- Liittynyt
- 04.04.2020
- Viestejä
- 1 417
Eihän tuossa muutu käytännössä kuin nimi.
Näyttäisi siinä kyllä tuo hintakin muuttuvan, ja nimenomaan se.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuossa muutu käytännössä kuin nimi.
Millä tavalla toi muuttuu huonommaksi? Sulla on edelleen kuukauden irtisanomisaika mutta sopimuksen hinta voi nousta vain neljä kertaa vuodessa? Toki myös laskea, toki tässä markkinatilanteessa näkisin että sille ei ihan älytöntä painetta ole.
Ymmärrän että tässä oli huumoria, mutta jos tosissaan mietitään niin ylipäänsä rumpukuivaajan käyttö on ihan pahimpia sähkösyöppö-turhakkeita, se kannattaa heittää mäkeen vaikkei mitään energiakriisiä olisikaan. (Olettaen että kyseessä ei ole joku 5+ hengen lapsiperheen pyykkirumban pyöritys.) Itselläkin on rumpukuivaaja jonka edellinen asukas jätti, mutta viimeisten kolmen vuoden aikana se on tainnut olla käynnissä noin kaksi kertaa.Tässä säästö lista -30% pienellä huumorilla maustettuna:
- Lopetan hybridiauton lataamisen
- Lopetan etätyöpäivät, ilmastointi/jäähdytys pois päältä työpäivien aikana
- Pyykinpesun lämpötila 60c --> 40c
- Pyykin kuivauksen asetus: Erittäin kuiva --> Kaappikkuiva
- Pihavalot pois päältä
- Lataan puhelimen ja muutaman muunkin laitteen työpaikalla
- Juon oluet ilman jäähdyttämistä (erittäinen harvoin)
Sitä mietin itsekin mutta jos tuossa oikeasti on kaikki paskimmat puolet molemmista niin joudut ilmeisesti jos talon sisällä teet uuden sopimuksen tekemään uuden 24kk sopimuksen mistä et pääse irti (ilmeisesti kun nimi muuttuu tuo uusi sopimus alkaa samalla) ja jos haluat tehdä uuden sopimuksen jonkun muun kanssa joudut maksamaan tietyn summan rahaa että lopetat sopimuksesi (mikä on kyllä todella törkeää jos näin on, koska tuon pitäisi olla toistaiseksi voimassaoleva sopimus)
Toki jos näin ei ole ei siinä nyt kaikkia paskoja puolia ole määräaikaisesta sopimuksesta.
Lumo Energia lopettaa toimintansa:
![]()
Jälleen yksi sähköyhtiö nurin: 70 000 asiakkaan Lumo Energia lopettaa toimintansa – kuluttajan on vaikea nähdä riskejä ennalta, sanoo Energiaviraston johtaja
Toimitusjohtaja Otto Savastin mukaan yhtiö asiakkaineen pyritään myymään. Jos se ei onnistu, kuluttajan pitää itse huolehtia uuden sähkösopimuksen hankkimisesta.yle.fi
Sillä tavalla se muuttuu huonomaksi että sen sijaan että toistaiseksi voimassa olevissa sähköyhtiö joutuu ilmoittamamaan hinnankorotuksista kuukautta etukäteen, joten korotuksia ei voi tulla kuin käytännössä kahden kuukauden välein. Nyt sähköyhtiö ottaa "varman päälle" kun joutuu ennustamaan seuraavan kvartaalin verran hintoja joka tarkoittaa sitä että hinnat laitetaan varman päälle ylös. Eli sama juttu kuin määräaikaisissa tällä hetkellä että koska ei tulevaisuudesta tiedä niin lätkätään varmasti niin kova hinta että riittää. Toistaiseksi voimassa olevan etu on ollut tähän saakka hyvä niin asiakkaan kun myyjänkin kannalta mutta nyt se on kääntymässä liian hyväksi asiakkaan kannalta joten pitää saada muutettua.Millä tavalla toi muuttuu huonommaksi? Sulla on edelleen kuukauden irtisanomisaika mutta sopimuksen hinta voi nousta vain neljä kertaa vuodessa? Toki myös laskea, toki tässä markkinatilanteessa näkisin että sille ei ihan älytöntä painetta ole.
Sillä tavalla se muuttuu huonomaksi että sen sijaan että toistaiseksi voimassa olevissa sähköyhtiö joutuu ilmoittamamaan hinnankorotuksista kuukautta etukäteen, joten korotuksia ei voi tulla kuin käytännössä kahden kuukauden välein. Nyt sähköyhtiö ottaa "varman päälle" kun joutuu ennustamaan seuraavan kvartaalin verran hintoja joka tarkoittaa sitä että hinnat laitetaan varman päälle ylös. Eli sama juttu kuin määräaikaisissa tällä hetkellä että koska ei tulevaisuudesta tiedä niin lätkätään varmasti niin kova hinta että riittää. Toistaiseksi voimassa olevan etu on ollut tähän saakka hyvä niin asiakkaan kun myyjänkin kannalta mutta nyt se on kääntymässä liian hyväksi asiakkaan kannalta joten pitää saada muutettua.
Jännityksellä odotellaan mihin 24kk määräaikainen viime black fridayna hommattu 6,69snt/kwh pompsahtaa![]()
Ei eroa mitenkään toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista.Näyttäisi siinä kyllä tuo hintakin muuttuvan, ja nimenomaan se.
Ymmärrän että tässä oli huumoria, mutta jos tosissaan mietitään niin ylipäänsä rumpukuivaajan käyttö on ihan pahimpia sähkösyöppö-turhakkeita, se kannattaa heittää mäkeen vaikkei mitään energiakriisiä olisikaan. (Olettaen että kyseessä ei ole joku 5+ hengen lapsiperheen pyykkirumban pyöritys.) Itselläkin on rumpukuivaaja jonka edellinen asukas jätti, mutta viimeisten kolmen vuoden aikana se on tainnut olla käynnissä noin kaksi kertaa.
Ilmalämppöpumppu kuivuri vie vähemmän sähköä kuin narulla kuivaaminen (jos sähkölämmitys).Ymmärrän että tässä oli huumoria, mutta jos tosissaan mietitään niin ylipäänsä rumpukuivaajan käyttö on ihan pahimpia sähkösyöppö-turhakkeita, se kannattaa heittää mäkeen vaikkei mitään energiakriisiä olisikaan. (Olettaen että kyseessä ei ole joku 5+ hengen lapsiperheen pyykkirumban pyöritys.) Itselläkin on rumpukuivaaja jonka edellinen asukas jätti, mutta viimeisten kolmen vuoden aikana se on tainnut olla käynnissä noin kaksi kertaa.
Ei voi. Toistaiseksi voimassa olevavan hinnan muutoksista pitää kertoa vähintään kuukautta etukäteen jolloin seuraava hinnan korotus voi tulla siitä voimaan kuukauden päästä.Voihan siinä tulla kuukauden/viikon/päivän välein niitä korotuksia tällä hetkellä. Ei kahden kuukauden.
Mutta joo toki jos tässä nousevien sähkönhintojen markkinassa vakaus ahdistaa niin eihän siinä muu sitten auta kuin tehdä jonkun toisen firman kanssa sellainen sopimus että sen hinta muuttuu sitten tiheämmin.
Jännityksellä odotellaan mihin 24kk määräaikainen viime black fridayna hommattu 6,69snt/kwh pompsahtaa tämän lumo energian myynnin myötä![]()
fi.wikipedia.org
Riittää että hinnankorotuksesta kertoo 30pvä aikaisemmin. Mikä siis estää korottamasta hintaa vaikka 5pvä peräkkäin?Ei voi. Toistaiseksi voimassa olevavan hinnan muutoksista pitää kertoa vähintään kuukautta etukäteen jolloin seuraava hinnan korotus voi tulla siitä voimaan kuukauden päästä.
Eli jos mulle tänään tulee ilmoitus että uusi hinta 27.8 alkaen on xyz ja vaikka heti ilmoittaisivat uudesta korotuksesta niin se voi tulla voimaan aikaisintaan 27.9. Jne.
Oliko tämä nyt se ainoa isompi yhtiö ilman omaa tuotantoa?
Niihän mä just sanoin. Mutta eihän uudesta hinnasta voi ilmoittaa ennenkuin vanha on astunut voimaan.Riittää että hinnankorotuksesta kertoo 30pvä aikaisemmin.
Kyllähän se uusi omistaja joutuu niitä olemassaolevia soppareita kunnioittamaan koska kyseessä vain liiketoimintakauppa. Eri asia toki jos Lumo tekee ensin konkurssin.Jännityksellä odotellaan mihin 24kk määräaikainen viime black fridayna hommattu 6,69snt/kwh pompsahtaa tämän lumo energian myynnin myötä![]()
Missä niin sanotaan?Niihän mä just sanoin. Mutta eihän uudesta hinnasta voi ilmoittaa ennenkuin vanha on astunut voimaan.
Eli jos tänään ilmoitetaan että 27.8 sähkön hinta muuttuu xyz niin huomenna voi tulla ilmoitus että hinta nousee 28.8 xxy ja ylihuomenna voi tulla ilmoitus että 29.8 hinta nousee yyx. Eihän se nyt oikein noinkaan voi mennä.Missä niin sanotaan?
Riittää että saat tiedon 30pvä aikaisemmin uudesta hinnasta. No sulla on 14pvä aikaa irtisanoa jos hinta ei miellytä.Eli jos tänään ilmoitetaan että 27.8 sähkön hinta muuttuu xyz niin huomenna voi tulla ilmoitus että hinta nousee 28.8 xxy ja ylihuomenna voi tulla ilmoitus että 29.8 hinta nousee yyx. Eihän se nyt oikein noinkaan voi mennä.
Vastattua viestiä oli muokattu vastaamisen jälkeen.Eikö tuo lie asiayhteydestä selvää, että postaajalla on Lumo.
Itsellä sydän jätti lyönnin väliin otsikon nähdessäni, kun Lumo ja Lumme on niminä aika lähellä toisiaan ja mulla Lumpeen halpaa sopparia on jäljellä vielä 20 kk. Mutta realistisesti ajatellen en usko että Lumme voisi kaatua näin yhtäkkiä.
Vastattua viestiä oli muokattu vastaamisen jälkeen.
Kyllähän se uusi omistaja joutuu niitä olemassaolevia soppareita kunnioittamaan koska kyseessä vain liiketoimintakauppa. Eri asia toki jos Lumo tekee ensin konkurssin.
Eli väität että tuo mun skenaario on oikein?Riittää että saat tiedon 30pvä aikaisemmin uudesta hinnasta. No sulla on 14pvä aikaa irtisanoa jos hinta ei miellytä.
Tästähän taisi olla ennakkotapauksiakin kun se joku Fi-Nergy Voima tjsp. ajettiin nurin, ilmeisesti verkkoyhtiö ottaa sopimukset kuukaudeksi vastuulleen ja laskuttaa jotain tiettyä hintaa sen kuukauden ajan, sen kuukauden aikana jos ei käyttäjät tee uusia sopimuksia niin menee liittymä kiinni.Jätetäänkö ne ihmiset sitten ilman sähkönmyyntisopimusta, jotka eivät määräaikaan mennessä tee uutta sähkösopimusta itse jonkun toisen myyjän kanssa vai siirretäänkö ne jäljelle jäävät sopimuksettomat asiakkaat viranomaisen suostumuksella asiakkaaksi jollekin toiselle firmalle toistaiseksi voimassa olevalla sen uuden firman listahinnastolla?
Olen saanut verkkoyhtiöltäni ilmoituksen, että sähköntoimitukseni päättyy, koska olen Fi-Nergy Voima Oy:n, Fi-nergy Voima OÜ:n tai 365 Hankinta Oy:n sähkönmyyntiasiakas. Katkeavatko minulta sähköt välittömästi?
Eivät katkea. Verkkoyhtiön on ilmoitettava asiakkaalle sähkönjakelun keskeyttämisestä ja sen syystä ennen keskeyttämistä. Laissa on asetettu verkkoyhtiölle velvollisuus huolehtia sähkön toimittamisesta kuluttaja-asiakkaille vähintään kolmen viikon ajan siitä, kun verkkoyhtiö on lähettänyt ilmoituksen sähkön jakelun keskeyttämisestä.
Verkkoyhtiöllä on oikeus katkaista asiakkaan sähköt kolmen viikon kuluttua, jos asiakas ei ole tähän mennessä tehnyt uutta sähkönmyyntisopimusta jonkin sähkönmyyjän kanssa eikä uuden sähkönmyyjän toimitus ole siihen mennessä alkanut. Verkkoyhtiön vastuu on siis väliaikainen.
Mikäli se ei sopimusehtojen vastaista, voi kyllä. Myös samalla kertaa eli esim. tänään voi ilmoittaa, että hinta nousee vaikkapa 28.8.2022 hintaan x ja vaikkapa 1.9.2022 hintaan y.Eli jos tänään ilmoitetaan että 27.8 sähkön hinta muuttuu xyz niin huomenna voi tulla ilmoitus että hinta nousee 28.8 xxy ja ylihuomenna voi tulla ilmoitus että 29.8 hinta nousee yyx. Eihän se nyt oikein noinkaan voi mennä.
Hampaita kiristellen tein Kokkolan Energian kanssa sen 24+12kk 10c sopimuksen kesäkuun alussa, mutta vaikuttaisi nykyisellä muuttuvalla tilanteella ihan hyvältä.
Jep, jos ei erikseen sopparissa lue esim. että uutta korotusta ei voi ilmoittaa ennen kuin edellinen on voimassa, niin näin voi käydä. Eli uudet korotukset voi tulla voimaan alle kuukauden välein.Eli väität että tuo mun skenaario on oikein?
Mikäli se ei sopimusehtojen vastaista, voi kyllä. Myös samalla kertaa eli esim. tänään voi ilmoittaa, että hinta nousee vaikkapa 28.8.2022 hintaan x ja vaikkapa 1.9.2022 hintaan y.
Sinun esimerkissäsi ei juuri ole järkeä yhtiölle, koska se maksaisi heille ilmoituskuluina tuplat.
Sen sijaan tätä mun esimerkkiä on ihan käytettykin jonkin verran silloin, kun on haluttu pehmentää hinnannousua jakamalla korotus ikään kuin portaittaiseksi. Väliksi on tällöin usein toki laitettu pidempi aika kuin vain päiviä.
Ok, no hyvä tietää jos näin on. Mä oon aina luullut että edellisen hinnan pitää astua voimaan ennenkuin uudesta korotuksesta voidaan ilmoittaa.Jep, jos ei erikseen sopparissa lue esim. että uutta korotusta ei voi ilmoittaa ennen kuin edellinen on voimassa, niin näin voi käydä. Eli uudet korotukset voi tulla voimaan alle kuukauden välein.
Noissa 3kk vuodenaika tms. toistaiseksi voimassa olevissa ei välttämättä edes häviä mitään. Hinta on sama sen 3kk vaikka sähkön hinta nousisi pilviin.Ok, no hyvä tietää jos näin on. Mä oon aina luullut että edellisen hinnan pitää astua voimaan ennenkuin uudesta korotuksesta voidaan ilmoittaa.
No ei se mitään, joka tapauksessa tuskin hinnankorotuksia alkaa tulemaan kerran kuussa kun ei tähänkään saakka tullut.
Juu mutta koska sähköyhtiö haluaa ottaa sen 3kk varman päälle niin se myös hinnoitellaan sen mukaan yläkanttiin.Noissa 3kk vuodenaika tms. toistaiseksi voimassa olevissa ei välttämättä edes häviä mitään. Hinta on sama sen 3kk vaikka sähkön hinta nousisi pilviin.
Onko 13c/kwh pahasti yläkanttiin?Juu mutta koska sähköyhtiö haluaa ottaa sen 3kk varman päälle niin se myös hinnoitellaan sen mukaan yläkanttiin.
Onkohan kohta markkinoilla uusi sähkönmyyjä "Ulpukka" jossa on kaikki muu samaa kuin Lummessa, mutta ilman tappiollisten asiakkaiden painolastia?Lumon lopettamispäätös aika selvä, koska yhtiöllä ei ole omaa sähköntuotantoa ja markkinasähkön varassa tiliä ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Taitaa tämän kuun pörssisähkön keskihinta olla yli 15 c/kWh ja veikkaanpa että noin kallista sopparia ei vielä ole kovin monella heidän asiakkaallaan.
Normaalitilanteessa sähkön keskihinta pörssissä on 4,5 c/kWh, koronavuosina se oli 3 sentin tienoilla, nyt kesällä, eli perinteisesti halvimpaan aikaan pörssisähkö maksaa keskimäärin 15+ c/kWh. Mahdotonta toimia ilman omaa tuotantoa, koska talvi on vielä täysi kysymysmerkki.
Ei, mutta koska seuraava päivitys on?Onko 13c/kwh pahasti yläkanttiin?
Tuskin. Näillä hinnoilla eivät saisi uusia asiakkaita.Onkohan kohta markkinoilla uusi sähkönmyyjä "Ulpukka" jossa on kaikki muu samaa kuin Lummessa, mutta ilman tappiollisten asiakkaiden painolastia?
Pörssisähköä myydään laskukaavalla:Lumon lopettamispäätös aika selvä, koska yhtiöllä ei ole omaa sähköntuotantoa ja markkinasähkön varassa tiliä ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Taitaa tämän kuun pörssisähkön keskihinta olla yli 15 c/kWh ja veikkaanpa että noin kallista sopparia ei vielä ole kovin monella heidän asiakkaallaan.
Normaalitilanteessa sähkön vuoden keskihinta pörssissä on 4,5 c/kWh, koronavuosina se oli 3 sentin tienoilla, nyt kesällä, eli perinteisesti halvimpaan aikaan pörssisähkö maksaa keskimäärin 15+ c/kWh. Mahdotonta toimia ilman omaa tuotantoa, koska talvi on vielä täysi kysymysmerkki.
Joo, mutta kun suurin osa sopimuksista taitaa olla muita kuin pörssisähködiilejä. Toistaiseksi voimassa olevista soppareistakin uskoakseni vain pieni osa on tuntihinnoiteltuja pörssidiilejä (= kuluttajan hinta on spot + myyjän marginaali + verot).Pörssisähköä myydään laskukaavalla:
Pörssisähkö + kate + verot. Käsittääkseni nämä lukee ihan asiakassopimuksissa.
Aika helppo tehdä tiliä. Takkiin tulee vasta jos myydään vaikka päivän tai kuukauden keskihinnalla ja asiakkaat ovat suhteessa katteeseen käyttäneet liikaa vain kalliita tunteja.
Kiinteähintaiset sopparit ja niiden suojaukset sitten erikseen.
En spekuloinut Lumon sopimuksilla, kunhan totesin että kyllä ilman omaa tuotantoa voi tiliä tehdä.Joo, mutta kun suurin osa sopimuksista taitaa olla muita kuin pörssisähködiilejä. Toistaiseksi voimassa olevista soppareistakin uskoakseni vain pieni osa on tuntihinnoiteltuja pörssidiilejä.
Lisäksi jos yhtiö suojaa myyntejään, niin suojausten hinnat ovat karanneet käsistä, eli futuureista saa tällä hetkellä maksaa mansikoita.
Mutua. Perustuu siihen, että viime talven hintapiikin aikaan uutisoitiin kovastikin, että ihmiset vaihtoivat pörssidiilejään pois. Veikkaan siis täysin mutulla, että kovin monella ei enää ole pörssisidonnaisia sopimuksia, lähinnä määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia ei-tuntihinnoiteltuja "normaaleja" soppareita.En spekuloinut Lumon sopimuksilla, kunhan totesin että kyllä ilman omaa tuotantoa voi tiliä tehdä.
Mistä muuten tuo tieto heidän sopimuksista muuten on peräisin, mutuako?
Itse veikkaisin taas, että viime talvena (tai sen jälkeenkään) ei kovin moni vaihtanut kiinteähintaisiin, koska hinta on ollut menneisiin vuosiin verrattuna korkea. Mutta mistä näistä tietää.Mutua. Perustuu siihen, että viime talven hintapiikin aikaan uutisoitiin kovastikin, että ihmiset vaihtoivat pörssidiilejään pois. Veikkaan siis täysin mutulla, että kovin monella ei enää ole pörssisidonnaisia sopimuksia, lähinnä määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia ei-tuntihinnoiteltuja "normaaleja" soppareita.
Lisäksi yritystoimintaa hankaloittaa se, että jos sähköä tuottava kilpaileva yhtiö tekee voittoa esim. 20 c/kWh kuluttajahinnalla 16 c/kWh ja puhdas myyntiyhtiö 1 c/kWh, niin pienetkin muutokset ja yllätyskulut vievät tuloksen pakkaselle ja kilpailu on täten hankalaa, kun kilpailija kestää moninkertaisia muutoksia.
No en minkään vaihtanut enää kiinteähintaiseen kesäkuussa vanhan määräaikaisen sopparin umpeuduttua, mutten myöskään pörssisähköön, vaan sellaiseen, jossa sähköyhtiö myy ennalta sovittuun hintaan vähintään kolme kuukautta eteenpäin ja asiakkaan irtisanomisaika on 14 vrk. Tällaiset sopparit ovat myrkkyä myyntiyhtiölle, joka ostaa kaiken pörssistä, sillä pörssin hintaa ei ennalta tiedä ja suojaukset maksavat juuri nyt paljon. Sähköä itse tuottava yhtiö tietää paljonko tuotantokustannukset ovat ja voi myydä sen verran kuin omaa tuotantoa on lähes riskittä ja nykyhinnoilla hurjilla katteilla.Itse veikkaisin taas, että viime talvena (tai sen jälkeenkään) ei kovin moni vaihtanut kiinteähintaisiin, koska hinta on ollut menneisiin vuosiin verrattuna korkea. Mutta mistä näistä tietää.
Toivottavasti ensi talvi ei ole liian kova niille, jotka edelleen ovat pörssihinnoin suoralla sähköllä lämmittäviä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.