Silmien leikkaukset

Kiva, että leikkaus kuitenkin onnistui, vaikka 100% parantumisessa kestikin.

Outo kysymys, mutta tuli tuosta "silmät tuntuu omilta" kohdasta mieleen, että leikkaus ei varmaankaan tee silmistä "oudon" tuntuisia? Ulkoiset jutut voi vaikuttaa silmän tuntuun esim. silmäluomen reunaan voi tulla näppylöitä ja ne vaikuttaa siihen tuntuun.

Mietin vaan, kun SMILEssa otetaan silmän sisältä se lentikkeli pois niin se ei kuitenkaan tee silmistä oudon tuntuisia, kun on kooltaan kuitenkin aika pieni fyysinen muutos, vaikka merkittävä vaikutus.
Se on niin ihmisestä kiinni minkä kokee normaalina ja mikä haittaa menoa. Leathermanin jutuissa kyllä haiskahtaa vähän lapinlisää, aika kiltisti sitä piti olla ekat viikot silmien kanssa. Esim. mulla oli silmäsuojat nukkuessa viikon verran ettei vaan koske silmiin. Toki näissä on koulukuntaeroja ja ohjeistus on jonkun verran löystynyt vuosien varrella.

Omalta tuntumisella tarkoitin sitä, että silmät eivät olleet mitenkään kosketukselle herkät, valonarkuus pois ja näkökyky pysyi kaikissa tilanteissa vakiona. Ts. kuin mitään ei olisi koskaan tehtykään. Varsinkin alussa muutaman viikon ajan nopea silmän liike sai aikaan "lagia". Vähän vastaavaa kuin liian hitaalla koneella pelattu räiskintä tai jossain filmissä first person näkökulmasta esitetty sekaisin olo. Esim. katsoi nopeasti auton mittaristoa ja tietä edestakaisin. Korostui pimeällä. Ekan (ilta)päivän jälkeen silmät oli jo ihan käyttökelpoiset ja lääketippojen loputtua 1-2 vk kohdalla loistavat.

Oho onpa hyvin onnistunut. Eikö tullut mitään pidempiaikaista paranemisprosessia kohdallasi vaan näkö oli käytännössä "just hyvä" jo seuraavana päivänä?

Muistaakseni näkö oli hyvä jo ihan samana päivänä kunhan valon yliherkkyys oli mennyt pois. Olisi ollut kiva jos olisi saanut vaikka aurinkolasit leikkauksen jälkeen niinkuin jotku täällä maininneet että saivat. Oli vähän ankea mennä yksin kotia kun ei voinut junassa silmiä aukaista. Eli tuo oli ainoa "huono" kokemus koko prosessissa, jos ei lompakon keventymistä lasketa. Mutta edelleenkin, 10/10 ja suosittelen Smileä koska itselläni näin 8v myöhemminkin vielä täydellinen kaukonäkö (sekä likinäkö).

Leikkauksesta varmaan seuraavat 4v oli jatkuvasti "wow" efektiä että voiko ihminen oikeasti nähdä näin hyvin. Johtunee siitä että olin kantanut vanhoja laseja aivan liian kauan ja aivot olivat tottuneet "näkemään huonosti".

Se on niin ihmisestä kiinni minkä kokee normaalina ja mikä haittaa menoa.
Meillä aloitti ma töissä uus 35-v. työntekijä, joka kehui käyneensä maaliskussa Eirassa smilessä ja "tuli tosi hyvä ja pääsi laseista eroon." Ittellä on likinäkön -0,75/-1 vai oliko -0,5/-1 en muista mut kyl mää nyt toimistolla isoista ruuduista näen laseilla tai ilman. Eihän tää kaveri toimistopöydältään haluamistaan näytöistä näe yhtään mitään / siristelee ja pistää välillä nenää ruutuun. Aika rasittavaa varmaan tulee olemaan jos meinaa useemmanki vuoden työskennellä.

Nää kokemukset on henkilökohtaisia ja jokainen kokee tavallaan, niin periaatteessa toisen kehu voi olla toisen painajainen (riippuu lähtötilanteestakin, en kysyny). Noh, tietää ainakin ettei Eirassa käy jos päättää smilettää ku tommosta tulee ja se on olevinaan tosi hyvä lopputulos.

Meillä aloitti ma töissä uus 35-v. työntekijä, joka kehui käyneensä maaliskussa Eirassa smilessä ja "tuli tosi hyvä ja pääsi laseista eroon." Ittellä on likinäkön -0,75/-1 vai oliko -0,5/-1 en muista mut kyl mää nyt toimistolla isoista ruuduista näen laseilla tai ilman. Eihän tää kaveri toimistopöydältään haluamistaan näytöistä näe yhtään mitään / siristelee ja pistää välillä nenää ruutuun. Aika rasittavaa varmaan tulee olemaan jos meinaa useemmanki vuoden työskennellä.

Nää kokemukset on henkilökohtaisia ja jokainen kokee tavallaan, niin periaatteessa toisen kehu voi olla toisen painajainen (riippuu lähtötilanteestakin, en kysyny). Noh, tietää ainakin ettei Eirassa käy jos päättää smilettää ku tommosta tulee ja se on olevinaan tosi hyvä lopputulos.
Mulla tuli eilen uudet lasit. Toiseen silmään -0.25 lisää ja toiseen silmään tuli myös hajataiton korjaus -0.25 (oli aiemmin 0). Huomaan eron, eli näkee paremmin :) Ikää 42 vuotta, mutta lähellekin nään varmaan paremmin, koska hajataitto korjattu.

Kuivasilmäisyyttä voi olla pitkäänkin laser toimenpiteen jälkeen? Nyt aamullakin itsellä hieman kuivasilmäisyyttä, joka taitaa olla kyllä täysin normaalia.

Mulla oli pitkään näkö hyvä, mutta nyt silmälasit. Laseroitiin muistaakseni molemmat silmät -7.00, eli taisi olla -0.25 ylikorjaus, kun suuret miinukset.

Laseroitu 2011.
Nyt lukemat molemmissa -1.25
Hajataitto -0.50 ja -0.25

Taisi olla 2013 se lääkärin kontrolli ja silloin toki kaikki oli nollissa. Vasta 2023 huomasin "epähuomiossa" että kannattaakin ostaa lasit.

Laseroitu 2011.
Nyt lukemat molemmissa -1.25
Hajataitto -0.50 ja -0.25

Taisi olla 2013 se lääkärin kontrolli ja silloin toki kaikki oli nollissa. Vasta 2023 huomasin "epähuomiossa" että kannattaakin ostaa lasit.
Itse asiassa oon laserointia pitänyt omana tulevaisuuden suunnitelmana sitten kun henkilökohtainen pörssi antaa myöten. Veli kertoi että kun on tarpeeksi ikänäköä pääsee linssileikkaukseen joka on parempi koska sillä menee loppuelämän ja laserilla ei. Eli olen ollut vähän kiikun kaakun että muutanko suunnitelmaa. Nyt kun luin tämän niin vahvistuu tunne suunnitelmanmuutoksesta sillä laserleikkauksen hinnalla jos menee alle 15 vuotta siihen että tarvii silmälasit niin ei kuulosta minusta sen hinnan väärtiltä... Johan mulla alle tonnin lasiostoksetkin kantaa viisi vuotta eteenpäin kerrallaan nykyisellä kaukonäön heikkenemisellä. Mutta tosiaan linssileikkaukseen kai tarvitaan sitä lähinäön heikkenemistä myös tms..

Onko tuo smile sitten se linssileikkaus vai mikä se on?

Kysy siltä, että onko kuivat silmät ja kehota käyttämään tippoja. Kannattaa myös tarkistaa puhaltaako ko. työpisteessä silmiin Mulla oli firman vanhan toimiston lattiasta puhaltaneesta ilmastoinnista silmät ihan paskana (ennen leikkausta) ja välillä näkökyky oli ihan 1x2.

En osaa sanoa missä kohtaa itse luovuin siristelystä leikkaiksen jälkeen, mutta selkeästi oli opittu tapa (ilman tarvetta).

e: Nyt kun muistelen, niin taisin tehdä tuota lähemmäs siirtymistäkin jonkin aikaa kunnes hahmottui miltä etäisyydeltä piti katsoa, että oli terävin näkö. Eniten kyllä veikkaan, että tuolla on kuivat silmät.

Sitten voit kokeilla kallista linssileikkausta. Ja 5-10 vuoden päästä uutta leikkausta.
Ikänäössä kun ei ole kyse kerralla korjattavasta taittovirheestä vaan silmän tarkennusominaisuuksien muuttumisesta.
Ikänäölle ei oikeasti mahda loppujen lopuksi mitään.
Tämä ei pidä paikkaansa. Laseroinnin jälkeen tilanne on tuo, mutta linssileikkauksen tulos on pysyvä, koska siinä silmän oma linssi eli mykiö vaihdetaan keinomykiöön, joka kestää samanlaisena hautaan saakka. Ikänäkö aiheutuu juuri mykiön rakenteen kovettumisesta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Laseroinnin jälkeen tilanne on tuo, mutta linssileikkauksen tulos on pysyvä, koska siinä silmän oma linssi eli mykiö vaihdetaan keinomykiöön, joka kestää samanlaisena hautaan saakka. Ikänäkö aiheutuu juuri mykiön rakenteen kovettumisesta.

Varasin ajan huomiseksi kartoitukseen, joten huomenna tietää vähän enemmän omasta tilasta.

link
1755763494889.png

Mikä mahtaa olla todennäköisyys sille että lasiainen irtoaa juurikin linssileikkauksen takia :hmm:
Olkoonkin kuinka vähäpätöinen tahansa, niin hyvä tiedostaa, riskin kun kuitenkin kantaa asiakas.

Olenhan ymmärtänyt oikein, että Smile-leikkauksessa jotenkin silmä pysyy paikallaan itse laserosuudessa jonkin laitejutun avulla niin, että pienet tahattomat silmän liikkeet eivät onnistu? Jostain imujutusta oli mainintaa riskijutuissa. Eli, jos yrittää pitää katseensa kohti laseria niin ei voi itse mokata?

Itsellä vähän piilokarsastusta niin se osa mietityttänyt, kun silmä tahattomasti "tahtoo" siirtää katselukohdetta varsinkin, kun pitää keskittyä johonkin yhteen pisteeseen pitkän aikaa (ja 10 sekuntia on pitkä aika stressaavassa tilanteessa).

Tietysti tuossa voi auttaa myös se mahdollinen rauhoittava lääke minkä voi saada ennen leikkausta, mutta jossain tuli vastaan, että Smilessa ei olisi silmän seurantaa tms.

Siinä pitää tuijottaa muistaakseni vihreään pisteeseen. Aika jännän näköistä sitten, kun laser alkaa rivi kerrallaan polttaa kuvaa sumeaksi. Näön sumennuttua on hankala enää seurata missä se piste on. Koneessa on valtavan nopea silmän seuranta eli ei hätää. Jos on stressaavaa sorttia, niin kannattaa se lääke ottaa.

Eiku peilin eteen vaan tonnin seteli -ilmettä harjoittelemaan.

Olenhan ymmärtänyt oikein, että Smile-leikkauksessa jotenkin silmä pysyy paikallaan itse laserosuudessa jonkin laitejutun avulla niin, että pienet tahattomat silmän liikkeet eivät onnistu? Jostain imujutusta oli mainintaa riskijutuissa. Eli, jos yrittää pitää katseensa kohti laseria niin ei voi itse mokata?

Itsellä vähän piilokarsastusta niin se osa mietityttänyt, kun silmä tahattomasti "tahtoo" siirtää katselukohdetta varsinkin, kun pitää keskittyä johonkin yhteen pisteeseen pitkän aikaa (ja 10 sekuntia on pitkä aika stressaavassa tilanteessa).

Tietysti tuossa voi auttaa myös se mahdollinen rauhoittava lääke minkä voi saada ennen leikkausta, mutta jossain tuli vastaan, että Smilessa ei olisi silmän seurantaa tms.

Itsellä herkät silmät, sen takia piilolinsseistä ei mitään tullut vaikka monet kerran niitä käytinkin. Tekee mieli kans räpytellä silmiä jatkuvasti tietyissä tilanteissa ja mietitytti toi laserointi mutta taisin kans saada hitusen rauhoittavaa sokerilitkua. Tuossa leikkauksessa silmä taidettiin tavalla tai toisella lukita aika hyvin eli räpyttäminen ei onnistunut ja oisikohan puudutustippakin tehnyt kepposet että oli yllättävän helppo prosessi, eli turhaan pelkäsin tuota.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 714
Jäsenet
78 863
Uusin jäsen
Darth Simius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom