Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Velogilta löytyy myös kestotesti normaalin ja sähköpyöräketjun välillä ja lopputuloksena normaali laadukas ketju vaikuttaisi kestävän paremmin

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vaihtoehdoiksi alle 3000 €:n hintaluokassa on nyt valikoitunut ainakin Canyon Precede:ON 6 ja Cube Touring Hybrid One.
Käyttö tosiaan ainakin näillä näkymin noin 70% asfaltilla ja loput hiekkateillä.

Cube Touring Hybrid One 500 tai 625 - Bike24 löytyy itselle sopiva koko hintaan 2,3k, mutta muuten hinta noin 2,5k.

Mietin että saakohan Cube Touring Hybrid Prohon tai Kathmanduun panostamisesta mitään erikoista lisäarvoa tuohon perus Touring Oneen verrattuna?
Bike Discountissa taisi olla Kathmandu Onea hintaan 2,7k (+veroerot yms). Siihen hintaan saisi ainakin näytön sekä paremman Boschin Gen 4 moottorin, ja lienee muutkin osat hieman laadukkaampia?

Canyon Precede:ON 6 - Outletissa hintaan 2,4k, lienee hieman vanhempi malli tms?

Pistääkö Canyon jotenkin Cuben malleja paremmaksi esimerkiksi osien laadussa?
 
Voiko Canyonin sähköpyörää säilyttää pystyasennossa tilansäästösyihin vedoten. Ohjekirjassa on maininta mm siitä että pyörää ei saa kääntää katolleen. Laittaisin seinätelineen talliin missä pyörää voisi takapyörän varassa säilyttää, mutta ohjeistus laittoi miettimään.
 
Voiko Canyonin sähköpyörää säilyttää pystyasennossa tilansäästösyihin vedoten. Ohjekirjassa on maininta mm siitä että pyörää ei saa kääntää katolleen. Laittaisin seinätelineen talliin missä pyörää voisi takapyörän varassa säilyttää, mutta ohjeistus laittoi miettimään.
Eiköhän pystyssä ole ok, ylösalaisin ohje lienee hydraulisten jarrujen jarrunesteen vuoksi?
 
Mietin että saakohan Cube Touring Hybrid Prohon tai Kathmanduun panostamisesta mitään erikoista lisäarvoa tuohon perus Touring Oneen verrattuna?
Bike Discountissa taisi olla Kathmandu Onea hintaan 2,7k (+veroerot yms). Siihen hintaan saisi ainakin näytön sekä paremman Boschin Gen 4 moottorin, ja lienee muutkin osat hieman laadukkaampia?
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman. :) Eiköhän tämä Pro ole enemmänkin kuin riittävä omiin ajeluihin nyt ja tulevaisuudessa.
 
Kun ei aina jaksata selata nettiä, vähän toivoisi testejä tai linkkejä suht. perussähkiksistä, jotka toimivat n. 150 +km rangella kaupunki ja löysällä maastoajolla. Se voisi olla lähellä perustarvetta monellakin. Pistäkää linkkiä kun löytyy!
 
Kun ei aina jaksata selata nettiä, vähän toivoisi testejä tai linkkejä suht. perussähkiksistä, jotka toimivat n. 150 +km rangella kaupunki ja löysällä maastoajolla. Se voisi olla lähellä perustarvetta monellakin. Pistäkää linkkiä kun löytyy!
Voi olla tiukassa tuollaista löytää nykymallistosta ja peruspyöristä.
Asfaltilla työmatkaa 20 km/h keskinopeudella ja pienimmällä avustuksella ajaessa olen päässyt parhaimmillaan 100 km oman pyörän 504 Wh akulla. On siinä toki pari mäkeä matkalla eikä ihan pelkkää tasaista.
 
Sähköläskillä ajoin 68km maastossa pienimmällä avustuksella ja 832Wh akkua meni aika tarkalleen 50%...

Kadulle kun nostaa rengaspaineet sinne 1bar niin tuolla ajaa 200km helposti...
 
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman. :) Eiköhän tämä Pro ole enemmänkin kuin riittävä omiin ajeluihin nyt ja tulevaisuudessa.

Tämä näyttäisi olevan hyvä valinta. Tuossa tulee Boschin Smart System eli saa päivitykset, varkaudeneston/hälytyksen ja gps seurannan. Plussaa myös että Kiox 300 tulee vakiona. Tuokin maksaisi 200e telakan kanssa. Etuvalo ei ehkä parasta, mutta tuollakin varmasti pärjää.

Millainen takuu Cube pyörissä on?
 
Sähköläskillä ajoin 68km maastossa pienimmällä avustuksella ja 832Wh akkua meni aika tarkalleen 50%...

Kadulle kun nostaa rengaspaineet sinne 1bar niin tuolla ajaa 200km helposti...

Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Joo, ei ole koskaan Shimanon vehkeillä riittönyt akku yli 100 km minun ajossani asfaltilla ja 4 bar rengaspaineilla. Pyörän oma Range-näyttö näytti uutena 190 km akku täyteen ladattuna nyt 3000 km jälkeen 170 km. Todellisuudessa range on aika lailla vain 50 % tuosta.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Tuplat
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.

Ajoin aika säästeliäästi ja keskinopeus ei kyllä ollut kova johtuen ryhmässä olevista luomupyöristä, mutta rengaspaineet 0,4bar ja omapainoa pyörällä 28kg niin olin yllättynyt että kuinka vähällä meni, mutta itse tein toki enemmän töitä...


Niin ja latasin mä puhelintakin siitä samalla...
 
Tämä näyttäisi olevan hyvä valinta. Tuossa tulee Boschin Smart System eli saa päivitykset, varkaudeneston/hälytyksen ja gps seurannan. Plussaa myös että Kiox 300 tulee vakiona. Tuokin maksaisi 200e telakan kanssa. Etuvalo ei ehkä parasta, mutta tuollakin varmasti pärjää.

Millainen takuu Cube pyörissä on?
Joo, tuo Boschin Smart System Kioxin kanssa oli ehkä tärkeimpiä syitä, miksi valitsin hieman kalliimman mallin. Tuossa Kathmandun edullisimmassa One mallissa oli vain Intuvia - muuten olisin varmaan tarttunut tuollaiseen 2799 € hintaiseen 750Wh malliin. Toki paranihan tuossa hieman muutkin osat samalla.

Cuben rungoissa näyttäisi olevan 6v takuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko näistä sähköpyöristä yleensä syksyn/talven tullen mitään kummempia alennuksia niin kuin luomupyöristä? Vai onko kysyntä sen verran kovaa ympäri vuoden ettei ole tarpeen?
 
Aika paljon on kyllä muuttujia paljonko akulla pääsee, akun koko, moottorin ja voimansiirron hyötysuhde, pyörän kokonaispaino, rengaspaineet, avustuksen määrä, maasto, nopeus ym.

Itse ajelen yleensä auto asetuksella ja aika tarkkaan 1% / km tippuu. Ajelen aika kevyesti siinä 25-26km/h avustuksen rajoilla, 100-120W keskimäärin omat tehot sovelluksen mukaan.
Työmatka 10km, aika tasaista, muutama pikku mäki. Pari kertaa kun käy töissä, niin sen 60% on jäljellä tai pikkasen alle. Tyhjäksi en ole ajanut kertaakaan.

Pyörä canyon pathlite jossa bosch cx sähköt ja 625wh akku.
 
Aika paljon on kyllä muuttujia paljonko akulla pääsee, akun koko, moottorin ja voimansiirron hyötysuhde, pyörän kokonaispaino, rengaspaineet, avustuksen määrä, maasto, nopeus ym.
Bosch:n sivuillahan on jonkinlainen laskuri asiasta....
 
Uutta rengasta ajopeliin.
 

Liitteet

  • 372916573_10218418932264915_8934481270851067135_n.jpg
    372916573_10218418932264915_8934481270851067135_n.jpg
    293,4 KB · Luettu: 158
Minkälaista sähköpyörän seinätelinettä suosittelisitte? Haussa sellainen mikä veisi mahdollisimman vähän tilaa, joten melkeinpä voisi nostaa pyörän pystyasentoon takapyörän varaan. Kaikenlaisia koukkuja myydään mikä laitetaan vanteeseen, mutta pelottaa että pinnat vääntyy kun paino nojaa koukkua vasten. Olen melko näppärä kaveri, joten diy tyyppiset ratkaisut myös kiinnostavat.
 
Minkälaista sähköpyörän seinätelinettä suosittelisitte? Haussa sellainen mikä veisi mahdollisimman vähän tilaa, joten melkeinpä voisi nostaa pyörän pystyasentoon takapyörän varaan. Kaikenlaisia koukkuja myydään mikä laitetaan vanteeseen, mutta pelottaa että pinnat vääntyy kun paino nojaa koukkua vasten. Olen melko näppärä kaveri, joten diy tyyppiset ratkaisut myös kiinnostavat.
Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:

Clugia saa eri kokoisina, eli renkaan leveyden mukaan katsoo sopivan jos moiseen päätyy.
Näistä sitten voi halutessaan soveltaa DIY henkeen jonkin oman ratkaisunsa, mutta itse varmaan kallistun valmisratkaisuun.
 
Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:

Clugia saa eri kokoisina, eli renkaan leveyden mukaan katsoo sopivan jos moiseen päätyy.
Näistä sitten voi halutessaan soveltaa DIY henkeen jonkin oman ratkaisunsa, mutta itse varmaan kallistun valmisratkaisuun.
Clug oli itsellä käytössä 11 kg painoisen luomu gravelin kanssa ja siinä se toimi ihan ok. En tiedä uskaltaisinko yli 20 kg painoista sähköpyörää sen varaan laittaa, etenkin kun sähköpyörien painopiste voi monesti olla hieman erilainen.

Kerran oli gravelista myös eturengas tyhjentynyt telineessä ollessa, lienee pieni reikä tullut ajon aikana, joten pyörä rysähti alas telineestä.
 
Niin siis tavallaan ei tarvitse kuin seinään sellaisen eturenkaan kupin mitä vasten pyörän saa nostettua lepäämään. Näitä valmisratkaisuja on mutta saattaa olla että rautakaupasta löytyy sopivat ja kohtuuhintaiset tarvikkeet.
 
Tuleeko näistä sähköpyöristä yleensä syksyn/talven tullen mitään kummempia alennuksia niin kuin luomupyöristä? Vai onko kysyntä sen verran kovaa ympäri vuoden ettei ole tarpeen?

Samaa miettinyt kun olen tässä hankintaa kuumotellut jo jonkin aikaa.

Ainakin nyt on mainokset ja alennuskampanjat lisääntyneet omiin silmiini, mutta en toki hintatasoa niin hyvin hahmota että tietäisin onko tarjoukset mitä nyt on näkyny oikeasti hyviä tarjouksia vai ei.
 
Samaa miettinyt kun olen tässä hankintaa kuumotellut jo jonkin aikaa.

Ainakin nyt on mainokset ja alennuskampanjat lisääntyneet omiin silmiini, mutta en toki hintatasoa niin hyvin hahmota että tietäisin onko tarjoukset mitä nyt on näkyny oikeasti hyviä tarjouksia vai ei.
Alkuvuodesta/keväästä taidetaan tyhjentää varastot edellisvuoden malleista, joten silloin lienee parhaat tarjoukset.
Kyllä nytkin jo jotain saa alennuksesta, joten jos ulkomailta on mahdollisuus ostaa, niin kannattaa tarkistaa mm. MHW-biken ja Bike-Discountin alennukset.

Haetun pyörän tyyppi, koko tai hintataso kun ei tiedossa, niin heitetään satunnaisena ihan hyvältä vaikuttava tarjous (hinta huomioiden pyörässä olevat palikat):
 
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
 
Viimeksi muokattu:
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)
 
Hain Motonetistä uuden ulkorenkaan kun takakumi alkoi olla reilun 3000 km jälkeen mallia silestone. Eipä tullut mieleen, että fillarin renkaan profiilissa on niin isoja eroja, että kaikki eivät mahdu lokarin alle pyörimään.
Alkuperäinen oli Mitas Hook 42-622. Liian korkeaprofiilinen oli Vittoria City Randonneur Tech 42-622.
 
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)

Ei kai se kaasukahva olisi tuossa, vaan "portaaton avustuksensäätökytkin"?

Kai teoriassa näihin max 250W tehoisiin voisi liipaisimen laittaa, eikös laissa ehto ollut että maks 25km/h avustus ja vain polkiessa.

Eli mikään ei suoraan estä säätämästä avustustasoa portaattomasti.

Trafin sivuilta:
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
 
Ei kai se kaasukahva olisi tuossa, vaan "portaaton avustuksensäätökytkin"?

Kai teoriassa näihin max 250W tehoisiin voisi liipaisimen laittaa, eikös laissa ehto ollut että maks 25km/h avustus ja vain polkiessa.

Eli mikään ei suoraan estä säätämästä avustustasoa portaattomasti.

Trafin sivuilta:
Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.
Ainakin kt lcd-3/lcd-5 näyttö näyttäisi tällaisen ominaisuuden sisältävän jo vakiona. Jos jättää pyörässä panelista assist moodiin 1 tai jopa 0 ja sitten kaasuttelee kahvasta loput pitäisi toimia.
P3=1, P4=1, C4=0 tai 2?
Screenshot_20230831_082048_Drive.png

Screenshot_20230831_082327_Drive.png
 
Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.
Ainakin kt lcd-3/lcd-5 näyttö näyttäisi tällaisen ominaisuuden sisältävän jo vakiona. Jos jättää pyörässä panelista assist moodiin 1 tai jopa 0 ja sitten kaasuttelee kahvasta loput pitäisi toimia.
P3=1, P4=1, C4=0 tai 2?
Screenshot_20230831_082048_Drive.png

Screenshot_20230831_082327_Drive.png
En ole tullut tätä ominaisuutta edes ajatelleeksi. Tuohan olisi mahtavaa, mikäli sähköavustuksen saisi vain kaasukahvalle->esim.Luomupyörä, kunnes kahvasta komennetaan. Ja silloinkin avustus toimisi kahvasta vain jos polkee. Pahoin kuitenkin pelkään, että tuo koskee vain liikkeellelähtöä (tuolla ominaisuudella suojellaan ettei moottori pala paikallaan kaasutellessa) ja kun liikkeelle pääsee, toimii kaasukahva polkemattakin.

Toivottavasti tästä tulee jokin varmuus -itsekin nyt kyllä tulkitsisin tuon trafin säädöksen niin, että kyseessä olisi sähköavustus, vaikka kaasukahva olisikin. Aiemmin olen kuvitellut että kaasukahva on toimintatavastaan riippumatta heti vaatinut vakuutuksen mikäli kulkineessa vain on polkimet
 
Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä :facepalm:
:facepalm:
Kuntoilun vuoksi? Itse ainakin ajan usein sähköpyörällä ilman sähkökäyttöä ja välillä taas nimenomaan sähköillä, jos haluaa esim. metsässä ajaa 50km lenkin (oman kuntotason kuitenkin tietää). Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta
 
:facepalm:
Kuntoilun vuoksi? Itse ainakin ajan usein sähköpyörällä ilman sähkökäyttöä ja välillä taas nimenomaan sähköillä, jos haluaa esim. metsässä ajaa 50km lenkin (oman kuntotason kuitenkin tietää). Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta

Sähköpyörällä saa kuntoilua ihan yhtä paljon, vauhti vain kasvaa ja lenkistä voi tehdä pidemmän samassa ajassa... :facepalm:
 
Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta
Sähköpyörällä saa kuntoilua ihan yhtä paljon, vauhti vain kasvaa ja lenkistä voi tehdä pidemmän samassa ajassa... :facepalm:
Molemmat ovat täysin oikeassa eivätkä sulje toisiaan pois. Olen huomannut, että työskentelen pyöräillessä itse saman verran, poljen sitten isolla tai pienellä avustuksella tai vaikka luomuna. Itselleni avustus mahdollistaa työmatkan ajon täpärillä, jollaisella en muuten jaksaisi matkaa polkea.
 
Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä :facepalm:
Itse jätän akun kotiin ja ajan sähköpyörällä "luomuna" aika usein. Esim viime vkl aikana tuli 60km lenkki tehtyä jne. Välillä akku on mukana vain valoja varten. En omista luomupyörää, vain kaksi sähköläskiä. Ja tuo mahdollistaa sen etten "huijaa" itseäni ja käytä avustusta kun meinaa iskeä väsy / tiukka paikka. Vaan pakko polkea luomuna loppuun asti. Ja vaikka akku olisi mukana niin en saa avustusta käyntiin ilman rfid avaimenperää jonka jätän kotiin luomulenkkien ajaksi. Mukana oleva rfid avaa vain valot käyttöön ja näytön päälle, mutta avustusta ei voi asettaa ja peukkukaasu menee pois päältä.
 
Toivottavasti tästä tulee jokin varmuus -itsekin nyt kyllä tulkitsisin tuon trafin säädöksen niin, että kyseessä olisi sähköavustus, vaikka kaasukahva olisikin. Aiemmin olen kuvitellut että kaasukahva on toimintatavastaan riippumatta heti vaatinut vakuutuksen mikäli kulkineessa vain on polkimet

Saa olla kaasukahva ilman, että se muuttaa pyörän L1e-A luokan pyöräksi, mutta se saa toimia liikkeelle lähtiessä vain talutusavustimena (eli 6km/h asti) jonka jälkeen sen pitää kytkeytyä pois päältä jos ei poljeta. Jos taas poljetaan voi kaasukahvaa käyttää nopeuden säätelyyn. Kunhan se lopettaa toimintansa heti kun polkeminen lakkaa. Toiseen pyörääni saisin toteutettua tuon, mutta siinä on muutenkin liikennevakuutus joten ei tarvetta.

Toisessa sähköläskissäni mulla onkin kaasukahva talutusavustimena (kun tieliikennelaillinen "road" mode) on käytössä.

Laki ei määrittele miten talutusavustus aktivoidaan, tehdään se sitten napilla (useimmat kaupalliset pyörät) vaiko hall anturilla ("kaasukahva") vaiko johdot yhteen hampailla purren. Ainoastaan se määrittelee, että talutusavustus on 6km/h asti.
 
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan? Itsellä on nyt Komoot ja Strava harkinnassa, mutta onko jotain parempia tänne Suomen maalle?
Komootissa kiinnostaisi tuo että periaatteessa siitä selviäisi yhdellä kertamaksulla, Stravassa taas on enemmän ominaisuuksia, mutta kk-maksu.
Nämä kaksi harkinnassa koska löytyy integroitu tuki Huawein Health sovellukselle.

Tällaisella pelillä tulee jatkossa koluttua maastoja
himiway_cobra.jpg
 
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan? Itsellä on nyt Komoot ja Strava harkinnassa, mutta onko jotain parempia tänne Suomen maalle?
Komootissa kiinnostaisi tuo että periaatteessa siitä selviäisi yhdellä kertamaksulla, Stravassa taas on enemmän ominaisuuksia, mutta kk-maksu.
Nämä kaksi harkinnassa koska löytyy integroitu tuki Huawein Health sovellukselle.

Tällaisella pelillä tulee jatkossa koluttua maastoja
himiway_cobra.jpg
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.

Esimerkiksi tuossa Sipoon kansallispuistossa on paljon polkuja mitkä ei näy oikein muilla sovelluksilla ja ne on kätevästi värikoodattu, vihreä = helppo - > keltainen - > punainen jne

Screenshot_20230901-134427.png


Screenshot_20230901-134633.png
 
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.

Pistetään tämäkin korvan taakse, varmasti hyödyllinen.
 
Joskus tulee suunniteltua myös reitit, ja siihenkin käy hyvin trailmap. Mukavampi sitten seurata niitä reittejä.

Tuossa esim Helsingin keskuspuiston mtb reitti (otin nopeasti netistä jonkun sinnepäin olevan, en jaksanut alkaa esimerkin vuoksi piirtämään itse) . Trailmap - Löydä uusia polkuja Voi avata puhelimessa trailmapilla ja sitten lähtee vain seuraamaan kartalla korostettua polkua.

Itselläkin tosiaan trailmap melkeinpä aina päällä kun kiertelee polkuja, mukava tarkistaa millaista polkua edessä jne. Jopa silloin kun menee tuttuja polkuja esim sipoonkorvessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Tossa olis vaan kiva jos sais siitä navin päälle ja trackattua etukäteen tehtyä reittiä. Sitä varten tarvii sit toisen sovelluksen.
 
Tossa olis vaan kiva jos sais siitä navin päälle ja trackattua etukäteen tehtyä reittiä. Sitä varten tarvii sit toisen sovelluksen.
Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappia
 
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan?

Yleensä olen katsonut vaan ilmansuunnan kartasta ja mennyt sopivia polkuja sinnepäin, sitten jos meinaa mennä aika tai akku tiukille niin laittanut mapsin ohjaamaan perille kun napit on yleensä aina korvissa.
Tota trailmappia vois kyllä kokeilla :hmm:
 
Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappia

No näin tekeekin. Kiitos. Mikä lisähyöty näistä mainituista flow yms sovelluksista on?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 134
Viestejä
5 063 878
Jäsenet
81 032
Uusin jäsen
emkoo 05

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom