• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Suomen valtion default 2030-luvulla

SDP puolueena ja Marin erityisesti ovat kyllä asemoituneet hyvin vasemmalle kaikissa mahdollisissa poliittisissa kompasseissa.

Ero johonkin vasemmistoliittoon tai vihreisiin on käytännössä olematon.
Mitä kovin vasemmistolaista se mariini teki? Ei perustanu valtionyhtiöitä vaan jakeli yksityisille rahaa. Heikensi myös liittojen asemaa ja mursi hoitajien lakon eli ei tunnusta edes universaalia lakko-oikeutta, mikä on vasemmiston ydinjuttuja.

Minusta marin ei ollut vasemmistolainen. Ei vasemmistolaiset vastusta lakko-oikeutta vaan kaikenlaiset thatcherit ja reaganit
 
Mitä kovin vasemmistolaista se mariini teki? Ei perustanu valtionyhtiöitä vaan jakeli yksityisille rahaa. Heikensi myös liittojen asemaa ja mursi hoitajien lakon eli ei tunnusta edes universaalia lakko-oikeutta, mikä on vasemmiston ydinjuttuja.

Minusta marin ei ollut vasemmistolainen. Ei vasemmistolaiset vastusta lakko-oikeutta vaan kaikenlaiset thatcherit ja reaganit
Eikös rahan holtiton jakaminen ole vähän niinkuin vasemmistolaisuuden ydinjuttuja?

Ja kulttuurisodassa Marin on niin vasemmalla kuin suinkin.

Antti Rinne oli aika maltinen demari. Tai Lipponen (tässä viitekehyksessä). Marin oli jotain muuta.
 
Kivijalkakaupat kyllä kuuluu suureksi osaksi jonnekin ihan toiselle vuosisadalle kuin tälle. Kauppakeskukset on fyysisille liikkeille paras paikka, mutta heikot näkymät voi olla niilläkin jatkossa.
Jos ajattelet näin, niin sitten meillä taitaa olla varsin erilainen näkemys maailmasta.

Itse haluan, että vaikkapa tällaisia paikkoja on yhä olemassa:
1766447952885.webp


Sinulle on siis aivan sama, jos kaupunki näyttää tältä:
1766448060687.jpeg


Voin iloksesi kertoa, että olen omin silmin nähnyt, että kehitys on monin paikoin menossa juuri alempaa kuvaa kohden. Voit rauhallisin mielin poistua ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös rahan holtiton jakaminen ole vähän niinkuin vasemmistolaisuuden ydinjuttuja?
Ei ole. Se on vaan yksinkertasesti tyhmää politiikkaa. Jatkokeskustelu aiheesta on aika turhaa, holtittomia rahanjakajia on tällä hetkellä 17mrd vuosittaista alijäämää tekevä orpon hallitus eli ilmeisesti se on suomessa ihan koko puoluespektrin ydinjuttuja. Tai olisko vaan tyhmyys ja saamattomuus semmonen koko tämän ajan puoluespektrin kattava ominaisuus suomessa?

Ja kulttuurisodassa Marin on niin vasemmalla kuin suinkin.
Mikä ihmeen kulttuurisota? Puhun ihan oikeista asioista minkä perusteella poliitikkoja asetan vasen-oikea akselille, enkä mistää amerikanhömpästä mitä suomeenkin jostain käsittämättömästä syystä halutaan tuoda. Lakon rikkominen on ihan oikea työväenliikkeenvastainen suora toimenpide, joku turha kulttuurikysymys taas ei määritä mitään.

Antti Rinne oli aika maltinen demari. Tai Lipponen (tässä viitekehyksessä). Marin oli jotain muuta.
Joo, oli työmarkkinapolitiikassaan laitaoikeella. Vastaavassa tilanteessa oikeistolainen katainen teki sari sairaanhoitajapolitiikkaa. Samoin yritystukipolitiikassaan oli hyvin yritysmielinen. Edelleen, missä vasemmistolaisuus?
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ja onko joku lipponen tai suvi anne siimes jotenkin erityisen vassareita? Saati Marin?eö

Marinkin kansallistamisen sijaan kovin avokätisesti jako elinkeinoelämälle business finland rahaa.

Viime eduskuntavaaleissa noin 1/3 äänistä annettiin yli 66 vuotiaiden osalta. Tämä on se peräsin jolla suomi ohjataan jäävuoreen 100% varmuudella, koska noista jäljelläolevista vähintään puolet joutuvat elinkeinonsa säilyttääkseen äänestämään muuta kuin vapaata markkinataloutta.

Perustuslain pitäisi ehdottomasti kieltää julkisen talouden osuuden olevan yli 30% kaikista menoista ja eläkeläiset kiltisti eläkemaksuja maksavien nyrkin alle, eli heidän intresseikseen tulisikin säilyttää maksavan joukon elinvoimaisuus.

Kaikki suomen ongelmat voidaan johtaa yksinkertaiseen syy-seuraus suhteeseen jossa maksajalla ja palvelun kuluttajalla ei ole etäistäkään yhteyttä. Siksi tervehtyminen voi tapahtua ainoastaan niiden kytkemisellä takaisin.
 
Jos ajattelet näin, niin sitten meillä taitaa olla varsin erilainen näkemys maailmasta.

Itse haluan, että vaikkapa tällaisia paikkoja on yhä olemassa:
1766447952885.webp


Sinulle on siis aivan sama, jos kaupunki näyttää tältä:
1766448060687.jpeg


Voin iloksesi kertoa, että olen omin silmin nähnyt, että kehitys on monin paikoin menossa juuri alempaa kuvaa kohden. Voit rauhallisin mielin poistua ketjusta.
Ei kysymys ole siitä mitä kukakin haluaa vaan mikä on todellisuutta. Ja useimmiten todellisuus ei ole kumpaakaan noista esimerkeistä, vaan perinteisten ostoskatujen hiljentyminen. Näin on käynyt Helsingissäkin, pienemmistä kaupungeista puhumattakaan.
 
Itse haluan, että vaikkapa tällaisia paikkoja on yhä olemassa:
1766447952885.webp

Tällaisia kuvia esitellessä olisi aina hyvä muistaa, että meillä on se "9 kuukauden marraskuu".. Se on jotenkin koomista, että kun meille suunnitellaan esim. jotain kävelykatuja niin havainnekuvat ovat aina tämän kuvan kaltaisia. :D Sitten todellisuudessa meillä on vuodessa ehkä 4-6 viikkoa sellaista aikaa, jolloin ihmiset isommall joukolla istuskelevat noilla terasseilla. Ja sade pilaa niistäkin päivistä puolet.
 
Ei kysymys ole siitä mitä kukakin haluaa vaan mikä on todellisuutta. Ja useimmiten todellisuus ei ole kumpaakaan noista esimerkeistä, vaan perinteisten ostoskatujen hiljentyminen. Näin on käynyt Helsingissäkin, pienemmistä kaupungeista puhumattakaan.
Eli Aku Ankka-lehden klassikkoa lainaten: ihan turha tehdä yhtään mitään, koska aina käy, niinkuin käy.
 
Tällaisia kuvia esitellessä olisi aina hyvä muistaa, että meillä on se "9 kuukauden marraskuu".. Se on jotenkin koomista, että kun meille suunnitellaan esim. jotain kävelykatuja niin havainnekuvat ovat aina tämän kuvan kaltaisia. :D Sitten todellisuudessa meillä on vuodessa ehkä 4-6 viikkoa sellaista aikaa, jolloin ihmiset isommall joukolla istuskelevat noilla terasseilla. Ja sade pilaa niistäkin päivistä puolet.
Tuo on toki totta ja esimerkit ovatkin rapakon takaa. Pointti ei silti varmaan jäänyt epäselväksi.
 
Eli Aku Ankka-lehden klassikkoa lainaten: ihan turha tehdä yhtään mitään, koska aina käy, niinkuin käy.
Suomessa alettiin kehittämään kävelykeskustoja ja -katuja joskus 30 vuotta sitten. Toisaalla onnistui paremmin ja toisaalla huonommin.

Esim. Helsingin vihervasemmisto yrittää vieläkin kovalla innolla vähentää autoja keskustasta ja muuttaa sitä kävelypainotteisemmaksi.

Onko tällä mitään kosketuspintaa vallitsevaan realismiin? Eipä juuri. Kauppakeskukset ja verkkokauppa on nykyaikaa, ovat olleet jo pitkään, eikä se siitä muuksi muutu ellei näitä käydä kieltämään lailla.
 
Ei ole. Se on vaan yksinkertasesti tyhmää politiikkaa. Jatkokeskustelu aiheesta on aika turhaa, holtittomia rahanjakajia on tällä hetkellä 17mrd vuosittaista alijäämää tekevä orpon hallitus eli ilmeisesti se on suomessa ihan koko puoluespektrin ydinjuttuja. Tai olisko vaan tyhmyys ja saamattomuus semmonen koko tämän ajan puoluespektrin kattava ominaisuus suomessa?
Minkä näistä näkisit kuvaavan parhaiten mielestäsi sitä mikä tekee Orpon hallituksesta holtittoman rahanjakajan:
a) Marinin hallituksen velkatyrä joka muodosti hallituskauden lopussa lähes kolmanneksen kaikesta Suomen valtion velasta
b) Marinin hallituksen aiheuttamat kymmenen miljardin euron pysyvät, kiinteät lisämenot per vuosi, joita Orpon hallitus on purkanut kuin paskaa lapioiden
c) Orpon hallituksen menonleikkaukset - jotka eittämättä jäävät kokoluokkaan lillukanvarret pelkästään kohdan b rinnalla, saati sitten kohdan a

Pointti ei ole, että Marinin hallitus olisi ollut ainoa velkaa ottanut. Pointti on, että neljän vuoden ajan he jättivät käyttämättä lähes kaikki tilaisuudet säästää valtionrahaa ja sen sijaan törsäsivät kaiken minkä saivat ja hankkivat hiki päässä lisää rahaa törsättäväksi. Kunnille vipattiin vaalilahjuksia kaiken anotun rahan lisäksi miljardi, jota kukaan ei ollut kaivannut, kuin taskuraha eikä sitä pystynyt seurapiirijulkkis Sanna Marin edes perustelemaan tv-haastattelussa.

Suomalaisen vasemmistoideologian ydin on valtionvelassa jota lapioidaan kaksin käsin kaikille edunsaajaryhmille jotka vain suinkin ovat valtion rahalla lahjottavissa vasemmiston äänestäjiksi. Vasemmiston strategia on koko 2000-luvun ollut passivoida ihmiset avokätisellä sosiaaliturvalla ja rampauttaa yritteliäisyys korkeilla veroilla.

Tällä cocktaililla saadaan ihmiset mukaan ajattelumalliin jossa kannattaa olla mahdollisimman laiska ja äänestää "miljonääriveron" puolesta ja "riistokapitalisteja" vastaan tajuamatta että keski- ja suurituloiset kapitalistit ja kapitalismin rattaat ovat ne, jotka tämän hyvinvoinnin täysimääräisesti rahallisesti kustantavat.
 
Ei enää huolehdittaisi vanhuksista ja/tai sairaista? Niihin menee eniten soten rahoja.
Ei vaan puretaan turha hallinto pois. Terveyskeskus on paikka jossa on työhuoneet ja välineet ammatinharjottajille eli lääkäreille. Heille maksetaan kilpailukykyistä palkkaa ja annetaan päättää työtunnit.
 
Viime eduskuntavaaleissa noin 1/3 äänistä annettiin yli 66 vuotiaiden osalta. Tämä on se peräsin jolla suomi ohjataan jäävuoreen 100% varmuudella, koska noista jäljelläolevista vähintään puolet joutuvat elinkeinonsa säilyttääkseen äänestämään muuta kuin vapaata markkinataloutta.

Perustuslain pitäisi ehdottomasti kieltää julkisen talouden osuuden olevan yli 30% kaikista menoista ja eläkeläiset kiltisti eläkemaksuja maksavien nyrkin alle, eli heidän intresseikseen tulisikin säilyttää maksavan joukon elinvoimaisuus.

Kaikki suomen ongelmat voidaan johtaa yksinkertaiseen syy-seuraus suhteeseen jossa maksajalla ja palvelun kuluttajalla ei ole etäistäkään yhteyttä. Siksi tervehtyminen voi tapahtua ainoastaan niiden kytkemisellä takaisin.
Aivan turhaan eläkeläisiä "syyllistät" heidän äänensä jakautuvat kaikkien puolueiden kesken. Joutuvat pitkälti pakosta käyttämään rahansa pääosin ainakin Suomessa. Poislukien ne muutaman kymmen ? miljardin kokonaisuuden tienaavat todella hyvätuloiset ehkä jotain 10-20% eläkeläisistä. Muut saavat niin pientä eläkettä, että ellei säästöjä ole kaikki menee kulutukseen.

Eläkejärjestelmämme on aika hyvä ja siihen on tehty ja tehdään muutoksia maksukyvyn säilyttämisen takia. Hyvää siinä on myös se, että osa maksuista kerätään nykyisin töissä olevilta, koska se korjaa inflaation tuomaa rahanarvon alennusta.

Ilman eläkkäitä meidän ulkomaille maksama korko olisi selkeästi isompi, eli maksuluokkamme heikompi. Nytkin luottoluokituslaitokset arvioivat maan varakkuutta huomioiden kansalaisten säästöt ja eläkevarallisuuden. Eläkejärestelmän aikana siinä olis aika monta kymmentä miljardia yhteenlaskettuna pelkkään korkoon mennyt.
Ilman eläkkeitä ne eurot olis ajat sitten siirtyneet luultavasiti isolta osalta ulkomaille. Ja kyllä ne kerätyt eläkkeet aina (konkkia lukuunottamatta) maksavat ne eläkeläiset kokonaan itse. Yritykset toimivat vaan siinä välikätenä myös sen ns. yritysosuuden kanssakin eli hinnoittelevat ne maksamansa eläkkeet tuotteensa hintoihin. Enkä usko, että maksaisivat sitä erotusta työntekijöilleen, jos heidän maksettattavanaan ei eläkeitä ei olisi.

Hyvää tossa on myös se, että politikot eivät ole päässeet niitä jakamaan milloin mihinkin tarkoitukseen. Toivottavasti eläkeyhtiöt osaavat, eli arvaavat oikein, ton riskisijoituksen ettei ne eläkevarat nopeasti siirry ulkomaille paremmin sijoittaneiden taskuun.
Olen varma, ettei isolla osalla olisi eläkkeelle siirtyessään mitään, jos tuota eläkejärjestelmää ei olisi.

Valtion talouden ongelmat johtuvat pitkälti siitä, että politikkomme haluavat/halusivat meidän olevan maailmalla kokoamme suurempia ja ovat ottaneet maksettavaksemme paljon kuluja, jotka eivät ole suoraan Suomen kansalaisille. Sekä työttömiä on aivan liian paljon.
Olemme eläneet velaksi kauan ,1980-luvulla kansalaiset saivat ottaa velkaa ulkomailta vapaasti => korkojen noustessa 1990-luvun lama.
Nyt sama on menossa valtion tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä näistä näkisit kuvaavan parhaiten mielestäsi sitä mikä tekee Orpon hallituksesta holtittoman rahanjakajan:
a) Marinin hallituksen velkatyrä joka muodosti hallituskauden lopussa lähes kolmanneksen kaikesta Suomen valtion velasta
b) Marinin hallituksen aiheuttamat kymmenen miljardin euron pysyvät, kiinteät lisämenot per vuosi, joita Orpon hallitus on purkanut kuin paskaa lapioiden
c) Orpon hallituksen menonleikkaukset - jotka eittämättä jäävät kokoluokkaan lillukanvarret pelkästään kohdan b rinnalla, saati sitten kohdan a
ihan vuotuset alijäämät. Nyt on remmissä orpon hallitus, ei mariinin. Jos ne Mariinin hallituksen menolisäykset oli niin hirveitä, eikö niitä voi järjestelmällisesti vaan perua?

Orpo ei ole purkanut mun nähdäkseni isoista puheista ja jostain purran saksikuvista poiketen juurikaan mitään, lähinnä taas muuttanut esim. verotuksen painopistettä tuloveroista kulutukseen. Ihan siis holtiton rahanjakaja niinkun edellisetkin. Suomessa on vaan OK sanoa tekevänsä jotain vaikkei todellisuudessa tee juuri mitään.

Toi selitys ei enää tässä vaiheessa ole kovinkaan pitävä että mariini sitä ja tätä kun orpon hallitus on ollut nyt jo aika kauan täällä ja pitäs alkaa tekemään jotain tolkullista.
 
Aivan turhaan eläkeläisiä "syyllistät" heidän äänensä jakautuvat kaikkien puolueiden kesken.
Tämä ei pidä paikkaansa. Eläkeläisten keskuudessa SDP on hyvin suosittu puolue, persut tai vihreet taas ei. Persuja ja vihreitä äänestää nuoret. Äänestyskäyttäytyminen on eri eri ikäluokissa ja mitä isompi ikäluokka, sitä enemmän sillä on painoarvoa. Tämä on yksi syy miksi kaikki muut on jo saaneet tässä vuosien ja vuoskymmenen aikana säästöä ja eläkkeet on joku pyhä juttu mihin ei kukaan halua koskea vaikka ihan selkeitä kohtuuttomuuksia sielläkin on.
Eläkejärjestelmämme on aika hyvä ja siihen on tehty ja tehdään muutoksia maksukyvyn säilyttämisen takia. Hyvää siinä on myös se, että osa maksuista kerätään nykyisin töissä olevilta, koska se korjaa inflaation tuomaa rahanarvon alennusta.
osa maksuista? taitaa olla n. 4/5 kerätään nykyisin töissä olevilta eikä vain "osa".
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Toi selitys ei enää tässä vaiheessa ole kovinkaan pitävä että mariini sitä ja tätä kun orpon hallitus on ollut nyt jo aika kauan täällä ja pitäs alkaa tekemään jotain tolkullista.
Konkreettisesti ja yksinkertaisesti mitkä vaikka top 3 tolkullista asiaa olisivat? Mieluusti ilman tekstiseinää jonka taakse tolkku ja toinenpiteiden selkeys katoavat.

Esimerkkinä vaikka varakkaiden ja rikkaiden kannettava vastuunsa lista alla
  1. miljonäärivero, oikeasti heitelty jo paljon matalampiakin rajoja, SAK:n heitto 100ke rajasta SAK:n Eloranta ehdottaa uutta veroa
  2. maastamuuttovero
  3. palkkaprogression merkittävä kiristäminen
  4. bonuksena, maksimi eläkekkeen leikkaaminen 3500e/kk sallitulla keinolla kuten veroprogressio tai lakien muuttaminen tämän mahdollistamiseksi
 
Konkreettisesti ja yksinkertaisesti mitkä vaikka top 3 tolkullista asiaa olisivat? Mieluusti ilman tekstiseinää jonka taakse tolkku ja selkeys katoaa.
Kolme on vaikeaa antaa, laitan kuusi mitkä eivät ole prioirisointijärjestyksessä:

1)Perua typerät tuloveroon tehdyt alennukset (mitkä eivät ole itserahoittavia ikinä)
2)Verottaa 100% yli 3000-4000 euroa meneviä eläkkeitä.
3)Antaa hyvinvointialueille verotusoikeus tietyissä raameissa
4)Laittaa kehitysyhteistyö ja vastaavat hankkeet tauolle vaikka seuraavaksi 10 vuodeksi
5)Asettaa absoluuttinen maksimi paljonko yksi kotitalous voi saada erilaisia etuuksia valtiolta yhteensä.
6)Laittaa suuret järjestöt mm. ammattiyhdistysliikkeet, EK, sotaveteraaniyhdistys, marttaliitto jne. ja muut vastaavat isot yhteisöveron alle.
 
Kolme on vaikeaa antaa, laitan kuusi mitkä eivät ole prioirisointijärjestyksessä:

1)Perua typerät tuloveroon tehdyt alennukset (mitkä eivät ole itserahoittavia ikinä)
2)Verottaa 100% yli 3000-4000 euroa meneviä eläkkeitä.
3)Antaa hyvinvointialueille verotusoikeus tietyissä raameissa
4)Laittaa kehitysyhteistyö ja vastaavat hankkeet tauolle vaikka seuraavaksi 10 vuodeksi
5)Asettaa absoluuttinen maksimi paljonko yksi kotitalous voi saada erilaisia etuuksia valtiolta yhteensä.
6)Laittaa suuret järjestöt mm. ammattiyhdistysliikkeet, EK, sotaveteraaniyhdistys, marttaliitto jne. ja muut vastaavat isot yhteisöveron alle.
Saadaanko näistä 17 miljardia kasaan? Paljonko vaikuttaa esim 5000e/kk tienaavan nettotuloon nämä toimenpiteet?
 
Konkreettisesti ja yksinkertaisesti mitkä vaikka top 3 tolkullista asiaa olisivat? Mieluusti ilman tekstiseinää jonka taakse tolkku ja toinenpiteiden selkeys katoavat.

Esimerkkinä vaikka varakkaiden ja rikkaiden kannettava vastuunsa lista alla
  1. miljonäärivero, oikeasti heitelty jo paljon matalampiakin rajoja, SAK:n heitto 100ke rajasta SAK:n Eloranta ehdottaa uutta veroa
  2. maastamuuttovero
  3. palkkaprogression merkittävä kiristäminen
  4. bonuksena, maksimi eläkekkeen leikkaaminen 3500e/kk sallitulla keinolla kuten veroprogressio tai lakien muuttaminen tämän mahdollistamiseksi
En ole katsonut tarkkoja summia tai niitä ei ole olemassa tarkkoina.

Valtiovelka on jotakuinkin 185 miljardia, korkokulut lähemmäs 4 miljardia.
Eläkkeisiin menee noin 40 miljardia, työttömiin 4 miljardia ja sairaiden Kela tukiin 2,6 miljardia. Jokaisen joka miettii näitä asioita olisi hyvä katsoa kokonaiskulut sektorilta X. Eli paljonko saadaan leikkauksilla säästettyä ja korjattua ongelmaa jotta valtiovelan kulut saadaan maksettua?

Suurin osa valtion tuloista saadaan yrityksiltä. Mutta lääke ei ole keksiä lisää yritysveroja. Yritykset eivät koskaan viihdy paikassa missä on ilkeät verot ja kallis työvoima. Ainoa poikkeus on asiantuntiaosaaminen - jonka edellytys on hyvät koulut ja turvallisuus sekä puhtaus.
 
ihan vuotuset alijäämät. Nyt on remmissä orpon hallitus, ei mariinin. Jos ne Mariinin hallituksen menolisäykset oli niin hirveitä, eikö niitä voi järjestelmällisesti vaan perua?

Orpo ei ole purkanut mun nähdäkseni isoista puheista ja jostain purran saksikuvista poiketen juurikaan mitään, lähinnä taas muuttanut esim. verotuksen painopistettä tuloveroista kulutukseen. Ihan siis holtiton rahanjakaja niinkun edellisetkin. Suomessa on vaan OK sanoa tekevänsä jotain vaikkei todellisuudessa tee juuri mitään.

Toi selitys ei enää tässä vaiheessa ole kovinkaan pitävä että mariini sitä ja tätä kun orpon hallitus on ollut nyt jo aika kauan täällä ja pitäs alkaa tekemään jotain tolkullista.
Et ole vissiin uutisia lukenut mitä leikkauksia on tehty. Et varmaan ole myöskään huomannut mikä poru on herännyt saksikuvista (julkaisuna toki sinänsä vitun typerä valtiovarainministeriltä). En usko että olisi voitu millään hallituspohjalta järjestelmällisesti vaan perua Marinin menonlisäyksiä ilman julkista painostusta oppositiolta ja medialta niin kauan kunnes RKP olisi lähtenyt hallituksesta ja uudet vaalit.

Jos neljä vuotta toiset antaa kaikille sen mitä he haluavat niin miten kuvittelet että toiset voi tulla ja ottaa sen lyhemmässä ajassa pois ilman seuraamuksia tai edes jatkaa ruorissa?
 
Ei vaan puretaan turha hallinto pois. Terveyskeskus on paikka jossa on työhuoneet ja välineet ammatinharjottajille eli lääkäreille. Heille maksetaan kilpailukykyistä palkkaa ja annetaan päättää työtunnit.
Kuinka paljon kuvittelet tuolla säästävän? Ettei käy sanoin kuin sihteerit heitettiin pois säästöjen nimissä, jonka jälkern proffat tekivät heidän työnsä hitaammin kaksinkertaisella palkalla.
 
Saadaanko näistä 17 miljardia kasaan? Paljonko vaikuttaa esim 5000e/kk tienaavan nettotuloon nämä toimenpiteet?
sitä ei kukaan tiedä saadaanko 17mrd, mutta nuo nyt minusta ovat sellaisia toimenpiteitä mitkä tulisi ensi kädessä tehdä. Ainut mikä 5000e/kk nettotyötuloon suoraan vaikuttaa on tuloveronalennusten peruminen sekä hyvinvointialueiden verotusoikeus. Välillisesti toki järjestöjäsenyysmaksut voivat nousta kun järjestöt laitetaan verolle.
 
Et ole vissiin uutisia lukenut mitä leikkauksia on tehty. Et varmaan ole myöskään huomannut mikä poru on herännyt saksikuvista (julkaisuna toki sinänsä vitun typerä valtiovarainministeriltä). En usko että olisi voitu millään hallituspohjalta järjestelmällisesti vaan perua Marinin menonlisäyksiä ilman julkista painostusta oppositiolta ja medialta niin kauan kunnes RKP olisi lähtenyt hallituksesta ja uudet vaalit.

Jos neljä vuotta toiset antaa kaikille sen mitä he haluavat niin miten kuvittelet että toiset voi tulla ja ottaa sen lyhemmässä ajassa pois ilman seuraamuksia tai edes jatkaa ruorissa?
Ymmärrän porun sillä leikkauksia on tehty aika hölmöistä paikoista ja tehty typeriä veronalennuksia. Mun mielestäni orpon jutut muuttui 180 astetta alijäämän pienentämisestä hyvätuloisten kannustamiseen. Huono hallitus tämäkin.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Eläkeläisten keskuudessa SDP on hyvin suosittu puolue, persut tai vihreet taas ei. Persuja ja vihreitä äänestää nuoret. Äänestyskäyttäytyminen on eri eri ikäluokissa ja mitä isompi ikäluokka, sitä enemmän sillä on painoarvoa. Tämä on yksi syy miksi kaikki muut on jo saaneet tässä vuosien ja vuoskymmenen aikana säästöä ja eläkkeet on joku pyhä juttu mihin ei kukaan halua koskea vaikka ihan selkeitä kohtuuttomuuksia sielläkin on.
Mistäs sinä tiedät ketä kukin äänestää? Eivät gallupit totuutta kerro (vrt. vasemmiston europarlamentikon äänimäärä viime EU-vaaleissa, nimeä en muista), eivätkä kaikki edes vastaa niihin (jos vastaavat) totuuden mukaisesti.
On eläkeläisissä vihreitä ja persujenkin kannattajia. Eli eivät eläkeläiset Suomessa päätä yksinään siihen ei heidän äänensä riitä.
Veikkaan monen jättävän päätösten teon nuoremmilleen.
Kyllä niitä eläkkäitä (ostovoimaa) on indeksikorotuksia leikkaamaalla heikennetty. Onhan siellä kohtuuttomuuksiakin mm. taitaa Elop saada jotain 100.000 eläkettä? jos oikein muistan. Niihin voitaisiin verotuksella puuttua jos poliittista tohtoa olisi. Eläkeläisillä ei ole eduskunnassa enemmistöä.
osa maksuista? taitaa olla n. 4/5 kerätään nykyisin töissä olevilta eikä vain "osa".
En ihan tota usko, eläkejärjestelmä perustuu "ketjukirjeeseen" ja jos sitä ei katkaista eläke tulee sitten myös myöhemmin eläkkeille jäävillekin. Sen ostovoima riippuu sitten siitä miten töissä olevat/ politikot hoitavat kansantaloutta.
Jo 80-luvulla monet oli sitä mieltä, ettei eläkkeitä saa kun pääsee eläkkeelle. Nyt osa heistä saa eläkettä vaikkakaan suurinn osa ei isoa. Kuitenkin parempi kuin ei mitään. Jos niitä ei olisi, olettaisin valtion tai lasten huolehtivan heistä? Niistä eläkkäistä palautuu nuorille aika iso osa valtiontalouden kautta.
Suora vero ja välilliset verot ja työttömiä olisi enemmän, jos maksukykyisiä eläkeläisiä ei olisi.

Meidän ongelma on ettei ne täällä tehdyn työn tulokset jää Suomeen kansantaloutta kehittämään, vaan ulkomaanvelkamme kasvaa.
Emme näytä kykenevän tekemään edes sähköätuottavia voimaloita tuulettomien pakkaspäivien varalle. Nyt eläkkeellä olevat pystyivät vaurastuttamaan kansantalouttamme, tosin elintasostaan (vähävaraiset) tinkien. Nyt iso osa työttömistäkin asuu paremmin kuin kohtuuhyvätuloiset
1960-70 luvuilla.
Rakentaminenkin on isolta osin siirtynyt ulkomaalaisten tehtäväksi (eivät maksa veroa Suomeen). Ei taida olla tekeillä olevaa kantaverkkoa pohjoiseen tekemässä, paljon Suomeen veroja maksavia olla.
Eikös joku isohko raitiovaunutilaus tehty ulkomailta Suomen sijasta. Noista se sitten kierre (euroja siirtyy ulkomaille) vaan jatkuu...

Ennen presidentti Sauli Niinistö pudotti verottoman palkkansa 126000€/vuosi huonon taloustilanteen takia. Nyt stuppi saa n. 160.000. Sauli ja Tarja puolet tuosta.
 
Kyllä niitä eläkkäitä (ostovoimaa) on indeksikorotuksia leikkaamaalla heikennetty. Onhan siellä kohtuuttomuuksiakin mm. taitaa Elop saada jotain 100.000 eläkettä? jos oikein muistan. Niihin voitaisiin verotuksella puuttua jos poliittista tohtoa olisi. Eläkeläisillä ei ole eduskunnassa enemmistöä.
Just hetki sitten tuli vastaan sattumalta eduskunnan sivuilta kun katselin Jarmo Lindbergin profiilia, että tienaa kanssa kansanedustajan palkan lisäksi eläkettä, millä ei välttämättä tarvi maitopurkin hintaa kytätä.

”Edustajantoimeen kuulumattomista tehtävistä saadut tulot

Eläke 112 476,12 euroa”
 
Mistäs sinä tiedät ketä kukin äänestää? Eivät gallupit totuutta kerro (vrt. vasemmiston europarlamentikon äänimäärä viime EU-vaaleissa, nimeä en muista), eivätkä kaikki edes vastaa niihin (jos vastaavat) totuuden mukaisesti.
On tuota vaalitutkimusta tehty aika paljon, ja isot linjat on aika hyvin selvillä millaisista taustoista mitäkin puoluetta todennäköisesti äänestetään. Kyllä se demaripuolue vaan on vanhojen ihmisten puolue. Nämä ikäluokat on aika isolukuisia ja kaiken lisäksi vielä kaikkein aktiivisimpia äänestäjiä.

En ihan tota usko, eläkejärjestelmä perustuu "ketjukirjeeseen" ja jos sitä ei katkaista eläke tulee sitten myös myöhemmin eläkkeille jäävillekin. Sen ostovoima riippuu sitten siitä miten töissä olevat/ politikot hoitavat kansantaloutta.
Ihmisillä on mitä kummallisimpia käsityksiä siitä mitä työeläkejärjestelmä toimii. Laitoin n. tohon osuuksien eteen koska en nyt ihan tarkkaa lukua muista mutta suuruusluokat on oikein. Suomen järjestelmä on jakojärjestelmä, mikä tekee myös rahastointia vrt. puhdas jakojärjestelmä tai täysrahastoiva. Eli työssäkäyvät maksaa suurimman osuuden eläkkeistä ja joku osa tulee rahastosta.
Kyllä niitä eläkkäitä (ostovoimaa) on indeksikorotuksia leikkaamaalla heikennetty. Onhan siellä kohtuuttomuuksiakin mm. taitaa Elop saada jotain 100.000 eläkettä? jos oikein muistan. Niihin voitaisiin verotuksella puuttua jos poliittista tohtoa olisi. Eläkeläisillä ei ole eduskunnassa enemmistöä.
Se on vaan aika kornia jos taso on korkealla että nyt saa vaan vähemmän lisää. Aika helppo olisi tuolta saada pois kohtuuttomuuksia mitä mainitsit verottamalla kaikki yli 3000 tai 4000 100% veroasteella mutta tällästäkään ei haluta tehdä.
 
Ymmärrän porun sillä leikkauksia on tehty aika hölmöistä paikoista ja tehty typeriä veronalennuksia. Mun mielestäni orpon jutut muuttui 180 astetta alijäämän pienentämisestä hyvätuloisten kannustamiseen. Huono hallitus tämäkin.
On huonoja ja vähemmän huonoja hallituskokoonpanoja. Sehän on kiistatonta ettei meillä ole tarpeeksi hyvää hallitusta 2000-luvulla ollut lainkaan esim. talouden korjausliikkeisiin.

Leikkauksia on mahdotonta tehdä fiksuistakaan paikoista. On vain valittava haluaako puolue kusta omiensa tai muiden edunsaajaryhmien muroihin.
 
On huonoja ja vähemmän huonoja hallituskokoonpanoja. Sehän on kiistatonta ettei meillä ole tarpeeksi hyvää hallitusta 2000-luvulla ollut lainkaan esim. talouden korjausliikkeisiin.

Leikkauksia on mahdotonta tehdä fiksuistakaan paikoista. On vain valittava haluaako puolue kusta omiensa tai muiden edunsaajaryhmien muroihin.
Vanhasen I toimi 2003 - 2007 (Kesk, SDP, RKP)
1766566229317.png


Seuraava Vanhasen II (2007 - 2010, Kesk, KOK, RKP, Vihreät)) otti tosin velkaa taas, syynä lienee taantuma vuoden 2008 finanssikriisin takia.
bkt kehitys 2000-luvulla
1766566536031.png
 
Mistäs sinä tiedät ketä kukin äänestää?
Vaalitutkimus on paras tietäjä siitä kuka äänestää ja ketä. Sivu 156

SDP:n tyypillinen kannattaja
  • on eläkeikäinen tai keski-ikäinen
  • omaa todennäköisemmin perusasteen kuin keski- tai korkea-asteen koulutuksen
  • on mielipiteiltään vasemmistolainen
  • oman ammattiryhmän etu on törkeä puoluevalinnan kriteeri
  • asuu taajaan asutussa tai kaupunkimaisessa kunnassa
  • suhtautuu myönteisesti monikulttuurisuuteen
  • suhtautuu jonkin verran nuivasti kristillisten arvojen merkitykseen


Kannattaa muuten lukea tuota ihan jo ihan yleissivistykseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Vaalitutkimus on paras tietäjä siitä kuka äänestää ja ketä. Sivu 156




Kannattaa muuten lukea tuota ihan jo ihan yleissivistykseksi.

Kuten jo totesin kyselyt/Gallupit eivät kerro totuutta (vrt vasemmiston oliko ent puh.johtaja Eu-vaaleissa, oleva ennuste ja saadut äänet). Monet eläkeläiset miettivät politiikkaa "lastensa" tulevaisuuttakin miettien. En tiedä ikääsi, mutta mielipiteet muutuvat iänkin karttuessa. Pysyn siis kannassani, että eläkeläiset eivät varmasti äänestä vain SDP:tä tai mitään muutakaan puoluetta niin paljon, että heitä nuorempien ääni ei kuuluisi. Ja varmasti eläkeläisistä osa äänestää myös persuja. Noita uskomuksia on kaikenlaisia. Monet uskovat, että opettajat äänestävät kokoomusta.
Taloustilanteen heiketessä ne mielipiteetkin voivat vaihtua, realismismin astuessa mukaan päätöksentekoon.

Just hetki sitten tuli vastaan sattumalta eduskunnan sivuilta kun katselin Jarmo Lindbergin profiilia, että tienaa kanssa kansanedustajan palkan lisäksi eläkettä, millä ei välttämättä tarvi maitopurkin hintaa kytätä.

”Edustajantoimeen kuulumattomista tehtävistä saadut tulot

Eläke 112 476,12 euroa”
Niin ja ton päälle vielä kansanedustajan palkka. No perilliset kiittävät.
On tuota vaalitutkimusta tehty aika paljon, ja isot linjat on aika hyvin selvillä millaisista taustoista mitäkin puoluetta todennäköisesti äänestetään. Kyllä se demaripuolue vaan on vanhojen ihmisten puolue. Nämä ikäluokat on aika isolukuisia ja kaiken lisäksi vielä kaikkein aktiivisimpia äänestäjiä.
No ollaan uskoissamme vahvoja.
Ihmisillä on mitä kummallisimpia käsityksiä siitä mitä työeläkejärjestelmä toimii. Laitoin n. tohon osuuksien eteen koska en nyt ihan tarkkaa lukua muista mutta suuruusluokat on oikein. Suomen järjestelmä on jakojärjestelmä, mikä tekee myös rahastointia vrt. puhdas jakojärjestelmä tai täysrahastoiva. Eli työssäkäyvät maksaa suurimman osuuden eläkkeistä ja joku osa tulee rahastosta.
Kiinnosti toi sen verran, että otin selvää.
"
Työeläkekassavirta 2024 Kuvasta:
Kerätyistä eläkevaroista otettiin 6,9mrd Valtion osuudet 4,7mrd TR-osuus 0,7mrd (toimintakulut 400miljoonaa) kerätyistä työeläkemaksuista 23.9miljardia =36.2mrd
Eläkevarat 2023 lopussa 254,9mrd ja vuoden 2024 lopussa 274,4mrd
"
=> työeläkkeiden keräyksestä siirrettiin eläkevaroihin 3,2miljardia sijoitustuotot v.2024 23.4mrd
ja vuoden 2023 lopussa oli 254,9mrd josta eläkkeisiin 6,9mrd eli jäljelle jäi 248mrd siihen sitten kerätyistä varoista 3,2mrd + 23.4mrd sijoitustuottoja
=> eläkevarat v. 2024 lopussa 274,4mrd eli ne kasvoivat 274,4-254,9mrd = 19.5mrd

=> Jos uskotaan arvonnousun (sijoitustuoton) 23.4mrd olevan oikein laskettu ja todellinen
=> Vuonna 2024 kerätyistä työeläkemaksuista käytettiin eläkkeisiin vs 2023 taso, ilman inflaatiota => 23.9mrd-19,5mrd = 4,4mrd
kaikkiin eläkkeisiin 4,7mrd valtion osuudet + TR-osuus 0,7mrd + em. työeläkemaksuista 4.4mrd =9,8mrd
(epäselvää mistä nuo "Valtion osuus ja TR-osuus" tulee)
-eli ainakin ollaan yritetty pitää toi "eläkeketjukirje" elossa. Jos tulevaisuudessa eläkeläisten määrä pienenee niin eläkekulutkin pienenevät.
Tuossa siis yksi syy vielä kohtuu hyvään luottoluokitukseemme.


Se on vaan aika kornia jos taso on korkealla että nyt saa vaan vähemmän lisää. Aika helppo olisi tuolta saada pois kohtuuttomuuksia mitä mainitsit verottamalla kaikki yli 3000 tai 4000 100% veroasteella mutta tällästäkään ei haluta tehdä.
Ei näytä kovin helposti onnistuvan, tostakin on ollut vastaavaa puhetta, jo 1980-luvulla. Yksi perusteista, ettei enää niitä isoja eleäkemaksuja maksettaisi.
 
Niin minä olen ymmärtänyt. Siihen 1,5% kelvannee esim. infrahankkeet, jotka vahvistavat puolustusta (ja siinä ohessa myös työllistävät). Eli ne eivät ole samalla tavalla menetettyä rahaa kuin vaikkapa ulkomailta ostetut aseet.
Tämän 1.5% nimissä kannattaisi toteuttaa isot hankkeet kuten tunneli Tallinnaan, silta Uumajaan/Tukholmaan tai raideleveyden muutos Eurooppaa vastaavaksi. Hyödyttäisi muutenkin kuin sotatilanteessa kun tavarat ja ihmiset liikkuisivat helpommin eikä oltaisi niin pahasti saari Euroopan suuntaan.

Rahallista vetoapua hankkeen toteuttamiseeen saisi varmasti EU:sta jos sitä vaan osattaisiin hakea, kuten Rail Baltican osalta, jossa 15 miljardin kustannuksista noin 85% tulee EU:n lompakosta.
 
Tämän 1.5% nimissä kannattaisi toteuttaa isot hankkeet kuten tunneli Tallinnaan, silta Uumajaan/Tukholmaan tai raideleveyden muutos Eurooppaa vastaavaksi. Hyödyttäisi muutenkin kuin sotatilanteessa kun tavarat ja ihmiset liikkuisivat helpommin eikä oltaisi niin pahasti saari Euroopan suuntaan.

Rahallista vetoapua hankkeen toteuttamiseeen saisi varmasti EU:sta jos sitä vaan osattaisiin hakea, kuten Rail Baltican osalta, jossa 15 miljardin kustannuksista noin 85% tulee EU:n lompakosta.

Niin. Tie- ja tunneliyhteys Tukholmaan olisi varmaan taloudellisesti mielekkäin mainitsemistasi, koska kummankin maan väestö on keskittynyt etelään ja samalla se leikkaisi logistiikkakustannuksia Suomen ja Ruotsin välillä yhdistäen meidät taloudellisesti keskeiseen toimijaan ja edelleen Eurooppaan. Tallinna-tunnelin mielekkyys kärsii Viron vähäisen taloudellisen merkityksen myötä ja kauppareittinä se olisi geopoliittisesti haavoittuva.

Sotilaallisessa mielessä moottoritieyhteys Tromssaan ja/tai Narvikiin olisi tarpeellinen ajatellen Atlantin yli saapuvia täydennyksiä. Näissä on tosin se ongelma, että mukaan pitää saada omalla puolellaan rajaa norjalaiset ja ehkä myös ruotsalaiset.
 
Niin. Tie- ja tunneliyhteys Tukholmaan olisi varmaan taloudellisesti mielekkäin mainitsemistasi, koska kummankin maan väestö on keskittynyt etelään ja samalla se leikkaisi logistiikkakustannuksia Suomen ja Ruotsin välillä yhdistäen meidät taloudellisesti keskeiseen toimijaan ja edelleen Eurooppaan. Tallinna-tunnelin mielekkyys kärsii Viron vähäisen taloudellisen merkityksen myötä ja kauppareittinä se olisi geopoliittisesti haavoittuva.
Kulkuyhteys Tallinnaan on ainakin rauhan aikana kuljetettavan tavaran määrän suhteen merkittävästi suurempi kuin yhteys Tukholmaan.
 
Vanhasen I toimi 2003 - 2007 (Kesk, SDP, RKP)
Noo jaa, valtiovarainministerinä seinäkiistäjä Eero ”mitään vihreitä miehiä tule” Heinäluoma, ulkoasiainministerinä ryssän rakastaja ja viimeinen suomalainen näkyvä Nato-jäsenyyden vastustaja Erkki Tuomioja sekä presidenttinä Putinin kaveri Halonen.

Tuskin tota hallitusta voi moni hyvällä omallatunnolla onnistuneemmaksi tituleerata verratessa myöhempiin 2000-luvun hallituksiin kun otetaan huomioon olosuhteet missä toimitaan. Toki jos edelleen priorisoitaisiin Venäjä-viennin tulot turvallisuutemme ja länsisuhteidemme edelle niin voisi käppyrät menneiltä vuosilta näyttää ”onnistuneemmilta”.

Vain yhdellä mittarilla kerrallaan tulkittaessa voidaan löytää jokaisesta hallituksesta onnistujia, mutta kokonaisuutena arvioiminen onkin vähän toinen juttu.
 
Kulkuyhteys Tallinnaan on ainakin rauhan aikana kuljetettavan tavaran määrän suhteen merkittävästi suurempi kuin yhteys Tukholmaan.

Mihin tilastoon tämä perustuu, mitä kuljetuksia siinä on huomioitu ja mitä reittejä?

Määrässä mitaten tärkeimmät merikuljetusmaat ovat Ruotsi, Saksa ja Viro tässä järjestyksessä. Tai olivat kesällä. Ja kasvupotentiaalia ajatellen Ruotsi tuntuisi olennaisemmalta ihan talouden koon perusteella, Viro lie suuresta tavaramäärästä huolimatta enemmän kauttakulkumaa, joka on Suwalkin käytävän paineessa.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 840
Viestejä
5 053 702
Jäsenet
80 988
Uusin jäsen
Ygyttäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom