Talvirenkaat - yleisketju

Jooh, testiolosuhteet vaikuttaa, ja niinkuin yllä kirjoitettiin niin renkaat kehittyy elinkaarensa aikana. Seoksia ja rakenteita saatetaan kehittää joko parempaan suuntaan tai sitten halpuutetaan tuotantoa. Nykyiset Kumhot ja viimevuotiset saattaa olla ihan eri renkaat.
 
Kumho Wi32 -setti odottaa pihassa huomista vanteille laittoa. Hieman nyt alkoi pelottaa hankinta uusien testien perusteella. Testattu kahta kokoa, jotka ovat omaa 215/60R17 kokoa pienempi (205/55R16) ja isompi (235/45R18). Ison rengasmelu sai arvosanan 1/10.

205/55R16
The Kumho WinterCraft ice Wi32 has excellent grip for braking and accelerating on ice, though its cornering grip is weaker. It tends to understeer in fast situations but remains easy to control, and its behavior on snow is calm despite an imprecise steering feel. On asphalt, its characteristics are mediocre, and control becomes difficult during evasive maneuvers as the front tyres are prone to losing grip easily in both wet and dry conditions.
Kumho 205-55R16.png

235/45R18
The Kumho WinterCraft ice Wi32 absolutely destroys any notion of comfort with brutally high and distinctive noise levels - the stud noise is so loud and characteristic that it resembles an airplane propeller engine, suddenly making the Volvo V60 test car remarkably uncomfortable. When switched to Nordic friction Michelin X-Ice Snow afterward, nearly all road noise vanishes and the car suddenly becomes remarkably quiet, highlighting just how extreme Kumho's noise problem is. Beyond the noise disaster, Kumho also negatively affects how the car behaves on the road - the V60 becomes choppy, loses its fine directional stability, and during mild cornering, the tyre makes the car disturbingly unpredictable in its reactions. While it manages decent ice grip when pointing straight ahead, this is completely overshadowed by the comfort catastrophe. Even with a significantly lower price than competitors, the appalling noise levels and poor road manners make this tyre impossible to recommend. It represents everything that gives studded tyres a bad reputation, taken to an extreme that's simply unacceptable for modern motoring.
Kumho 235-45R18.png
 
Isompien talvirenkaiden TM-vertailu luettavissa alla olevasta linkistä. Jostain syystä en näe loppuarvosteluja, mutta esim. mittaustulokset ja itse juttu näkyvät normaalisti. Tämänkin linkin poimin toisaalta, mutta tuntuisi toimivan.

Itse kiinnitin huomiota siihen, että jääjarrutuksessa kitkojen ero nastoihin on yllättävän pieni.

 
Isompien talvirenkaiden TM-vertailu luettavissa alla olevasta linkistä. Jostain syystä en näe loppuarvosteluja, mutta esim. mittaustulokset ja itse juttu näkyvät normaalisti. Tämänkin linkin poimin toisaalta, mutta tuntuisi toimivan.

Itse kiinnitin huomiota siihen, että jääjarrutuksessa kitkojen ero nastoihin on yllättävän pieni.

Tämän perusteella autolla ja jo pelkästään sen massalla on suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin renkaalla. Kaikilla pinnoilla jarrutusmatka on 3-10m pidempi painavalla Audilla.
Tähän nähden se, että edellisessä testissä "jarrutus lumella" renkaiden erojen ollessa 1,5m sisällä se arvosanan antaminen 7-10 väliltä on hullua.

Tästä päästäänkin siihen, että kaikki nuo ns. "laaturenkaat" on hyviä ja niiden testaaminen ja vertailu keskenään on tyhjänpäiväistä.

Tärkeämpää olisikin ottaa jokunen niistä mukaan ja sitten läjäpäin ns. halpisrenkaita, koska niitä kuitenkin köyhä kansa ostaa jokatapauksessa suuria määriä. Erottuisi aivan katastrofi tapaukset joukosta ja ihmiset osaisivat ostaa edes niitä kohtuullisia halpiksia. Nyt ei niitä testata lainkaan ja on täyttä arpapeliä mitä sieltä tulee. Tämä olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta tärkeää.

Itsekin juuri kakkoskauppakassiin pohdin uusia nastarenkaita, mutta ei halua panostaa kalliisiin, kun ei tiedä koska leviää paalikuntoon. Minkään rengasliikkeen halpiksista ei löydy mitään testejä, valinta äärimmäisen vaikeaa, täyttä arpapeliä.
 
Toi oli vähän erikoinen testi kun kaksi kärkipään nastarengasta kilpasilla ja kitkoissakin tyyliin kolme parasta ja yksi halpis. Itse näen testin vähän turhakkeena. Harmillista kun suomalaisilla medioilla ei ole suurempia resursseja testaamiseen.
 
Isommat tehtaat tekee renkaisiin jatkuvaa kehitystyötä, eli tänä vuonna ostettu Cvc8 ei todennäköisesti ole sama mitä ensi vuonna ostettu.
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?

Kehitystyötä toki tehdään, mutta kyllä se kehitystyön hedelmä tuodaan ihan uutena mallina markkinoille, ihan jo markkinoinnillisista, myynnillisistä ja rahallisista syistä.

Kyllä tuo Kumhojen sijoituksen muutos johtuu ihan noiden kaikkien testi renkaiden tasaisuudesta, testin arviointipainotusten muuttumisesta ja testaajien subjektiivisesta arvioinnista.

Mistä päästäänkin taas siihen kuinka turhaa tuo "laaturenkaiden" testaaminen keskenään on. Pelkästään jo auton ominaisuuksien eroilla on huomattavasti enemmän merkitystä, kuin noiden renkaiden eroilla keskenään.
 
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?

Kehitystyötä toki tehdään, mutta kyllä se kehitystyön hedelmä tuodaan ihan uutena mallina markkinoille, ihan jo markkinoinnillisista, myynnillisistä ja rahallisista syistä.

Kyllä tuo Kumhojen sijoituksen muutos johtuu ihan noiden kaikkien testi renkaiden tasaisuudesta, testin arviointipainotusten muuttumisesta ja testaajien subjektiivisesta arvioinnista.

Mistä päästäänkin taas siihen kuinka turhaa tuo "laaturenkaiden" testaaminen keskenään on. Pelkästään jo auton ominaisuuksien eroilla on huomattavasti enemmän merkitystä, kuin noiden renkaiden eroilla keskenään.
Kyllä tuo saman mallin kehitystyö on ihan yleistä kaikilla suuremmilla merkeillä,ollut jo pitempään sama käytäntö.
 
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?
En jaksa alkaa ruveta selaamaan sataa TM:n näköislehteä mutta mielestäni jonkun vuoden testin yhteydessä nimenomaisesti mainittiin jostain renkaasta, että vaikka malli on sama kuin aiemminkin niin rengasta on tehtaan mukaan kehitetty ja jonkun vuoden tulosnotkahduksen jälkeen se palasi taas kärkikahinoihin.

Ja jos nyt niistä faktojen heittelyistä aletaan puhumaan niin heitä faktaa siitä, että TM:n testit olisi jotenkin virheellisiä.
 
Uskoisin, että rengasta on pakko kehittää mallisarjan pitkähkön elinkaaren aikana, mutta liikaa ei ehkä kannata, jotta uusi malli olisi selvästi parempi kuin vanha. Tasapainoilua.
 
Tuota kehitysoptimointia tehdään moneen suuntaan,parannetaan ominaisuuksia,karsitaan tuotantokuluja.Yksi asia on sitten mitä tekevät merkit jotka tilaavat kiinasta renkaat,voi olla aika iso houkutus tilata ensiesittelyyn ja testeihin parempaa laatua ja seuraava erä halpuutettua versiota.Ainakin yksi suomalainen maahatuoja/myyjä näyttää käyttävän hyvinkin vanhoja testituloksia mainoksissaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta nastarengasta huutais auto, kattelin että vanhat on vähän kummallista 215/60/16 kokoa, oon tovin pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä ja 205/60/16 olis harkinnassa. Koon muutoa pieni, mutta onko säästön arvoista?
 
Kyllä 205:sta löytyy laajemmat valikoimat, tuo 215 on vähä välimallin jätkän koko.

Olisko RAV-4 tmv kun profiili hiukan korkeahko?
 
Kyllä 205:sta löytyy laajemmat valikoimat, tuo 215 on vähä välimallin jätkän koko.

Olisko RAV-4 tmv kun profiili hiukan korkeahko?
Optiman vakiokoko. Lähinnä mietin kun halkaisija tais pienentyä sentin luokkaa ja kehän pituus jonkin verran tullla koonmuutoksella, lain rajoissa kuiteskin.

Pitää vielä vanteen leveys tsekata
 
Uutta nastarengasta huutais auto, kattelin että vanhat on vähän kummallista 215/60/16 kokoa, oon tovin pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä ja 205/60/16 olis harkinnassa. Koon muutoa pieni, mutta onko säästön arvoista?
Ottaisin itse isompaan suuntaan riippuen miten iso ja mihin suuntaan mittarivirhe on nyt. Useimmissa autoissa saa ottaa aika paljonkin isomman ennen kuin mittarivirhe menee väärään suuntaan.

Ja kapeampaan jos menee niin kannattaa huomioida vanteiden tulevan alttiimmaksi kanttari-ihottumalle.

205/65-16 ympärysmitan muutos +1%
225/60-16 ympärysmitan muutos +2%
 
205/55R16 kokoisia nastarenkaita haussa. Tarjottiin Tigar Ice renkaita.
Renkaista ei löydy renkaista paljoakaan tietoa. Ovat ilmeisesti olleet Moottorilehden talvirengas testissä. En kuitenkaan löytänyt itse testiä.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä renkaista?
Enimmäkseen kaupunkiajoa ja välillä moottoritiellä tulee renkaille ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään etsin, nastana en ees löytäny eli nastoitettaisiinko täällä Suomessa, mutta keskihinta oli 115€ noille serbeille per rengas, millä hintaa sulle tarjottiin sarjaa? Koska tuohon hintaan saa parempaakin.


 
Äkkiseltään etsin, nastana en ees löytäny eli nastoitettaisiinko täällä Suomessa, mutta keskihinta oli 115€ noille serbeille per rengas, millä hintaa sulle tarjottiin sarjaa? Koska tuohon hintaan saa parempaakin.
Saisin nämä 363 euroa asennettuna.
Tarjolla olisi myös Michelin x-ice-north-4 asennettuna vajaa 700 euron hintaan.
Renkaita haetaan autoon jonka elinikä alkaa olla lopussa. Tämä hiukan mietityttää mutta ehkä pitäisi mennä turvallisuus edellä.
Auto ei ole myöskään omassa käytössä joten lopullista päätöstä en tee itse.
Luultavasti ainoastaan sponsoroin jos päädytään kalliimpiin renkaisiin.
 
Joku Nokian renkaiden entisiä työntekijöitä, veivät jotain mukanaan ja siitä muistaakseni käytiin käräjilläkin jne.
 
Tigar kuuluu Michelinin omistukseen. On varmaan monellakin tavalla parempi valinta kuin kiinalaiset. Mariini suositteli yhtenä Savaa, joka on Tigaria vastaava Goodyearin omistama merkki.
 
Mulla oli kakkosautossa Savan nastat kun silloinen kuski kammos kitkoja. Hiton syvä kuvio niissä oli, mut muistaakseni herkkä ikääntyessään katkomaan nastansa. Luulis, että olisivat saaneet sen korjattua, on siitä kuitenkin jo rapsakka kuutisen vuotta.
 
205/55R16 kokoisia nastarenkaita haussa. Tarjottiin Tigar Ice renkaita.
Renkaista ei löydy renkaista paljoakaan tietoa. Ovat ilmeisesti olleet Moottorilehden talvirengas testissä. En kuitenkaan löytänyt itse testiä.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä renkaista?
Enimmäkseen kaupunkiajoa ja välillä moottoritiellä tulee renkaille ajoa.
Itsellä täsmälleen sama tilanne edessä, vanhaan rotteloon pitäisi uudet nastat nurkissa pyörimiseen. Kärkkäisellä oli Linglongia 59,90€/kpl mutta ovat nyt loppu. Nyt olis tuota Hankookin i*Pikeä 95€/kpl.

Nyt rouva huomas Iltalehdessä rengastesti jutun, mutta on maksumuurin takana. Voiskohan joku kertoa mikä tuo otsikossa mainittu halpa yllättäjä on?
 
Mitkähän mahtavat olla 300 euron talvirenkaat jotka yllättivät Iltalehden etusivuilla olevassa testissä? Edit: hieman jäljessä
 
Viimeksi muokattu:
Renkaita haetaan autoon jonka elinikä alkaa olla lopussa. Tämä hiukan mietityttää mutta ehkä pitäisi mennä turvallisuus edellä.

Ymmärrettävää haluta säästää rahaa tuossa tilanteessa, mutta toisella puolella on sitten vanhan auton kolariturvallisuus, jos jotain tapahtuu. Tässäkin toki autokohtaisia eroja, 2000-luvun auto 6 turvatyynyllä ja 5 Euroncap-tähdellä on vähän eri asia kuin 2 turvatyynyn ja 2 tähden auto 90-luvulta.

Tarjolla olisi myös Michelin x-ice-north-4 asennettuna vajaa 700 euron hintaan.

Ei kuulosta pahalta, jos renkaiden paistoleima/DOT-koodi on suht tuore. Michelinit Suomen yleisimmässä rengaskoossa menee käytettynäkin kyllä kaupaksi hyvään hintaan, jos pintaa ja nastoja riittää. Joku hakee ne pois ja maksaa useamman satasen, kun laittaa ilmoituksen Toriin.

Kiitos vaihtoehdoista.
Hankookin renkaat on tällä hetkellä. Lähti noin parissa vuodessa nastat. Täytyy katsella noita muita vaihtoehtoja.

Ajoikohan kuljettaja sisäänajon kunnolla? Eli rauhallisesti ekat 500-1000 km sekä vauhdin (<80 km/h) että kiihdytysten ja jarrutusten osalta eikä mielellään ollenkaan ratin kääntelyä paikallaan esim. parkkipaikoilla?
 
Ajoikohan kuljettaja sisäänajon kunnolla? Eli rauhallisesti ekat 500-1000 km sekä vauhdin (<80 km/h) että kiihdytysten ja jarrutusten osalta eikä mielellään ollenkaan ratin kääntelyä paikallaan esim. parkkipaikoilla?

Ajaakohan kuinka moni muka uudet renkaat sisään?

Jos normaali ajoprofiili sisältää paljon +80 teitä tuskin kukaan uusien renkaiden kanssa tientukkona hidastelee. Harvemmin tarpeettomasti voimakkaasti jarrutetaan ja ainakin itselle autokoulussa opetettu, että rattia kääntäessä vähintään pieni liike pois lukien poikkeuksellisen ahtaat paikat. Rauhallisempi paikaltaan lähteminen, käytännössä ainut mihin järkevästi voi vaikuttaa ja on aiheellista sisäänajon aikana.
 
Itsellä täsmälleen sama tilanne edessä, vanhaan rotteloon pitäisi uudet nastat nurkissa pyörimiseen. Kärkkäisellä oli Linglongia 59,90€/kpl mutta ovat nyt loppu. Nyt olis tuota Hankookin i*Pikeä 95€/kpl.

Nyt rouva huomas Iltalehdessä rengastesti jutun, mutta on maksumuurin takana. Voiskohan joku kertoa mikä tuo otsikossa mainittu halpa yllättäjä on?
Iltalehti referoi tuossa jutussa TM:n, Moottorin, Vi Bilägaren testejä. Tuo otsikon 300 euron yllättäjä on Moottori-lehden kitkarengastestin Roadstone Winguard Ice, joka sijoittui 3. arvosanalla 8,0. Se myös rökitti kaikki käytetyt renkaat sarjassa "uudet vs. vanhat". Nastarengas Roadstone Winspike oli myös mukana, mutta sen sijoitusta ei kerrottu. Ei varmaan huono valinta sekään. Roadstonehan on Nexenin kanssa lähes samaa settiä. TM:n testissä Kumhon nastarengas Wintercraft ice Wi32 saavutti arvosanan 8,1 ja kolme tähteä, hintaluokka 500€.
 
Viimeksi muokattu:
Kumho Wi32 -setti odottaa pihassa huomista vanteille laittoa. Hieman nyt alkoi pelottaa hankinta uusien testien perusteella. Testattu kahta kokoa, jotka ovat omaa 215/60R17 kokoa pienempi (205/55R16) ja isompi (235/45R18). Ison rengasmelu sai arvosanan 1/10.

205/55R16

Kumho 205-55R16.png

235/45R18

Kumho 235-45R18.png
Huomasin keväällä, että 3 talvea alla olleet 245/40-19 Kumho Wi31:set alkoi pitämään aikamoista meteliä 50-60 km/h nopeusalueella. Laitoin renkaat kuitenkin nyt alle ja en edes muistanut kuinka korvia huumaava "vouvouvouvou" kuuluukaan. Ekat kaksi talvea meni mielestäni ihan ok meluilla, mutta nyt kun alkaa olla kumit lopussa niin todellakin melu on kova. Pidon puolesta olleet hyvät kumit.
 
Kahden vaiheilla. Kumpaa suosittelette?

Nankang SW-9 vai Linglong GreenMax Winter Grip 2​


Hankook W429. 69€ per rengas 195/65R15 ja 95€ per rengas 205/55R16. Jos jotain kiinalaisilla säästää, niin ei ole sen arvoista... Tarjoukset voimassa 4.11. asti.


 
yokohama ig65 lähtee alle testiin tälle talvelle, 2kpl renkaita menee autoliikkeen piikkiin kun mukana tulleessa sarjassa 2kpl oli jo laittoman puolella. Hullulta tuntuu että tuommoiset otettu ylipäätänsä vastaan edelliseltä omistajalta. Jollei sitten tässä kohtaa pidä paikkansa huhu että autoliike nappaa hyvät renkaat pois auton tullessa ja pistää paskat tilalle :D renkaat oli samanikäiset kuin auto ja autossa kilsoja alla ostaessa 150tkm, joten jos on ensiasennusrenkaat niin aika loppuun on ajettu
 
yokohama ig65 lähtee alle testiin tälle talvelle, 2kpl renkaita menee autoliikkeen piikkiin kun mukana tulleessa sarjassa 2kpl oli jo laittoman puolella. Hullulta tuntuu että tuommoiset otettu ylipäätänsä vastaan edelliseltä omistajalta. Jollei sitten tässä kohtaa pidä paikkansa huhu että autoliike nappaa hyvät renkaat pois auton tullessa ja pistää paskat tilalle :D renkaat oli samanikäiset kuin auto ja autossa kilsoja alla ostaessa 150tkm, joten jos on ensiasennusrenkaat niin aika loppuun on ajettu
Tekevät juurikin tuota. Itselle oli esim lyöty työautoon pakun renkaat. Ei ihme että jollottivat. Henkilöautoihin kyseistä mallia ei ollut myyty vuosiin. Ja et halua edes tietää mitä japseista uitetuissa on. Kuulema joka ikinen edes etäisesti asiallinen kumi revitään vanteilta ja jokin halvin kiinalainen tilalle. Siellä kun on liikkeitä jossa myydään myös käytettyjä renkaita ihan hyllytavarana. Näin parin JDM uiton kohdalla tämä on ainakin tähän mennessä pitänyt enemmän kuin hyvin paikkansa. Sitä halvinta kiina pasketta ollut alla vaikka vanteet ovat kalliit, auto kallis jne.
 
Pieni tarina. Ostin kesällä käytetyn vw polon ja mukana tuli talvikiekot. En niitä sen kummemmin katsonut että joo talvirenkaathan ne on. Tässä noin viikko sitten kaivoin ne varastosta ja aloin tutkimaan lähemmin niin nokian hakkapeliitta 5 ja vuosimallia 2007 ja vanhemmat kuin itse auto :D jumalauta ihmeen hyvin on nastoja vielä tallella mutta kiekot on kovat ku kivet, ei mitään joustoa kumiseoksessa. No ne on nyt alla mutta ei noi tule jäämään.. tai ihan mielenkiinnosta tekis mieli kokeilla ensimmäisillä liukkailla vieläkö pitoja löytyy.
 
Pieni tarina. Ostin kesällä käytetyn vw polon ja mukana tuli talvikiekot. En niitä sen kummemmin katsonut että joo talvirenkaathan ne on. Tässä noin viikko sitten kaivoin ne varastosta ja aloin tutkimaan lähemmin niin nokian hakkapeliitta 5 ja vuosimallia 2007 ja vanhemmat kuin itse auto :D jumalauta ihmeen hyvin on nastoja vielä tallella mutta kiekot on kovat ku kivet, ei mitään joustoa kumiseoksessa. No ne on nyt alla mutta ei noi tule jäämään.. tai ihan mielenkiinnosta tekis mieli kokeilla ensimmäisillä liukkailla vieläkö pitoja löytyy.
mulla oli kesällä autoa koeajaessa 1 talvirengas auton kontissa eli se paras, nyt kun rupesin kattomaan muita tarkemmin niin huomasin tuon että 2 noista on laittomia. Pistin viestiä myyjälle tuosta niin suostui nuo laittomat uusimaan liikeen piikkiin
 
Hankook W429. 69€ per rengas 195/65R15 ja 95€ per rengas 205/55R16. Jos jotain kiinalaisilla säästää, niin ei ole sen arvoista... Tarjoukset voimassa 4.11. asti.


Ollut testeissä parempia?
 
Ollut testeissä parempia?

Ylipäätään ollut testeissä säännöllisesti vähintään keskitason rengas ja joskus kutitellut premiumejakin (2. sija nastarenkaissa v. 22 TM:ssä). Jossain yhdessä testissä hyvin/kohtuullisesti menestynyt kiinalaisrengas on aina kysymysmerkki - onko se tasaisesti sitä vai oliko testiin toimitettu "tehtaan erikoiset" ja pari pulloa kurkunlämmikettä.
 
Olen kyynelkaasun kanssa enemmän kuin samaa mieltä.

Hankook on nykyään mun näkökulmasta ihan laatumerkki, vaikka hinnoittelu onkin enempi siellä keskitason kastissa. Toki täytyy sanoa, että talvirengasta valitessa otan vielä jonkun perinteisen merkin, jos ei ole kympeistä kiinni ja useinhan se ei ole ;) Mutta mulla onkin aina ollut "pientä" (= nykyisin pientä) rengaskokoa, niin hintaerot ovat korkeintaan muutama satanen sen kalleimman testivoittajan ja halvimman kiinalaisen välillä.

Joka tapauksessa ottaisin milloin vaan Hankookin talvirenkaan ennemmin kuin jonkun testissä menestyneen kiinalaisen halpisrenkaan. Mutta en tietysti tuomitse, jos joku toimii toisin. Luotto vaan niihin kiinankumeihin on tasan nolla. Ehkä se on vain asennekysymys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 988
Viestejä
4 976 952
Jäsenet
79 879
Uusin jäsen
glommoposki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom