Suezin kanavan tukos

Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
52
Mitähän tuo suezin kanavan tukkiva laiva tekee hinnoille? Ei varmaan mitään hyvää sillä laivayhtiöiden pitää nyt kiertää Afrikka ja se on hankalaa.
 
Itse olen miettinyt, että miten tollasta ei ole vielä tapahtunut ennen? Vai onko?

Jotenkin hulluu, että tollanen päässyt tapahtuun edes. Onko toi laiva esim vähän liian iso sinne? Vai onko normi koko? Emt. Näitä ajatuksia itsellä vähän käynyt päässä.
 
Sielä on tullut yllättävä tuulenpuuska joka on kääntänyt laivan. Itse purjehtijana tiedän mitä tuuli voi saada aikaan kun se pääsee yllättämään. Siinä ei ole enää paljoa tehtävissä kun tuuli kääntää keulan noin kapeassa paikassa.
 
Varmaan hankala tota siirtää pois edestä, mutta luulisi että intoa kuitenkin löytyisi usealtakin taholta? Sen verran kallista olettaisin olevan kiertää afrikka/odotella tossa?
 
Itse olen miettinyt, että miten tollasta ei ole vielä tapahtunut ennen? Vai onko?

Jotenkin hulluu, että tollanen päässyt tapahtuun edes. Onko toi laiva esim vähän liian iso sinne? Vai onko normi koko? Emt. Näitä ajatuksia itsellä vähän käynyt päässä.

Tuo on 400m pitkä laiva, mikä on kai suurin pituus, joka tuonne pääsee (tai päästetään) kulkemaan. Kanava on alle 300 metriä leveä kapeimmasta kohdastaan.

Suurimmat konttilaivat näyttävät järjestään olevan tuon 400 metriä.
 
Varmaan hankala tota siirtää pois edestä, mutta luulisi että intoa kuitenkin löytyisi usealtakin taholta? Sen verran kallista olettaisin olevan kiertää afrikka/odotella tossa?
Kyllähän intoa riittää mutta kaikki keinot ovat hitaita
 
No äkkiseltään tulee pari keinoa mieleen. Kuljetushelikoptereilla aletaan napsiin kontteja pois tai sitten annetaan tulvia koko kanaali, että laiva nousee irti karilta.

Jos ronskimpaa keinoa ajattelee niin sarjaräjähteillä tekee tsunamin kanaaliin. Kertanykäisyllä irti.
 
No äkkiseltään tulee pari keinoa mieleen. Kuljetushelikoptereilla aletaan napsiin kontteja pois tai sitten annetaan tulvia koko kanaali, että laiva nousee irti karilta.

Jos ronskimpaa keinoa ajattelee niin sarjaräjähteillä tekee tsunamin kanaaliin. Kertanykäisyllä irti.
Se maksaa. Kontit voisi purkaa halvemminkin mutta sekin vie yhtä paljon aikaa
 
No äkkiseltään tulee pari keinoa mieleen. Kuljetushelikoptereilla aletaan napsiin kontteja pois tai sitten annetaan tulvia koko kanaali, että laiva nousee irti karilta.

Jos ronskimpaa keinoa ajattelee niin sarjaräjähteillä tekee tsunamin kanaaliin. Kertanykäisyllä irti.
20 000 konttia, aika kauan saisi helikopterit pörrätä napsien kontteja kyydistä.
 
Nyt kun tämä on saanut huomiota, niin tuohan voisi olla jatkossa myös kiinnostava kohde esim. terroristeille, kun melko pienen alueen tuhoamalla saa mittavia talousvaikutuksia aikaiseksi. Voisiko Egypti myös halutessaan sulkea koko kanavan ja samalla shorttaisi osakkeita?

Entä löytyikö sille dickille joku selitys?
 
Nyt kun tämä on saanut huomiota, niin tuohan voisi olla jatkossa myös kiinnostava kohde esim. terroristeille, kun melko pienen alueen tuhoamalla saa mittavia talousvaikutuksia aikaiseksi. Voisiko Egypti myös halutessaan sulkea koko kanavan ja samalla shorttaisi osakkeita?
Kyllähän ne milloin tahansa voisivat räjäyttää kanavan umpeen. Terroristit eivät ole niin suuri uhka kuin yleisesti luullaan.
 
Jos laskee vaikka 5min per kontti, niin yksi yksikkö saa n. 70 vuorokautta purkaa sitä laivaa jotta kaikki on kuivalla maalla. Kymmenelläkin yksiköllä menee viikko 24/7...

Egyptihän tienaa miljardeja vuosittain tuon kanavan ansiosta.
 
Jos laskee vaikka 5min per kontti, niin yksi yksikkö saa n. 70 vuorokautta purkaa sitä laivaa jotta kaikki on kuivalla maalla. Kymmenelläkin yksiköllä menee viikko 24/7...

Egyptihän tienaa miljardeja vuosittain tuon kanavan ansiosta.
Niiten kuitenkin tarvitsee purkaa niitä sen verran että laiva kevenee riitävästi ja irtoaa.
 
Egyptillä on varmasti kaikki intressit pitää kanava toiminnassa sekä positiivisten vaikutusten (kanavamaksut ja muut) että negatiivisten vaikutusten (ulkovaltojen väliintulo, jos kanava menisi yhtäkkiä kiinni) takia.
 
Eiköhän tästäkin saada kohta aikaiseksi uusi vessapaperikriisi.
Nyt äkkiä hamstraamaan!
1616680650395.png
 
Jo korkeassa moottoriveneessä saattaa huomata että tuuli kääntää ja kallistaa. Nyt kun ajatellaan että on kolmesataa metriä kerrostalon korkuista laivaa niin melkoinen keulapotkuri on se joka panee tuulelle kamploihin. Ei tarvita edes Quu-anonia ennenkuin kiulu on poikittain.
 
20 000 konttia, aika kauan saisi helikopterit pörrätä napsien kontteja kyydistä.

laskin kuvasta, että kannella 24 x 9 x 19 konttia, yhteensä 4104. Vaikka olis samat turistiluokassa, niin silti alle 10 000.

Sanottakoon, että parempi kuva, yhtä täynnä mutta eri ajanhetkellä kuvattu.
 
laskin kuvasta, että kannella 24 x 9 x 19 konttia, yhteensä 4104. Vaikka olis samat turistiluokassa, niin silti alle 10 000.

Sanottakoon, että parempi kuva, yhtä täynnä mutta eri ajanhetkellä kuvattu.
En tiedä miten laskit ja otitko huomioon konttien eri koot, mutta tuo on varmasti alakanttiin. Laivaan siis mahtuu yhteensä hieman reilu 20k kontteja = 20k TEU. Kuten kuvasta saattaa havaita, iso osa kannella olevista on kuitenkin 2 TEU kontteja, mutta tarkempaa jakaumaa en osaa nyt tähän hätän sanoa. Eli, kontteja on tuolla takuulla reilusti alle 20k, mutta kuitenkin 10k tai hieman päälle. Melko täyteen lastatulta näyttää.
 
En tiedä miten laskit ja otitko huomioon konttien eri koot, mutta tuo on varmasti alakanttiin. Laivaan siis mahtuu yhteensä hieman reilu 20k kontteja = 20k TEU. Kuten kuvasta saattaa havaita, iso osa kannella olevista on kuitenkin 2 TEU kontteja, mutta tarkempaa jakaumaa en osaa nyt tähän hätän sanoa. Eli, kontteja on tuolla takuulla reilusti alle 20k, mutta kuitenkin 10k tai hieman päälle. Melko täyteen lastatulta näyttää.

tästä laskin noi pitkät

Ever_Given_blocking_1.jpg
 
Olikos tällä hommalla jotain yhteistä suolitukoksen kanssa?

Mielestäni jostain luin jo päivällä että tämä olisi jo saatu irrotettua mutta ei näköjään sitten, varmaan aivot teki jonkun tepposen.
 
Maa on kivistä ja kaivuulaitteita hajoaa. Toki ne nyt on halpoja tilanteeseen verrattuna.

Egyptissä ei ole proomunosturia ( tai mikä nyt on floating crane) joka ylettyis noin ylös.

Aluksen koko on sellainen että livenä nähtynä ymmärtää ettei se liiku mihinkään tuosta hetkeen.
 
Maa on kivistä ja kaivuulaitteita hajoaa. Toki ne nyt on halpoja tilanteeseen verrattuna.

Egyptissä ei ole proomunosturia ( tai mikä nyt on floating crane) joka ylettyis noin ylös.

Aluksen koko on sellainen että livenä nähtynä ymmärtää ettei se liiku mihinkään tuosta hetkeen.

Admiral Kuznetsov vois hinata ton 150 MW teholla ihan tosta vaan.
 
Mielenkiintoista, että kapteeni tekaisi tuommoisen fallossymbolin merellä, ennen tuonne kanavaan menoa.



Tällä videolla pohditaan kaikenlaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Kyllähän tuosta voi salaliittoja kehitellä, sillä tuosta tapauksesta hyötyy moni ja moni häviää.

 
Onhan tuo kaivinkone ihan naurettavan pieni. Luulisi, että tälläisessä tilanteessa olisi muutoma hieman isompi kaivinkone tuotu kaivamaan (kummaltakin rannalta), että saadaan irti kunhan nousuvesi on riittävän korkealla. Laivan lastin purkaminen on ihan tolkuttoman hidasta tuollaisessa paikassa.
 
Mielenkiintoista, että kapteeni tekaisi tuommoisen fallossymbolin merellä, ennen tuonne kanavaan menoa.

Tällä videolla pohditaan kaikenlaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Kyllähän tuosta voi salaliittoja kehitellä, sillä tuosta tapauksesta hyötyy moni ja moni häviää.
Ilmeistä taitaa olla se, että Suezin tukos on tarkoituksellinen. Netistä löytyy video, jossa näkyy miten 400 metrisellä konttilaivalla taiteillaan laivoja vilisevällä lahdella penis, minkä jälkeen tehdyn pienen manööverin jälkeen suunnataan laiva kanaaliin.

Keskustella voi lähinnä siitä, mitä tällä tavoitellaan.
 
Mielenkiintoista, että kapteeni tekaisi tuommoisen fallossymbolin merellä, ennen tuonne kanavaan menoa.



Tällä videolla pohditaan kaikenlaisia vaikutuksia maailmantalouteen. Kyllähän tuosta voi salaliittoja kehitellä, sillä tuosta tapauksesta hyötyy moni ja moni häviää.


Ilmeistä taitaa olla se, että Suezin tukos on tarkoituksellinen. Netistä löytyy video, jossa näkyy miten 400 metrisellä konttilaivalla taiteillaan laivoja vilisevällä lahdella penis, minkä jälkeen tehdyn pienen manööverin jälkeen suunnataan laiva kanaaliin.

Keskustella voi lähinnä siitä, mitä tällä tavoitellaan.
Voisitteko jatkaa salaliittoketjussa?
 
Eikös viralliset luotsit ohjaa noita aluksia kanavassa eikä kapteeni.

Aika kieli keskellä suuta pitää tollasta paattia styyrailla.
 
Jo korkeassa moottoriveneessä saattaa huomata että tuuli kääntää ja kallistaa. Nyt kun ajatellaan että on kolmesataa metriä kerrostalon korkuista laivaa niin melkoinen keulapotkuri on se joka panee tuulelle kamploihin. Ei tarvita edes Quu-anonia ennenkuin kiulu on poikittain.
Oikeastaan sitä kerrostaloa on 400 m (399,94 m). Korkeus on 73 m, josta 57 m on täydessä lastissa vedenpinnan yläpuolella. Varsinainen "purje", eli kylki ja kontit ovat tällä hetkellä korkeudeltaan yhteensä noin 40 m.

Paljonko se tuuli voi työntää? Tuulen nopeus oli ollut egyptiläisen sääennusteen mukaan 13,9 m/s, mutta CNN kirjoitti SCA:n (Suez canal authority) lausunnossa lukeneen peräti 20,6 m/s. Lisäksi oli hiekkamyrsky, mutta se ei tietääkseni montaakaan prosenttia kasvata ilman tiheyttä, vaan vaikutti näkyvyyteen/navigointiin.

F = 1 / 2 * 1,2 kg/m3 * 400 m * 40 m * 1 * (20,6 m/s)^2

F = 4,07 MN (~415 tn)

Tuulen voima vastaa siis kymmentä T-72 taistelupanssarivaunun painoa.

Paljonko potkureissa sitten voisi olla työntövoimaa?
Sähköperämoottorit työntävät noin 350 N/kW. Kakstahtiset työntävät oman "laituridynon" mukaan 100 N/hv. Jos otetaan tuosta välistä, niin saadaan työntövoimaksi 200 kN/MW. Ever Givenin koneteho on 59,3 MW, jolloin suurin mahdollinen työntövoima olisi 59,3 MW * 200 kN/MW = 11,86 MN. Käytännössä tuskin kuitenkaan voidaan ohjata kaikkea tehoa laivan kahdelle keulapotkurille. Tuulen kumoamiseen vaadittava teho olisi 4,07 MN / 200 kN/MW = 20,4 MW.

Tuulen voima oli 4,07 MN. Kuinka nopeasti se muuttaa laivan suuntaa, jos laiva olisi kitkattomalla alustalla, eikä keulapotkurilla vastustettaisi yhtään? Laiva voi ottaa kuormaa yhteensä 199 629 tn (DWT), mutta siinä ei ole mukana laivan omaa massaa. Syväyksen avulla: 400 m * 59 m * 14,5 m = 342 200 tn. Pyöristetään alaspäin 300 000:een tonniin.

a = 4,07 * 10^6 N / (3 * 10^8 kg) = 0,0136 m/s2

Kuinka pian penger rutisee, jos kanavan keskeltä rantaan on 100 m matkaa?

Sqrt(100 m / (0,5 * 0,0136 m/s2)) = 121,4 s

Jos on ajettu 100 m päässä rannasta ennenkuin hiekkamyrsky vie näkyvyyden, niin 20,6 m/s täydellinen sivutuuli voisi painaa laivan jopa parissa minuutissa reunaan.



laskin kuvasta, että kannella 24 x 9 x 19 konttia, yhteensä 4104. Vaikka olis samat turistiluokassa, niin silti alle 10 000.

Sanottakoon, että parempi kuva, yhtä täynnä mutta eri ajanhetkellä kuvattu.
Ever Giveniin mahtuu 20 124 TEU. Ainakin näkyvien konttien perusteella suurin osa on 2 TEU, eli 40-jalkaisia. Niitä on suunnilleen seitsemän ylintä kerrosta. Kahdessa alimmassa näkyvillä olevassa kerroksessa on lähes pelkästään 20-jalkaisia 1 TEU -kontteja. Taisit laskea leveydeksi 19 konttia etummaisen rivin perusteella? Jo toisella rivillä leveys on 23 konttia.

Näkyvät kontit karkeasti, jos yläreunojen ja nurkkien puuttuvia kontteja ei huomioida:

24 * 7 * 23 + 48 * 2 * 23 = 6 072 konttia

Jos turistiluokassa on toinen mokoma, niin kontteja on 12 000 kpl. Siellä voi hyvinkin olla toinen mokoma ja ylikin. Nimittäin jos pituussuunnassa on 48 ja leveyssuunnassa 23, niin korkeussuunnassa pitää olla 19 konttia, jotta 20 124 TEU on edes mahdollinen. Kuvassasi oli vesilinjan perusteella täysi lasti, eli kontteja on oltava katseelta piilossa kymmenen kerrosta. Alus jatkuu 14,5 m pinnan alle.
 
Tuohan olisi melkoinen terroristikohde tukkia Suezin ja Panaman kanavat muutamalla sopivaan paikkaa upotettavalla mahdollisimman suurella laivalla. Täyteen vielä laiva ennen upotusmatkaa kaikenlaista vaikeasti poistettavaa rojua. Sehän liikenne kanavassa olisi äkkiä kuukausia poikki ja maailmantalous sekaisin ja pörssissäkin voisi tehdä hyvän tilin kun valikoisi ennen iskua osakkeet joiden nousun ja laskun puolesta pelaisi.
 
Sqrt(100 m / (0,5 * 0,0136 m/s2)) = 121,4 s

Jos on ajettu 100 m päässä rannasta ennenkuin hiekkamyrsky vie näkyvyyden, niin 20,6 m/s täydellinen sivutuuli voisi painaa laivan jopa parissa minuutissa reunaan.
Tässä on ihan hyvin laskettu, ja todistettu ettei todnäk mitään ole tehtävissä jos noin kurjasti käy tuulen kanssa. Keulapotkureilla ei ole enää ohivirtaavan veden takia kovinkaan suurta vaikutusta jos laivalla on vähänkin nopeutta, ja pikaisella googletuksella Suezissa mennään about 7 solmua. Peräsimillä olisi ”ehkä” saanut jotain aikaiseksi, jos olisi reagoidu ajoissa eli käytännössä heti, mutta noin isossa vekottimessa nekään ei ihan sekunnissa liiku, puhumattakaan työntövoiman vähyydestä alhaisella nopeudella. Olisi varmaankin vaatinut salamannopeeta kierrosten nostoa ja peräsimiä ylikulmalle, jotta riittävä vaikutus oltaisiin saatu aikaiseksi, mutta silloinkin olisi saattanut vaan tömähtää sitten toiseen rantaan kun vastaliikettäkään ei ihan käden käänteessä kumota.
 
Tuohan olisi melkoinen terroristikohde tukkia Suezin ja Panaman kanavat muutamalla sopivaan paikkaa upotettavalla mahdollisimman suurella laivalla. Täyteen vielä laiva ennen upotusmatkaa kaikenlaista vaikeasti poistettavaa rojua. Sehän liikenne kanavassa olisi äkkiä kuukausia poikki ja maailmantalous sekaisin ja pörssissäkin voisi tehdä hyvän tilin kun valikoisi ennen iskua osakkeet joiden nousun ja laskun puolesta pelaisi.
Lienee nykyisellä tiedustelun tasolla melko laajaa salaliittoa ja suurta järjestelyä vaativa suunnitelma moneen muuhun mahdolliseen verrattuna.

Toki kohde on melkoinen hotspot ja riskialue, ja tähän varmaankin moni taho varautuu. Lopulta seuraus olisi hirveä polttoaineen haaskaaminen ja viivytys. Pahempaakin voi terroristeilla olla mielessä, ja halvempaan hintaan.
 
Just kun tilasin uuden CPUn, jota odotetaan varastoihin huhtikuun puolessa välissä.....

Tämä tietää lisää hankaluuksia toimituksiin. Esim PS5 ja Xbox Series Xiä tuskin tulee lähi viikkoina lisää myyntiin Euroopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on ihan hyvin laskettu, ja todistettu ettei todnäk mitään ole tehtävissä jos noin kurjasti käy tuulen kanssa. Keulapotkureilla ei ole enää ohivirtaavan veden takia kovinkaan suurta vaikutusta jos laivalla on vähänkin nopeutta, ja pikaisella googletuksella Suezissa mennään about 7 solmua. Peräsimillä olisi ”ehkä” saanut jotain aikaiseksi, jos olisi reagoidu ajoissa eli käytännössä heti, mutta noin isossa vekottimessa nekään ei ihan sekunnissa liiku, puhumattakaan työntövoiman vähyydestä alhaisella nopeudella. Olisi varmaankin vaatinut salamannopeeta kierrosten nostoa ja peräsimiä ylikulmalle, jotta riittävä vaikutus oltaisiin saatu aikaiseksi, mutta silloinkin olisi saattanut vaan tömähtää sitten toiseen rantaan kun vastaliikettäkään ei ihan käden käänteessä kumota.
Tuo on totta, pienillä nopeuksilla (kokoon nähden) ei ohjailla mitään alusta kajakkia lukuunottamatta. Kevyen veneen voi keulapotkurilla kääntää paikoillaankin mutta veneen keulapotkuri on suhteessa painoon paljon isompi ja voimakkaampi.
 
Nimenomaan pienellä nopeudella/0-vauhdilla siitä keulapotkurista on hyötyä. Yleensä vauhdin kasvaessa 4-5 solmuun (vähän laivasta ja keuliksen tehosta riippuen), muuttuu keulapotkuri "tehottomaksi". Ohi virtaava vesi syö kaiken sivuttaisvoiman. Muutenkin keulapotkuri toimii tehokkaammin peruutettaessa, koska aluksen pivot-piste on silloin lähempänä perää, jolloin keuliksen "vipuvarsi" on pidempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 113
Viestejä
4 781 925
Jäsenet
77 726
Uusin jäsen
sanjuthebest

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom