Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Herää kysymys, saako vänkäyksestä palkkaa vai miksi muuten joku kirjoittaa aurinkoisena kesäpäivänä täällä koko päivän ihan kuin tekisi töitä.
Tuohon ad hominen nollapostaukseen vastaisin että tänään oli hiljainen päivä töissä (joka ei liity mitenkään pelialaan), ja vaikka aurinkoista onkin, kuitenkin kovin koleaa. Käväisin sortseissa ja t-paidassa tuossa välillä ulkona, ja kylmä tuli.

Älkää ostako pelejä joiden elossapysyminen riippuu DRM:stä ja online-tileistä, älkääkä käykö Mäkkärissä syömässä jos vastustatte roskaruokaa.
Tää on vähän ku joku huutais korvaan carnivore dieetistä, samalla kun toiset keskustelee siitä että voisko enintarviketurvallisuutta kehittää.

”jätä ne vaaralliset elintarvikkeet kauppaan ja osta grass fed nautaa, senkin hölmö!”

Tuli allekirjoitettua aloite, kiitos tälle ketjulle ja aktiivisille keskustelijoille joiden ansiosta tämä tuli omaan tietoisuuteeni!

Tää on vähän ku joku huutais korvaan carnivore dieetistä, samalla kun toiset keskustelee siitä että voisko enintarviketurvallisuutta kehittää.

”jätä ne vaaralliset elintarvikkeet kauppaan ja osta grass fed nautaa, senkin hölmö!”
Otin tähän jo kantaa aiemmassa viestissä, muistuttaen että elintarvikkeista puhuttaessa sääntely on jo turvallisuuden kannalta tärkeämpää, kuin viihteeksi katsottavissa peleistä joiden kohtalo ei yhtä suoraan uhkaa hyvinvointiamme. Siksi lakisäätelyn vaatiminen pelien julkaisulle ei nyt ihan istu samaan keskusteluun esim. elintarviketurvallisuuden kanssa.

Varsinkin jos ne "parannusehdotukset" elintarviketurvallisuuden parantamiseksi olisivat yhtä päättömiä, tietämättömiä ja naiiveja kuin tässä aloitteessa.

Hyvä yritys kuitenkin. Nähdäkseni tuo oli nyt lyhyessä ajassa jo kolmas ad hominem-nollapostaus, yritetään hyökätä henkilöön kun koetaan liian vaikeaksi perustella vastakkaista näkemystä.

Otin tähän jo kantaa aiemmassa viestissä, muistuttaen että elintarvikkeista puhuttaessa sääntely on jo turvallisuuden kannalta tärkeämpää, kuin viihteeksi katsottavissa peleistä joiden kohtalo ei yhtä suoraan uhkaa hyvinvointiamme. Siksi lakisäätelyn vaatiminen pelien julkaisulle ei nyt ihan istu samaan keskusteluun esim. elintarviketurvallisuuden kanssa.

Hyvä yritys kuitenkin. Nähdäkseni tuo oli nyt lyhyessä ajassa jo kolmas ad hominem-nollapostaus, yritetään hyökätä henkilöön kun koetaan liian vaikeaksi perustella vastakkaista näkemystä.
Ihan pakostakin täytyy kyllä nyt "hyökätä" ja kysyä että onko sulla nyt tässä joku henkilökohtainen sidos asiassa kun tunnut ottavan aika henkilökohtaisesti ja hyökkäyksenä vähän kaiken tässä ketjussa? Tuota ad hominen termiäkin olet hokenyt jo ties kuinka monessa eri viestissä. Minä siis vain ihmettelen miksi sulla on niin kova halu saada tämä keskustelu tukahdutettua täällä?

Kuitenkin itse otit verrokin elintarvikepuolelta. Curious.
Kyllä, siitä miten joskus pitäisi osata ottaa vastuuta myös omista valinnoista.

Sitä vasten tuo "carnivore-dieetti" vertauksesi meni täysin metsään,. kun päinvastoin olisin muistuttamassa omavalintaisesta kasvispainotteisesta ja hivenainerikkaasta ruokavaliosta, Mäkkärin roskaruoan sijaan, samalla valittaen kuluttamastaan roskaruoasta.

Ehkä se on yleisesti tämä kulttuuri, ei voida ottaa vastuuta omista teoista vaan tarvitaan lisää ylhäältä sääntelyä.

1751651827074.png

Suomalaiset on kyllä suoraselkäistä sakkia. Jatketaan samalla linjalla ja olisi hauska vielä nähdä 1000% ylittyvän.

Kyllä, siitä miten joskus pitäisi osata ottaa vastuuta myös omista valinnoista.

Sitä vasten tuo "carnivore-dieetti" vertauksesi meni täysin metsään,. kun päinvastoin olisin muistuttamassa omavalintaisesta kasvispainotteisesta ja hivenainerikkaasta ruokavaliosta, Mäkkärin roskaruoan sijaan, samalla valittaen kuluttamastaan roskaruoasta.

Ehkä se on yleisesti tämä kulttuuri, ei voida ottaa vastuuta omista teoista vaan tarvitaan lisää ylhäältä sääntelyä.
Miksi esimerkiksi verojakaan pitäisi kerätä, kun kaikki voisi vaan talkoovoimin tehdä kaikki valtion tehtävät? Otetaan vähän vastuuta vaan itsestä ja toisistamme.

En rinnastaisi tätä asiaa matala- ja korkearavinteisten ruokien vertailuun. Kyse kuitenkin on fundamentaalisesti paljon isommasta erosta tuotteissa, kuin suolan ja rasvan määrästä pitsan päällä.

Ihan pakostakin täytyy kyllä nyt "hyökätä" ja kysyä että onko sulla nyt tässä joku henkilökohtainen sidos asiassa kun tunnut ottavan aika henkilökohtaisesti ja hyökkäyksenä vähän kaiken tässä ketjussa?
Jos yksirivisissä viesteissä valitetaan minun "vänkäämisestäni" (koska nyt satun perustellusti olemaan eri mieltä valittajan kanssa tästä aloitteesta) tai verrataan minua meemikuvilla oksentelevaan Kermit-sammakkoon... miten ne muka eivät ole henkilökohtaisia hyökkäyksiä? Muutama täällä on kyllä perustellen keskustellut asiasta, ilmeisesti nämä vastavuoroiset viestit ovat sitten sitä kauheaa "vänkäämistä" kun en vain ole liittynyt runkkurinkiin kehuskelemaan että voi vitsit on kyllä hieno aloite ei sitten yhtikäs mitään vikaa.

Minun henkilökohtainen sidokseni asiaan on että välitän erityisen paljon ainakin PC-pelien säilyvyydestä ja siitä että ostamani PC-pelit säilyvät minulla myös pelikelpoisina, ja tämä aloite on sille jopa vahingollinen. Se ajaa sinänsä hyvää asiaa... täysin väärin keinoin, väärinymmärtäen monia asioita ja yksinkertaistaen asioita aivan liikaa.

Tuota ad hominen termiäkin olet hokenyt jo ties kuinka monessa eri viestissä. Minä siis vain ihmettelen miksi sulla on niin kova halu saada tämä keskustelu tukahdutettua täällä?
Miten olen muka tukahduttanut sitä? Päinvastoin minä olen virkistänyt keskustelua ja yrittänyt saada aloitetta puolustelevia keskustelemaan asiasta ja perustelemaan näkemyksensä.

Keskustelun tukahduttamista on päinvastoin esim. juuri nuo viestisi missä käytännössä vaadit minua vaikenemaan asiasta.

Miksi esimerkiksi verojakaan pitäisi kerätä, kun kaikki voisi vaan talkoovoimin tehdä kaikki valtion tehtävät? Otetaan vähän vastuuta vaan itsestä ja toisistamme.
Kovin päätön esimerkki jolla ilmeisesti on tarkoitus vain paskoa keskustelua.

Oliko sinulla mitään annettavaa itse keskusteluun, eli miksi tuo aloite on tai ei ole mielestäsi hyvä. onko siinä mitään ongelmia mielestäsi tms.? Tästä kun nyt tulee vähän samanlainen tunne kuin yksi pari päivää sitten SKG:ta kovasti puolustanut Youtube-video joka yksinkertaisti että SKG:ssa ei ole muusta kyse kuin halusta säilyttää pelejä, ja SKG:n kritisointi muka olisi sama kuin kritisoisi liikettä joka vastustaa kuuttien (baby seal) hakkaamista mailoilla.

Ihanko tosi, noinko täydellinen tämä aloite on eikä siitä voi löytää mitään kritisoitavaa? Ei vaikka ne valuviat olisivat aivan ilmiselviä mutta niistä ei saisi puhua sen enempää kuin keisarin puuttuvista vaatteista?

Ihanko tosi, noinko täydellinen tämä aloite on eikä siitä voi löytää mitään kritisoitavaa?
Se voisi olla eksaktimpi, mutta toisaalta se olisi myös turhaa, sillä tuo kirjoitetaan kolmeen kertaan uudestaan ennen kuin se tulisi koskaan direktiiviksi asti. Näissä myöhemmissä vaiheissa, joissa pelifirmat varmaan esittävät noita nostamiasi pointteja, sitten yritetään vaikuttaa päättäjiin jotta saadaan runtattua tuo ulos siten että siitä ei kuluttajille ole ensisijaisesti haittaa.

Tässä vaiheessa pilkun paikasta vänkääminen on aivan turhaa.

Edit: tässä myös asetetaan nollakohta josta aloitetta aletaan lobbarien toimesta vesittämään. On parempi laittaa vähän överit setit alkuun, niin sit lopulta saadaan ulos vaikka että ”koskee vain yksinpelejä, eikä tarvi mitään lähdekoodeja laittaa minnekkään” ja se siitä sitten. Merkittävä parannus sekin olisi.
Minä panisin tuossa kyllä vastuun ostajalle: miksi ostit kyseisen pelin, ja siten tuit lompakollasi ajatusta siitä että on ok että yksinpelissä vaaditaan online-loggautumista? Oletitko että kyseinen online-tili tulee toimimaan elämäsi loppuun saakka?
Lieköhän ylivoimaisesti suurin osa maailman peleissä alustoilla joissa kaikki pelit on moisen eula:n alla. Mobiilipelit ja konsolipelit on kaikki semmosella jargonilla suojattu että peleille voi tehdä mitä vaan. Ajatuksesi siitä että valistamalla nuo kaikki kännykkä- ja konsolipelaajat vaihtais laitteensa ja ryhtyisi linux pc GOG pelaajiksi on utopistinen.

Jos DRM sotkuun halutaan jotain muutosta, niin se valitettavasti vaatii sen että sääntelyä tuodaan alalle.
Siinä tapauksessa mielestäni koko valitus on turha että pelitalot muka myyvät pelejään luoden ostajille väärän kuvan pelin omistussuhteesta.
Ihan selvästi vaikka konsolille peli-rompun myydessään pelifirma luo illuusion siitä että omistat pelin jossain kapasiteetissa. Käytännössä kuitenkaan et, vaan olet online drm paskeen vanki noissakin tilanteissa. Se on vaan saatu niin saumattomasti toteutettua, että normaali kuluttaja ei siihen koskaan törmää. Kukaan ei noita konsolien ja pelien EULA paskeita lue läpi, ja miksi lukisikaan kun suuri osa niiden sisällöstä ei edes ole lainvaoimaista EU alueella.

Viimeksi muokattu:
Minä olen ymmärtänyt tuon tilillä omistamisen niin että ne ovat jossain palvelussa ja jos palveluntarjoja menee konkkaan, siinä menee pelitkin sad but true.

Periaattessa voitko enään käynnistää steam pelejäkään esim 100v päästä kun käyttikset ja kaikki muokautuu ajan saatossa.

Silloin vanhempiin peleihin pitää etsiä joku vanhempi käyttis ja peräti osatkin että toimivat keskenään.

Tekisin yksinpelien kohdalla jotenkin niin että 30v palvelussa(ellei palvelu mene konkkaan ennen sitä) ja sitten julkaistaan pelistä DVD/BluRay poltettava versio(Non DRM versio) 5v joten kaikki voivat ottaa talteen pelin tai uploadata sen omalle serverille.

Sitten porukat ketkä haluaa lataa pelin lataavat pelin jostain kuten esim nytten ladattaan PS1 Nes Snes rommeja sivuilta jne.

EU:han tämän voisi tehdä jotenkin fiksusti koska luulen että 30v on aika pitkä aika ja eikä kehittäjä enää kostu tuosta ellei tehdä remaster/remake versiota toki.

Minä olen ymmärtänyt tuon tilillä omistamisen niin että ne ovat jossain palvelussa ja jos palveluntarjoja menee konkkaan, siinä menee pelitkin sad but true.

Periaattessa voitko enään käynnistää steam pelejäkään esim 100v päästä kun käyttikset ja kaikki muokautuu ajan saatossa.

Silloin vanhempiin peleihin pitää etsiä joku vanhempi käyttis ja peräti osatkin että toimivat keskenään.

Tekisin yksinpelien kohdalla jotenkin niin että 30v palvelussa(ellei palvelu mene konkkaan ennen sitä) ja sitten julkaistaan pelistä DVD/BluRay poltettava versio(Non DRM versio) 5v joten kaikki voivat ottaa talteen pelin tai uploadata sen omalle serverille.

Sitten porukat ketkä haluaa lataa pelin lataavat pelin jostain kuten esim nytten ladattaan PS1 Nes Snes rommeja sivuilta jne.

EU:han tämän voisi tehdä jotenkin fiksusti koska luulen että 30v on aika pitkä aika ja eikä kehittäjä enää kostu tuosta ellei tehdä remaster/remake versiota toki.
Ottaen huomioon että steamillä voi pelata linuxilla windows pelejä jo nyt en näkisi mitenkään teknisesti mahdottomaksi tuota samaa emulointikerrosta vaikka loputtomiin asti pitää hengissä, jos tahtoa löytyy.

Ottaen huomioon että steamillä voi pelata linuxilla windows pelejä jo nyt en näkisi mitenkään teknisesti mahdottomaksi tuota samaa emulointikerrosta vaikka loputtomiin asti pitää hengissä, jos tahtoa löytyy.
Mä mietinkin sitä jos steam sattuisi menemään konkkaan jostain syystä tai lopettaa palvelunsa niin sitten EU ottaisi serverit hallintaansa vaikka juuri 5v ajaksi ja ne pelit olisi sitten kaikkien siirettäväksi minne ketkä ikinä siirtävätkään mutta ilman steamin DRM.

Toki pitäisi sitten tehdä niin että ketkä omistaneet tietyn pelin steamissa ja joku muu maksullinen palvelu ottaa niistä kopin, sen pelin omistamisen voisi siirtää sitten sinne vaikka tässä esimerkki tapauksessa Epiciin.

Ja milloin tulee mahdollisesti ongelmaksi se että vaikka steam oliskin olemassa niin lataat vanhan Win7 pelin jota ei steam esim tue enään mutta tulevaisuudessa esim Win23 ei tukisi enään Win7 millään tavalla takaisinporttausten myötä.... Eikun nytte meinasi tulla ajatuskatkos koska steamihan varmasti päivitettään aina uusimpaan Win käyttikseen mutta jos steamin kautta ladattava win7 peli ei oliskaan enään toimiva sen Win23 kanssa. Toisin emulaattreoilla tai vastaavillahan noi varmaan toimii nyttenkin mutta JOS tapahtuu joku tälläinen juttu.

Nämä ongelmat tuskin ovat meidän sukupolven ongelmia mutta kiva spekuloida kuitenkin.

Edit: Muistinkin että Steam tiliähän ei voi antaa perinnöksi että tuossakin kohtaa voidaan "katkaista" se pelien pakko toiminen.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 329
Jäsenet
78 233
Uusin jäsen
nyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom