa taisi olla Kathmandu Onea hintaan 2,7k (+veroerot yms). Siihen hintaan saisi ainakin näytön sekä paremman Boschin Gen 4 moottorin, ja lienee muutkin osat hieman laadukkaampia?
www.bike-discount.de
Voi olla tiukassa tuollaista löytää nykymallistosta ja peruspyöristä.Kun ei aina jaksata selata nettiä, vähän toivoisi testejä tai linkkejä suht. perussähkiksistä, jotka toimivat n. 150 +km rangella kaupunki ja löysällä maastoajolla. Se voisi olla lähellä perustarvetta monellakin. Pistäkää linkkiä kun löytyy!
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman.Eiköhän tämä Pro ole enemmänkin kuin riittävä omiin ajeluihin nyt ja tulevaisuudessa.
![]()
Kathmandu Hybrid Pro 625 flashgrey´n´metal
Open 360° view Cube fitted an X-Fusion air suspension fork with lockout for easy adjustability, added a suspension seatpost and an adjustable stem - so you'll be more comfortable, even on rougher roads. Shimano's Deore 1x11...www.bike-discount.de
Sähköläskillä ajoin 68km maastossa pienimmällä avustuksella ja 832Wh akkua meni aika tarkalleen 50%...
Kadulle kun nostaa rengaspaineet sinne 1bar niin tuolla ajaa 200km helposti...
Joo, ei ole koskaan Shimanon vehkeillä riittönyt akku yli 100 km minun ajossani asfaltilla ja 4 bar rengaspaineilla. Pyörän oma Range-näyttö näytti uutena 190 km akku täyteen ladattuna nyt 3000 km jälkeen 170 km. Todellisuudessa range on aika lailla vain 50 % tuosta.Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
TuplatIhmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
.Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Joo, tuo Boschin Smart System Kioxin kanssa oli ehkä tärkeimpiä syitä, miksi valitsin hieman kalliimman mallin. Tuossa Kathmandun edullisimmassa One mallissa oli vain Intuvia - muuten olisin varmaan tarttunut tuollaiseen 2799 € hintaiseen 750Wh malliin. Toki paranihan tuossa hieman muutkin osat samalla.Tämä näyttäisi olevan hyvä valinta. Tuossa tulee Boschin Smart System eli saa päivitykset, varkaudeneston/hälytyksen ja gps seurannan. Plussaa myös että Kiox 300 tulee vakiona. Tuokin maksaisi 200e telakan kanssa. Etuvalo ei ehkä parasta, mutta tuollakin varmasti pärjää.
Millainen takuu Cube pyörissä on?
Bosch:n sivuillahan on jonkinlainen laskuri asiasta....Aika paljon on kyllä muuttujia paljonko akulla pääsee, akun koko, moottorin ja voimansiirron hyötysuhde, pyörän kokonaispaino, rengaspaineet, avustuksen määrä, maasto, nopeus ym.
Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:Minkälaista sähköpyörän seinätelinettä suosittelisitte? Haussa sellainen mikä veisi mahdollisimman vähän tilaa, joten melkeinpä voisi nostaa pyörän pystyasentoon takapyörän varaan. Kaikenlaisia koukkuja myydään mikä laitetaan vanteeseen, mutta pelottaa että pinnat vääntyy kun paino nojaa koukkua vasten. Olen melko näppärä kaveri, joten diy tyyppiset ratkaisut myös kiinnostavat.
Clug oli itsellä käytössä 11 kg painoisen luomu gravelin kanssa ja siinä se toimi ihan ok. En tiedä uskaltaisinko yli 20 kg painoista sähköpyörää sen varaan laittaa, etenkin kun sähköpyörien painopiste voi monesti olla hieman erilainen.Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:
![]()
CLUG MTB XL Wall Mount Bicycle Rack | ROSE Bikes
Your mountain bike helps you to safely nail the trails – so it deservewww.rosebikes.fi
Polkupyöräteline Pisla taittomalli teräs/maalattu
Helppokäyttöinen ja kestävä taittomallinen pyöräteline käy monenlaiseen säilytykseen. Teräksinen teline on punaiseksi maalattua terästä. Telineen oksat ovat muovisuojattu.www.k-rauta.fi
Clugia saa eri kokoisina, eli renkaan leveyden mukaan katsoo sopivan jos moiseen päätyy.
Näistä sitten voi halutessaan soveltaa DIY henkeen jonkin oman ratkaisunsa, mutta itse varmaan kallistun valmisratkaisuun.
Tuleeko näistä sähköpyöristä yleensä syksyn/talven tullen mitään kummempia alennuksia niin kuin luomupyöristä? Vai onko kysyntä sen verran kovaa ympäri vuoden ettei ole tarpeen?
Alkuvuodesta/keväästä taidetaan tyhjentää varastot edellisvuoden malleista, joten silloin lienee parhaat tarjoukset.Samaa miettinyt kun olen tässä hankintaa kuumotellut jo jonkin aikaa.
Ainakin nyt on mainokset ja alennuskampanjat lisääntyneet omiin silmiini, mutta en toki hintatasoa niin hyvin hahmota että tietäisin onko tarjoukset mitä nyt on näkyny oikeasti hyviä tarjouksia vai ei.
www.mhw-bike.com
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.
Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.
Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.Ei kai se kaasukahva olisi tuossa, vaan "portaaton avustuksensäätökytkin"?
Kai teoriassa näihin max 250W tehoisiin voisi liipaisimen laittaa, eikös laissa ehto ollut että maks 25km/h avustus ja vain polkiessa.
Eli mikään ei suoraan estä säätämästä avustustasoa portaattomasti.
Trafin sivuilta:
En ole tullut tätä ominaisuutta edes ajatelleeksi. Tuohan olisi mahtavaa, mikäli sähköavustuksen saisi vain kaasukahvalle->esim.Luomupyörä, kunnes kahvasta komennetaan. Ja silloinkin avustus toimisi kahvasta vain jos polkee. Pahoin kuitenkin pelkään, että tuo koskee vain liikkeellelähtöä (tuolla ominaisuudella suojellaan ettei moottori pala paikallaan kaasutellessa) ja kun liikkeelle pääsee, toimii kaasukahva polkemattakin.Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.
Ainakin kt lcd-3/lcd-5 näyttö näyttäisi tällaisen ominaisuuden sisältävän jo vakiona. Jos jättää pyörässä panelista assist moodiin 1 tai jopa 0 ja sitten kaasuttelee kahvasta loput pitäisi toimia.
P3=1, P4=1, C4=0 tai 2?
![]()
![]()
Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä![]()

Kuntoilun vuoksi? Itse ainakin ajan usein sähköpyörällä ilman sähkökäyttöä ja välillä taas nimenomaan sähköillä, jos haluaa esim. metsässä ajaa 50km lenkin (oman kuntotason kuitenkin tietää). Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta

Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta
Molemmat ovat täysin oikeassa eivätkä sulje toisiaan pois. Olen huomannut, että työskentelen pyöräillessä itse saman verran, poljen sitten isolla tai pienellä avustuksella tai vaikka luomuna. Itselleni avustus mahdollistaa työmatkan ajon täpärillä, jollaisella en muuten jaksaisi matkaa polkea.Sähköpyörällä saa kuntoilua ihan yhtä paljon, vauhti vain kasvaa ja lenkistä voi tehdä pidemmän samassa ajassa...![]()
Itse jätän akun kotiin ja ajan sähköpyörällä "luomuna" aika usein. Esim viime vkl aikana tuli 60km lenkki tehtyä jne. Välillä akku on mukana vain valoja varten. En omista luomupyörää, vain kaksi sähköläskiä. Ja tuo mahdollistaa sen etten "huijaa" itseäni ja käytä avustusta kun meinaa iskeä väsy / tiukka paikka. Vaan pakko polkea luomuna loppuun asti. Ja vaikka akku olisi mukana niin en saa avustusta käyntiin ilman rfid avaimenperää jonka jätän kotiin luomulenkkien ajaksi. Mukana oleva rfid avaa vain valot käyttöön ja näytön päälle, mutta avustusta ei voi asettaa ja peukkukaasu menee pois päältä.Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä![]()
Toivottavasti tästä tulee jokin varmuus -itsekin nyt kyllä tulkitsisin tuon trafin säädöksen niin, että kyseessä olisi sähköavustus, vaikka kaasukahva olisikin. Aiemmin olen kuvitellut että kaasukahva on toimintatavastaan riippumatta heti vaatinut vakuutuksen mikäli kulkineessa vain on polkimet
Voidaan kysyä myös toisinpäin:Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä![]()
Kuntoilun takiaVoidaan kysyä myös toisinpäin:
miksi polkea, jos kantaa akkua ja moottoria mukana?
Osaatko sanoa minkä malliset näyttö & kontrolleri pyörässä?Toiseen pyörääni saisin toteutettua tuon, mutta siinä on muutenkin liikennevakuutus joten ei tarvetta.
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan? Itsellä on nyt Komoot ja Strava harkinnassa, mutta onko jotain parempia tänne Suomen maalle?
Komootissa kiinnostaisi tuo että periaatteessa siitä selviäisi yhdellä kertamaksulla, Stravassa taas on enemmän ominaisuuksia, mutta kk-maksu.
Nämä kaksi harkinnassa koska löytyy integroitu tuki Huawein Health sovellukselle.
Tällaisella pelillä tulee jatkossa koluttua maastoja
![]()
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.
Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappiaTossa olis vaan kiva jos sais siitä navin päälle ja trackattua etukäteen tehtyä reittiä. Sitä varten tarvii sit toisen sovelluksen.
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan?

Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappia
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.