Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aika heikossa hapessa auto jos kampiakselin kaula on paljaana ilman laakeripukkia.

Anteeksi kun termistöni ei ole 100% tarkkaa, se on tottakai tärkeää kun ollaan asiam tuntija™ foorumilla.

Joka tapauksessa jos käy niin heikosti että laakeri esim. pyörähtää ja ottaa lämpöä, niin se on joskus nähtävissä suoraan tuosta kampiakselin koneistamattomastakin osasta kun siihen on öljyt palaneet kiinni ja se on tummentunut.

Varmaan olisit haluamalla voinut ymmärtää mitä haetaan.
 
Oli muuten suht helppo tarkistaa auton etupään aurauskulmat isän joskus aiemmin tekemällä U mallisella työkalulla, jossa pultit päissä. Eli työkalun sain vanteen takareunaan ja sitten etureunaan myös. Haritustahan autossa oli (eturenkaat kuluneet sisäreunasta).

Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.

Kulutuskin ehkä ihan aavistuksen pienempi, kun renkaat ei "jarruta" / harita sivulle. Mutta tuota hankala mitenkään varmistaa. Autonosturin toki vaatii joka nostaa renkaista ja kun sellaista ei isälläkään ole, niin "öljymontusta" sai kyllä helposti mittailtua ja säädettyä aurausta ja ratin suuntaa.
 
Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
 
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
Näin on, mutta tietääkseni nämä epäsopivuusongelmat tulee silloin, kun kahta erityyppistä nestettä sekoitetaan keskenään. Tässä on joka tapauksessa ollut välissä järjestelmän pesuaine ja useammat vesihuuhtelut perään ennen kuin Motoxia on laitettu tilalle.

Kyllähän se ainakin teoriassa olisi mahdollista, että Motoxin nesteessä on jotain ainetta, joka liuottaa autosta jotakin omaa materiaalia, esim kennon juotosaineita, mutta pidän tätä hyvin epätodennäköisenä.

Uskon ennemmin, että (mahdolliset) paikka-aineet on lähteneet liikkeelle tai esim vesipumpun juoksupyörästä/laakereista irtoaa muusta syystä materiaalia. Moottoriöljyt on laskeneet 20tkm aikana maximista minimiin, eli voi siinä öljyäkin olla.
 
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
Saatan muistaa aivan väärin. Mutta yksi ammattilainen korjaamo taisi ensin laittaa säädöt kohdalleen. Sitten loppuvaiheessa vasta ratti lukittiin jollain työkalulla keskiasentoon ja säädettiin ohjaus?

Mutta tosiaan voi olla täysin väärä muistikuvakin asiasta. Eihän tuossa oikein ole mitään järkeä tehdä noin päin?

Eihän se oikea nelipyöräsuuntaus olisi kuin 100€. Itse toki luulen, että säädöt on nyt oikein hyvät ja nelipyöräsuuntausta ei tarvita :D

Säätämisen jälkeen ratti taisi olla vasemmalle kallellaan, mutta 2 "napsua" toiselta puolelta pois ja toiselle lisää, niin ratti sattui menemään täysin suoraan.
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.

Kaverin diisel bimmeris, myös F31, meni imusarjan mekaaniset ilmanvirtausläpät vikatilaan joka sekoitti koko auton. Äänestä kuviteltiin et moottori olisi jo entinen. Mut selvisi touhutonnilla ja uusi imusarja ja egr yms putsaukset
 
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
Kyllä, hanavettä espoon vesijohtoverkosta sekä pesussa että lantrauksessa. Aika moneen laitteeseen olen näitä samoja tapoja jo ehtinyt eläessäni käyttää ja erityisesti japanilaiseen kalustoon. Nyt kävi näin, mutta kalkkeumat on tietääkseni kovaa tavaraa, ja tämä on enemmänkin limaa märkänä ja kuivana jauhoa.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
Kannattaa henkisesti varautua jakopää remonttiin.
 
Kannattaa henkisesti varautua jakopää remonttiin.
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.

N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.
Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.
 
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.


Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.

Kuulostaa kovasti hapettuneilta liitoksilta jotka vähän parenee kun ottaa auki ja laittaa kiinni. Minkä näköiset kontaktipinnat olivat ?
Ja ehkä kannattaa käyttää loputkin irti ja mahdollisesti puhdistaa.
 
Joo tiedossa on ettei ole onnistunein jakopää ja tuohon on jo henkisesti yritetty varautua viimeiset 6,5v kun BPS takuu loppui :D Mutta en jaksa uskoa että tässä olisi jakopäästä nyt kyse.


Vaihdoin 1 ja 2 sylinterien puolat ristiin ja kävin ajelemassa ja kiihdyttelemässä 20minuuttia. Ei yhtään nykäisyä ja bimmerlinkin logi näyttää yhden (1) kpl "Misfire detection counter cylinder 4". Iso ero kun eilen sellaisen selvän nykäisyn sai lähes jokaisella täyskaasu kiihdytyksellä.
Oliko tässä ne puolat jotka painetaan tulppaan? Ehkä yksi noussut hieman ylös tai tosiaan hapettumaa jossain ja korjautui kun sai liikuntaa.
 
Oliko tässä ne puolat jotka painetaan tulppaan? Ehkä yksi noussut hieman ylös tai tosiaan hapettumaa jossain ja korjautui kun sai liikuntaa.
Joo, siinä on vaan sellainen vipu millä irtoaa liittimestä ja sen jälkeen pystyy nostaa pois paikoiltaan. On tosiaan mahdollista ettei ollut ihan pohjassa. Voisi tosiaan tarkastaa kaikki ja katsoa kontaktipintoja samalla. Parastahan se olisi jos ei tarvitsisi edes hankkia mitään vaikkei uudet puolat niin paljoa maksa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
 
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
No kyllähän nuokin voi kyllä kolista. moniurahihna sarja mikä sisältää hinan lisäksi kiristimen ja sitten tuo vapaakytkin niin ei nyt hinnaltaan tolkuttomalta kuullosta tuntematta moottoria.

Tosin se että edellisellä öljynvaihto kerralla on tullut ulos vain 7 dl öljyä ei kyllä kovin lupaavaa ole. Mikähän kyseisen moottorin normaali öljyn täyttömäärä mahtaa olla?
 
No kyllähän nuokin voi kyllä kolista. moniurahihna sarja mikä sisältää hinan lisäksi kiristimen ja sitten tuo vapaakytkin niin ei nyt hinnaltaan tolkuttomalta kuullosta tuntematta moottoria.

Tosin se että edellisellä öljynvaihto kerralla on tullut ulos vain 7 dl öljyä ei kyllä kovin lupaavaa ole. Mikähän kyseisen moottorin normaali öljyn täyttömäärä mahtaa olla?
Olisko ollut reilu 4 litraa. Nopealla googlella 4,3l. Täytyy tarkkailla nyt kulutusta.

Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
 
Siis sulta on tullut huollossa 7dl moottori öljyä ylos ja nyt nakuttaa?Kyllä toi moottori on entinen sanon minä ja sieltä se ääni tulee eikä apulaitteista.Eikös tuota voi kokeilla helposti kun ottaa remmin irti?
 
Olisko ollut reilu 4 litraa. Nopealla googlella 4,3l. Täytyy tarkkailla nyt kulutusta.

Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
Vaikeahan tuota on sanoa näkemättä/kuulematta, mutta jos se on moottorivaurio niin sitä ei pelasta enää mikään. Eli uskaltaa ajaa niinkauan kun käy. Ja jos se ääni tulee apulaitteista niinkuin korjaamo sanoo niin eiköhän silläkin uskalla jos korjaamo näin sanoo. Mutta sitä en tiedä onko järkeä laittaa apulaittehihnoihin rahaa enää kiinni jos moottori on "entinen". Se riippuu kuinka hyvin luotat korjaamon arvioon. Voihan olla että moottori ei pahasti ole kärsinyt tuosta öljyn vähyydestä, mutta yleensä noin vähän öljyä koneessa aiheuttaa kyllä öljynkierron puuttumisen kokonaan ja sitä kautta moottorivaurion. Mutta kun en tunne kyseistä moottoria niin en osaa sanoa.
 
Uskaltaako tuolla siis nyt ajella?
Eikö sulla oo ketään enemmän autoista tietävää kaveria joka osais jelpata? Jos ei ole ja asut jossain Jyväskylän liepeillä, voin tulla sitä autoa kuuntelemaan. Ettet nyt turhaan tee mitään 500 euron remontteja hajalla olevaan autoon.

Ja kuten täällä on aiemminkin sanottu moneen kertaan: Jos öljyä tuli oikeasti vaan 7dl ulos ja sillä on noin ajeltu, on kone suurella todennäköisyydellä entinen.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.

ihan ekana kato ylipäänsä minkä näköset ne tulpat on. On tullu vastaan semmosia missä ne on aivan nakerretut ja kärkiväli 5mm luokkaa. ei ihme että misfireä. Syy esim siinä että polttaa öljyä, valmiiks jo muutenkin nakurajalla käyvä kone detonoi sen verran että tulpat kärsii.
 
Moottorista tuli ruiskaus öljyä ja metallihippuja ja se korjaantuu hihnan vaihdolla.. Mitä seuraavaks, Jeesus ilmestyy?
 
Se öljynpainevalo syttyy silloin kun painetta ei ole yhtään.
Käytännössä kertoo yleensä, että tämä moottori oli tässä...
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
Korjaamoiden tarkoitus on tehdä rahaa eikä parempaa maailmaa ja useasti tuon alan yrittäjät kalastelevat pikavoittoja, eivätkä niinkään pitkää luottamukseen perustuvaa asiakassuhdetta. Jos sanovat asiakkaalle, että auto joutaa nyt paaliin, niin eivät saa mitään. Nyt siihen vielä ehtii uittaa laskutustyötä ennen paalausta.

Autokorjaamolla, jolle asiakas on autonsa luottanut, on pitkälti oikeus itse arvioida tarvittavat toimenpiteet, eikä siinä asiakkaan edun ajattelu ole ainakaan kassavirran edellä. Jälkikäteen virheen osoittaminen on usein myös lähes mahdotonta.

Joskus takavuosina noita korjasin autotallissa ja asiakkaat oli usein merkkikorjaamoilta saaneet tonnien kustannusarvioita katsastuskorjaukseen. Aina turhia lähes uusien osien vaihteluita ja autot sai leimattua muutamalla satasella.
 
500e remontti muutaman tonnin autoon tietämättä, että korjaantuuko vika on täyttä hulluutta ja mielestäni korjaamolta todella kyseenalaista edes tarjota tuota.
Noiden oireiden perusteella asiansa osaava ja ammattimainen korjaamo varmistaa ennen muita remontteja ensimmäisenä, että onko kyseessä moottorivaurio koska merkit on niin ilmiselvät.

Ja kuten tuolla jo todettiinkin niin eikös sen laturin hihnan voi irroittaa hetkeksi ja kokeilla sitten tuleeko kolina edelleen, kyllähän tuon ikäinen auto hetken toimii ilman laturin lataamistakin.
Laturi voi kyllä rikkoontuessaan alkaa pitämään ihan järkyttävää metallista kalkatusta. Käytin oman Hyundain aikanaan kahdesti korjaamolla, kun auto alkoi pitämään metallista kalkatusta. Ääni hävisi aina välillä. Ensiksi vaihdettiin vapaapyörä ja hihna. Sitten merkkiliikkeessä vielä vesipumppu. Molemmilla kerroilla ääni oli huoltoon ajaessa poissa ja huollosta lähtiessä se palasi. Lopulta paikansin metalliputken avulla syyksi laturin.

Se, että öljyä on tullut 7dl kuulostaa huolestuttavalta. 500€ on aika rajoilla, että kannattaako tuohon lähteä. Mikäli sinulla olisi kaveri, joka tekisi homman kohtuullisella korvauksella (rahat tai mäyräkoira) ja tilaisit tarvittavat osat Virosta, niin silloin tuo voisi olla kannattava n. 200-250€ kokeilu.
 
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.

Ja näinhän vanhat autot kertoo kokeneelle kuljettajalle että öljyt on nyt todella vähissä jos nopean jarrutuksen jälkeen öljyvalo vilkahtaa. Taitaa vaan nykyisissä multimedianäytöissä olla sen verran filtteröintiä että tuollainen "vilkahtaminen" ei rekisteröidy.
 
Nyt tuli soitto siittä mondeosta. Laturin vapaakytkin ja olisko ollut moniurahihnan joku… sarja…? Ensi viikolla vaihto ja hintaa 500e. Huoltoliikkeen mukaan autoa uskaltaa ajaa. Mitä mieltä? En autoista ite ymmärrä.
Mut varmana vakuutti, että ääni olisi tuosta tullut
Siis pelkkä moniurahihna (apulaitteiden pyöritys) sekä laturin vaihto 500e? Varmaan tunti pari vianhakua tuossa.

Mutta jos öljynseassa oli metallihippuja. Se jo kertoo itselle et jotain on koneesta menossa rikki. Ainakin jotain varmuutta haluaisi ennenkuin itse rahaa laittaisi kyseiseen moottoriin.
Onko muuten paljon ajettu kone? Kun mielikuvan saanut et duratecin koneet kestäisi hyvin sen +450tkm
 
Missä autossa öljynpaineen valo syttyy, vasta, kun painetta ei ole ollenkaan, ja millä perusteella se olisi niin toteutettu? Kaikissa tietämissäni tapauksissa se on säädetty hiukan alle minimispeksin, ja joissain autoissa tyhjäkäynnille ja kierroksille oma raja-arvo. Hetkellinen alle minimispeksin käyminen tuskin koko moottoria hajottaa.
Suurimmassa osassa ainakin +10v autoissa on vain perus rajapaine-anturi.
Se kun käydessä vilkuttaa on öljy paineet ollut loppu jo pitkään...
 
Suurimmassa osassa ainakin +10v autoissa on vain perus rajapaine-anturi.
Se kun käydessä vilkuttaa on öljy paineet ollut loppu jo pitkään...
Eikös tällainen rajapaineanturi ala vilkuttelemaan varoitusvaloa mittaristossa kiihdytyksissä/jarrutuksissa ja nopeammissa käännöksissä ensin kun öljyn tasopinta vajoaa niin alas että öljypumppu alkaa hörppimään ilmaa öljypohjasta ja täten öljynpaine laskee hetkellisesti? Toki jos se auton käydessä paikallaan ollessa vilkuttelee niin kisa on ohi.
 
Eikös tällainen rajapaineanturi ala vilkuttelemaan varoitusvaloa mittaristossa kiihdytyksissä/jarrutuksissa ja nopeammissa käännöksissä ensin kun öljyn tasopinta vajoaa niin alas että öljypumppu alkaa hörppimään ilmaa öljypohjasta ja täten öljynpaine laskee hetkellisesti? Toki jos se auton käydessä paikallaan ollessa vilkuttelee niin kisa on ohi.
Näin tekee, eli alkaa vilkkumaan silloin kun pumppu ei käytännössä saa enää juuri mitään öljyä. Eli tilanne on huono, käytännössä jotain vauriota on jo aina tapahtunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 062
Viestejä
4 816 994
Jäsenet
78 029
Uusin jäsen
Jype

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom