• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Omassa palkkakuitissa ainakin lukee eläkemaksun suuruutena 7.15% bruttopalkasta, mikä tekee n. 11% nettopalkasta.

Enkä ole boomeri vaan X-sukupolven loppupäätä.

Että mistä tuo 25% on peräisin? hatusta?
Siinä on mukana työnantajan osuus maksuista. Palkkakuitilla näkyy ainoastaan ns. työntekijän osuus, ei työnantajan osuutta.


Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen käsittelemän ehdotuksen mukaan


  • Varsinainen TyEL-maksu on 24,4 prosenttia ja se säilyy samalla tasolla kuin vuonna 2024.
  • Yksityisen sektorin työnantajilta peritään tämän lisäksi vuonna 2020 käytössä olleen tilapäisen työnantajamaksun alennuksen neljäs ja samalla viimeinen takaisinmaksuerä. Takaisinmaksuerän suuruus vuonna 2025 on 0,45 prosenttia, joten yksityisaloilla perittävä TyEL-työeläkemaksu vuonna 2025 on kokonaisuudessaan keskimäärin 24,85 prosenttia maksun perusteena olevasta palkasta.
  • Työnantajan maksu on keskimäärin 17,38 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista. Lukuun sisältyy työnantajamaksun alennuksen takaisinmaksuerä.
  • Työntekijän maksu vuonna 2025 säilyy tämän vuoden tasolla ja on 7,15 prosenttia alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla sekä 8,65 prosenttia 53–62-vuotiailla.
  • Myös yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin vuonna 2024. Alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla se on 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta. Vuoden 2020 tilapäinen alennus ei koskenut YEL-maksua.
 
Eläkepyramidihuijauksen oveluus onkin siinä miten nuo maksut on sälytetty työntantajalle, piiloon palkansaajan palkkalaskelmalta. Ei tunnu niin pahalta maksaa 7,15% 3000€:n palkasta kuin 20,9% 3521€:n palkasta.
 
Eläkepyramidihuijauksen oveluus onkin siinä miten nuo maksut on sälytetty työntantajalle, piiloon palkansaajan palkkalaskelmalta. Ei tunnu niin pahalta maksaa 7,15% 3000€:n palkasta kuin 20,9% 3521€:n palkasta.

Ja sitten jos vielä erehtyy laskeskelemaan, että minkä verran tuosta kokonaispotista itse saa eläkkeelle jäätyään vs. jos tuon summan saisi itse sijoittaa.
 
Eläkepyramidihuijauksen oveluus onkin siinä miten nuo maksut on sälytetty työntantajalle, piiloon palkansaajan palkkalaskelmalta. Ei tunnu niin pahalta maksaa 7,15% 3000€:n palkasta kuin 20,9% 3521€:n palkasta.
Ei siinä ole mitään oveluutta. Eläkemaksut ovat olleet osa kokonaispakkausta. Ihan samalla tavalla kuin joissakin privaattipuolen työsopimuksissa on ollut sopimus ottaa osaksi palkkausta jokin eläkesopimus. Ei ole työntekijän ongelma, miten työnantaja sen rahoittaa. Kuten sanottu, se on palkkauksen osa.
 
Ei siinä ole mitään oveluutta. Eläkemaksut ovat olleet osa kokonaispakkausta. Ihan samalla tavalla kuin joissakin privaattipuolen työsopimuksissa on ollut sopimus ottaa osaksi palkkausta jokin eläkesopimus. Ei ole työntekijän ongelma, miten työnantaja sen rahoittaa. Kuten sanottu, se on palkkauksen osa.
Niin ja rehellisyyden ja läpinäkyvyyden nimissä sen työnantajan osuuden noista eläkemaksuista pitäisi näkyä palkkakuitilla. Tämän nykyisen sumutuksen sijaan.
 
Ei siinä ole mitään oveluutta. Eläkemaksut ovat olleet osa kokonaispakkausta. Ihan samalla tavalla kuin joissakin privaattipuolen työsopimuksissa on ollut sopimus ottaa osaksi palkkausta jokin eläkesopimus. Ei ole työntekijän ongelma, miten työnantaja sen rahoittaa. Kuten sanottu, se on palkkauksen osa.
Miten kuvittelet työantajan sen rahoittavan muuten kuin palkkaa alentamalla? Kokonaishenkilöstökustannus on se ratkaiseva asia, ei se miten ne kulut jakautuvat. Jos työtehtävään x palkattava henkilö voi maksaa firmalle enintään vaikka 5000€/kk, niin siitä summasta vähennetään kaikki palkan päälle tulevat sivukulut josta saadaan maksimipalkka, vaikka 3800€. Työntekijän nettopalkan kannalta sillä ei ole merkitystä kumpi ne eläkemaksu maksaa, mutta nykyinen menettely saa tilanteen näyttämään siltä, että työllistämisen kustannukset ja eläkemaksut ovat alemmat kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Suomen tolkuton verokiila tulisi paremmin näkyville, kun työnantaja maksaisi vain bruttopalkan ja työntekijän palkkakuittiin kirjattaisiin miinusriveinä kaikki ne verot ja maksut, jotka työsuhteesta tulevat maksettavaksi.
 
Miten kuvittelet työantajan sen rahoittavan muuten kuin palkkaa alentamalla? Kokonaishenkilöstökustannus on se ratkaiseva asia, ei se miten ne kulut jakautuvat. Jos työtehtävään x palkattava henkilö voi maksaa firmalle enintään vaikka 5000€/kk, niin siitä summasta vähennetään kaikki palkan päälle tulevat sivukulut josta saadaan maksimipalkka, vaikka 3800€. Työntekijän nettopalkan kannalta sillä ei ole merkitystä kumpi ne eläkemaksu maksaa, mutta nykyinen menettely saa tilanteen näyttämään siltä, että työllistämisen kustannukset ja eläkemaksut ovat alemmat kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Suomen tolkuton verokiila tulisi paremmin näkyville, kun työnantaja maksaisi vain bruttopalkan ja työntekijän palkkakuittiin kirjattaisiin miinusriveinä kaikki ne verot ja maksut, jotka työsuhteesta tulevat maksettavaksi.
Kun nuo eläkemaksut laskee mukaan veroluonteisina maksuina, niin suomessa palkan verotus on jotain ihan uskomatonta. :cigarbeye:
 
Itse olen oikeastaan nykyisellään alvin fani, mutta palkan verotus on kyllä liian kovaa.
Onhan se alv erittäin merkittävä osa kokonaisverokuormaa.

En tiedä miten paljon hyvää liian korkea ALV-oikeasti tuottaa kun porukka ostaa netin avulla krääsät temusta, saksan amazonista. virosta/latviasta lava viinaa, pohjoisessa ramppaavat haaparannalla ruokaa ja viinaa + lapinmatkaajat pysähtyy haaparannalla kesät ja talvet.

Meanwhile in sweden:
ruoan alv aiotaan laskea Ruotsissa 12 prosentista kuuteen prosenttiin ensi vuonna
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen oikeastaan nykyisellään alvin fani, mutta palkan verotus on kyllä liian kovaa.
Palkan tai minkä tahansa ansio- tai pääomatulon, yhdistettynä siihen mitä sillä rahalla lopulta saa kun kaikissa hyödykkeissä on olosuhteet huomioiden absurdi ALV ja muita haittaveroja, kateusveroja, rangaistusveroja sun muita, unohtamatta sitä, että hyödykkeiden veroton hintakin on kova koska veroraippa raiskaa myös hyödykettä myyvää toimijaa.
 
Niin takaa toimeentulotukikin. Täsmälleen samoin perustein. Takuueläke on kuitenkin huomattavasti suurempi. Mielestäni sairaille ja muille omaan tilanteeseensa syyttömille voi maksaa takuueläkettä. Kuitenkin se nykyisellään laskee töiden tekemisen kannusteita, koska vanhuuteen ei tarvitse varautua mitenkään.
Ei se minusta juurikaan niitä kannustimia laske tehdä töitä oleellisissa väestöryhmissä kun joku sellanen jolla eläke olisi jotenkin ajankohtainen ei ole enää pitkään työelämässä muutenkaan. Taas ne, joilla työelämää vielä on jäljellä muut asiat painaa enemmän siinä paljonko töitä kannattaa tehdä. Tai lähinnä kannattaako ottaa töitä vastaan vai ei, sehän se päälimmäinen kysymys taitaa olla. Sairaat ja omaan tilanteeseensa syyttömät on hyvin vaikea ryhmä määritellä, siten että järjestelmä olisi kaikille reilu.

Toki tuossa takuueläkkeen tapauksessa vielä on sekin mukana, että jos ihminen on tehnyt töitä eikä silti pääse edes takuueläkkeen tasolle kerryttämään työeläkettään niin silloin ehkä myös kertymäperusteissa voisi olla jotain tarvetta muutokselle. Jos työeläkelaskuriin laittaa palkaksi 1500€, syntymävuosi 2000 ja 0 euroa kertymää, sekä ansiot eivät muutu nykyisestä, niin silloinkin työeläke on 958€. Minusta tuo takuueläke koskee tämän perusteella lähinnä niitä ihmisiä, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet työelämän ulkopuolelle.
 
Itse olen oikeastaan nykyisellään alvin fani, mutta palkan verotus on kyllä liian kovaa.
Tässä kohtaa kannattaa muistaa, ettei kukaan käy töissä kerätäkseen jotain numeroita nettipankkiin vaan käyttääkseen ne rahat johonkin. Korkea ALV ja kulutusvero mielestäni laskee kannustimia tehdä mitään, sillä kulutusmahdollisuudet eivät välttämättä juurikaan nouse vaikka palkka nousisikin. Tässä voidaan tehdä ajatusleikki ajatuksella että kulutusveroa on 99% jokaisen tuotteen hinnasta, ja palkkavero nolla. Jos päivän tulot on vaikka 100€, ja saat 100% palkankorotuksen, kulutusmahdollisuudet nousivat 1 euron verran per päivä. Tilanteessa missä ei kulutusveroa ole, ne nousisivat 100 euron verran per päivä. Voihan tuo palkankorotuksen ajatella myös tehtyjen työtuntien lisäämisenä. Tuossa ALV:n puolustelussa ja työn verotuksen keventämisen kannattamisessa jätetään monasti ajattelu kesken. Suurimmalle osalle ihmisistä kulutusmahdollisuudet syntyvät nimenomaan tehdyistä töistä.

Mun mielestäni Suomen linja tältäosin on ollut jo pitkään väärä ja ihmisiä aliarvioiva. Kulutusveroja pitäisi nimenomaan laskea, mikä lisäisi kulutusta erityisesti niissä ryhmissä, mitkä käyttävät likimain kaikki tulonsa kulutukseen. Mitään sellasta yleistä taikaveroa ei ole, mikä ei vaikuttaisi työntekoon tai sen kannustimiin.

Niin ja rehellisyyden ja läpinäkyvyyden nimissä sen työnantajan osuuden noista eläkemaksuista pitäisi näkyä palkkakuitilla. Tämän nykyisen sumutuksen sijaan.
Sama sumutus on kulutusveroissakin, ei alkon viinapullokuitissa lue alkoholiveron osuutta, eikä polttoainekuitissa polttoaineveron osuutta. Juoma-astiamaksua ei näy eikä mitään muutakaan. Minusta tämäkin on jotenkin tarkoituksellista toimintaa missä hämärretään koko ajan sitä, että ihminen ei pysty mitenkään kohtuullisella vaivalla selvittämään paljonko tosiasiassa veroja maksaa. Väitän että jossain tupakka-askissa se verotus alkaa olemaan jo lähellä tuota esimerkkini luokkaa, tommosen noin alkeellisen tavaran valmistus maksaa ehkä 1snt per tupakka ja kuljetus on halpaa kun tuote on kevyt.
 
Siinähän olisikin seuraava kansalaisaloite mistä venloilua voisi mediasta seurata ja jonka sisältö kaadettaisiin pilkkuvirheeseen tai vastaavaan. Kansalaisaloite siis, että kaikki verot mitkä koskettaa kolmen palveluntarjoajan päähän pitäisi ilmoittaa kuitilla.
Samalla menisi taas kassajärjestelmät uusiksi ja kuittipaperin myynnillä saataisiin paperiteollisuus pelastettua.
 
Ja sitten jos vielä erehtyy laskeskelemaan, että minkä verran tuosta kokonaispotista itse saa eläkkeelle jäätyään vs. jos tuon summan saisi itse sijoittaa.
Muuten hyvä idea, mutta uskaltaisin väittää, että iso osa kansasta tuhraisi sen ylimääräisen rahan sitä mukaa kun sitä tulisi. Eläkkeelle lähdettäisiin sitten tyhjätaskuna kelan kautta. Eli vaikkei optimiratkaisu tämä nykyinen olekaan, niin varmaan kokonaiskuvassa parempi(halvempi) vaihtoehto.
 
Toki tuossa takuueläkkeen tapauksessa vielä on sekin mukana, että jos ihminen on tehnyt töitä eikä silti pääse edes takuueläkkeen tasolle kerryttämään työeläkettään niin silloin ehkä myös kertymäperusteissa voisi olla jotain tarvetta muutokselle. Jos työeläkelaskuriin laittaa palkaksi 1500€, syntymävuosi 2000 ja 0 euroa kertymää, sekä ansiot eivät muutu nykyisestä, niin silloinkin työeläke on 958€. Minusta tuo takuueläke koskee tämän perusteella lähinnä niitä ihmisiä, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet työelämän ulkopuolelle.
Takuu/kansaneläkkeen päälle saa vielä esim. asumistukea ja ehkä jotain muitakin tukia. Muistaakseni nyrkkisääntönä voi pitää, että palkka pitää olla yli 2000e/kk ja työura vähintään 40v ennen kuin alkaa saamaan enemmän rahaa eläkkeellä kuin jos ei olisi työssä ikinä käynytkään. Siitä voi sitten repiä motivaatiota pienituloisten työssäkäyntiin.
Muuten hyvä idea, mutta uskaltaisin väittää, että iso osa kansasta tuhraisi sen ylimääräisen rahan sitä mukaa kun sitä tulisi. Eläkkeelle lähdettäisiin sitten tyhjätaskuna kelan kautta. Eli vaikkei optimiratkaisu tämä nykyinen olekaan, niin varmaan kokonaiskuvassa parempi(halvempi) vaihtoehto.
Tätä voisi torjua esim. siten, että omaan eläkkeeseen säästetyt rahat olisivat tiettyyn pisteeseen asti verovähennyskelpoisia kokonaan. Jos ei säästä eläkettä ollenkaan, niin ne rahat verotetaan sinulta pois ja saat sitten kelasta tukea aikanaan periaatteessa sen saman rahan, jonkan jätit säästämättä.
 
Takuu/kansaneläkkeen päälle saa vielä esim. asumistukea ja ehkä jotain muitakin tukia. Muistaakseni nyrkkisääntönä voi pitää, että palkka pitää olla yli 2000e/kk ja työura vähintään 40v ennen kuin alkaa saamaan enemmän rahaa eläkkeellä kuin jos ei olisi työssä ikinä käynytkään. Siitä voi sitten repiä motivaatiota pienituloisten työssäkäyntiin.
Tähän päälle se konkreettinen asia, että keskivertoeläke on pieni. Ne jotka saavat isompia eläkkeitä ovat olleet oikein hyviä veronmaksajia työuransa ajan, palkkatuloa verotetaan oikein kunnolla. En tiedä miten se oikeen auttaisi jos iso osa eläkeläisistä siirtyisi kela/sossun varaan, varakkaimmat myis omaisuuden ja muuttais kreikkaan siirtäen maksamansa verot+kulutuksen pois suomesta.

Toki eläkekaton vaikka 3500e/kk voisi laittaa oli se sitten vero progressiolla tai muilla keinoin. Aika pieneen määrään eläkeläisiä vaikuttaisi.

1761560992151.png

1761561010060.png

 
Viimeksi muokattu:
Ei se minusta juurikaan niitä kannustimia laske tehdä töitä oleellisissa väestöryhmissä kun joku sellanen jolla eläke olisi jotenkin ajankohtainen ei ole enää pitkään työelämässä muutenkaan.
Sehän se ongelma just onkin, kun Suomessa asiaan ei tarvitse kiinnittää huomiota. Tällöin minkäänlaista kannustinvaikutusta ei synny, koska asiaa ei ymmärretä ajatella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 991
Viestejä
4 977 069
Jäsenet
79 880
Uusin jäsen
henkkiss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom