Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Herää kysymys, saako vänkäyksestä palkkaa vai miksi muuten joku kirjoittaa aurinkoisena kesäpäivänä täällä koko päivän ihan kuin tekisi töitä.
Tuohon ad hominen nollapostaukseen vastaisin että tänään oli hiljainen päivä töissä (joka ei liity mitenkään pelialaan), ja vaikka aurinkoista onkin, kuitenkin kovin koleaa. Käväisin sortseissa ja t-paidassa tuossa välillä ulkona, ja kylmä tuli.
 
Älkää ostako pelejä joiden elossapysyminen riippuu DRM:stä ja online-tileistä, älkääkä käykö Mäkkärissä syömässä jos vastustatte roskaruokaa.
Tää on vähän ku joku huutais korvaan carnivore dieetistä, samalla kun toiset keskustelee siitä että voisko enintarviketurvallisuutta kehittää.

”jätä ne vaaralliset elintarvikkeet kauppaan ja osta grass fed nautaa, senkin hölmö!”
 
Tuli allekirjoitettua aloite, kiitos tälle ketjulle ja aktiivisille keskustelijoille joiden ansiosta tämä tuli omaan tietoisuuteeni!
 
Tää on vähän ku joku huutais korvaan carnivore dieetistä, samalla kun toiset keskustelee siitä että voisko enintarviketurvallisuutta kehittää.

”jätä ne vaaralliset elintarvikkeet kauppaan ja osta grass fed nautaa, senkin hölmö!”
Otin tähän jo kantaa aiemmassa viestissä, muistuttaen että elintarvikkeista puhuttaessa sääntely on jo turvallisuuden kannalta tärkeämpää, kuin viihteeksi katsottavissa peleistä joiden kohtalo ei yhtä suoraan uhkaa hyvinvointiamme. Siksi lakisäätelyn vaatiminen pelien julkaisulle ei nyt ihan istu samaan keskusteluun esim. elintarviketurvallisuuden kanssa.

Varsinkin jos ne "parannusehdotukset" elintarviketurvallisuuden parantamiseksi olisivat yhtä päättömiä, tietämättömiä ja naiiveja kuin tässä aloitteessa.

Hyvä yritys kuitenkin. Nähdäkseni tuo oli nyt lyhyessä ajassa jo kolmas ad hominem-nollapostaus, yritetään hyökätä henkilöön kun koetaan liian vaikeaksi perustella vastakkaista näkemystä.
 
Otin tähän jo kantaa aiemmassa viestissä, muistuttaen että elintarvikkeista puhuttaessa sääntely on jo turvallisuuden kannalta tärkeämpää, kuin viihteeksi katsottavissa peleistä joiden kohtalo ei yhtä suoraan uhkaa hyvinvointiamme. Siksi lakisäätelyn vaatiminen pelien julkaisulle ei nyt ihan istu samaan keskusteluun esim. elintarviketurvallisuuden kanssa.

Hyvä yritys kuitenkin. Nähdäkseni tuo oli nyt lyhyessä ajassa jo kolmas ad hominem-nollapostaus, yritetään hyökätä henkilöön kun koetaan liian vaikeaksi perustella vastakkaista näkemystä.
Ihan pakostakin täytyy kyllä nyt "hyökätä" ja kysyä että onko sulla nyt tässä joku henkilökohtainen sidos asiassa kun tunnut ottavan aika henkilökohtaisesti ja hyökkäyksenä vähän kaiken tässä ketjussa? Tuota ad hominen termiäkin olet hokenyt jo ties kuinka monessa eri viestissä. Minä siis vain ihmettelen miksi sulla on niin kova halu saada tämä keskustelu tukahdutettua täällä?
 
Kuitenkin itse otit verrokin elintarvikepuolelta. Curious.
Kyllä, siitä miten joskus pitäisi osata ottaa vastuuta myös omista valinnoista.

Sitä vasten tuo "carnivore-dieetti" vertauksesi meni täysin metsään,. kun päinvastoin olisin muistuttamassa omavalintaisesta kasvispainotteisesta ja hivenainerikkaasta ruokavaliosta, Mäkkärin roskaruoan sijaan, samalla valittaen kuluttamastaan roskaruoasta.

Ehkä se on yleisesti tämä kulttuuri, ei voida ottaa vastuuta omista teoista vaan tarvitaan lisää ylhäältä sääntelyä.
 
1751651827074.png


Suomalaiset on kyllä suoraselkäistä sakkia. Jatketaan samalla linjalla ja olisi hauska vielä nähdä 1000% ylittyvän.
 
Kyllä, siitä miten joskus pitäisi osata ottaa vastuuta myös omista valinnoista.

Sitä vasten tuo "carnivore-dieetti" vertauksesi meni täysin metsään,. kun päinvastoin olisin muistuttamassa omavalintaisesta kasvispainotteisesta ja hivenainerikkaasta ruokavaliosta, Mäkkärin roskaruoan sijaan, samalla valittaen kuluttamastaan roskaruoasta.

Ehkä se on yleisesti tämä kulttuuri, ei voida ottaa vastuuta omista teoista vaan tarvitaan lisää ylhäältä sääntelyä.
Miksi esimerkiksi verojakaan pitäisi kerätä, kun kaikki voisi vaan talkoovoimin tehdä kaikki valtion tehtävät? Otetaan vähän vastuuta vaan itsestä ja toisistamme.

En rinnastaisi tätä asiaa matala- ja korkearavinteisten ruokien vertailuun. Kyse kuitenkin on fundamentaalisesti paljon isommasta erosta tuotteissa, kuin suolan ja rasvan määrästä pitsan päällä.
 
Ihan pakostakin täytyy kyllä nyt "hyökätä" ja kysyä että onko sulla nyt tässä joku henkilökohtainen sidos asiassa kun tunnut ottavan aika henkilökohtaisesti ja hyökkäyksenä vähän kaiken tässä ketjussa?
Jos yksirivisissä viesteissä valitetaan minun "vänkäämisestäni" (koska nyt satun perustellusti olemaan eri mieltä valittajan kanssa tästä aloitteesta) tai verrataan minua meemikuvilla oksentelevaan Kermit-sammakkoon... miten ne muka eivät ole henkilökohtaisia hyökkäyksiä? Muutama täällä on kyllä perustellen keskustellut asiasta, ilmeisesti nämä vastavuoroiset viestit ovat sitten sitä kauheaa "vänkäämistä" kun en vain ole liittynyt runkkurinkiin kehuskelemaan että voi vitsit on kyllä hieno aloite ei sitten yhtikäs mitään vikaa.

Minun henkilökohtainen sidokseni asiaan on että välitän erityisen paljon ainakin PC-pelien säilyvyydestä ja siitä että ostamani PC-pelit säilyvät minulla myös pelikelpoisina, ja tämä aloite on sille jopa vahingollinen. Se ajaa sinänsä hyvää asiaa... täysin väärin keinoin, väärinymmärtäen monia asioita ja yksinkertaistaen asioita aivan liikaa.

Tuota ad hominen termiäkin olet hokenyt jo ties kuinka monessa eri viestissä. Minä siis vain ihmettelen miksi sulla on niin kova halu saada tämä keskustelu tukahdutettua täällä?
Miten olen muka tukahduttanut sitä? Päinvastoin minä olen virkistänyt keskustelua ja yrittänyt saada aloitetta puolustelevia keskustelemaan asiasta ja perustelemaan näkemyksensä.

Keskustelun tukahduttamista on päinvastoin esim. juuri nuo viestisi missä käytännössä vaadit minua vaikenemaan asiasta.
 
Miksi esimerkiksi verojakaan pitäisi kerätä, kun kaikki voisi vaan talkoovoimin tehdä kaikki valtion tehtävät? Otetaan vähän vastuuta vaan itsestä ja toisistamme.
Kovin päätön esimerkki jolla ilmeisesti on tarkoitus vain paskoa keskustelua.

Oliko sinulla mitään annettavaa itse keskusteluun, eli miksi tuo aloite on tai ei ole mielestäsi hyvä. onko siinä mitään ongelmia mielestäsi tms.? Tästä kun nyt tulee vähän samanlainen tunne kuin yksi pari päivää sitten SKG:ta kovasti puolustanut Youtube-video joka yksinkertaisti että SKG:ssa ei ole muusta kyse kuin halusta säilyttää pelejä, ja SKG:n kritisointi muka olisi sama kuin kritisoisi liikettä joka vastustaa kuuttien (baby seal) hakkaamista mailoilla.

Ihanko tosi, noinko täydellinen tämä aloite on eikä siitä voi löytää mitään kritisoitavaa? Ei vaikka ne valuviat olisivat aivan ilmiselviä mutta niistä ei saisi puhua sen enempää kuin keisarin puuttuvista vaatteista?
 
Ihanko tosi, noinko täydellinen tämä aloite on eikä siitä voi löytää mitään kritisoitavaa?
Se voisi olla eksaktimpi, mutta toisaalta se olisi myös turhaa, sillä tuo kirjoitetaan kolmeen kertaan uudestaan ennen kuin se tulisi koskaan direktiiviksi asti. Näissä myöhemmissä vaiheissa, joissa pelifirmat varmaan esittävät noita nostamiasi pointteja, sitten yritetään vaikuttaa päättäjiin jotta saadaan runtattua tuo ulos siten että siitä ei kuluttajille ole ensisijaisesti haittaa.

Tässä vaiheessa pilkun paikasta vänkääminen on aivan turhaa.

Edit: tässä myös asetetaan nollakohta josta aloitetta aletaan lobbarien toimesta vesittämään. On parempi laittaa vähän överit setit alkuun, niin sit lopulta saadaan ulos vaikka että ”koskee vain yksinpelejä, eikä tarvi mitään lähdekoodeja laittaa minnekkään” ja se siitä sitten. Merkittävä parannus sekin olisi.
Minä panisin tuossa kyllä vastuun ostajalle: miksi ostit kyseisen pelin, ja siten tuit lompakollasi ajatusta siitä että on ok että yksinpelissä vaaditaan online-loggautumista? Oletitko että kyseinen online-tili tulee toimimaan elämäsi loppuun saakka?
Lieköhän ylivoimaisesti suurin osa maailman peleissä alustoilla joissa kaikki pelit on moisen eula:n alla. Mobiilipelit ja konsolipelit on kaikki semmosella jargonilla suojattu että peleille voi tehdä mitä vaan. Ajatuksesi siitä että valistamalla nuo kaikki kännykkä- ja konsolipelaajat vaihtais laitteensa ja ryhtyisi linux pc GOG pelaajiksi on utopistinen.

Jos DRM sotkuun halutaan jotain muutosta, niin se valitettavasti vaatii sen että sääntelyä tuodaan alalle.
Siinä tapauksessa mielestäni koko valitus on turha että pelitalot muka myyvät pelejään luoden ostajille väärän kuvan pelin omistussuhteesta.
Ihan selvästi vaikka konsolille peli-rompun myydessään pelifirma luo illuusion siitä että omistat pelin jossain kapasiteetissa. Käytännössä kuitenkaan et, vaan olet online drm paskeen vanki noissakin tilanteissa. Se on vaan saatu niin saumattomasti toteutettua, että normaali kuluttaja ei siihen koskaan törmää. Kukaan ei noita konsolien ja pelien EULA paskeita lue läpi, ja miksi lukisikaan kun suuri osa niiden sisällöstä ei edes ole lainvaoimaista EU alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen ymmärtänyt tuon tilillä omistamisen niin että ne ovat jossain palvelussa ja jos palveluntarjoja menee konkkaan, siinä menee pelitkin sad but true.

Periaattessa voitko enään käynnistää steam pelejäkään esim 100v päästä kun käyttikset ja kaikki muokautuu ajan saatossa.

Silloin vanhempiin peleihin pitää etsiä joku vanhempi käyttis ja peräti osatkin että toimivat keskenään.

Tekisin yksinpelien kohdalla jotenkin niin että 30v palvelussa(ellei palvelu mene konkkaan ennen sitä) ja sitten julkaistaan pelistä DVD/BluRay poltettava versio(Non DRM versio) 5v joten kaikki voivat ottaa talteen pelin tai uploadata sen omalle serverille.

Sitten porukat ketkä haluaa lataa pelin lataavat pelin jostain kuten esim nytten ladattaan PS1 Nes Snes rommeja sivuilta jne.

EU:han tämän voisi tehdä jotenkin fiksusti koska luulen että 30v on aika pitkä aika ja eikä kehittäjä enää kostu tuosta ellei tehdä remaster/remake versiota toki.
 
Minä olen ymmärtänyt tuon tilillä omistamisen niin että ne ovat jossain palvelussa ja jos palveluntarjoja menee konkkaan, siinä menee pelitkin sad but true.

Periaattessa voitko enään käynnistää steam pelejäkään esim 100v päästä kun käyttikset ja kaikki muokautuu ajan saatossa.

Silloin vanhempiin peleihin pitää etsiä joku vanhempi käyttis ja peräti osatkin että toimivat keskenään.

Tekisin yksinpelien kohdalla jotenkin niin että 30v palvelussa(ellei palvelu mene konkkaan ennen sitä) ja sitten julkaistaan pelistä DVD/BluRay poltettava versio(Non DRM versio) 5v joten kaikki voivat ottaa talteen pelin tai uploadata sen omalle serverille.

Sitten porukat ketkä haluaa lataa pelin lataavat pelin jostain kuten esim nytten ladattaan PS1 Nes Snes rommeja sivuilta jne.

EU:han tämän voisi tehdä jotenkin fiksusti koska luulen että 30v on aika pitkä aika ja eikä kehittäjä enää kostu tuosta ellei tehdä remaster/remake versiota toki.
Ottaen huomioon että steamillä voi pelata linuxilla windows pelejä jo nyt en näkisi mitenkään teknisesti mahdottomaksi tuota samaa emulointikerrosta vaikka loputtomiin asti pitää hengissä, jos tahtoa löytyy.
 
Ottaen huomioon että steamillä voi pelata linuxilla windows pelejä jo nyt en näkisi mitenkään teknisesti mahdottomaksi tuota samaa emulointikerrosta vaikka loputtomiin asti pitää hengissä, jos tahtoa löytyy.
Mä mietinkin sitä jos steam sattuisi menemään konkkaan jostain syystä tai lopettaa palvelunsa niin sitten EU ottaisi serverit hallintaansa vaikka juuri 5v ajaksi ja ne pelit olisi sitten kaikkien siirettäväksi minne ketkä ikinä siirtävätkään mutta ilman steamin DRM.

Toki pitäisi sitten tehdä niin että ketkä omistaneet tietyn pelin steamissa ja joku muu maksullinen palvelu ottaa niistä kopin, sen pelin omistamisen voisi siirtää sitten sinne vaikka tässä esimerkki tapauksessa Epiciin.

Ja milloin tulee mahdollisesti ongelmaksi se että vaikka steam oliskin olemassa niin lataat vanhan Win7 pelin jota ei steam esim tue enään mutta tulevaisuudessa esim Win23 ei tukisi enään Win7 millään tavalla takaisinporttausten myötä.... Eikun nytte meinasi tulla ajatuskatkos koska steamihan varmasti päivitettään aina uusimpaan Win käyttikseen mutta jos steamin kautta ladattava win7 peli ei oliskaan enään toimiva sen Win23 kanssa. Toisin emulaattreoilla tai vastaavillahan noi varmaan toimii nyttenkin mutta JOS tapahtuu joku tälläinen juttu.

Nämä ongelmat tuskin ovat meidän sukupolven ongelmia mutta kiva spekuloida kuitenkin.

Edit: Muistinkin että Steam tiliähän ei voi antaa perinnöksi että tuossakin kohtaa voidaan "katkaista" se pelien pakko toiminen.
 

Anthem kuolee. Peli oli iso floppi ja varjo Biowaren kultakaudesta, mutta siinä on komeita maisemia, hauskoja rakettipukuja ja ilmeisesti ihan hyvää kirjoitusta joissain paikoissa. Ehdottomasti säilyttämisen arvoinen peli mielestäni.
 

Anthem kuolee. Peli oli iso floppi ja varjo Biowaren kultakaudesta, mutta siinä on komeita maisemia, hauskoja rakettipukuja ja ilmeisesti ihan hyvää kirjoitusta joissain paikoissa. Ehdottomasti säilyttämisen arvoinen peli mielestäni.
Miksi toi Anthem vaatii online tilan, kun pelaa yksin?
 
Onkohan tällä muuta vaikutusta kuin että ymmärtävät olla aloittamatta moisia? Mikä sekin olisi toki jo hyvä.
Tuskin, koska jos miettii "täysin teoreettista tilannetta TM" missä esim. käyttäjä on ostanut vaikkapa World of Warcraft pelin tietyllä versiolla ja tietyillä asetuksilla eikä halua päivittää sitä (koska hänen koneensa ei esim. enää pyörittäisi uusinta versiota) sen pitäisi tietysti toimia myös yksinpelinä. Tai sanotaan joku miljoona online kännykkäpeliä jotka toimivat ennen tietyllä android versiolla mutta eivät toimi enää ja niitä ei saa toimimaan yksinpelinä. Tai moni online peli mitkä eivät vaan enää toimi koska serverit on suljettu ja pahimmillaan koko firma on kaatunut eikä niissä nyt vain ole yksinpeliä.
 
Miksi toi Anthem vaatii online tilan, kun pelaa yksin?

1) Antipiratismi
2) Servun tiedostot voi päivittää jakamatta päivityksiä loppukäyttäjille
3) Vain yhden pelimuodon tukeminen on huomattavasti yksinkertaisempaa

Yksinkertaisesti mitään paikallista yksinpeliä ei ole olemassa. Loppukäyttäjän versiossa ei ole kaikkea pelin pyörittämiseen tarvittavaa logiikkaa.

Kannattaa kuluttajana ostaa pelejä, jotka ei vaadi verkkoyhteyttä tai missä julkaisija vakuuttaa, että servujen alasajon jälkeen peliä voi vielä pelata.
 
eurooppalaiselta lobbausorganisaatiolta "videogameseurope" tuli näinkin paska vastalause tätä aloitetta vastaan.
Tuosta järjestöstä ei ainakaan tule olemaan mitään apua.


"We appreciate the passion of our community; however, the decision to discontinue online services is multi-faceted, never taken lightly and must be an option for companies when an online experience is no longer commercially viable. We understand that it can be disappointing for players but, when it does happen, the industry ensures that players are given fair notice of the prospective changes in compliance with local consumer protection laws.

Private servers are not always a viable alternative option for players as the protections we put in place to secure players’ data, remove illegal content, and combat unsafe community content would not exist and would leave rights holders liable. In addition, many titles are designed from the ground-up to be online-only; in effect, these proposals would curtail developer choice by making these video games prohibitively expensive to create.

We welcome the opportunity to discuss our position with policy makers and those who have led the European Citizens Initiative in the coming months."
 
eurooppalaiselta lobbausorganisaatiolta "videogameseurope" tuli näinkin paska vastalause tätä aloitetta vastaan.
Tuosta järjestöstä ei ainakaan tule olemaan mitään apua.
No ei tietenkään, sehän on aloitteen päävastustaja. Urpo tubettaja oli vasta tutoriaali, nyt pitää valmistautua taisteluun itse suuryhtiöitä vastaan, joita tuo järjestö edustaa. Vaikka tuli kyllä tavallaan helpotuksena miten paskoja argumentteja sieltä tuli nyt alkupaloiksi. Eikö lobbarit pysty muka tän parempaan?

Me ilmoitetaan kyllä aina etukäteen ennenkuin annetaan pelille kirveestä :)
Mitä väliä.

Yksityisillä servuilla voi tapahtua vaikka mitä kamaluuksia, ja IP:n haltijana me oltaisiin siitä vastuussa :(
Ettekä olisi.

Pelien kehittäminen vastuullisesti on kauhean kallista :(
No sitten on. Se pitää silti tehdä. Jotkut firmat joutuvat käyttämään paljon rahaa vaikkapa ongelmajätteen hävittämiseen, vaikka sen voisi vain dumpata mereen kuten vanhoina hyvinä aikoina.

Haluavat sentään keskustella asioista. Sehän sopii.
 
Mites se sanonta menikään että "kun toiseen suuntaan kumartaa niin toiseen suuntaan pyllistää", studiot tykkää kumarrella sijoittajille ja pyllistellä pelaajille. Tietenkin lobbarit kaasuvalottaa porukkaa, haluavat vaan että tuotot tuplaantuu joka vuosi viis veisaten siitä mitä peleille tapahtuu. Tällä haetaan sitä hetkellistä hyötyä, pidemmän aikavälin tuotto sitten kärsii kun näin toimitaan, tämä on harminlisen surullinen juttu mikä paraikaa käy videopeli alalla.

Sinänsä outoa selitellä mitään tuosta koska tuo ei käytännössä haittaa millään tavalla studioita, kukaan ei pakota heitä lisäilemään always online komponentteja tai 3n osapuolen DRM skeidaa peleihinsä. Nykysissä pelimoottoreissa on myös hyvät valmiudet näihin moninpeleihin liittyviin asioihin ja privaatti/offline serverit tai offline moodin lisääminen ei pitäisi tuollaiselle AAA kokoiselle studiolle tuottaa minkään tason ongelmaa.

Huvittavaa sinänsä että pelaajat tarvitsevat erillisiä tahoja kertomaan studioille että lopettakaa pelaajien mulkuttaminen tai muuten ei hyvä heilu. Tähän ollaan tultu, toista se oli ennen :og:
 
Mites se sanonta menikään että "kun toiseen suuntaan kumartaa niin toiseen suuntaan pyllistää", studiot tykkää kumarrella sijoittajille ja pyllistellä pelaajille. Tietenkin lobbarit kaasuvalottaa porukkaa, haluavat vaan että tuotot tuplaantuu joka vuosi viis veisaten siitä mitä peleille tapahtuu. Tällä haetaan sitä hetkellistä hyötyä, pidemmän aikavälin tuotto sitten kärsii kun näin toimitaan, tämä on harminlisen surullinen juttu mikä paraikaa käy videopeli alalla.

Sinänsä outoa selitellä mitään tuosta koska tuo ei käytännössä haittaa millään tavalla studioita, kukaan ei pakota heitä lisäilemään always online komponentteja tai 3n osapuolen DRM skeidaa peleihinsä. Nykysissä pelimoottoreissa on myös hyvät valmiudet näihin moninpeleihin liittyviin asioihin ja privaatti/offline serverit tai offline moodin lisääminen ei pitäisi tuollaiselle AAA kokoiselle studiolle tuottaa minkään tason ongelmaa.

Huvittavaa sinänsä että pelaajat tarvitsevat erillisiä tahoja kertomaan studioille että lopettakaa pelaajien mulkuttaminen tai muuten ei hyvä heilu. Tähän ollaan tultu, toista se oli ennen :og:
Voin vakuuttaa että jokainen nettipeli sisältää kehitysvaiheessa mahdollisuuden pelata peliä lokaalisti tai lähiverkossa, se että näitä ei lisätä kun peli on todettu kuolleeksi johtuu varmasti siitä että pukumiehet ovat todenneet sen rahan tuhlaamiseksi :psmoke:
 
Eipä ole kukaan nostanut mobiili pelaamista lol aiheeksi. Yrittäkää saada xcom ew vaikka toimimaan tabletissa jos ylipäätään saatte sitä mistään ladattua.

Vähän vaikuttaa siltä että puheenaihe yleisesti pyörii ainoastaan live service paskan ympärillä ja kaikki muut ongelmat sivuutetaan
 
eurooppalaiselta lobbausorganisaatiolta "videogameseurope" tuli näinkin paska vastalause tätä aloitetta vastaan.
Tuosta järjestöstä ei ainakaan tule olemaan mitään apua.


"We appreciate the passion of our community; however, the decision to discontinue online services is multi-faceted, never taken lightly and must be an option for companies when an online experience is no longer commercially viable. We understand that it can be disappointing for players but, when it does happen, the industry ensures that players are given fair notice of the prospective changes in compliance with local consumer protection laws.

Private servers are not always a viable alternative option for players as the protections we put in place to secure players’ data, remove illegal content, and combat unsafe community content would not exist and would leave rights holders liable. In addition, many titles are designed from the ground-up to be online-only; in effect, these proposals would curtail developer choice by making these video games prohibitively expensive to create.

We welcome the opportunity to discuss our position with policy makers and those who have led the European Citizens Initiative in the coming months."
Paras kohta kuitenkin on se, missä tätä vastustetaan sillä, että vanhat vapautetut pelit kilpailevat uusien pelien kanssa.

7. Competition from Community-Supported Versions: Such a requirement could lead to
community-supported versions of games competing with official versions, potentially
jeopardizing the financial investments of the video games companies.



 
Olisi kyllä kiva nähdä livenä nämä keskustelut komission kanssa kun puolustellaan omaa monopoli asemaa perustein että sijoittajien riski kasvaa jos ei oteta kuluttajilta vanhaa lisenssiä pois ennen kuin julkaistaan uusi versio uudella lisenssillä
 
Minä olen ymmärtänyt tuon tilillä omistamisen niin että ne ovat jossain palvelussa ja jos palveluntarjoja menee konkkaan, siinä menee pelitkin sad but true.
Juuri näin. Varmasti tarvitaan loppukäyttäjille lisää valistusta asiasta kun eivät ilmeisesti osaa noin ilmiselvää asiaa itse päätellä, ennenkuin se osuu heihin itseensä tai saa muuten hirmuisesti palstatilaa, esim. The Crew tapauksen myötä.

Minä olen tyytyväinen että asia on nyt tullut enemmän valokeilaan esim. tuon myötä, valitettavasti tämä SKG-aloite vie keskustelua nyt täysin väärään suuntaan, esittäen että tuollaiset online-vaatimukset yksinpeleillekin ovat sinänsä ihan ok, vaikka se aiheuttaa juuri kuvatunkaltaisia ongelmia.

Periaattessa voitko enään käynnistää steam pelejäkään esim 100v päästä kun käyttikset ja kaikki muokautuu ajan saatossa.
Tuo on tästä keskustelusta täysin erillinen aihe. Puhtaasti tekniset ongelmat liittyen siihen saako jonkun pelin toimimaan tulevaisuuden tietokoneilla ja emulaattoreilla ei liity siihen pystytkö pelaamaan peliä jos pelin julkaisija tai se digitaalinen kauppapaikka (kuten Steam tai EGS) josta pelin ostit lakkaa olemasta, ovat kaksi täysin eri keskustelua.

Jos pelillä on online-vaatimuksia eikä se toimi ilman esim. Steam tai EGS palvelun ja palvelimien oleamssaoloa, sitten on ihan turha miettiä sitäkään saako sen jotenkin toimimaan (emulaattoreilla tms.) tulevaisuudenkaan tietokoneilla. Tulevaisuuden teknisille haasteille emme voi ennalta tehdä mitään ja ne ovat sen ajan ongelma (esim. MS-DOS ajan PC-pelit on saatu toimimaan nykykoneilla käyttäen esim. DOSBox ja ScummVM, ja lähes kaikille vanhoille kuolleille konsoleille löytyy nykyisin emulaattoreita), mutta pelien elinkelpoisina pitämiselle ilman DRM:ää voimme tehdä jo nyt jotain, myös omalla ostoskäyttäytymisellä ja tyhmien kuluttajien valistamisella joille on tullut täytenä yllätyksenä että online-vaatimuksia omaava peli lakkaa toimimasta kun pelin serverit jossain vaiheessa menevät kiinni.

Silloin vanhempiin peleihin pitää etsiä joku vanhempi käyttis ja peräti osatkin että toimivat keskenään.
Ei tarvitse vaan ennemminkin emulaattoreita, DOSBox, ScummVM jne. Tai viime kädessä virtuaalikoneita jotka pyörittävät vanhaa käyttistä.

Tietenkin noilla on turha yrittää pelata vanhoja pelejä joissa on edelleen DRM estämässä tuollaistakin käyttöä.

Tekisin yksinpelien kohdalla jotenkin niin että 30v palvelussa(ellei palvelu mene konkkaan ennen sitä) ja sitten julkaistaan pelistä DVD/BluRay poltettava versio(Non DRM versio) 5v joten kaikki voivat ottaa talteen pelin tai uploadata sen omalle serverille.
Sen varmistaminen että kaikki konkkaan menevät pelistudiot ja julkaisijat tulisivat noin tekemään on sitten oma härdellinsä, varsinkin kun siinä voi olla useita osapuolia joilla on osansa asiassa, esim. sekä pelin julkaisija että pelin myynyt palvelu saattavat omalta osaltaan omata tuollaisia pelin pelikelvottomaksi ajan myötä tekeviä DRM-mekanismeja. Vaikkapa Rockstarin tai Ubisoftin pelit Steamissä jotka vaativat sekä Steamin että julkaisijan online-tileille loggautumista jotta voit pelata ko. pelejä.

Ainoa tapa varmistaa tuo esittämäsi asia on että DRM;ää ei ole alunperinkään, tai se poistuu varmasti vielä pelin aktiivisena elinaikana (ei lupaus poistaa se vasta kun pelistudio tai palvelu menee lopettaa toimintansa), Silloin loppukäyttäjä tietää jo varmaksi ettei noiden konkkaan meneminen estä pelin käyttöä.

Sitten porukat ketkä haluaa lataa pelin lataavat pelin jostain kuten esim nytten ladattaan PS1 Nes Snes rommeja sivuilta jne.
Tuohon edes EU ei tule menemään koska ei-myynnissä olevillakin peleillä IP-oikeudet ovat kyllä yleensä edelleen jollain taholla, joka ei vain käytä niitä juuri sillä hetkellä esim. myymällä kyseistä peliä. Saattaa tehdä jossain vaiheessa vaikka remaken tai julkaisee pelin uudelleen käyttäen jotain emulaattoria, ken tietää.

Tuo että ihmiset voisivat jo tuossa vaiheessa ladata pelin joltain torrent-sivustolta olisi käytännössä piratismin sallimista, sellaisetkin jotka eivät ole ko. peliä koskaan ostaneet mistään, voisivat ladata sen. Vai miten todistavat aukottomasti että ostivat peli 20 vuotta sitten jostain kauan sitten kuolleesta pelipalvelusta?

EU:han tämän voisi tehdä jotenkin fiksusti koska luulen että 30v on aika pitkä aika ja eikä kehittäjä enää kostu tuosta ellei tehdä remaster/remake versiota toki.
Sekä Steamissä että GOG:ssa on paljon yli 30 vuotta vanhoja pelejä aktiivisessa myynnissä joiden IP-oikeudet ovat jonkun julkaisijan hallussa.

Lisäksi en ole vakuuttunut että 10 vuotta vanhan The Crew pelin kuolemasta nyt valittavat olisivat tyytyväisiä tietoon että ko. peli siirtyy public domainiin eli kaikkien vapaasti pelattavaksi vuonna 2044.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä kiva nähdä livenä nämä keskustelut komission kanssa kun puolustellaan omaa monopoli asemaa perustein että sijoittajien riski kasvaa jos ei oteta kuluttajilta vanhaa lisenssiä pois ennen kuin julkaistaan uusi versio uudella lisenssillä
Millä pelijulkaisijalla on "monopoliasema"? Peliala on erittäin tiukasti kilpailtu ala missä isotkin toimijat Ubisoftia myöten ottavat raskaasti takkiin jos isot massat päättävätkin olla ostamatta ja pelaamatta heidän pelejään ja pelaavatkin jotain muuta. Esim. EA:n Dragon Age: Veilguard kun ihmiset eivät sittenkään ostaneet sitä syystä X.

Se että joku julkaisija omistaa IP-oikeudet esim. The Crew pelisarjaan ei ole esimerkki mistään "monopolista". Esim. Steam-palvelulla voidaan katsoa olevan määräävä markkina-asema PC-pelien myyntipaikkana ja (monin)pelipalveluna tällä hetkellä, mutta eivät edes hekään ole lähelläkään monopoliasemaa, kyllä muutkin pystyvät perustamaan pelikauppoja PC:lle, EGS, EA, UPlay, GOG.com, XBox Live/Gamepass/MS Store jne.
 
Voin vakuuttaa että jokainen nettipeli sisältää kehitysvaiheessa mahdollisuuden pelata peliä lokaalisti tai lähiverkossa, se että näitä ei lisätä kun peli on todettu kuolleeksi johtuu varmasti siitä että pukumiehet ovat todenneet sen rahan tuhlaamiseksi :psmoke:
Tai sitten esim. siitä että vasta kehitysympäristössä pelattavalla pelillä ei tarvitse olla ulkoisen toimijan toimittamia anticheat-toimintoja, ja siitä voi puuttua vielä monia muitakin online-ominaisuuksia.
 
Huvittavaa sinänsä että pelaajat tarvitsevat erillisiä tahoja kertomaan studioille että lopettakaa pelaajien mulkuttaminen tai muuten ei hyvä heilu. Tähän ollaan tultu, toista se oli ennen :og:
Huvittavaa erityisesti on se että pelaajat hyväksyvät tämän ieivätkä yksinkertaisesti ole ostamatta itseään mulkuttavia pelejä. Ei mitään vastuuta omasta typerästä ostoskäyttäytymisestään. Lompakollaan äänestäminen toimii, siksi esim. Veilguard ja Concord floppasivat kun ihmiset eivät ostaneetkaan ja pelanneetkaan niitä.

Minä en ostanut The Crew-peliä koska en osta pelejä joiden yksinpeleissä on tuollaisia online-vaatimuksia. Minä en menettänyt senttiäkään vaikka peli suljettiin 10 vuotta ilmestymisensä jälkeen, kauan sen jälkeen kun sen aktiivinen pelaajamäärä oli tippunut minimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten esim. siitä että vasta kehitysympäristössä pelattavalla pelillä ei tarvitse olla ulkoisen toimijan toimittamia anticheat-toimintoja, ja siitä voi puuttua vielä monia muitakin online-ominaisuuksia.
Niin. Niitä online-mikropalveluja voi olla lopputuotteessa kymmeniä. Anticheat, mikromaksuserveri, pankkiliitännäinen, 2FA, analytiikkapalvelu, serverien automaattiskaalaus, saavutukset, matsinluonti...

Jos peli toimii ilman niitäkin, ne voi jättää pois. Louis Rossman piti Rossin ja jonkun pelinkehittäjän kanssa palaverin, jossa jälkimmäinen totesi että suurimman osan näistä mikrokilkkeistä voi napsia helposti pois, ainakin jos kehitysvaiheessa tiedetään että peli pitää voida säilyttää.

 
Mä mietinkin sitä jos steam sattuisi menemään konkkaan jostain syystä tai lopettaa palvelunsa niin sitten EU ottaisi serverit hallintaansa vaikka juuri 5v ajaksi ja ne pelit olisi sitten kaikkien siirettäväksi minne ketkä ikinä siirtävätkään mutta ilman steamin DRM.
Steam on amerikkalainen firma jolla on palvelimia ympäri maailman. Vaikea nähdä että EU pystyisi jollain tapaa ottamaan Steamin, edes EU:n alueella olevat, palvelimet hallintaansa, varsinkaan sillä tasolla että tuo mainitsemasi operaatio tulisi mahdolliseksi. Ikäänkuin banaanivaltioiden tapa kansallistaa kansainvälisiä yrityksiä.

Toki pitäisi sitten tehdä niin että ketkä omistaneet tietyn pelin steamissa ja joku muu maksullinen palvelu ottaa niistä kopin, sen pelin omistamisen voisi siirtää sitten sinne vaikka tässä esimerkki tapauksessa Epiciin.
Liian monimutkainen ratkaisu sinänsä yksinkertaiseen ongelmaan. Lisäksi, miksi Steamin kilpailijat kuten EGS välttämättä edes suostuisivat ottamaan vastaan muiden alustojen pelejä joita ei ole ostettu heidän pelikaupastaan? (Saattavat silti ottaa vastaan, jos sillä tavalla heistä saataisiin uusia asiakkaita; toisessa vaakakupissa sitten se että saattaisivat hyvinkin ostaa EGS:sä monet Steam-pelinsä uusiksi jos ei siirretäkään...)

Jos yksinpelissä ei ole alunperinkään DRM-vaatimuksia, asiakkaat voisivat jo hyvissä ajoin ladata pelinsä omalle koneelleen turvaan kauan ennen palvelun sulkeutumista, mikä on mahdollista esim. GOG.com:ssa.

Tästä on jo tosielämän ennakkotapauksia, esim. kun DotEmu ja Desura sulkivat kauppansa, ihmiset riensivät niille lataamaan ostamansa pelit talteen (heidän myymänsä pelit olivat onneksi DRM-vapaita eivätkä vaatineet online-tilejä pelin asentamiseen ja pelaamiseen). Lisäksi esim. Strategy First-julkaisijan oma pelikauppa ei edes tarjonnut rajoittamatonta latausoikeutta missä voit ladata ostamasi pelin lukemattomia kertoja, vaan antoivat vain muutaman yrityskerran tai aikarajoitetun ajan ladata ostamasi pelit (niiden asennustiedostot) omalle koneellesi, ja se oli siinä.

Ja milloin tulee mahdollisesti ongelmaksi se että vaikka steam oliskin olemassa niin lataat vanhan Win7 pelin jota ei steam esim tue enään mutta tulevaisuudessa esim Win23 ei tukisi enään Win7 millään tavalla takaisinporttausten myötä.... Eikun nytte meinasi tulla ajatuskatkos koska steamihan varmasti päivitettään aina uusimpaan Win käyttikseen mutta jos steamin kautta ladattava win7 peli ei oliskaan enään toimiva sen Win23 kanssa. Toisin emulaattreoilla tai vastaavillahan noi varmaan toimii nyttenkin mutta JOS tapahtuu joku tälläinen juttu.

Nämä ongelmat tuskin ovat meidän sukupolven ongelmia mutta kiva spekuloida kuitenkin.
Tuossa on yksi pointti jota et ilmeisesti tullut ajatelleeksi ja joka on ihan tämän sukupolven ja jo itsekin kokemani asia, nimenomaan Steamin suhteen.

Jos sinulla on Steam-peli joka vaatii toimiakseen Steam-clientin, on kaksi asiaa missä yhteensopivuus voi mennä vikaan:

1. Missä käyttiksissä (esim. Windows-versio) itse peli suostuu toimimaan.
2. Missä käyttiksissä Steam-client ja palvelu suostuu toimimaan.

Steam-client ei tue enää esim. Windows XP:tä eli ei suostu toimimaan siinä, ja nykyisin ilmeisesti edes Windows 7, 8, ja 8.1 ei ole enää tuettu, vaan pitää olla Windows 10 tai uudempi.

On siis täysin mahdollista, ja luultavasti jo nytkin on tilanne joidenkin Steam-pelien kohdalla, että sinulla on Steam peli jota ei voi pelata missään koska itse peli ei suostu toimimaan esim. Windows 10:llä tai uudemmalla, mutta Steam-client ei puolestaan suostu toimimaan vanhemmilla Windowseilla. Eli ei ole mitään Windows-versiota jossa molemmat suostuisivat toimimaan.

En osaa sanoa tosielämän esimerkkejä (koska en ole testannut niin monia Steam-pelejä), mutta sen tiedän että esim. Demonicon ei enää toimi Windows 11 uusimmilla versioilla (24H2 feature update rikkoi kyseisen pelin totaalisesti, se ei edes lataudu enää). Eli jos ja kun Steam-client lopettaa tuen Windows 10:lle, et pysty enää pelaamaan tuon pelin Steam-versiota ollenkaan, et edes vaikka pitäisit jotain vanhaa Windows 10-konetta yllä vain sitä varten.

(Tosin, Demonicon on mahdollista saada toimimaan Linuxissa WINE:llä, itse sain GOG-version ainakin toimimaan Linuxissa täysin, GOG-versio kun ei vaadi mitään clienttia peluuseen. Voi onnistua Steam-versiollakin jollain tapaa, varsinkin jos Steam suoraan tukee ko. peliä Linuxissakin.)

Aikoinaan pelasin Steam-pelejäni Windows 2000:lla, se oli Steamin tukema Windows-versio, XP:n ohella. Eräs päivä Steam-client ilmoitti kylmästi että tuki 2000:lle oli loppunut eikä Steam suostunut enää käynnistymään 2000:lla. Itse pelit olisivat muuten luultavasti toimineen edelleen ok siinä, mutta Steam itsessään esti sen. No, sillä kertaa ratkaisuna oli siirtyä XP-käyttäjäksi koska kaikki ostamani Steam-pelitkin suostuivat toimimaan XP:ssä.

Edit: Muistinkin että Steam tiliähän ei voi antaa perinnöksi että tuossakin kohtaa voidaan "katkaista" se pelien pakko toiminen.
Siksi kannattaakin suosia pelejä ja pelikauppoja joilla ei ole tuollaista kohtalonyhteyttä siihen kauppaan mistä pelisi ostit. Sitten voit toimittaa kaikki aikoinaan ostamasi pelisi vaikka 10TB ulkoisella kiintolevyllä lapsellesi.

Monet Steam-pelit toimivat myös ilman Steam-clienttia, eli ne on mahdollista ladata koneelleen ja jatkaa pelaamista vaikka siirtäen pelitiedostot toiselle koneelle missä ei ole koskaan ollutkaan Steamia asennettuna. Suurin osa Steam-peleistä ei ainakaan suoraan toimi näin, varsinkaan ne joissa myös julkaisijalla on omat DRM:nsä mukana.

Jos olet aikoinaan ostanut vaikka DVD-elokuvan esim. Stockmannilta, se voitko katsoa ko. elokuvaa ei riipu siitä onko Stockmann-tavaratalo edelleen olemassa vai ei. Samaten lapsenlapsesi voi katsoa kyseisen DVD-elokuvan kuolemasi jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus siitä, että kuluttajan pitäisi olla perillä siitä, että peli voi koska vain lakata toimimasta on älytön. Pelejä pelaavat kaikki vauvasta vaariin. On kohtuutonta kutsua pelejä ostavia kuluttajia tyhmiksi, jos he eivät ennen ostoa ole käyttäneet aikaa perehtymiseen mahdollisuuteen, että peli ei toimikaan enää huomenna. Sen takia meillä on (tai pitäisi olla) sääntelyä kuluttajan parhaaksi, että kuluttajaa ei voida kohdella näin. Kuluttajalla on oikeus olla tyhmä ja tietämätön ilman, että hän tekee huonon ostopäätöksen. Jos tämä tekee pelitalojen elämän vaikeaksi, niin sitten varmaan pitää laittaa kioski kiinni ja alkaa tekemään jotain muuta kuin pelejä.

Lisäksi pelejä ei tulisi nähdä pelkkinä kulutustuotteina, vaan myös osana kulttuuria ja taidetta. Pitäisi pystyä ajattelemaan sitä, että vaikkapa 100 vuoden päästä ihmiset ovat kiinnostuneita, että millaisia pelejä pelattiin muinaisessa historiassa vuonna 2025. Jos pelejä ei pysty kunnolla arkistoimaan, niin kulttuurin dokumentointi pelien osalta on vaikeaa.

Argumenteissa tätä SKG vastaan korostuu lähinnä pelitalojen omien etujen puolustelu, mikä on toki ymmärrettävää, mutta myös yksittäisten pelaajien pelko siitä, että tämä tulee jotenkin vaikuttamaan heidän pelaamiseensa negatiivisesti. SKG suojaa pelaajia tilanteilta, joissa maksettu peli katoaa. Se ei kiellä päivityksiä tai online-pelejä, vaan vaatii, että pelin täysi sulkeminen tehdään vastuullisesti. Tämä on pelaajien puolella, ei heitä vastaan.
 
Niin. Niitä online-mikropalveluja voi olla lopputuotteessa kymmeniä. Anticheat, mikromaksuserveri, pankkiliitännäinen, 2FA, analytiikkapalvelu, serverien automaattiskaalaus, saavutukset, matsinluonti...

Jos peli toimii ilman niitäkin, ne voi jättää pois. Louis Rossman piti Rossin ja jonkun pelinkehittäjän kanssa palaverin, jossa jälkimmäinen totesi että suurimman osan näistä mikrokilkkeistä voi napsia helposti pois, ainakin jos kehitysvaiheessa tiedetään että peli pitää voida säilyttää.


Varmasti kaikki on tosi helppoa ja yksinkertaista, teoriassa. Saa nähdä onko käytäntö samanlaista.
 
Ajatus siitä, että kuluttajan pitäisi olla perillä siitä, että peli voi koska vain lakata toimimasta on älytön.
Kyse on ihan maalaisjärjen käytöstä. Jos Steam-pelin asentaaksesi ja pelataksesi joudut loggautumaan Steam-tilille, on eriskummallista jos koskaan mieleesi ei juolahtanut "entäs sitten jos ja kun Steam-palvelu lakkaa kokonaan toimimasta?". Sama tietysti jos joku Ubisoft-peli vaatii Ubisoft online-tilille loggautumista.

En ole sitä vastaan että tyhmiä kuluttajia valistetaan asiasta, ja että pelijulkaisijoita ja Valvea vaaditaan tiedottamaan tuosta selkeämmin asiakkaita. Se että asia pyritään "hoitamaan" sääntelyn kautta voi johtaa monissa suhteissa negatiiviseen suuntaan, ainakin mitä tulee pelien "omistajuuteen" tai pikemminkin loppukäyttäjän kontrolliin ostamastaan pelistä. Joskus saa sitä mitä pyysi, ei sitä mitä halusi.

Tässä aloitteessa ja sen perusteluissa myös sotkeutuu kaksi asiaa jotka osittain liittyvät toisiinsa mutta eivät ole sama asia: asiakkaan kyky pelata peliään myös jatkossakin, ja pelien arkistointi niiden historiallisen merkittävyyden takia. Sillä että pelissä ei ole ollenkaan DRM:ää hoitaa nuo molemmat ongelmat pois päiväjärjestyksestä; se että jollekin ulkopuoliselle taholle annetaan mahdollisuus hallita online-DRM vaatimuksia ei.

Sen takia meillä on (tai pitäisi olla) sääntelyä kuluttajan parhaaksi, että kuluttajaa ei voida kohdella näin. Kuluttajalla on oikeus olla tyhmä ja tietämätön ilman, että hän tekee huonon ostopäätöksen. Jos tämä tekee pelitalojen elämän vaikeaksi, niin sitten varmaan pitää laittaa kioski kiinni ja alkaa tekemään jotain muuta kuin pelejä.
Tässä päästään taas siihen pitääkö kuluttajan ymmärtää että hampurilaiset ja ranskalaiset eivät välttämättä ole hyväksi terveydelle ja voivat tehdä sinusta lihavan. Ei sen ymmärtäminen vaadi lääketieteen tohtorin tutkintoa. Kyllä jotain vaatimuksia pitää asettaa kuluttajillekin, ilman että säädellään että tästä lähtien EU:n alueella saa Mäkkärissä myydä vain ruisvegehampurilaisia ja airfryerilla valmistettuja suolattomia ja rasvattomia ranskalaisia perunoita. Kun tyhmät kuluttajat eivät muuten ilmeisesti ymmärrä omaa parastaan.

Sitä en vastusta että mäkkärit, pizzeriat ja kebab-ravintolat joutuisivat jotenkin tiedottamaan asiakkaitaan tuotteidensa terveysvaikutuksista, esim. että tämä vegeruishampurilainen on nykyisen lääketieteellisen tietämyksen mukaan terveellisempi vaihtoehto tälle tuplamegajättipottipekonikebabhampurilaiselle lisäkastikeella. Asiakas sitten päättää kumman ostaa ja syö, mummosta vaariin.

Lisäksi pelejä ei tulisi nähdä pelkkinä kulutustuotteina, vaan myös osana kulttuuria ja taidetta. Pitäisi pystyä ajattelemaan sitä, että vaikkapa 100 vuoden päästä ihmiset ovat kiinnostuneita, että millaisia pelejä pelattiin muinaisessa historiassa vuonna 2025. Jos pelejä ei pysty kunnolla arkistoimaan, niin kulttuurin dokumentointi pelien osalta on vaikeaa.
Tuo on sinänsä erillinen kysymys sille pystynkö pelaamaan ostamiani pelejä esim. 10-30 vuoden kuluttua. Online DRM:n puuttuminen pelistä sinänsä ratkaisee molemmat ongelmat. Toisessa on kyseessä kuluttajansuoja, toisessa jonkinlainen kulttuurin säilyttäminen jälkipolville.

Muistikuvani mukaan Pertti "Spede" Pasanen kettuuntui aikoinaan johonkin suomalaiseen elokuvasäätiöön tms., ja vastalauseena tuhosi ainoat kopiot jostain tekemistään elokuvista jotka siten menetettiin kokonaan jälkipolvien osalta. Oliko Spedellä oikeus tuhota omia kulttuurillisesti mahdollisesti merkittäviäkin taideteoksiaan, Uuno Turhapuro Käy Mummolassa ja Professori Pierunen? Vai syyllistyikö hän mahdollisesti rikokseen tuhotessaan omia taideteoksiaan, näin vieden jälkipolvilta mahdollisuuden nähdä niitä?

Lisäksi kuka päättää mikä on kulttuurillisesti säilyttämisen arvoista ja mikä ei? Tulisiko koko maapallon viimeisen 20 vuoden aikana someen julkaisemat selfiet ja somepäivitykset arkistoida jonnekin jonkun toimesta, jälkipolvien ihmeteltäväksi? Entä kaikki tähän mennessä julkaistut free-to-play mobiili- ja flash-pelit?

Argumenteissa tätä SKG vastaan korostuu lähinnä pelitalojen omien etujen puolustelu, mikä on toki ymmärrettävää, mutta myös yksittäisten pelaajien pelko siitä, että tämä tulee jotenkin vaikuttamaan heidän pelaamiseensa negatiivisesti. SKG suojaa pelaajia tilanteilta, joissa maksettu peli katoaa. Se ei kiellä päivityksiä tai online-pelejä, vaan vaatii, että pelin täysi sulkeminen tehdään vastuullisesti. Tämä on pelaajien puolella, ei heitä vastaan.
Se voi kuitenkin monissa tapauksissa tehdä jonkun pelin tekemisen tai julkaisun kannattamattomaksi, tai tehdä kannattavampaa julkaista (online-)pelejä EU:n alueella vain palveluina eikä "tuotteina", viime kädessä streaming-palveluiden kautta jolloin et ainakaan enää pysty kuluttajana kontrolloimaan sitä voitko pelata peliä myös 10-30 vuoden kuluttua. Todennäköisesti et pysty.
 

Anthem kuolee. Peli oli iso floppi ja varjo Biowaren kultakaudesta, mutta siinä on komeita maisemia, hauskoja rakettipukuja ja ilmeisesti ihan hyvää kirjoitusta joissain paikoissa. Ehdottomasti säilyttämisen arvoinen peli mielestäni.
Riittäisikö säilyttämiseksi se että joku tekee siitä läpipeluuvideon Youtubeen mistä jälkipolvet pystyvät näkemään komeat maisemat, hauskat rakettipuvut ja ihan hyvän kirjoituksen joissain paikoissa? Ilman että joudutaan jotenkin tekohengittämään online-only peliä toimimaan myös 100 vuoden kuluttua, jos pelille ei löytynyt juurikaan mielenkiintoa pelaajien taholta edes ilmestymisaikoinaan?
 
Itse puhuisin vain noiden yksinpelien säilyttämisestä, sitten jotka puhtaasti monipelejä niin voi laittaa romuttamolle mutta näissä osto tilanteissa pitäisi tuoda paremmin ilmi "jos ostat tuotteet hyväksyt samalla sen että tämä peli voi lopettaa toimintansa joskus ja eikä enään pelattavissa sen jälkeen" tai vastaavaa.

Sitähän taas firmat eivät halua tehdä koska se voi karkoittaa potentiaalisia asiakkaita isojakin määriä tai sitten puhtaasti monipeleille joku tilauspalvelu vaikka 5€ kuussa mutte muuten peli on ilmainen joten periaatteessa vain vuokraat peliä itsellesi.

Sitten ongelmaksi tulee tietenkin mikä on puhdas monipeli mutta oli miten oli, jotkut fiksummat saapi pähkäillä näitä.
 
Se voisi olla eksaktimpi, mutta toisaalta se olisi myös turhaa, sillä tuo kirjoitetaan kolmeen kertaan uudestaan ennen kuin se tulisi koskaan direktiiviksi asti. Näissä myöhemmissä vaiheissa, joissa pelifirmat varmaan esittävät noita nostamiasi pointteja, sitten yritetään vaikuttaa päättäjiin jotta saadaan runtattua tuo ulos siten että siitä ei kuluttajille ole ensisijaisesti haittaa.

Tässä vaiheessa pilkun paikasta vänkääminen on aivan turhaa.
Enemmän olen huolissani aloitteen ajajien tietämättömyydestä mitä ovat edes pyytämässä, kuten "I am not a details man"-Ross. GOG-sivustolla eräs lakioppinut toi hyvin esille sen millainen matopurkki on kyseessä, ja Ross ei yksinkertaisesti ymmärrä asian kompleksisuutta edes lakiteknisellä puolella.

Lieköhän ylivoimaisesti suurin osa maailman peleissä alustoilla joissa kaikki pelit on moisen eula:n alla. Mobiilipelit ja konsolipelit on kaikki semmosella jargonilla suojattu että peleille voi tehdä mitä vaan.
En puhunut pelin mukana tulevista lakiteknisista käyttöehdoista jotka eivät välttämättä edes päde siinä maassa missä pelin ostit, vaan pelissä olevista teknisistä rajoitteista (DRM) joilla julkaisija joko pystyy tai ei pysty toimeenpanemaan teknisesti noita omia mielihalujaan, esim. estäen minua pelaamasta ostamaani peliä. Tai joka estää minua pelaamasta peliä jos joko julkaisija tai pelin sinulle myynyt digitaalinen pelikauppa lakkaa olemasta.

Minun puolestani julkaisija saa vaatia EULA:ssa minulta vaikka päivittäisen veri- ja kakkanäytteen toimitettuna heidän pääkonttorilleen, kunhan eivät mitenkään teknisesti pane sitä toimeen. Minulla on kontrolli päättää mikä on mielestäni moraalisesti oikein kyseisen pelin pelaamiseen, minulla on kontrolli pelin käyttöön. Toki jos ottaisin pelistä kopioita ja alkaisin myydä niitä, voisin joutua edesvastuuseen rikkoessani yleisiä IP-oikeuksia.

Ajatuksesi siitä että valistamalla nuo kaikki kännykkä- ja konsolipelaajat vaihtais laitteensa ja ryhtyisi linux pc GOG pelaajiksi on utopistinen.
Mitään tuollaista ajatusta en ole esittänyt. Minun puolestani massat saavat jatkaa DRM-peliensä ostamista, kunhan ymmärtävät mitä ovat ostamassa eivätkä tule itkemään 10 vuoden kuluttua koska ostamansa online-only peli lakkasi toimimasta. Kuten tässäkin keskustelussa on nyt niin kovasti taivasteltu miten on mahdollista että The Crew tai Anthem-pelit lakkaavat toimimasta, voi jehna, ei voinut koskaan kuvitellakaan.

Kuluttajat, ottakaa vastuuta omista typeristä valinnoistanne, oli kyseessä sitten mäkkärissä päivittäin syönti tai online-only pelien ostaminen. Maalaisjärjen käyttö riittää.

Jos DRM sotkuun halutaan jotain muutosta, niin se valitettavasti vaatii sen että sääntelyä tuodaan alalle.
Ei vaan kuluttajatiedottamisella ja kuluttajien omalla käyttäytymisellä.

Jos kuluttajat tietoisesti ostavat edelleen online-only pelejä jotka lakkaavat toimimasta pelien palvelimien sulkeuduttua n vuoden kuluttua, se vapaus heille edelleen suotakoon. Ilmeisesti he eivät siinä tapauksessa välitä tuosta yksityiskohdasta, aivan kuten mäkkärissä syöjät eivät välitä ostamansa ruoan terveysvaikutuksista.

Ihan selvästi vaikka konsolille peli-rompun myydessään pelifirma luo illuusion siitä että omistat pelin jossain kapasiteetissa.
Tuohon oikea ratkaisu on kuluttajien valistaminen, ja esim. että pelin julkaisijoiden pitää selkeästi ilmaista jo pelin tiedoissa että se vaatii online-yhteyden toimiakseen ja on riippuvainen jonkun palvelun toiminnasta.

Nythän on puhuttu ja kohistu paljon siitä että Nintendon Switch 2-pelit ilmeisesti vaativat kuitenkin online-yhteyttä ja sisältävät online DRM:ää. Hyvä että tuo on tullut esille jotta juuri vältytään kuluttajien suunnalla tuollaisilta väärinkäsityksiltä siitä mitä peli oikeasti tarjoaa. Voivat sitten ihan itse päättää ostavatko pelin siitä huiolimatta, aivan kuten oikeat aikuiset tekevät elämäänsä vaikuttavia päätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse puhuisin vain noiden yksinpelien säilyttämisestä, sitten jotka puhtaasti monipelejä niin voi laittaa romuttamolle mutta näissä osto tilanteissa pitäisi tuoda paremmin ilmi "jos ostat tuotteet hyväksyt samalla sen että tämä peli voi lopettaa toimintansa joskus ja eikä enään pelattavissa sen jälkeen" tai vastaavaa.

Sitähän taas firmat eivät halua tehdä koska se voi karkoittaa potentiaalisia asiakkaita isojakin määriä tai sitten puhtaasti monipeleille joku tilauspalvelu vaikka 5€ kuussa mutte muuten peli on ilmainen joten periaatteessa vain vuokraat peliä itsellesi.

Sitten ongelmaksi tulee tietenkin mikä on puhdas monipeli mutta oli miten oli, jotkut fiksummat saapi pähkäillä näitä.
Sinänsä noista kohdista samaa mieltä.

Minulle tärkeintä on että kuluttajat tietävät mitä ovat ostamassa, ja tekevät tietoisia valintoja. Julkaisijoiden vastuulla on lähinnä selkeästi tuoda esille jo ennen pelin ostamista kaikenlaiset online-tili vaatimukset yms., ja kuluttajien on syytä siinä vaiheessa ymmärtää mitä se voi tarkoittaa heidän kyvylleen pelata kyseistä peliä esim. 10 tai 100 vuoden kuluttua. Tekevät ostopäätöksensä sitten sen mukaisesti, ja saavat halutessaan tehdä myös huonoja päätöksiä. Oma valinta.
 
Enemmän olen huolissani aloitteen ajajien tietämättömyydestä mitä ovat edes pyytämässä, kuten "I am not a details man"-Ross. GOG-sivustolla eräs lakioppinut toi hyvin esille sen millainen matopurkki on kyseessä, ja Ross ei yksinkertaisesti ymmärrä asian kompleksisuutta edes lakiteknisellä puolella.
Ehkä se ei lopulta ole kompleksinen?

En puhunut pelin mukana tulevista lakiteknisista käyttöehdoista jotka eivät välttämättä edes päde siinä maassa missä pelin ostit, vaan pelissä olevista teknisistä rajoitteista (DRM) joilla julkaisija joko pystyy tai ei pysty toimeenpanemaan teknisesti noita omia mielihalujaan, esim. estäen minua pelaamasta ostamaani peliä.
No käyttöehdoissahan nuokin pitää olla. Se että miten se toimeenpannaan on ihan se ja sama. Eli onko kyse drm:stä, vai vaikka siitä että sony blokkaa tuotteen alustallaan. Ei ole kuluttajalle merkitystä että miten peli katoaa.

Mitään tuollaista ajatusta en ole esittänyt.
Olemme siis samaa mieltä siitä että valistaminen on turhaa. Jäljelle jää siis sääntely.
 
Tuossa tuli mieleeni vielä tälläinen että jos monipeli ollut pystyssä vaikka sen 5v tai enemmän, uusi pelaaja haluaisi kokeilla mutta osto tilanteessa olisi "lupaus" että mihin asti tekijä on lupautunut pitää peliä pystyssä.

Minä tavallaan haluan tyhmästi ymmärtää molempien osapuolten ongelmat tässä mutta pitäisi löytää keskitie.

Ymmärrän sen vitu*uksen pelaajan suunnalta jos ostaa monen kympin pelin ja se lakkautettaan vaikka vuoden päästä mutta taas ymmärrän sen että jos serverillä on vain jokunen kymmenen pelaajaa ketkä eivät tuota enään hilloa firmalle ja itseasiassa kulut ovat isommat kuin tuotot niin haluttaisin katkaista tämä tukeminen.


Vaikka itseäni korpee joskus EU puuttuminen turhiin asioihin mutta tässä kohtaan se voisi jyrähtää ja laittaa jotkut palkkaa saavat edustajansa miettimään hyvää kompromissiä missä mahdollisesti kaikki osapuolet olisivat jokseekin tyytyväisiä.
 
Tuossa tuli mieleeni vielä tälläinen että jos monipeli ollut pystyssä vaikka sen 5v tai enemmän, uusi pelaaja haluaisi kokeilla mutta osto tilanteessa olisi "lupaus" että mihin asti tekijä on lupautunut pitää peliä pystyssä.

Minä tavallaan haluan tyhmästi ymmärtää molempien osapuolten ongelmat tässä mutta pitäisi löytää keskitie.

Ymmärrän sen vitu*uksen pelaajan suunnalta jos ostaa monen kympin pelin ja se lakkautettaan vaikka vuoden päästä mutta taas ymmärrän sen että jos serverillä on vain jokunen kymmenen pelaajaa ketkä eivät tuota enään hilloa firmalle ja itseasiassa kulut ovat isommat kuin tuotot niin haluttaisin katkaista tämä tukeminen.


Vaikka itseäni korpee joskus EU puuttuminen turhiin asioihin mutta tässä kohtaan se voisi jyrähtää ja laittaa jotkut palkkaa saavat edustajansa miettimään hyvää kompromissiä missä mahdollisesti kaikki osapuolet olisivat jokseekin tyytyväisiä.
Kattelin just että Chivalry 1 viralliset servut suljettiin vuosi takaperin. Vieläkin voi pelailla yhteisö servuilla vaikka julkaisusta 13 vuotta.
Chivalry 2 julkaistu 4 vuotta sitten eikä tarvinnut antaa kirvestä ensimmäiselle osalle !?!?!

On se hienoa kun studio pystyy itse julkaisemaan pelin niin ei ole joku isompi julkaisia paskomassa peliä jo kehitysvaiheessa.
 
Kattelin just että Chivalry 1 viralliset servut suljettiin vuosi takaperin. Vieläkin voi pelailla yhteisö servuilla vaikka julkaisusta 13 vuotta.
Chivalry 2 julkaistu 4 vuotta sitten eikä tarvinnut antaa kirvestä ensimmäiselle osalle !?!?!

On se hienoa kun studio pystyy itse julkaisemaan pelin niin ei ole joku isompi julkaisia paskomassa peliä jo kehitysvaiheessa.
Minä veikkaan että tässä sun tapauksessa pelin pystyy käynnistämään ja päästä siihen alku ruutuun mutta tässä missä kai olemme puhuneet että peliä ei voisi käynnistää ollenkaan ettei edes fanit tai yhteisöt voisi ylläpitää servereitä?

Nytten esim Crewia ei pysty käynnistämään tietääkseni ollenkaan(Se on mulla Uplay tilillä mutta epäaktiivisena mutta onnekseni sain sen ilmaiseksi niin ei haitanut, kerran kokeilin ja siihen jäikin)

Edit:

1752262477624.png


Näin mulla Crew tuolla tilillä on mutta sille ei voi tehdä mitään, sinä kai "omistat" sen mutta et ole sallittu pelattavan sitä. Tässäkin varmaan jos mentäisi oikeuteen jonnekkin niin tulisi tappelu että pelaajan tili omistaa pelin mutta ei voi käynnistää sitä.
 
Minä veikkaan että tässä sun tapauksessa pelin pystyy käynnistämään ja päästä siihen alku ruutuun mutta tässä missä kai olemme puhuneet että peliä ei voisi käynnistää ollenkaan ettei edes fanit tai yhteisöt voisi ylläpitää servereitä?

Nytten esim Crewia ei pysty käynnistämään tietääkseni ollenkaan(Se on mulla Uplay tilillä mutta epäaktiivisena mutta onnekseni sain sen ilmaiseksi niin ei haitanut, kerran kokeilin ja siihen jäikin)

Edit:

1752262477624.png


Näin mulla Crew tuolla tilillä on mutta sille ei voi tehdä mitään, sinä kai "omistat" sen mutta et ole sallittu pelattavan sitä. Tässäkin varmaan jos mentäisi oikeuteen jonnekkin niin tulisi tappelu että pelaajan tili omistaa pelin mutta ei voi käynnistää sitä.
joo kummatkin omassa esimerkissä on tehty unreal enginellä joten se on ihan kehittäjästä/julkaisijasta kiinni haluaako tukea yhteisö servereitä vai pelkästään virallisia.
Kyllähän Snowdroppia ja Anvilia päivitellään vieläkin joten seuraavaksi offline coop tai yhteisö servun tapainen tuki sisään.
Pitääkö EU:n pakottaa tuokin tekemään.

Mielenkiinnolla odottelen mikä on lopputulos.
 
Huvittavaa erityisesti on se että pelaajat hyväksyvät tämän ieivätkä yksinkertaisesti ole ostamatta itseään mulkuttavia pelejä. Ei mitään vastuuta omasta typerästä ostoskäyttäytymisestään. Lompakollaan äänestäminen toimii, siksi esim. Veilguard ja Concord floppasivat kun ihmiset eivät ostaneetkaan ja pelanneetkaan niitä.

Minä en ostanut The Crew-peliä koska en osta pelejä joiden yksinpeleissä on tuollaisia online-vaatimuksia. Minä en menettänyt senttiäkään vaikka peli suljettiin 10 vuotta ilmestymisensä jälkeen, kauan sen jälkeen kun sen aktiivinen pelaajamäärä oli tippunut minimiin.
Lompakolla äänestäminen ei aina toimi, niin ja The Crew tapauksessa tämmöistä päiväystä ei ollut ostohetkellä tiedossa, olihan tuo melko suosittu autoilupeli sillä oli melko uniikki.
SKG ajama aate nimenomaan estää kyseisten paskapelien tekemisen ja että tämmöistä ei tapahdu. Eipähän ole epäselvää kuluttajalle koska se ostettu peli lakkaa toimimasta.
 
Pitääkö EU:n pakottaa tuokin tekemään.
Tämä onkin kiva tässä että käydään keskustelua että miten tätä pitäisi alkaa tekemään että kukaan ei tuntisi itseensä petytyksi rahojen suhteen ja eikä tekijöidenkään tarvitsisi kohtuuttomia maksella servereistä että pelit pyörii edes yhdelle tai kahdelle.

En nytten muista 100% varmaksi mutta oliko niin että konsolien osalta mäsä nipa ja sony tarjoavat serverit mutta PC:n osalta sitten pelkkä devi vaiko molemmat samat?
 
eikä tekijöidenkään tarvitsisi kohtuuttomia maksella servereistä että pelit pyörii edes yhdelle tai kahdelle.
Eikös tässä SKG:ssä ollut se perusidea, että kun tekijöiltä loppuu kiinnostus pelin online ominaisuuksien pyörittämiseen, joko poistavat online vaatimukset tai jättävät he pelin siihen kuntoon että käyttäjät voivat ottaa homman hoitaakseen. Ja siinä vaiheessa tekijöiden vastuu ja pelin pyörittämisen vaatimat kulut loppuvat.
 
Tässä timestampissa on hyviä esimerkkejä niistä ei niin tarpeellisista komponenteista peleissä, hyvä lista sillä lobbareilla oli argumenttina "mutku offline jutut aiheuttaisi lisää duunia yhyy".


Toinen ihan kiintoisa pointti on miten tämä kyseinen Videogames Europe lobbaus ryhmä sisältää mielenkiintoista porukkaa joilla mielenkiintoinen työhistoria.
Videogames Europe CEO Simon Littlellä T2 historiaa. Vanhoille tutuille hieman takahuoneistossa sovittuja palveluksiako tässä suoritetaan?
firefox_1UdwRnOYXR.png

Videogames Europe markkinointi strategistilla Jenny Ching Wei Leellä prioriteetit kunnossa, varmasti ajattelee videopelien parasta, ei epäilystäkään... Mitä veikkaatte kuinka kattava videopelikokoelma hänen kotoa löytyy tai tämän ryhmän jäsenillä ylipäätään?
firefox_SHoRnuvrU3.png

firefox_K3r15qB6px.png

firefox_PM2M9i2p5j.png

Lisäksi firmat jotka ovat mukana jollain tapaa tuossa lobbauksessa. Ketäänhän ei tietenkään yllätä nimet listassa, vedonlyönnissä olisi näiden kaikkien kohdalla aika pienet kertoimet.
tpo508m7k2bf1.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 894
Viestejä
4 843 397
Jäsenet
78 323
Uusin jäsen
Niilo-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom