• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Onko kansa ottanut mielestäsi holtittomadti velkaa? Työttömyys on nousussa ja tukia alennetaan, joten sen takia on varaa pienempään lainaan ja ihmiset varautuvat mahdolliseen työttömyyteen. Säästöjäkin täytyy olla tässä tilanteessa. Matalat korot ei paljoa auta tuossa, ei lainaakaan saa kovin helposti asuntoihin.
Tuota juuri tarkoitin, että kuluttajat viisaasti varautuvat pahimpaan pyrkimällä minimoimaan lainamääränsä ja vähentämällä kulutusta, jotta on edes jotain sukanvarressa siinä vaiheessa kun paska osuu valtion tuulettimeen.

EDIT:
Tämä firma osti 25.9.2025 hesarin koko etusivun mainokselle, jossa oli kannanotto valtion holtittomaan velkaantumiseen. Kirjoitettu anomuskirjeen muotoon ja osoitettu Euroopan komissiolle. Mainoksessa vaaditaan Suomen asettamista velkasaneeraukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota juuri tarkoitin, että kuluttajat viisaasti varautuvat pahimpaan pyrkimällä minimoimaan lainamääränsä ja vähentämällä kulutusta, jotta on edes jotain sukanvarressa siinä vaiheessa kun paska osuu valtion tuulettimeen.

EDIT:
Tämä firma osti 25.9.2025 hesarin koko etusivun mainokselle, jossa oli kannanotto valtion holtittomaan velkaantumiseen. Kirjoitettu anomuskirjeen muotoon ja osoitettu Euroopan komissiolle. Mainoksessa vaaditaan Suomen asettamista velkasaneeraukseen.
Nyt vallassa oleva "oikeistohallitus" on julkisen sektorin kasvattamisen suhteen lähes yhtä vasemmistolainen kuin edellinen huulipunahallitus. Nähtävillä on ainoastaan harmaan värin sävyeroja.

Käytännöllisesti katsoen yhtään mitään merkittäviä säästöjä julkissektorista ei ole kyetty tekemään. Vähän juustohöyläilyä sieltä-täältä, ettei vain kukaan jäsenkirjan omistama ja reilukerhoon kuuluva tule irtisanotuksi. Voi hyvä sylvi...

Kaikista merkittävimmät säästöt "oikeistohallitus" on tehnyt kansalaisten etuja pienentämällä: sosiaalitukileikkaukset ja hyvinvointialueiden asiakasmaksumuutokset. Palkansaajien ansiosidonnaista leikattiin rajusti siten, että jo 4000 euron bruttopalkalla leikkuri vie 40 etuuspäivän jälkeen peräti 419 euroa kuussa. Omistusasuntoon ei enää saa ansiosidonnaista. Sitten ihmetellään miksi keskituloiset säästää, eivätkä enää osta mitään. Veroeurot kyllä kelpaa kovapalkkaisten kampaviinerikyöstien leivosten ostamiseen, mutta heti kun palkansaaja jää pulaan niin valtio hylkää heti.

Aivovammaiset hiiretkin kykenisivät hoitamaan Suomen taloutta paremmin kuin nämä pellet.
 
Viimeksi muokattu:
Törmäsin X:ssä tällaiseen KL:n toimittajan lainaukseen Kari Kivelän uudesta kirjasta:
"Juha Sipilän hallituskauden lopulla Suomessa oli 294 kuntaa, joista 29 oli maksajia ja 263 maksunsaajia. Tämän kuntarakenteen päälle velkainen Suomi alkoi rakentaa maakuntahallintoa.”

Kirjaa en ole lukenut, mutta Kivelä kiteyttää ongelmat hyvin. Sotealueita pitäisi olla korkeintaan viisi ja kuntia maksimissaan 50. Siihen suuntaan pitäisi mennä, mutta jos Kepu on seuraavassa hallituksessa ei homma muutu mihinkään. Valitettavasti.
 
Törmäsin X:ssä tällaiseen KL:n toimittajan lainaukseen Kari Kivelän uudesta kirjasta:
"Juha Sipilän hallituskauden lopulla Suomessa oli 294 kuntaa, joista 29 oli maksajia ja 263 maksunsaajia. Tämän kuntarakenteen päälle velkainen Suomi alkoi rakentaa maakuntahallintoa.”

Kirjaa en ole lukenut, mutta Kivelä kiteyttää ongelmat hyvin. Sotealueita pitäisi olla korkeintaan viisi ja kuntia maksimissaan 50. Siihen suuntaan pitäisi mennä, mutta jos Kepu on seuraavassa hallituksessa ei homma muutu mihinkään. Valitettavasti.
Jos Suomessa halutaan pitää asuttuna myös haja-asutusalueet niin sitä pitäisi jotenkin tukea. Sillä en näe olevan merkitystä miten kuntien rajat menee eli onko kunnanvaltuusto ja kela siinä 20km päässä vai kuntaliitoksen myötä 100km päässä. Joku joka tarvitsee niitä kunnan palveluita jatkuvalla syötöllä voi olla eri mieltä, mutta ne harvemmat kunnat sitten perustelee jotain pieniä yksiköitä hoitaakseen mm. kotihoidon tarpeen myös perämetsiin.
 
Hmm, lueskelin VM:n ennustetta, ni vuodesta 2027 alkaen velka kasvaa enää prosentilla suhteessa BKT:hen per vuosi, jos ei nyt mitään uusia kriisejä tule. Toi luulis olevan seuraavalle hallitukselle melko helppo leikattava. Reilu 3 miljardia. Vai nähdäänköhän siellä taas, että: "rahaa on", koska tilanne on silloin jo jollain tavoin hallinnassa...
Onko tämä se sama ennustaja, joka on tulevan talouskasvun varaan nojaavilla laskelmillaan antanut mandaatin hallituksille tehdä aina vaan alijäämäisiä budjetteja?
 
Onko tämä se sama ennustaja, joka on tulevan talouskasvun varaan nojaavilla laskelmillaan antanut mandaatin hallituksille tehdä aina vaan alijäämäisiä budjetteja?
Tästä en tiedä, mutta voi olla mahdollista, että esimerkiksi Nokian suuruuden aikaan talouskasvua on ollut niin paljon, että se kuittaa otetun velan (suhteessa BKT:hen).
 
Maksumuurin takana oleva artikkeli siitä, miten Suomi hajoaa käsiin. Artikkelissa käsitellään tiestön huonoa kuntoa ja jatkuvasti kasvavaa korjausvelkaa sekä kiinteistöjen korjausvelkaa ja väärissä paikoissa olevia vääränlaisia kiinteistöjä.

Kun Silomäki aloitti uransa 42 vuotta sitten, Suomen tiet olivat hyvässä kunnossa.
Jonkun rekkakuskin kommentti aiheeseen. Itse olen myös kuullut aikalaisten monesti todenneen, että noin 90-luvulle asti "Tvh:n/Tvl:n" tiet olivat aina paremmassa kunnossa kuin yksityistiet. Nykyään näen itsekin tilanteen olevan toisinpäin. Yksityistiet on pääsääntöisesti viimeisen päälle hoidettu ja valtion teiden kunto on jotain surkean ja ei minkään välillä.

Artikkelin mukaan noin kuudesosa Suomen teistä (11 000 km) on luokiteltu huonokuntoisiksi. Artikkelissa ei ole kerrottu asteikkoa huonokuntoisuudelle, mutta koska määrä on prosentuaalisesti noin pieni, olettaisin että huonokuntoinen tie tarkoittaa käytännössä loppuunajettua tietä, jossa joutuu ajamaan hiljaa, jottei hajota autoa.

Artikkelissa Etelä-Pohjanmaan Elykeskus kertoo, että heidän laskelmiensa mukaan heidän alueella huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy joka vuosi noin 400 kilometrillä, ellei korjauksia saa tehtyä.

Nykyinen hallitus osoitti tienpitoon lisärahaa kolmelle vuodelle. Viimeiset 120 miljoonan euron korjausvelkarahat maksetaan ensi vuonna. Sen jälkeen pitäisi pärjätä 310 miljoonalla eurolla vuodessa, kun Väyläviraston mukaan 500 miljoonaa olisi minimi, jolla tiet pysyisivät edes nykyisessä kunnossaan.

Tänä vuonna on muutamaankin otteeseen käsitelty medioissa sitä, kuinka valtio jakaa mottipäisesti avustuksia kaiken maailman höpöhöpöyhdistyksille seuraamatta yhtään, mihin nämä saamansa rahat oikein käyttävät.
Varmasti joukossa on asiallisiakin yhdistyksiä, mutta tuosta viime vuonna myönnetystä 386 millistä saisi todennäköisesti aika paljon vähentää, kun kävisi avustuslistan läpi ja poistaisi tuet erinäisiltä maailmanhalausjärjestöiltä. Nuo rahat voisi sitten siirtää tienpitoon.

Maanteiden lisäksi Suomessa rapistuvat junaradat. Korjausvelkaa radoilla on jo 1,6 miljardin euron edestä.
Ja samaan aikaan hallitus yrittää ajaa länsiratahanketta kuin käärmettä pyssyyn ja kuten on uutisoitu, tuostakin on tulossa vain rantarata 2, eli aiotaan toteuttaa rata yksiraiteisena, vaikka juuri tuo yksiraiteisuus on se ongelma, jonka takia rantaradan korvaajaksi alunperin lähdettiin elsa-rataa joskus 70-luvulla suunnittelemaan. Täytyy toivoa, että tuo hanke kaatuu osakaskuntien valtuustoissa.
Sanotaan, että Suomen kansallisomaisuus on rakennuksissa. Niiden arvoksi on laskettu yhteensä 540 miljardia euroa.

Julkiset rakennukset, kuten koulut ja sairaalat, ovat Suomessa suhteellisen hyvässä kunnossa, sillä niihin on investoitu merkittävästi 15 viime vuoden aikana. Keuruullakin on uudehko koulukampus.
Toimittaja ilmeisesti todennut, että muutama suuri sairaala, muutama virastotalo ja koulukampus on yhtä kuin kansallisomaisuus. On tosi, että varsinkin suurimpien kaupunkien sairaaloihin on panostettu, johtuen siitä että valtaosa niistä on rakennettu 60-70-luvulla ja yleensä jotain paskoja tasakattoviritelmiä täynnä asbestia, niin niitä on pakkokin korjata tai korvata uusilla rakennuksilla. Nykyrakentamisessa tosin mennään ojasta allikkoon. Aivan liian tekniset rakenneratkaisut, liiallinen ja liian monimutkainen talotekniikka yhdistettynä hinta edellä toimivaan rakennusalaan aiheuttaa sen, että eivät nämä uudet rakennukset kestä sitäkään vertaa mitä vanhat. Tiedän tämän siitä, että olen itse sellaisessa porukassa, joka korjaa näitä mottipäisiä urakoitsijalle mahdollisimman halpoja mutta tilaajalle kalliilla tehtyjä uudisrakennusratkaisuja.

Ongelma on myös siinä, että valtio hassaa välillä rahaa kohteisiin, joita ei oikeasti tarvitsisi peruskorjata. Hyvänä esimerkkinä vuonna 91 valmistunut presidentin virka-asunto, joka peruskorjataan jo nyt alle 35 vuoden päästä ja korjauksen hinta-arvio on aivan alaleuaton
Kärjistäen voisi kysyä, että miten "yksi perhe" voi saada alle 35 vuodessa rakennuksen niin kelvottomaan kuntoon, että se joudutaan peruskorjaamaan täysin?
Sen sijaan korjausvelka on kasvanut yksityisellä puolella etenkin tuotanto- ja toimitiloissa sekä pientaloissa. Oma lukunsa ovat milleniaaleille perinnöksi jäävät syrjäiset kesähuvilat ja mummonmökit.
Ongelma on nykyihmisen asenteessa, jossa talouslaskelmissa ei huomioida rakennuksen purkamisesta aiheutuvia kuluja vaan edelleen lasketaan sen varaan, että rakennus on ikuinen tai että purkukuntoisen rakennuksen tilalle mahdollisesti rakennettavan uudisrakennuksen arvonnousu kuittaa purkukustannukset.

Syrjäisiä kesähuviloita ja mummonmökkejä en näe ongelmallisiksi. Jos ne ovat puurakenteisia, niin kyllä luonto lopuksi korjaa rakennuksen aiheuttaman tilapäisen vaurion ympäristöön. Toki kestää siinä aikaa, mutta lopulta luonto ottaa aina omansa takaisin. Muistan omien vanhempien harmitelleen aikoinaan, kun heidän vanhempansa ja isovanhempansa olivat sen verran nuukia, että vain talousrakennukseen tehtiin tiilikatto ja sivurakennuksiin vain verraten lyhytikäinen huopakatto joita sitten vanhemmiten piti korjailla. Itsekin noita nuorena poikana korjailin. Loppupeleissä on kuitenkin tullut todettua että oli sittenkin parempi niin. Rakennukset kestivät sen mitä pitikin ja nyt kun niitä ei enää tarvita, ne maatuvat helpommin huopakaton käyttöiän tullessa täyteen.

Oma lukunsa sopassa on sitten erinäiset museohörhöt, jotka mielivaltaisesti voivat päättää että rakennusta, jolle ei ole käyttöä, joka sijaitsee nykyään aivan väärässä paikassa ja jota kukaan ei halua ostaa ei saa purkaa, kuten Keuruulla kohta kymmenen vuotta tyhjänä ollut Juurikkaniemen sairaala
Sairaanhoitopiiri yritti myydä sairaalaa, mutta kiinnostusta ei ollut. Sen jälkeen se olisi halunnut purkaa sen. Keski-Suomen ely-keskus ja maakuntamuseo kuitenkin lähtivät siitä, että maakuntakaavassa arvokkaaksi merkitty rakennus säilytetään.
Näillä museohihhuleilla on muutenkin välillä aivan mottipäisiä ideoita. Eräskin kotiseutuyhdistys omistaa vanhan 1800-luvun lopulta olevan myllyn, jossa oli lautakatto, joka oli uusimisen tarpeessa. Kotiseutuyhdistys erehtyi kysymään asiasta maakuntamuseolta, joka lähti vaatimaan että katto pitäisi edelleen uusia lautakatoksi, joka olisi maksanut huomattavasti enemmän kuin peltikatto. Tuossa toki kotiseutuyhdistys teki viisaasti niin, että ei jatkanut minkäänlaista keskustelua museon kanssa, vaan uusi katon peltikatoksi, eikä asiasta kuulemma sen koommin oli mistään soraääniä kuulunut.

”Museoviranomaisilla ei tunnu olevan käsitystä, missä Suomen taloudellinen kehitys menee ja mitkä ovat voimavarat pitää yllä näitä kohteita”, sanoo Keuruun kaupunkikehityspäällikkö Timo Määttä.

Esimerkkinä hän mainitsee vanhan elokuvateatterin, joka ehti rapistua tyhjillään parikymmentä vuotta ”elyn ja museon jarrutuksen vuoksi”.

”Pitäisi käydä kansallista keskustelua siitä, että suomalaiset eivät lisäänny ja Suomi ajetaan nyt alas.”
Suomen alasajaminen on turhan jyrkkä lausunto. Ennemmin pitäisi puhua yhteiskunnan skaalaamisesta vähenevään väestöön ja ylipäänsä siitä, että politiikka, valtiovalta ja byrokratia kykenisivät muuttumaan muun yhteiskunnan mukana. Nyt tuntuu että poliitikot ovat asettautuneet siilipuolustukseen ja kieltäytyvät härkäpäisesti muuttamasta päämääriään. He elävät edelleen utopiassa, jossa väestö ja talous kasvavat rajattomasti.

Kaikkea rapistumista ei edes huomaa, sillä osa siitä tapahtuu maan alla.
Vesijohtojen kunnolle paras indikaattori on putkirikkojen määrä. Niitä taas tapahtuu suhteellisesti paljon Helsingin seudun ympäristöpalvelujen HSY:n alueella.
Odotettavissa on, että putkirikot yleistyvät entisestään. HSY:n toimitusjohtajan Tommi Fredin mukaan vesijohtoja ei saneerata samaan tahtiin kuin ne vanhenevat, ja siksi infrastruktuurin kunto heikkenee. Tällä hetkellä korjausvelka on noin 300 miljoonaa euroa.
Siinä vaiheessa kun paska osuu tuulettimeen vesijohtoverkoston on peli menetetty. Kun edes maanpäällisiä rakenteita ei pystytä pitämään kunnossa, niin miten maanalaisten rakenteiden kunnossapito onnistuisi?
 
Viimeksi muokattu:
Maksumuurin takana oleva artikkeli siitä, miten Suomi hajoaa käsiin. Artikkelissa käsitellään tiestön huonoa kuntoa ja jatkuvasti kasvavaa korjausvelkaa sekä kiinteistöjen korjausvelkaa ja väärissä paikoissa olevia vääränlaisia kiinteistöjä.


Jonkun rekkakuskin kommentti aiheeseen. Itse olen myös kuullut aikalaisten monesti todenneen, että noin 90-luvulle asti "Tvh:n/Tvl:n" tiet olivat aina paremmassa kunnossa kuin yksityistiet. Nykyään näen itsekin tilanteen olevan toisinpäin. Yksityistiet on pääsääntöisesti viimeisen päälle hoidettu ja valtion teiden kunto on jotain surkean ja ei minkään välillä.

Artikkelin mukaan noin kuudesosa Suomen teistä (11 000 km) on luokiteltu huonokuntoisiksi. Artikkelissa ei ole kerrottu asteikkoa huonokuntoisuudelle, mutta koska määrä on prosentuaalisesti noin pieni, olettaisin että huonokuntoinen tie tarkoittaa käytännössä loppuunajettua tietä, jossa joutuu ajamaan hiljaa, jottei hajota autoa.

Artikkelissa Etelä-Pohjanmaan Elykeskus kertoo, että heidän laskelmiensa mukaan heidän alueella huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy joka vuosi noin 400 kilometrillä, ellei korjauksia saa tehtyä.

Se on selvää että tiestön tuhot tulevat vain pahenemaan. Osin syynä juuri tuo yhä paheneva korjausvelka, johon jo vaikuttaa myös mm. ilmaston lämpeneminen. Tässä nyt ollut muutamia lätryytalvia eli keskellä tammikuutakin viikojen ajan satanut vettä taivaalta. Ei meidän tieinfra vain kestä tuollaista.

Mitään ratkaisua ei kyllä ole ehdottaa, paitsi kaataa vain enemmän rahaa teiden kunnossapitoon. Jossain vaiheessa voi tulla kitkarenkaat kaikille pakollisiksi, kunhan joku säästöjä ajava poliitikko saa sen päähänsä.

Oma lukunsa sopassa on sitten erinäiset museohörhöt, jotka mielivaltaisesti voivat päättää että rakennusta, jolle ei ole käyttöä, joka sijaitsee nykyään aivan väärässä paikassa ja jota kukaan ei halua ostaa ei saa purkaa, kuten Keuruulla kohta kymmenen vuotta tyhjänä ollut Juurikkaniemen sairaala

Näillä museohihhuleilla on muutenkin välillä aivan mottipäisiä ideoita. Eräskin kotiseutuyhdistys omistaa vanhan 1800-luvun lopulta olevan myllyn, jossa oli lautakatto, joka oli uusimisen tarpeessa. Kotiseutuyhdistys erehtyi kysymään asiasta maakuntamuseolta, joka lähti vaatimaan että katto pitäisi edelleen uusia lautakatoksi, joka olisi maksanut huomattavasti enemmän kuin peltikatto. Tuossa toki kotiseutuyhdistys teki viisaasti niin, että ei jatkanut minkäänlaista keskustelua museon kanssa, vaan uusi katon peltikatoksi, eikä asiasta kuulemma sen koommin oli mistään soraääniä kuulunut.

Oletkos tutustunut tässä maassa kirkkojen kunnostukseen? Pienelläkin paikkunnalla ( asukkaita 5000 tai alle ) pusketaan valtion rahoja miljoonittain tähän tarkoitukseen. Yhden kirkon "kunnostus" voi maksaa ihan helposti 5 miljoonaa euroa, näitä tapauksia Suomesta löytyy jo useita.

Rahat tulevat pääosin opetus- ja kulttuuriministerioöltä, mutta riippuen tapauksesta jopa puolet voi tulla kirkon keskusrahastolta. Kuitenkin, aivan mieletön kankkulan kaivo tuo sielunpelastus. Valtionosuus on vuosittain n. 120 miljoonaa evankelis- luteille.
 
Jos Suomessa halutaan pitää asuttuna myös haja-asutusalueet niin sitä pitäisi jotenkin tukea. Sillä en näe olevan merkitystä miten kuntien rajat menee eli onko kunnanvaltuusto ja kela siinä 20km päässä vai kuntaliitoksen myötä 100km päässä. Joku joka tarvitsee niitä kunnan palveluita jatkuvalla syötöllä voi olla eri mieltä, mutta ne harvemmat kunnat sitten perustelee jotain pieniä yksiköitä hoitaakseen mm. kotihoidon tarpeen myös perämetsiin.
Otiko muutaman vuoden torkut, noista asioista suurin osa on siirtynyt sotealueille?
 
Pasilassa remontoitiin virastokeskuksen portaita.
Taisivat olla huputettuna pitkälti yli puoli vuotta.
Kävi mielessä, että kuinkahan paljon meni veronmaksajien rahulia kyseiseen "remontointiin..?"
Kokonaan uudet olisi nostettu elementeistä paikoilleen alle viikossa.
 
Otiko muutaman vuoden torkut, noista asioista suurin osa on siirtynyt sotealueille?
Sotealue järjestää nämä, kyllä. Yritetääs selventää pointtiani vähän. Eli noissa kuntaliitoksissa ne palvelujen toimipisteiden määrät ja sijainnit muuttuu.

Kuvitellaan että Etelä-Pohjanmaan sotealueella ollaan yhdistämässä Ähtäri, Lehtimäki ja Peräseinäjoki Alavuteen.

Nyt kun ne ovat vielä omia kuntiaan, niin noista on terveysasema tällä hetkellä muistaakseni Alavuden lisäksi Ähtärissä (voin muistaa väärin mutta käytän tätä esimerkkinä).

Nyt jos nuo neljä kuntaa yhdistettäisiin Alavudeksi niin E-P:n sotealue ei varmaan sen jälkeen enää näkisi tarvetta pitää auki kahta terveysasemaa Alavudella vaan Ähtärin terveysasema luultavasti suljettaisiin tästä syystä. Samaten niitä kunnanvaltuustoja tai Kelan yksiköitä tuskin tarvittaisiin enää useampaa kuin yksi kutakin eli ne suljettaisiin muista kunnista ja kuntalaiset kulkisivat sinne Alavudelle noiden muiden, yhdistettyjen kuntien alueilta.

Sitten se sotealue joutuisi edelleen tarjoamaan kotihoitoa myös sinne "entisen" Ähtärin, Peräseinäjoen ja Lehtimäen perukoille. Tämän toteuttamiseksi oletan että heillä täytyisi olla siellä jonkinlaiset sotealueen, kunnan tai kenen lie tilat ja autot kotihoidon järjestämiseksi.

Tämä palvelujen karsiminen ja keskittäminen lienee tarkoituskin kun mm. pääministeripuolueessa puhutaan kuntien vähentämisestä tyyliin alle sataan (oliko joku kokoomukselainen keskustelun avaus jopa 50-60 kuntaa kun niitä nyt on lähemmäs 300) eli valtaosa kunnista yhdistettäisiin johonkin toiseen. Tämä halu johtuu siitä, että kunnista niin iso osa on saamapuolella valtiolta ja vain about kymmenys pärjää omillaan.
 
Eikö valtio voisi esim. poistaa pääomatuloveron kotimaisilta osakkeilta johonkin muutamaan sataan tonniin saakka ja tällä tavalla kannustaa kotimaista omistamista ja yrittää saada enemmän Suomalaisia omistamaan Suomalaisia yrityksiä? Ainakin nykyisin saa olla aika isänmaallinen jos sijoittaa Helsingin pörssiin...
 
Eikö valtio voisi esim. poistaa pääomatuloveron kotimaisilta osakkeilta johonkin muutamaan sataan tonniin saakka ja tällä tavalla kannustaa kotimaista omistamista ja yrittää saada enemmän Suomalaisia omistamaan Suomalaisia yrityksiä? Ainakin nykyisin saa olla aika isänmaallinen jos sijoittaa Helsingin pörssiin...
Verovarojen menettäminen on Suomelle myrkkyä sillä alkaa pikku hiljaa kaikki muut tulonlähteet olla imetty kuiviin eikä ehdottamasi kaltaisia merkittäviä veronalennuksia varten uskalleta tehdä tarpeeksi suuria menoleikkauksia.

Jokainen verokertymän pieneneminen on kuin yksi töyssy lisää autolle jossa on jo iskunvaimentimet ihan lopussa. Alvia korotettiin ja ilmeisesti euroina alvikertymä on sen jälkeen pienentynyt joten veronkorotuksienkin tie alkaa olla monelta osin loppuun kuljettu. Konstit on vähissä koska kukaan ei uskalla leikata riittävästi mistään vaan joka kerta kaikesta pyritään nipistämään hiukkasen ja jäädään toivomaan että se riittää tai sitten vain päätetään jakaa rahaa sylikaupalla joka suuntaan. Siinä on Suomen vaihtoehdot ellei kokonainen puolue halua tehdä poliittista itsemurhaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 417
Viestejä
4 942 088
Jäsenet
79 483
Uusin jäsen
aksim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom