Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tervehdys.

Polvien kuluman ja alkavan nivelrikon takia en ollut pyörällyt 5vuoteen kuin 100km yhteensä. Hankin Boschin moottorilla Cuben n.3000 hintaan saksan maalta Gobybiken kautta ja olen nyt 1,5 aikana ajanut 6500km. Työmatka suuntaansa 15km.
En ole ostnut yhtään kuukausilippua lähiliikenteeseen enkä kulkenut autolla kuin kerran pari huonoimmillaan säillä. Enkä todellakaan ollut koskaan talvipyöräily. Avustus ylämäessä on ollut erinomainen ja tasasella polkenut pienimmällä. Kilot ja kolesteroliarvot kiittäneet ja yleinen hyvinvointi kohentunut. Testaisin ehkä kunnolla tuollaista optiota, että menisikö ihan vaan polkemallakin avustuksen kanssa. Laadukas moottori ja pyörä teki ihmeitä.
GoByBikeltä saat varmaan jopa testiin pyörän viikoksi. Ainakin mulle huollon ajaksi tarjottiin. Toki nouto ja palautus Espooseen. Kai noita jotain vuokrallekin saisi.

On kyllä tuonut sellaista lapsenomaista seikkailufiilistä ja iloa suuresti. Auton käyttö jäänyt ainoastaan lasten kuskaamiseen ja suurempiin kauppareissuihin.

Cube Nuride hybrid allroad 625w akulla ja Boschin 90nm moottorilla. Vahva suositus. Akku kantaa sen 120km tai vaihtoehtoisesti täydellä avustuksella about 60
Tämä menee ehdottomasti mietintään. Yhdeltä työkaverilta löytyy muutama sähköpyörä mutta voi olla kynnyksen takana kysyä vuokraan/lainaksi.
Muutensa kyllä vahva kiinnostus pyörää kohtaan ja pitöö katsoa mikä on oman alueen saatavuus ja pyörän tarkemmat speksit. Kiitos!
 
@Teosto huomioi myös, ettei kaasukahvallista pyörää saa verovapaana työsuhde-etuna.
Kannattanee sekin huomioida, että täydellä avustuksella ilman kaasukahvaa oleva pyörä menee käytännössä lähes itsestään sen maksimin tasaisella ja pienissä ylämäissäkin. Toki siinä joutuu polkemaan ja sen verran jalkoja liikuttamaan, mutta mitään rasitusta jalkoihin ei tuossa tule.
 
Kannattanee sekin huomioida, että täydellä avustuksella ilman kaasukahvaa oleva pyörä menee käytännössä lähes itsestään sen maksimin tasaisella ja pienissä ylämäissäkin. Toki siinä joutuu polkemaan ja sen verran jalkoja liikuttamaan, mutta mitään rasitusta jalkoihin ei tuossa tule.
Paitsi jos on polvivamma mikä ei tykkää siitä pyörivästä liikkeestä.
 
Kokemuksia ja tietoa ATALA -sähköpyöristä?

Budget Sportilla olis esim. ATALA Clever 8.1 LT10 MAN -25% alessa.
 
Kokemuksia ja tietoa ATALA -sähköpyöristä?

Budget Sportilla olis esim. ATALA Clever 8.1 LT10 MAN -25% alessa.
Ei kyllä oikein vakuuta edes tarjoushinnalla, varsin tuntemattomista palikoista kasattu jne.

Kannattaa katsastaa esim. mhw-biken tarjoukset

Ja myös bike-discountin valikoima, esimerkiksi tämä näyttää varsin pätevältä hintaisekseen
 
Toki, ja siihen yritin viitata maininnalla polkemisesta. Itsellä kun ei ole polvissa vikaa niin vaikea tietää, onko tuo pelkkä vaadittava polkemisliike ilman rasitusta sitten jo liikaa vai ei.
Joo tää on vielä vähän kysymysmerkki itsellekin. Kaikki polkuhomma tähän asti on tehty enemmän tai vähemmän jonkinmoisen rasituksen alla. Mutta tosiaan jos kaasukahvallista ja yli 25km/h kulkevaa ei työmatkapyöräedulla saa, niin sellainen pitää sitten jättää väliin ja tosissaan luottaa siihen että poljettavalla vehkeellä mennään.


Tuo akun irrotettavuus ei taida ihan hirveän yleinen homma olla. Itselle se tuntuu kuitenkin tarpeelliselta ominaisuudelta. Lataaminen sisällä olisi tällöin helppoa ja akun saisi talveksi sisätiloihin pois pakkasesta.

Fitnordilta tällaisia löytyy (Kuntokauppa.fi) ja näöltään sekä hinnaltaan heidän pyöränsä ovat sopivan tuntuisia. Tosin Fitnordin sähköpotkulauta löytyy taloudesta enkä ihan hirveän vaikuttunut ole, kun vertaa talouden toiseen, Xiaomin vehkeeseen.

Moottorin sijainti polkimissa tai takarenkaassa on vähän hepreaa itselleni. Kuvausten perusteella ajotuntuma keskimoottorilla olisi varmaan se mikä olisi ehkä enemmän se oma juttu.

Sitten oli näitä 'Singlespeed' pyöriä jotka varmaan olisi sopivan simppeleitä itselleni, mutta onko ne muuten jotenkin huonompia? Oma peruskonkeli kun sillä tuli vielä joku vuosi takaperin ajeltua oli 21-vaihteinen ja aika vähiin se niiden vaihtelu kyllä jäi. Joku 5-7 vaihdetta oli varmaan se todellinen käyttö.

Fättikset taas muuten miellyttävät, mutta meneekö ne taas kalliimmaksi? Tuollainen perusmaasturi jossa nyt on hiukan katupyörää leveämmät kumit on kyllä jo ihan silmää miellyttävä sekin, eli ei tuo fättis nyt pakollinen ole. Perinteinen A-runkoinen miesten pyörä on eniten mieleen, vaikka sellaiset sporttisen näköiset hiukan matalamman tangon pyörät on kanssa mieleen. Ajoasento kuitenkin saa olla menevämpi eteenpäin nojaava, ei sellainen pystyssä istuttava mummopyörä.

Kantama pyörissä taitaa tuon oman kriteerin täyttää melko lailla pienimmilläkin akuilla. Kun tehokkaimmalla avustuksella pääsee sen 30km viileämmälläkin kelillä niin se pitäisi riittää. Sitten kun pidempää tulee ajeltua niin on varaa kyllä avustuksen määrästä vähentää, mutta mikäli en aivan innostu pyöräilemään niin tuo pieni kantama varmasti riittänee.

Muuta ihmeempää kriteeriä ei juuri ole. Taisi tuossa tulla kaikki. Jos johonkin 2-3k€ väliin saa hyvän pyörän joka nämä täyttää niin hieno homma. Tietysti en pahakseni pistä jos halvemmallakin saa kelvollisen pyörän. Tarve ei ole yliampua speksien suhteen ihan huvin vuoksi.

Aiemmin kehuttua Nuride Hybrid Allrounderia tuli käytyä katsomassa kaupassa tänään ja ihan pätevän näköinen vehje päällepäin näkyi olevan. Henkilökunnalla vain oli sen verran kiire että katseluksi se sitten jäikin siltä osaa.

Trek FX2 taas oli jonkun kyselyn mukaan mieltymyksiäni vastaava pyörä ja sekin näyttäisi täyttävän kriteerit.

Edit: Ja jousitukset on tosiaan tähänkin asti olleet yhtä tyhjän kanssa, eli niille en usko tulevan äkillistä tarvetta tulevaisuudessakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Poistan lainauksen ja kommentoin yleisellä tasolla tuota

Akun irroitettavuus vaihtelee vähän merkistä ja mallista riippuen, osassa vaatii pyörän kääntämistä ympäri, osassa taas irtoaa kahvasta kääntämällä (trekin RIB, joka on mielestäni varmaan markkinoiden paras toteutus)

Fitnord on kiinakuraa, en sekaantuisi.

Sille lienee syynsä, miksi 99%:sti kaikissa "oikeissa" sähköpyörissä on moottori keskiössä eikä navassa.

Jousituksen olemassaolon kanssa tärkeä asia on myös rengaskoko. Isomman ilmatilan renkaat ei välttämättä peruskäytössä vaadi jousitusta.
 
Minulla on Tunturi E290, jonka olen varustellut retkeilypyöräksi, siinä helposti irroitettava lukittava akku. Olen lisännyt lokasuojat, tavaratelineen, huippuvalot ja vähän muutakin. Ihan tyytyväinen olen pyörään ollut kolmen vuoden kokemuksella. Löytyy esim. Prisman verkkokaupasta.

Tunturi E290

IMG_5184.jpeg
 
Oon ollut todella laiska tuon sähköpyörän suhteen ja se on kuukauden päivät odottanut tallissa. Eilen elohopea kävi +7 ja sain aikaiseksi laittaa tuon ensimmäisen kerran lataukseen, vaan maaliskuu päätti yön aikana sataa uutta lunta joten jääköön neitsytmatka tänäänkin tekemättä :btooth:
IMG_20240316_085217~2.jpg
 
Minulla on Tunturi E290, jonka olen varustellut retkeilypyöräksi, siinä helposti irroitettava lukittava akku. Olen lisännyt lokasuojat, tavaratelineen, huippuvalot ja vähän muutakin. Ihan tyytyväinen olen pyörään ollut kolmen vuoden kokemuksella. Löytyy esim. Prisman verkkokaupasta.

Tunturi E290

IMG_5184.jpeg
Mulla Tunturin kaupunkimalli eMotion, jossa em. varusteet olivat vakiona. Tosin valot nyt mitkään kummoiset ole, mutta minulle riittävät. Kun ei tarvitse maastoon mennä, niin kapeat katurenkaat rullaavat paremmin.

 
Oon ollut todella laiska tuon sähköpyörän suhteen ja se on kuukauden päivät odottanut tallissa. Eilen elohopea kävi +7 ja sain aikaiseksi laittaa tuon ensimmäisen kerran lataukseen, vaan maaliskuu päätti yön aikana sataa uutta lunta joten jääköön neitsytmatka tänäänkin tekemättä :btooth:
IMG_20240316_085217~2.jpg
No enpä malttanut olla ajamatta. Pyörä toimii hienosti, alkuun vähän range-näyttämä aiheutti ihmetystä kun se laski parissa kilometrissä 214 > 145, kunnes tajusin sen olevan mukautuva lukema. Eihän tuossa edes tarvitse noita suurempia avustuksia kun ykköstehollakin kiipeää kovinkin jyrkkää mäkeä.

Myös Yokon kuoritakki ja pyöräilyhousut tuli todettua oikein toimiviksi, sen sijaan Foxin markkinaosaston kanssa mulla on eriäviä mielipide siitä mikä on hyvä talvihanska :hammer:
 
No enpä malttanut olla ajamatta. Pyörä toimii hienosti, alkuun vähän range-näyttämä aiheutti ihmetystä kun se laski parissa kilometrissä 214 > 145, kunnes tajusin sen olevan mukautuva lukema. Eihän tuossa edes tarvitse noita suurempia avustuksia kun ykköstehollakin kiipeää kovinkin jyrkkää mäkeä.

Myös Yokon kuoritakki ja pyöräilyhousut tuli todettua oikein toimiviksi, sen sijaan Foxin markkinaosaston kanssa mulla on eriäviä mielipide siitä mikä on hyvä talvihanska :hammer:
Hieno pyörä, joskin etulokarista on valtaosa unohtunut jonnekin :D Onhan hanskoista riittävän iso koko, sillä kun kahvojen päällä maatessa sormet menee ihan erilailla kuin perinteisiä talvihanskoja käyttäessä. Itsellä kävi tuollainen moka ensimmäisiä moottoripyöråhanskoja ostaessa ja kyllä harmitti...
 
Hieno pyörä, joskin etulokarista on valtaosa unohtunut jonnekin :D Onhan hanskoista riittävän iso koko, sillä kun kahvojen päällä maatessa sormet menee ihan erilailla kuin perinteisiä talvihanskoja käyttäessä. Itsellä kävi tuollainen moka ensimmäisiä moottoripyöråhanskoja ostaessa ja kyllä harmitti...
Siinä on vielä alkuperäinen etulokari kiinni, tarkoitus on ruuvata se irti ja laittaa tuo kuvassa taustalla roikkuva tilalle. Sen verran sain pyörälenkillä maistella hiekkatien pintakerrosta :darra:

Hanskat on kyllä oikean kokoiset, mutta varmaan sopivimmat johonkin +5 asteeseen, veden ne kyllä piti ihan oikealla puolella jos jotain hyvää pitää sanoa..
 
tuli tuo Kaisda pyörä Puolsta. Pari naarmua maalipinnassa, saa nähdä saako siitä mitään hyvitystä. Pari huomiota kasauksesta, no ei paljon kasattavaa sinällään ollut. Etutangon taittomekansimiin lisäsin prikan, tuntui liian pieneltä se joka siinä oli, että olisi turvallisesti puristanut pikalukon kiinni. Akun yksi kiskon ruuvi on paskottu, kisko oli ylhäältä irti, tottakai vinoon että oli tiukassa ja kiinalainen ruuvi ei kestä yhtään nylpääntymättä, papukaijoilla sai irti ja uudelleen kiinni kiskoineen. Elektroniikka ei käytännössä suojattu ollenkaan kosteudelta, en heti keksi miten voisi suojata, jos luukun kannen silikoinoi, voi olla, että aiheuttaa uuden ongelman kun johtoreiän kautta mennyt vesi ei pääse pois.. Akku lepää muovitarjottimella ja siinä on vedenpoistoreiät reunassa. Lisäsin tollasta sähköliitinrasvaa napoihin kaikelta varalta.
Mukana tuli myös kaasukahva sekä jotain työkaluja jotka vaikuttaa neuvostoaikaisilta.
 

Liitteet

  • 2024-03-17 11.06.30.jpg
    2024-03-17 11.06.30.jpg
    215,1 KB · Luettu: 120
  • 2024-03-17 12.11.39.jpg
    2024-03-17 12.11.39.jpg
    326,7 KB · Luettu: 125
  • 2024-03-17 12.11.43.jpg
    2024-03-17 12.11.43.jpg
    266,4 KB · Luettu: 120
  • 2024-03-17 12.11.47.jpg
    2024-03-17 12.11.47.jpg
    337,8 KB · Luettu: 116
Viimeksi muokattu:
Kyllä tässä on hyvin vahvasti myyty itselleni ajatus sähköfättiksestä, kun taas on kulunut päivä yrittäen opiskella asioita.

Olikos tämä nyt jotenkin täyttä kuraa, kun hinta on näinkin houkutteleva? GZR Rough-e Fatbike -sähköpyörä, 19" runko 1 299,99

Perämoottori tuossa nyt näkyi olevan, mikä ei vissiin ole niin suositeltu kuin tuo keskimoottori, vaikka omanlaiaeeni tiellä ajettavaan työmatkailuun tuollaista perämoottoria on suositeltu.

Helkama ja Tunturi on alkaneet kummasti vetoamaan valmistajina noin muuten. Tunturin Emaxit vain tahtoo mennä vähän hintavaksi, siinä kun Helkaman pyörää saa karvan verran parempaan hintaan. Joku 3k hintalappu alkaa vähän kuumottamaan mutta joku 2-2.5k on vielä ok.

Tosiaan oma ajo ei ole ihan hirveän vaativaa, lähinnä päällystettyä työmatkaa muutamilla nousuilla. Ja kyllähän se nälkä kasvaa syödessä että ehkä sitä käyttöä tulee enemmän sitten kun vauhtiin pääsee, mutta ei taida pururataa kummempaan maastoon mennä, eli mitään hyppyjä kivien yli ei vanha ukko enää lähde tekemään.

Oma edellinen sähkötön pyörä oli Focus Cross Lost Lagoon ja se oli ihan riittävää laatua omaan käyttööni. Voisihan noita kai osia verrata ja katsoa että vähintään vastaavat löytyy.

Edit: Helkama FE8 8v 26"

Tämä ei nyt paljoa kalliimmaksi kuitenkaan nouse, joten voisi olla pätevämpi vaihtoehto, vai?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hintaan pyörässä on jouduttu väistämättä tekemään isojakin kompromisseja.

"Toimintamatka sähköllä jopa 40km" tuohan on naurettavan vähän vai onko fateissa kaikissa noin onneton range?

Omalla pyörällä(29" renkainen jäykkäperä maasturi 630Wh akulla) pääsee luokkaa yli 50km melkein täydellä avustuksella.

Fatin lisäksi kannattaa kyllä yrittää koeajaa ns. plussakoon renkailla oleva maasturi. 27,5x2,8" tai 29x2,6" alkaa olla jo niin iso ilmatilaltaan, että mukavuuttakin on ilman täysjoustoa.
 
Tuohon hintaan pyörässä on jouduttu väistämättä tekemään isojakin kompromisseja.

"Toimintamatka sähköllä jopa 40km" tuohan on naurettavan vähän vai onko fateissa kaikissa noin onneton range?

Omalla pyörällä(29" renkainen jäykkäperä maasturi 630Wh akulla) pääsee luokkaa yli 50km melkein täydellä avustuksella.

Fatin lisäksi kannattaa kyllä yrittää koeajaa ns. plussakoon renkailla oleva maasturi. 27,5x2,8" tai 29x2,6" alkaa olla jo niin iso ilmatilaltaan, että mukavuuttakin on ilman täysjoustoa.
Joo, vähän jää 40km rajoille. Tarve on 30km mutta käyttäjän paino ja mahdolliset kylmät kelit saattavat kyllä sakottaa hiukan liikaa, että ehkä varman päälle isommalla akulla voisi olla fiksu. Sähköskuuteissa ainakin valmistajan ilmoittama kantama tipahtaa isommalla kuskilla heti puoleen, pyöristä en tiedä.

Nuo jousitukset tosiaan on itselle turhat olleet historiassa ja oikeastaan vain yksi mahdollinen vikaantuva osa.

Tuollainen paksumpirenkainen hybridi voisi kyllä olla hyvä optio myös. Varmaan rullaa karvan verran paremmin kuin paksummilla. Pitää laittaa vielä tarkkailuun.
 
Joo, vähän jää 40km rajoille. Tarve on 30km mutta käyttäjän paino ja mahdolliset kylmät kelit saattavat kyllä sakottaa hiukan liikaa, että ehkä varman päälle isommalla akulla voisi olla fiksu. Sähköskuuteissa ainakin valmistajan ilmoittama kantama tipahtaa isommalla kuskilla heti puoleen, pyöristä en tiedä.

Nuo jousitukset tosiaan on itselle turhat olleet historiassa ja oikeastaan vain yksi mahdollinen vikaantuva osa.

Tuollainen paksumpirenkainen hybridi voisi kyllä olla hyvä optio myös. Varmaan rullaa karvan verran paremmin kuin paksummilla. Pitää laittaa vielä tarkkailuun.
Valmistajan ilmoittamarange kannattaa jakaa kahdella. Tunturin 504 Wh akku riittää omassa käytössä n. 80 km, vaikka lauatuksen jälkeen rangea muka on 170 km.
 
Siihen ei pitkääkään koeajoa tarvinnut kun päätin että otetaan nyt tuosta pyörä pois kuljeksimasta. Mukaan siis tarttui Helkaman FEX, 8-vaihteinen mankeli.

Kotiin ehdin ajaa sen ~4km ja päätin että satulahan menee ensimmäisenä vaihtoon. Mieli tekisi sellaista lokoisaa pienellä selkänojalla olevaa penkkiä jossa on chilli istua, mutta saa nähdä minkälaisia hissiputkeen saa kiinni etteivät väänny. Melko lailla putken yläpuolella se painopisteen pitää olla.

Muuten vähän arvelutti 18" runkokoko, joka suositusten mukaan on oman pituuden rajoilla, kun mittaa on 180cm. Ei se kuitenkaan huonolta tuntunut. Toivotaan ettei vielä sittenkään kun satulan ja ohjaustangon viilaa viimeisen päälle hyvään korkeuteen.

Kunnon käyttöönotto ja testaaminen jääköön huomiselle.

Lisälaitteitahan pitää tietysti alkaa seuraavaksi katselemaan ja niitä saa vinkata jos mielessä on hyviä. Kaupasta ei mielestä lukkoa löytynyt kun olisin halunnut jonkun U-mallisen ettei ketjua tai vaijeria tarvitse laittaa roikkumaan ja kolisemaan mihinkään.

GoByBiken ehdoissa varkauden kohdalla mainittiin että pitäisi pystyä esittämään kaksi lukon avainta, minkä käsitin että numerokoodilukkoa ei sallita. Se olisi muuten ollut mieleisempi vaihtoehto.

Valot tuli napattua jotkut myyjän suosittelemat USB-ladattavat periaatteella että sakkoja en ainakaan ota niiden puuttumisen takia. Pitänee katsella myöhemmin optioita asentaa akulta lähtevät versiot niin säästyy ylimääräiseltä valojen naksuttelulta.

Lokasuojat ja seisontatuki menivät tilaukseen ja saan ne sitten kun tulevat perille.

Luurille joutuu myös jonkinmoisen telineen hommaamaan. Muutamia sellaisia on ennen ollut eikö vielä ole oikeasti hyvää löytynyt. QuadLock näyttää hyvältä ja muuten olisi varmasti hyvä vaihtoehto mutta karsastan hiukan ajatusta lyödä luurin suojakuoreen joku ankkuri sellaista varten. Näytön tykkäsin pitää käytettävissä, eli mitään muovipussukkaa en myöskään tykkää käyttää.

Tuossa nyt varmastikin ne olennaiset. Kypärää ja pumppua löytyy jo ennestään, mutta jos nyt jotakin lisähyödykkeitä on joita en ole keksinyt miettiä niin vinkata saa.

Nyt sitten vain kovaa opiskelua sähköpyörän kommervenkeistä ja huomenna kovaa ajoa.
 
Kaupasta ei mielestä lukkoa löytynyt kun olisin halunnut jonkun U-mallisen ettei ketjua tai vaijeria tarvitse laittaa roikkumaan ja kolisemaan mihinkään.

GoByBiken ehdoissa varkauden kohdalla mainittiin että pitäisi pystyä esittämään kaksi lukon avainta, minkä käsitin että numerokoodilukkoa ei sallita. Se olisi muuten ollut mieleisempi vaihtoehto.
Kannattaa ne ehdot vielä tosiaan lukaista, että mitä vaatimuksia lukolle on

Itse omaani otin suoraan GoByBikelta Abus Bordo 6000/90, kun oli budjetissa vielä varaa ja on heidän hyväksyttyjen listalla Lista hyväksytyistä lukoista - GoByBike UKK
Tuo on kätevä kun menee pieneen tilaan ja kotelon saa asennettua joko ruuvaamalla pullopidikkeen paikalle tai kiristysremmillä mihinkä tahansa putkeen, niin kulkee aina pyörän mukana.
Nykyinen versio lienee tämä Abus Bordo X-Plus 6000K/90 BK SH taittolukko | Motonet Oy

Ei taida olla yhtä vankkaa tekoa kuin järeimmät U-lukot, mutta itse ainakin koin, että tuollaista U-lukkoa on hankala asennella pyörään mukana kuljetettavaksi (erityisesti jos pyörän geometria ei oikein sitä mahdollista) ja GoByBiken vakuutus kun on tuollaisella taittolukolla kuitenkin voimassa.
 
Ei taida olla yhtä vankkaa tekoa kuin järeimmät U-lukot, mutta itse ainakin koin, että tuollaista U-lukkoa on hankala asennella pyörään mukana kuljetettavaksi (erityisesti jos pyörän geometria ei oikein sitä mahdollista) ja GoByBiken vakuutus kun on tuollaisella taittolukolla kuitenkin voimassa.
Tuollaista taittolukkoa katselin myymälässä. Ainakin se menisi pieneen tilaan ja pysyisi kyydissä kilisemättä.
U-malli olisi se optimi mutta taitaa olla vähän hankala Fätille käypäsiä sellaisia löytää kun on paksut rungot ja renkaat.
Oma ajo sijoittuu kuitenkin sellaisiin paikkoihin joissa ei ole varkaita (metsäpolut yms), työmaan piha tai hetkellinen kaupassa käynti. Niiden puolesta melkein satunnaista varasta tarkoittava pienikokoisin sallittu lukko olisi varmasti poikaa. Sellaiseen paikkaan missä ammattivaras pyörisi touhuamassa, ei ole tarvetta itse lukita pyörää. Ehkä joku pieni runkoon kiinnitettävä pussukka pitäisi U-lukon lisävaijerin nätisti paikallaan ajon aikana, jos nyt joku vähän isompi U-malli löytyy.

Joku Kryptonite ketjulukko olisi kohtuuhintainen ja näppärä käyttää, mutta sellaisen kiinnittäminen pyörään ilman että se kilisee ja heiluu jossakin ei taas oli oikein kivaa.

Edit: Trelockin SK415:sta on näköjään tarjolla sekä koodilla että avaimella toimiva versio. Tuollaisen jäykän vaijerin voisi saadakin runkoon kivasti ettei se turhia heilu. Vanha saman mallinen halpis taas heilui kovasti. Pitänee vielä varmistaa GBB:ltä että koskeeko tuo myös koodilukituksella toimivia vai pelkkiä avainmalleja.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan hommattua pitkän selailun jälkeen rapiaa ranskalaista eli Moustache game5 täpäri. Pyörän hinta oli pikkusen reilu 4300€ cykelkraftin sivuilla ja noilla komponenteilla sanoisin sen olleen hyvä diili (ainakin näinä päivinä). Moottorina on Bosch gen 4, akku 750wh ja näyttönä Kiox. Jouston pituuden puolesta menee enduro kategoriaan, mutta onhan tuolla mukavasti työmatkakin jo taittunut. Eipä malttais odottaa, että polut ja muut mettäreitit sulaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
QuadLock näyttää hyvältä ja muuten olisi varmasti hyvä vaihtoehto mutta karsastan hiukan ajatusta lyödä luurin suojakuoreen joku ankkuri sellaista varten.
Jos puhelin on sellainen mihin saa quadlockin oman suojakuoren, niin ehdottomasti sellainen. Yksinkertaisesti paras ja toimivin kännykkäteline oman kokemuksen perusteella.

Edit. Harmi ettei omaan nykyiseen puhelimeen saa quadlockin kuorea, niin ei ole nyt mitään telinettä pyörässä. Siitä quadlockin universal kitistä en tykkää.
 
U-lukoista suosittelisin joko kompaktia ja kevyttä mutta laadukasta Hiplok DX:ää tai sitten Abus Granit X, joka niin ikään hyvä ja vähän isommalla kaarella.
 
Jos puhelin on sellainen mihin saa quadlockin oman suojakuoren, niin ehdottomasti sellainen. Yksinkertaisesti paras ja toimivin kännykkäteline oman kokemuksen perusteella.

Edit. Harmi ettei omaan nykyiseen puhelimeen saa quadlockin kuorea, niin ei ole nyt mitään telinettä pyörässä. Siitä quadlockin universal kitistä en tykkää.
Näköjään saa. On vain kallis pirulainen, kolminumeroinen summa jo ennen postikuluja ja näyttää vielä järkyttävältä tuo kraatteri tuossa kuoren pohjassa. Mutta niin kai se menee että halvalla ei saa hyvää eikä siro ole kestävä.
 
Vaihtoehtoinen kiinnityspaikka lukolle:
1710964016651.png1710964053045.png1710964101958.png

Ei ole ollut käytössä tiellä. Haarukka on edukkaassa pyörässä tasapaksua putkea, eli panta istuu tuossa kuin tauti. Sen verran silti jännitti mahdollisuus löstymisestä ja pinnojen väliin kääntymisestä, että pannan ja putken välissä on vielä liimaakin.

Puolisolla on sähköläski, josta ei fiksua paikkaa löytynyt lukolle. Siihen löytyi Biltemasta pieni runkolaukku ja ketjulukko kulkee siellä.
 
Näköjään saa. On vain kallis pirulainen, kolminumeroinen summa jo ennen postikuluja ja näyttää vielä järkyttävältä tuo kraatteri tuossa kuoren pohjassa. Mutta niin kai se menee että halvalla ei saa hyvää eikä siro ole kestävä.
Mikä puhelin? iPhone, Samsung, pixel ja Huawei laitteisiin nuo on halvimmillaan 60e kuori+stemmi kiinnitys. Toki jos haluaa sitten erilaista kiinnitystä niin maksaa lisää.

Edit. Ja se kraatteri ei ole oikeasti kovin iso noissa uusissa kuorissa. Ei se vanhan mallisissakaan mahdoton ollut. Ja eihän sitä ole pakko käyttää kuin pyöräilessä.
 
Mikä puhelin? iPhone, Samsung, pixel ja Huawei laitteisiin nuo on halvimmillaan 60e kuori+stemmi kiinnitys. Toki jos haluaa sitten erilaista kiinnitystä niin maksaa lisää.
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
Kannattaa tarkastaa myös spconnect. Itsellä pixel8 + spconnect kuoret+ wedge case ja tyytyväinen. Spc vs quadlock en ota kantaa, koska ei kokemusta. Lähinnä vaan valintaa vaikeuttamaan lisä vaihtoehdoksi
 
Pixel 8. Mä tosin katselin sen Pro-malliin pidikkeen joka varmaan oli se kallein.
Yllättäen kun QuadLockia on katsonut niin sitähän mainostaa myös FB. Siellä oli joku kommentoinut ettei QL hänen pyöräänsä näytön vuoksi sovi, joten oli ostanut jonkun moottoripyörän puhelintelineen. Niitä katselen juuri, mutta ei oikein ole sellaisia mitkä sykähdyttäisivät erityisen kovasti.
Kyllä se voi olla että tuota Quadia pitää ihan tosissaan harkita jos ei mitään parempaa löydy.

Edit: Tuossa on tosiaan se etu että samaa koteloa voi käyttää eri yhteyksissä. Autoon ja pyörään pidikkeet molempiin niin saa hyötyä kotelosta joka paikassa.
Minä olen ollut todella tyytyväinen tuohon Putkikiinnike ohjaustankoon Ram Mounts X-grip/Tough-Claw | Clas Ohlson
Samaa telinettä käyttänyt myös veneessä ja moottorikelkassa. On todella tukeva ja kestää kaikki röykyt. Ja puhelimen vaihtuessa sama teline pysyy.
 
Minä olen ollut todella tyytyväinen tuohon Putkikiinnike ohjaustankoon Ram Mounts X-grip/Tough-Claw | Clas Ohlson
Samaa telinettä käyttänyt myös veneessä ja moottorikelkassa. On todella tukeva ja kestää kaikki röykyt. Ja puhelimen vaihtuessa sama teline pysyy.
Tää on monissa nettisivujen vertailuissa ollut kovassa suosiossa, mutta nuo tapit on vähän korkeat. Muistan kun itsellä on aikanaan ollut vastaavanlaisen teknologian vehje ja se oli ainakin haastava käytössä noiden tolppien vuoksi. Tuolloin tuli sijaintiriippuvaista peliä pelattua aktiivisesti, eli aktiivista käyttöä luurille oli enemmän kuin pelkkä sijainnin tarkistaminen välillä. Kallis tuo on myös.

Narvakaali sanoi:
On kanssa tullut vastaan. Vähän kuin köyhän miehen QuadLock, tai pikemmin halvempi vaihtoehto vastaavalla tekniikalla. Kumpi oli ensin, muna vai kana, ja kumpi on parempi ja kumpi vain paremmin brändätty? Jos tuo olisi jossakin kivijalassa kokeiltavana niin voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Tämän tyyppinen (Mobile phone mounts bicycle) on ollut itselläni aiemmin käytössä sähköskuutilla ja ajaa asiansa. On säädettävissä, aika matala profiili ja pitää luurin kiinni. En kuitenkaan tykkää heppoisista tarroista jotka irtoavat käytössä ja tekevät kynsistä vähän luurin kotelolle ikävämmät. Eniten ehkä kuitenkin se että jännittää tuleeko kirittyä liiaksi ettei kuoren läpi puhelimen sisälmykset kärsi. Mutta tämä varmaan tulee vaihdettua pyörään ja käytettyä siihen asti kunnes joku parempi sattuu vastaan.
 
Tää on monissa nettisivujen vertailuissa ollut kovassa suosiossa, mutta nuo tapit on vähän korkeat. Muistan kun itsellä on aikanaan ollut vastaavanlaisen teknologian vehje ja se oli ainakin haastava käytössä noiden tolppien vuoksi. Tuolloin tuli sijaintiriippuvaista peliä pelattua aktiivisesti, eli aktiivista käyttöä luurille oli enemmän kuin pelkkä sijainnin tarkistaminen välillä. Kallis tuo on myös.


On kanssa tullut vastaan. Vähän kuin köyhän miehen QuadLock, tai pikemmin halvempi vaihtoehto vastaavalla tekniikalla. Kumpi oli ensin, muna vai kana, ja kumpi on parempi ja kumpi vain paremmin brändätty? Jos tuo olisi jossakin kivijalassa kokeiltavana niin voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Tämän tyyppinen (Mobile phone mounts bicycle) on ollut itselläni aiemmin käytössä sähköskuutilla ja ajaa asiansa. On säädettävissä, aika matala profiili ja pitää luurin kiinni. En kuitenkaan tykkää heppoisista tarroista jotka irtoavat käytössä ja tekevät kynsistä vähän luurin kotelolle ikävämmät. Eniten ehkä kuitenkin se että jännittää tuleeko kirittyä liiaksi ettei kuoren läpi puhelimen sisälmykset kärsi. Mutta tämä varmaan tulee vaihdettua pyörään ja käytettyä siihen asti kunnes joku parempi sattuu vastaan.

Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
 
Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
Joo, tuo laajennettavuus on kyllä kova (itsellä auto ja pyörä (toistaiseksi)) mutta vielä en ole kyllä perehtynyt tuohon miten pyörässä langaton lataus käytännössä toimii. Onko luvallista takuun sun muiden kannalta vetää akusta johdot langattomaan laturiin vai kuljettaako mieluummin mukana kannettavaa virtapankkia.

Käytännössähän nuo on itselle gain mukavuusasioita, eikä niinkään elämän ja kuoleman kysymyksiä että jäänkö ilman lisävirtaa vai en.
 
Quadlock tai Spconnect, makuasia, itse otin aikanaan Quadlockin ja palvellut kaikissa välineissä 100% varmuudella.

Parasta noissa on pieni ja yksinkertainen ja laajennettavuus, langatonlataus ym. lisävarusteet
Itsellä on kokemusta kummastakin. Quadlockista tykkään enemmän. SP Connectin kiinnitys on pienempi ja se meni itsellä rikki aika pienestä osumasta. Heilui myös vähän telineessä ollessa. Ihan toimiva se SP Connect on kuitenkin, mutta itse suosin Quadlockia.
 
Tulihan tuota sitten otettua ns. neitsytajo pyörällä tänään kun polkaisin kauppaan ja kotiin.. tai yritin. Pysähdyin risteykseen ja uudestaan matkaan lähtiessäni ketjut napsahtivat poikki ja niitä keräillessäni huomasin että myös takavaihtaja heilui irrallaan.

Onneksi olin juuri pyöräliikkeen suunnalla eikä tarvinnut kahta kilometriä pidempään taluttaa. Liikkeessä katsoivat että korvake oli pettänyt, mikä oli tarkoituskin, ettei mitään isompaa hajoa. Takuuseen menee korvakkeen ja ketjujen vaihto ja huomenissa pääsen hakemaan pyörän.

Epäselväksi jäi että oliko kyseessä joku maanantaikappale vai sattuuko näitä muutenkin tavan takaa vai polkaisinko itse liian pontevasti aiheuttaen vian.

Ei hirveän hyvä alku sähköpyöräilylle kun kaikkiaan alle 10km ajolla jo hajoaa.
 
Tulihan tuota sitten otettua ns. neitsytajo pyörällä tänään kun polkaisin kauppaan ja kotiin.. tai yritin. Pysähdyin risteykseen ja uudestaan matkaan lähtiessäni ketjut napsahtivat poikki ja niitä keräillessäni huomasin että myös takavaihtaja heilui irrallaan.

Onneksi olin juuri pyöräliikkeen suunnalla eikä tarvinnut kahta kilometriä pidempään taluttaa. Liikkeessä katsoivat että korvake oli pettänyt, mikä oli tarkoituskin, ettei mitään isompaa hajoa. Takuuseen menee korvakkeen ja ketjujen vaihto ja huomenissa pääsen hakemaan pyörän.

Epäselväksi jäi että oliko kyseessä joku maanantaikappale vai sattuuko näitä muutenkin tavan takaa vai polkaisinko itse liian pontevasti aiheuttaen vian.

Ei hirveän hyvä alku sähköpyöräilylle kun kaikkiaan alle 10km ajolla jo hajoaa.

Eipä kannata ottaa stressiä. Saatiin vastikään pitkän odottelun jälkeen HNF Nicolai CD2 laatikkopyörä. Ehdin kokeilla pyörää muutaman kilometrin kun latausportin luukku päätti aueta, ottaa kiinni kampeen ja tottakai murtua muovisesta saranastaan. Tuossa pyörässä tuo kansi on tosi hölmössä paikassa ja sitä pitää kiinni pieni ja heikko magneetti, joka ilmeisesti aukesi tärinästä ja kun kampi menee siitä hyvin läheltä, niin toleranssi on erittäin pieni, että noin käy.

Ehkä paria viikkoa myöhemmin satulatolpan kiristimen kierre korkkasi (ei pultin vaan pannan) kesken ajon ja kun pyörässä sattuu olemaan joku valmistajan oma kiristin, niin nyt pitää odotella uutta kiristintä. Syyksi osoittautui liian lyhyt kuusiokolopultti, joka ylti vain osaan kierteeseen. Itse penkki oli säädetty ja kiristetty momenttiavaimella ohjearvoon, joten ylikiristyksestä ei tuossa ollut kyse. Uudella kiristimellä ja pidemmällä pultilla tuskin tulee enää ongelmia.

Tuo latausportin kansi pitää sitten jotenkin varmistaa kiinni, ettei uusikin hajoa alta aikayksikön.

Muitakin mutta onneksi hyvin lieviä suunnittelun kukkasia on todettu ja niistä näkee, että valmistaja ei ole markkinalla isosti vielä ollut, vaikka onhan tuo pyörä melkoinen insinöörityön taidonnäyte.
 
Epäselväksi jäi että oliko kyseessä joku maanantaikappale vai sattuuko näitä muutenkin tavan takaa vai polkaisinko itse liian pontevasti aiheuttaen vian.
Kyllä uudet kunnossa olevat ketjut kestävät keskimoottorista huolimatta, vaikka kaikkensa antaisi polkimille. Pyörässäsi on vain 8 vaihdetta, ei siinä on paremmat ketjut, kuin useampi vaihteisissa. Alimitoitettuja ovat sli, eli lyhytikäisiä ovat ketjut ja rattaat. Säästää huomattavasti voimansiirtoa, kun vaihtaa mahdollisimman ison rattaan eteen ja pitää kadenssia korkealla. Puolison sähköläskiin oli kokoonpanossa asennettu ketjulukko väärin. Olisi todennäköisesti ollut sama kohtalo kuin sinulla, jos en olisi huomannut. Siinä on vielä huonompi 12-lehtinen voimansiirto.
 
Kyllä uudet kunnossa olevat ketjut kestävät keskimoottorista huolimatta, vaikka kaikkensa antaisi polkimille. Pyörässäsi on vain 8 vaihdetta, ei siinä on paremmat ketjut, kuin useampi vaihteisissa. Alimitoitettuja ovat sli, eli lyhytikäisiä ovat ketjut ja rattaat. Säästää huomattavasti voimansiirtoa, kun vaihtaa mahdollisimman ison rattaan eteen ja pitää kadenssia korkealla. Puolison sähköläskiin oli kokoonpanossa asennettu ketjulukko väärin. Olisi todennäköisesti ollut sama kohtalo kuin sinulla, jos en olisi huomannut. Siinä on vielä huonompi 12-lehtinen voimansiirto.

Vähempi rattaiden määrä ei maagisesti tee ketjuista kestävempiä. Toki ketju voi olla leveämpi kun vaihteita on vähempi ja siinä on mahdollisuus tehdä se järeämmäksi jos valmistaja niin halua.

Voimansiirron paremmuutta ja huonoutta voi mitata monella tapaa. Kestävyys on joillekin tärkeämpää. Itse pidän 12-lehtistä varsin mainiona koska välitysskaala on laaja, toki se on ylläpitokuluiltaan hieman isompi kuin 8-lehtinen takapakka.

Mihin perustat näkemyksen siitä, että isompi eturatas helpottaisi voimansiirron rasitusta?
 
Mihin perustat näkemyksen siitä, että isompi eturatas helpottaisi voimansiirron rasitusta?
Samalla vääntömomentilla isommalla eturattaalla kohdistuu ketjuun pienempi veto. Lisäksi isompi ratas edessä tekee luonnolliseksi käyttää isompia rattaita takana.
 
Samalla vääntömomentilla isommalla eturattaalla kohdistuu ketjuun pienempi veto. Lisäksi isompi ratas edessä tekee luonnolliseksi käyttää isompia rattaita takana.

Nojoo, ihan loogista.

Toistaalta kannattaa tarkistaa ketjulinja, ei liene eduksi sekään että ketjulinja menee kovin vinoksi. Eli eturatas ja takapakka sen mukaan mikä on oletettu käyttöalue.

Laitoin itse juuri tuollaisen setin tulemaan bike-discountista ja muut paitsi kiekot saapuikin jo:
1711137390852.png


Ajoin siis viime vuonna takakiekkoon notkon, jota ei saa oikaistua ja se nypyttää sen verran kesällä asvaltilla, että päätin tilata uudet kiekot kokonaan ja laittaa ne kesäkäyttöön. Talveksi sitten jää nuo vanhat, joissa ice spiker pro:t ja vanha takapakka.

Takapakka on alkuperäistä tiheämpi, alkuperäinen on tuossa 11-52 välillä. Tuo isoin ratas takana on kuitenkin ollut lähes turha ja olen kaivannut sopivampaa välitystä sinne n. 20-25km/h nopeuksille ja tuossa pakassa on hieman eri hammasluku eri rattailla joten voisi onnistua. Eturattaan vaihto on toki myös vaihtoehto, mutta kun tuo vanteen vaihto oli pakko tehdä muutenkin niin laitoin sitten uuden pakan tilaukseen samalla.

Telinettä ehdin vähä käpistellä ja vaikuttaa lupaavalta. Nuo kolmijalalla olevat ei oikein ole koskaan itseä vakuuttanut ja kun kämpän edessä on tolppa mihin saa telineen ruuvattua niin tuo vaikutti hyvälle. Pitää yrittää muistaa laittaa kokemuksia kun ehdin testailla isommin. Telineen speksi on max. 25kg ja oma pyörä painaa sen n. 22kg eli ylärajalle mennään.
 
Tietääkö joku käykö grand canyon:on 8:aan joku bulkkimallin kickstand? Tuo niitten oma on aika suolaisen hintainen ja suht paska laadultaan. Mulla meni vanhasta kierteet mettässä rytyyttäessä
 
Tietääkö joku käykö grand canyon:on 8:aan joku bulkkimallin kickstand? Tuo niitten oma on aika suolaisen hintainen ja suht paska laadultaan. Mulla meni vanhasta kierteet mettässä rytyyttäessä
Jos kyse on tästä, niin näyttäisi ihan universaalilta KSA 40 kiinnitykseltä.

Mittaa onko ruuvien kiinnitys 40mm. Jos on, niin sitten joku KSA 40 seisontatuki pitäisi sopia heittämällä. Esimerkiksi, Atran Pyöräteline Altran Velo Rex Hv Takahaarukkaan kiinnitettävä
 
Jos kyse on tästä, niin näyttäisi ihan universaalilta KSA 40 kiinnitykseltä.

Mittaa onko ruuvien kiinnitys 40mm. Jos on, niin sitten joku KSA 40 seisontatuki pitäisi sopia heittämällä. Esimerkiksi, Atran Pyöräteline Altran Velo Rex Hv Takahaarukkaan kiinnitettävä
1711179916770.png

Näyttäis canyonin olevan ksa 40. Tiksis! :thumbsup:
 
Ajoin siis viime vuonna takakiekkoon notkon, jota ei saa oikaistua ja se nypyttää sen verran kesällä asvaltilla, että päätin tilata uudet kiekot kokonaan ja laittaa ne kesäkäyttöön.

Vanteita itsekin katselin, kun kaksi sisäkumia puhkaistu vanteessa olevan nypyn takia. Liekö teipin alla jotain paskaa joka sitten puhkoo vanteet, no saapa nähdä. Nyt tulossa eturenkaaseen tubeless, ettei tarttee sisäkumin kanssa pelleillä. Tosin talvirenkaat onkin vittumaisempi vaihdella, kattoo syssymmällä minkälaisen ratkaisun keksii.

On muuten nuo vanteet aika suolaisia hankkia.. huhhei.
 
Vanteita itsekin katselin, kun kaksi sisäkumia puhkaistu vanteessa olevan nypyn takia. Liekö teipin alla jotain paskaa joka sitten puhkoo vanteet, no saapa nähdä. Nyt tulossa eturenkaaseen tubeless, ettei tarttee sisäkumin kanssa pelleillä. Tosin talvirenkaat onkin vittumaisempi vaihdella, kattoo syssymmällä minkälaisen ratkaisun keksii.

On muuten nuo vanteet aika suolaisia hankkia.. huhhei.

Tuo oma setti on n. 350€


Näköjään taas out of stock, mutta ei reilu 150€/kpl laatukiekosta mitenkään kohtuuttomasti mielestäni ole. Ja nuo on sähköpyörä-spesifit eli vahvempi rakenne, varmaan kevyeen käyttöön saa halvemmallakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 083
Viestejä
5 062 158
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom