Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kuinkahan paske tuollainen etuvetoinen Madison -sähkis mahtaisi olla? https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/madison-e-venice-28-3-v-43cm-lavent--6418641069999

Meillä on teinille mietinnässä sähköpyörä, mutta kun tuolla on paha tapa jättää nykyinenkin luomupyörä lukitsematta eikä aina ole intoa silläkään kulkea, niin ei viitsisi investoida ihan hirveitä rahoja. Bonuksena kuitenkin se että vaimo voi ajoittain lainata pyörää omiin ajoihinsa.

Hinnan puolesta (1100€ (OVH 2k€)) aika kiva ja vaihteet on teinin kestävät (eli ei useita rattaita) mutta etuvetoisuus on vähän kysymysmerkki.

Sitten kun katsoo vaikka Shimanon keskimoottorilla olevia pyöriä niin hinta pomppaakin hiukan kipurajoille jo.

Tietysti sitten voisi katsella käytettynä pyörää.

Ajatuksena olisi siis tonnilla sähköpyörä hyvin kevyeen ajoon teinitytölle. Asioista ja tavaroista huolehtiminen hiukan heikohkoa.
 
Kuinkahan paske tuollainen etuvetoinen Madison -sähkis mahtaisi olla? https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/madison-e-venice-28-3-v-43cm-lavent--6418641069999

Meillä on teinille mietinnässä sähköpyörä, mutta kun tuolla on paha tapa jättää nykyinenkin luomupyörä lukitsematta eikä aina ole intoa silläkään kulkea, niin ei viitsisi investoida ihan hirveitä rahoja. Bonuksena kuitenkin se että vaimo voi ajoittain lainata pyörää omiin ajoihinsa.

Hinnan puolesta (1100€ (OVH 2k€)) aika kiva ja vaihteet on teinin kestävät (eli ei useita rattaita) mutta etuvetoisuus on vähän kysymysmerkki.

Sitten kun katsoo vaikka Shimanon keskimoottorilla olevia pyöriä niin hinta pomppaakin hiukan kipurajoille jo.

Tietysti sitten voisi katsella käytettynä pyörää.

Ajatuksena olisi siis tonnilla sähköpyörä hyvin kevyeen ajoon teinitytölle. Asioista ja tavaroista huolehtiminen hiukan heikohkoa.
Katso bilteman mallisto jos sattuu sellainen olemaan lähellä.
 
On tämä sähköpyöräily kyllä kivaa puuhaa. Nyt käynyt miltei päivittäin 30km maastolenkillä, josta sora/asfalttitietä on ehkä 9km ja loput neulaspolkua tai muuta polkua. Omalle reitille mahtuu paljon nousuja ja laskuja, kivikkoista väylää missä kyllä taitoa ja kanttiakin mitataan. Huomannut kyllä, että mitä enemmän ajaa niin sitä enemmän ymmärtää, että vauhti auttaa monessa paikkaa.

Muutamia paikkoja oli alussa mistä ei päässyt taluttamatta läpi ja nyt ne oikeasti vaikeimmat paikat ovat todella paljon vaikeampia kuin mitä alun "vaikeat". Siinä onkin pähkinä aina purtavana, että miten mistäkin nyt yrittää yli mennä. Reitillä on nyt enää 3 paikkaa, missä joutuu jalkautumaan kun ei vaan kantti yksinkertaisesti kestä kallellaan olevassa rinteessä vetää liukkauden kantojen ja kivien päältä. Pari läheltä piti tilannetta on ehtinyt jo käymään, jossa lopputuloksena meinasin lentää ohjaustangon yli. Jostain kumman syystä ei mennyt yli vaan sain pysyttyä pystyssä. Toinen näistä tilanteista oli puhtaasti liian kovaan vauhtiin liittyvä. Ajoin melko jyrkkää polkua rinnettä alas ja aiemmin olen kahden koivun välistä päässyt nätisti läpi. Nyt oli vauhtia liikaa ja ohjaustangon pää kolahti toiseen koivuun ja sitten mentiin.. mutta ei ympäri.

Canyonilla tulee ajeltua ja eco-mode on itselle poluilla osuvin, trail on niin helvetin äkäinen, että sillä on helposti kyljellään jos poluilla käyttää.
Kävin nyt hankkimassa itselle satulalaukun, ettei tarvitse reppua kantaa enää mukana. Tänään tuli vielä ajaessa mieleen, että laukkuun pitää laittaa ohkanen pipo ihan kesäääkin varten. Tuulessa kun ajeli, niin sattuu kyllä korviin vaikka kohta keskikesää eletään.

Kivaa puuhaa.
 
@Kuka_kusi_muroihini en tiedä mikä motti tuossa on, mutta ainakin omassa shimanon moottorissa niitä avustuksia pystyy säätämään ihan kännykästä. Otin itsekkin trailille avustuksia pienemmäksi omasta.
 
Nyt ois tuon pyörän tilalle tulossa canyonilta belt drive ebike. Jospa tuo nyt ois niin huoltovapaa ja helppo kun lupailevat.
Onko tää joku Pinion MGU pyörä? Mikä malli, itse olen vahdannut Bulls Vuca Evo Am 2:sta, mutta alkaa loppua usko sen suhteen.
 

Tämä tuli hommattua. Istuu hiton hyvin, testasin liikkessä 150 euron kypäriä ja eivät olleet yhtään sen mukavampia.

Ainoa pieni miinus itsellä on se että tuo kohta jossa remmi haarautuu (trifix) jää itsellä liian ylös, korvannipukan päälle. Sitä ei voi säätää kuin vähän sivusuunnassa. Jos viittis niin tämän voisi korjata ompelukoneella pidentämällä remmejä 15 mm mutta en taida jaksaa kun ei tuo haittaa.

Koko on L ja oma pää noin 60 cm muistaakseni. Ympäryysmitta riittää reilusti mutta korkeus siis rajoittava tekijä. Kannattaa huomioida jos on pitkä pää ja isot korvannipukat.

Jos enemmän pyöräilisin niin varmaan panostaisin sellaiseen ruotsalaiseen airbagiin niin ei mene hiukset sekaisin.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Tätä käyttää niin ei sotkeennu ketjut ja pakat niin helposti.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Mikä on usein?

Ja ei siihen oikein ole oikotietä. Ketjupesurit on vähän niin ja näin. Halvoista ei ole mihinkään, kalliimmat toimivat maksaa sen verran että sillä rahalla saa useamman ketjun.

Hyvä ketjuöljy tai vaha käyttöön, ketjun puhdistus pyyhkimällä hiekasta tai vesipesu lämpimällä vedellä + uudelleenöljyäminen.
 
Tämä tuli hommattua. Istuu hiton hyvin, testasin liikkessä 150 euron kypäriä ja eivät olleet yhtään sen mukavampia.

Ainoa pieni miinus itsellä on se että tuo kohta jossa remmi haarautuu (trifix) jää itsellä liian ylös, korvannipukan päälle. Sitä ei voi säätää kuin vähän sivusuunnassa. Jos viittis niin tämän voisi korjata ompelukoneella pidentämällä remmejä 15 mm mutta en taida jaksaa kun ei tuo haittaa.

Koko on L ja oma pää noin 60 cm muistaakseni. Ympäryysmitta riittää reilusti mutta korkeus siis rajoittava tekijä. Kannattaa huomioida jos on pitkä pää ja isot korvannipukat.

Jos enemmän pyöräilisin niin varmaan panostaisin sellaiseen ruotsalaiseen airbagiin niin ei mene hiukset sekaisin.
Onko tuo solki johon tulee ylhäältä kaksi ja alas tuo leukahihna, kiinteää mallia? Mulla eri mallisessa kypärässä niitä yläletkuja voi vapaasti juoksuttaa läpi siitä, eli kiristän etummaista ja löysään takimmaista niin leukahihna siirtyy eteenpäin ja päinvastoin. Sillä olen saanut itse korvat oikeaan paikkaan.

Mutta kuvasta katsoen aika kivan näköinen. Oma on Limar-merkkinen BMX ja näin isopäiselle moinen kypärä näyttää siellä isommalta. Monesti on tehnyt mieli maalauttaa se kärpässienen väriseksi niin olisin kuin Super Marion sienimies.
 
Näppärimmät niksit ketjujen/pakkojen puhdistamiseen jotta ei tarvitsisi niin usein niitä vaihdella vaimon pyörästä?

Mä ostin motonetista sellaisen halvan ketjupesurin. Käytin vettä ja fairya, ja lopputulos oli kyllä ihan ok. Mekanismissa olevat harjat työntävät lenkkien sisältä hiekat yms. pois. Samassa setissä tuli erilaisia harjoja, mutta mikä tahansa pikkuharja toimii takavaihtajan rattaiden putsaamiseen. Tämä on ainakin itsellä ollut se eniten likaa keräävä komponentti ja vaikuttaa myös vaihteiden toimivuuteen. Käytän nykyään vain öljyä ketjuun mitä motonetista 3,9€:lla löytyi. Näyttää ajavan asiansa hyvin. Aiemmin ehdin sprayaamaan jotain ketjulle tarkoitettua voiteluainetta ja ketjuista ja rattaista tuli tahmeat ja keräävät likaa kuin viimeistä päivää. Nämä tuli onneksi siivottua pois ja nyt ihan perus ketjuöljyllä mennään.
Mä laitan öljyä joka pyörän pesun jälkeen. Jos mä vedän metässä pyörän likaiseksi, niin nopea vesipesu ja öljyt ketjuun. Ketjuja putsaan ehkä 2-3x kuukaudessa, varmaan voisi useamminkin.
 
Onko tuo solki johon tulee ylhäältä kaksi ja alas tuo leukahihna, kiinteää mallia? Mulla eri mallisessa kypärässä niitä yläletkuja voi vapaasti juoksuttaa läpi siitä, eli kiristän etummaista ja löysään takimmaista niin leukahihna siirtyy eteenpäin ja päinvastoin. Sillä olen saanut itse korvat oikeaan paikkaan.

Joo tuo säätö kyllä onnistuu mutta pituus ei silti ihan riitä vaikka vertikaalisesti laittaa ”oikealle” paikalle. Vanha kypärä on BMX tyylinen ja se näyttää joo vähän huvittavalta isossa päässä.
 
Lasten läskipyörässä on kampeen prässätty eturatas, eli se tarvii vaihtaa kammen kanssa. Hampaita on 32 ja haluaisin lyhentää välitystä. Kammen pituus on 140mm. Seuraavasta saisi 25-piikkisen rattaan saman mittaisilla kammilla, mutta hinta 70€ on liian kova. Mistä löytyy edukkaammin?

Tätä käyttää niin ei sotkeennu ketjut ja pakat niin helposti.
Onko kukaan perehtynyt, mitä tuo on? Onko kynttilän jämät samaa ainetta? Onko sen käytöstä kokemusta? Olisiko mustassa kokkareessa hieman mukana grafiittia?
 
Onko kukaan perehtynyt, mitä tuo on? Onko kynttilän jämät samaa ainetta? Onko sen käytöstä kokemusta? Olisiko mustassa kokkareessa hieman mukana grafiittia?
Velogilta löytyy video tuotteesta

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Olisi ihan mielenkiintoista tavaraa kokeilla, jos (kun?) kerta pitää ketjut puhtaampina ja tunkeutuu paremmin linkkeihin.
Ilmeisesti ihan riittoisaakin, kun edellisen pannullisen voi lämmittää aina uudelleen kunnes tavara loppuu.
 
Mikä on usein?

Ja ei siihen oikein ole oikotietä. Ketjupesurit on vähän niin ja näin. Halvoista ei ole mihinkään, kalliimmat toimivat maksaa sen verran että sillä rahalla saa useamman ketjun.

Hyvä ketjuöljy tai vaha käyttöön, ketjun puhdistus pyyhkimällä hiekasta tai vesipesu lämpimällä vedellä + uudelleenöljyäminen.

Samaa mieltä. Mikä on usein? Ekat ketjut ja takapakka meni vaihtoon 3000 km jälkeen. Mitään vikaa ei toiminnassa ollut, mutta huollossa päättivät vaihtaa. Ilmeisesti venymisen takia. Kustannus 50 €. Moottoripyörässä on tullut vaihdettua vasta siinä vaiheessa, kun rattaan piikit ovat kuluneet ohueksi, tosin siinä on vain yhdet rattaat.

Kovasti tuntuu polkupyöriä olevan liikenteessä, joissa ketjut ovat täysin kuivat ja kirskuvat. Rasvauksella säästäisi paljon ainakin hukkaan kuluvassa lihasvoimassa.
 
Samaa mieltä. Mikä on usein? Ekat ketjut ja takapakka meni vaihtoon 3000 km jälkeen. Mitään vikaa ei toiminnassa ollut, mutta huollossa päättivät vaihtaa. Ilmeisesti venymisen takia. Kustannus 50 €. Moottoripyörässä on tullut vaihdettua vasta siinä vaiheessa, kun rattaan piikit ovat kuluneet ohueksi, tosin siinä on vain yhdet rattaat.

Kovasti tuntuu polkupyöriä olevan liikenteessä, joissa ketjut ovat täysin kuivat ja kirskuvat. Rasvauksella säästäisi paljon ainakin hukkaan kuluvassa lihasvoimassa.
Jos 3000 kilometrin jälkeen takapakka menee vaihtoon, niin on kyllä laiminlyöty ketjujen huolto. Kyllä pakalla ajaa vähintään 3x tuon määrän, jos ketjuista pitää huolta.

Toki jos se pakka on joku hinnat alkaen 8 speed pakka, niin eihän sen uusiminen paljoa maksa. 11 ja 12 vaihteiden paremmat pakat taas maksaa sen 200e niin silloin kannattaa jo vähän tiheämmin ketjuja huoltaa ja vaihtaa.
 
Jos 3000 kilometrin jälkeen takapakka menee vaihtoon, niin on kyllä laiminlyöty ketjujen huolto. Kyllä pakalla ajaa vähintään 3x tuon määrän, jos ketjuista pitää huolta.

Toki jos se pakka on joku hinnat alkaen 8 speed pakka, niin eihän sen uusiminen paljoa maksa. 11 ja 12 vaihteiden paremmat pakat taas maksaa sen 200e niin silloin kannattaa jo vähän tiheämmin ketjuja huoltaa ja vaihtaa.
Juurikin 8x pakka ja kuten sanoin, ei olisi ennennäkemätöntä, että huolto vaihtaa osia turhaan. Mutta melko olematon kustannus, jos joka toinen vuosi vaihtuu ketjut ja pakka.
 
E-SPIN Nishiki Durango 1000W Premium Fatbike. - Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy
Mitä mieltä foorumilaiset on tuommoisesta ? (Saatavilla 250w, 1000w 1,6kw moottorilla)

Tuolla toisessa ketjussa on enemmän juttua noista eri ajoneuvoluokan pyöristä.


Mutta kun mielipide kysyttiin niin annetaan sekin:

Aivan järkyttävän näköinen kiinalaisista osista kasattu kötöstys. Ja tuosta pitäisi maksaa melkein neljä tonnia?

Tuohon rahaan saa oikeasti hyvän pyörän laatuvalmistajilta laadukkailla osilla. Ja ei kannata antaa 250W tehon hämätä näissä normaaleissa pyörissä. Mittaustavasta johtuen se ei ole huipputeho vaan todellisuudessa nämä n. 85Nm vääntöspeksillä olevat moottorit ottaa tehoa hetkellisesti lähemmäs kilowatin. Käy koeajamassa joku kunnon peli tuossa hintaluokassa, niin ehkä huomaat että kyllä sitä tehoa riittää. Ja kun valitsee pyörän ja rengaskoon oikein, niin läskirenkaatkaan ei ole välttämättömyys useimmille.
 
Minultahan siis löytyy ihan sähköpyörä tälläkin hetkellä, mutta miettinyt jos myisi pois ja hommaisi uuden tuossa syksyllä kun firmaan tulee työsuhdepyörä etu
 
Nopea kysymys eturenkaan pikalukosta. Canyon pyörässä pikalukon vipu on todella löysä. Sen siis voisi vaikkapa vauva kääntää auki asentoon. Itse rengashas ei tuosta vielä irti lähde vaan sitten pitää kierittää akseli auki. Mietin vain, että kuuluuko pikalukon vivun olla tuollainen. Onko teillä muilla napakka vipu vai sellainen joka pyörii esim ympäri jos sormella kääntää? Painotan vielä.. Itse akselia pikalukko ei tuosta löystä vaan puhun vain siitä pikalukon vivusta.

edit. kuusiokoloavaimella vivun sisältä löytyy ruuvi jota kiristää/löysentää ja vivun saa sopivalle kireydelle.
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D
 
Canyon Neuron On6:sta on paljastunut ominaisuus/vika. Muuten akku kuluu tasaisesti, mutta eilenkin lähtiessäni töistä kotiin varausta oli mittarin mukaan 17% ja akku loppui jo 3 km jälkeen. Tehnyt aiemminkin tätä, että viimeiset prosentit kuluvat hujauksessa. Onko tälläisestä kokemuksia, onko jokin softavika, että näyttää pinnat väärin vai onko akussa jotain kipua? Pitää käydä näyttämässä tuota jossain kohtaa huollossa, on aika raivostuttavaa kun ei voi olla varma miten pitkälle pääsee.
Canyonin omalle pajalle vain on yli 100 km niin pitänee tyytyä johonkin muuhun.
 
Canyon Neuron On6:sta on paljastunut ominaisuus/vika. Muuten akku kuluu tasaisesti, mutta eilenkin lähtiessäni töistä kotiin varausta oli mittarin mukaan 17% ja akku loppui jo 3 km jälkeen. Tehnyt aiemminkin tätä, että viimeiset prosentit kuluvat hujauksessa. Onko tälläisestä kokemuksia, onko jokin softavika, että näyttää pinnat väärin vai onko akussa jotain kipua? Pitää käydä näyttämässä tuota jossain kohtaa huollossa, on aika raivostuttavaa kun ei voi olla varma miten pitkälle pääsee.
Canyonin omalle pajalle vain on yli 100 km niin pitänee tyytyä johonkin muuhun.
Eikai tuossa mitään vikaa ole, ihan normaalilta kuulostaa.

Se range on arvio, eikä mikään eksakti määrä minkä ainakin pääsee. Henkilökohtaisesti pidän alle 20km näyttämää käytännössä liki tyhjänä.
 
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D
22km suunta työmatka ajoon en katsoisi kyllä maastopyöriä alkuunkaan..
 
Mielipiteitä seuraavista kikkareista? M runko, max. 4k€, 625wh akku ja Bosch Performance CX pohjalta ajateltu. Työmatkaan (22km suunta) ja korvaamaan luomutäpärin maastoajoon.

Cube Stereo Hybrid 140
Scott Strike Eride 930
Radon Render AL 7.0 625 - Rendereissä ei saa pumppuja lukkoon(?) on itselle miinus.
Radon Render AL 7.0 625 - tämän ois tilannut varmaan jo hintansa puolesta (vaikka pumput) mutta M runkoa ei varastossa.

Kovin samanlaisia nämä toki on ja vastaus saattaakin olla, "se mikä miellyttää silmää".
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Moottorin sekä akkukoon pitäisin samana ja Suntourin keula ei natsaa :D

Canyonilla alkoi juuri alet. Ja Canyonin suomen facebookissa on koeajotilaisuuksista tietoa, niitä on ajoittain ympäri suomen.

22km suunta työmatka ajoon en katsoisi kyllä maastopyöriä alkuunkaan..

Millä perusteella? Maastopyörällä taittaa tuon matkan siinä missä muullakin ja lähes kelissä kuin kelissä.
 
Eikai tuossa mitään vikaa ole, ihan normaalilta kuulostaa.

Se range on arvio, eikä mikään eksakti määrä minkä ainakin pääsee. Henkilökohtaisesti pidän alle 20km näyttämää käytännössä liki tyhjänä.
No jos tuo on 630Wh akku (taisi olla pyörän koon mukaan joko 504 tai 630) ja 17% on kuudennes siitä niin kyllä arvio heittää aika rankasti häränpyllyä jos sillä pääsee 3km.

Toki tuossa on Shimanon EP6 kone joka eri kuin omani E7000, mutta silti en omassani kyllä tuollaista arpomista ole nähnyt. Täytyy sanoa että melko tarkka on oma arvio ollut.

Toki tuo lennosta saattaa niitä muuttaa viimeisimmän kulutuksen mukaan, eli jos vaikka sen 83% ajelet pois maantiellä ja viimeisen 17% kohdalla menetkin metsäpolulle niin toki arvio vähän pyllähtää.

Oma tarkin arvio on ollut kun lähdin heittämään vähän pidempää lenkkiä. Pyöreät 70km oli takana ja matkaa kotiin vähän reilu 30km. Pyörä arvioi että jos nyt Ecosta vaihdan Boostille niin pääsen vielä 34km. Reidet oli vähän jo hapoilla ja arvio riitti minulle joten heitin Boostin päälle ja kotiin tultiin 104km lenkin jälkeen niin että arvion mukaista olisi vielä jäljellä 1km (vai oliko 3km, toinen tiukka lenkki oli kanssa tullut heitettyä niin en muista kumpi oli kampi) eli aika hyvä.

Ajo oli toki helposti arvioitavaa maantietä, mutta mitä lähemmäs kotia päästiin (viimeiset 15km) sitä mäkisemmäksi ja mutkikkaammaksi kuin myös enemmän liikennöidyksi meni.

Kyllä jos @Siitoimenpeku pyörä on suht uusi ja ajo oli ennustettavaa (eli ei yhtäkkisiä ylämäkiä) niin kyllä mä vähän katselisin sähköpostilla huoltoliikkeen mielipidettä että kannattaako pyöräyttää heidän kauttaan vai meneekö ihan normaaliin virhemarginaaliin.

Akussahan se vika todennäköisesti on ja täyteen ladatun akun voltit voivat jo jotakin huollolle ehkä kertoa. Tai sitten ei. En ole alan ammattilainen.
 
Millä perusteella? Maastopyörällä taittaa tuon matkan siinä missä muullakin ja lähes kelissä kuin kelissä.

taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.
 
taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.
Hänhän kirjoitti että pyörä tulee työmatkaan JA korvaamaan luomutäpärin maastoajoon. Eli maastopyörä on silloin se oikea.
 
No jos tuo on 630Wh akku (taisi olla pyörän koon mukaan joko 504 tai 630) ja 17% on kuudennes siitä niin kyllä arvio heittää aika rankasti häränpyllyä jos sillä pääsee 3km.

Toki tuossa on Shimanon EP6 kone joka eri kuin omani E7000, mutta silti en omassani kyllä tuollaista arpomista ole nähnyt. Täytyy sanoa että melko tarkka on oma arvio ollut.

Toki tuo lennosta saattaa niitä muuttaa viimeisimmän kulutuksen mukaan, eli jos vaikka sen 83% ajelet pois maantiellä ja viimeisen 17% kohdalla menetkin metsäpolulle niin toki arvio vähän pyllähtää.

Oma tarkin arvio on ollut kun lähdin heittämään vähän pidempää lenkkiä. Pyöreät 70km oli takana ja matkaa kotiin vähän reilu 30km. Pyörä arvioi että jos nyt Ecosta vaihdan Boostille niin pääsen vielä 34km. Reidet oli vähän jo hapoilla ja arvio riitti minulle joten heitin Boostin päälle ja kotiin tultiin 104km lenkin jälkeen niin että arvion mukaista olisi vielä jäljellä 1km (vai oliko 3km, toinen tiukka lenkki oli kanssa tullut heitettyä niin en muista kumpi oli kampi) eli aika hyvä.

Ajo oli toki helposti arvioitavaa maantietä, mutta mitä lähemmäs kotia päästiin (viimeiset 15km) sitä mäkisemmäksi ja mutkikkaammaksi kuin myös enemmän liikennöidyksi meni.

Kyllä jos @Siitoimenpeku pyörä on suht uusi ja ajo oli ennustettavaa (eli ei yhtäkkisiä ylämäkiä) niin kyllä mä vähän katselisin sähköpostilla huoltoliikkeen mielipidettä että kannattaako pyöräyttää heidän kauttaan vai meneekö ihan normaaliin virhemarginaaliin.

Akussahan se vika todennäköisesti on ja täyteen ladatun akun voltit voivat jo jotakin huollolle ehkä kertoa. Tai sitten ei. En ole alan ammattilainen.
Pitää tiedustella mielipidettä koska ajo on ollut vain työmatka-ajoa nyt hetken. Olen kyllä tietoinen rangen muutoksista ajotapaan liittyen joten siitä ei ole kyse.
 
Mulla menee läskillä ihan hyvin maantiet, tosin töihin ei ole kuin vajaa 13km suuntaansa, mutta on noita pidempiä tullut huvikseen ajeltua myös.

Oma perustelu oli se että haluan läskipyörän ja sellaisen voin rahoillani ostaa. Yhtä lailla se menee sorapätkät ja metsätiet kuin myös maantiet, kaikki nätisti läpi. Mikäli olisin ostanut maantiepyörän ja halunnut sitten vähän laajentaa ajelureittejä työmatkojen päälle niin se olisi ollut toinen ostos sitten. Siinä missä se käyttötarkoitusta varten erikoistunut peli ajaa hienosti oman käyttönsä mukaiset reitit niin hybridi tai muuten rankempaan maastoon tehty peli ajaa kyllä ne kevyemmätkin maastot kelvollisesti, siinä missä maantiepyörä ei metsään tykkää lähteä.

Ovat kuitenkin kalliita pelejä monelle meistä niin se että sillä voi tehdä useampaa hommaa ja ajaa moninaisemmissa maastoissa niin se on monelle hieno juttu.
 
taittaahan sen yksipyöräisellä tai kolmipyörälläkin, mutta kyllähän tuommoisen pidemmän siivun veivaaminen (oletettavasti) asfalttia on paljon mukavampaa siihen tehdyllä fillarilla.

toki jokainen menee tyylillään, mutta itse ihmettelen sitä miksi ei valita käyttötarkoitukseen sopivinta vehjettä.

Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
 
Mulla menee läskillä ihan hyvin maantiet, tosin töihin ei ole kuin vajaa 13km suuntaansa, mutta on noita pidempiä tullut huvikseen ajeltua myös.

Oma perustelu oli se että haluan läskipyörän ja sellaisen voin rahoillani ostaa. Yhtä lailla se menee sorapätkät ja metsätiet kuin myös maantiet, kaikki nätisti läpi. Mikäli olisin ostanut maantiepyörän ja halunnut sitten vähän laajentaa ajelureittejä työmatkojen päälle niin se olisi ollut toinen ostos sitten. Siinä missä se käyttötarkoitusta varten erikoistunut peli ajaa hienosti oman käyttönsä mukaiset reitit niin hybridi tai muuten rankempaan maastoon tehty peli ajaa kyllä ne kevyemmätkin maastot kelvollisesti, siinä missä maantiepyörä ei metsään tykkää lähteä.

Ovat kuitenkin kalliita pelejä monelle meistä niin se että sillä voi tehdä useampaa hommaa ja ajaa moninaisemmissa maastoissa niin se on monelle hieno juttu.

Mulla oli ennen kaksi pyörää, ostin sitten sähköläskin ja nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kesät talvet ihan missä vain.
 
Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria
windowpicture-cgo800s-blue-2309_dfc3be70-7e7e-47e0-892a-c54d6307822f.webp

AIR28PRO_1_6c470a62-cd14-4835-bac7-fecf9df66137.png
 
Työmatka-ajoihin miettinyt itse tällaista hihnavedollista pystyllä hollantilaistyylisellä ajoasennolla olevaa fillaria
windowpicture-cgo800s-blue-2309_dfc3be70-7e7e-47e0-892a-c54d6307822f.webp

AIR28PRO_1_6c470a62-cd14-4835-bac7-fecf9df66137.png

Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.
 
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.

Puhdasta fysiikkaa joo. Kolmiorakenne on jäykin mahdollinen rakenne painon suhteen joka on samalla järkevän hintainen.

Matala vaakaputki naistenpyörän tyyliin on väistämätön kompromissi joka lisää painoa tai heikentää jäykkyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mä en itekkää oo ikinä tajunnu, miks toi yläpystytanko pitää niin "korkealla olla". Mihin se liittyy, tuleeko pyörästä jotenki parempi/jäykempi vai tyylijuttu.
Paras just tollanenen, missä alaputki alhaalla ja superhelppo nousta kyytiin ja pois jne. Haibikeissä kohtuu ok, muissa välillä valitettavan korkeita tota mikä toi nyt nimeltään on toi tanko joka ottaa haaroihiin jos seisoo pyörän keskellä.

Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
 
Niin, paitsi että sähköavustus kumoaa sen oleellisimman syyn valita kestopäällysteelle suunniteltu pyörä. Vierintävastuksella ei juurikaan ole väliä kun sähkön kanssa ajaa. Ajoasento on makuasia.

Ja kerro nyt toki mikä pyörätyyppi se paras sitten olisi, kun vaihtoehtoja on aina täydestä spandex-tason käyräsarvisesta matalarunkoiseen retkipyörään.

Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
 
Yritin etsiä mutta löytänyt. Joskus katsonut tubesta niin siinä oli jotenkin että historiasta jäänyt jäänne jolla loppujen lopuksi ole hirveästi tekemistä millään. Oli että naisilla on tanko alempana koska hameet ja miehillä piti olla tukevuutta mitä toi kolmio rakenne teki mutta yhtä tukevia ja kestäviä kummatkin ovat (varsinkin jos malli on semmoinen jossa nojataan kovasti eteenpäin, kun "naisten" pyörissä asento on enemmän pystyasento). Yritän vielä etsiä videoo jos jostain löytyis.
Helkaman teräsrunkoinen Kaunotar (80-luvun) tuntui 80-90 -luvun vaihteessa putkelta kiihdyttäessä aivan lötköltä Nishiki Bushwhacker -maastopyörään tai mihin tahansa timanttirunkoiseen miesten fillariin verrattuna. Vaimon 90-luvun Kaunotar oli myös lötkö, muttei ihan niin pahasti.

Alumiinirunkoinen Kaunotar 00/10 -luvulta oli rungoltaan jo melkein yhtä jäykkä kuin lötkö miesten runko.

Vuonna 2018 ostin 2 kpl Helkama E7 -sähköfillaria, kun sain alennusten ansiosta 1400 €/kpl. Niissä on unisex-alumiinirunko, jonka satulaputkesta lähtevä vaakaputki kiinnittyy alaputkeen jo ennen sen puoliväliä. Alimittaisen vaakaputken takia alumiinikään ei riitä tuomaan asiallista kiertojäykkyyttä. Ohjauksen epätäsmällisyyden takia ei tee mieli ajaa niin rajusti kuin muilla. Erittäin jyrkkään ylämäkeen (24 %) kiihdyttäessä tuntuu kuin kammet ja ohjaustanko olisi yhdistetty toisiinsa paksulla puutarhaletkulla. Vetelyyden kruunaa se, että nuo ovat ainoita ajamiani fillareita, joilla en pysty ajamaan ilman käsiä loputtomasti. Pienestäkin epätasaisuudesta ohjaustanko alkaa "woblaamaan" niin rajusti ja yltyen, että on pakko tarttua tangosta. Yleensä pääsee vain kymmeniä metrejä ennen resonanssin heräämistä. Liittyy vajaaputkiseen runkoon.

Nämä havainnot 71-kiloisen entisen M16/M18 XC-kuskin ajamana. En halua tietää miten löysä tuo unisex-runko on 120-kiloisen alla.

 
Tätä voisinkin vähän taustoittaa lisää. Eli työkaverin sähkömaasturilla sain kokeilla päivän työmatkat ja se meni niin mukavasti, että siitä se ajatus tuli. Pyörä oli Radon 7.0 ja, kun saisi vielä iskarit lukkoon ja vähän renkaisiin lisää painetta niin oikein oiva vehjes omaan työmatkaan. Autoon verrattuna kestokin piteni vain n. 15min (pyörässä oli jokin mekaaninen "virityspalikka"), eikä sitä joka päivä tarvis pyörällä mennäkkään töihin.

Parvekkeella tosiaan pönöttää jäykkä- ja täpärimaasturi niin tämä sähkö korvaisi hienosti molemmat. Omaan tilanteeseen tämä olisi siis tosi hyvä päivitys, yhdellä polkupyörällä kaikki ajot.

Canyonin ale-pyörät vilkaisin, niin ei osunut heti silmiin alle 4k€ Boschin moottorilla olevaa. En tiedä kyllä mistä tämä oma Bosch vaatimus edes kumpuaa, koska Shimano toimisi varmaan ihan yhtä hyvin. Scott Strike Eride 930 tällä hetkellä listani kärjessä. Rungon yläputki jakaa päivittäin mielipiteeni, mutta silti jotenkin kisaisen näköinen. :DTuskin kovin metsään menee, minkä tahansa noista valitseekin.
Trekin Powerfly 5 kaupitellaan reilusti alle 4k. Tai ainakin kaupiteltiin kun keväällä oman ostin
 
Lidl näemmä myy kanssa sähköpyöriä Keski-Euroopassa, saa nähdä koska tulee Suomeen. Vaikuttaa näin muuten aika hyvältä peruspaketilta kaupunkikäyttöön:
Vara-akkukin olisi suht halpa:
 
Viimeksi muokattu:
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
 
Miten toi pyörän sähköistys, onko "järkevää"? Porukat jotain puhelee, että 450-600e sais sähköistettyä hyvät pyörät.. Ite taas jo keskimoottorisella sähköpyörällä ajajana pidän tuota vähän sellasena "en ite tekis" tyyppisenä ratkaisuna..
Toisaalta, jos hyvät pyörät ennestään? Niin onko tosiaan järkevä sähköistää?
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

 
Kyllä varmaan johonkin 600e pääsee, Bafangin keskiömoottorilla ja pienellä akulla, jos Kiinasta on valmis tilaamaan. Onhan se aika kotitekoisen näköinen, mutta halpa toki. Itse kasasin tuollaisen 2019.

Tosin nykyään esim. Biltemasta saa tonnilla keskiömoottorista sähköpyörää, niin jättäisin konversion nykyään jo tekemättä ja myisin vaikka nuo hyvät luomupyörät ja ostaisin sähkärin.

Mä suosittelen aina tätä, Shimanon moottori, 20kg ja alle 1500€, jos tarvitsee siis perus sähköpyörää.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 066
Viestejä
5 061 610
Jäsenet
81 020
Uusin jäsen
Nrvs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom