Itse kuvittelisin, että pörssin volatiliteetin kasvaessa nykyisten pörssisähköasiakkaiden kannattaa siirtyä kulutusvaikutuksellisiin kiinteähintaisiin sopimuksiin. Tällöin optimoinnilla (kulutuksen ajoituksella) pystyy säästämään euromääräisesti yhtä paljon kuin puhtaalla pörssillä toimiessa, mutta hintakiinnitys takaa sen, että "ylilyöntejä" ei pääse tapahtumaan (eikä toki "alilyöntejäkään"). Kulutuksen ajoituksen rahallinen hyöty siis säilyy entisellään.
Tämähän se. Tässä katselin just koko sähköhistoriaa nykyisessä kämpässä (Lokakuu-22 ->) ja yhtenäkään kuukautena tuona aikana ei ole ollut kulutusvaikutus positiivisella ja nyt viimeisen vuoden kun on sähköautoa ladattu öisin, kulutusvaikutus on tippunut entisestään.
Tein tuossa huvikseni vertailulaskelman:
Lokakuusta-22 tammikuuhun-26 olen kuluttanut 46867.85 kWh pörssisähköä ja maksanut (marginaalin kanssa) siitä: 5.98c/kWh, eli yhteensä 2804€ tai keskimäärin 70.1€/kk.
Jos minulla olisi ollut esim. Korpelan Energian tällä hetkellä tarjoama 6.85c/kWh kulutusvaikutussopimus (eli minun kulutusvaikutuksellani 6.38c/kWh), olisin maksanut sähköstä yhteensä 2990.54€/kk, eli 74.76€/kk.
Toisin sanoen, puolikiinteä soppari olisi maksanut keskimäärin vähän reilu 4.5€/kk enemmän. Aika pieni hinta mielenrauhasta loppupeleissä. Itseasiassa voisipas melkein näillä puheilla lyödä seuraavat 24 kk lukkoon tuolla hinnalla, kun tuskinpa nuo kulutusvaikutukselliset sopimukset tuosta ihan hirveästi ovat halpenemassakaan...
Viimeksi muokattu: