Millä suljetaan pois mahdollisuus että mies oli jo kuollut tullessaan asuntoon?
Ei sitä tarvitse erikseen sulkea pois ellei ole idiootti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Millä suljetaan pois mahdollisuus että mies oli jo kuollut tullessaan asuntoon?
Pitäisikö suomeen saada jenkkityylinen valamiehistö. Lapsen raiskauksista käräjäoikeus antoi 1v 8kk ehdollista.
Hovi korotti 2v ehdottomana. Eli ei juuri mitään. Alennusta sai varmaan siksi koska ei ollut kantis.
Siivooja käytti alaikäistä tyttöä törkeästi hyväksi Itis-kauppakeskuksessa Helsingissä
Ei pitäis.Pitäisikö suomeen saada jenkkityylinen valamiehistö.
Alarajaa nostamalla. Tokihan tässä saattaisi joitain alkaa kuumottamaan koska ensimmäinen ukko joutuu istumaan kun kännipano ei olekkaan seuraavana päivänä yhteisymmärryksissä tehty.Miten raiskaustuomiot saataisiin oikeudenmukaisiksi..?
Ongelma on ennen kaikkea oikeusjärjestelmän toiminnassa, tuomioiden suorittamisessa, alennuksissa ja muissa plussapisteissä, joiden perusteella tuomiot arvotaan. Kun saataisiin nämä helvetin ehdolliset "rangaistukset" pois uusintarikollisilta ja tuomiot istuttaisiin kokonaan eikä puoliksi. Olisi alkuun edes joku vaikutus. Järjestelmä pitäisi myös saada kovenemaan jos/kun rikollisuus jatkuu. Ekasta perseilystä ehdollista(riippuu toki teosta), toisesta yhdistelmärangaistus ja kolmannesta sitten oikeaa linnaa ja siitä eteenpäin yhä pidempiä linnareissuja. Nythän saat lähinnä kanta-asiakasalennuksia mitä enemmän ja ikävämmin teet. Tuomioissa tulisi myös automaattisesti käyttää asteikon yläpäätä ellei jotain erityisiä lieventäviä seikkoja löydy.
Ja se mikä ehdottomasti pitäisi pudottaa pois on ensikertalaisuus monta kertaa. Nykyäänhän, jos on N vuotta välissä rötöstelemättä, saa uudestaan ensikertalaisalennuksen.
Raha, raha, raha. 10v tuomio tuosta tekisi jo vankilakuluina yli 800 000 euroa, ja siihen päälle ne rahat mitä tämä tienaa itselleen vankilassa (parhaillaan yli 2000e/kk), uhrille maksetut korvaukset, sekä oikeuskulut. Reippaasti yli miljoonan euron suorat kulut siis yhteiskunnalle yhdestä rikoksesta. Tuolle pitää tehdä ensin jotain, ennenkuin voidaan antaa niitä maksimituomioita väkivaltarikoksista.Tuomiot pitää lähtökohtaisesti mitata skaalan yläpäästä - vähän aikaa sitten taisi olla tapaus, jossa joku nilkki sokaisi itselleen tuntemattoman ihmisen puukottamalla silmään; tästä taisi tulla törkeästä pahoinpitelystä jopa ehdollista (ts. alle kaksi vuotta). Tuo pitäisi olla se 10 vuotta (lain maksimi) ilman mahdollisuutta päästä aiemmin ulos, ellei joku keksi jotakin puoltavia tekijöitä siihen, miksi tuntematonta sai puukottaa kadulla päähänpistosta silmään.
Raha, raha, raha. 10v tuomio tuosta tekisi jo vankilakuluina yli 800 000 euroa, ja siihen päälle ne rahat mitä tämä tienaa itselleen vankilassa (parhaillaan yli 2000e/kk), uhrille maksetut korvaukset, sekä oikeuskulut. Reippaasti yli miljoonan euron suorat kulut siis yhteiskunnalle yhdestä rikoksesta. Tuolle pitää tehdä ensin jotain, ennenkuin voidaan antaa niitä maksimituomioita väkivaltarikoksista.
Ei se minusta ole ollenkaan vaikeaa päättää laitetaanko tuollainen linnaan ja maksetaan miljoona siitä vai laitetaanko vapauteen ja sokaistaan pari ihmistä lisää...Raha, raha, raha. 10v tuomio tuosta tekisi jo vankilakuluina yli 800 000 euroa, ja siihen päälle ne rahat mitä tämä tienaa itselleen vankilassa (parhaillaan yli 2000e/kk), uhrille maksetut korvaukset, sekä oikeuskulut. Reippaasti yli miljoonan euron suorat kulut siis yhteiskunnalle yhdestä rikoksesta. Tuolle pitää tehdä ensin jotain, ennenkuin voidaan antaa niitä maksimituomioita väkivaltarikoksista.
Niin, jos se olisi rahasta kiinni, niin olisi parasta lopettaa lakien säätäminen, poliisi, oikeuslaitos ja vankeinhoitolaitos kokonaan. Sittenhän kaikki olisikin hyvin.Ei se minusta ole ollenkaan vaikeaa päättää laitetaanko tuollainen linnaan ja maksetaan miljoona siitä vai laitetaanko vapauteen ja sokaistaan pari ihmistä lisää...
Ei minustakaan. Mutta tuollaista kuitenkin on taustalla.Ei se minusta ole ollenkaan vaikeaa päättää laitetaanko tuollainen linnaan ja maksetaan miljoona siitä vai laitetaanko vapauteen ja sokaistaan pari ihmistä lisää...
siihen päälle ne rahat mitä tämä tienaa itselleen vankilassa (parhaillaan yli 2000e/kk) -- Reippaasti yli miljoonan euron suorat kulut siis yhteiskunnalle yhdestä rikoksesta
Asian tausta
3. A oli 25.8.2015 matkustanut Suomen tasavallasta Viron tasavaltaan ja takaisin huviveneellä. Hänelle oli myönnetty Suomen passi, joka oli voimassa.Hänellä oli oikeus poistua Suomesta. A ei ollut esittänyt passia tai muuta matkustusasiakirjaa Suomeen paluun yhteydessä Helsingissä suoritetussa rajatarkastuksessa. Hänen henkilöllisyytensä oli tästä huolimatta kyetty selvittämään hänen mukanaan olleesta ajokortista. Myös A:n passin voimassaolo olisi kyetty varmistamaan rajatarkastuksen yhteydessä. A:lle ei ollut suoritettu rajatarkastusta Suomesta poistumisen yhteydessä, eikä myöskään Virossa.
4. Syyttäjä on nostanut Helsingin käräjäoikeudessa A:ta vastaan syytteen lievästä valtionrajarikoksesta. A on kiistänyt syytteen.
Helsingin käräjäoikeuden tuomio 5.12.2016
5. Käräjäoikeus on katsonut A:n syyllistyneen lieväänvaltionrajarikokseen. Käräjäoikeuden mukaan rangaistavaa on valtionrajan ylittäminen ilman, että matkustusasiakirja on mukana. Teon rangaistavuuden kannalta ei ole merkitystä sillä, onko valtionrajan ylittävällä henkilöllä voimassa oleva passi. Käräjäoikeus on kuitenkin jättänyt A:n rangaistukseen tuomitsematta, koska syyksi luettu teko on ollut vähäinen ja koska yleisen rangaistuskäytännön mukaan määräytyvä päiväsakkorangaistus olisi tässä tapauksessa johtanut kohtuuttomaan lopputulokseen.
Helsingin hovioikeuden tuomio 15.6.2018
6. Syyttäjä on valittanut hovioikeuteen ja vaatinut, että A tuomitaan sakkorangaistukseen käräjäoikeuden hänen syykseen lukemasta rikoksesta. A on tehnyt vastavalituksen ja vaatinut, että syyte hylätään.
7. Hovioikeus on katsonut selvitetyksi, että A:lla ei ole ollut mukanaan passia tai matkustusasiakirjaa. Hovioikeus on kuitenkin hylännyt syytteen katsoen,että A:n menettely ei täyttänyt lievän valtionrajarikoksen tunnusmerkistöä.
[– –]
Valitus Korkeimmassa oikeudessa
8. Korkein oikeus on myöntänyt syyttäjälle valitusluvan siitä kysymyksestä, onko A hovioikeuden selvitetyksi katsomalla menettelyllä syyllistynyt lievään valtionrajarikokseen.
[– –]
24.Teonkuvauksen mukaisesta lievästä valtionrajarikoksesta määrätään tavanomaisesti 15 päiväsakkoa. – – Asiassa esitetyn selvityksen perusteella A:n tuloilla yhden päiväsakon rahamäärä olisi tekoaikana ollut 6 350 euroa ja sakon kokonaisrahamäärä 95 250 euroa.
Ennakkoratkaisukysymykset
34. Korkein oikeus on varattuaan asianosaisille tilaisuuden lausua ennakkoratkaisupyynnön sisällöstä päättänyt lykätä asian käsittelyä ja esittää Euroopan unionin tuomioistuimelle seuraavat ennakkoratkaisukysymykset:
1. Onko unionin oikeus, erityisesti direktiivin 2004/38/EY 4 artiklan 1 kohta, asetuksen (EY) Nro 562/2006 (Schengenin rajasäännöstö) 21 artikla tai unionin kansalaiselle kuuluva oikeus liikkua vapaasti unionin alueella, esteenä kansallisen säännöksen soveltamiselle, jolla henkilölle (riippumatta siitä, onko hän unionin kansalainen) asetetaan velvollisuus rangaistuksen uhalla pitää mukanaan voimassa oleva passi tai muu matkustusasiakirja, kun hän matkustaa jäsenvaltiosta toiseen jäsenvaltioon huviveneellä kansainvälisen merialueen kautta käymättä kuitenkaan kolmannen valtion alueella?
2. Onko unionin oikeus, erityisesti direktiivin 2004/38/EY 5 artiklan 1 kohta, asetuksen (EY) Nro 562/2006 (Schengenin rajasäännöstö) 21 artikla tai unionin kansalaiselle kuuluva oikeus liikkua vapaasti unionin alueella, esteenä kansallisen säännöksen soveltamiselle, jolla henkilölle (riippumatta siitä, onko hän unionin kansalainen) asetetaan velvollisuus rangaistuksen uhalla pitää mukanaan voimassa oleva passi tai muu matkustusasiakirja, kun hän saapuu kyseiseen jäsenvaltioon toisesta jäsenvaltiosta huviveneellä kansainvälisen merialueen kautta kuitenkaan käymättä kolmannen valtion alueella?
3. Jos kohdissa 1 tai 2 tarkoitettua estettä ei ole, onko Suomen rajan ylittämisestä ilman, että voimassa oleva matkustusasiakirja on mukana, Suomessa tavanomaisesti päiväsakkojärjestelmän mukaisesti määrättävä seuraamus direktiivin 2004/38/EY 27 artiklan 2 kohdasta ilmenevän suhteellisuusperiaatteen mukainen?
Saatuaan ennakkoratkaisun Korkein oikeus antaa asiassa tuomion.
Mitäs mieltä tästä tapauksesta? Syyttäjä on valittanut korkeimpaan oikeuteen asti rikosasiassa, jossa on kyse siitä, onko huviveneellä Virossa käynyt syyllistynyt lievään valtionrajarikokseen, kun hänellä ei ollut passia tai muuta matkustusasiakirjaa mukanaan. Hänen henkilöllisyytensä on kuitenkin voitu tarkistaa jo rajatatarkastuksessa, ja passin voimassaolokin olisi voitu tarkistaa samalla rekisteristä. Nyt korkein oikeus pyytää Euroopan unionin tuomioistuimelta asian ratkaisemista varten ennakkoratkaisua unionin oikeuden tulkinnasta.
https://korkeinoikeus.fi/material/a...GJwTL8E5x/R2018.618_ennakkoratkaisupyynto.pdf
Jos oli välttämätöntä hakea ennakkotapausta, niin oliko pakko käyttää hovin kautta. Suoraan korkeimpaan käräjäoikeudesta. jonkun saamelaisten kalastusrikoksen kanssa tehtiin näin.Mitäs mieltä tästä tapauksesta? Syyttäjä on valittanut korkeimpaan oikeuteen asti rikosasiassa, jossa on kyse siitä, onko huviveneellä Virossa käynyt syyllistynyt lievään valtionrajarikokseen, kun hänellä ei ollut passia tai muuta matkustusasiakirjaa mukanaan. Hänen henkilöllisyytensä on kuitenkin voitu tarkistaa jo rajatatarkastuksessa, ja passin voimassaolokin olisi voitu tarkistaa samalla rekisteristä. Nyt korkein oikeus pyytää Euroopan unionin tuomioistuimelta asian ratkaisemista varten ennakkoratkaisua unionin oikeuden tulkinnasta.
https://korkeinoikeus.fi/material/a...GJwTL8E5x/R2018.618_ennakkoratkaisupyynto.pdf
Paljonko resursseja tuhlattiin siihen että poliisi tutki kansanedustajan raamatun siteerauksia?Suomessa riittää kyllä resursseja poliisilla tutkia sitä, kun kansanedustaja siteeraa raamattua, mutta väkivaltarikosten tutkimiseen (edes silloin kun tilanne on päivänselvä että mitään oikeaa tutkintaa ei tarvi tehdä) ei resurssit riitä, 2.5 vuotta tapahtunut aivovammaan johtanut rikos (jossa tekijä selvillä) odottaa että poliisi saa virallisesti tutkinnan päätökseen ennen kuin oikeudenkäytni voidan käydä.
Mies hakattiin 2,5 vuotta sitten ja odottaa yhä oikeuskäsittelyä, koska poliisi ei ehdi – näin rajusti rikosten tutkinta-ajat ovat venyneet
Ihan liikaa. Eikä tämä resurssien tuhlaus ole vielä edes ohi, sillä ymmärtääkseni tämä menee käräjäoikeuteen.Paljonko resursseja tuhlattiin siihen että poliisi tutki kansanedustajan raamatun siteerauksia?
Käräjäoikeudet on aika tukossa ollut vissiin aina. Poliisihan ei tiettyjä rikoksia tutki juuri ollenkaan. Esim. Omaisuusvarkaudet. Niitä lähinnä selvinnee muiden rikosten yhteydessä. Sinänsä varmaan ihmisiä risoo että tutkintaa riittää rikoksiin jotka ei varmaan valtaosan mielestä ole niin vakavia. Esim juuri tuo vihapuheIhan liikaa. Eikä tämä resurssien tuhlaus ole vielä edes ohi, sillä ymmärtääkseni tämä menee käräjäoikeuteen.
Käräjäoikeudet on aika tukossa ollut vissiin aina. Poliisihan ei tiettyjä rikoksia tutki juuri ollenkaan. Esim. Omaisuusvarkaudet. Niitä lähinnä selvinnee muiden rikosten yhteydessä. Sinänsä varmaan ihmisiä risoo että tutkintaa riittää rikoksiin jotka ei varmaan valtaosan mielestä ole niin vakavia. Esim juuri tuo vihapuhe
Oikein mukava oli tehdä rikosilmoitusta varkaudesta, lähetät kuvia varkaista, heidän kulkuneuvosta ja anastetusta tavarasta saadakseen pian vastauksen tutkinnan keskeytyksestä. Perus liirum laarumit ja homma meni ö-mappiin.Käräjäoikeudet on aika tukossa ollut vissiin aina. Poliisihan ei tiettyjä rikoksia tutki juuri ollenkaan. Esim. Omaisuusvarkaudet. Niitä lähinnä selvinnee muiden rikosten yhteydessä. Sinänsä varmaan ihmisiä risoo että tutkintaa riittää rikoksiin jotka ei varmaan valtaosan mielestä ole niin vakavia. Esim juuri tuo vihapuhe
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi 47-vuotiaan polkupyöräilijä-ärisijän kolmesta pahoinpitelystä, yhdestä lievästä pahoinpitelystä, kahdesta laittomasta uhkauksesta ja lievästä vahingonteosta 60 päivän ehdolliseen vankeuteen. Hän joutuu maksamaan uhreille erinäisiä korvauksia lähes 2 200 euroa.
Mitä on tuomio neljästä pahoinpitelystä ja parista laittomasta uhkauksesata suomessa?
... no ei oikein mitään; 60 päivää ehdollista ja 2200 euroa korvauksia jaettuna uhreille. Eli seuraavan kerran kun joku pahoinpitelee, niin kannattaa muistaa että voit saada jopa 550 korvauksia ja tekijä jopa 15 päivää per teko...
Espoossa piinannut liikenneraivoaja tuomiolle – videot näyttävät, kuinka polkupyöräilijä rähisi silmittömästi ja pahoinpiteli autoilijan
Oma villi arvaus on että kuka tahansa itseään tekijää vastaan puolustanut olisi, jälleen, saanut isommat tuomiot.
60 päivää tuntemattoman hakkaamisesta ei ole yhtään mitään.Hoitoon toi äijä pitäis saattaa. Mutta että yksi lyönti ja yksi fillarin kaataminen ja linnaako siitä pitäisi tulla? Laittomat uhkaukset näkyy olleen mallia "lähen milloin vaan sun kanssa tonne metsään".
60 päivää tuntemattoman hakkaamisesta ei ole yhtään mitään.
60 päivää tuntemattoman hakkaamisesta ei ole yhtään mitään.
Se tarkoittaa että voit tehdä saman käytännössä 6 kertaa vuodessa, niin että jäät joka kerta kiinni ja joudut oikeuteen (tosiasiassa nuokin yhdistettäisiin ja tuomio pienennettäisiin). Jos olet esim. varaton, niin silloinhan 60 päivää on ainoa mitä saat kärsiä.
Jos ehdollista on pakko antaa, niin olisi edes niin pitkä että hieman rajoittaisi toimintaa ehdollisen rikkomisen puolesta.
Yksilö on kuitenkin osoittanut että hänen toimintatapansa ei ole millään tapaa hetken mielijohde, vaan jatkuvaa.
Tuomion ns. "pelote" on käytännössä siis nolla.
Tässä maassa ei näköjään saa enää oikeutta muuta kuin korpilakituomioistuimesta.Ehdollista siitä, että aiheutti toisen ihmisen kuoleman.
![]()
Öinen surmanisku lopetti yhden elämän ja pilasi toisen: Keskustorin pahoinpitelijä kantaa tekoaan lopun ikäänsä
Iäkäs mies taisteli hengestään yli viikon sairaalassa.www.iltalehti.fi
Yksi lyönti maksoi paitsi ihmishengen, myös yli 30 000 euroa rahaa.
Viisi uhrin läheistä tuomittiin saamaan tekijältä 5 000 euroa korvauksia, ja tuomittu joutuu korvaamaan vielä hautajaiskulut ja oikeudenkäyntikulut.
Tuomio ei ole lainvoimainen.
Isoisä värväytyi poliiksi pääkaupunkiseudulle sotien jälkeen, jolloin pääkaupunkiseutua vaivasi rikosaalto. Maa oli sodan jälkeen sekaisin, tavaroista ja elintarvikkeista oli pulaa. Lisäksi oli sodasta seonneita väkivaltaisia ja sekavasti käyttäytyneitä miehiä, joille ei ollut tarjolla hoitoa.Olen itse kauan ihmetellyt, kun monista vakavistakin rikoksista saattaa tulla ehdollisia tuomioita. Ja jos täyskriminaalit ajattelee asiasta yllä olevan mukaisesti (ja mitä se yhdyskuntapalvelu sitten käytännössä on??), niin olisikohan siinä asiassa jotain tarkasteltavaa ja muutoksentarvetta?
Asiat ovat muuttuneet viimeisen 30 vuoden aikana. Nyt oikeuslaitos etsii yhdessä veronmaksajien kustantaman puolustusasianajajan kanssa pienimmätkin syyt, joilla tekijän rangaistus saadaan minimoitua.
Otetaan vaikka keskivankiluku vuosina 1974-2018. Väestömäärä kasvaa, mutta vankimäärä vain pienenee.Onko sulla esittää jotain tilastoa, joka osoittaisi tämän todeksi?
Otetaan vaikka keskivankiluku vuosina 1974-2018. Väestömäärä kasvaa, mutta vankimäärä vain pienenee.
1974: 5104
1984: 4524
1994: 3275
2004: 3577
2014: 3097
2018: 2910
Lähteet:
Tilastokeskus - Vankeja oli päivittäin keskimäärin 3 577 vuonna 2004
tilastokeskus.fi
![]()
Onnistuisivatko ruokaostokset vankilahintaan? – Näin paljon vangin ruoka maksaa
Vankien ruoan hinnasta noin 45 prosenttia on elintarvikekuluja.www.ksml.fi
Vähän pelkään, että sinulle ja läheisellesi sielulle Paapaalle ei kelpaa mikään esittämäni statistiikka. Jätän osaltani keskustelun tähän.Ei hyvää päivää sentään
Kannattaisiko mieluummin verrata vaikka erilaisten rikosten määrän kehittymistä vankien määrään? Rikosten määrä yhteiskunnassa ei käsittääkseni ole mikään luonnonvakio.
Ne on vapautettu Ruotsissa, millä on hyvin vähän tekemistä suomalaisen oikeusjärjestelmän kanssa. Lisäksi "vangittu poissaolevana" tarkoittaa juuri sitä eli on tehty vangitsemismääräys huolimatta siitä, että kyseinen henkilö ei ole poliisin hallussa. Mikä ongelma?
Varmaan se, että poliisin "asiakas" on "vangittu". Kielenkäyttö siis lähenee orwellimaista.
Vangittavaksi vaaditulle, jota ei ole pidätetty, tulee lähtökohtaisesti antaa tilaisuus tulla kuulluksi vaatimuksesta. Jos kuuleminen jätetään toteuttamatta, kyseessä on vangitseminen poissaolevana. Lain mukaan henkilö voidaan julistaa vangittavaksi poissaolevana vain kolmessa tilanteessa: 1) vangittavaksi vaadittu ei ole Suomessa, 2) hänen on tiettymättömissä, tai 3) hän välttelee esitutkintaa tai oikeudenkäyntiä.
Siis tehty vangitsemismääräys henkilöstä, joka ei ole poliisin hallussa. Vähän kuin tehty pidätysmääräys henkilöstä, jonka sijainti ei ole tiedossa sillä lisäyksellä, että vangitaan tavatessa. Mikä epäselvää?
Rautalanka:
Muussa tapauksessa ihminen voisi aktiivisella välttelyllä estää vangitsemispäätöksensä tekemisen.
Niin. Eli suomeksi on tehty vangitsemispäätös vangittavaksi aiotun ollessa käsittelystä poissa. Häntä ei kuitenkaan ole vangittu. Poissaolevana tai muuten.
Varmaan se, että poliisin "asiakas" on "vangittu". Kielenkäyttö siis lähenee orwellimaista.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.