Mä mietinkin sitä jos steam sattuisi menemään konkkaan jostain syystä tai lopettaa palvelunsa niin sitten EU ottaisi serverit hallintaansa vaikka juuri 5v ajaksi ja ne pelit olisi sitten kaikkien siirettäväksi minne ketkä ikinä siirtävätkään mutta ilman steamin DRM.
Steam on amerikkalainen firma jolla on palvelimia ympäri maailman. Vaikea nähdä että EU pystyisi jollain tapaa ottamaan Steamin, edes EU:n alueella olevat, palvelimet hallintaansa, varsinkaan sillä tasolla että tuo mainitsemasi operaatio tulisi mahdolliseksi. Ikäänkuin banaanivaltioiden tapa kansallistaa kansainvälisiä yrityksiä.
Toki pitäisi sitten tehdä niin että ketkä omistaneet tietyn pelin steamissa ja joku muu maksullinen palvelu ottaa niistä kopin, sen pelin omistamisen voisi siirtää sitten sinne vaikka tässä esimerkki tapauksessa Epiciin.
Liian monimutkainen ratkaisu sinänsä yksinkertaiseen ongelmaan. Lisäksi, miksi Steamin kilpailijat kuten EGS välttämättä edes suostuisivat ottamaan vastaan muiden alustojen pelejä joita ei ole ostettu heidän pelikaupastaan? (Saattavat silti ottaa vastaan, jos sillä tavalla heistä saataisiin uusia asiakkaita; toisessa vaakakupissa sitten se että saattaisivat hyvinkin ostaa EGS:sä monet Steam-pelinsä uusiksi jos ei siirretäkään...)
Jos yksinpelissä ei ole alunperinkään DRM-vaatimuksia, asiakkaat voisivat jo hyvissä ajoin ladata pelinsä omalle koneelleen turvaan kauan ennen palvelun sulkeutumista, mikä on mahdollista esim. GOG.com:ssa.
Tästä on jo tosielämän ennakkotapauksia, esim. kun DotEmu ja Desura sulkivat kauppansa, ihmiset riensivät niille lataamaan ostamansa pelit talteen (heidän myymänsä pelit olivat onneksi DRM-vapaita eivätkä vaatineet online-tilejä pelin asentamiseen ja pelaamiseen). Lisäksi esim. Strategy First-julkaisijan oma pelikauppa ei edes tarjonnut rajoittamatonta latausoikeutta missä voit ladata ostamasi pelin lukemattomia kertoja, vaan antoivat vain muutaman yrityskerran tai aikarajoitetun ajan ladata ostamasi pelit (niiden asennustiedostot) omalle koneellesi, ja se oli siinä.
Ja milloin tulee mahdollisesti ongelmaksi se että vaikka steam oliskin olemassa niin lataat vanhan Win7 pelin jota ei steam esim tue enään mutta tulevaisuudessa esim Win23 ei tukisi enään Win7 millään tavalla takaisinporttausten myötä.... Eikun nytte meinasi tulla ajatuskatkos koska steamihan varmasti päivitettään aina uusimpaan Win käyttikseen mutta jos steamin kautta ladattava win7 peli ei oliskaan enään toimiva sen Win23 kanssa. Toisin emulaattreoilla tai vastaavillahan noi varmaan toimii nyttenkin mutta JOS tapahtuu joku tälläinen juttu.
Nämä ongelmat tuskin ovat meidän sukupolven ongelmia mutta kiva spekuloida kuitenkin.
Tuossa on yksi pointti jota et ilmeisesti tullut ajatelleeksi ja joka on ihan tämän sukupolven ja jo itsekin kokemani asia, nimenomaan Steamin suhteen.
Jos sinulla on Steam-peli joka vaatii toimiakseen Steam-clientin, on kaksi asiaa missä yhteensopivuus voi mennä vikaan:
1. Missä käyttiksissä (esim. Windows-versio) itse peli suostuu toimimaan.
2. Missä käyttiksissä Steam-client ja palvelu suostuu toimimaan.
Steam-client ei tue enää esim. Windows XP:tä eli ei suostu toimimaan siinä, ja nykyisin ilmeisesti edes Windows 7, 8, ja 8.1 ei ole enää tuettu, vaan pitää olla Windows 10 tai uudempi.
On siis täysin mahdollista, ja luultavasti jo nytkin on tilanne joidenkin Steam-pelien kohdalla, että sinulla on Steam peli jota ei voi pelata missään koska itse peli ei suostu toimimaan esim. Windows 10:llä tai uudemmalla, mutta Steam-client ei puolestaan suostu toimimaan vanhemmilla Windowseilla. Eli ei ole mitään Windows-versiota jossa molemmat suostuisivat toimimaan.
En osaa sanoa tosielämän esimerkkejä (koska en ole testannut niin monia Steam-pelejä), mutta sen tiedän että esim. Demonicon ei enää toimi Windows 11 uusimmilla versioilla (24H2 feature update rikkoi kyseisen pelin totaalisesti, se ei edes lataudu enää). Eli jos ja kun Steam-client lopettaa tuen Windows 10:lle, et pysty enää pelaamaan tuon pelin Steam-versiota ollenkaan, et edes vaikka pitäisit jotain vanhaa Windows 10-konetta yllä vain sitä varten.
(Tosin, Demonicon on mahdollista saada toimimaan Linuxissa WINE:llä, itse sain GOG-version ainakin toimimaan Linuxissa täysin, GOG-versio kun ei vaadi mitään clienttia peluuseen. Voi onnistua Steam-versiollakin jollain tapaa, varsinkin jos Steam suoraan tukee ko. peliä Linuxissakin.)
Aikoinaan pelasin Steam-pelejäni Windows 2000:lla, se oli Steamin tukema Windows-versio, XP:n ohella. Eräs päivä Steam-client ilmoitti kylmästi että tuki 2000:lle oli loppunut eikä Steam suostunut enää käynnistymään 2000:lla. Itse pelit olisivat muuten luultavasti toimineen edelleen ok siinä, mutta Steam itsessään esti sen. No, sillä kertaa ratkaisuna oli siirtyä XP-käyttäjäksi koska kaikki ostamani Steam-pelitkin suostuivat toimimaan XP:ssä.
Edit: Muistinkin että Steam tiliähän ei voi antaa perinnöksi että tuossakin kohtaa voidaan "katkaista" se pelien pakko toiminen.
Siksi kannattaakin suosia pelejä ja pelikauppoja joilla ei ole tuollaista kohtalonyhteyttä siihen kauppaan mistä pelisi ostit. Sitten voit toimittaa kaikki aikoinaan ostamasi pelisi vaikka 10TB ulkoisella kiintolevyllä lapsellesi.
Monet Steam-pelit toimivat myös ilman Steam-clienttia, eli ne on mahdollista ladata koneelleen ja jatkaa pelaamista vaikka siirtäen pelitiedostot toiselle koneelle missä ei ole koskaan ollutkaan Steamia asennettuna. Suurin osa Steam-peleistä ei ainakaan suoraan toimi näin, varsinkaan ne joissa myös julkaisijalla on omat DRM:nsä mukana.
Jos olet aikoinaan ostanut vaikka DVD-elokuvan esim. Stockmannilta, se voitko katsoa ko. elokuvaa ei riipu siitä onko Stockmann-tavaratalo edelleen olemassa vai ei. Samaten lapsenlapsesi voi katsoa kyseisen DVD-elokuvan kuolemasi jälkeen.