Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Näköjään joku peliteollisuuden edunvalvojakin herännyt tänne postailemaan tekstiseiniä, joissa yritetään kääntää jotenkin huonoksi sitä asiaa, että käyttäjät voisivat jatkaa pelin pelaamista sen jälkeen, kun julkaisijalta loppuu kiinnostus pelin ylläpitoon. Tuossa aloitteessahan ei ole mitään vaatimusta, että julkaisijan pitäisi teknisesti ylläpitää EOL tuotetta, vaan mahdollistaa se, joku muu voi jatkaa servujen pyörittämistä, kun se ei enää julkaisijalle ole kannattavaa liiketoimintaa.
On aivan helvetin typerää, että pelien kohdalla menetetään kulttuuriperintöä samaan malliin, kuin mykkäelokuvia aikanaan (75% tuhoutunut pysyvästi).
En ole missään tekemisissä peliteollisuuden kanssa muuta kuin pelaavana kuluttajana, mutta osaan ajatella omilla aivoillani ja näen tuossa aloitteessa niin kovasti naiiviuutta, epäselvyyttä kuten myös oikeita vaaranpaikkoja jotka todellisuudessa vain pahentaisivat tilannettani pelaajana joka oikeasti on kiinnostunut pelien säilymisestä. Siksipä ostankin pelini pääasiassa GOG.com palvelusta DRM-vapaina.

Tuo aloite pikemminkin normalisoi ja lisää DRM:n hyväksyntää ja käyttöä, kun pelijulkaisijat voivat väittää "juu juu kyllä me luvataan poistaa yksinpeleistämme online-vaatimus sitten jos joskus tapamme pelin". Samanlainen fiasko kuinka monet idiootit uskoivat väitteen että Valven pomo Gabe Newell olisi muka luvannut että jos Steam joskus lopettaa toimintansa kokonaan, hänellä on siellä muka valmiina tappokytkin jolla kaikki Steam-pelit muuttuvat DRM-vapaiksi.

Jos yhtään osaa ajatella omilla aivoillaan, ymmärtää tuonkin toiveajattelun täydeksi fuulaksi, silti se meni kuin häkä niin moneen Steam-käyttäjään jotka halusivat uskoa siihen. Tuollaista lupausta ei oikeasti oltu taidettu edes tehdä, ja vaikka olisikin, on helppo ymmärtää millaisia sekä teknisiä että sopimusteknisiä (Valve vs. pelien julkaisijat) tuollaiseen järjestelyyn liittyisi. Alkaen vaikka peleistä joissa on sekä Steamin oma että kolmannen osapuolen DRM: miten niistä muka poistuu molemmat DRM:t Valven tappokytkimellä? Onko Valve muka sopinut tuollaisesta järjestelystä kaikkien, myös jo kuolleiden, pelinjulkaisijoiden kanssa?

Jos olette sitä mieltä että DRM ja online-vaatimukset peleissä ovat pahaksi, älkää sitten ostako sellaisia pelejä. Tai jos ostatte, suhtautukaa siihen ikäänkuin se on teillä vain lainassa oleva peli joka todennäköisesti katoaa jossain vaiheessa. Kaikki muu kuvitelma on humpuukia.
 
"juu juu kyllä me luvataan poistaa yksinpeleistämme online-vaatimus sitten jos joskus tapamme pelin"
Niin siis edelleenkään ei ole tarkoitus että vaaditaan tämä poistamaan. Vaan tekemään se niin että kun peli joskus julkaisijan toimesta suljetaan, voi yhteisö jatkaa pelin pelaamista.

Esim. pelin päävalikkoon uusi valikko "Server - " johon voi jatkossa kirjoittaa sen yhteisön serverin. Ja peli toimii edelleen "always online" -mallilla mutta ei vaadi mitään enää julkaisijalta. Miksihän tämä on niin kamalan vaikea ymmärtää...?

Edit. Aloite allekirjoitettu myös
 
Kuluttajaoikeusnäkökulmasta riittää, että asiakkaalla on täysi käsitys siitä, mitä on ostamassa. Sitä kannatan täysin. Jos The Crewiä ostaessa olisi tietänyt että peliä ei voi enää pelata lainkaan 10 vuoden kuluttua, niin siinä olisi saattanut moni jättää ostamatta.

Vaatimus joko jatkuvasta tuesta hamaan tappiin asti tai servubinäärien julkistamisesta ei käy järkeen. Binäärejä ei aina itse asiassa edes missään yksinkeraisessa muodossa ole olemassa.

On myös täysin tapauskohtaista että kannattaako niiden julkaisu tai onko se ylipäätänsä edes mahdollista. Niiden julkaisu saattaa olla kehittäjälle haitallista, varsinkin jos sama koodi pyörii taustalla jossain muuallakin.

Samalla nää vaatimukset antaa vielä enemmän esteitä pienellä budjetilla liikkuville kehittäjille.

Kyllä, niitä asioita voi suunnitella etukäteen, mutta sille on myös ihan syynsä minkä takia middlewarea käytetään. Todennäköisempää on, että peli vain yksinkertaisesti jätetään tekemättä.
 
Esim. pelin päävalikkoon uusi valikko "Server - " johon voi jatkossa kirjoittaa sen yhteisön serverin. Ja peli toimii edelleen "always online" -mallilla mutta ei vaadi mitään enää julkaisijalta. Miksihän tämä on niin kamalan vaikea ymmärtää...?
Tuo on kovin yksinkertaistettu ja väärä näkemys siitä miten useimmat online-pelit toimivat.
Vaaditaanko "yhteisön" puolelta jotain tukea alkuperäiseltä pelijulkaisijalta jos eivät saakaan sitä yhteisön peliserveriä toimimaan pelin kanssa? Palvelimen lähdekoodeja jne.? Vai voiko julkaisija vain todeta että good luck, yrittäkää saada toimimaan reverse engineerillä tai miten haluattekaan?

Vaaditaanko myös että kaikenlainen online-tilpehööri kuten achievements, cloud saves jne. pitää toimia myös, jos alkuperäisessäkin pelissä oli sellaisia?

Tuo valitettavasti myös normalisoisi ajatusta että on ok jos yksinpeleissäkin on vaatimus jopa jatkuvasta online-yhteydestä. Hei, yhteisöhän voi sitten ylläpitää kyseisiä servereitä jotta minä voisin edelleen pelata jotain 30 vuotta vanhaa peliä. Ei kuulosta kovin uskottavalta tai järkevältä, ostan yksinpelini mieluummin kokonaan ilman online-vaatimuksia, eli äänestän lompakollani. Tuo aloite vain heikentää tuota mahdollisuutta, itseasiassa tuo aloite suosii DRM:ää, kunhan ne on kuorrutettu tyhjillä lupauksilla.

Oli miten oli, kaikkein helpoiten ne miljoonapelijulkaisijat saisivat ohitettua nuo vaatimukset julkaisemalla pelinsä vain kuukausimaksullisissa streaming-palveluissa, ainakin EU:n alueella. Ojasta allikkoon niiden kanssa jotka kuvittelivat online-pelien muka jatkavan ikuista elämäänsä jonkun byrokraattisen EU-direktiivin takia.
 
Kuluttajaoikeusnäkökulmasta riittää, että asiakkaalla on täysi käsitys siitä, mitä on ostamassa. Sitä kannatan täysin. Jos The Crewiä ostaessa olisi tietänyt että peliä ei voi enää pelata lainkaan 10 vuoden kuluttua, niin siinä olisi saattanut moni jättää ostamatta.

Vaatimus joko jatkuvasta tuesta hamaan tappiin asti tai servubinäärien julkistamisesta ei käy järkeen. Binäärejä ei aina itse asiassa edes missään yksinkeraisessa muodossa ole olemassa.

On myös täysin tapauskohtaista että kannattaako niiden julkaisu tai onko se ylipäätänsä edes mahdollista. Niiden julkaisu saattaa olla kehittäjälle haitallista, varsinkin jos sama koodi pyörii taustalla jossain muuallakin.

Samalla nää vaatimukset antaa vielä enemmän esteitä pienellä budjetilla liikkuville kehittäjille.

Kyllä, niitä asioita voi suunnitella etukäteen, mutta sille on myös ihan syynsä minkä takia middlewarea käytetään. Todennäköisempää on, että peli vain yksinkertaisesti jätetään tekemättä.
Hyviä pointteja ja samaa mieltä. Myös tuosta että kuluttajien pitää ymmärtää mitä ovat ostamassa, mutta minä syytän siinä enemmän valistumattomia kuluttajia kuin että julkaisijat olisivat valehdelleet kuluttajille. The Crew vaati alusta asti koko ajan internet-yhteyttä pelipalvelimille; luulivatko jotkut pelaajat ihan oikeasti että peli pysyisi pelattavana ikuisesti?

Monella on satojen tai jopa tuhansien pelien Steam-kirjasto. Monet heistä myös ehkä kuvittelevat lapsellisesti että heidän peliostoksensa olisivat muka jotenkin laillisesti turvassa, eli ei voi tulla eteen tilannetta että Steam-palvelu suljettaisiin eivätkä he voisi enää pelata pelejään. Eihän niin voi käydä, eihän? Kyllä joku tekee sitten asialle jotain, tekeehän? Jos en mieti tätä niin paha kummitus katoaa mielestäni?

Sitten jos ja kun se päivä tuleekin eteen, ollaan olevinaan niin ällistyneitä miten tämä on mahdollista! The Crew-fiasko oli tuosta vain pientä esimakua, naiivien pelaajien turhista kuvitelmista tai jopa täydellisestä tyhmyydestä ymmärtää ihan perusasioita. Tarvitaan selvästi lisää valistusta.

Tätä on syytä miettiä kun seuraavan kerran ostaa Steam-pelin, vaikka GTA VI joka varmasti vaatii Steam-tilinkin päälle vielä Rockstarin oman online-tilin jotta voit ollenkaan pelata peliä (molempien tilien pitää toimia verkossa jotta voit pelata peliä). Jos joku typerä EU-direktiivi määräisi Rockstarilta ja Valvelta EOL-suunnitelmaa jotta GTA VI jatkaisi toimintaansa 30 vuodenkin kuluttua, he varmasti ratkaisisivat ongelman EU:n alueella julkaisemalla pelin vain jossain kuukausimaksullisessa streaming-palvelussa. Tai en sen tarvitsisi olla edes streaming-palvelu, pelkkä pelipalvelu missä lataat pelin koneellesi mutta on tehty selväksi että kyseessä on vain palvelu eikä mitään muuta.

Mietin myös koskeeko tuo aloite vain PC-pelejä, vai myös konsolipelejä? Pitääkö konsolipeleillekin mahdollistaa "yhteisön" ylläpitämät ekosysteemit pelien pyörimiselle tulevaisuudessa? Jos ei, Rockstar saattaisi myös miettiä kannattaako PC-versiota julkaista EU:ssa ollenkaan (ellei sitten yllämainitussa streaming-palvelussa). Konsoliversio joka tapauksessa myy luultavasti enemmän ja julkaistaankin aikaisemmin, eikä sitä samat EOL-vaatimukset koskisi.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin juuri tuon aiemmin mainitun Piratesoftin videon aiheesta, ja mielestäni hän puhui täyttä asiaa ja listasi syitä miksi minäkään en pelaajana kannata tuota SKG-aloitetta.



Saisiko vaikka ranskalaisilla viivoilla pääkohdat missä tuo PirateSoft video meni vikaan? Ei mielellään mitään puolentoista tunnin videota missä Ross jaarittelee miksi PirateSoft on hänen mielestään väärässä, vaan ihan ne pääkohdat lyhyesti missä PS on väitetysti väärässä.

Lähtökohtaisesti piratesoftwaren jamppa ei ole ymmärtänyt mitä tuolla aloitteella haetaan takaa ja on vetänyt omat johtopäätökset mistä on kyse ja perustelee videolla niitä itse keksimiään tavotteita.
 
Lähtökohtaisesti piratesoftwaren jamppa ei ole ymmärtänyt mitä tuolla aloitteella haetaan takaa ja on vetänyt omat johtopäätökset mistä on kyse ja perustelee videolla niitä itse keksimiään tavotteita.
Pyysinkin ranskalaisin viivoin mitä asioita hän ymmärsi väärin ja mikä on se oikea käsitys.

Tähän mennessä koko aloite on kovin sekava, yleisluontoinen ja toteuttamiskelvoton. Siinäkin tapauksessa että se etenisi johonkin EU-keskusteluun, pidän erittäin epätodennäköisenä että siitä mitään konkreettista seuraisi, ainakaan Rossin haluamassa muodossa. Riittää jo vaikka se että ranskalainen Ubisoft lobbaisi sitä vastaan muistuttaen että joutuisivat potkimaan ulos ranskalaisia työntekijöitä jne.

Niin tylsältä kuin kuulostaakin, kuluttajien pitää vain oppia äänestämään lompakoillaan ja ymmärtää paremmin mistä ovat maksamassa. Omaan tyhmyyteen ja tietämättömyyteen on turha vedota jälkeenpäin.
 
Pyysinkin ranskalaisin viivoin mitä asioita hän ymmärsi väärin ja mikä on se oikea käsitys.

Tähän mennessä koko aloite on kovin sekava, yleisluontoinen ja toteuttamiskelvoton. Siinäkin tapauksessa että se etenisi johonkin EU-keskusteluun, pidän erittäin epätodennäköisenä että siitä mitään konkreettista seuraisi, ainakaan Rossin haluamassa muodossa. Riittää jo vaikka se että ranskalainen Ubisoft lobbaisi sitä vastaan muistuttaen että joutuisivat potkimaan ulos ranskalaisia työntekijöitä jne.

Niin tylsältä kuin kuulostaakin, kuluttajien pitää vain oppia äänestämään lompakoillaan ja ymmärtää paremmin mistä ovat maksamassa. Omaan tyhmyyteen ja tietämättömyyteen on turha vedota jälkeenpäin.
Aika moneen kysymykseesi on vastattu tällä viedolla ja siinä on myös käyty läpi nuo piratesoftwaren väitteen joten suosittelen katsomaan sen ajatuksen kanssa. En viitsi ulkomuistista laittaa mitään ranskalaisin viivoin ja en ole itse piratesoftwaren videota edes kokokaan katsonut.



En itse ainakaan näe tuossa aloitteessa mitään negatiivista kuluttajien tai kehittäjien kannalta ja mikäli se menee läpi niin se ei vaikuta jo julkaistuihin peleihin.
 
Aika moneen kysymykseesi on vastattu tällä viedolla ja siinä on myös käyty läpi nuo piratesoftwaren väitteen joten suosittelen katsomaan sen ajatuksen kanssa. En viitsi ulkomuistista laittaa mitään ranskalaisin viivoin ja en ole itse piratesoftwaren videota edes kokokaan katsonut.



En itse ainakaan näe tuossa aloitteessa mitään negatiivista kuluttajien tai kehittäjien kannalta ja mikäli se menee läpi niin se ei vaikuta jo julkaistuihin peleihin.

Pyysin jo että joku tiivistäisi asian ranskalaisiin viivoihin, eikä linkitä yli tunnin mittaiseen jaarittelevaan videoon. Tuo äijä on vielä niin ärsyttävän näköinenkin puhuva pää ja äänikin on vatsankääntävä.

Minä näen aloitteessa paljonkin negatiivista ja olen niistä jo maininnutkin. En halua että EU:n alueella pelit menisivät yhä enemmän streaming-palveluihin yhden typerän direktiivin takia, ja monelta pienemmältä lafkalta jäisi se seuraava online-peli luultavasti kokonaan julkaisematta, ainakin EU:n alueella.
Niin ja jos tuo vielä koskee vain PC-pelejä, vähentäisi se osaltaan myös intoa tehdä PC-versioita monista peleistä, vaikka sitten GTA VII tai Red Dead Redemption 3.
Lisäksi että aloite normalisoi DRM:n, eli ikäänkuin on ihan ok että yksinpelikin vaatii jatkuvaa online-yhteyttä kunhan on esittää jonkinlainen epärealistinen EOL-suunnitelma ajalle vuosien päähän.
 
Pyysin jo että joku tiivistäisi asian ranskalaisiin viivoihin, eikä linkitä yli tunnin mittaiseen jaarittelevaan videoon. Tuo äijä on vielä niin ärsyttävän näköinenkin puhuva pää ja äänikin on vatsankääntävä.
Et ole itsekään referoinut PirateSoftwaren videon pointteja tekstimuodossa, pelkästään linkannut sen videon. Listaisitko ne pointit niin voidaan keskustella niistä? Olen Thorin äänestä ja ulkonäöstä samaa mieltä kuin sinä Rossista.
 
Muistanko väärin (vai ihan omiani) mutta, eikös PirateSoftware pelotellut alkuun että, jos SKG menee läpi, niin pelifirmat alkavat tekemään vähemmän live service -rosk...pelejä ja tulee (kauhistus) enemmän yksinpelattavia offline pelejä? En oikein näe tässä haittapuolia...
 
En halua että EU:n alueella pelit menisivät yhä enemmän streaming-palveluihin yhden typerän direktiivin takia, ja monelta pienemmältä lafkalta jäisi se seuraava online-peli luultavasti kokonaan julkaisematta, ainakin EU:n alueella.
Ei tule tapahtumaan vaikka directiivi menisi läpi

vähentäisi se osaltaan myös intoa tehdä PC-versioita monista peleistä, vaikka sitten GTA VII tai Red Dead Redemption 3.
Lisäksi että aloite normalisoi DRM:n, eli ikäänkuin on ihan ok että yksinpelikin vaatii jatkuvaa online-yhteyttä kunhan on esittää jonkinlainen epärealistinen EOL-suunnitelma ajalle vuosien päähän.
Ei normalisoi DRM mitenkään eikä vaikuta yksinpelien tekoon mitenkään.

Sulla on on aivan kummalisia käsityksiä mistä tässä on kyse.
 
Ironista, että kampanjan lyttääminen (tai siitä päin naamaa yleisölle valehteleminen) saikin sen aivan uuteen nousuun. Eri asia on toki, saako tästä lakia aikaiseksi, mutta kyllä tuo miljoona varmaan tällä tahdilla menee rikki.
 
suomi on ygösenä per asukasta kohti TORI PERKELE NEVER STOP MADNESS
viedääs nyt maaliin tämä aloite
stopkillinggamestracker.pages.dev_.png
 
Pyysin jo että joku tiivistäisi asian ranskalaisiin viivoihin, eikä linkitä yli tunnin mittaiseen jaarittelevaan videoon. Tuo äijä on vielä niin ärsyttävän näköinenkin puhuva pää ja äänikin on vatsankääntävä.

Minä näen aloitteessa paljonkin negatiivista ja olen niistä jo maininnutkin. En halua että EU:n alueella pelit menisivät yhä enemmän streaming-palveluihin yhden typerän direktiivin takia, ja monelta pienemmältä lafkalta jäisi se seuraava online-peli luultavasti kokonaan julkaisematta, ainakin EU:n alueella.
Niin ja jos tuo vielä koskee vain PC-pelejä, vähentäisi se osaltaan myös intoa tehdä PC-versioita monista peleistä, vaikka sitten GTA VII tai Red Dead Redemption 3.
Lisäksi että aloite normalisoi DRM:n, eli ikäänkuin on ihan ok että yksinpelikin vaatii jatkuvaa online-yhteyttä kunhan on esittää jonkinlainen epärealistinen EOL-suunnitelma ajalle vuosien päähän.
ei varmaan kannata pitää näin vahvoja mielipiteitä asiasta josta et selvästi edes ymmärrä, mutta suomi on vapaa maa. jatkakaa
 
Linkataan nyt tämä tähän väliin.
Tuolta voi itse lukea mihin tässä aloitteessa vedotaan Initiative detail | European Citizens' Initiative

Käytännössä tässä tuodaan esille puutteita kuluttajansuojalakiin liittyen joita EU tutkii onko aloitteen perusteella tarpeellista korjata asiaa.
Lopputulosta ei kukaan tiedä ellei ole hypännyt ajassa taaksepäin kertoakseen miten EU politiikot ovat päättäneet toimia kunhan kaikkia asiaan liittyviä osapuolia on kuunneltu.

Etenkään joku amerikkalainen striimaja ketä ei kiinnosta kuin oma lompakko ja rahallinen hyöty internet draaman luomisesta.
 
Suomi sai sitten ensimmäisenä valtiona 300% äänistä kasaan, toki vielä 20k ääntä vajaana verrattuna vaikka "Järkeä tekijänoikeuslakiin"-aloitteeseen.
Tämä oli ihan mielenkiintoinen "Haastatellaan oikeaa pelinkehittäjä miten tämä aloite muuttaisi heidän arkea"-video. Ja hyvinhän sitä selvittäisiin, kuten GDPR:n kanssa.
 
Se onnistuu! Se tosiaan onnistuu! Allekirjoituksia on alkanut vyöryä sisään uskomatonta vauhtia. Tämän träkkäyssivuston mukaan miljoona nimeä tulee tällä vauhdilla täyteen jo huomenna!


Ja Twitter-kampanja on vasta käynnistymässä ja Pewdiepien videokin saattaa olla tulossa ja aikaa on vielä melkein kuukausi! Kampanjan aloitusvideossa todettiin että miljoona nimeä ei riitä, vaan niitä tarvitaan todennäköisesti 1,2 - 1,3 miljoonaa, koska osa nimistä tullaan hylkäämään väärin täytettyjen lomakkeiden ja muun törttöilyn vuoksi. Näyttää kuitenkin ettei siitä ole mitään huolta. Nimiä saattaa hurjimmillaan tulla kaksi tai kolme miljoonaa.

Samppanjat voi jo käydä ostamassa.
 


Ubisoftin tilauspalvelusta vastaava Philippe Tremblay kertoi tammikuussa pelialaa seuraavalle Games Industry.biz -julkaisulle, että pelaajien on aika totutella siihen, etteivät he omista pelejään.

Toivottavasti tulevaisuudessakin ehtii pelaamaan esimerkiksi yksinpelejä ennen niiden katoamista. Games for Windows Live katosi aikanaan, pelejä onneksi pystyy vielä pelaamaan.
 
Se onnistuu! Se tosiaan onnistuu! Allekirjoituksia on alkanut vyöryä sisään uskomatonta vauhtia. Tämän träkkäyssivuston mukaan miljoona nimeä tulee tällä vauhdilla täyteen jo huomenna!


Ja Twitter-kampanja on vasta käynnistymässä ja Pewdiepien videokin saattaa olla tulossa ja aikaa on vielä melkein kuukausi! Kampanjan aloitusvideossa todettiin että miljoona nimeä ei riitä, vaan niitä tarvitaan todennäköisesti 1,2 - 1,3 miljoonaa, koska osa nimistä tullaan hylkäämään väärin täytettyjen lomakkeiden ja muun törttöilyn vuoksi. Näyttää kuitenkin ettei siitä ole mitään huolta. Nimiä saattaa hurjimmillaan tulla kaksi tai kolme miljoonaa.

Samppanjat voi jo käydä ostamassa.
Yli 130k allekirjoutusta (alle) yhdessä päivässä. Keskitetyn hashtagin tykittämisen ansiosta.

Huhhuh 🫡
 
ylen artikkelissa tuotiin ihan hyvä pointti esille mitä en ollut edes ajatellut kun en live service pelejä pahemmin pelaa.

"Helldivers 2 oli viime vuoden suosituin peli, kunnes Sony lisäsi peliin kirjautumispakon ja sulki pelaajia ulos"

Haloo tuosta silloin nousi kun alkuun sai kaikki pelin ostaneet nautiskella pelistä ja sitten potkittiin pihalle.
Tuohan oli aika sotkuinen tilanne kaikkineen yksityiskohtineen, mutta pointti on että jos peliä pystyy pelata ilman Sonyn tunnuksia niin ei sitä kuuluisi vaatia.

ja vielä parempi olisi offline tila ja coop mahdollisuus kun kehittäjät hylkäävät pelin aikanaan. vai löytyykö jo yhteisön tekemä "modi" tai virallinen tuki ?

Tarkovin kehittäjiä voi kehua siitä että toivat offline coop tilan pelailuun kunhan yhteisö oli sitä pyydellyt aikansa ja innokaimmat olivat jo vuosia ennen tehneet single player tarkov modin laittomin keinoin missä ilmeisesti toimii coop myös.

Olisi nyt hyvä jos EU tulisi linjaus asiaan miten kuuluu toimia niin ei tarvitse tapella tekijänsuojalain ja kuluttajasuojalain puutteissa näistä asioista. Muuten sama moraalisesti laiton touhu jatkuu firmojen toimesta ja kuluttajat joutuvat turvautumaan kirjaimellisesti laittomiin keinoihin.
 
Itse allekirjoitin muutama päivä sitten ja tänään neuvon poikaystävää allekirjoittamaan myös.

Hyvä että keskustelua tulisi Euroopan Unioniinkin asiasta vaikka pelkään että suurten peliyhtiöiden lobbarit yrittävät haudata kaiken keskustelun asiasta saati että saataisiin parannuksia lakeihin.

Itse omistan levyinä Lord of the rings the battle middle earth 1&2 ja lisärin ja nykyään ne on edelleen pelattavissa(ja moninpelikin toimii) uusillekin pelaajille vaikka eivät ole ostettavissa mikä minusta hienoa. Samaa ei monesta pelistä ikävä kyllä voi sanoa vaan ne on mennyttä ja elävät vain muistoissamme ja videoissa niistä.
 
Saisiko vaikka ranskalaisilla viivoilla pääkohdat missä tuo PirateSoft video meni vikaan? Ei mielellään mitään puolentoista tunnin videota missä Ross jaarittelee miksi PirateSoft on hänen mielestään väärässä, vaan ihan ne pääkohdat lyhyesti missä PS on väitetysti väärässä.

En edes katsonut videota, mutta luin aiemmat kommenttisi.

Te olette väärässä siinä, että jos teille ei ole hyötyä tästä uudistuksesta, ja te ette osta niitä pelejä, joita tässä koetetaan pelastaa - niin minkä hiton takia vastustatte muita, jotka haluavat näin tehdä? Miten se on teiltä pois?
 
Et ole itsekään referoinut PirateSoftwaren videon pointteja tekstimuodossa, pelkästään linkannut sen videon. Listaisitko ne pointit niin voidaan keskustella niistä? Olen Thorin äänestä ja ulkonäöstä samaa mieltä kuin sinä Rossista.
Esitin ranskalaisilla viivoilla jo miksi omasta mielestäni aloite on täysin typerä ja naiivi. Osaan ajatella omilla aivoillani.

Ps videosta vain totesin että hän käyttää monilta osin samoja perusteluja kuin minä.
 
Muistanko väärin (vai ihan omiani) mutta, eikös PirateSoftware pelotellut alkuun että, jos SKG menee läpi, niin pelifirmat alkavat tekemään vähemmän live service -rosk...pelejä ja tulee (kauhistus) enemmän yksinpelattavia offline pelejä? En oikein näe tässä haittapuolia...
Jos live service pelit ovat roskaa, miksi pitäisi välittää siitä että ne kuolevat pois kun serverit sammutetaan? Itkeekö joku edelleen Concorden perään?

Peräänkuulutan pelaajilta enemmän omaa vastuunkantoa. Jos et voi kestää ajatusta että ostamasi peli lakkaa toimimasta kun siihen yhteydessä olevat serverit sammutetaan.... älä osta pelejä joissa on tuollainen napanuora jota ilman ne eivät voi toimia. Älä käyttäyty kuin narkkari joka ei voi olla ostamatta sellaisia pelejä, tai näyttele tyhmää joka ei vain ymmärtänyt peliä ostaessaan että se lakkaa toimimasta kun et pääse enää kirjautumaan sen vaatimalle online-tilille.

Erityisesti minua ärsyttää tuo pelaajien tyhmäksi tekeytyminen. Kyllä, valtaosa Steam-peleistäsikin lakkaa toimimasta jos ja kun Valve päättää lopulta sulkea kyseisen pelipalvelun. Jos et ole tätä vielä tähän päivään mennessä käsittänyt, olet pelkästään idiootti, et muuta. Sama toki pätee kaikkiin ostamiisi konsolipeleihin joilla on myös jokin kytkös esim. konsolivalmistajan online-palveluun, eli et voi asentaa ja pelata peliä olematta yhteydessä internettiin.

Aikoinaan eräs työkaveri ihmetteli kun kerroin ostavani pelini GOG:sta enkä Steamistä, ihmetteli miksi näin. Selitin lyhyesti hänelle että miten hän kuvittelee pelaavansa Steam-pelejään jos ja kun Valve sulkee Steam-palvelun. Hän jäi suu ammolleen, näin selvästi hänen päässään syttyneen himmeän lampun joka sai hänen aivonsa ylikierroksille tajutessaan jotain mitä ei ollut ilmeisesti koskaan osannut omin aivoin miettiä. Minun piti hieman potkia hänen ajatusprosessiaan käyntiin, tein omaa valistustyötäni tietoisuuden lisäämiseksi minua tyhmemmille.

Sitä saa mitä ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tule tapahtumaan vaikka directiivi menisi läpi
Miksi ei?

Ei normalisoi DRM mitenkään eikä vaikuta yksinpelien tekoon mitenkään.
Ross on itse sanonut ettei häntä haittaa jos yksinpelissäkin on online-vaatimuksia, eli DRM. Kunhan on joku hähmyinen EOL-suunnitelma.

Minua haittaa, ja siksi en juurikaan osta online-vaatimuksia vaativia pelejä, varsinkaan yksinpelejä. Tai jos ostan, ymmärrän että kykyni pelata peliä voi katketa minusta riippumattomista syistä, mikä vaikuttaa voimakkaasti esim. siihen paljonko olen valmis maksamaan ko. pelistä.

Ostaessaan pelejä joissa on online-vaatimuksia, Ross tukee ajatusta että peleissä voi olla sellaisia, myös silloin kun ne eivät olisi välttämättömiä pelin toimivuudelle.

Sulla on on aivan kummalisia käsityksiä mistä tässä on kyse.
Minulla on hyvä kuva mistä tässä on kyse: naiivista ja lapsellisista kuvitelmista miten pelit toimivat ja suunnitellaan, ja haluttomuus vaikuttaa omalla ostoskäyttäytymisellään markkinoihin.
 
ei varmaan kannata pitää näin vahvoja mielipiteitä asiasta josta et selvästi edes ymmärrä, mutta suomi on vapaa maa. jatkakaa
Minun tietämättömyydestäni valittavat eivät kuitenkaan osaa itse selittää missä muka olen väärässä. Niin kuvaavaa.
 
Ubisoftin tilauspalvelusta vastaava Philippe Tremblay kertoi tammikuussa pelialaa seuraavalle Games Industry.biz -julkaisulle, että pelaajien on aika totutella siihen, etteivät he omista pelejään.

Toivottavasti tulevaisuudessakin ehtii pelaamaan esimerkiksi yksinpelejä ennen niiden katoamista. Games for Windows Live katosi aikanaan, pelejä onneksi pystyy vielä pelaamaan.
Kannattaa siis vältellä Ubisoft-pelien ostamista joissa on tuollaisia online-kytköksiä. Jos on kykenemätön tekemään niin, saa syyttää itseään.

Minun GOG:sta ostamani ja lataamani yksinpelit jatkavat toimimistaan jos ja kun Ubisoft, Games for Windows ja GOG.com katoavat maailmankartalta. Olen osannut käyttää omaa järkeäni ostaessani pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
En edes katsonut videota, mutta luin aiemmat kommenttisi.

Te olette väärässä siinä, että jos teille ei ole hyötyä tästä uudistuksesta, ja te ette osta niitä pelejä, joita tässä koetetaan pelastaa - niin minkä hiton takia vastustatte muita, jotka haluavat näin tehdä? Miten se on teiltä pois?
Siksi koska sillä voi hyvinkin olla negatiivisia vaikutuksia myös minuun pelaajana, jos haluankin pelata jotain online-peliä. Esim. että haluamaani peliä ei julkaista ollenkaan EU-alueella, tai se julkaistaan EU:ssa vain esim. kuukausimaksullisessa streaming-pelipalvelussa joihin tällä aloitteella ei ole mitään vaikutusta.

Lisäksi aloite normalisoi ajatusta siitä että yksinpeleissäkin on ok olla online-vaatimuksia, kunhan valmistajat antavat edes jonkinlaisen (tyhjänkin) lupauksen että nuo online-vaatimukset (DRM) poistetaan jos ja kun peli ns. "kuolee".

Aloitteen alkuperäisestä ideasta eli että pelit(kin) ovat säilyttämisen arvoisia teoksia olen samaa mieltä, ainakin monet niistä. Täysin eri mieltä olen siitä mitä kautta he yrittävät sitä toteuttaa, mikä voi nähdäkseni vaikuttaa juuri päinvastaisesti (eli monista peleistä tulee yhä enemmän "palveluita" jotta tämä aloite ei millään tavoin vaikuta niihin).

Tärkeintä minulle on että pelaajat ovat tietoisia mitä ovat ostamassa, ja tekevät valintoja sen mukaan. Jos ostaa pelin tietäen ettei pysty sitä ehkä jossain vaiheessa enää pelaamaan DRM:n ja online-kytkösten takia, olkoot sitten niin. Oma on valintansa.
 
Viimeksi muokattu:
Räikeimmilläänhän tämä kuvio voisi mennä bisnesmielessä niin, että esimerkiksi EA NHL sarjan peli toimisi uuden julkaisuun asti ja pakotettaisiin ostamaan aina uusin versio.
Hypoteettinen kuvitelma, mutta täysin mahdollinen. Laitan ääneni myös.
 
Joku saattaa seuraavasta mielipiteestäni vetää herneen nenään mutta itse ainakin jos maksamani peli lakkaa syystä tai toisesta toimimasta lähden ns kalastusreissulle merelle kyseistä peliä kalastamaan puhtaalla omallatunnolla.

Lähtökohtaisesti toki ostan ja pelaan peliä kun päivityksetkin tulee kätevästi, mukulana pari vuosikymmentä sitten ennen Steamia tuli merillä oltua.
 
Niin tylsältä kuin kuulostaakin, kuluttajien pitää vain oppia äänestämään lompakoillaan ja ymmärtää paremmin mistä ovat maksamassa. Omaan tyhmyyteen ja tietämättömyyteen on turha vedota jälkeenpäin.
Jaa että kuluttajat ovat tyhmiä ja tietämättömiä, kun pelintekijät tietoisesti johtavat kuluttajia harhaan ja valehtelevat?

Suurin pointtihan tässä koko kampanjassa on siinä, että kuluttajille tehtäisiin selväksi mitä ovat ostamassa ja mistä ovat maksamassa. Nyt näin ei ole, niin on aika helvetin typerää lähteä syyllistämään kuluttajia.
 
Minun tietämättömyydestäni valittavat eivät kuitenkaan osaa itse selittää missä muka olen väärässä. Niin kuvaavaa.
Esitin ranskalaisilla viivoilla jo miksi omasta mielestäni aloite on täysin typerä ja naiivi. Osaan ajatella omilla aivoillani.

Ps videosta vain totesin että hän käyttää monilta osin samoja perusteluja kuin minä.

Mielestäni luit viestisi, mutta jotain saatto mennä ohi. Mutta yritän tiivistää miten mielipiteesi ymmärsin.

- 1. Markkinolla ei pitäisi olla säännöstelyä, vaan jos joku maksaa, niin omaa tyhmyyttä. Lompakolla kuluttajat valitsee mitä haluavat.
- 2. Mainostit jotain pientä toimijaa, ja ehkä pidät uhkana sille jos ehdotus menisi läpi.
- 3. Pelkäät että läpimeno tekisi jostain haluamastasi pelistä pelkän palvelutuotteen, sääntelyä ilman sen saisi ilman palvelua, kerta ostoksena. Tai jokin tuote ei tulisi lainkaan markkinoille.

No lyhyesti, perustelut enemminkin saa entistä vahvemmin kannattamaan sääntelyä asiasta.

1.
Videopelimarkkinat on keskittyneet, joissa isoja toimijoita jotka voivat sanella ehtoja, ja voivat käyttää markkina-asemaansa. Konsolipuolella kolme merkittävää toimijaa, julkaisija puolella myös isoja tekijöitä joilla voimaa sanella ehtoja. Toimivassa markkinataloudessa on erittäin tärkeää että myös tervettä sääntelyä. Tärkeää myös että kuluttajan, asiakkaan asemaa turvataan. Videopeli markkinoille tullut muitakin ei toivottuja ilmiöitä jotka ei niinkään lisää kilpailua palveluiden, tuotteiden laadussa, vastinetta rahalle, vaan siinä miten niistä saa enemmän rahaa olematta muuten parempi, yhdessä sen kanssa että vahvistaa markkina kärjen kilpailukykyä.

2.
Kuvaillen kaltaiselle toimijalle ehdotettu, sääntely ei tuo lisäkustannuksia, enkä oiken näe että edes heikentäisi kilpailumahdollisuuksia, jos iso kilpailia ei voi laittaa tuotteelle käytettävä ennen päiväystä, niin ehkä lisää pinen kilpaiulykyä.

3.
Tämä vähän ristiriidassa kohdan yksi kanssa. Vaikka ei ehkä ihan tyhjästä nykästy, mutta tässä ei ole kyse jonkin marginaali markkinan rajoituksista, vaan yhden isoimmista, niin isompia julkaisijoita varmaan kiinnostaa, sellaisen pelaajan kohdalla joka haluaa äänestää lompakolla viimeisen käyttöpäivän puolesta, niin voi sitten tuhota sen lisenssin, median, kopion. Ja jos saa palveluna, niin viimeistä käyttöpäivää kannattava suosii sellaisia.

Pelkästään palveluna saatavat pelit on aiheeseen littyen omanlaisensa ongelma, niissä ihan pohdittavaa että miten ne arkistoidaan , kun sitä sisältö, erilaisia teoksia, koodia jne syntyy vuodessa niin tolkuton määrä, niin miten valikoidaa mitä arkistoidaan pitkäkestoisesti ja miten ne turvataan.
 
Esitin ranskalaisilla viivoilla jo miksi omasta mielestäni aloite on täysin typerä ja naiivi. Osaan ajatella omilla aivoillani.

Ps videosta vain totesin että hän käyttää monilta osin samoja perusteluja kuin minä.
Vastasin argumentteihisi viestissä 50, mutta foorumin oletusasetuksilla se hautautui heti edelliselle sivulle, joten saatoit missata sen ylivertaisesta älykkyydestäsi huolimatta. Kiitos tiedosta että PS:n jutut on suunnilleen samoja.

Aikoinaan eräs työkaveri ihmetteli kun kerroin ostavani pelini GOG:sta enkä Steamistä, ihmetteli miksi näin. Selitin lyhyesti hänelle että miten hän kuvittelee pelaavansa Steam-pelejään jos ja kun Valve sulkee Steam-palvelun. Hän jäi suu ammolleen, näin selvästi hänen päässään syttyneen himmeän lampun joka sai hänen aivonsa ylikierroksille tajutessaan jotain mitä ei ollut ilmeisesti koskaan osannut omin aivoin miettiä. Minun piti hieman potkia hänen ajatusprosessiaan käyntiin, tein omaa valistustyötäni tietoisuuden lisäämiseksi minua tyhmemmille.
Viitsisitkö olla pilaamatta GOGin ja sen käyttäjien mainetta? Kauppa on hyvä ja tekee arvokasta työtä kuluttajansuojan kanssa, enkä haluaisi että se assosioidaan tällaiseen käytökseen.

Jos ostaa pelin tietäen ettei pysty sitä ehkä jossain vaiheessa enää pelaamaan DRM:n ja online-kytkösten takia, olkoot sitten niin. Oma on valintansa.
Tai ehkä pelin voisi ostaa tietäen että sitä voi pelata joskus kaukana tulevaisuudessakin, miettimättä mitään DRM:ää ja online-kytköksiä. Jos laskeudut sieltä Mensan tornistasi hetkeksi meidän idioottien ja narkkarien seuraan, huomaat että juuri se tässä on tavoitteena.
 
Aluksi ajattelin, että en jaksa allekirjoittaa, mutta kiitos sinun jatkuvan vinkumisen asiasta, kävin juuri allekirjoittamassa!

:tup:
Kävin tekemässä samoin. Mietin että onko trolli, jonkun lahopää streamaajan fani vai *filtteröity*, miten joku voikaan olla väärässä ihan kaikesta ja noin itseään täynnä.
Toisaalta hänen ansiostaan ilmeisesti useampi allekirjoitus täältä niin loppu hyvin, kaikki hyvin?
Az0TCWZLICeC.gif
 
Viitsisitkö olla pilaamatta GOGin ja sen käyttäjien mainetta? Kauppa on hyvä ja tekee arvokasta työtä kuluttajansuojan kanssa, enkä haluaisi että se assosioidaan tällaiseen käytökseen.
Tiedoksesi että gog.com irtisanoutui tai pikemminkin kieltäytyi yhteistyöstä SKG liikkeen kanssa. Jotkut GOG-käyttäjät kyselevät siellä nyt avoimesti miten GOG kehtaa tehdä näin, toiset käyttäjät puolestaan selittävät edellisille kärsivällisesti miksi SKG on valuvikainen ja ei istu DRM-free ajatukseen, mitä GOG ajaa.

Tai ehkä pelin voisi ostaa tietäen että sitä voi pelata joskus kaukana tulevaisuudessakin, miettimättä mitään DRM:ää ja online-kytköksiä. Jos laskeudut sieltä Mensan tornistasi hetkeksi meidän idioottien ja narkkarien seuraan, huomaat että juuri se tässä on tavoitteena.
Mielestäni on paljon parempi että kuluttajat miettivät ja ovat tietoisia DRM:n ja online-kytkösten merkityksestä pelien säilyvyyteen, jos siis ovat edes kiinnostuneita pelien säilyvyydestä.

Mietin esim. omalta osaltani ettei minua oikeasti kiinnosta pätkääkään 99% free-to-play mobiilipelien säilyvyys tuleville sukupolville, enkä näe aiheelliseksi vaatia EU-direktiivillä niille kaikille jonkinlaista EOL-suunnitelmaa. Tuntuu vähän yliampuvalta vaatimukselta. PC-pelien kohdalla tätä kiinnostusta minulla enemmän onkin, ja siksi ostan lähinnä vain PC-pelejä joissa ei ole DRM tai online-kytköksiä. Jos teen tästä poikkeuksen, teen sen tietäen että peli voi kuolla minusta riippumattomista syistä.
 
Jaa että kuluttajat ovat tyhmiä ja tietämättömiä, kun pelintekijät tietoisesti johtavat kuluttajia harhaan ja valehtelevat?

Suurin pointtihan tässä koko kampanjassa on siinä, että kuluttajille tehtäisiin selväksi mitä ovat ostamassa ja mistä ovat maksamassa. Nyt näin ei ole, niin on aika helvetin typerää lähteä syyllistämään kuluttajia.
Siitä en ole eri mieltä että kuluttajien on syytä ymmärtää että DRM:ää tai online-vaatimuksia omaavat pelit lakkaavat herkästi toimimasta kun palvelu tai palvelin lakkaa toimimasta. Voivat sitten tehdä valistuneempia kulutuspäätöksiä, niin halutessaan.

En esim. vastusta sitä että julkaisijoiden pitää tehdä kristallinkirkkaaksi asiakkailleen että he ostavat peliin vain käyttölisenssin, eivät mitään omistusoikeutta.

Kuluttajia syyllistän siitä että he tekevät epäloogisia päätelmiä ja toiveajatteluita, esim. eivät ymmärrä että eivät heidän jossain palvelussaan ostamansa pelit jatka toimimista palvelun sammumisen jälkeen, jos ko. peleillä on jokin selkeä napanuora kyseiseen palveluun.

Se että pelin asennukseen ja varsinkin pelaamiseen tarvitsee internet-yhteyden ja loggautumisen jollekin online-tilille, pitäisi olla tarpeeksi hyvä vinkki kelle tahansa että tällainen riski on olemassa. Riittää kun kysyy itseltään: "Mitä tapahtuu jos ja kun tuo online-tili lakkaa olemasta?".
 
1.
Videopelimarkkinat on keskittyneet, joissa isoja toimijoita jotka voivat sanella ehtoja, ja voivat käyttää markkina-asemaansa.
Olen täysin eri mieltä. Indie-pelejä julkaistaan enemmän kuin koskaan, ja esim. Larianin ja CDPR:n kaltaisia riippumattomia miljoonamyynteihin yltäviä pelintekijöitä ja julkaisijoita on paljon. Esim. Larian ja CDPR onkin julkaissut pelinsä ilman DRM ja online-vaatimuksia esim. GOG.com pelikaupassa, sieltä itsekin ostin esim. Baldur's Gate 3:n, Cyberpunk 2077:n kuten myös Kingdom Come: Deliverance 2:n.

Minun ei tarvitse miettiä noiden pelien kohtaloa jos joku peliserveri tai palvelu lakkaa jossain vaiheessa toimimasta, voin jatkaa niiden pelaamista siitä huolimatta.

Elämä ilman viimeisintä Assassin's Creedia tai COD:ia on kuin onkin mahdollista.

Konsolipuolella kolme merkittävää toimijaa, julkaisija puolella myös isoja tekijöitä joilla voimaa sanella ehtoja. Toimivassa markkinataloudessa on erittäin tärkeää että myös tervettä sääntelyä.
Siinä myös yksi syy miksi välttelen konsolipelejä, tietäen niiden pelien eliniän olevan yleensä rajoitettu, ja nyt jopa yhä enenevässä määrin kun myös Nintendo on alkanut siirtää pelejään Switch 2:lla muotoon ettei niitä voi ainakaan asentaa ja monesti ei pelatakaan ilman internet-yhteyttä, vaan esim. kaupasta ostettavassa Switch-pelissä tuleekin paketissa pelkkä koodi pelin lataukseen Nintendon pelikaupasta. Teen kuluttajana tietoisia valintoja.

Pelin digitaalisuus ei sinänsä ole ongelma (vaan pikemminkin hieno juttu), mutta se jos digitaalisen pelin asennus ja pelaaminen on sidottu jonkun online-palvelun olemassaoloon, se on ongelma, kyseisen pelin säilymiselle pelattavana.

Tärkeää myös että kuluttajan, asiakkaan asemaa turvataan. Videopeli markkinoille tullut muitakin ei toivottuja ilmiöitä jotka ei niinkään lisää kilpailua palveluiden, tuotteiden laadussa, vastinetta rahalle, vaan siinä miten niistä saa enemmän rahaa olematta muuten parempi, yhdessä sen kanssa että vahvistaa markkina kärjen kilpailukykyä.
Pelien kohdalla kilpailu toimii, ja pelaajat voivat tehdä ostopäätöksiä jos katsovat pelin rikkovan omia näkemyksiään siitä voiko julkaisija estää heiltä pelin pelaamisen. Ostaa toisen pelin, tai saman pelin toisesta palvelusta, jossa näitä rikkomuksia ei tapahdu.

Se ei turvaa kuluttajien asemaa mitenkään jos esim. Ubisoft ja ne muut ns. isot toimijat siirtävät pelejään yhä enemmän kuukausimaksullisten palveluiden taakse, vaikka vain välttääkseen mahdollisen EU-direktiivin vaikutukset peliensä hallintaan. Se on vähän sama kuin jos Netflix poistaa jonkun TV-sarjan tai elokuvan valikoimistaan, et voi mitään vaikka kuinka harmittaisi. Voit enintään keskeyttää Netflix-tilauksesi vastalauseena.

Siinä vaiheessa taistelu pelien ns. omistajuudesta alkaa olla yhtä turhaa kuin taistelu DVD ja BR-elokuvien omistajuudesta, jos niissä formaateissa ilmestyy yhä vähemmän elokuvia ja TV-sarjoja.

2.
Kuvaillen kaltaiselle toimijalle ehdotettu, sääntely ei tuo lisäkustannuksia, enkä oiken näe että edes heikentäisi kilpailumahdollisuuksia, jos iso kilpailia ei voi laittaa tuotteelle käytettävä ennen päiväystä, niin ehkä lisää pinen kilpaiulykyä.
Varmasti tuo lisäkustannuksia ja -vaivaa jos pitää miettiä jonkinlainen "EOL plan" kaikille tuleville peleilleen, ja koordinoida se myös kaikkien niiden digitaalisten pelikauppojen (Steam, EGS jne.) ja konsolivalmistajien kanssa, joiden kautta aikoo pelinsä julkaista.

3.
Tämä vähän ristiriidassa kohdan yksi kanssa. Vaikka ei ehkä ihan tyhjästä nykästy, mutta tässä ei ole kyse jonkin marginaali markkinan rajoituksista, vaan yhden isoimmista, niin isompia julkaisijoita varmaan kiinnostaa, sellaisen pelaajan kohdalla joka haluaa äänestää lompakolla viimeisen käyttöpäivän puolesta, niin voi sitten tuhota sen lisenssin, median, kopion. Ja jos saa palveluna, niin viimeistä käyttöpäivää kannattava suosii sellaisia.
Ei ole ristiriitaa ensimmäisen kohdan kanssa koska lisäsääntely voi hyvinkin siirtää isojen tuotantojen julkaisuja palveluiden taakse, jolloin mahdollinen direktiivi ei ainakaan vaikuttaisi heihin, sen enempää kuin mikään direktiivi voisi määrätä että Netflix ei saa koskaan poistaa mitään elokuvia tai TV-sarjoja pois valikoimistaan, tai heillä pitäisi olla niille jokin EOL-suunnitelma jotta ihmiset voivat jatkaa niiden katsomista poiston jälkeenkin.

Loppuosaa tekstistäsi en täysin ymmärtänyt, jätit pois kuluttajan joka äänestää lompakollaan pelien puolesta joissa ei ole mitään teknisesti rajattua viimeistä käyttöpäivää, tai eivät myöskään ole osa mitään palvelua (jolloin niillä pakostakin on jokin määrittelemätön viimeinen käyttöpäivä, viimeistään kun lopetat tilauksen, mahdollisesti jo aiemminkin). Minä olen tällainen kuluttaja. Sattuneesta syystä minulla ei ole myöskään Netflix-tilausta.

Pelkästään palveluna saatavat pelit on aiheeseen littyen omanlaisensa ongelma, niissä ihan pohdittavaa että miten ne arkistoidaan , kun sitä sisältö, erilaisia teoksia, koodia jne syntyy vuodessa niin tolkuton määrä, niin miten valikoidaa mitä arkistoidaan pitkäkestoisesti ja miten ne turvataan.
Tuskin direktiivi edes läpimennessään vaatisi että esim. striimauspelipalveluiden kautta tarjotut "pelit palveluna" pitäisi jotenkin arkistoida tuleville sukupolville, enkä nähnyt että aloitteessa olisi tuollaista vaadittukaan. Pelit lakkaavat olemasta kun palvelun tuottaja niin päättää, tai palvelun tuottaja lakkaa olemasta.

Mobiilipelitkin ovat oma alueensa, vaaditaanko tosissaan että kaikki se kurakin pitäisi jotenkin arkistoida tuleville sukupolville, jotta tulevatkin sukupolvet voisivat pelata Candy Crush Sagaa tai Plants vs Zombies 2:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedoksesi että gog.com irtisanoutui tai pikemminkin kieltäytyi yhteistyöstä SKG liikkeen kanssa. Jotkut GOG-käyttäjät kyselevät siellä nyt avoimesti miten GOG kehtaa tehdä näin, toiset käyttäjät puolestaan selittävät edellisille kärsivällisesti miksi SKG on valuvikainen ja ei istu DRM-free ajatukseen, mitä GOG ajaa.
Kävin katsomassa niitä GOGin foorumeita, ja täytyy kyllä sanoa että porukalla ei siellä ole mitään suhteellisuudentajua. DRM on saatanasta, ja Ross projekteineen on nyt vihollinen koska kehtasi sanoa ettei se haittaa jos sitä käytetään pelin elinkaaren aikana.

Pelien kuoleminen on suurin, helpoimmin todistettava ja ymmärrettävä vääryys, jonka DRM aiheuttaa. Siksi se on nostettu kepinnokkaan vaikka onkin seuraus eikä syy. Päättäjien on helpompi käsittää, että ostettu tuote otettiin pois, kuin että pelissä on jotain lisäsoftaa joka aiheuttaa epämääräisiä ongelmia. Jos kampanja onnistuu niin juuri siihen juurisyyhyn eli DRM:ään tullaan puuttumaan.

Kampanjan tavoitteet on pyritty pitämään kapeana eikä yrittää korjata kaikkia pelialalla vallitsevia ongelmia, jotta onnistuminen olisi mahdollisimman todennäköistä. Vastustajia riittää nytkin.

Osa GOGin foorumikäyttäjistä vastusti ankarasti myös markkinoiden säätelyä ylipäätään, vaikka juuri sen ansiosta pelit voi nykyään palauttaa kauppaan.
 
Kävin katsomassa niitä GOGin foorumeita, ja täytyy kyllä sanoa että porukalla ei siellä ole mitään suhteellisuudentajua. DRM on saatanasta, ja Ross projekteineen on nyt vihollinen koska kehtasi sanoa ettei se haittaa jos sitä käytetään pelin elinkaaren aikana.

Pelien kuoleminen on suurin, helpoimmin todistettava ja ymmärrettävä vääryys, jonka DRM aiheuttaa. Siksi se on nostettu kepinnokkaan vaikka onkin seuraus eikä syy. Päättäjien on helpompi käsittää, että ostettu tuote otettiin pois, kuin että pelissä on jotain lisäsoftaa joka aiheuttaa epämääräisiä ongelmia. Jos kampanja onnistuu niin juuri siihen juurisyyhyn eli DRM:ään tullaan puuttumaan.

Kampanjan tavoitteet on pyritty pitämään kapeana eikä yrittää korjata kaikkia pelialalla vallitsevia ongelmia, jotta onnistuminen olisi mahdollisimman todennäköistä. Vastustajia riittää nytkin.
DRM on seurausta siitä että pelijulkaisijat haluavat, sinänsä ymmärrettävästi, kontrolloida kuka heidän pelejään pelaa. Lähinnä etteivät maksamattomat piraatit pysty pelaamaan heidän peliään, mutta muutenkin että julkaisijat kokevat itsellään olevan langat käsissään peliensä suhteen.

Vaatii sinänsä aikamoista rohkeutta julkaista pelinsä ilman DRM:ää, mutta onneksi monet uskaltavat tehdä näin. He luottavat siihen että ihmiset ostavat heidän pelejään osoittaakseen tukeaan hyvän pelin kehittäjälle, ja mahdollisesti saadakseen tukea pelille päivitysten yms. kautta.

Ne pelijulkaisijat jotka eivät tähän ole valmiita, siirtävät pelinsä mieluummin luultavimmin striimauspalveluiden taakse kuin julkaisisivat ne ilman DRM:ää tai edes valmistelisivat DRM:n ja online-ominaisuuksien poisto- tai varasuunnitelmaa sen varalle että julkaisija esim. menee konkurssiin, jos tuollainen direktiivi pakottaisi heidät tekemään valinnan.

Lisäksi jos EOL-suunnitelmaksi riittää vain jonkinlainen ylimalkainen lupaus joka saattaa monissa tapauksissa jäädä kokonaan toteutumattakin, se vähentää pelijulkaisijoiden painetta julkaista DRM-vapaita pelejä. He voivat aina vedota tuohon EOL-lupaukseen. Samanlainen tyhjä lupaus kuin aiemmin kiertänyt varmistamaton huhu että Valve olisi muka luvannut poistaa DRM:n kaikista Steam-peleistään siinä vaiheessa jos ja kun Steam lopettaa toimintansa; valitettavasti monet uskoivat siihenkin huhuun.

Osa GOGin foorumikäyttäjistä vastusti ankarasti myös markkinoiden säätelyä ylipäätään, vaikka juuri sen ansiosta pelit voi nykyään palauttaa kauppaan.
Jos puhut digitaalisista peleistä niin kyllä niiden palauttaminen on ollut mahdollista jo ennen mitään sääntelyäkään, tietysti tietyin reunaehdoin.

Kyseessä ei ole kuitenkaan kovin yksioikoinen asia, DRM:nkin suhteen. Mitä laveammat oikeudet on digitaalisen pelin palauttamiseen, sitä enemmän peleissä pitää olla DRM:ää jotta et voi tehdä väärinkäytöksiä kuten ostaa peli, tehdä siitä itsellesi pelattava kopio ja palauttaa pelin täyttä korvausta vastaan. Sama joidenkin vaatimuksissa että digitaalisia pelejä pitäisi pystyä jälleenmyymään toisille käyttäjille; tällainenkin palvelu on ollut, esim. greenmangaming.com.

Jos tahtotilana on nimenomaan DRM:n vähentäminen myytävissä digitaalisissa peleissä, silloin ainakin itse olen valmis hyväksymään rajoituksia sekä pelien jälleenmyyntiin että palautuksiin. Vastapainona sitten saan halvempia pelejä ilman DRM:ää, mikä on hieno asia kyseisten pelien säilyvyydelle ja pysymisessä pelattavina.
 
Jatkoin ja allekirjoitin. Kuitti ladattu todisteeksi. Tärkeintähän tässä on sitten huudella foorumeilla että on otettu kantaa!

En tiedä voisiko toimia sellainen järjestely jos pelin julkaisija menee konkurssiin tai muuten lopettaa serverin ylläpidon niin velvoitettaisiin julkaisemaan se open sourcena siten että innokkaat harrastajat voisivat laittaa oman serverin pystyyn. Ja lisäksi se mitä @TioVel ehdotti että on mahdollisuus valikosta vaihtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 154
Viestejä
4 828 739
Jäsenet
78 224
Uusin jäsen
muu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom