- Liittynyt
- 25.11.2016
- Viestejä
- 2 598
Toi on tosi outoa, mun auton kulutusmittari lienee sitten rikki.No jopas. Olen todellakin ollut siinä käsityksessä että lämmittäminen vähentäisi kulutusta ja päästöjä kaikin tavoin![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toi on tosi outoa, mun auton kulutusmittari lienee sitten rikki.No jopas. Olen todellakin ollut siinä käsityksessä että lämmittäminen vähentäisi kulutusta ja päästöjä kaikin tavoin![]()
Tuossa testissä on käytetty jotain heikkotehoista säteilylämmitintä ilmeisesti:
"Tutkimuksessa havaittiin, että valmiiksi lämpimäksi ajettu auto kulutti ajossa 10–20 prosenttia vähemmän kuin kylmäkäynnistetty."
"Tehokkaat esilämmittimet auttoivat moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä. Ne eivät kuitenkaan merkittävästi nopeuttaneet jäähdytysnesteen pääsemistä yli 60 celsiusasteeseen, mikä on sen optimaalinen lämpötila moottorin toiminnan kannalta.
Kyllähän tuon tekstin mukaan esilämmityksellä säästää jopa 20% polttoaineessa, eli kun esim
TT-Thermolla tai muulla letkulämppärillä lämmittää ~tunnin niin nesteet on ~60 asteisia.
Tuossa testissä on käytetty jotain heikkotehoista säteilylämmitintä ilmeisesti:
"Tutkimuksessa havaittiin, että valmiiksi lämpimäksi ajettu auto kulutti ajossa 10–20 prosenttia vähemmän kuin kylmäkäynnistetty."
"Tehokkaat esilämmittimet auttoivat moottorin jäähdytysnesteen lämmittämisessä ennen käynnistämistä. Ne eivät kuitenkaan merkittävästi nopeuttaneet jäähdytysnesteen pääsemistä yli 60 celsiusasteeseen, mikä on sen optimaalinen lämpötila moottorin toiminnan kannalta. Kylmäkäynnistetyllä autolla 60 asteeseen pääsy vaati lähes koko tutkitun 19 minuutin ajon."
The electric preheaters of Ford Focus and VW Transporter heat the engine by heating the engine oil externally (without any forced circulation) with the average power of about 0.3 kW, measured with an energy meter installed in the power grid plug. The electric preheater of Audi A6 heats the engine through the coolant that is also circulated with an external circulation pump, and the average power of the heater was about 1.2 kW.
It can also be seen that the fuel-operated AHs with the nominal power of 5 kW and the electric preheater of Audi A6 with the power of 1.2 kW are efficient in heating up the coolant before starting the engine, but they still do not make the reaching of the operation temperature very much faster.
Only vehicles with which preheating benefits were observed are Skoda Octavia 2 and SEAT Alhambra, both having fuel-operated AHs with the nominal power of 5 kW.
The shortest preheating times (65–106 min) with electric preheaters were used with Audi A6 since it was equipped with the preheater with the highest power (1.2 kW). The other two vehicles having 0.3 kW preheaters (Ford Focus and VW Transporter) were measured with the preheating times of 110–176 min.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.