Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Päivittäis tavarakapaussa tulee käyttöä joko ihan vain katsotaan mitä löytyy, tai sitten on ihan ostoslista, jos ei oma tekemä niin ihan tarkka. Se nyt on ihan järkyttävä ero ajassa jos se ostoslista on palvelussa keräämisen kannalta tohokkaassa järjestyksessä, se on ajassa iso ero että edes näkee sen hyllyvälin missä se tuote on. Ei nuo S-ryhmän kaupat ole mitään liideleitä joissa melkein kaikissa sama pohja.
Vielä ei ole tullut eteen kahta Lidliä jossa olisi tavarat edes jotenkin samoissa paikoissa. Ihan eri järjestys ja pohja joka myymälässä ainakin täällä Tampereen seudulla.
 
Siis puhutaanko nyt puhelimista vai mistä.

Jos puhelimessa "kompassi" ei toimi pystyasennossa, niin suunnittelun kukkanen jo aika lähellä ja jos siitä ei sovellus kerro käyttäjälle niin suunnittelun kukkanen sovelluksessa.

Käytön kannalta ihan perus juttuja että puheimen "kompassia" tarvitaan pysty asennossa, siinä kuin vaaka, tai pyödänpinnan suuntaisesti ja kaikkella niiden välissä, eli ihan sama mikä asento.

Jos puhut jostain ihan muusta kompassista, niin niissä voi olla rajoituksia tai sitten ei.
Se on totta että sovellus voisi kertoa että puhelin on pystyssä, käännä se vaakatasoon jos haluat kompassia käyttää.

Eihän kompassisovellus voi toimia pystyasennossa koska puhelimen etuosa sojottaa silloin ylöspäin eikä siellä ole pohjoista aivan kuten alhaalla ei ole etelää. :) Toki useimmat ymmärtää että ylöspäin on eteenpäin ja alaspäin on taaksepäin, mutta kuitenkin.
 
Vielä ei ole tullut eteen kahta Lidliä jossa olisi tavarat edes jotenkin samoissa paikoissa. Ihan eri järjestys ja pohja joka myymälässä ainakin täällä Tampereen seudulla.
Niissä oli aikanaan mutta sitten tuli tämä uusi layout ja nyt se riippuu ihan myymälästä onko vanha, uusi vai välimalli käytössä. Meillä on tässä lähialueella yksi vanhalla layoutilla, jossa kuitenkin hei-vi osasto uutta mallia, ja sitten kaksi myymälää kokonaan uudella layoutilla, joista toisessa uudet pakastekalusteet ja toisessa vanhat joten nekään ei ole ihan samanlaiset. Eli siis ei mitään tolkkua :)
 
Eihän kompassisovellus voi toimia pystyasennossa koska puhelimen etuosa sojottaa silloin ylöspäin eikä siellä ole pohjoista aivan kuten alhaalla ei ole etelää. :) Toki useimmat ymmärtää että ylöspäin on eteenpäin ja alaspäin on taaksepäin, mutta kuitenkin.
Alustan kompassa rajapinta voi kertoa missä päin pohjonen on laitteen kolmiuloitteissa mallissa, ja sovellus voi sitten sen mukaan toimia.
Jos jotain laajenetun todellisuuden juttuja, niin näyttö voi olla se näkymä missä esim kameralla kuvattua todellisuutta ja siihen sitten lisättu mitä siellä suunnassa lisättynä tietona. Kuvaava esimerkki esim tähtitaivas sovellukset, jotka pirtää tähtien ym taivaan kappaleet mitä siinä suunnassa on, pystyssä se mitä siellä laitteen takasuunna, vaakana pydän suuntaisesti, niin mitä siellä pallon toisella puolella jne.

Kartta ohjelmissa sitten ihan näyttää sitä karttaa sinne päin mihin osoittaa.

Jos ihan vain kompassi sovellus, niin sitten esim liitteen kuvan tyyliin
kuva_2025-11-04_152412350.png

pöydän suuntaisesti vaakana taasen vaikka näin.

kuva_2025-11-04_152509903.png

Kauppa nyt vain yksi puheilmen kompassin käyttökohde, nykyään kun ei ole paperikarttoja niin maanalla, esim metroasemat niin se kompassa iso apu. Ei se ole kovin yleistä että sinne tuotaisiin GNSS sinkku ja että se olisi vielä kohtuudella tontilla. Sitten taasen nuo erilaiset muut alustojen paikannukseen käytetyt jutut on niin alusta riippuvaisia, ja huonosti ylläpidettyjä. ja siis isodata on alustojen takana. ja tehokkaasti torppaa kilpaiiljat ja pitävät avoimia kilpalijoina.

Alla vielä Ursan sovelluksen näkymä
kuva_2025-11-04_153606710.png

Siis ihan perinteisesti alkuajoista asti näissä lisätyn todellsuuden juituissa se kompassi suunta tärkeää tietoa jos lisätty data perustuu sijaintiin ja suuntaan. Ja ei pidä unohtaa kameran paikka tietoa, niin se suunta myös.
 
Eihän kompassisovellus voi toimia pystyasennossa koska puhelimen etuosa sojottaa silloin ylöspäin eikä siellä ole pohjoista aivan kuten alhaalla ei ole etelää. :)

Tässä on taas keksitty joku mielikuvitusongelma, jota ei oikeasti ole edes olemassa. IPhonen kompassisovellus toimii hienosti pystyasennossa.
 
Tämä. Tässä ollaan taas tekemässä insinööriratkaisuja ongelmaan, jota ei oikeastaan ole edes olemassa. Jos et löydä - kysy. Kyllä niitä myyjiä siellä osastolla aina pyörii. Ilmeisesti nämä appisuunnistajat ovat sellaisia jotka eivät vaan uskalla avata suutaan ja kysyä.
Ehdottomasti! Ongelma jota ei ole olemassa. Itse liikun paljon ympäri suomen ja useita kertoja viikossa yleensä käyn cittarissa tai prismassa tms jossakin ihan oudoissa paikoissa, usein tarpeesta, mutta usein myös ihan uteliaisuudesta. Jonkin verran tietysti hyllyjärjestys, myymälöiden layout ja tuotesijoittelun logiikka vaihtelee, eikä välttämättä osaa aina suunnistaa oikealle hyllylle yhtä optimaalista reittiä kuin omassa vakiprismassa. Pääsääntöisesti on kaikki kuitenkin aina löytynyt ihan helposti, jos jostakin syystä ei ole, aina on kuitenkin joku henkilökunnasta osannut auttaa. Näitä kertoja että apua on tarvittu, on kuitenkin hyvin vähän ja silloin on aina etsitty jotakin poikkeuksellista, tai tuote on ollut loppu, eikä ole löytynyt sen takia.
Pääsääntöisesti ihmiset kuitenkin asio niissä omissa vakkarikaupoissaan, ostaa suurinpiirtein samat tuotteet, osaa kauppansa leiskan vaikka takaperin ja silmät sidottuina. Asiakkaan seurantahan näissä on se juttu, sitä vaan sitten myydään "ostosten helpottamisella" tms.
 
Eihän kompassisovellus voi toimia pystyasennossa koska puhelimen etuosa sojottaa silloin ylöspäin eikä siellä ole pohjoista aivan kuten alhaalla ei ole etelää.

1762287386439.png


Okei, jos halutaan leikkiä niin tyhmää että tämäkin liikennemerkki ohjaa kaivautumaan maan alle oikealle alaviistoon, niin voidaan siirtää keskustelu tyhmät ihmiset -ketjuun.
 
Varsinainen suunnittelun kukkanen on kaupoissa yleistyvä hedelmäosaston punnitusvaaka, jossa siinä taulussa (kosketusnäytössä) on normaalien yksittäisten numeropainikkeiden sijaan painikkeet tyyliin 1-30 31-60 61-90 jne, ja siitä painettaessa sitten tulee uusi valikko, josta valitaan haluttu numero eli joka tuotteen kohdalla pitää aina ihan jokaisen käyttäjän painaa kaksi kertaa. Kuitenkin "normaalinkin" yhden painalluksen vaa-an näytöllä on reilusti yli 200 painiketta ja niistäkään ei läheskään kaikki ole ikinä käytössä, joten varsinainen hyöty tuollaisella 10000 tuotteen vaa-alla on aivan nolla sen osalta. Päin vastoin, hyvin usein saa todistaa sitä, että punnitsija sangen pitkäänkin siinä miettii mihin haarukkaan se oma numero nyt oikein kuuluu ensimmäisen painalluksen osalta ja usein se ei edes onnistu ensimmäisellä kerralla. Usein itsekin huomaa katselevansa sitä ruutua tarpeettoman kauan, tai ainakin siinä tilanteessa ne sekunnin osatkin tuntuu ikuisuudelta.

Tässähän on myös oikeastaan kysymys pelkästään softasta tai sen asetuksista, jos olisi ihan pakko saada sinne hedelmäosastolle 10000 tuotteen vaaka, voisi edelleen ne ensimmäiset 200 eniten käytettyä olla yhden napin takana ja sitten niistä viimeisen rivin nappuloista sitten saisi lisää numeroita jos sille ihan oikeasti on tarvetta tms joku muu ihan muu menetelmä niiden nappuloiden asettelulle. Kuka ihme on ollut sitä mieltä, että tämä uusi on parempi kuin vanha, koneen suunnitellut insinööri vai käyttäjäpuolen designeri?

Joo, ensimmäisen maailman ongelmia, tuollainen "uusi" laite on kuitenkin käyttäjältään paljon yli 100% enemmän eforttia vaativa laite edellisiin verrattuna aivan turhan takia joten eihän siinä silloin edistys mene oikeaan suuntaan alkuunkaan.
Ilmeisen vaikea laji tämä on kuitenkin, kun ei ne edellisetkään mallit mitään riemuvoittoja ole olleet oikein ikinä, kun numerot on erikoisissa järjestyksissä, harvoin missään nopeaa ja optimaalista havainnointia tukevissa muodoissa. Paras taisi olla se kasarimalli, missä oli tuotteen kuvakin vielä numeron vieressä siinä fyysisessä napissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkin "normaalinkin" yhden painalluksen vaa-an näytöllä on reilusti yli 200 painiketta ja niistäkään ei läheskään kaikki ole ikinä käytössä

Osassa on se 219-220 nappia, mutta 120-napin versio taitaa olla yleisempi. Mutta mitä tulee nuiden käytettävyyteen, niin laitteiden nappirivit eivät useinkaan ole 10 napin mittaisia, joten aikamoista oikean numeron hakemista se näyttää usein olevan. Kaikista heikoin käytettävyydeltään on toki Lidlin vaaka.
 
Se kosketusnäyttövaaka on halvempi valmistaa ja ylläpitää, ei siinä muuta syytä ole.
 
Se kosketusnäyttövaaka on halvempi valmistaa ja ylläpitää, ei siinä muuta syytä ole.
Kritiikko koski sitä käyttöliittymää missä tokitään montakortaa, niin sen yhden painaluksen systeemin voisi tehdä kosketusnäytölläkin.

Verkon yli voi ne kalvonappi vehkeetkin päivittää ja yllätiaa, mutta isolla näytöllä voi toki viritellä kaikenlaista asiakkaiden kiusaksi.

Ja titenkin niiden kappalemäärä "vaakojen" lokiikkat ei taida olla vielä vakuuntuneet. jotkin ilmeisesti vaatii oiken järjsetyksen suoriutua.
 
On niissä kosketusnäyttövaaoissa myös hyväkin puoli, nimittäin se, että niihin saa numeron näkymään isommalla, kuin perinteiseen vaakaan. Huononäköiset näkee siis paremmin numeron. Toki siinä alussa voi mennä aikaa, kun miettii mihin väliin se numero osuu, mutta se menetetty aika ei merkitse mitään, jos näkörajoitteiset pystyy käyttämään vaakaa paremmin.
 
On niissä kosketusnäyttövaaoissa myös hyväkin puoli, nimittäin se, että niihin saa numeron näkymään isommalla, kuin perinteiseen vaakaan. Huononäköiset näkee siis paremmin numeron. Toki siinä alussa voi mennä aikaa, kun miettii mihin väliin se numero osuu, mutta se menetetty aika ei merkitse mitään, jos näkörajoitteiset pystyy käyttämään vaakaa paremmin.
Kannattaa hommatta ne silmälasit jos ei nää kunnolla tai sit tilata netistä tavarat.
 
Näkövammaisten tai muuten esteettömyyttä kaipaavien palvelemiseksi voi toisaalta olla nimenomaan tärkeää tarjota sitä taktiilia fiidbäkkiä. Kosketusnäytöt ja pierusovellukset eivät ole askel siihen suuntaan muuten kuin myyntimiesten puheissa.
 
Kannattaa hommatta ne silmälasit jos ei nää kunnolla tai sit tilata netistä tavarat.
Olipas hieno kommentti.

Silmälasit on itsellä ollut 9 vuotiaasta lähtien ja niillä toki itse näen kunnolla. Kyse olikin oikeasti näkörajoitteisista ihmisistä, joille isommat numerot auttavat asiaan. Mutta ilmeisesti sinä et vielä siinä iässä ole, että ymmärtäisit tämmöisiä ilmiselviä asioita, ehkä sitten joskus kun tulee ikää enemmän.
 
Mulla on niin paljon ikänäköä, että lukeminen ilman rillejä on ihan utopiaa. Kaupassa käytän rillejä vain tuotteen tietojen tarkistukseen. Silti ei ole mitään vaikeuksia painella oikeita nappeja vaa’alla. Jos noita ei näe, ei varmaan erota omenaa appelsiinista.
 
Näkövammaisten tai muuten esteettömyyttä kaipaavien palvelemiseksi voi toisaalta olla nimenomaan tärkeää tarjota sitä taktiilia fiidbäkkiä. Kosketusnäytöt ja pierusovellukset eivät ole askel siihen suuntaan muuten kuin myyntimiesten puheissa.
Ja monesti vielä nuo kosketusnäyttökäyttöliittymät on tehty erittäin huonoiksi. On iso näyttö mutta teksti ja napit on pieniä ja tyhjää tilaa on paljon tai tyhjä tila on täytetty mainoksilla tai jollain muulla turhalla. Lisäksi on-screen -näppis ottaa kosketuksia huonosti tai sitten tulee tuplapainalluksia ihan liian herkästi eikä tietenkään mitään feedbackia ole että ottiko laite painalluksen vastaan. Tai toinen vaihtoehto on että painalluksia otetaan vastaan vain parin sekunnin välein, joten jos on tottunut naputtelemaan nopeasti niin puolet painalluksista jää rekisteröitymättä.

Jotkut pakettiautomaatit on hyvä esimerkki, napit mahtuisivat koodin kirjoittamisen aikana vähintään kaksinkertaisen kokoisena näytölle mutta jostain syystä napit on laitettu pienellä alalaitaan, kenttä johon koodi kirjoitetaan näytön ylälaitaan ja välissä on liki puolet näytön korkeudesta tyhjää. En muista minkä pakettifirman automaatti oli tuollainen, olen ehkä 2 pakettia moisesta hakenut mutta tulipahan vaan manailtua paskaa suunnittelua.

Valitettavasti maksupäätteetkin alkavat pikkuhiljaa siirtymään kosketusnäyttöihin. Joissakin on niin huono näyttö ja surkea kontrasti (harmaata valkoisella pohjalla tms) että pitää kaivaa lasit taskusta että osuu nappeihin kun perinteisillä napeilla varustettuun päätteeseen pystyy koodin naputtelemaan "sokkona". Vielä kun jossain vaiheessa ottavat sen "arvomme numerot joka kerta eri järjestykseen" -vitsauksen noihin niin kyllä on käytettävyys huipussaan...
 
Mulla on niin paljon ikänäköä, että lukeminen ilman rillejä on ihan utopiaa. Kaupassa käytän rillejä vain tuotteen tietojen tarkistukseen. Silti ei ole mitään vaikeuksia painella oikeita nappeja vaa’alla. Jos noita ei näe, ei varmaan erota omenaa appelsiinista.

Ikänäkö ja huononäkö, saati näkövammaisuus, on täysin eriasiat. Näkövaimmaisia (ainakin osaa) auttaa paljon jo että se näyttö valaistaan, verrattuna perinteiseen vaakaan, vaikka teksti olisi saman kokoista. Toisilla taas voi olla pahaa hajotaittoa milloin lukeminen on vaikeaa (varsinkin pienen), mutta kyllä silti omenat ja appelsiinit erottaa.

Kannattaa hommatta ne silmälasit jos ei nää kunnolla tai sit tilata netistä tavarat.

Kannattaa itsekkin tilata netistä ne tavarat, jos ärsyttää se että jollain menee muutamia sekuntteja enemmän aikaa siinä vaa'alla kun etsii oikeaa numeroa.

Tuntuu että monella kaupassa käynti on joku urheilusuoritus, missä jokainen pieni sekunnin viivästyminen ärsyttää. Eikä yhtään ajatella asioita muiden kannalta.
 
Jotkut pakettiautomaatit on hyvä esimerkki
Näistä puheen ollen, olen pariin kertaan nähnyt miten väkivaltaisesti jotkut kallut noita tökkivät(hakkaavat). Sen jälkeen en ole ihmetellyt huonoa näytön herkkyyttä.

Sitä vähän oudoksuin kun kerran luukku aukesi näytön takaa. Se helvetin näyttö oli vain yhden lokeron ovessa eli sitähän olisi kaiketi voinut samalla tohtoroida. Halpuutus ja tehokkuus huipussaan. Vain yhden pienen lokeron takia.
Näkövaimmaisia (ainakin osaa) auttaa paljon jo että se näyttö valaistaan, verrattuna perinteiseen vaakaan
Taustavalo fyysisten painikkeiden kanssa on vanha keksintö. Kosketusnäyttö ei paranna vaan huonontaa tilannetta.
 
Ikänäkö ja huononäkö, saati näkövammaisuus, on täysin eriasiat. Näkövaimmaisia (ainakin osaa) auttaa paljon jo että se näyttö valaistaan, verrattuna perinteiseen vaakaan, vaikka teksti olisi saman kokoista. Toisilla taas voi olla pahaa hajotaittoa milloin lukeminen on vaikeaa (varsinkin pienen), mutta kyllä silti omenat ja appelsiinit erottaa.
No mulla on sitä hajataittoakin ihan omiksi tarpeiksi. En silti käytä monitehoja kauhean mielelläni. Ulkona pärjään ilman rillejä, töissä en. Itse asiassa en edes käytä duunissa noita monitehoja, koska ne ovat aika vaivalloiset monitorin etäisyyksillä. Terväyysalue on niin auttamattoman kapea lähietäisyyksillä. Pointtini on se, että jos se näkö on muutamilla ihmisillä noin huono, niin sitten se vaaka on ongelmista pienimpiä. Ei sillä, etteikö noita voisi suunnitella mahdollisimman käyttäjäystävällisiksi, mutta täällä tartutaan kyllä pirun herkästi ihan ääriesimerkkeihin. Että ihminen, jolla on vaikeuksia löytää itsensä edes sinne kauppaan, ja ostosreissun onnistuminen olisi jotenkin just siitä vaa'an nappuloiden suunnittelusta kiinni.
 
Joku huono heviosaston vaaka onkin todennäköisesti pahempi esteettömyyspuute jos vaikkapa kädet tärisevät kovasti.
Anoppiani vaivaa krooninen käsien vapina. Kulku on muutenkin huteraa ja huimaus vie välillä jopa jalat alta. Kyllä hänkin kummasti kauppareissunsa saa tehtyä, kunhan sinne asti kyydin saa ja ostoskärrystä tukea. Laseilla näkee kyllä lukea ja kuulolaite hoitaa kuulopuolen. Hänelle paljon suurempi suunnittelun kukkanen on perinteinen näppäinpuhelin, jonka saa ajoittain äänettömälle ja osan yhteystiedoista blokattua. Ja sitten taas ajetaan mestoille katsomaan, onko voimissaan, kun ei vastaa puheluihin. No. kohta lähdetään kiikuttamaan hänelle Doroa, kun pitkä taival nokialaisten kanssa tuli päätökseen.
 
Ei tule helpottamaan asioita. :rolleyes:
On se mekaanisesti lujemman tuntuinen kuin se edellinen halpis. Mun mielestä myös menu oli selkeämpi, laitoin valmiiksi äänet liki täysille ja pari muutakin asetusta. Jos nyt ei ihan kerran vuodessa tarttis enää uusia tota luuria. Kosketusnäytöllistä luuria ei muuten kykene käyttämään sen käsiensä vapinan takia.
 
Näistä puheen ollen, olen pariin kertaan nähnyt miten väkivaltaisesti jotkut kallut noita tökkivät(hakkaavat). Sen jälkeen en ole ihmetellyt huonoa näytön herkkyyttä.
Itse kuulun noihin "kalluihin" jotka väkivaltaisesti käyttää noita postin vanhempia isolla näytöllä olevia automaatteja, koska niissä on joko näyttö kalibroitu päin hemmettiä tai sitten mun kehon sähköenergia ei vaan ole yhteensopiva niiden kanssa. Noutokoodin näppäilemiseen menee 5min jos yritän sormenpäillä käyttää, kun joko ei ota tai sitten ottaa viereisen vaikka ne napit on lapsen kämmenen kokoisia.

Rystysellä napauttamalla tuntuu toimivan parhaiten. Jännä kun vastaavaa ongelmaa ei ollut esim. vanhojen navigaattorien kanssa missä näyttö oli paljon pienempi.

Sitten kun nuo automaatit vielä välillä lagaavat numeroiden syöttämisen välillä, niin tulee painettua tuplia jos se sattuukin ottamaan molemmat.
 
Itsellä taas noissa punnituskoneissa fontti on jotenkin täysin väärän värinen. Olen usein aurinkolasit päässä kaupassa enkä saa selvää.
 
Ja monesti vielä nuo kosketusnäyttökäyttöliittymät on tehty erittäin huonoiksi. On iso näyttö mutta teksti ja napit on pieniä ja tyhjää tilaa on paljon tai tyhjä tila on täytetty mainoksilla tai jollain muulla turhalla. Lisäksi on-screen -näppis ottaa kosketuksia huonosti tai sitten tulee tuplapainalluksia ihan liian herkästi eikä tietenkään mitään feedbackia ole että ottiko laite painalluksen vastaan. Tai toinen vaihtoehto on että painalluksia otetaan vastaan vain parin sekunnin välein, joten jos on tottunut naputtelemaan nopeasti niin puolet painalluksista jää rekisteröitymättä.

Jotkut pakettiautomaatit on hyvä esimerkki, napit mahtuisivat koodin kirjoittamisen aikana vähintään kaksinkertaisen kokoisena näytölle mutta jostain syystä napit on laitettu pienellä alalaitaan, kenttä johon koodi kirjoitetaan näytön ylälaitaan ja välissä on liki puolet näytön korkeudesta tyhjää. En muista minkä pakettifirman automaatti oli tuollainen, olen ehkä 2 pakettia moisesta hakenut mutta tulipahan vaan manailtua paskaa suunnittelua.

Valitettavasti maksupäätteetkin alkavat pikkuhiljaa siirtymään kosketusnäyttöihin. Joissakin on niin huono näyttö ja surkea kontrasti (harmaata valkoisella pohjalla tms) että pitää kaivaa lasit taskusta että osuu nappeihin kun perinteisillä napeilla varustettuun päätteeseen pystyy koodin naputtelemaan "sokkona". Vielä kun jossain vaiheessa ottavat sen "arvomme numerot joka kerta eri järjestykseen" -vitsauksen noihin niin kyllä on käytettävyys huipussaan...
No tämä juuri. Jos nyt hyväksytään se, että fyysiset näppäimet alkaa olla historiaa, kyllä siitä kosketusnäytöstäkin saa ihan toimivan jos halutaan ja tiedetään mitä ollaan tekemässä. Pääsääntöisesti niissä suurin ongelma on juuri tuo käyttöliittymän käytettävyys, tilaa olisi vaikka kuinka paljon, kunhan vaan jollakin olisi älyä suunnitella se oikein. Hedelmävaa'an esimerkissä se voisi tarkoittaaa esimerkiksi mahdollisimman suurta selvää fonttia, suurta kontrastia ja 1-10 tasarivejä. Näissä en ole törmännyt huonoon painalluksen rekisteröintiin, mutta taas esimerkiksi pakettiautomaattien kosketusnäytöt on ihan perkeleestä sen kosketuksen rekisteröinnin kanssa. Ja tosiaan niissä myös joskus on ne napit aivan liian pieniä, vaikka tilaa kyllä olisi.

Kosketusnäyttö myös antaa paljon ihan uusia mahdollisuuksia, jossain alakulmassa voisi olla vaikka punainen selvästi havaittava hehkuva pallo tai joku muu symboli, josta saisi "helppokäyttöasetukset" esille, eli esimerkiksi ihan valtavan kokoiset jättinumerot. Ja sitten tietyn viiveen jälkeen taas palautuisi normaaliksi.

Suunnittelijoilla on myös joku päähänpinttymä, oli laite mikä tahansa, taskulamppu, helppokäyttöpuhelin tai kelloradio tai vaaka tai ihan mikä tahansa, kun resurssit on joka laitteessa täysin ylimitoitettuja, ei malteta tehdä "tyhmää" laitetta jossa olisi vain perustoiminnot, vaan jokaiseen pitää tunkea kaikkea turhaa, vain koska se on mahdollista, jolloin lopputulos on tarpeettoman monimutkainen.
 
Viimeksi muokattu:
No. kohta lähdetään kiikuttamaan hänelle Doroa, kun pitkä taival nokialaisten kanssa tuli päätökseen.
Meillä on vähän vastaava tilanne. Kaikki nykypäivän kosketusnäyttöluurit ovat ihan mahdottomia ajatella vanhuksille, joilla ei ole teknistä osaamista ja mielenkiintoa perehtyä uusiin tekniikoihin. Dorot ovat "parasta" mitä senioreille on tarjolla ja se parhaimmuus on todellisuudessa ihan hirveää paskaa. Vanhuksille suunnatuissa helppokäyttöisissä ja selkeissä luureissa olisi markkinarakoa, mutta ei vissiin silti tarpeeksi, kun mikään valmistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä omaansa.
 
Meillä on vähän vastaava tilanne. Kaikki nykypäivän kosketusnäyttöluurit ovat ihan mahdottomia ajatella vanhuksille, joilla ei ole teknistä osaamista ja mielenkiintoa perehtyä uusiin tekniikoihin. Dorot ovat "parasta" mitä senioreille on tarjolla ja se parhaimmuus on todellisuudessa ihan hirveää paskaa. Vanhuksille suunnatuissa helppokäyttöisissä ja selkeissä luureissa olisi markkinarakoa, mutta ei vissiin silti tarpeeksi, kun mikään valmistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä omaansa.
Muuten saatiin muori nopeasti tutuksi laitteen kanssa, mutta se toinen feature, eli tekstarin kirjoitus, on aika haasteellinen juttu. Valitse vastaanottaja, muista painaa ok, paina valmis, siirrä kursori… Tuo vielä sujunee, mutta kun niiden kirjaimien etsiminen on vaan niin hankalaa vielä 30 vuoden kokemuksellakin.
 
Meillä on vähän vastaava tilanne. Kaikki nykypäivän kosketusnäyttöluurit ovat ihan mahdottomia ajatella vanhuksille, joilla ei ole teknistä osaamista ja mielenkiintoa perehtyä uusiin tekniikoihin. Dorot ovat "parasta" mitä senioreille on tarjolla ja se parhaimmuus on todellisuudessa ihan hirveää paskaa. Vanhuksille suunnatuissa helppokäyttöisissä ja selkeissä luureissa olisi markkinarakoa, mutta ei vissiin silti tarpeeksi, kun mikään valmistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä omaansa.
Juu, noissa senioripuhelimissa olisi kyllä markkinarakoa. Mutsilla oli viimeisenä puhelimena joku Doro, joka oli kyllä käytettävyydessään kaukana jäljessä esimerkiksi wanhaa Nokia 6150:ta joka hänellä oli edellinen puhelin. Tuossa 6150:ssa ei ollut oikeastaan mitään muuta vikaa kuin alkoi olla jo aika kulunut, akku finaalissa ja kyllähän siinä tietty näppäimet ja näyttö alkoivat olla vähän pieniä mutta toimintalogiikka oli vielä selkeä. Uudemmissa Nokialaisissa vaan onnistuttiin käyttöliittymä paskomaan ja Dorossakaan ei oikeastaan ollut muuta hyvää kuin isommat näppäimet ja vähän isompi ja isotekstisempi näyttö. Muutenhan tuo Doro oli käytettävyydeltään ihan kaamea.

Faija nyt tulee vielä just ja just toimeen jonkun Nokialaisen kanssa mutta siinä vaiheessa kun hänelle pitää uutta puhelinta katsella niin kyllä hankalaksi menee. Mitään kosketusnäytöllistä hänelle ei voi hankkia kun sen konsepti ei vaan tunnu menevän jakeluun, on joskus kokeillut minun vanhaa puhelintani ja käytännössä muutaman tunnin ihmettelyn lopputulos oli että kosketusnäytöllisen puhelimen kanssa seuraisi täysi katastrofi eli perinteinen näppäimellinen pitäisi olla mutta kaikissa on ihan liikaa toimintoja ja hankala käyttölogiikka, faija kun tarvitsee puhelinta käytännössä vain puhelujen soittamiseen ja vastaanottamiseen ja ehkä tekstiviestien lukemiseen, edes niiden kirjoittamiselle ei ole tarvetta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 590
Viestejä
4 991 062
Jäsenet
80 096
Uusin jäsen
roop3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom