• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Voisitko @Dunlop tarkemmin vertailla NCX:ää ja XLC:tä? Onko XLC:ssä siis ihan toimiva jousto ja lisäksi 120mm hissi?

Kyllä, jousto säädetään ilmanpaineella, jos et halua joustoa laita iskaripumpulla lisää ilmaa ja jos haluat joustoa niin vähennä ilmaa, mitä vähemmän ilmaa, sitä pehmeämpi tolppa on. Tankoon tulee vipu, millä tolpan saa alas tai ylös.

Tää olikin mielenkiintoinen juttu. Mulla on toinen pyörä etujoustolla, joten kuinkas paljon tämä parantaisi ajomukavuutta esim metsäpoluilla? Tiedän ettei olla täysjouston sfääreissä, mutta luulisi jotain iloa tuovan.

No siis mulla on sähköläskissä tuo tolppa kiinni ja rengaspaineet takana 0,4bar ja edessä 0,2bar (26x5,05" renkailla), niin eihän tuo varsinaisesti mitään joustosatulaa tarvii, mutta pehmentäähän se ajamista. Itsellä melko jäykäksi säädetty, niin ei ihan joka töyssystä jousta, mutta sopivasti välillä suurimmat.

Kyllä, jousto säädetään ilmanpaineella, jos et halua joustoa laita iskaripumpulla lisää ilmaa ja jos haluat joustoa niin vähennä ilmaa, mitä vähemmän ilmaa, sitä pehmeämpi tolppa on. Tankoon tulee vipu, millä tolpan saa alas tai ylös.
Kiitos vastauksesta, näin oletinkin. Kiinnostaa erityisesti jouston tuntuma vs. NCX? Ottaako terävät tärähdykset pois ja toisaalta isoissa heitoissa käytös on sopivan pehmeä?

Onko tuossa XLC tolpassa asetettava Suntour NCX tyylinen "1-2 cm preload", kun siihen istuu? Jos on, niin se lienee sitten pois hissitolpan liikeradasta?

Kiitos vastauksesta, näin oletinkin. Kiinnostaa erityisesti jouston tuntuma vs. NCX? Ottaako terävät tärähdykset pois ja toisaalta isoissa heitoissa käytös on sopivan pehmeä?

Onko tuossa XLC tolpassa asetettava Suntour NCX tyylinen "1-2 cm preload", kun siihen istuu? Jos on, niin se lienee sitten pois hissitolpan liikeradasta?

No tuon XLC voi säätää helpommin pehmeäksi, koska siellä ei ole mitään teräsjousta, vaan siellä on öljy + ilma, muutenkin miellyttävämpi käyttää, mutta lähinnä tuon hissitolpan takia tuon hommasin. Totta kai jos sen säätää niin, että satulaan istuessa se hieman painuu alas, niin se on pois joustomatkasta, itse olen laittanut tuon jäykänpuoleiseksi, eli ei jousta kun istun siihen, koska en varsinaisesti kaipaa sitä jatkuvaa pehmeyttä kun se tulee jo renkaista.

Sen verran kannattaa huomioida, että ihan millä tahansa iskaripumpulla tuota ei saa säädettyä, kun painealue on 200-300psi. Mulla oli alussa iskaripumppu millä pääsi vain 200psi ja jos vedin ns. mittarin yli niin sain just ja just 220psi ja se oli mun makuun (80kg kuskille) liian vähän, nyt taitaa olla 280psi ja omaan makuun sopivan jäykkä, mutta kokeilemalla tuo selviää mikä itselle sopii parhaiten...

Tammistolle ääni itseltäkin, monta liikettä lähistöllä ja esim la 11.4 Pyörävarikolla varikkopäivät, joten valikoimaa varmaan on.

Oma kypärä mukaan koeajolle! Ja jos kunnon ostohousut jalassa, niin paikallehan saavutaan julkisilla, jotta voi pyöräillä himaan.

Viimeksi muokattu:
Tammistolle ääni itseltäkin, monta liikettä lähistöllä ja esim la 11.4 Pyörävarikolla varikkopäivät, joten valikoimaa varmaan on.

Oma kypärä mukaan koeajolle! Ja jos kunnon ostohousut jalassa, niin paikallehan saavutaan julkisilla, jotta voi pyöräillä himaan.
Onko joku kypäräpakko? ikuna en ole käyttänyt mutta olen kyllä miettinyt jos hommaisi

Tuskin koeajolla kypäräpakkoa on. En vaan itse tajunnut että joku vielä (maasto)pyöräilee ilman kypärää, mutta jos ei ole aiemmin fillaroinut, niin ymmärrettävästi kypärää ei vielä edes ole. Eiköhän sen saa kaupan päällekin.

Sähköfillaroinnissa erityisesti kun vauhti on keskimääräistä kovempi, niin aika no-brainer.

Viimeksi muokattu:
Joo.. pyöräily aloitettu joskus -70 luvulla niin ei silloin kypäriä oikeen ollut keksitty.. onhan täs ollut joku 30v ainakin pyörätaukoo mut nyt lähivuosina alkanut uudelleen.. ja hommaan kypärän jos sähköön siirryn.. se on vaan paha kun ei ole tottunut pitää mitää muuta kuin pipoo talvella.. ja en meinannut lähtee alamäki ajoon.. rauhallista cruisailua vain. No tänään tammistoon päiväksi kun sopivasti vapaata.. katsoo mikä jää käteen.

Tuskin koeajolla kypäräpakkoa on. En vaan itse tajunnut että joku vielä (maasto)pyöräilee ilman kypärää, mutta jos ei ole aiemmin fillaroinut, niin ymmärrettävästi kypärää ei vielä edes ole. Eiköhän sen saa kaupan päällekin.

Sähköfillaroinnissa erityisesti kun vauhti on keskimääräistä kovempi, niin aika no-brainer.
Kyllä minäkin maastossa käytän kypärää, mutta jos lähden puolison kanssa ajelemaan, niin en laita kypärää.

Menee jo vähä offtopikix... eihän se tartte kuin huonoo tuuria.. oli kypärä tai ei.. Ei varmaan Schumaherillä ollut halvin kypärä.

Vähän OT, mutta opettavainen tarina tähän:

Eräänä kesänä exä alkoi pyöräilemään töihin. Ennen ekaa työpäivää oltiin ostamassa kypärää, mutta ei meinannut ostaa, koska ei ollut nättiä saatavilla. Sanoin, että minä voin maksaa nyt ruman, mutta toimivan kypärän ja hän voi sitten ostaa nätin, kun tulee vastaan. Pari viikkoa myöhemmin mopopoika veti viritetyllä mopolla ylinopeutta suoraan kylkeen. Paljon meni luita rikki ja esimerkiksi nilkka ei tule olemaan koskaan entisellään. Se ruma kypärä teki sen, mitä piti eli kuitenkin henki säilyi ja jopa aivovammalta vältyttiin.

Erityisesti tuota alleviivasi se, että ekassa sairaalassa oli huonetoverina tyyppi, jolla oli niin ikään ollut polkupyöräonnettomuus. Hänellä ei ollut kypärää päässä ja pää oli kopsahtanut ilmeisen pahasti. Siinä vaiheessa ei tuntunut tietävän vielä, että mikä maa ja mikä valuutta. Toivottavasti kuntoutui ainakin jollain tasolla tuosta.

Eräänä kesänä exä alkoi pyöräilemään töihin. Ennen ekaa työpäivää oltiin ostamassa kypärää, mutta ei meinannut ostaa, koska ei ollut nättiä saatavilla. Sanoin, että minä voin maksaa nyt ruman, mutta toimivan kypärän ja hän voi sitten ostaa nätin, kun tulee vastaan. Pari viikkoa myöhemmin mopopoika veti viritetyllä mopolla ylinopeutta suoraan kylkeen. Paljon meni luita rikki ja esimerkiksi nilkka ei tule olemaan koskaan entisellään. Se ruma kypärä teki sen, mitä piti eli kuitenkin henki säilyi ja jopa aivovammalta vältyttiin.

Erityisesti tuota alleviivasi se, että ekassa sairaalassa oli huonetoverina tyyppi, jolla oli niin ikään ollut polkupyöräonnettomuus. Hänellä ei ollut kypärää päässä ja pää oli kopsahtanut ilmeisen pahasti. Siinä vaiheessa ei tuntunut tietävän vielä, että mikä maa ja mikä valuutta. Toivottavasti kuntoutui ainakin jollain tasolla tuosta.

Ja edelleen me olemme aikuisia ja aikuiset tekee itse päätöksensä, ihan yhtälailla onnettomuus olisi voinut tapahtua kun exäsi oli kävellen ja ilman kypärää liikkeellä.

Jälkeenpäin jossittelu ja "mitä minä sanoin" on typerintä mitä ihminen voi tehdä.

Sehän vähän noissa turvavöissäkin on. Eihän sellaista koskaan tarvitse kunnes tarvitsee.

Mutta sähkikselllä(kin) kannattaa käyttää sitä kypärää. Varsinkin nykypäivänä kun noita sähköisiä kulkuvälineitä on paljon enemmän liikenteessä kuin ennen, niin mahdollisuus kolahtamiseenkin on osaltaan kasvanut.

Itsellä ihan itsestäänselvyys, että kypärä päähän aina kuin laittaa luistimet jalkaan tai polkupyörän perseen alle. Eli kyllä sä @Larmatin koeajon saat tehdä ilman kypärää, mutta erittäin suositeltavaa pitää silloinkin. Älytön läppä heittää tätä @Dunlop "aikuiset itse päättää" ja "voi sattua paskalla käydessä" -juttua. En ymmärrä miksi ottaa riskiä, ellei sit elämä ole omasta, tai vaikkapa omien lasten (jos on) mielestä riittävän kallis.
@KapteeniTunkki hyvä esimerkki. Itse tällasena keski-ikäisenä ukkona kärsin vieläkin viime kesän melko pienistä pannuista Fiskarsin poluilta, joka teki ikävää hittiä vasempaan käteen. Sitä ei tietenkään kypärälläkään pelastettu, mutta ei auta muuta kuin elää asian kanssa.

Nämä "en ymmärrä miksi ottaa riskiä" ovat niitä täydellisiä esimerkkejä "tee niin kuin sanon, älä niin kuin teen" ja kun silmä välttää niin riskejä otetaan.

Jokainen itse päättäkööt mitä riskejä ottaa, turha tulla aikuista ihmistä neuvomaan mikä on oikein ja mikä väärin. :facepalm:

Itse myös muutama vuosi sitten huomasin työmaa aidan liian myöhään ja vedin kyljelleni. Mutta pää kopsahti kivetykseen, onneksi oli kypärä

Menisipä vapaus ja vastuu käsikädessä. Jos kaadut ilman kypärää, niin yhteiskunta hoitaa ja maksaa aivovammapotilaan. Tarvitaanko sellainen laki, että jos vamma aiheutunut koska ei kypärää/turvavyötä tms -> ei maksutonta hoitoa. Minulle olis ok.

Ettei menisi ihan off-topic, niin kannustan @Larmatin hommaamaan pyörän :)

itse ostin viime syksynä ekan sähkiksen Crescent Eli 20B ja olen tykännyt. Kilsoja tullut ehkä 700km, koko talven pyöräilin. Pahimpina -20c päivinä kävin vain salilla 1.5km päässä. Maastopyörää harkitsin, mutta olisi ollut virheostos itselle, 90% ajosta asfalttia, niin tuo on bueno. Renkaathan noissa leveämmät kuin luomuissa, joten talviajoonkin ihan riittävät. En edes kaatunut fillarilla kertaakaan. Yleensä luomulla pannut vähintään kerran talvessa.

Ei ole edes tehnyt parempaa fillaria mieli, ja halvempi ois ehkä sekin harmittanut. Autolla ajoon verrattuna ei säästä yhtään, mutta kunto kohenee ja maisemat vaihtuu.

Ja edelleen me olemme aikuisia ja aikuiset tekee itse päätöksensä, ihan yhtälailla onnettomuus olisi voinut tapahtua kun exäsi oli kävellen ja ilman kypärää liikkeellä.

Jälkeenpäin jossittelu ja "mitä minä sanoin" on typerintä mitä ihminen voi tehdä.
Pyöräillessä ei tarvitse kypärää, mutta auto pitää päivittää kahden vuoden välein uusimmpaan malliin, koska turvallisuus. 😉
En siis tarkoita, että @Dunlop näin tekee, mutta joskus näkee jengin perustelevan autonvaihtoaankin turvallisuusseikoilla. Mutta sitähän se elämä on, valintoja....

No nyt on Tammiston pyöräliikkeet koluttu ja testailtu vähän kaikenlaisia pyöriä. En oikeen tiedä tulenko tarvitsemaan takajoustollista..oishan se kiva lisä ehkä?.kuitenkin pääsääntöisesti normi teitä ja reittejä ajellaan..
Se mikä noissa liikkeissä jäi eniten harmittamaan on se kun eihän niillä niitä ole esillä kun on ostojousut jalassa. Ei edes kaikkia runkokoja pysty testaa:oops:.
Sit pitää yrittää etsiä joku missä olisi sama geometria vaikka muuten pyörä ihan eri.. Päädyin nyt tilaa Haibiken alltrack 10.. jos se joskus tulee ja tuleeko niillä osilla mitä on listassa? Piti tulla jo 9.4 mutta päivittynyt että 8.5.. Eli tässä vaiheessa piti ostaa ihan sika säkissä kun missään ei semmoista ole nähtävillä. Onneksi sitä saa kuulema sitten liikkeessä koeajaa ja sit vasta päättää haluuko sen.. Onko oikeesti pyörien osto näin vaikeeta? (ainakin mulle)
Sovitin siellä jopa jotain kypärää.. joku mips siinä oli ja oli yllättävän mukava päässä. Kai se siihen pitää sitten sopeutua.. kesällä tottunut pitää olkihattua päässä vähän auringon suojan niin kai se tuokin sitä hommaa hoitaa.

Pyöräillessä ei tarvitse kypärää, mutta auto pitää päivittää kahden vuoden välein uusimmpaan malliin, koska turvallisuus. 😉
En siis tarkoita, että @Dunlop näin tekee, mutta joskus näkee jengin perustelevan autonvaihtoaankin turvallisuusseikoilla. Mutta sitähän se elämä on, valintoja....
Itsehän pidän kypärää jos ajan maastoa, puolison kanssa sunnuntaisuhailua, niin en pidä. Mitä autoihin tulee, niin käyttis on 8v vanha ja kakkos käyttis 18v vanha ja se missä isoin riski kaatumiselle on, niin moottoripyörä joka on jo 22v vanha, ilman mitään moderneja elektronisia apuvälineitä.

Pointti asiassa on, aikuiselle on turha paasata riskeistä, jokainen valitsee itse riskinsä joka tapauksessa.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 818
Jäsenet
82 568
Uusin jäsen
teekke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom