Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Itse tein eilen Helenille sopparin ja mailiin kilahti.

"
Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin.

Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.

Aurinkoisin terveisin,
Helenin asiakaspalvelu".


Jos se ei syystä tai toisesta olisikaan 1.11. voimassa, niin sitten mennään pörssillä toisen toimijan kanssa kuten nytkin. Aivan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt näyttää siltä, että se linkkikin on korjattu ettei saa elokuuta pidemmälle laitettua aloitusta. No katsotaan miten meidän käy, mutta mun mielestä asian pitäisi olla selvä, kun kerran pääsi laittamaan myöhemmänkin ajankohdan. Heidän mokansa. 🤔
 
Iteki otin tuon Helenin 6kk sopimuksen ja alkamaan 1.10. Olishan se nyt ihan hemmetin mukavaa jos alkavat peruuttaan noita "virheeseen" vedoten paria kuukautta ennen sopimuksen alkua. Ei varmasti ole sähkölämmittäjälle enää silloin "halpaa" kiinteää sopparia missään tarjolla.

Tuli vaan tämä skenaario mieleen kun @Jere58 tuossa yllä mainitsi, että ovat nyt korjanneet tarjouksen eikä saa elokuuta pidemmälle laitettua aloitusta.
 
Itseä häiritsee tässä vaiheessa eniten se, ettei tuossa tilausvahvistuksessa näy hintaa ollenkaan. Näinköhän sieltä sitten 1.7.2025 napsahtaa sopimusvahvistus 1.10.2025 alkavalle sopparille sen hetkisellä "markkinahinnalla"?
 
Itseä häiritsee tässä vaiheessa eniten se, ettei tuossa tilausvahvistuksessa näy hintaa ollenkaan. Näinköhän sieltä sitten 1.7.2025 napsahtaa sopimusvahvistus 1.10.2025 alkavalle sopparille sen hetkisellä "markkinahinnalla"?
Ihan tilauksen mukaisilla hinnoilla ne vahvistukset ajallaan ovat tulleet aiemmissa tilauksissa.
 
Itseä häiritsee tässä vaiheessa eniten se, ettei tuossa tilausvahvistuksessa näy hintaa ollenkaan. Näinköhän sieltä sitten 1.7.2025 napsahtaa sopimusvahvistus 1.10.2025 alkavalle sopparille sen hetkisellä "markkinahinnalla"?
Itseä myös vähän mietityttää mutta toisaalta onhan näitä kämmejä vähän väliä yhtiöiden osalta ollut..
Liian kauas pystynyt sopimuksia tekemään enkä muista että kukaan olisi puhunut tuollaista että sopimuksia peruttu tai korjailtu hintaa vaan ovat menneet sellaisenaan läpi. Siinä mielessä luottavaisin mielin odottelen heinäkuulle.
 
Nyt näyttää siltä, että se linkkikin on korjattu ettei saa elokuuta pidemmälle laitettua aloitusta.
Minulla tuo on vielä samanlainen kuin alussakin eli sähkönmyyjää vaihtaessa saa marraskuulle, mutta muilla vaihtoehdoilla vain elokuulle.
ijq4.png
 
Itseä myös vähän mietityttää mutta toisaalta onhan näitä kämmejä vähän väliä yhtiöiden osalta ollut..
Liian kauas pystynyt sopimuksia tekemään enkä muista että kukaan olisi puhunut tuollaista että sopimuksia peruttu tai korjailtu hintaa vaan ovat menneet sellaisenaan läpi. Siinä mielessä luottavaisin mielin odottelen heinäkuulle.
Eikä tämä 6,55snt/kWh missään tapauksessa ole liian halpa ollakseen totta että ei siihenkään myyjä voi vedota että olisi ollut virhe.
 
Eikä tämä 6,55snt/kWh missään tapauksessa ole liian halpa ollakseen totta että ei siihenkään myyjä voi vedota että olisi ollut virhe.
Niin, varsinkin kun huhtikuun alussa myivät 4,54snt/kWh sopparia jonka osa sai alkamaan 6kk päästä eikä niitäkään tietääkseni ole peruuteltu, paitsi nyt tämä yksi epäselvä tapaus missä kyselty kesken kaiken aspasta että mikä tilanne..

Jos pitäisi veikata niin nämä tehdyt sopimukset mitkä järjestelmä antanut syksylle tehdä menee ihan automaatiolla läpi sinne syötetyillä tiedoilla ja sillä hinnalla mikä pitääkin.
 
Kyllä peruutusaika alkaa käsittääkseni sopimuksen tekohetkestä. Eli kun lähetät hakemuksen, ja siitä tulee kuittaus s-postiisi. Tässä helenin tapauksessa se on kyllä vähän otoa ettei mitään hintatietoa annettu siinä kuittausviestissä, mutta onhan siinä mainittu milloin sopimus astuu voimaan, ja milloin päättyy. Kait se tilausvahvistuksesta käy.
Tarkennan vielä että sopimus on kai tehty vasta kun se on vahvistettu eli peruutusaika lasketaan sopimusvahvistuksesta, ei tilausvahvistuksesta.
 
Tarkennan vielä että sopimus on kai tehty vasta kun se on vahvistettu eli peruutusaika lasketaan sopimusvahvistuksesta, ei tilausvahvistuksesta.
Meinaat että Helen voi lähettää "alustavan vtilausvahvistuksen" ja sitten olla hiljaa 2kk ja sitten lätkäistä jonkun haistapaska syyn olla lähettämättä sopimusvahvistusta vedoten virheeseen? EI se nyt noinkaan voi mennä.
 
Tänne tuli Heleniltä sopimusvahvistus päivättynä alkamaan 90pv sopimuksen teosta vaikka alkamispäiväksi valittu 1.10. Laitoin samantien heidän aspaan rekkulaa asiasta mutta eivät ole vastanneet.
 
Meinaat että Helen voi lähettää "alustavan vtilausvahvistuksen" ja sitten olla hiljaa 2kk ja sitten lätkäistä jonkun haistapaska syyn olla lähettämättä sopimusvahvistusta vedoten virheeseen? EI se nyt noinkaan voi mennä.
Noinhan se voi mennä, jos sopimusvahvistusta ei ole. Syy voi olla myös vaikka se, että tilaaja on mennyt tekemään toisen määräaikaisen alle, mistä syystä alkuperäistä tilausta ei voida toteuttaa eikä sopimusvahvistusta tule tai siinä ehdotetaan sopimusvahvistusta päivämäärällä alla olevan määräaikaisen perään esim. ensi keväälle. Siinä voi sitten tilaaja miettiä ottaako vai peruuttaako.

Ei kannata tilata myyjältä, miltä ei saa sopimusvahvistusta siihen normaaliin pariin arkipäivään.

Ja lukeeko siinä Helenin viestissä edes tilausvahvistus? Itse en ole ainakaan saanut tuollaisella sanalla varustettua automaattikuittausta moneen vuoteen sähkösopparista.
 
Viimeksi muokattu:
Tismalleen sama oli minulla.
Sama täällä. Itsellä vielä sellainen tapaus, että Helenin myyjä viime vuonna lupasi henkilökohtaisesti pystyvänsä tekemään 6kk ennen sopparin loppua uuden sopimuksen.

Noh, kyseinen henkilö ei ole enää Helenillä töissä eikä Helenin aspa enää vastaa mun kysymyksiin kun yritän tiedustella miten meni myynti omasta mielestä. Harmi ettei tästä lupauksesta ole mitään kirjallista, niin ei voi oikein taistella vastaankaan.
Yrittävät kai radiohiljaisuudella väsyttää "hankalat" asiakkaat.
 
Ja lukeeko siinä Helenin viestissä edes tilausvahvistus? Itse en ole ainakaan saanut tuollaisella sanalla varustettua automaattikuittausta moneen vuoteen sähkösopparista.
Kyllä ainakin Vattenfallilta tuli moinen kun alkuvuodesta tein pörssisopparin.

ScreenShot356.jpg


Ja kyllä tuosta saa edelleen käsityksen että peruutusaika alkaa nimenomaan siitä kun olet sen sopimuksen rustannut netissä. Silloinhan sähköyhtiö saa sen tiedon sopimuksen tekemisestä?
 
Kyllä ainakin Vattenfallilta tuli moinen kun alkuvuodesta tein pörssisopparin.

ScreenShot356.jpg


Ja kyllä tuosta saa edelleen käsityksen että peruutusaika alkaa nimenomaan siitä kun olet sen sopimuksen rustannut netissä. Silloinhan sähköyhtiö saa sen tiedon sopimuksen tekemisestä?
Ok, Vattenfallilla näyttäisi tuo olevan käytännössä jopa sopimusvahvistus tekstin perusteella. En ole Vattenfallia käyttänyt, ja muilla mitä tässä on viime vuosina käyttänyt on tuo systeemi erilainen tai siis tulee vain kuittaus tilauksen vastaanottamisesta heti ja sitten parin arkipäivän sisällä viimeistään sopimusvahvistus.

Noinhan sen pitäisi toimia kuin Vattenfallilla ts. myyjän systeemit ovat kunnossa ja vahvistus tulisi heti automaattisesti. Viimeistään sen sopimusvahvistuksen pitäisi tulla sen parin arkipäivän sisällä, jos myyjä ei automatiikkaan täysin luota. Mutta tuo Helenin kuukausien päästä sopimusvahvistus, jos edes vahvistuu, on kyllä ihme touhua.

Edit: Helenin viestin sisältö olikin tuolla aiemmin eli tuossa ei tosiaan puhuta edes tilausvahvistuksesta ja mainitaan sopimusvahvistuksen tulevan erikseen:
"
Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin.

Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.

Aurinkoisin terveisin,
Helenin asiakaspalvelu".
 
Meinaat että Helen voi lähettää "alustavan vtilausvahvistuksen" ja sitten olla hiljaa 2kk ja sitten lätkäistä jonkun haistapaska syyn olla lähettämättä sopimusvahvistusta vedoten virheeseen? EI se nyt noinkaan voi mennä.
Niin kai ja näköjään voi ja myös laittaa alkamaan eri ajankohdasta alkaen kuin mikä meni "läpi" sopimusta tilatessa:
Tänne tuli Heleniltä sopimusvahvistus päivättynä alkamaan 90pv sopimuksen teosta vaikka alkamispäiväksi valittu 1.10. Laitoin samantien heidän aspaan rekkulaa asiasta mutta eivät ole vastanneet.
Tarkoitat varmaan tilauksesta, sopimustahan sinulla ei ollut vielä ennen vahvistuksen saamista. e. Tai siis nyt sekoilin itse, sopimuksesi siis ilmeisesti tulee voimaan 90 päivän päästä sopimusvahvistuksesi päiväyksestä.
Noinhan se voi mennä, jos sopimusvahvistusta ei ole. Syy voi olla myös vaikka se, että tilaaja on mennyt tekemään toisen määräaikaisen alle, mistä syystä alkuperäistä tilausta ei voida toteuttaa eikä sopimusvahvistusta tule tai siinä ehdotetaan sopimusvahvistusta päivämäärällä alla olevan määräaikaisen perään esim. ensi keväälle. Siinä voi sitten tilaaja miettiä ottaako vai peruuttaako.
Voiko toisen määräaikaisen tekeminen edes onnistua jos tämä Helen on jo otettuna, ilmeisesti voi jos Helenin soppari ei näy siellä datahubissa vai mikä olikaan kuin vasta 90 pv ennen aloitusajankohtaa? Jos näin, silloin voisi vielä tarttua johonkin parempaan tarjoukseen ja Helen peruuntuisi automaattisesti (sopimusta ei vahvisteta). Nythän peruutettavaa ei vielä ole (paitsi tilaus?) kun ei ole sopimustakaan (vahvistettuna)?
Ei kannata tilata myyjältä, miltä ei saa sopimusvahvistusta siihen normaaliin pariin arkipäivään.
No eipä arvannut Helenistä tällaista. Ihan hyvin voisivat lähettää sopimusvahvistuksen vaikka ei saisikaan vielä näkymään datahubissa vai voisivatko?
Ja lukeeko siinä Helenin viestissä edes tilausvahvistus? Itse en ole ainakaan saanut tuollaisella sanalla varustettua automaattikuittausta moneen vuoteen sähkösopparista.
Ei lue tilausvahvistus mutta se kai se on?

Viestin otsikko "Tilauksesi on vastaanotettu"
Viesti: Hei! Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin. Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.
Asiakas
Nimi: *
Sähköpostiosoite: *
Puhelinnumero: +358*
Markkinointilupa: Kyllä
Käyttöpaikka
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Sopimus- ja tuotetiedot
Sopimuksen voimaantulopäivä: 31.10.2025
Sopimuksen syy: Myyjän vaihto
Sopimuksen tuote: Määräaikainen Perussähkö
Sopimuksen kesto: Määräaikainen 29.04.2026 asti
Laskutustiedot
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Maksutapa: E-lasku *

Aurinkoisin terveisin,
Helenin asiakaspalvelu
www.helen.fi

Tosiaan hämäävää ettei tuossa lue sähkön hintaa.. voivat siis laittaa vahvistukseen senhetkisen "määräaikaisen perussähkön" hinnan... :think:

Kai Helenillä pitäisi olla joku vastuu siitä että tilatessa voi luottaa saavansa oikean sopimuksen aloitusajan ja jos ovat mokanneet niin menisi asiakkaan hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko toisen määräaikaisen tekeminen edes onnistua jos tämä Helen on jo otettuna, ilmeisesti voi jos Helenin soppari ei näy siellä datahubissa vai mikä olikaan kuin vasta 90 pv ennen aloitusajankohtaa? Jos näin, silloin voisi vielä tarttua johonkin parempaan tarjoukseen ja Helen peruuntuisi automaattisesti (sopimusta ei vahvisteta). Nythän peruutettavaa ei vielä ole (paitsi tilaus?) kun ei ole sopimustakaan (vahvistettuna)?
Tuosta taisin jossain toisessa viestissä mainita, että tuolla voi saada mielenkiintoisen sekasotkun aikaiseksi, koska kukaan ei pysty laittamaan datahubiin sopparia ennen tuota 90pv rajaa eli jos on useammalta toimijalta määräaikainen soppari mahdollisesti jopa sopimusvahvistuksineen alkamassa samana päivänä, niin se joka ehtii ensin laittaa sen datahubiin sen auetessa vie voiton siellä, mutta mitä ihmettä niille muille sopimuksille sen jälkeen tapahtuu. Jos vahvistettuja, niin maksaako tilaaja sopimussakot, kun ei ole peruuttanut päällekkäisiä? Mutta joo, Helenin tapauksessa, jos saat toisen määräaikaisen sopparin ennen sitä datahubiin, niin nykyisellä käytännöllä Helen ei tosiaan teoriassa lähettäisi sopimusvahvistusta, kun ei saisi laitettua sitä datahubiin. Ja jos vahvistus tulisikin ennen sitä, niin se pitäisi pystyä peruuttamaan 14 päivän kuluessa sen saamisesta. En välttämättä kuitenkaan suosittele, mutta voisi onnistua :)
No eipä arvannut Helenistä tällaista. Ihan hyvin voisivat lähettää sopimusvahvistuksen vaikka ei saisikaan vielä näkymään datahubissa vai voisivatko?
Kyllä voisivat, eihän tuota datahubia ole edes aina ollut.
Ei lue tilausvahvistus mutta se kai se on?

Viestin otsikko "Tilauksesi on vastaanotettu"
Viesti: Hei! Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin. Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.
Asiakas
Nimi: *
Sähköpostiosoite: *
Puhelinnumero: +358*
Markkinointilupa: Kyllä
Käyttöpaikka
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Sopimus- ja tuotetiedot
Sopimuksen voimaantulopäivä: 31.10.2025
Sopimuksen syy: Myyjän vaihto
Sopimuksen tuote: Määräaikainen Perussähkö
Sopimuksen kesto: Määräaikainen 29.04.2026 asti
Laskutustiedot
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Maksutapa: E-lasku *

Aurinkoisin terveisin,
Helenin asiakaspalvelu
www.helen.fi

Tosiaan hämäävää ettei tuossa lue sähkön hintaa.. voivat siis laittaa vahvistukseen senhetkisen "määräaikaisen perussähkön" hinnan... :think:

Kai Helenillä pitäisi olla joku vastuu siitä että tilatessa voi luottaa saavansa oikean sopimuksen aloitusajan ja jos ovat mokanneet niin menisi asiakkaan hyväksi.
Eipä tuossa lue tilausvahvistusta, eivätkä sitoudu oikeastaan mihinkään ennen varsinaista sopimusvahvistusta, kun tuota tekstiä katsoo.
 
Tänne tuli Heleniltä sopimusvahvistus päivättynä alkamaan 90pv sopimuksen teosta vaikka alkamispäiväksi valittu 1.10. Laitoin samantien heidän aspaan rekkulaa asiasta mutta eivät ole vastanneet.
Tuliko tuon vahvistusviestin mukana mitään tietoa peruutusoikeudesta? Katsoin Helenin sopimusehtoja, ja siellä todetaan ihan samoin kuin Vattenfallilla, että peruutusoikeus alkaa sopimuksen tekohetkestä. eli silloin kun Helen on vastaanottanut tiedon sopimuksesta, esim. netin kautta. Milloin teit tuon sopimuksen?
 
Onko joku vertaillut viimepäivien halvimmat 12kk - 18kk määräaikaiset sopimukset?

Ilmeisesti Aalto Energian Ankkuri 12kk (7,49snt/kWh + 4,50€/kk) ja Panelian Kosken Voima vuosiWoima (30.9.2026 asti) 6,80snt/kWh + 4,00€/kk lienee halvimpia?
 
Heleniltä tuli viestiä :

”Näissä 6 kk sopimuksissa aloitusaika tulee olla 3 kuukauden sisällä tilauksesta.
Sinulla nykyinen määräaikainen sopimus loppuu vasta 30.9.2025, joten emme siksi voi käsitellä tätä tilausta.”

Edelleen sopimusehdoissa lukee että korkeintaa 6kk päähän voi uuden sopparin tehdä.

.
IMG_9246.jpeg
Juu, eipä varsinaisesti yllätä. Kokemuksesta voisi arvata, että jos osoitat tuon kohdan sinne aspatädille, niin vastauksena on vain syvä hiljaisuus.
 
Tuliko tuon vahvistusviestin mukana mitään tietoa peruutusoikeudesta? Katsoin Helenin sopimusehtoja, ja siellä todetaan ihan samoin kuin Vattenfallilla, että peruutusoikeus alkaa sopimuksen tekohetkestä. eli silloin kun Helen on vastaanottanut tiedon sopimuksesta, esim. netin kautta. Milloin teit tuon sopimuksen?
Helenin määräaikaisen sopimuksen ehdoissa sanotaan, että peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä. Tästä voidaan tietenkin vääntää kättä, milloin sopimus katsotaan tulleen tehdyksi, mutta normaalisti sopimus on tehty vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoituksin tai muulla tavalla sopimuksen vahvistaneet, ja sopimuspaperit on toimitettu osapuolille. Tilauksen tekeminen ei ole sama kuin sopimuksen tekeminen ja vasta sopimusvahvistus vahvistaa sopimuksen. Tilanne on täysin verrannollinen verkkokauppaostokseen, jossa tilaus on hyväksytty vasta, kun myyjä lähettää vahvistuksen.

Nyt Helenin käytäntö lähettää jokin epämääräinen "tilauskuitti", jossa ei ole edes hintoja mainittu, asettaa asiakkaan oikeusturvan hyvin heikoksi, etenkin jos itse sopimusvahvistus lähetetään vasta kuukausien päästä. Ei sellainen tilanne ole minkään hyvän periaatteen mukainen, että peruutusoikeus päättyy jo kauan ennen kuin sopimusehdot ovat edes selvillä...
 
Viimeksi muokattu:
Helenin määräaikainen sopimuksen ehdoissa sanotaan, että peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä. Tästä voidaan tietenkin vääntää kättä, milloin sopimus katsotaan tulleen tehdyksi, mutta normaalisti sopimus on tehty vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoituksin tai muulla tavalla sopimuksen vahvistaneet, ja sopimuspaperit on toimitettu osapuolille. Tilauksen tekeminen ei ole sama kuin sopimuksen tekeminen ja vasta sopimusvahvistus vahvistaa sopimuksen. Tilanne on täysin verrannollinen verkkokauppaostokseen, jossa tilaus on hyväksytty vasta, kun myyjä lähettää vahvistuksen.

Nyt Helenin käytäntö lähettää jokin epämääräinen "tilauskuitti", jossa ei ole edes hintoja mainittu, asettaa asiakkaan oikeusturvan hyvin heikoksi, etenkin jos itse sopimusvahvistus lähetetään vasta kuukausien päästä. Ei sellainen tilanne ole minkään hyvän periaatteen mukainen, että peruutusoikeus päättyy jo kauan ennen kuin sopimusehdot ovat edes selvillä...
Toisaalta.. sä olet tilausvaiheessa jo todistanut vahvalla tunnistautumisella itsesi joten voidaan kyllä sillä olettaa että sopimus on syntynyt.
 
Vahvistus kirjeestä ne alkaa. Ja jos määräaikainen sähköyhtiö päättää pitääkö pöytälaatikossa sopparia vai ei, jos pitää ni se on siellä vaikka 1½vuotta, nim merkkiä kokemusta on helenin kanssa jostain vuodesta ennen putten hyökkäystä,mutta siten et nautein si siitä 23 tammikuusta 25 tammikuuhun..
Ja tää oli helenillä
Edit ja ilmoovat jollei voi tehä sopparia. Mä sain vaan vahvistuksen et ko edellinen määräaikainen loppuu astuu tää voimaan. Ja sitä sai odotella sen 1½vuot
 
Tuliko tuon vahvistusviestin mukana mitään tietoa peruutusoikeudesta? Katsoin Helenin sopimusehtoja, ja siellä todetaan ihan samoin kuin Vattenfallilla, että peruutusoikeus alkaa sopimuksen tekohetkestä. eli silloin kun Helen on vastaanottanut tiedon sopimuksesta, esim. netin kautta. Milloin teit tuon sopimuksen?

Tavan kirjaukset tuli, eipä ole vielä aspa vastannut.

Kuluttajansuojalain mukainen peruuttamisoikeus
Kuluttajansuojalain mukaan asiakkaalla on oikeus peruuttaa etäviestimien kautta tehty sopimus 14 päivän
kuluessa.
Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava Helenille [nimi, käyttöpaikan osoite, käyttöpaikan
numero ja, mikäli saatavilla, puhelinnumero ja sähköpostiosoite] päätöksestään peruuttaa sopimus
yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla).
Asiakas voi myös käyttää peruuttamislomaketta, mikä lähetetään sopimusvahvistuksen mukana, mutta sen
käyttö ei ole pakollista.
Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden
käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.
Peruuttamisen vaikutukset
Kun peruuttamisilmoitus on vastaanotettu, sopimus raukeaa.
Jos sopimus tehdään muuttotilanteessa kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä alkamaan alle 14 vuorokauden
päähän (eli ennen peruuttamisajan päättymistä), kuluttaja on velvollinen maksamaan ennen sopimuksen
peruuttamista käyttämästään sähköstä sopimuksen mukaisen hinnan.
 
Toisaalta.. sä olet tilausvaiheessa jo todistanut vahvalla tunnistautumisella itsesi joten voidaan kyllä sillä olettaa että sopimus on syntynyt.
Kyllä, tämä on se toinen puoli asiassa. Mutta kuten sanottua, jos myyjäpuoli ei vahvista sopimusta, onko se silloin molemmin puolin hyväksytty, eli sopimus tehty? Ehdoissa kuitenkin sanotaan, että peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä, ei tilauksen tekemisestä.

No, tämä nyt menee sopimusjuridiikan puolelle, mutta olisi kyllä toivottavaa, että sähkönmyyjät saisivat prosessinsa ja ehtonsa selkeiksi ja toimiviksi ja ennen kaikkea yhdenmukaisiksi.
 
Helenin aspan kanssa tehty 4,54c/kWh sopimus on tehty suullisesti ja on näin ollen ihan yhtä pätevä kuin kirjallinensopimus, vaikka virallinen vahvistus tuleekin 90 päivää ennen sopimuksen alkua. Voivat sitä tallenteelta tavata mitä on sovittu, jos meinaavat vedota johonkin ja perua tätä sopimusta.
 
Sähkösopimus määräaikainen Lumme Energia 4,24 € kk ja 10,10 snt kWh päättyy 11/25 alussa. Milloin Lumpeelta tulee jatkotarjous? Kannattaako lukita nyt sopimuksia alkamaan marraskuun alusta?
 
jos myyjäpuoli ei vahvista sopimusta, onko se silloin molemmin puolin hyväksytty, eli sopimus tehty? Ehdoissa kuitenkin sanotaan, että peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä, ei tilauksen tekemisestä.
Jos se peruutusaika alkaisi vasta molemminpuoleisesta hyäksynnästä, eiköhän silloin sanamuoto olisi "peruutusoikeus alkaa sopimuksen syntymisestä" tai "sopimusvahvistuksesta". Mutta kun siellä tosiaan puhutaan vain sopimuksen tekemisestä, niin silloin se tarkoittaa allaolevaa:

ScreenShot363.jpg


ScreenShot364.jpg


Tuosta se aika lähtee juoksemaan kun sähköyhtiö saa tiedon sopimuksen tekemisestä. Harvinaisen selvää ainakin itselleni. Eniten tässä ottaa päähän se kun tuli peruttua se jokerisopimus, jos tuo helenin soppari tosiaan ajaa karille..
 
Viimeksi muokattu:
Sähkösopimus määräaikainen Lumme Energia 4,24 € kk ja 10,10 snt kWh päättyy 11/25 alussa. Milloin Lumpeelta tulee jatkotarjous? Kannattaako lukita nyt sopimuksia alkamaan marraskuun alusta?
Tottakai kannattaa kesän hinnoilla jos vaan sinne saakka saat sopimuksen alkamisen ajastettua. Taitaa tuo Helenin 6kk diili olla ainoa tällainen tällä hetkellä.
 
Kiinteiden listoja päivitetty. Vähäisesti muutoksia.

Hintoja nostaneet: Helen (12 kk), Kokkola (12, 18, 24 kk), Naantali, Väre
Hintoja pudottaneet: Imatra (12, 24 kk), Lumme (18, 24 kk), Oomi (18 kk)

Nurmijärven Sähkö on laittanut "kesätarjouksen", jossa sopimus on voimassa 30.9.2026 saakka. Hinta 7,69 snt/kWh + 4 e/kk. Ei siis kategoriansa edullisin vaihtoehto. Tarjous on voimassa 29.5. saakka.

Lumme Energia oli tuonut 6 ja 12 kk sopimukset takaisin myyntiin.


kiinteat3-6kk.jpg



kiinteat12-18kk.jpg



kiinteat24kk.jpg
 
Eniten tässä ottaa päähän se kun tuli peruttua se jokerisopimus, jos tuo helenin soppari tosiaan ajaa karille..
Mikä tuossa ajaa karille? Tai miksi edelliset kämmit on onnistuneet? Tästä tuntuu nyt olevan hirveitä kauhukuvia että teille lätkästään 15 sentin hintoja tmv. Eiköhän nuo järjestelmät ole sen verran automatisoituja että ainut miksi se voi kosahtaa on toinen määräaikainen siellä alla.
Onhan tuo niiden lähettämä viesti ihan onneton, siinä on kyllä parantamisen varaa noinkin isolla ja tunnetulla putiikilla.

Ja jos se nyt jostain syystä menee pipariksi niin mietitään sitä sitten reilun kuukauden päästä? Ei se tässä välillä vänkäämällä muutu miksikään. Heinäkuussa ollaan viisaampia ja meitä on kuitenkin useampiakin kenellä sama soppari tulossa.
 
Mikä tuossa ajaa karille? Tai miksi edelliset kämmit on onnistuneet? Tästä tuntuu nyt olevan hirveitä kauhukuvia että teille lätkästään 15 sentin hintoja tmv. Eiköhän nuo järjestelmät ole sen verran automatisoituja että ainut miksi se voi kosahtaa on toinen määräaikainen siellä alla.
Onhan tuo niiden lähettämä viesti ihan onneton, siinä on kyllä parantamisen varaa noinkin isolla ja tunnetulla putiikilla.

Ja jos se nyt jostain syystä menee pipariksi niin mietitään sitä sitten reilun kuukauden päästä? Ei se tässä välillä vänkäämällä muutu miksikään. Heinäkuussa ollaan viisaampia ja meitä on kuitenkin useampiakin kenellä sama soppari tulossa.
Ongelma on siinä että tässä menettää aikaa lyödä parempaa sopparia talveks jos Helen tekee oharit.
 
Niin kai ja näköjään voi ja myös laittaa alkamaan eri ajankohdasta alkaen kuin mikä meni "läpi" sopimusta tilatessa:

Tarkoitat varmaan tilauksesta, sopimustahan sinulla ei ollut vielä ennen vahvistuksen saamista. e. Tai siis nyt sekoilin itse, sopimuksesi siis ilmeisesti tulee voimaan 90 päivän päästä sopimusvahvistuksesi päiväyksestä.

Voiko toisen määräaikaisen tekeminen edes onnistua jos tämä Helen on jo otettuna, ilmeisesti voi jos Helenin soppari ei näy siellä datahubissa vai mikä olikaan kuin vasta 90 pv ennen aloitusajankohtaa? Jos näin, silloin voisi vielä tarttua johonkin parempaan tarjoukseen ja Helen peruuntuisi automaattisesti (sopimusta ei vahvisteta). Nythän peruutettavaa ei vielä ole (paitsi tilaus?) kun ei ole sopimustakaan (vahvistettuna)?

No eipä arvannut Helenistä tällaista. Ihan hyvin voisivat lähettää sopimusvahvistuksen vaikka ei saisikaan vielä näkymään datahubissa vai voisivatko?

Ei lue tilausvahvistus mutta se kai se on?

Viestin otsikko "Tilauksesi on vastaanotettu"
Viesti: Hei! Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin. Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.
Asiakas
Nimi: *
Sähköpostiosoite: *
Puhelinnumero: +358*
Markkinointilupa: Kyllä
Käyttöpaikka
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Sopimus- ja tuotetiedot
Sopimuksen voimaantulopäivä: 31.10.2025
Sopimuksen syy: Myyjän vaihto
Sopimuksen tuote: Määräaikainen Perussähkö
Sopimuksen kesto: Määräaikainen 29.04.2026 asti
Laskutustiedot
Katuosoite: *
Postiosoite: *
Maksutapa: E-lasku *

Aurinkoisin terveisin,
Helenin asiakaspalvelu
www.helen.fi

Tosiaan hämäävää ettei tuossa lue sähkön hintaa.. voivat siis laittaa vahvistukseen senhetkisen "määräaikaisen perussähkön" hinnan... :think:

Kai Helenillä pitäisi olla joku vastuu siitä että tilatessa voi luottaa saavansa oikean sopimuksen aloitusajan ja jos ovat mokanneet niin menisi asiakkaan hyväksi.
Tämmöinen tuli minullekin helmikuussa kun tilasin 6.55 snt ad 30.9.26 alkamaan elokuun 10 päivä. Tilausvahvistus tuli sähköpostissa ja 3kk ennen sopimuksen alkua toukokuussa tuli sopimusvahvistus. Hinta oli se mikä pitää ja sopimus myös.

Minulla kävi myös niin, että sain 6kk päähän alkamaan ja seuraavana päivänä oli jo hoksattu "moka" ja sai enää 3kk päähän. Jokatapauksessa tuo moka sitoo myyjää eli eivät voi enää muuttaa jo tehtyjä sopimuksia kun tilausvahvistus on tullut. Vaikka siinä ei luekaan sitä sähkön hintaa..

Eli jäitä hattuun ja odottakaa 3kk sopimuksen alkuun niin sopimusvahvistus kyllä tulee. Helen on iso sähkömyyjä en usko, että lähtisivät tässä koijaamaan kuluttajaa. Samalla tavalla nuo sopimukset sitoo myyjää kuin asiakkaitakin.
 
Tämmöinen tuli minullekin helmikuussa kun tilasin 6.55 snt ad 30.9.26 alkamaan elokuun 10 päivä. Tilausvahvistus tuli sähköpostissa ja 3kk ennen sopimuksen alkua toukokuussa tuli sopimusvahvistus. Hinta oli se mikä pitää ja sopimus myös.

Minulla kävi myös niin, että sain 6kk päähän alkamaan ja seuraavana päivänä oli jo hoksattu "moka" ja sai enää 3kk päähän. Jokatapauksessa tuo moka sitoo myyjää eli eivät voi enää muuttaa jo tehtyjä sopimuksia kun tilausvahvistus on tullut. Vaikka siinä ei luekaan sitä sähkön hintaa..

Eli jäitä hattuun ja odottakaa 3kk sopimuksen alkuun niin sopimusvahvistus kyllä tulee. Helen on iso sähkömyyjä en usko, että lähtisivät tässä koijaamaan kuluttajaa. Samalla tavalla nuo sopimukset sitoo myyjää kuin asiakkaitakin.
Näin.. Kiitos.
 
Sen oon oppinut että isot firmat osaa kyllä muotoilla sopimuksensa sun muut sillä tavalla että niillä jää aina joku porsaanreikä käyttöön.
 
Nyt myynnissä oleva JokeriSähkö on kalliimpi kuin se aiempi, joka oli kyllä kokonaishinnaltaan edullinen. Hinnat ovat nyt nousussa, kuten ne yleensä tässä vaiheessa vuotta ovat aiemminkin olleet. Aiempien vuosien perusteella on vapun tienoilla tai hiukan ennen sitä hinnat olleet halvimmat.

Tässä se vanha:
JokeriSähkö.jpg
 
Sen oon oppinut että isot firmat osaa kyllä muotoilla sopimuksensa sun muut sillä tavalla että niillä jää aina joku porsaanreikä käyttöön.
Muistelisin että palstalla on ollut useitakin tapauksia missä porukka on ottanut sopimuksia alkamaan 6kk:n päästä, ja kun yhtiö on huomannut virheensä, niin sopimuksia ei ole hyväksytty? Joten pienellä varauksella suhtaudun tähän Heleninkin tapaukseen.
 
Sen oon oppinut että isot firmat osaa kyllä muotoilla sopimuksensa sun muut sillä tavalla että niillä jää aina joku porsaanreikä käyttöön.

Pahimmassa tapauksessa voivat peruuttaa sopimuksen, mutta ei ole mitään porsaanreikää millä voisivat pakottaa kalliimman sopimuksen tilalle. Turhaa asiasta on etukäteen murehtia, kun siihen ei itse mitenkään voi vaikuttaa. Se selviää sitten ajallaan pitääkö Helen noista 6kk sopimuksista kiinni vai ei.
 
Viimeiset sivut on puhuttu pidemmällä alkavasta Helenin sopparista, mutta nythän noita 6kk soppareita saa alkamaan jo elokuun loppuun, eli päättyvät helmikuun lopussa. Jokainen odotettu päivä ilman hinnannousua olisi kotiinpäin.

Väre kulutusvaikutus 6,11snt/kWh. Omalla kulutuksella tn. paras, ellei muita halvempia ole.
Muita sitten Shirauksen taulun mukaisesti esim Porvoo 6.3snt.
 
Pahimmassa tapauksessa voivat peruuttaa sopimuksen, mutta ei ole mitään porsaanreikää millä voisivat pakottaa kalliimman sopimuksen tilalle. Turhaa asiasta on etukäteen murehtia, kun siihen ei itse mitenkään voi vaikuttaa. Se selviää sitten ajallaan pitääkö Helen noista 6kk sopimuksista kiinni vai ei.
Joo kalliimpaa ei, mutta voivat ilmoittaa että virhe tai muuta nönnönnöö ja uusi hinta on tämä, ota tai jätä ja vaikka jätät niin on enää myöhäistä löytää uutta hyvää 6kk sopparia talveksi..
 
Pahimmassa tapauksessa voivat peruuttaa sopimuksen, mutta ei ole mitään porsaanreikää millä voisivat pakottaa kalliimman sopimuksen tilalle. Turhaa asiasta on etukäteen murehtia, kun siihen ei itse mitenkään voi vaikuttaa. Se selviää sitten ajallaan pitääkö Helen noista 6kk sopimuksista kiinni vai ei.
Onko näitä sopimuksia oikeasti yhtään peruutettu vedoten virheeseen tms? Viimeisen parin vuoden aikana näitä kämmejä käynyt vaikka kuinka ja ennen muinoin taisi olla ihan normaalia tehdä sopimuksia tulevaisuuteen..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 450
Viestejä
4 789 044
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom