Kannattaa katsoa peiliin sen keskustelun paskomisen kanssa, kun itse postaa tällaisia.
Kun käytetään virheellisiä termejä, niin
1) ihmiset voivat ymmärtää asian eri tavalla kuin se on tarkoitettu ymmärrettäväksi
2) on paljon helpompi siirrellä maalitolppia ja olkiukkoilla, väittää itse tarkoittaneensa jotain jota ei tarkoittanut tai väittää toisen tarkoittaneen jotain mitä se ei tarkoittanut.
3) ja kun itse käyttää vääriä termejä, on todennäköisesti myös ymmärtänyt ne termit väärin tekstissä mistä nitä on lukenut tai puheessa jota on kuunnellut, ja on ymmärtänyt sen lukemansa tekstin tai kuulemansa puheen sisällön väärin.
Tämän takia on tärkeää, että keskustelussa ihmiset ymmärtävät käyttämiensä termien oikean merkityksen ja käyttävät oikeita termejä, eikä termejä, jotka on "vähän sinnepäin".
Mutta alkaa mennä offtopiciksi..
Jos palataan lähemmäksi aihetta ja alkuperäistä postausta, johon reagoin, niin
1) valmisteveroilla
2) tullimaksuilla
3) hintasäätelyllä
4) syöttötariffeilla
5) tukimaksuilla
on kaikilla aivan erilaiset vaikutukset tuotteiden hintoihin ja talouden toimintaan. Tariffit liittyvät näihin kaikkiin, mutta tariffi ei ole synonyymi millekään näistä.
Jos haluaa puhuta tullimaksuista, kannattaisi käyttää sanaa "tullimaksu". Jos haluaa puhua valmisteveroista, kannattaa käyttää sanaa "valmistevero".
Ja turhan byrokratian vaikutus talouden toiminnalle on usein selvästi haitallisempaa kuin tullimaksujen, vaikka molemmat nostaisivat hintoja yhtä paljon, tullimaksuista jää rahaa käteen valtiolle kun taaas byrokratian pyörittäminen maksaa yhteiskunnallekin rahaa (sen lisäksi että se maksaa työaikaa firmoille ja nostaa niiden kustannuksia)