- Liittynyt
- 30.12.2020
- Viestejä
- 52
Mitähän tuo suezin kanavan tukkiva laiva tekee hinnoille? Ei varmaan mitään hyvää sillä laivayhtiöiden pitää nyt kiertää Afrikka ja se on hankalaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse olen miettinyt, että miten tollasta ei ole vielä tapahtunut ennen? Vai onko?
Jotenkin hulluu, että tollanen päässyt tapahtuun edes. Onko toi laiva esim vähän liian iso sinne? Vai onko normi koko? Emt. Näitä ajatuksia itsellä vähän käynyt päässä.
Kyllähän intoa riittää mutta kaikki keinot ovat hitaitaVarmaan hankala tota siirtää pois edestä, mutta luulisi että intoa kuitenkin löytyisi usealtakin taholta? Sen verran kallista olettaisin olevan kiertää afrikka/odotella tossa?
Se maksaa. Kontit voisi purkaa halvemminkin mutta sekin vie yhtä paljon aikaaNo äkkiseltään tulee pari keinoa mieleen. Kuljetushelikoptereilla aletaan napsiin kontteja pois tai sitten annetaan tulvia koko kanaali, että laiva nousee irti karilta.
Jos ronskimpaa keinoa ajattelee niin sarjaräjähteillä tekee tsunamin kanaaliin. Kertanykäisyllä irti.
20 000 konttia, aika kauan saisi helikopterit pörrätä napsien kontteja kyydistä.No äkkiseltään tulee pari keinoa mieleen. Kuljetushelikoptereilla aletaan napsiin kontteja pois tai sitten annetaan tulvia koko kanaali, että laiva nousee irti karilta.
Jos ronskimpaa keinoa ajattelee niin sarjaräjähteillä tekee tsunamin kanaaliin. Kertanykäisyllä irti.
20 000 konttia, aika kauan saisi helikopterit pörrätä napsien kontteja kyydistä.
Kyllähän ne milloin tahansa voisivat räjäyttää kanavan umpeen. Terroristit eivät ole niin suuri uhka kuin yleisesti luullaan.Nyt kun tämä on saanut huomiota, niin tuohan voisi olla jatkossa myös kiinnostava kohde esim. terroristeille, kun melko pienen alueen tuhoamalla saa mittavia talousvaikutuksia aikaiseksi. Voisiko Egypti myös halutessaan sulkea koko kanavan ja samalla shorttaisi osakkeita?
Niiten kuitenkin tarvitsee purkaa niitä sen verran että laiva kevenee riitävästi ja irtoaa.Jos laskee vaikka 5min per kontti, niin yksi yksikkö saa n. 70 vuorokautta purkaa sitä laivaa jotta kaikki on kuivalla maalla. Kymmenelläkin yksiköllä menee viikko 24/7...
Egyptihän tienaa miljardeja vuosittain tuon kanavan ansiosta.
Niiten kuitenkin tarvitsee purkaa niitä sen verran että laiva kevenee riitävästi ja irtoaa.
Kyllähän Egypti tuota koitti aikanaanNyt kun tämä on saanut huomiota, niin tuohan voisi olla jatkossa myös kiinnostava kohde esim. terroristeille, kun melko pienen alueen tuhoamalla saa mittavia talousvaikutuksia aikaiseksi. Voisiko Egypti myös halutessaan sulkea koko kanavan ja samalla shorttaisi osakkeita?
20 000 konttia, aika kauan saisi helikopterit pörrätä napsien kontteja kyydistä.
En tiedä miten laskit ja otitko huomioon konttien eri koot, mutta tuo on varmasti alakanttiin. Laivaan siis mahtuu yhteensä hieman reilu 20k kontteja = 20k TEU. Kuten kuvasta saattaa havaita, iso osa kannella olevista on kuitenkin 2 TEU kontteja, mutta tarkempaa jakaumaa en osaa nyt tähän hätän sanoa. Eli, kontteja on tuolla takuulla reilusti alle 20k, mutta kuitenkin 10k tai hieman päälle. Melko täyteen lastatulta näyttää.laskin kuvasta, että kannella 24 x 9 x 19 konttia, yhteensä 4104. Vaikka olis samat turistiluokassa, niin silti alle 10 000.
Sanottakoon, että parempi kuva, yhtä täynnä mutta eri ajanhetkellä kuvattu.
En tiedä miten laskit ja otitko huomioon konttien eri koot, mutta tuo on varmasti alakanttiin. Laivaan siis mahtuu yhteensä hieman reilu 20k kontteja = 20k TEU. Kuten kuvasta saattaa havaita, iso osa kannella olevista on kuitenkin 2 TEU kontteja, mutta tarkempaa jakaumaa en osaa nyt tähän hätän sanoa. Eli, kontteja on tuolla takuulla reilusti alle 20k, mutta kuitenkin 10k tai hieman päälle. Melko täyteen lastatulta näyttää.
Kuinka usein Suezin kanava on ollut kiinni?Jännä että tuolla päin maailmaa eivät saa kanavaa auki pysymään. Liian tekninen laitos.
Maa on kivistä ja kaivuulaitteita hajoaa. Toki ne nyt on halpoja tilanteeseen verrattuna.
Egyptissä ei ole proomunosturia ( tai mikä nyt on floating crane) joka ylettyis noin ylös.
Aluksen koko on sellainen että livenä nähtynä ymmärtää ettei se liiku mihinkään tuosta hetkeen.
Jännä että tuolla päin maailmaa eivät saa kanavaa auki pysymään. Liian tekninen laitos.
Ilmeistä taitaa olla se, että Suezin tukos on tarkoituksellinen. Netistä löytyy video, jossa näkyy miten 400 metrisellä konttilaivalla taiteillaan laivoja vilisevällä lahdella penis, minkä jälkeen tehdyn pienen manööverin jälkeen suunnataan laiva kanaaliin.Mielenkiintoista, että kapteeni tekaisi tuommoisen fallossymbolin merellä, ennen tuonne kanavaan menoa.
Tällä videolla pohditaan kaikenlaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Kyllähän tuosta voi salaliittoja kehitellä, sillä tuosta tapauksesta hyötyy moni ja moni häviää.
Mielenkiintoista, että kapteeni tekaisi tuommoisen fallossymbolin merellä, ennen tuonne kanavaan menoa.
Tällä videolla pohditaan kaikenlaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Kyllähän tuosta voi salaliittoja kehitellä, sillä tuosta tapauksesta hyötyy moni ja moni häviää.
Voisitteko jatkaa salaliittoketjussa?Ilmeistä taitaa olla se, että Suezin tukos on tarkoituksellinen. Netistä löytyy video, jossa näkyy miten 400 metrisellä konttilaivalla taiteillaan laivoja vilisevällä lahdella penis, minkä jälkeen tehdyn pienen manööverin jälkeen suunnataan laiva kanaaliin.
Keskustella voi lähinnä siitä, mitä tällä tavoitellaan.
Emme voi.Voisitteko jatkaa salaliittoketjussa?
Emme voi.
Eikös viralliset luotsit ohjaa noita aluksia kanavassa eikä kapteeni.
Aika kieli keskellä suuta pitää tollasta paattia styyrailla.
Oikeastaan sitä kerrostaloa on 400 m (399,94 m). Korkeus on 73 m, josta 57 m on täydessä lastissa vedenpinnan yläpuolella. Varsinainen "purje", eli kylki ja kontit ovat tällä hetkellä korkeudeltaan yhteensä noin 40 m.Jo korkeassa moottoriveneessä saattaa huomata että tuuli kääntää ja kallistaa. Nyt kun ajatellaan että on kolmesataa metriä kerrostalon korkuista laivaa niin melkoinen keulapotkuri on se joka panee tuulelle kamploihin. Ei tarvita edes Quu-anonia ennenkuin kiulu on poikittain.
Ever Giveniin mahtuu 20 124 TEU. Ainakin näkyvien konttien perusteella suurin osa on 2 TEU, eli 40-jalkaisia. Niitä on suunnilleen seitsemän ylintä kerrosta. Kahdessa alimmassa näkyvillä olevassa kerroksessa on lähes pelkästään 20-jalkaisia 1 TEU -kontteja. Taisit laskea leveydeksi 19 konttia etummaisen rivin perusteella? Jo toisella rivillä leveys on 23 konttia.laskin kuvasta, että kannella 24 x 9 x 19 konttia, yhteensä 4104. Vaikka olis samat turistiluokassa, niin silti alle 10 000.
Sanottakoon, että parempi kuva, yhtä täynnä mutta eri ajanhetkellä kuvattu.
Tässä on ihan hyvin laskettu, ja todistettu ettei todnäk mitään ole tehtävissä jos noin kurjasti käy tuulen kanssa. Keulapotkureilla ei ole enää ohivirtaavan veden takia kovinkaan suurta vaikutusta jos laivalla on vähänkin nopeutta, ja pikaisella googletuksella Suezissa mennään about 7 solmua. Peräsimillä olisi ”ehkä” saanut jotain aikaiseksi, jos olisi reagoidu ajoissa eli käytännössä heti, mutta noin isossa vekottimessa nekään ei ihan sekunnissa liiku, puhumattakaan työntövoiman vähyydestä alhaisella nopeudella. Olisi varmaankin vaatinut salamannopeeta kierrosten nostoa ja peräsimiä ylikulmalle, jotta riittävä vaikutus oltaisiin saatu aikaiseksi, mutta silloinkin olisi saattanut vaan tömähtää sitten toiseen rantaan kun vastaliikettäkään ei ihan käden käänteessä kumota.Sqrt(100 m / (0,5 * 0,0136 m/s2)) = 121,4 s
Jos on ajettu 100 m päässä rannasta ennenkuin hiekkamyrsky vie näkyvyyden, niin 20,6 m/s täydellinen sivutuuli voisi painaa laivan jopa parissa minuutissa reunaan.
Lienee nykyisellä tiedustelun tasolla melko laajaa salaliittoa ja suurta järjestelyä vaativa suunnitelma moneen muuhun mahdolliseen verrattuna.Tuohan olisi melkoinen terroristikohde tukkia Suezin ja Panaman kanavat muutamalla sopivaan paikkaa upotettavalla mahdollisimman suurella laivalla. Täyteen vielä laiva ennen upotusmatkaa kaikenlaista vaikeasti poistettavaa rojua. Sehän liikenne kanavassa olisi äkkiä kuukausia poikki ja maailmantalous sekaisin ja pörssissäkin voisi tehdä hyvän tilin kun valikoisi ennen iskua osakkeet joiden nousun ja laskun puolesta pelaisi.
Tuo on totta, pienillä nopeuksilla (kokoon nähden) ei ohjailla mitään alusta kajakkia lukuunottamatta. Kevyen veneen voi keulapotkurilla kääntää paikoillaankin mutta veneen keulapotkuri on suhteessa painoon paljon isompi ja voimakkaampi.Tässä on ihan hyvin laskettu, ja todistettu ettei todnäk mitään ole tehtävissä jos noin kurjasti käy tuulen kanssa. Keulapotkureilla ei ole enää ohivirtaavan veden takia kovinkaan suurta vaikutusta jos laivalla on vähänkin nopeutta, ja pikaisella googletuksella Suezissa mennään about 7 solmua. Peräsimillä olisi ”ehkä” saanut jotain aikaiseksi, jos olisi reagoidu ajoissa eli käytännössä heti, mutta noin isossa vekottimessa nekään ei ihan sekunnissa liiku, puhumattakaan työntövoiman vähyydestä alhaisella nopeudella. Olisi varmaankin vaatinut salamannopeeta kierrosten nostoa ja peräsimiä ylikulmalle, jotta riittävä vaikutus oltaisiin saatu aikaiseksi, mutta silloinkin olisi saattanut vaan tömähtää sitten toiseen rantaan kun vastaliikettäkään ei ihan käden käänteessä kumota.