Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kukkanen on se että tuottajavastuu koskee vain muovipakkauksia, ja muut pitää laittaa sekajätteeseen. Samaan aikaan kompostipoliisi väijjyy pusikossa ettei sekajätteeseen mene omenankuoria...

Tablettikuoressa on kynän takia aukko takakannessa ja iso osa takakuoresta jää suojaamatta, matalin aita menoa.
Mulle ei väliä mistä keskustellaan kunhan se tapahtuu otsikon kontekstissa.
 
Hieno suunnittelun kukkanen on Android puhelimessa ne 4 viimeisintä appia alareunassa. Niiden järjestys päivitetään noin 1 sekunti näytön jälkeen ja sitten painat väärää ikonia kun se vaihtuu sormesi alla.

Toinen on se, että nykyään on pakko luoda Samsung tili kännykän käyttöönottoon. Laitoin siihen vahingossa väärän sähköpostin ja salasana meni jotenkin vituilleen. Nyt en pysty mitenkään poistamaan tuota pakkotiliä kännykästä ja käyttäjänimikin on joku kyrvännuppi (sinänsä ei kaukana totuudesta).
 
Hieno suunnittelun kukkanen on Android puhelimessa ne 4 viimeisintä appia alareunassa. Niiden järjestys päivitetään noin 1 sekunti näytön jälkeen ja sitten painat väärää ikonia kun se vaihtuu sormesi alla.
Jaa mitkä neljä appia ja missä? Olisiko joku asetuksista säädettävä ominaisuus? Ei minulla ainakaan ole Pixel 9:ssä mitään vaihtuvia sovelluskuvakkeita missään.

Toinen on se, että nykyään on pakko luoda Samsung tili kännykän käyttöönottoon. Laitoin siihen vahingossa väärän sähköpostin ja salasana meni jotenkin vituilleen. Nyt en pysty mitenkään poistamaan tuota pakkotiliä kännykästä ja käyttäjänimikin on joku kyrvännuppi (sinänsä ei kaukana totuudesta).
Mistä lähtien se on ollut pakollista? En muista koskaan joutuneeni tekemään sellaista Galaxy-laitteiden käyttöönottovaiheessa, enkä löytänyt keskusteluakaan sellaisesta. Jos haluaa käyttää Samsungin sovelluskauppaa, tai muita siihen ekosysteemiin liitettyjä bloatware-softia, niin sitten tunnus on tietenkin pakollinen, mutta se on eri asia. Samsung-tilejä voi myös luoda useampia, jos siltä tuntuu.

 
Hieno suunnittelun kukkanen on Android puhelimessa ne 4 viimeisintä appia alareunassa. Niiden järjestys päivitetään noin 1 sekunti näytön jälkeen ja sitten painat väärää ikonia kun se vaihtuu sormesi alla.
Laskit väärin, niitä on viisi, eivätkä ne ole vaihtuneet vuosiin.
 
Jaa mitkä neljä appia ja missä? Olisiko joku asetuksista säädettävä ominaisuus? Ei minulla ainakaan ole Pixel 9:ssä mitään vaihtuvia sovelluskuvakkeita missään.

Kolmen viivan valikosta kun painaa niin tulee 4 viimeisintä (vai onko eniten käytettyä) appia alareunaan.
Mistä lähtien se on ollut pakollista? En muista koskaan joutuneeni tekemään sellaista Galaxy-laitteiden käyttöönottovaiheessa, enkä löytänyt keskusteluakaan sellaisesta.

Minä en ainakaan siinä hetkessä keksinyt mitään keinoa välttää, mutta saattoi olla piilotettuna kuten Windows 11 päivityksen ohitus taannoin.

Laitetaan samaan syssyyn Samsung Free appi, jolle on varattu vasen swaippi vakiona. Saatana sitäkin sai ettiä miten saa pois ja noin eeppinen huijausnimikin keksitty apille. Kosketusnäytöllisistä kännyköistä on alkanut sivistyksen alamäki ja Dark Mirror episodien alkutaival.
 
Kolmen viivan valikosta kun painaa niin tulee 4 viimeisintä (vai onko eniten käytettyä) appia alareunaan.


Minä en ainakaan siinä hetkessä keksinyt mitään keinoa välttää, mutta saattoi olla piilotettuna kuten Windows 11 päivityksen ohitus taannoin.

Laitetaan samaan syssyyn Samsung Free appi, jolle on varattu vasen swaippi vakiona. Saatana sitäkin sai ettiä miten saa pois ja noin eeppinen huijausnimikin keksitty apille. Kosketusnäytöllisistä kännyköistä on alkanut sivistyksen alamäki ja Dark Mirror episodien alkutaival.
Onkohan sinulla Samsungia ollenkaan, kun ei kuulosta yhtään tutulta nuo jutut? On Samsungi tässä kädessä.
 
Onkohan sinulla Samsungia ollenkaan, kun ei kuulosta yhtään tutulta nuo jutut?
Tässä pitää tietää että Samsungeja on ja on ollut erilaisia. Ainakin Free-paske on ihan tuttu. Olisiko ollut aiemmin nimellä Bixby Home, mahdollisesti myös Samsung News(joka on kai nyt osa Samsung Freetä).

Itsestään sekoittuvat edelliset sovellukset ei. Sekoittuvat toki avaamalla mainitun näkymän uudelleen.
 
Hieno suunnittelun kukkanen on Android puhelimessa ne 4 viimeisintä appia alareunassa. Niiden järjestys päivitetään noin 1 sekunti näytön jälkeen ja sitten painat väärää ikonia kun se vaihtuu sormesi alla.

Toinen on se, että nykyään on pakko luoda Samsung tili kännykän käyttöönottoon. Laitoin siihen vahingossa väärän sähköpostin ja salasana meni jotenkin vituilleen. Nyt en pysty mitenkään poistamaan tuota pakkotiliä kännykästä ja käyttäjänimikin on joku kyrvännuppi (sinänsä ei kaukana totuudesta).
Ei ole tuollaista viivettä kun kokeilin.
Jaa mitkä neljä appia ja missä? Olisiko joku asetuksista säädettävä ominaisuus? Ei minulla ainakaan ole Pixel 9:ssä mitään vaihtuvia sovelluskuvakkeita missään.


Mistä lähtien se on ollut pakollista? En muista koskaan joutuneeni tekemään sellaista Galaxy-laitteiden käyttöönottovaiheessa, enkä löytänyt keskusteluakaan sellaisesta. Jos haluaa käyttää Samsungin sovelluskauppaa, tai muita siihen ekosysteemiin liitettyjä bloatware-softia, niin sitten tunnus on tietenkin pakollinen, mutta se on eri asia. Samsung-tilejä voi myös luoda useampia, jos siltä tuntuu.

Kotiruudun alimmalle riville saa suosituksia jos sen jättää tyhjäksi.
 
Tätä alariviäkö tässä tarkoitettiin?

Tämä siis sen alt tab vastinekarusellin alla.

Screenshot_20251008_072806_One UI Home.jpg
 
Niin, nuo alareunan usein käytetyt(tms) -kuvakkeet ovat luonteltaan dynaamisia, joten ehkä ole paras paikka tuota kautta muutenkaan opetella käynnistämään appeja. Tuon ominaisuuden saa (ja kannattaakin tässä tapauksessa) kytkettyä pois päältä. Aloitusnäytöt on sitä varten, niihin saa asiat haluamilleen kiinteille paikoilla.
 
Fiksu systeemi telialla. Ainoat tavat on saada yhteys ihmiseen, joko soittamalla maksullinen puhelu tai kirjautumalla heidän palveluunsa. Haluaisin vain selvittää minulle tulleen teksiviestin (yrityspuolen maksumuistutus) sisällön, kun en ole heidän asiakkaansa enkä edes yrittäjä. Mutta ei sitten…
 
Fiksu systeemi telialla. Ainoat tavat on saada yhteys ihmiseen, joko soittamalla maksullinen puhelu tai kirjautumalla heidän palveluunsa. Haluaisin vain selvittää minulle tulleen teksiviestin (yrityspuolen maksumuistutus) sisällön, kun en ole heidän asiakkaansa enkä edes yrittäjä. Mutta ei sitten…
En tiedä Telian asiakaspalvelun toiminnasta muuten, mutta tuskinpa siellä käyttäjien tekstiviestejä pääsee kukaan katselemaan, tai vaikka teknisesti pääsisikin, niin ei todennäköisesti ainakaan minkään perustason helpdeskin toimesta.
 
Niin, nuo alareunan usein käytetyt(tms) -kuvakkeet ovat luonteltaan dynaamisia, joten ehkä ole paras paikka tuota kautta muutenkaan opetella käynnistämään appeja. Tuon ominaisuuden saa (ja kannattaakin tässä tapauksessa) kytkettyä pois päältä. Aloitusnäytöt on sitä varten, niihin saa asiat haluamilleen kiinteille paikoilla.
Varmasti oikein kovasti pinnistellen kaiken huonosti suunnitellun voi perustella sillä, että ei kannata käyttää. Se ei toki auta tavallista käyttäjää, joka ei jaksaisi jatkuvasti siivota huonosti suunioteltua roskaa pois käyttämästään laitteesta. Tuokin olisi helposti olisi voitu suunnitella niin, että järjestys muutetaan (tarvittaessa) heti sen jälkeen, kun on avannut jonkin sovelluksen.

Vastaavanlainen, erittäin paljon käytettävyyttä haittaava on Whatsappissa, kun klikkaa sijainnin jaon päälle johonkin keskusteluun. Juuri silloin kun olet painamassa Jaa livesijainti -nappia, se muuttaa sijaintiaan korkeussuunnassa, jolloin tulee virheklikkauksia. Aivan raivostuttava ominaisuus toiminnossa, joka lienee maailman käytetyimpiä.
 
Niin, nuo alareunan usein käytetyt(tms) -kuvakkeet ovat luonteltaan dynaamisia, joten ehkä ole paras paikka tuota kautta muutenkaan opetella käynnistämään appeja. Tuon ominaisuuden saa (ja kannattaakin tässä tapauksessa) kytkettyä pois päältä. Aloitusnäytöt on sitä varten, niihin saa asiat haluamilleen kiinteille paikoilla.

Ei se ole dynaaminen vaan huonosti suunniteltu. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä ei vaihda kuvakkeita näytön jälkeen ja tämä on muuten Googlen ihan omissa suunnitteluohjeissa.
 
Tämä on aina haitannut omaa silmää:

Tuosta riideltiin jo aikaisemmin ja on kuulemma oikein hyvin suunniteltu ja vika on käyttäjässä. Tuollainen nappi ihmisen näkyvillä tarkoittaa sitä, että olet vasta raapaisemassa jäävuoren huippua huonossa suunnittelussa. Kun painat startenginestop- nappia pääset kiinni siihen hikipaja-opensource skeidaan millä kaikki nykyään pyörii.

ps. Ja minä ymmärrän täysin sen refleksin jolla ko. napin ulkoasu on saanut alkunsa. Engine sana on levein sana ja "sopii" keskelle parhaiten. Leiskaan pyörittelevä työharjoittelija tekee "fiksun" vedon joka sitten vaan etenee valmistukseen kun sitä ei kukaan missään vaiheessa tarkasta.
 
Viimeksi muokattu:
Leiskaan pyörittelevä työharjoittelija tekee "fiksun" vedon joka sitten vaan etenee valmistukseen kun sitä ei kukaan missään vaiheessa tarkasta.
Meillähän oli vähän aikaa Liik enne vira sto. Onneksi se jäi nopeasti historiaan, koska nykyään erilaisten virastojen nimiä muutellaan ja niitä yhdistetään ja jaetaan, koska se on hauskaa puuhaa ja siinä saa näppärästi luotua letkeitä positioita kavereille. Samanlainen startstopengine-tuuhio kuitenkin tuon viraston logon oli suunnitellut.
 
En tiedä Telian asiakaspalvelun toiminnasta muuten, mutta tuskinpa siellä käyttäjien tekstiviestejä pääsee kukaan katselemaan, tai vaikka teknisesti pääsisikin, niin ei todennäköisesti ainakaan minkään perustason helpdeskin toimesta.
Niin siis tekstiviestissä kerrottiin esimerkiksi laskun numero ja sanottiin että sitä pääsee katsomaan kirjautumalla. Eli kyllä ne sillä laskun tiedolla näkisi mistä on kyse
 
Ei se ole dynaaminen vaan huonosti suunniteltu. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä ei vaihda kuvakkeita näytön jälkeen ja tämä on muuten Googlen ihan omissa suunnitteluohjeissa.
Koskahan Google itse alkaa noita ohjeita noudattamaan kun ihan google.com sivulla ne yläreunan "välilehdet" vaihtelee paikkaansa mielivaltaisesti?
1759920789836.png

1759920797786.png
 
Lumme Energian omalumme palveluun rekisteröityminen. Tämä vaati vain vahvan tunnistautumisen ja sähköpostiosoitteen syöttämisen. Kun syötät vahingoissa väärin sähköpostiosoitteesi, et tietenkään pääse klikkaamaan vahvistusviestiä. Et myöskään pääse enää rekisteröitymään, koska tunnistustietojen perusteella "sinulla on jo tili, käy vain klikkaamassa lähettämäämme vahvistusviestiä". Myös asiakaspalvelu on näissä rekisteröitymisasioissa hampaaton, eikä voi asialle mitään.

Eipä tuolle palvelulle muuten niin käyttöä ollut, mutta sopimusta tehdessäni valitsin laskujen menevän sinne :) Tapaus on jo vanha, mutta vieläkin joskus perintäyhtiö muistuttaa ensimmäisen laskun myöhästymisesmaksusta, joka Lumme E:n kanssa sovittiin heti kun asia saatiin kuntoon. Viestit ovat onneksi tallella.

Perintäyhtiön viimeinen viest ioli heidän harkitsevan oikeudellisia toimia (riitautusten yms jälkeenkin). Yhden virhelyönnin seurauksena oikeudessa istuminen olisi tässä suunnittelun kukkatarhassa varmaan kuluttajalle ihan oikeudenmukainen rangaistus :love:

lisäys: luovana ratkaisuna olisin käynyt tekemässä virheelisesti kirjoittamani sähköpostiosoitteen ja pyytänyt uudelleen lähetystä vahvistusviestille. Ongelmaksi muodostui se, että "typo" oli vastaava kuin "lovelywhore@gmai.com"
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis tekstiviestissä kerrottiin esimerkiksi laskun numero ja sanottiin että sitä pääsee katsomaan kirjautumalla. Eli kyllä ne sillä laskun tiedolla näkisi mistä on kyse
En nyt kyllä ymmärrä mitä tarkoitat, jos kyse ei ollut juuri siitä, että tekstiviestissä mainittua laskua pääsee katsomaan kirjautumalla? Sehän on ihan normaalia, mutta siinä on oltava tarkkana, ettei vaan haksahda johonkin kalasteluviestiin ja anna tunnuksia jonnekin ihan muualle.

Se taas ei ole normaalia, että kukaan ulkopuolinen voisi käydä katselemassa toisen tekstiviestejä, eikä varsinkaan niin, että soitellaan tunnistautumattomana jonnekin asiakaspalveluun ja kysellään että "voisitteko sanella kaikki numeroon x tulleet tekstiviestit". Ilmeisesti et sitä kuitenkaan tarkoittanut? :D

Jos sieltä on tullut virheellisesti sinulle jonkin laskun muistutus toisen operaattorin liittymään, niin sitten on käytävä selvittelemässä asiaa fyysisellä tiskillä, mikäli normaali mpm/pvm on liikaa asiakaspalvelun puhelumaksusta.


1759921944428.png
 
Mikä tahansa laite jonka käyttöliittymän näytön saa säädettyä niin himmeäksi, että sitä ei pysty käyttämään.

Tuli eteen kun työkeikalla kun majoitukseksi osui lomarykelmän iso kämppä. Lämmitys/viilennyssysteemin näytön joku oli säätänyt semmoiseksi, että luultiin sen olevan rikki.

Vaan kun tarpeeksi kylmä tuli, niin sitten piti perehtyä enemmän. Oikein pirummoisella arvaamisella ja pientä kynälamppua käyttäen siellähän näkyi tekstiä. Ranskaksi. Puhtaasti tuurilla löytyi constract tai joku semmoinen ja arvuuttelemalla namiskoiden kanssa tuli näyttöön eloa ja kaikkihan oli säädetty päin sitä.
 
Mikä puhelin? Onkohan vaan niin mopo että ehtii näkyä väärät kuvakkeet.

Testailin asiaa lisää ja se tulee itseasiassa silloin kun avaan näppäinlukon ja puhelin avautuu suoraan (ei aina) edellisiin käytössä olleisiin appeihin. Silloin päivitysviive on 1s ja kuvakkeet vaihtaa paikkaa. Muussa tapauksessa kuvakkeiden järjestys säilyy.
 
Mikä tahansa laite jonka käyttöliittymän näytön saa säädettyä niin himmeäksi, että sitä ei pysty käyttämään.

Tuli eteen kun työkeikalla kun majoitukseksi osui lomarykelmän iso kämppä. Lämmitys/viilennyssysteemin näytön joku oli säätänyt semmoiseksi, että luultiin sen olevan rikki.

Vaan kun tarpeeksi kylmä tuli, niin sitten piti perehtyä enemmän. Oikein pirummoisella arvaamisella ja pientä kynälamppua käyttäen siellähän näkyi tekstiä. Ranskaksi. Puhtaasti tuurilla löytyi constract tai joku semmoinen ja arvuuttelemalla namiskoiden kanssa tuli näyttöön eloa ja kaikkihan oli säädetty päin sitä.

Samsungin luurissa tuli joskus vastaan samanlainen ongelma, joko luuri bugitti tai todennäköisemmin olin onnistunut itse kämmentämään näytön kirkkauden minimiin. Sillä asetuksella näytöstä juuri ja juuri näki, että puhelin on päällä, mutta mitään muuta ei erottanut. Onneksi vanhasta muistista onnistuin naputtelemaan lukituskoodin näytöllä oikein ja ylävalikon auki, ja hetken kokeilulla löysin valikosta sen kohdan, jossa kirkkausslideri on. Jos olisi ollut vieras käyttöliittymä, niin olisi ehkä jäänyt yritykseksi.
 
En nyt kyllä ymmärrä mitä tarkoitat, jos kyse ei ollut juuri siitä, että tekstiviestissä mainittua laskua pääsee katsomaan kirjautumalla? Sehän on ihan normaalia, mutta siinä on oltava tarkkana, ettei vaan haksahda johonkin kalasteluviestiin ja anna tunnuksia jonnekin ihan muualle.

Se taas ei ole normaalia, että kukaan ulkopuolinen voisi käydä katselemassa toisen tekstiviestejä, eikä varsinkaan niin, että soitellaan tunnistautumattomana jonnekin asiakaspalveluun ja kysellään että "voisitteko sanella kaikki numeroon x tulleet tekstiviestit". Ilmeisesti et sitä kuitenkaan tarkoittanut? :D

Jos sieltä on tullut virheellisesti sinulle jonkin laskun muistutus toisen operaattorin liittymään, niin sitten on käytävä selvittelemässä asiaa fyysisellä tiskillä, mikäli normaali mpm/pvm on liikaa asiakaspalvelun puhelumaksusta.


1759921944428.png

Joo, en ala maksamaan tai lähtemään minnekkään tiskille tämän takia. Miksei vaan voi chatissa tai sähköpostilla saada asiaa hoidettua, sitä en ymmärrä. Itsehän tässä kärsivät, jos eivät saa kiinni oikeaa henkilöä..

Tuo lomake toimii vaan yksityishenkilöpuolella, johon yritinkin jo olla yhteydessä ja sieltä sanottiin, että pitää olla yrityspuoleen yhteyksissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 237
Viestejä
4 952 771
Jäsenet
79 611
Uusin jäsen
Samsung20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom