Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onko täällä kenelläkään kokemuksia noista harley-davidsonin serial 1 sähköpyöristä?

Olisiko ihan soiva peli työmatkailuun jos tuollaisen gen 2 värkin ostaisi noin 4k€ hintaan vai oisko tuossa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?

Erityisesti kiinnostaa tuo hihnaveto ja automaattivaihteisto.
 
Ei muuten vastusta, ei ainakaan Boschin gen4. Montaa wattia vastus ei ole.
1000017655.jpg
 
Jos testi on tehty 2019 niin ei kannata antaa liikaa painoarvoa. Boschilta on ainakin tullut tässä välissä useampi generaatio.
Juuri niin. Bosch CX gen 4:ssa taisi olla juurikin tuota ominaisuutta parannettu, toki muiden parannusten (mm.maksimivääntö) lisäksi
 
Jos testi on tehty 2019 niin ei kannata antaa liikaa painoarvoa. Boschilta on ainakin tullut tässä välissä useampi generaatio.
Oma pyörä vm.2022 Boschin moottorilla, ja vaimon pyörä viime vuoden Shimanon moottorilla. Kyllä se Bosch on edelleen kuin tervassa polkis verrattuna tuohon toiseen. Ei sitä maastossa huomaa, mutta asfaltilla ei tee mieli juuri mennä ellei saa polkea todella rauhakseen, ennemmin otan niille reissuille cyclon alle silläkin riskillä, että tekee mieli käydä välillä vähän polkua ajamassa.
 
Osa uudemmista Boscheista tosiaan laittaa avustusrajan yläpuolella vastaan selvästi enemmän kuin vanhemmat versiot, tai kilpailijat. Huonoa suunnittelua niiltä osin, vaikka muuten mainioita moottoreita ovatkin. Gen3 (vai olikohan se pienellä eturattaalla varustettu peräti gen2) on tässä mielessä omien kokemusten mukaan paljon parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Oma pyörä vm.2022 Boschin moottorilla, ja vaimon pyörä viime vuoden Shimanon moottorilla. Kyllä se Bosch on edelleen kuin tervassa polkis verrattuna tuohon toiseen. Ei sitä maastossa huomaa, mutta asfaltilla ei tee mieli juuri mennä ellei saa polkea todella rauhakseen, ennemmin otan niille reissuille cyclon alle silläkin riskillä, että tekee mieli käydä välillä vähän polkua ajamassa.

Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
 
Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
Pienempi eturatas oli vain gen2 moottoreissa. Gen 3 ja gen4 tuli markkinoille 2020. Itseasiassa gen3 moottoreita oli enemmän saatavilla vasta 2021, joten se on periaatteessa uudempi kuin gen4. Toki se on lähinnä citypyörämoottori.
 
Onkos tuo vielä sitä vuosikertaa, jossa eturatas on todella pieni?

Tämähän käytännössä vaatii sen, että siellä on alennus/ylennysvaihde polkimien ja rattaan välissä. Nykypyörissä kun taas on lähes aina ratas kiinni suoraan kampien kanssa samassa paketissa ja moottori kiinni vapaakytkimen kautta.

Saattaa selittää tuota vanhempien boschien heikkoa poljettavuutta.
Gen 4 moottori tuossa, KTM hardtail maasturi kyseessä. Sulevin avaaman logiikan mukaan ei pitäs olla mitään pieniä eturattaita, tms. syitä miksi tuntuu vastustavan noin rankasti kun 25km/h tulee täyteen.
 
Minulla on toisessa fillarissa juuri sellainen pienempi eturatas. En muista onko siinä moottori gen2 vai gen3, mutta joka tapauksessa se ei laita mainittavasti vastaan ilman avustusta. Uudempi versio isolla eturattaalla sen sijaan laittaa vastaan selvästi enemmän. Tykkään tuon vanhemman moottorin käytöksestä muutenkin enemmän.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
No onhan se ihan selvä, että 2,4" levyinen maastorengas (oletettavasti pienemmillä paineilla) on raskaampi polkea, kuin kapea cityrengas. Vierintävastus on täysin eri. Tangon leveys ei siihen vaikuta.
 
Miulla nyt ollut kuukauden jäykkäperä Trek. Boschin gen4 cx smart system. On tuo ihan vitun raskas polkea yli 25km/h. Johtuu varmaan siitä että renkaat 2.4" ja leveä tanko. Toisena pyöränä tuommoinen alle tonnin city-pyörä asfaltti kumeilla. On aikamoinen ero tasaisella asfaltilla tuon halpiksen hyväksi.

Eli siis en sen suuremmin ole vastusta huomannut moottorista mutta on tuo maastovehje ihan vitun raskas polkea tasaisella.
Pitäisi olla about samat kumit ja otan vain avustus pois päältä ja aja sitä 15kmh vertailuksi.
Itellä loppui akku joskus ja lievään ylämäkeen oli melko raskas polkea. Ei mennyt renkaiden piikkiin.
 
Saako tuohon boschin systeemiin puhelimen näytöksi? Olis kaksi pyörää kiikarissa, toisessa boschin näyttö ja toisessa ei. Oishan se kiva katella nopeutta, matkaa yms..

edit; tai saako ei näytölliseen tuon näytön jälkiasennettua helposti?
 
Saako tuohon boschin systeemiin puhelimen näytöksi? Olis kaksi pyörää kiikarissa, toisessa boschin näyttö ja toisessa ei. Oishan se kiva katella nopeutta, matkaa yms..

edit; tai saako ei näytölliseen tuon näytön jälkiasennettua helposti?
Täältä löytyy nuo upgrade ja retrofit kitit

Smart Systemiin saa tosiaan tuon SmartphoneGripin, jos haluaa käyttää puhelinta näyttönä.
 
Täältä löytyy nuo upgrade ja retrofit kitit

Smart Systemiin saa tosiaan tuon SmartphoneGripin, jos haluaa käyttää puhelinta näyttönä.
Juu ja eikä tuo grippi ole edes pakollinen, ihan mikä tahansa puhelinteline riittää.
 
Juu ja eikä tuo grippi ole edes pakollinen, ihan mikä tahansa puhelinteline riittää.
Näinhän se taitaa olla, että bluetoothin yli puhelin keskustelee joka tapauksessa.

Etuna tosin gripillä universaali sopivuus, siinä missä noihin pyöriin soveltuviin puhelinkiinnitysjärjestelmiin (SP Connect / Quad Lock, joka lienee suositus, eikä mitään euron kumilenkkiä) pitää hankkia aina puhelinkohtainen kuori.
Lisäksi lataa langattomasti puhelinta pyörän akusta ja jos pyörässä on jo valmiina esim. Kiox 300, niin grip on melkolailla plug&play.

55€ tuota saa ihan suomestakin
 
Näinhän se taitaa olla, että bluetoothin yli puhelin keskustelee joka tapauksessa.

Etuna tosin gripillä universaali sopivuus, siinä missä noihin pyöriin soveltuviin puhelinkiinnitysjärjestelmiin (SP Connect / Quad Lock, joka lienee suositus, eikä mitään euron kumilenkkiä) pitää hankkia aina puhelinkohtainen kuori.
Lisäksi lataa langattomasti puhelinta pyörän akusta ja jos pyörässä on jo valmiina esim. Kiox 300, niin grip on melkolailla plug&play.

55€ tuota saa ihan suomestakin
Jep, tuo tarvitsee vielä kaapelin ja telineen jollei kioxia ole. Joten yhteensä reilu satku Smart Systemiin jossa ei näyttöä ole.
 
Kiitos vastauksista. Taidan kuitenkin kallistua tuohon missä on kiox 300 valmiina. Pyörien hinta kuitenkin melkein sama.
 
Saakohan tuohon yamaha moro 07 mitään fiksumpaa näyttöä?
Näyttäisihän tuolla olevan vaihtoehtoja perus Interface X:n tilalle, eli Display A/B/C, mutta kannattanee ensiksi Yamahalta varmistaa yhteensopivuus

Tosin tuolta Interface X:n puolelta jos lueskelee, niin näyttäisi osaavan kommunikoida myös eri valmistajien pyörätietokoneiden kanssa
 
Saakohan tuohon yamaha moro 07 mitään fiksumpaa näyttöä?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ainakin garminiin näyttäisi onnistuvan, halvin garmin edge taitaa olla tämä:
Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone - Pyörätietokoneet - Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone | XXL

Tai täältä joku palautus melko halvalla:
Garmin Edge 130 Plus *poisto, avattu palaus*

Toisaalta näissä huonona puolena että pitää muistaa aina ladata, kun ei ota pyörästä virtoja..
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ainakin garminiin näyttäisi onnistuvan, halvin garmin edge taitaa olla tämä:
Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone - Pyörätietokoneet - Edge 130 Plus, GPS-pyörätietokone | XXL

Tai täältä joku palautus melko halvalla:
Garmin Edge 130 Plus *poisto, avattu palaus*

Toisaalta näissä huonona puolena että pitää muistaa aina ladata, kun ei ota pyörästä virtoja..

Onnistuu yhteys varmaan Garminin kelloihinkin, jos se täyttää tarpeet. Itse käytän bt-yhteyttä Shimanon moottoriin. Lisäksi jälkikäteen Garminin sovelluksesta näkee paljon muutakin tietoa ajelustaan, sykkeet tietenkin ja reitin tiedot, jopa hyppäyksetkin. Kellona Garmin Fenix 6 Pro.

IMG_5258.JPG
 
Pitääs varmaan tuohon tarjous spessuun kattella joku näyttö. Näytti spessullakin olla joku oma asennettava näyttö.
 
Onnistuu yhteys varmaan Garminin kelloihinkin, jos se täyttää tarpeet. Itse käytän bt-yhteyttä Shimanon moottoriin. Lisäksi jälkikäteen Garminin sovelluksesta näkee paljon muutakin tietoa ajelustaan, sykkeet tietenkin ja reitin tiedot, jopa hyppäyksetkin. Kellona Garmin Fenix 6 Pro.
Osaako kello automaattisesti aloittaa treenilaskurit kun pyörällä polkaisee?

Mulla on Shimanon kone pyörästä BT:llä puhelimeen ja puhelin BT:llä Garminin kelloon, mutta se jos kello osaisi yhdistää moottorin datan kellon omaan sykedataan niin tuo voisi olla näppärämpi noin.

Vähän vain veikkaan että tuo Vivoactive 4 ei tue useampaa BT-yhteyttä kerralla jolloin voi mennä vähän kikkailuksi jos ja kun haluaa taas kellon yhdistää luuriin ilmoituksia varten silloin kun ei pyörään ole tarvetta koskea.

Pitänee ihan vilkaista miten näiden yhteys toimii. Hienoahan se olisi saada kaikki kolmioon keskenään BT:llä.
 
Shimanolla käytän iPhonella välillä E-Tube Ride-sovellusta, joka on näytöltään navigaattorin tyylinen.

Erityisesti polkuajeluille ja muuhunkin ajeluun taas Trailmap on hyvä sovellus. Ohjaustangossa minulla on teline kännykälle, josta on helppo seurata etenemistään ja katsoa muitakin ajelun tietoja.
 
Osaako kello automaattisesti aloittaa treenilaskurit kun pyörällä polkaisee?

Mulla on Shimanon kone pyörästä BT:llä puhelimeen ja puhelin BT:llä Garminin kelloon, mutta se jos kello osaisi yhdistää moottorin datan kellon omaan sykedataan niin tuo voisi olla näppärämpi noin.

Vähän vain veikkaan että tuo Vivoactive 4 ei tue useampaa BT-yhteyttä kerralla jolloin voi mennä vähän kikkailuksi jos ja kun haluaa taas kellon yhdistää luuriin ilmoituksia varten silloin kun ei pyörään ole tarvetta koskea.

Pitänee ihan vilkaista miten näiden yhteys toimii. Hienoahan se olisi saada kaikki kolmioon keskenään BT:llä.
Kellosta pitää lähtiessä käynnistää EMTB-valinta. Tässä kuvia Garmin Connect -sovelluksesta erään pyöräilyn jälkeen. Eli ainakin nämä tiedot kartan lisäksi löytyy:

G2.jpgG3.jpgG4.jpgG5.jpgG6.jpgG7.jpg

BT-yhteyksiä voi olla kerrallaan käytössä vain yksi per laite.
 
Kellosta pitää lähtiessä käynnistää EMTB-valinta. Tässä kuvia Garmin Connect -sovelluksesta erään pyöräilyn jälkeen. Eli ainakin nämä tiedot kartan lisäksi löytyy:

G2.jpgG3.jpgG4.jpgG5.jpgG6.jpgG7.jpg

BT-yhteyksiä voi olla kerrallaan käytössä vain yksi per laite.
Näyttääkö tuo koskaan hyppyjä? Olen ollut siinä uskossa, että hyppyjä varten pitäisi olla tarpeeksi pätevä edge.

Mites näyttääkö kello pyörän rangen? Itsellä kellossa range näyttää aina nollaa.
 
Liitin aikaisemmin oikeastaan väärän kuvan kellostani, millaiseksi olin sen näytön tietokentät määritellyt. Kävin nyt nappaamassa kuvan, kun yhteys oli moottoriin. Tässäkin range näyttää nollaa, mutta muistaakseni range alkaa toimia vasta kun lähden liikkeelle.

Noita hyppyjä en ole seurannut, kun en niitä teekään. Mutta niihin varmaan käytetään kellon kiihtyvyysantureita.

IMG_6658.JPG
 
Jos poluille lähden ajamaan ja muuallekin, niin käytän reitin seuraamiseen Trailmapia puhelimessa, mikä on ohjaustangon telineessä. Nappasin esimerkin Vuokatin poluista.

IMG_6663.PNGIMG_6664.PNG
 
Jos poluille lähden ajamaan ja muuallekin, niin käytän reitin seuraamiseen Trailmapia puhelimessa, mikä on ohjaustangon telineessä. Nappasin esimerkin Vuokatin poluista.

IMG_6663.PNGIMG_6664.PNG
Pitäisikin katsella jotain sopivaa telinettä fätin tankoon Trailmapin seurantaa varten. On ollut käytössä joku tämän tyylinen vaakaputkeen ja stemmiin kiinnitettävä laukku, mutta se alkaa olla jo niin aikansa elänyt, että tarranauhat ei juurikaan enää pidä. Lisäksi ohjaustankoon kiinnitettynä tulisi luurin näyttö paremmin näkökenttään kuin tuossa.

1713851170233.jpeg


Quadlockia tai sen kiinankopiota olen miettinyt, mutta sen kanssa pitäisi olla luuriin kunnon rugged kotelo, että luuri ei ole paskana mahdollisen (todennäköisen) lippojen vetämisen yhteydessä. Toisaalta sitten olisi ihan kiva jos telineessä olisi edelleen hieman säilytystilaa, lompakkoa, avaimia, powerbankia tms. varten.

1713851717883.jpeg
 
@Mustang243 Mä lähdin itse tuohon SPConnectin vehkeeseen joka on omanlaisensa QuadLock kopio. Tuntuu toistaiseksi ihan kivalta käytössä.

Otin siis pyöräpidikkeen ja oman puhelinmallin mukaisen kotelon sille. Kotelo kiinteässä jatkuvassa käytössä, sallii langattoman latauksen ja jostakin syystä siinä on myös magneetti takana (huomasin eilen kun tarttui työmaalla peltityöpöytään kiinni) ja takana itse sellainen vääntökolonen jolla laite varsinaisesti lukitaan.

Ei tuo lippoja vetäessä suojaa tipan vertaa vaan on heti ensimmäisenä tulilinjalla jos pyörä kaatuu. Toki sen voi munanrikkojatankoonkin kiinnittää paremman suojauksen saamiseksi, mutta ei siinä siltikään laitteen ympärille erillistä suojaa ole.

Bonuksena toki se että laitetta voi käyttää tarkasti ilman mitään erillistä muovikalvoa siinä päällä. Vähän tyyriin puoleinen tuo oli ~80€ hintaisena settinä, mutta jos tätä tulisi laajennettua joskus autoon niin sama luurikotelo menisi niissäkin. Työpöydälle ja mihin lie näitä kanssa saa, mutta lähinnä tuo pyörä ja auto on itselle ne oleelliset.

Lidlissähän on muuten torstaihin asti pyöräilyviikot ja sen mukaista kamaa myynnissä. Sieltä voisi varmasti halvalla hakea tuollaisen kuvasi mukaisen kotelon kokeiluun ja todeta onko sen tyyppinen yleensäkään omaan käyttöön sopiva. Sitten sen mukaan ostaa parempilaatuisen jos se miellyttää.

Edit: Meni aiemmin ohi tuo maininta että tuollainen on jo ollut käytössä. Silloinhan kokemusta laukusta jo on ettei Lidlin halpista tarvitse kokeilla.
 
Pitäisikin katsella jotain sopivaa telinettä fätin tankoon Trailmapin seurantaa varten. On ollut käytössä joku tämän tyylinen vaakaputkeen ja stemmiin kiinnitettävä laukku, mutta se alkaa olla jo niin aikansa elänyt, että tarranauhat ei juurikaan enää pidä. Lisäksi ohjaustankoon kiinnitettynä tulisi luurin näyttö paremmin näkökenttään kuin tuossa.

1713851170233.jpeg


Quadlockia tai sen kiinankopiota olen miettinyt, mutta sen kanssa pitäisi olla luuriin kunnon rugged kotelo, että luuri ei ole paskana mahdollisen (todennäköisen) lippojen vetämisen yhteydessä. Toisaalta sitten olisi ihan kiva jos telineessä olisi edelleen hieman säilytystilaa, lompakkoa, avaimia, powerbankia tms. varten.

1713851717883.jpeg

Unohdat kotelot ja Quadlock, jos pelkäät että puhelin hajoaa kaatuessa niin se on pienin murhe siinä kaatumisessa ja sitä varten on kotivakuutus.
 
@Mustang243 Mä lähdin itse tuohon SPConnectin vehkeeseen joka on omanlaisensa QuadLock kopio. Tuntuu toistaiseksi ihan kivalta käytössä.

Otin siis pyöräpidikkeen ja oman puhelinmallin mukaisen kotelon sille. Kotelo kiinteässä jatkuvassa käytössä, sallii langattoman latauksen ja jostakin syystä siinä on myös magneetti takana (huomasin eilen kun tarttui työmaalla peltityöpöytään kiinni) ja takana itse sellainen vääntökolonen jolla laite varsinaisesti lukitaan.

Ei tuo lippoja vetäessä suojaa tipan vertaa vaan on heti ensimmäisenä tulilinjalla jos pyörä kaatuu. Toki sen voi munanrikkojatankoonkin kiinnittää paremman suojauksen saamiseksi, mutta ei siinä siltikään laitteen ympärille erillistä suojaa ole.

Bonuksena toki se että laitetta voi käyttää tarkasti ilman mitään erillistä muovikalvoa siinä päällä. Vähän tyyriin puoleinen tuo oli ~80€ hintaisena settinä, mutta jos tätä tulisi laajennettua joskus autoon niin sama luurikotelo menisi niissäkin. Työpöydälle ja mihin lie näitä kanssa saa, mutta lähinnä tuo pyörä ja auto on itselle ne oleelliset.

Lidlissähän on muuten torstaihin asti pyöräilyviikot ja sen mukaista kamaa myynnissä. Sieltä voisi varmasti halvalla hakea tuollaisen kuvasi mukaisen kotelon kokeiluun ja todeta onko sen tyyppinen yleensäkään omaan käyttöön sopiva. Sitten sen mukaan ostaa parempilaatuisen jos se miellyttää.

Edit: Meni aiemmin ohi tuo maininta että tuollainen on jo ollut käytössä. Silloinhan kokemusta laukusta jo on ettei Lidlin halpista tarvitse kokeilla.

Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.

Unohdat kotelot ja Quadlock, jos pelkäät että puhelin hajoaa kaatuessa niin se on pienin murhe siinä kaatumisessa ja sitä varten on kotivakuutus.
Lähinnä se kaatuminen on todennäköinen talvisilla metsäpoluilla jolloin vauhtia ei ole paljon. Stemmiin kiinnitettynä puhelin ei olisi heti ensimmäisenä tulilinjalla, jos nyt sattuukin kaatumaan ja jos olisi vielä laukkua/rugged koteloa ympärillä, niin aina vain paremmat todennäköisyydet selvitä. Ei suurin huoli ole siinä, että mitä jos puhelin hajoaa vaan se että mitäs jos se hajoaa ja sitä tarvitsisi, että voisi soittaa apua tai katsoa trailmapsista, että mistä helvetistä täältä pääsee pois. Siinä ei hetkessä ei paljon kotivakuutus lohduta. Jos nyt huomasit, niin ennenkin on puhelin kulkenut pyörään kiinnitetyssä laukussa, nyt vain etsinnässä uutta telinettä vanhan tilalle.

Viime kesänä eksyin sellaisille poluille missä en ollut koskaan käynyt ja ilman kännykkää ja Trailmapsia olisi ollut aika orpo olo, kun ei ollut mitään hajua mihin päin pitäisi lähteä, että löytää edes lähimmän talon :) Tai no tuokin eksyminen tapahtui oikeastaan siksi, että olin ennakkoon katsonut Jälki.fistä reitin, mutta en huomannutkaan että se oli talvireitti. Kesäaikaan ei polku luonnollisesti kulkenutkaan samoissa paikoissa. Jälki kulki suurimmalta osin selkeitä polkuja pitkin, mutta about 2/3 reitistä kuljettuna ei jälkeä päässyt enää seuraamaan ja joutuikin todenteolla kaivella Trailmapsia, että mihin päin pitää mennä. Tietysti aina olisi voinut lähteä takaisin päin, mutta Trailmaps pelasti tunnin-puolentoista ylimääräiseltä kierrokselta :)
 
Viimeksi muokattu:
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.


Lähinnä se kaatuminen on todennäköinen talvisilla metsäpoluilla jolloin vauhtia ei ole paljon. Stemmiin kiinnitettynä puhelin ei olisi heti ensimmäisenä tulilinjalla, jos nyt sattuukin kaatumaan ja jos olisi vielä laukkua/rugged koteloa ympärillä, niin aina vain paremmat todennäköisyydet selvitä. Ei suurin huoli ole siinä, että mitä jos puhelin hajoaa vaan se että mitäs jos se hajoaa ja sitä tarvitsisi, että voisi soittaa apua tai katsoa trailmapsista, että mistä helvetistä täältä pääsee pois. Siinä ei hetkessä ei paljon kotivakuutus lohduta. Jos nyt huomasit, niin ennenkin on puhelin kulkenut pyörään kiinnitetyssä laukussa, nyt vain etsinnässä uutta telinettä vanhan tilalle.

Viime kesänä eksyin sellaisille poluille missä en ollut koskaan käynyt ja ilman kännykkää ja Trailmapsia olisi ollut aika orpo olo, kun ei ollut mitään hajua mihin päin pitäisi lähteä, että löytää edes lähimmän talon :) Tai no tuokin eksyminen tapahtui oikeastaan siksi, että olin ennakkoon katsonut Jälki.fistä reitin, mutta en huomannutkaan että se oli talvireitti. Kesäaikaan ei polku luonnollisesti kulkenutkaan samoissa paikoissa. Jälki kulki suurimmalta osin selkeitä polkuja pitkin, mutta about 2/3 reitistä kuljettuna ei jälkeä päässyt enää seuraamaan ja joutuikin todenteolla kaivella Trailmapsia, että mihin päin pitää mennä. Tietysti aina olisi voinut lähteä takaisin päin, mutta Trailmaps pelasti tunnin-puolentoista ylimääräiseltä kierrokselta :)
Quadlockilla on stemmikiinnitys myös.
 
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.
Näitähän löytyy myös Spigeniltä omansa. Kaikilla mainituilla taitaa olla se 10-20% hinnasta pois kun laitat heidän uutiskirjeensä tilaukseen ennen ostoa.

Mutta kokemuksia ei kyllä ole tuosta kiinnitysruuvin tilalle tulevasta mallista. Muuten jos tuntuu heppoiselta niin noissa taitaa kaikissa olla moottoripyöräversio myös saatavilla. Uskoisin sen olevan vähän vahvempi.

Mulla on tää malli ja hyvin on ihan normaalissa maantieajossa pitänyt. Ihan hirveästi en ole ehtinyt testiin laittaa vielä kun kelit on mitä on.

Kyllä tuo omaan käyttöön ihan riittävän tukevalta tuntuu mutta jos oikein meinaa mennä metsäpoluilla rytyyttämään niin en mä välttämättä ihan tähän uskaltaisi luottaa.

Optimihan olisi kyllä kun olisi joku tuon tyylinen ja sitten samaan kantaan liitettävä kovamuovinen kotelo niihin menoihin joissa vaaditaan enemmän kestävyyttä. Jos tuollaisesta varsi katkeaa niin se ei ole iso tappio, jos luuri vain pysyy kotelon sisällä ehjänä, vaikka sitä tantereelta saisikin keräillä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240423-095649.png
    Screenshot_20240423-095649.png
    406,9 KB · Luettu: 13
Miltä tuo SPConnectin lukitusmekanismi on tuntunut? Muistelisin, että jossain arvostelussa mainittiin sen olevan vähän rimpula. Ainakin se malli mikä tulee Stemmin kiinnitysruuvin/korkin tilalle. Muuten tuo vaikuttaisi fiksulta systeemiltä ja vähän edullisempi silti kuin aito Quadlock.
Olikin SKS Compit minkä stemmikorkkiin tulevaa kiinnitystä oli haukuttu rimpulaksi. Siltähän tuo myös näyttää SPConnectiin tai Quadlockiin verrattuna.
1713855518431.png


Quadlockilla on stemmikiinnitys myös.
Niin näyttäisi olevan. Ei kuitenkaan taida löytyä valikoimista muita kuin noita liimattavia kiinnikkeitä tai kännykkäkoteloita? Tuollainen SKS Compitin tyylinen olisi kyllä paras ratkaisu, että kännykän saa sujautettua omaan laukkuunsa ja laukku on pikakiinnityksellä kiinni pyörässä. Näin ei tarvitsisi ostella mallikohtaisia suojakuoria.
 
Näitähän löytyy myös Spigeniltä omansa. Kaikilla mainituilla taitaa olla se 10-20% hinnasta pois kun laitat heidän uutiskirjeensä tilaukseen ennen ostoa.

Mutta kokemuksia ei kyllä ole tuosta kiinnitysruuvin tilalle tulevasta mallista. Muuten jos tuntuu heppoiselta niin noissa taitaa kaikissa olla moottoripyöräversio myös saatavilla. Uskoisin sen olevan vähän vahvempi.

Mulla on tää malli ja hyvin on ihan normaalissa maantieajossa pitänyt. Ihan hirveästi en ole ehtinyt testiin laittaa vielä kun kelit on mitä on.

Kyllä tuo omaan käyttöön ihan riittävän tukevalta tuntuu mutta jos oikein meinaa mennä metsäpoluilla rytyyttämään niin en mä välttämättä ihan tähän uskaltaisi luottaa.

Optimihan olisi kyllä kun olisi joku tuon tyylinen ja sitten samaan kantaan liitettävä kovamuovinen kotelo niihin menoihin joissa vaaditaan enemmän kestävyyttä. Jos tuollaisesta varsi katkeaa niin se ei ole iso tappio, jos luuri vain pysyy kotelon sisällä ehjänä, vaikka sitä tantereelta saisikin keräillä.
Juuri ehdinkin vastailla, että sekoitin tuon SP Connectin SKS Compitin kiinnityssysteemiin. Tuo SP Connect vaikuttaa paljon tukevammalta kuin Compit, vaikkakin varmaan tuonkin saa irtoamaan oikein rajussa maastossa. En nyt mitään hyppyreitä aioa sähköfätillä alkaa harrastamaan, mutta melko kivikkoista rytyymmistä välillä on, että olisi ihan kiva jos sellaisessa pysyisi mukana :)
 
Juuri ehdinkin vastailla, että sekoitin tuon SP Connectin SKS Compitin kiinnityssysteemiin. Tuo SP Connect vaikuttaa paljon tukevammalta kuin Compit, vaikkakin varmaan tuonkin saa irtoamaan oikein rajussa maastossa. En nyt mitään hyppyreitä aioa sähköfätillä alkaa harrastamaan, mutta melko kivikkoista rytyymmistä välillä on, että olisi ihan kiva jos sellaisessa pysyisi mukana :)
SP:lle on esim. tämmöinen laukku, johon saa puhelimen joko sisälle, tai sitten laukun päälle. Ei ole tuosta henkilökohtaisesti kokemusta kuitenkaan.

Tietysti tarvii puhelimeen vielä kiinnikkeen, jos tuohon päälle haluaa laittaa.
 

Tietysti tarvii puhelimeen vielä kiinnikkeen, jos tuohon päälle haluaa laittaa.
Tuohan on juurikin melkein se mitä itse kaipailin. Vielä kun tuossa olisi ollut se optio että läpinäkyvä kansi olisi ja luurin saisi sinne niin että se voisi jonkinmoinen kolauksen kestääkin.

Sitä en kyllä tiedä onko tuo oma varrellinen kiinnitysmekanismini paras tuolle kotelolle kun se lyö lisäpainoa varrelle. Tosissaan tuohon munanhalkojatankoon tuo olisi kätevä. Mulla varsi menee ohjaustangosta ylös ja ulospäin, eli ottaa vastaan ekana jos jotakin tapahtuu.

Toisaalta omaan käyttöön kyllä tuo nykyinen piisaa kun ei sitä luuria ehdi katselemaan muuta kuin kasuaalisti ajellessa. Kovemmassa rytäkässä voi laittaa taskuun tai reppuun ja vilkuilla sitten kun pysähtyy.
 

Kellään kokemusta yllä olevasta laitteesta? Tulisi työsuhde-etuna hankintaan. Asfaltti/hiekkatie ajoon. Kaikki kilkkeet+kypärä pyörisi tuossa 3800€ huitteilla kun kävin liikkeessä tänään ihmettelemässä. Kokemusta lähinnä 15v vanhasta manuaali pyörästä joka alkaa olla jo runkoa myöden ruosteessa.
 
Itsellä ollut pelkästään hyviä kokemuksia SP-Connectista. Käytössä tälläinen Universal Clamp, jolloin ei tarvitse puhelimeen mallikohtaista kuorta. Tuossa on noissa kynsissä "kumit" ja saa ruuvattua tiukalle.

UniversalPhoneClamp_plus_3.jpg


Hyvin on tuollakin pysynyt mukana juurakoissa ja kivikoissa(esim. Helsingissä Keskuspuiston MTB reitillä). Hypittyä ei tule.

Pyöränä Specialized Turbo Tero 4.0 EQ. Osuu omaan "kevyempään" maastokäyttöön ja yleisempään pyöräilyyn todella hyvin. Mitään haittaa ei tarakoista tai lokasuojista en ole havainnut.
 

Kellään kokemusta yllä olevasta laitteesta? Tulisi työsuhde-etuna hankintaan. Asfaltti/hiekkatie ajoon. Kaikki kilkkeet+kypärä pyörisi tuossa 3800€ huitteilla kun kävin liikkeessä tänään ihmettelemässä. Kokemusta lähinnä 15v vanhasta manuaali pyörästä joka alkaa olla jo runkoa myöden ruosteessa.

Kallis, pieni akku, ollakseen aika perus ok jäykkäperä maasturi.

Canyonilla on juuri nettikaupassa alet, tsekkaa Grand Canyon ON malli.

Tai Cube saksasta(mhw-bike, bike-discount jne)
 
Viimeksi muokattu:
Saahan niitä Radilta, mutta 25,25 dollaria per pari + posti jenkeistä + alvit. Tilasin testiksi nuo itse linkkaamani. Ensi viikolla pääsee testaamaan.

Dokumentoidaan tämä loppuun asti, eli linkin palat kävivät. Vielä pitää saalistaa sopiva bleed kit, koska Shimanon ei tietenkään sovi tähän.
IMG20240422213227.jpg
 
Onko kokemuksia Verkkokaupan GZR merkistä? Sähköläskit ovat tarjouksessa siellä:
GZR Dominanc-e 2.5 sähköfatbike, 19" 1 999,99 1999€
GZR Black Raw 3.0 -sähköfatbike, 19" 1 699,99 1699€

Sähköläskipyörää on tullut kateltua, aika vähän tahtoo niitä löytyä vaan. Pyöräetu sähköpyörä ois itsellä hakusessa.
2019 vuodesta ollut vanhempi malli tosta gzr black raw.
Hyvin on toiminut ja pysynyt nipussa ja kilsoja tullut se n. 200-500 kilsaa kesässä. Maantie/trail ajoa ja lapin tuntureillakin käyty.
Mitä noita erilaisia tullut paljon testailtua niin moottori vertautuu käytökseltään lähinnä boschiin. Itse tykkäisin eniten yamahasta, mutta nämä niin makuasioita.
 
Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?
 
Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?
Riippuu niin paljon siitä missä pyörällä ajaa. Maastoajossa voi kulua nopeastikkin, jos on hiekkaista reittiä.

Itsellä ollut nyt kahdet Shimano Deore CN-M6100 ketjut ja niillä ajoin 1600 km ja 2100 km. Nyt on käytössä SLX CN-M7100 ketju, jolla ehkä ajaa vähän enemmän, tuskin merkittävästi kuitenkaan. Kaapissa on myös XT CN-M8100 ketju odottamassa.

Aikaisemmissa ketjuissa oli käytössä ketjuöljy ja nyt on Squirtin ketjuvaha. Ketjut putsaan pari kertaa viikossa ja jokaisen maastoajon jälkeen.

Ei nuo ketjut nyt niin kalliita ole, etenkään saksasta tilattaessa, että jaksaisin murehtia. Vaihtaa kun tulkki näyttää, että on vaihtokunnossa.
 
Kuinka usein vaihdatte ketjut sähkömaastopyörään? Itse laitoin ensimmäisen ketjun (KMC) vaihtoon kun kulumaa oli 0,5. Pyörällä on pyöräilty noin 1650km (7 kuukaudessa). Pyörällä on pyöräilty noin 75 kadensilla. Onko näin nopea kuluminen normaalia?
Shimanon ensiasennusketjut ja takarattaat vaihtuivat 1,5 vuoden ja 3100 km jälkeen huollossa. Minusta niillä olisi kyllä vielä ajanut. Käyttö pääosin työmatkapyöräilyä kestopäällystetyillä pyöräteillä. Ajo pienimmällä avustuksella ehkä 98% ajasta ja kadenssin pyrin pitämään välillä 80-90. Rasvaan ketjuja muutaman kerran kaudessa, ehkä noin 400-500 km välein. Ketjujen pesua en ole harrastanut sen paremmin prätkän kuin fillarinkaan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 073
Viestejä
5 061 900
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom