Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ja jos ei välttämättä halua itse värkkäillä niin korjaamo vaihtaa jarrunesteet joka kulmaan sisältäen nesteen ja vaihtotyön noin 50 euron hintaan.
Ei vaihdu edes näissä niin sanotuissa nyrkkipajoissa, merkkiliikkeestä puhumattakaan ja on myös niin helppo homma ja jos on kaveri mukana niin ei tarvitse edes tuota ilmauspulloa.
Kalleimillaan tuossakin yli 200€a, Porsche Boxster 2.7 en huomioinut kun hinta 561€a.
En tiedä miten keskihinta saatu 60€, kun ei ollut montaa alle 65€ hintaista.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako fiksummat sanoa. Focukseen 2019 vm vaihdettiin takaiskarit molempiin renkaisiin. Kotiin ajaessa tuntui, että hampaiden paikat lähtee irti. Alusta tuntuu tosi kovalta ja pienet routajäljet tuntuu pompittavan autoa pienesti kokoajan. Hidastustöyssyissä peräpään tullessa alas ei tunnu jouset antavan yhtään periksi.

Huolto tehtiin ihan merkkiliikkeessä ja en nyt suoraan nähny ainakaan mitä varaosia käytettiin. Asettuukohan nuo aloilleen pikkuhiljaa vai voisiko olla joku virhe asennuksessa?
Auto takaisin vaan, liikkeen piikkiin korjaus. Melkein voisi kuvitella et siel ois mcphersonin tyyli ja jousissa kiristimet kiinne, mutta ei perässä ole. Ja muista kysyä et mitä siellä on tötöilty.
2014 focukseen just vaihdoin takaiskarit ja suurin työ oli nostaa auton perä ilmaan, 3 pulttia irti autosta ja ylälaakerointi uuteen iskariin kiinne 40min meni et sai auton takas liikenteeseen. En usko et mk4 focukseen oisi tuota systeemiä muutettu, toki farkussa taitaa olla edelleen vain 2 pulttia ilman ylälaakerointia.

Merkkiliike käyttää aina oem-osia (iskareissa varmaan 90% KYB) tai "ns kakkos osia" jotka maksavat et ovat saaneet ford-leiman tuotteisiin.
 
Auto takaisin vaan, liikkeen piikkiin korjaus. Melkein voisi kuvitella et siel ois mcphersonin tyyli ja jousissa kiristimet kiinne, mutta ei perässä ole. Ja muista kysyä et mitä siellä on tötöilty.
2014 focukseen just vaihdoin takaiskarit ja suurin työ oli nostaa auton perä ilmaan, 3 pulttia irti autosta ja ylälaakerointi uuteen iskariin kiinne 40min meni et sai auton takas liikenteeseen. En usko et mk4 focukseen oisi tuota systeemiä muutettu, toki farkussa taitaa olla edelleen vain 2 pulttia ilman ylälaakerointia.

Merkkiliike käyttää aina oem-osia (iskareissa varmaan 90% KYB) tai "ns kakkos osia" jotka maksavat et ovat saaneet ford-leiman tuotteisiin.
Jess pitää soitella takaisin ja kysellä, mikä on saattanut mennä vikaan. Jonkunlainen perstuntuma luulisi itselläkin olevan ja nyt ei tunnu antavan yhtään periksi jousitus.
 
Ei vaihdu edes näissä niin sanotuissa nyrkkipajoissa, merkkiliikkeestä puhumattakaan ja on myös niin helppo homma ja jos on kaveri mukana niin ei tarvitse edes tuota ilmauspulloa.
Kalleimillaan tuossakin yli 200€a, Porsche Boxster 2.7 en huomioinut kun hinta 561€a.
En tiedä miten keskihinta saatu 60€, kun ei ollut montaa alle 65€ hintaista.
No jo on hinnoittelut. Itse vaihdatin jarrunesteet paikallisella Mekonomen-korjaamolla toissa kesänä hintaan 49 euroa. Tämä siis autoon, joka EI tarvi mitään erityistoimenpiteitä kyseisen toimenpiteen suorittamiseen.
 
Pitäisi pari raatoa romu-ukolle myydä niin mitenkä tuo hinnoittelu yleensä menee,onko merkitystä onko nesteet ja öljyt sisällä vai poistettu?
Kysyin joskus asiaa, ei ollut väliä. Nesteiden määrä on häviävän pieni ja ne poistetaan joka tapauksessa ennen murskausta.
Itse asiassa romunkerääjä oli tyytyvänen, kun toin ajamalla auton pihaan ja hyvitti vähän hakukustannuksia.
 
Käsijarrun kanssa ongelma. Kyseessä siis Toyotassa vaijerilla toimiva ja takajarruissa on omat kengät käsijarrulle, kun taas oikea jarru toimii nesteellä ja paloilla.

Toinen puoli siis jää laahaamaan ja toimii muutenkin hieman heikommin. Heikompi toimivuus voi tosin johtua myös kengistä, mutta ongelma on laahaaminen.

Tässä siis käsijarruvaijerin suojakuori toimii jarrun sisällä kuin palautusjousi. Toinen puoli palauttaa hyvin, kun taas toinen jää vähän puolitiehen.

Ja olen siis kokeillut säätää niitä kenkiä siitä pyöritettävästä osasta, se ei nyt ole ongelma, vaan tuo vaijerin palautus.

Tuntui, että vaijeri oli jumissa, laitoin siihen jotain penetraatioöljyä ja sillä se herkistyikin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Auton alla on sellainen jakopalikka, josta siis kabiinista tuleva yksi vaijeri jakautuu molemmille puolille. Jarrun vapauttaessa se jää vinoon. Jos käännän sen suoraan, niin jarru lopettaa laahaamisen. Se vain jää aina vinoon uudestaan.

Otin koko ongelmapuolen vaijerin irti ja irrallaan se liikkuu mielestäni ihan hyvin. Ehkä siinä ihan lopussa on jokin porras? Jätin nyt yöksi siihen toiseen päähän pussin, jossa on ATF:ää, jospa se sitten voitelisi koko vaijerin ja tulisi toisesta päästä painovoimaisesti läpi.

Jos tuo ei auta, niin pitääkö tästä lähteä vaijerikaupoille? Liitteenä muutama kuva, josta asia selviää.

20250703_220625.JPG


20250703_220709.JPG


20250703_220647.JPG


20250703_220243.JPG


20250703_220224.JPG


20250703_223400.JPG


20250703_223404.JPG
 
Käsijarrun kanssa ongelma. Kyseessä siis Toyotassa vaijerilla toimiva ja takajarruissa on omat kengät käsijarrulle, kun taas oikea jarru toimii nesteellä ja paloilla.

Toinen puoli siis jää laahaamaan ja toimii muutenkin hieman heikommin. Heikompi toimivuus voi tosin johtua myös kengistä, mutta ongelma on laahaaminen.

Tässä siis käsijarruvaijerin suojakuori toimii jarrun sisällä kuin palautusjousi. Toinen puoli palauttaa hyvin, kun taas toinen jää vähän puolitiehen.

Ja olen siis kokeillut säätää niitä kenkiä siitä pyöritettävästä osasta, se ei nyt ole ongelma, vaan tuo vaijerin palautus.

Tuntui, että vaijeri oli jumissa, laitoin siihen jotain penetraatioöljyä ja sillä se herkistyikin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Auton alla on sellainen jakopalikka, josta siis kabiinista tuleva yksi vaijeri jakautuu molemmille puolille. Jarrun vapauttaessa se jää vinoon. Jos käännän sen suoraan, niin jarru lopettaa laahaamisen. Se vain jää aina vinoon uudestaan.

Otin koko ongelmapuolen vaijerin irti ja irrallaan se liikkuu mielestäni ihan hyvin. Ehkä siinä ihan lopussa on jokin porras? Jätin nyt yöksi siihen toiseen päähän pussin, jossa on ATF:ää, jospa se sitten voitelisi koko vaijerin ja tulisi toisesta päästä painovoimaisesti läpi.

Jos tuo ei auta, niin pitääkö tästä lähteä vaijerikaupoille? Liitteenä muutama kuva, josta asia selviää.

20250703_220625.JPG


20250703_220709.JPG


20250703_220647.JPG


20250703_220243.JPG


20250703_220224.JPG


20250703_223400.JPG


20250703_223404.JPG
Uudet kiinalaiset vaijerit käyt hakemassa. Niihin kun saisi uutena vaijerinvoitelu työkalulla hyvät rasvat niin kestäisi muutaman katsastuksen välin.
 
Käsijarrun kanssa ongelma. Kyseessä siis Toyotassa vaijerilla toimiva ja takajarruissa on omat kengät käsijarrulle, kun taas oikea jarru toimii nesteellä ja paloilla.

Toinen puoli siis jää laahaamaan ja toimii muutenkin hieman heikommin. Heikompi toimivuus voi tosin johtua myös kengistä, mutta ongelma on laahaaminen.

Tässä siis käsijarruvaijerin suojakuori toimii jarrun sisällä kuin palautusjousi. Toinen puoli palauttaa hyvin, kun taas toinen jää vähän puolitiehen.

Ja olen siis kokeillut säätää niitä kenkiä siitä pyöritettävästä osasta, se ei nyt ole ongelma, vaan tuo vaijerin palautus.

Tuntui, että vaijeri oli jumissa, laitoin siihen jotain penetraatioöljyä ja sillä se herkistyikin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.

Auton alla on sellainen jakopalikka, josta siis kabiinista tuleva yksi vaijeri jakautuu molemmille puolille. Jarrun vapauttaessa se jää vinoon. Jos käännän sen suoraan, niin jarru lopettaa laahaamisen. Se vain jää aina vinoon uudestaan.

Otin koko ongelmapuolen vaijerin irti ja irrallaan se liikkuu mielestäni ihan hyvin. Ehkä siinä ihan lopussa on jokin porras? Jätin nyt yöksi siihen toiseen päähän pussin, jossa on ATF:ää, jospa se sitten voitelisi koko vaijerin ja tulisi toisesta päästä painovoimaisesti läpi.

Jos tuo ei auta, niin pitääkö tästä lähteä vaijerikaupoille? Liitteenä muutama kuva, josta asia selviää.

20250703_220625.JPG


20250703_220709.JPG


20250703_220647.JPG


20250703_220243.JPG


20250703_220224.JPG


20250703_223400.JPG


20250703_223404.JPG
Mikä tässä on ongelma? Kerran jumittavaa vaijeria ei aleta tekohengittämään, vaan se vaihdetaan suoraan uuteen.
 
Mikä tässä on ongelma? Kerran jumittavaa vaijeria ei aleta tekohengittämään, vaan se vaihdetaan suoraan uuteen.
Muuten kyllä, mutta kun kyseessä on vähän harvinaisempi Toyota (Prius gen 1). Tämän vaijerin pituus on noin 160cm ja Prius gen 2 vaijeri on yli kymmenen senttiä liian pitkä.
 
Muuten kyllä, mutta kun kyseessä on vähän harvinaisempi Toyota (Prius gen 1). Tämän vaijerin pituus on noin 160cm ja Prius gen 2 vaijeri on yli kymmenen senttiä liian pitkä.
 
ja tuosta sama vielä halvemmalla euroissa, ettei tartte puntia laskea MAXGEAR 32-1546 Handbremsseil Seilzug Feststellbremse Hinten Links | eBay
'ja kuten muutkin sanoi, varmaan saa kyllä muualtakin, ihan yleinen auto kuitenkin. Jumittavasta vanhasta vaijerista ei oikein hyvää enää saa mitenkään, se kaksikymppiä kyllä kannattaa laittaa tuossa kohtaa ehdottomasti jos vanha vaijeri takeltelee ja kaikki muut paikat liikkuu hereästi.
 
ja tuosta sama vielä halvemmalla euroissa, ettei tartte puntia laskea MAXGEAR 32-1546 Handbremsseil Seilzug Feststellbremse Hinten Links | eBay
'ja kuten muutkin sanoi, varmaan saa kyllä muualtakin, ihan yleinen auto kuitenkin. Jumittavasta vanhasta vaijerista ei oikein hyvää enää saa mitenkään, se kaksikymppiä kyllä kannattaa laittaa tuossa kohtaa ehdottomasti jos vanha vaijeri takeltelee ja kaikki muut paikat liikkuu hereästi.

Pointti oli, että jos mulle sanotaan, että mukamas harvinainen osa ja löysin tuon osan 10s googletuksella, niin ihmettelen vain miksi alkaa elvyttämään vanhaa
 
Kiitoksia vastauksista. Näyttää sille, että koodilla: 46430-47040 saisi tuon oikean vaijerin.

Laitoin öljyä ja pyöritin porakoneella. Ainakin irrallaan tuntui pelittävän.

Autoon takaisin asennettuna jää edelleen se jakopalikka auton alla hieman vinoon. Mielestäni se liikkuu ihan ok.

Nyt jarru laahaa vielä vähän, mutta jarruteho on suht tasainen.

Nyt sitten työn alla itse pääjarrut. Ne laahaa huomattavasti enemmän. Purin, hioin ruosteet männistä, putsasin voitelun liukutapit jne. Saa nähdä paraniko.
 
Mikäs siinä jos jaksaa harrastaa, mutta jos autoa meinaa pitää muutaman vuoden niin paljon helpommalla pääsee kun ostaa uudet satulat, palat, kengät ja vaijerit. Menee monta vuotta ilman rappaamista sen jälkeen. Putsailemalla ja herkistelemällä saa oman kokemuksen mukaan maksimissaan vuoden huolettomia jarruja, voi olla pahimmillaan että pelaa kuukauden hyvin ja taas jumittaa.
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
Aika idioottimainen rakenne tuossa, eihän tuo voi mitenkään kestää jos se on vaan tuohon ohuehkoon päätylappuun niitattu noin.. Ainoa tapa koittaa korjata on hitsaus, mutta on tuo niin heppoisen näköinen, että ei tuon kanssa kovin voi voimaa käyttää.
Tosin, ehjä jarru ei ihan suunnatonta voimaa kyllä tarvitsekaan. Myöskään pyöritettäviä mäntiä ei tuolla purista, eli toisin sanoen tuolla ei oikein tee mitään jos omistaa isot papukaijapihdit tai ruuvipuristimen..

Bilteman 19-1255 (tai ainakin lähelle vastaava), sillä on tähän asti mennyt jokainen mäntä sisälle mitä on tarvinnut ja on kestänyt varmaan ehkä sen parikymmentä vuotta ja edelleen porskuttaa. On myös käytetty hieman kohtuullista suurempaakin voimaa jossain jumisatuloissa.. Joku tuollainen vastaava monipuolisempi setti kannattaa hankkia, jos meinaa enemmän ropailla.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?

Takajarruja pitää usein pyörittää että saa männän sisälle..
 
Takajarruja pitää usein pyörittää että saa männän sisälle..

Juu, tämä oli kyllä tiedossa. Uusimmissa varsinkin näin, mutta paljon on vielä vanhoja esimerkiksi missä pelkkä työntäminen riittää. Mutta, taidan suosiolla ostaa laadukkaamman ja monipuolisemman mäntätyökalusarjan.
 
Juu, tämä oli kyllä tiedossa. Uusimmissa varsinkin näin, mutta paljon on vielä vanhoja esimerkiksi missä pelkkä työntäminen riittää. Mutta, taidan suosiolla ostaa laadukkaamman ja monipuolisemman mäntätyökalusarjan.
Halvalla harvoin saa hyvää taikka toimivaa. Täältä myös ääni tuolle asentaja1 mainitsemalle Bilteman työkalulle, tuolla samaisella vaihdoin omaan autoon viime kesänä jarrupalat joka kulmaan ja takapäässä oli nimenomaan tarve kiertää mäntää sisään päin puristettaessa.
 
No nyt on ne palat etunurkkiinkin vaihdettu. Ei ollutkaan ne männät niin jumissa niissä, kuin vaikutti. Piti tosiaan olla vain oikeanlainen työkalu:

1000010941.jpg


On kyllä ihan ehdoton paloja vaihdellessa, todella kätevästi saa pumpattu tuolla männät sisään, toimii, kuin räikkä.

Mutta, tilasin tuon suoraan kiinasta, kun halvalla sai ja kun rupesin takajarrujen mäntää painamaan tuolla, niin se sitten olikin ihan juntturassa ja tuo työkalu antoi periksi

1000010942.jpg


Onkohan enää mitään mahdollisuutta saada takaisin? Koitin jo iskeä sitä paikoilleen, mutta ei enää mennyt. Nuo Suomessa myytävät vastaavat lienee ihan samaa tavaraa, vai ovatko laadukkaampia?
Tuommoisen hankit Levittävä jarrumäntätyökalu | Jarrumännän puristin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 305
Viestejä
4 833 183
Jäsenet
78 231
Uusin jäsen
ropertti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom