• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ei todellakaan. Olen samaa mieltä tuosta karsimisesta. En vain usko että se ratkaisee alkuunkaan ongelmaa. Luulisi, että ongelman ratkaisut lähtisi yksityiseltä puolelta. Tarvisi firmoja, joilla on kasvamishaluja ja kykyjä.
Kasvuhalua yrityksille olisi hyvä lisätä siten, että yrittämisen kitkaa poistettaisiin ja että se olisi reitti vaurastumiselle. Raha motivoi ihmisiä, ja jos rahaa verotetaan pois, niin silloin laskee myös halu tehdä mitään muuta kuin minimin.
 
Suomen kotimaisen ostovoiman laskemisesta ja kulutushaluttomuuden lisääntymisestä on ollut pidempään puhetta, mutta puheet ovat kaikuneet kuuroille korville nykyisessä hallituksessa ja sitä edeltäneissä hallituksissa.

Joulukuussa 2024 Askon ja Sotkan huonekaluliikkeet omistanut Indoor Group meni saneeraukseen ja on tällä hetkellä myynnissä. Maskun kalustetalo on tehnyt 2023 tilikaudesta lähtien isoja tappioita.

Kun asuntoja ei rakenneta, eikä asuntoja vaihdeta, eivät huonekalutkaan mene kaupaksi. Toivo Sukari sanoo, että ihmiset säästävät, eivätkä osta nykyisiinkään asuntoihinsa uutta sohvaa tai sänkyä.

Voi kunpa äärioikeistohallitus olisi ollut nimensä veroinen, saneerannut huolella julkisen sektorin loisivista rönsyistä, ja sitten alentanut selvästi maailman korkeimpiin kuuluvaa keskituloisten verotusta. Näitä ongelmia ei olisi, ei ainakaan tässä mittakaavassa.


Hieno juttuhan se on että ihmiset eivät osta uutta romua loputtomasti ja dumppaa vanhoja kaatopaikalle.

Jos jotain sohvaa tarvitsen. Niin menen IKEAan. En Maskuun. Sitä sohvaa käytetään 20v+.

Suomen kansa on köyhää ja jotkut oligarkit kuten sukarit puuhastelevat jotain. Muut kituuttavat jollain perustulolla?

Asuntoja toki rakennetaan. Mutta ne on jotain betonikuutioita isoissa kaupungeissa. Loput on jotain homepesiä, jotka puretaan 10v päästä ja rakennetaan uudelleen. Kaikille on töitä täten.
 
Ei todellakaan. Olen samaa mieltä tuosta karsimisesta. En vain usko että se ratkaisee alkuunkaan ongelmaa. Luulisi, että ongelman ratkaisut lähtisi yksityiseltä puolelta. Tarvisi firmoja, joilla on kasvamishaluja ja kykyjä.
Tuplabonus. Julkisen turhat siirtyy yksityiselle. Saadaan lisää parempaa yksityistä puolta ja julkisen menoja pienemmäksi. Samalla voi myös julkisen toiminta tehostua ja byrokratia vähentyä.
 
Kyllä! Sohvan, kirjahyllyjen, tuolien jne. pitää kestää se 20v+.

Turha kuvitella että dumppaan sohvat vuoden välein kaatopaikalle ja haen jostain Maskusta uudet ála 2500€ tilalle. Että oligarkeilla kuten sukareilla businekset pyörii?

Kuka nyt muuttaa johonkin uuteen 15 m^2 betonikuutioon Hervantaan katselemaan jotain spurguja masentavasta ikkunasta? Sitä se rakennusteollisuus on Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno juttuhan se on että ihmiset eivät osta uutta romua loputtomasti ja dumppaa vanhoja kaatopaikalle.

Jos jotain sohvaa tarvitsen. Niin menen IKEAan. En Maskuun. Sitä sohvaa käytetään 20v+.

Suomen kansa on köyhää ja jotkut oligarkit kuten sukarit puuhastelevat jotain. Muut kituuttavat jollain perustulolla?

Asuntoja toki rakennetaan. Mutta ne on jotain betonikuutioita isoissa kaupungeissa. Loput on jotain homepesiä, jotka puretaan 10v päästä ja rakennetaan uudelleen. Kaikille on töitä täten.
TheExorcist sanoi:
Kyllä! Sohvan, kirjahyllyjen, tuolien jne. pitää kestää se 20v+.

Turha kuvitella että dumppaan sohvat vuoden välein kaatopaikalle ja haen jostain Maskusta uudet ála 2500€ tilalle. Että oligarkeilla kuten sukareilla businekset pyörii?

Kuka nyt muuttaa johonkin uuteen 20 m^2 betonikuutioon Hervantaan katselemaan jotain spurguja masentavasta ikkunasta? Sitä se rakennusteollisuus on Suomessa.
Pahoittelen etukäteen: ei ole tarkoitus olla ilkeä tai viedä keskustelua henkilöön, mutta nyt on vähän kyseenalaistettava että mistä näissä koko viesteissä oikein on kyse.

Ensinnäkin oligarkki terminä tulee sanasta oligarkia johon vaurauden lisäksi keskeisesti liittyy poliittinen valta jota Sukarilla ei ole omien huonekaluliikkeidensä ja parin kauppakeskuksen ulkopuolella millään mittarilla. Tämän toistelu useammassa kuin yhdessä viestissä ei tee hänestä oligarkkia tai vakuuta siitä että ymmärrät mitä sana tarkoittaa.

Toiseksi, herää kysymys oletko ikinä ostanut sohvaa. Ai että oikein haet kunnon sohvan Ikeasta joka kestää 20v+ etkä Maskusta vuoden välein dumpattavaa rihkamaa? Oletko käynyt Ikeassa? On siellä varmaan jokunen kestäväkin sohva myynnissä, mutta kyseinen ketju profiloituu ruotsalaisilta lihapullilta maistuvien ruotsalaisten lihapulliensa ja jauhomuusinsa lisäksi erittäin vahvasti muovisten keittiövälineiden ynnä muun Temusta seuraavan kertakäyttörihkaman myymisessä jonka valmistus maksaa 0.20€ ja myyntihinta on 1€ ja josta sulaa pinta kun sillä valmistaa ruokaa pannulla.

Kolmanneksi, rakennusala ja asuntokauppa on ollut jäissä korkotason noustessa ja inflaation kasvaessa viime vuosina. Tähän viitattiin kalustemyymälöiden myynnin heikkenemisen yhteydessä. En ymmärrä miten mielipiteesi Hervannan betonikuutioista liittyy mitenkään tähän aiheeseen jonka taustalla on syynä suomalaisten heikentynyt ostovoima. Hervannan betonikuutiot on monilta osin opiskelija-asuntojen tarpeeseen rakennettuja ja niissä asuu paljon Hervannassa ja muualla Tampereella opiskelevia opiskelijoita.

Muiden kuin betonikuutioiden leimaaminen homepesiksi ja käsitys siitä että homeongelmasta kärsivän talon purku 10 vuoden jälkeen olisi jotenkin yleistä viittaavat vähän siihen ettei rakennusalakaan ole ominta alaasi? Suomessa ei ole ymmärretty homeesta oikein mitään 30+ vuotta sitten ja siitä johtuu enimmät homeongelmat Suomessa. Avainsanoja ilmanvaihto ja sen tasapaino, kapilaarinen kosteus ja tiiveys mm. kosteussulku. Toki uusiakin rakennuksia näkee joissa todetaan hometta jo parin vuoden jälkeen, mutta ne ovat poikkeustapauksia ja niissä ongelman synty on räikeät laiminlyönnit tavaran säilömisessä taivasalla jne.

Edit: jos nyt vielä selkeyttäisin pointtiani niin Suomen valtion default 2030-luvulla kun on ketjun nimi niin täällä käsitellään Suomen taloudellista mahalaskua sen eri muodoissa. Tämä Sukari liittynee aiheeseen enemmänkin niinku siten että se myy jotain huonekaluja jossain ja omistaa jotain kauppakeskuksia jossain ja jotkut käy niissä ostamassa jotain. Näin Suomeen tulee verovaroja, työpaikkoja ja kaiken tämän edellytys on suomalaisten ostovoima eli kulutettavissa oleva rahamäärä. Ikean myynnistä raha valuu enemmän Ruotsin kuin Suomen valtiolle, joten siinäkin on yksi asia jota kannattaa miettiä jos nyt ketjun aihe kiinnosti jollain tapaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Ruotsissa on osattu poliittisilla keinoilla luoda parempi ilmapiiri ja ympäristö menestymiselle. Tästä on björn wahlroos, timo ahopelto ja moni muu puhunut.

Toinen puoli, että ruotsissa on tajuttu hyvään tapaan toteutettu ruotsi ensin ajattelu, Yksi esimerkki tästä on, että ruotsissa järjestivät asiat niin, että isommaksikin kasvavat startup-yritykset löytävät rahoituksen ruotsista ja voitot jäävät ruotsiin. Suomessa käy niin, että firmat aika herkästi myydään ulkomaisille ja voitot valuvat ulkomaille(wolt, rovio, supercell jne jne). Syystä XYZ varakkaat suomalaiset eikä edes valtio halua pitää isompia pääomia kiinni isommissa startupeissa skaalaten toimintaa maailmanlaajuiseksi. Esim. se wolt.
Suomessa ei juuri ole varakkaita ihmisiä.

Suomessa on 300 yksityistä yritystä jotka työllistää yli 500 henkeä ja niistä 75 on perheyrityksiä.

1700 ihmistä omistaa yli puolet suomen listaamattomien yritysten varallisuudesta. Yhä suuremmissa määrin nämä on eläkeiässä muuttanut tai muuttamassa muualle välttääkseen perintäveroja.

Loput meistä voi jäädä taistelemaan aina pienenevästä määrästä murusia pöydällä kun muu maailma on syönyt paistit ja graavilohet ensin.

Itse kannatan niiden yksinkertaisten työtehtävien tarjoamista ihmisille. Suomalaisessa markkinaortodoksiassa se vaan nähdään tempputyöllistämisenä, vaikka kyse on lähinnä ihmisten pitämisestä motivoituneena osallistumaan yhteiskuntaan myös huonojen aikojen yli. Niitä jotka ei osallistu ei taida kiinnostaa yhtään jonkun työssäkäyvän nurinat siitä että pitäs mennä töihin ja tehä sitä ja tätä.
En tiedä, mitä tarkoitat Suomalaisella markkinaortodoksialla, mutta AY-liike on romuttanut Suomesta markkinatalouden voimin toimivan työmarkkinan.

Suuri osa työelämän ulkopuolella olevista ihmisistä ei ole työehtosopimusten minimipalkan tasolla tuottavuudessa. Tämä myös pitää heidät syrjäytyneinä, koska ei ole keinoa astua työelämään oppimaan työelämässä tarvittavia taitoja tai edes ylläpitämään tavallisia arjen rutiineja.

Matalapalkkaiset palvelutyöt katoavat, koska eivät ole riittävän tuottavia pakotettuun palkkaan nähden ja näin myös entry-level töitä kouluttamattomille ei voi tarjota. Mieluummin on valittu yhteiskunnassa tie, missä "korkeapalkkaisillakaan" ei ole varaa - tai ainakaan se ei ole järkevää - palkata ihmisiä tekemään palveluita. Ne, joilla ei ole työtä tai osaamista työelämän korkeaan vaatimukseen (minkä palkkataso määrittelee) on jätetty mieluummin yhteiskunnassa tukiverkkojen varaan ja sinne he myös jäävät suurella todennäköisyydellä.
 
Loput meistä voi jäädä taistelemaan aina pienenevästä määrästä murusia pöydällä kun muu maailma on syönyt paistit ja graavilohet ensin.
Yksityisen puolen veronmaksajan kannalta varmaan parempi maksaa sossun kautta rahaa kuin maksaa julkisen puolen suojatyöpaikkojen ylläpitoa. Parempi saada hallintahimmeli ja byrokratia kuntoon. Raha ei tule seinästä paitsi jos saadaan otettua rajattomasti nollakorkoista lainaa(ei saada)
 
Yksityisen puolen veronmaksajan kannalta varmaan parempi maksaa sossun kautta rahaa kuin maksaa julkisen puolen suojatyöpaikkojen ylläpitoa. Parempi saada hallintahimmeli ja byrokratia kuntoon. Raha ei tule seinästä paitsi jos saadaan otettua rajattomasti nollakorkoista lainaa(ei saada)
Se että ihmisiä makuutetaan kotona tukirahoilla mieluummin kuin heistä otettaisiin edes se heistä saatava pienikin työpanos työelämään on kaikille osapuolille kallein mahdollinen valinta. Verotus ja veromenot nousee samalla kun saadaan vähiten työpanosta yhteiskuntaan.

En siis missään nimessä kannata julkisen puolen työkokeiluja tai muita temppuja ihmisten työllistämiseksi. Vain yksityinen puoli voi tarjota järkevää tekemistä, millä on vaikutusta. Sen Ay-liike on estänyt.
 
Se että ihmisiä makuutetaan kotona tukirahoilla mieluummin kuin heistä otettaisiin edes se heistä saatava pienikin työpanos työelämään on kaikille osapuolille kallein mahdollinen valinta. Verotus ja veromenot nousee samalla kun saadaan vähiten työpanosta yhteiskuntaan.

En siis missään nimessä kannata julkisen puolen työkokeiluja tai muita temppuja ihmisten työllistämiseksi. Vain yksityinen puoli voi tarjota järkevää tekemistä, millä on vaikutusta. Sen Ay-liike on estänyt.
Mä puhun nyt nimenomaan suojatyöpaikoista jotka vain luovat hitausmomenttia ja byrokratiaa sen sijaan että tuottaisivat oikeasti sijoitetun rahan verran tulosta.
 
Mä puhun nyt nimenomaan suojatyöpaikoista jotka vain luovat hitausmomenttia ja byrokratiaa sen sijaan että tuottaisivat oikeasti sijoitetun rahan verran tulosta.
Nämä julkisen sektorin työllistämisprojektit on lähinnä korruptiota kaverille tai hirveää taloustaidon puutetta ymmärryksessä tai todennäköisesti molempia:


"työllistettyjä oli ainoastaan 17 ja yhtiön toimintaan oli kulunut 1,5 miljoonaa euroa. Tästä johdon palkkaan ja palkkioihin oli palanut yli 516 000 euroa.

Työkanavan perusti Marinin hallitus vuonna 2022."

Suomalaisen mediaanitulosta menee todella karkeasti tonni kuussa veroihin. Tarvittiin siis 125 henkilön koko vuoden työmäärä, että saatiin palkattua 17 henkilöä.

Jos näitä summia ajattelee sitä kautta, kuinka monen ihmisen työpanos tuhlataan täysin hukkaan näillä(kin) projekteilla niin saa ymmärrystä, millaista tuhlausta julkisella rahalla harrastellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä että poliisit, sairaanhoitajat, palomiehet jne. ovat erittäin tarpeellisia. En vain usko että 700 000 työntekijästä edes puolet kuuluu kovinkaan tarpeellisiksi luettaviin työtehtäviin jos ruvetaan oikeasti asiaa tarkastelemaan.
Niiden tarpeellisuuden määrittelee poliitikot. Jos poliitikot haluaa koko ajan tehdä virkamiehiä kuormittavia ja virkamiestarvetta lisääviä päätöksiä niin silloin ne ihmiset varmaan on tarpeellisia. Homma vaan ei mene niin että voisi sitä porukkaa vaan tuupata ulos jos se tapa millä poliitikot tekee asioita ei muutu.

Nyt vaikka esimerkkinä tämä pinnalla ollut 17 vuotiaiden autokortti erityisluvalla. Homma lähti jo alusta lähtien pieleen kun tuosta tehtiin joku Trafin poikkeusluvalla annettava homma. Tollanen lisää kuormitusta hallinnossa vrt. että ajokortin ikäraja oltaisiin vaan laskettu 17 vuoteen. Seuraavaksi taas menee resursseja kun tehdään poikkeuslupaan jotain lisäsääntelyitä siitä saako yöllä ajaa vai ei tms. turhaa pikkumaista, ja varmaan tätä pitäisi jotenkin valvoakkin muun liikennevalvonnan ohessa, niinkun jotain sähköskuuttikuskien ikiä ja mitälie. Kaikki tommonen ihan turha kuormittaa koko ajan joten jos ei se lainsäädännöntekotapa muutu niin ei voi vähentää hallintoakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä puhun nyt nimenomaan suojatyöpaikoista jotka vain luovat hitausmomenttia ja byrokratiaa sen sijaan että tuottaisivat oikeasti sijoitetun rahan verran tulosta.
Sillä perusteella mitä itse olen julkishallinnossa ollut vähän töissä, en oikein usko suojatyöpaikkojen olevan suuri ongelma virkamiestasolla. Enemmänkin ongelma on se, ettei resursseja ole tarpeeksi hoitaa asioita. Eli julkishallinnon kuormitusta lisätään koko ajan, mutta resursseja on karsittu.
 
Julkishallinnolla on aivan liikaa töitä kun ensiksi on itse keksitty ongelmia mihin tarvitaan työvoimaa.
Siitä voi syyttää poliitikkoja. Julkishallinto on hallituksen alainen. Jos tehään liibalaabasääntelyä mikä tarvitsee työtunteja hallinnossa niin ei se tarve mihinkään katoa virkamiehistöä syyttämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä voi syyttää poliitikkoja. Julkishallinto on hallituksen alainen. Jos tehään liibalaabasääntelyä mikä tarvitsee työtunteja hallinnossa niin ei se tarve mihinkään katoa virkamiehistöä syyttämällä.

Yksityisellä sektorilla mietitään miten lakisääteiset velvollisuudet täytetään nimellisesti ja julkisella miten ne täytetään kirjaimellisesti. Minusta esimerkiksi sähköinen rakennuslupakäsittely on vain vaikeuttanut asioiden käsittelemistä ja selvästi voidaan nähdä miten julkinen sektori vaikuttaa olevan itseohjautuva tilastointikone joka mielellään alkaisi hirttämään ihmisiä kadulla vain tilastoidakseen mitä ne sanovat ennen kuolemaansa. Vajojen ja aitojen lupakäsittely yrittää selvittää kaikenlaisia asioita ja itse tarkoitus ei ole millään tavalla tärkeässä osassa.

Vanhat paperiset lyhyet kaavakkeet vain siirretään sähköiseen muotoon ja sitten mietitään vuosi toisensa jälkeen mitä kaikkea voitaisiin kysyä lisää kun kerta kysellään. Seuraavana vuonna jokaiseen kysymykseen allokoidaan sekä tekijän, että lupakäsittelijän puolelta jokin asiantuntijavaatimus että varmasti on oikeita vastauksia.
 
SOTE on hyvä esimerkki himmelistä minne rakennettiin ihan turhaa byrokratiaa joka syö rahaa ja työvoimaa pois oikealta tuottavalta työltä, Tämä ennen kuin edes mietitään tietojärjestelmiä ja muita säätöjä jotka entisestään tekevät asioista vaikeampia kuin ne olisivat jos tyhjältä pöydältä suunniteltaisiin skaalautuva ja toimiva terveyden ja sairaidenhoitojärjestelmä.
 
Niiden tarpeellisuuden määrittelee poliitikot. Jos poliitikot haluaa koko ajan tehdä virkamiehiä kuormittavia ja virkamiestarvetta lisääviä päätöksiä niin silloin ne ihmiset varmaan on tarpeellisia. Homma vaan ei mene niin että voisi sitä porukkaa vaan tuupata ulos jos se tapa millä poliitikot tekee asioita ei muutu.

Nyt vaikka esimerkkinä tämä pinnalla ollut 17 vuotiaiden autokortti erityisluvalla. Homma lähti jo alusta lähtien pieleen kun tuosta tehtiin joku Trafin poikkeusluvalla annettava homma. Tollanen lisää kuormitusta hallinnossa vrt. että ajokortin ikäraja oltaisiin vaan laskettu 17 vuoteen. Seuraavaksi taas menee resursseja kun tehdään poikkeuslupaan jotain lisäsääntelyitä siitä saako yöllä ajaa vai ei tms. turhaa pikkumaista, ja varmaan tätä pitäisi jotenkin valvoakkin muun liikennevalvonnan ohessa, niinkun jotain sähköskuuttikuskien ikiä ja mitälie. Kaikki tommonen ihan turha kuormittaa koko ajan joten jos ei se lainsäädännöntekotapa muutu niin ei voi vähentää hallintoakaan.
Tai pidetty ajokortin myöntämis-ikänä vaan 18? Hyvin paljon vakavia kuolonkolareita sattunut juuri noille 17 vuotiaille. Ei mitään lisäselvittelyjä virkamiesarmeijoineen ja tietojärjestelmäpoikkeuksineen.

Yksityisellä sektorilla mietitään miten lakisääteiset velvollisuudet täytetään nimellisesti ja julkisella miten ne täytetään kirjaimellisesti. Minusta esimerkiksi sähköinen rakennuslupakäsittely on vain vaikeuttanut asioiden käsittelemistä ja selvästi voidaan nähdä miten julkinen sektori vaikuttaa olevan itseohjautuva tilastointikone joka mielellään alkaisi hirttämään ihmisiä kadulla vain tilastoidakseen mitä ne sanovat ennen kuolemaansa. Vajojen ja aitojen lupakäsittely yrittää selvittää kaikenlaisia asioita ja itse tarkoitus ei ole millään tavalla tärkeässä osassa.

Vanhat paperiset lyhyet kaavakkeet vain siirretään sähköiseen muotoon ja sitten mietitään vuosi toisensa jälkeen mitä kaikkea voitaisiin kysyä lisää kun kerta kysellään. Seuraavana vuonna jokaiseen kysymykseen allokoidaan sekä tekijän, että lupakäsittelijän puolelta jokin asiantuntijavaatimus että varmasti on oikeita vastauksia.
Jep, näin siinä käy, jos hyvinvointiyhteiskunnan annetaan jurnuttaa "rahaa on" mentaliteetilla. Sääntely vaan vuosi vuodelta lisääntyy ja porukkaa palkataan lisää. Kohta on standardit jo WC-pöntön kansillekin. (Vai onko jo?) Siirretään paperilla toimineita järjestelmiä tietojärjestelmiin ja sitten on taas armeija koodareita päivittelemässä niitä systeemeitä täältä ikuisuuteen..

SOTE on hyvä esimerkki himmelistä minne rakennettiin ihan turhaa byrokratiaa joka syö rahaa ja työvoimaa pois oikealta tuottavalta työltä, Tämä ennen kuin edes mietitään tietojärjestelmiä ja muita säätöjä jotka entisestään tekevät asioista vaikeampia kuin ne olisivat jos tyhjältä pöydältä suunniteltaisiin skaalautuva ja toimiva terveyden ja sairaidenhoitojärjestelmä.
Ja SOTE:ssa vielä sekin, että entisaikaan joka alueella oli omat tietojärjestelmät, mitkä ei lähtökohtaisesti jutelleet toisten kuntien järjestelmien kanssa. No nyt on sitten hyvinvointialueet, jotka päivittävät ja integroivat parhaillaan niitä järjestelmiä nyt alueittain. Ja käsittääkseni ei vieläkään ole mitään valtakunnallista standardia, Kantaa lukuunottamatta. Kuinkahan paljon tämä tietojärjestelmähumppakin on pelkästään syönyt rahaa? Kymmeniä miljardeja? Vai jo satoja? Väkeä kuitenkin koko maassa se reilu 5 miljoonaa, maailmassa on paljon isompia kaupunkejakin. :zoom:
 
Yksityisellä sektorilla mietitään miten lakisääteiset velvollisuudet täytetään nimellisesti ja julkisella miten ne täytetään kirjaimellisesti. Minusta esimerkiksi sähköinen rakennuslupakäsittely on vain vaikeuttanut asioiden käsittelemistä ja selvästi voidaan nähdä miten julkinen sektori vaikuttaa olevan itseohjautuva tilastointikone joka mielellään alkaisi hirttämään ihmisiä kadulla vain tilastoidakseen mitä ne sanovat ennen kuolemaansa. Vajojen ja aitojen lupakäsittely yrittää selvittää kaikenlaisia asioita ja itse tarkoitus ei ole millään tavalla tärkeässä osassa.

Vanhat paperiset lyhyet kaavakkeet vain siirretään sähköiseen muotoon ja sitten mietitään vuosi toisensa jälkeen mitä kaikkea voitaisiin kysyä lisää kun kerta kysellään. Seuraavana vuonna jokaiseen kysymykseen allokoidaan sekä tekijän, että lupakäsittelijän puolelta jokin asiantuntijavaatimus että varmasti on oikeita vastauksia.
Tästä voi syyttää poliitikkoja, jos halua olisi niiden tilastoitavien ja kyseltävien asioiden vähentämiseen tai poistamiseen niin ei virkamiehistö voi paljoa laittaa vastaan jos hallitus/euduskunta tekee päätöksen.

Tai pidetty ajokortin myöntämis-ikänä vaan 18? Hyvin paljon vakavia kuolonkolareita sattunut juuri noille 17 vuotiaille. Ei mitään lisäselvittelyjä virkamiesarmeijoineen ja tietojärjestelmäpoikkeuksineen.
Ei tuo logiikka oikein toimi tuon ikärajan alentamisessa, sillä kaikkea ei voi pitää ikuisuuksia muuttumattomana eikä siitäkään ole juuri mitään tietoa että se 18 olisi joku optimaalinen ikä ajokortille. Voisihan se olla 16 tai 19 tai joku muu. Kuolonkolareita sattuu ensimmäisinä vuosina kun ajokortti on, jos ne nyt jotenkin on osoitettavissa merkittävästi lisääntyneen voidaan ajatella, että 18 ehkä oli parempi ikä. Jos taas ei niin silloin herää kysymys, voisiko kortin antaa jo 16 vuotiaana. Suomessa vaan yleisesti vastustetaan nykyisin kaikkea ja hypitään seinille ennen kun mitään tutkittua tietoa asiasta on liiemmin edes saatavilla, eikä sitä saadakkaan kun kaikkia vaaditaan heti peruttavaksi millon milläkin perusteella.

Ideana mulla oli se, että lainsäädäntöä tehdessä ajokortin iän madalluksenkin olisi voinut tehdä siten, että se vie resursseja läheinnä siinä vaiheessa kun valmisteluja ja lainsäädäntöä tehdään, eikä jatkuvasti lain olemassaolon aikana kuten nyt tehtiin. Tän täytyy muuttua.
 
Tästä voi syyttää poliitikkoja, jos halua olisi niiden tilastoitavien ja kyseltävien asioiden vähentämiseen tai poistamiseen niin ei virkamiehistö voi paljoa laittaa vastaan jos hallitus/euduskunta tekee päätöksen.
Syyttely tai syyllisten etsiminen ei isommin auta, kuin koira jahtaisi omaa häntäänsä. Pitäisi keskittyä ongelmien löytämiseen ja korjaamiseen, koko maan eikä yhden kuppikunnan projektina. Kai kaikki julkisen ja julkisyhteisöjen ongelmat voi viime kädessä sanoa "Poliitikkojen vika" kun eivät eduskunnassa säädä asioita paremmin tai johda yhteiskuntaa fiksummin. Tosin saman argumentin toiselta puolelta voi toki syyttää myös äänestäjää. Se koira jahtaa häntäänsä, turhaa työtä syytellä/etsiä syyllisiä.
 
Syyttely tai syyllisten etsiminen ei isommin auta, kuin koira jahtaisi omaa häntäänsä. Pitäisi keskittyä ongelmien löytämiseen ja korjaamiseen, koko maan eikä yhden kuppikunnan projektina. Kai kaikki julkisen ja julkisyhteisöjen ongelmat voi viime kädessä sanoa "Poliitikkojen vika" kun eivät eduskunnassa säädä asioita paremmin tai johda yhteiskuntaa fiksummin. Tosin saman argumentin toiselta puolelta voi toki syyttää myös äänestäjää. Se koira jahtaa häntäänsä, turhaa työtä syytellä/etsiä syyllisiä.
Niin ajattelin vaan siinä kun aika usein poliitikkojen tekemisistä syytetään virkamiehiä, EUta ja millon mitäkin. Mun nähdäkseni poliitikkojen vastuuttaminen on ainoa tapa vaikuttaa rivikansalaisena noihin asioihin. Epärealistiset vaatimukset virkamiehistön irtisanomisista, jos kuitenkin virkamiestyötä lisätään poliitikkojen vaikutuksella koko ajan, ei oikein edistä mitään.
 
Yksi asia mikä mun mielestä suomen pitäisi tehdä heti on vaatimus kaikista julkisen softa/palveluprojekteista että tehdään open sourcena toteutus+dokumentaatio. Näitä samoja open source projekteja voi sitten ostaa miltä taholta tahansa, kehitys onnistuu ai-työkaluilla ilman ip-rajoituksia, voidaan jopa kouluissa tutkia ja tehdä ominaisuuksia/parannuksia. Näissä open source projekteissa voi myös sitten valveutuneet kansalaiset seurata tehdäänkö oikeasti tehokkaasti vai ei, ns. tulosvastuuta.

Security by obscurity ei ole tietoturvaa. Vaikka toteutukset olisivat open source niin serveri-instanssit missä palvelut ajossa voivat olla suljettuja.

Toki voi olla jotain armeijan/supon tms. juttuja joita ei ole syytä tehdä open sourcena. Mutta sielläkin jos on joku ohjelma jolla lasketaan päivärahat, poissaolot tms. niin mikä järki maksaa ja kehitellä proprietarya.

Toinen mikä pitäisi ajaa välittömästi läpi on kaikki valtion menot julkiseksi, julkinen kuittitetokanta mistä löytyy pennilleen menot. Tän jälkeen voidaan skriptalla hakea kampaviinerit sun muut ja painaa delete napilla pienistä puroista budjettia kuntoon. Tähänkin kansallisen turvallisuuden kannalta voidaan tehdä supo/puolustusvoimat poikkeus. Data tottakai anonymisoidaan niin ettei voida katsoa että pirjo söi viisi kampaviineriä ja petteri kymmenen.
 
Yksi asia mikä mun mielestä suomen pitäisi tehdä heti on vaatimus kaikista julkisen softa/palveluprojekteista että tehdään open sourcena toteutus+dokumentaatio. Näitä samoja open source projekteja voi sitten ostaa miltä taholta tahansa, kehitys onnistuu ai-työkaluilla ilman ip-rajoituksia, voidaan jopa kouluissa tutkia ja tehdä ominaisuuksia/parannuksia. Näissä open source projekteissa voi myös sitten valveutuneet kansalaiset seurata tehdäänkö oikeasti tehokkaasti vai ei, ns. tulosvastuuta.
Pelkkä avoin koodi ei riitä. Esimerkkinä yliopistoissakin nuo Sisu/Peppi-konsortiomallit on helvetin kankeita ja vaikka koodi voi tavallaan olla avoin, niin absoluuttisesti mitään ominaisuuksia ei saa korjattua/lisättyä. Käytännössä sama kuin olisi kokonaan suljettua.
 
Pelkkä avoin koodi ei riitä. Esimerkkinä yliopistoissakin nuo Sisu/Peppi-konsortiomallit on helvetin kankeita ja vaikka koodi voi tavallaan olla avoin, niin absoluuttisesti mitään ominaisuuksia ei saa korjattua/lisättyä. Käytännössä sama kuin olisi kokonaan suljettua.
Avoin malli olisi hyvä askel eteenpäin versus vendor lock in ja piilossa puuhaaminen. Vielä kun tähän päälle ip-rajoitukset "meidän koodia ei saa laittaa pilveen" niin et välttämättä voi edes tehostaa koodaamista ai-avustimien kautta. Seuraava steppi olisi pakottaa koko maa yhteen ratkaisuun eikä esimerkiksi nykyisenkaltaista sillisalaattia SOTE-alueiden sisällä tms.
 
Avoin malli olisi hyvä askel eteenpäin versus vendor lock in ja piilossa puuhaaminen. Vielä kun tähän päälle ip-rajoitukset "meidän koodia ei saa laittaa pilveen" niin et välttämättä voi edes tehostaa koodaamista ai-avustimien kautta.
Lähinnä vaan meinaan tota, että se avoimuus ei pelkästään riitä, jos organisaatiokulttuuri on joustava kuin rautakanki. Esim. nyt jos huomaat jossain tietojärjestelmässä työtehoa valtavasti syövän paskuuden, niin joku voi lakonisesti todeta, että tällaisia ne on, mutta et saa mitenkään viestittyä tätä ikinä niille jotka voisivat tehdä jotain asialle. Ensinnäkin se raportointi on niin saatanan työlästä, ettei omaa työaikaa ole lupa käyttää niin paljon ja vaikka tekisit ilmaiseksi omalla ajalla sen työn, joku bugien korjaaminen on asiaa hoitaville helvetin vieras juttu - ihan kuin ekaa kertaa tulisi vastaan että palautettakin voi tulla. Ettei vaan olisi muutosvastarintaa - laitetaan valittaja kurssille ottamaan selvää onko ongelma oman pään sisällä. Ja jos lopulta todetaan, että vikaa on, niin tarvii laittaa toivelistalle seuraavaan isoon iteraatioon, joka on 10-20 vuoden päästä, kun kaikki menee taas uusiksi. Kyllähän avointa koodia kohtalaisesti jo käytetään pl. jotkut apotti-mammutit.
 
Lähinnä vaan meinaan tota, että se avoimuus ei pelkästään riitä, jos organisaatiokulttuuri on joustava kuin rautakanki. Esim. nyt jos huomaat jossain tietojärjestelmässä työtehoa valtavasti syövän paskuuden, niin joku voi lakonisesti todeta, että tällaisia ne on, mutta et saa mitenkään viestittyä tätä ikinä niille jotka voisivat tehdä jotain asialle. Ensinnäkin se raportointi on niin saatanan työlästä, ettei omaa työaikaa ole lupa käyttää niin paljon ja vaikka tekisit ilmaiseksi omalla ajalla sen työn, joku bugien korjaaminen on asiaa hoitaville helvetin vieras juttu - ihan kuin ekaa kertaa tulisi vastaan että palautettakin voi tulla. Ettei vaan olisi muutosvastarintaa - laitetaan valittaja kurssille ottamaan selvää onko ongelma oman pään sisällä. Ja jos lopulta todetaan, että vikaa on, niin tarvii laittaa toivelistalle seuraavaan isoon iteraatioon, joka on 10-20 vuoden päästä, kun kaikki menee taas uusiksi. Kyllähän avointa koodia kohtalaisesti jo käytetään pl. jotkut apotti-mammutit.
Ymmärrän hyvin ettei pelkkä avoimuus riitä. Joskus open sourcea tehneenä niin oli aika jäätävä aloitus kun community ei tunne kuka siellä yrittää puskea patchia sisään.

Valtion tapauksessa kuitenkin valtio omistaisi ja aloittaisi ne open source projektit mihin ostetaan toteutusta. Täten projektien kulttuurin voi asettaa valtio + maksajalla on valtaa. Tarkoitus ei siis ole maagisesti kuvitellä, että open source community tekee asiat vaan valtiovetoisesti aloittaa valtion himmelit open source projekteina mihin valtio ostaa toteutukset. Maksaja määrää. Tämä sitten samalla avaa mahdollisuuksia sen ulkopuolelta mitä valtio ostaa. Esim. kouluissa voitaisiin tehdä harjoitusprojekteja/lopputöitä/... valtion open source projekteihin liittyen.

Bonus on tietenkin se, että kun valtion projektit ovat sopivalla open source lisenssillä niin projektien alipalasiin voidaan imaista nätisti mukaan muita open source projekteja tarpeen mukaan. vrt. android. Toinen bonus, että koska koodi on avointa niin ei ole rajotteita esim. ai avustimien käytön kanssa, on jopa suotavaa että ai avustimet/mallit oppivat näistä open source projekteista niin säästyy valtion rahaa parempien avustimien ansiosta.

Konkreettisesti voi kysyä esim. kannatiko lähteä ostamaan suljettu epic mumps(josta on todell vaikea päästä eroon, lisenssimaksut juoksee maailmanloppuun asti...) vai olisiko pienemmällä rahamäärällä rakennettu open source ratkaisu. Tiedän että on olemassa epic:lle huonompi open source kilpailija. Tässä kohtaa olisi vointu miettiä tehdäänkö uusi tyhjästä vai onko joku projekti jota voidaan sujuvasti jatkokehittää suomen tarpeisiin joko sellaisenaan tai forkattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 833
Viestejä
4 815 210
Jäsenet
77 980
Uusin jäsen
JNIE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom